Mennyivel szabad menni Magyarországon?

2015.07.29. 14:41
0 hozzászólás
Mint minden hazánkba látogatót, kötelességünk önt is tájékoztatni a magyarországi közlekedési szokásokról. A határállomások mellett nyilván látta a táblákat, amelyek a sebességhatárokról, nappali világításról szólnak. Azok régről maradtak ott, ne is foglalkozzon velük.

Ön, mint külföldi, könnyen hihetné például, hogy nálunk lakott területen 50 km/órás sebességgel szabad menni. Szabadni szabad, de valójában az a kérdés, hogy mennyivel lehet. Elvégre annyival lehet menni, amennyiért még nem büntet meg a rendőr. És ez egy fura kis ország, a bírságolási rendeletben azt mondják, hogy ha a sebességhatár 50 km/óra, akkor a legkisebb büntetési tételhez (tanulja meg a kifejezést: 30 springs) legalább 65-tel kell menni. Igen ám, de a műszereknek is van egy hibahatára, ezért aztán a rendőrök 69 km/órára állítják be a traffipaxot.

Tehát a mi rendőreink azért a kis aprópénzért, ami az 50-68 km/óra között van, le sem hajolnak. Minek pöcsöljenek? Bedugulna a város, meg amennyibe a magyar bürokrácia kerül, tényleg többet buknának az egészen adófizetők, tértivevényes levelezéssel, aktagyártással, satöbbivel. Arról nem is beszélve, hogy az ilyen kisebb szabálysértés esetén még működik a vallomásmegtagadás intézménye, vagyis mindegyik autóst el kéne kapni a helyszínen és jól megbüntetni, mert amilyen nyakas a magyar, utólag úgyis 90 százalékuk letagadná. A maradék tíz meg lefizetné a rendőrt.

Ennek megfelelően nyugodjon meg, ha siet. Országúton a 90 helyett 105 a bírságolási határ, autópályán már 150-ig biztos nem szólnak az emberhez. (Akit érdekelnek a részletek, 50 km/h-ig, 50-100 között és 100 fölött sávozták be a büntetési tételeket.)

De ha ön véletlenül London helyett Budapestre jön bulizni és csajozni a Lambójával, kösse fel a gatyát, mert a maximális büntetési összeg (300 ezer) eléréséhez minimum 125-tel kéne mennie a József Attila utcában, ami azért még egy Lambóval is kunszt. Mármint úgy biztos kunszt, hogy ott be is mérjék. Autópályán a 300 rugós csekkért 240-re rakták a lécet, mindig a gazdagok járnak jól, egy ezres Swifttel mikor tudnék a kocsmában hencegni egy ilyen bírsággal? Az az eset már kicsit kínosabb, ha véletlenül sikerül egy családot megölni 240-nel, de a magyar igazságügyi szakértők közt biztos akad, aki kellő rugalmassággal áll a dolgokhoz.

Az eddigieket összefoglalva, városban 65, országúton 105, autóúton 130, pályán 150 az alap, amennyivel lehet menni. Gyakorlatilag. Igaz, biztosan akadnak az ország területén olyan rebellis rendőrkapitányságok, ahol nem átallják 60-ra vagy még alacsonyabb értékre állítani a műszert az 50-ben, de alapvetően nem kell itt parázni.

A másik fontos dolog Magyarországgal kapcsolatban, hogy a zsaruk mindig ugyanott mérnek. Vagyis az összes magyar tudja, hogy hol kell figyelni. Néha ugyan mi is járunk olyan helyeken, ahol korábban soha, de amióta ügyes mobiltelefonos appok megsúgják, hol van mérés vagy telepített traffi, igazából tényleg csak azoknak a pontoknak a közvetlen közelében érvényesek a megemelt sebességhatárok is. Valójában máshol semmi szükség önuralomra, lehet tolni neki.

Ha ön világlátott ember, tudhatja, hogy mennyire jó hely Magyarország. A lengyeleknél például most vezették be, hogy az 50 helyett 100 már az ugrik a jogsi-zóna, hát ki akar egy ilyen országban élni. Svájc? Ha gyorsan mész, feljelent még a másik autós is, amúgy ott csak 3 km a tolerancia, 68+3-nál 50 helyett pedig már fél évig gyalog jársz. Hollandia? Városban 51-nél úgy megvágnak, hogy utána nem mersz gyorsabban menni 45-nél, az tuti.

Ha ön még sosem járt országunkban, azt hihetné, hogy itt szeretik a rendőröket az emberek. Hát kérem, ez óriási tévedés. A magyar nép sosem tudta, milyen jó neki, mert nem igazán nyitott a világra. A Google-fordító nincs a segítségére, ezért elárulom: a népnyelv a sperma és egy jellegzetes, alul öblös, a nyakánál elkeskenyedő cserépedény szinonimáival illeti ezeket az áldott jó embereket. Akik már eleve olyan sebességmérő készüléket választottak, amelyek rendszeres lefagyásaikkal szintén az állampolgárokat védik .

Nem mondom, azért van huncutság a rendőrökben is. Mondok egy példát: vegyük az N. kétszer 2+1 sávos utat, aminek van az egyik oldalán, egy rövid szakaszon egy ötvenes korlátozás, amire még senki sem adott értelmes magyarázatot. A túloldalon hivatalosan ugyanúgy hetvennel lehet menni, mint az út összes többi részén. Na, ezek a kis huncutok csak azért is itt mérnek, az ötvenben, amiről már tudjuk, hogy nem is 50. És akit lekapnak 75-tel, mégis a fenti csúnya szavakkal szitkozódik. Hát nem lúzer az ilyen? A környéken – of course, a rendszeres mérési pontok kivételével – akár a családi házak között is akkor megy százzal, amikor akar, mit izél? Az út ellentétes oldalán meg teljesen normális dolog 120-150-es tempóval menni, mert ott senki soha nem mér.

Az már más kérdés, hogy baleset csakis itt szokott lenni, ahol kinn a műszer – amúgy mitől lenne? Sajnos még mindig nem olyan tájékozott az összes magyar, hogy tudná a valódi sebességhatárokat. Képzelje, egy csomóan lefékeznek 50-re! A másik úgy tudja, hogy elég a hatvan. A harmadik kiméri GPS-szel a 68-at és annyival megy. A prémium srác meg leszarja a 300 springs büntetést. Aztán csodálkoznak, ha egymásnak mennek.

Hát ilyen furcsa kis nép vagyunk.

Véleménye van? Hozzászólna? Itt megteheti.