2014.02.12. 06:17 Módosítva: 2014.02.12. 07:15

– Nem láttam.

Nem látta. Akkor mit csinált? Vezetett. Látnia kellett. Vagy ha nem látta, hát gondolnia.

– Nem láttam, bocs.

Bocs, mondja nekem. Nem tőlem kell bocsánatot kérni. A gyalogostól, akit majdnem elütött. A zebra közepén.

– Bocs, most mit csináljak?

Most én mondjam meg, hogy mit csináljon? Figyelj! Vezetsz. Az egy munka. Figyelni kell a többi autósra, a bicajosra, motorosra, gyalogosra, táblákra. A forgalomra, amiben részt veszel. A saját autóddal, és nem egy busszal, amit más vezet, mert az a munkája. Amikor te vezetsz, az a te munkád.

Figyelj! Vezetsz.

Figyelni kell, hogy az előtted lévő miért lassít, az utánad következő már előz, a gyalogos meg lelép. Lehet, hogy nem látod, de ha egy négysávos út közepén, egy zebra előtt egy autó megáll előtted, gondolhatod, hogy azért, mert átengedi a gyalogost. Akkor nem előzőm meg, nem megyek el mellette. Felismerem a forgalmi helyzetet. Kinézek az álló autó elé, és látom a táblát, ez itt egy gyalogátkelő. Ha figyelek. De figyelek, hisz vezetek. Akkor ez a munkám.

Úgy nem megy a figyelem, ha arra gondolok, nem érek be, ezért sms-t kell írnom, a rádió szar zenét játszik, a fizetésem kevés, és ráadásul a gyerek macija is leesett. Itt üvölt már egy perce, hogy de neki a Brumi kell. És két sms, három bazdmeg között még lehajolsz felvenni Brumit, aki nélkül nem lehetséges az utazás. Nem, így nem lehet elvárni, hogy az ember még a forgalomra is figyeljen.

Neki is van gyereke. Hátul ül a gyerekülésben. Nézelődik.

Mielőtt elindultam dolgozni, elolvastam a híreket. Aznap reggel három gyereket ütöttek el. A zebrán. A mi gyalogosunk figyelt, már megtanulta, hogy a zebra nem azt jelenti, hogy elsőbbsége van. Még akkor sem, ha átengedték. Ha nem áll meg a jobb lámpám előtt, telibe vágják. Csak rajta múlt.

És akkor ez a nő itt azt kérdezi, hogy mit csináljon, hát nem látta.

a zebra nem azt jelenti, hogy elsőbbsége van

És tényleg: mit várok egy olyan rendszertől, ahol ez a közlekedési kultúra. Ahol simán jobbról előznek az M0-án, mert nekik a százhúsz sem elég. Ahol index nélkül mennek keresztbe három sávot, és a bicajos is el tudja magyarázni, ha a piroson átmegy, hisz a bringásnak nem kell ismerni a KRESZ-t. Ahol a gyalogos kilép a busz mögül, mert lusta elmenni a zebráig, a rokkantparkoló tele van, mert lusták gyalogolni még két métert, és az jut a leggyorsabban előre, aki a buszsávot használja.

És mindenki el tudja magyarázni, hogy miért szabálytalan: csak most, ez nem is olyan fontos, kinek volt már ebből balesete, elaludtam, sietnem kell...

El van ez baszva. Az alapoknál.

Kamerát. Mindenhova.

Itt csak egy dolog segíthet. Nem traffipaxot kell a főutakra telepíteni, illetve nem csak azt. Kamerát. Mindenhova. A lámpához, a zebrához, a buszsávba, az egyenesbe, a kanyarba. És nem azért küzdeni, hogy a bírság ősszege nem áll arányban a magyar fizetésekkel. El kell venni a jogosítványát. Mindenkinek. Aki nem köti be magát, aki nem indexel, aki nem tart távolságot, aki bevág, aki rosszul parkol, aki átmegy a piroson, aki gyorsan megy, aki telefonál.

Persze lehet azt mondani, hogy bezzeg a gazdagok majd elintézik. Rájuk nem fog vonatkozni a törvény. És aki ezt mondja, annak igaza is lesz. Mint ahogy ennek a nőnek is igaza van.

– Nem láttam, hát mit csináljak?

És akkor mit csinálsz, ha majd tíz év múlva a te gyerekedet ütik el? A zebrán. Mert nem látták.

Hát nem látták, bocs.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!