8 fontos dolog a ködlámpáról

2014.11.11. 10:51 Módosítva: 2014.11.11. 17:49

Velem ilyen soha nem történik. Sem művészi, sem befogadói oldalról nem csinálok ilyet. Viszont így, szezonban, állandóan jönnek a ködlámpa-sztorik. A kora-téli időjárásban üzemszerű a köd, ami este leszáll, reggel meg az istennek sem száll fel. Gyalog szerintem szép, lágyítja a tájképet, autóban szopó. Hogy miért?

fog on the roads44

1. Gurulgatunk az enyhe ködben. Simán ellátni száz méterre, vagy messzebb is, de azért elég nagy udvara van az utcai lámpáknak. Messziről látjuk, hogy előttünk egy defenzív vezető halad, felkapcsolt hátsó ködlámpával. Utolérjük, hiszünk benne, hogy észrevesz minket, és majd lekapcsolja, de nem. Megelőzni nem tudjuk, ráadásul lassan megy, mert bizonytalan, azért is égeti a ködlámpáit. Udvariasan krákogunk, nem hallja. Egy villantás a reflektorral: nem látja. Illetve nem tudom, mi jár a fejében, de nem reagál. Vakítasz,köccsög?! Nesze, akkor parancsolj, itt egy refi állandóra, míg rá nem jössz, hogy valami nem stimmel. És varázsütésre tele lesz az ország piros-fehér fénygömbökkel; ködlámpázó rettegőkkel egy reflektorozó idegbeteggel a seggükben.

2. Ha mentalista lennék, és egy egész nagyvárost akarnék altatásos hipnózisba ejteni, csak mélyen a kamerába néznék, csettintenék, és kimondanám a varázsszót: KöHÉM rendelet! Ez definiálja, milyen legyen egy ködfényszóró: érdekes módon nagyobb lehet a fényereje, mint a tompítottnak. Ez adja az értelmét neki. Ezért is tilos csak úgy felkapcsolni, ezért kaptam magam is hisztigörcsöt, amíg még direkt figyeltem, hány tulok jár ködlámpával, mert attól jobban néz ki az autó. Mióta nem figyelem, nem zavar. Ez is csak olyan, mint a szembe jövő reflektor, el kell mellette nézni, és mire kikerül a látómezőnkből, már el is felejtettük az egészet.

3. A KRESZ 44.§ 4. pontja szerint ködlámpázni akkor szabad, ha azt a látási viszonyok indokolttá teszik, ez pedig pontosan az a környezet, amiben csak lassan tudunk menni. Jellegzetes gumiparagrafus: melyikünket ne előzte volna még meg 30-cal araszolva a ködben egy elmebeteg 60-nal? Néha kiadja, máskor belehal egy család. Ebből is látszik, mekkora egy gumiparagrafus már ez: van, akinek soha nem kell lassan menni. Egyébként nagyjából ez a szubkultúra szokott állandóan első ködlámpával menni. Mentségükre szóljon, hogy a hátsó ködlámpát nem égetik.

20051008225447 fog

4. Az első ködlámpát egyszerűen nem értem. A keletkezéstörténete hasonló lehet, mint az akupunktúráé: valakinek valamikor úgy tűnt, működik, aztán a közvélekedés egyszerűen úgy maradt. Sosem volt ködlápás autóm, ezért annál mohóbban tanulmányoztam az összes ködlámpás tesztautót, mihelyt leszállt egy kis köd. Semmit sem ér, egyik sem. Amikor sportos, alacsonyabb autóban próbáltam, azt gondoltam, biztos azért nem, mert a ködlámpához képest nem ülök elég magasan, majd egy rendes szedánban biztos jó lesz. A szedánban arra gondoltam, nem világít elég alacsonyan, hogy bemenjen a fény a köd alá, majd egy terepjáróban biztos megváltozik az életem. Hát abban sem.

5. A köd lényege ugye, hogy a lebegő vízmolekulák visszaverik a fényt, és ha ők visszaverik, a távoli tárgyakra, akiknek eredetileg vissza kellett volna verni, nem jut. A fénykardozás az autóval mindig jó látvány, nem véletlen, hogy a koncertek fénytechnikája is csak akkor érvényesül, ha pöffentenek alá egy kis füstöt. Ha az lett volna a feladat, hogy figyeljék, kinek bomlott ki a cipőfűzője, és nem a támadóállásban történő gitározás, a Scorpions is hamar leáll a ködgéppel. Ködöt megvilágítani teljesen felesleges, amennyiben nem magát a fényt akarjuk megvilágítani. A ködlámpa használata az emberiség egyik legfontosabb mítoszán alapul: a füst és a köd a talaj felett kicsivel kezd gomolyogni, ezért érdemes például négykézláb távozni az égő repülőgépről. És ugye a gomolygás alá világítunk be, meccsoda ördögi terv!

canstockphoto3453884

6. A gyakorlatban nekem még sosem sikerült. A ködlámpa arra jó, hogy az autó első sarkai mellett feltűnik két plusz gömbvillám: a fényfoltokat tök jól látjuk. Több értelme ennek sincs, mint reflektorozni a ködöt, bár tény, hogy az oldalsó fényekkel legalább saját magunkat kevésbé vakítjuk. A szakvaker-fetisiszták azon is tudnak veszekedni, hogy elöl a ködlámpa ködfényszóró, hátul ellenben ködlámpa, bár ennél egy fokkal szakvakerebb a ködzárófény.

7. Az első ködlámpa tehát arra jó, hogy a boyracer fokozza tizenéves BMW-jének félelmetes megjelenését, illetve hogy afféle fapados kanyarfényszóróként üzemeljen. Köd ellen speciel nem jó A hátsó ködlámpa, alias ködzárófény tényleg messzebb látszik az enyhe ködben, és nagyjából azok ellen véd, akik sokkal gyorsabban jönnek, mint a látási viszonyok indokolnák. Fontos viszont, hogy amikor az alkalmi száguldozó megérkezett a hátunkba, de nem csattant, akkor már lát bennünket.

8. A ködlámpát tehát kikapcsolhatjuk. Illetve kapcsoljuk is ki. Éjszaka a pupilla amúgy is kitágul, még egy féklámpát nézni is rossz, a ködlámpától már szinte serceg a retina. Az autógyártók ergonómusai nem tartják fontosnak a ködlámpát, sokkal nehezebb ki-bekapcsolni, mint az indexet, a reflektort vagy a sima világítást. Nagyjából olyan nehéz elérni, mint az elakadásjelzőt, vagy még kacifántosabb, mert eldugták valahová a kormány mögé-alá. Ez azonban ne tévesszen meg minket: ha utolértek, kapcsoljuk le bátran.

+1. Nekem nem jutott eszembe, de olyan sok olvasó írt levelet, meg hát maximálisan igazuk is van, úgyhogy csatolom: az első ködlámpának annyi értelme mégiscsak van, hogy ha már tényleg tejföl a köd, az útpadkát legalább látjuk vele.