Legyünk unortodox autós Woodstock

2016.04.20. 07:04
0 hozzászólás
Az országot, ahol jó, ha évente húsz-harmincezer ember engedhet meg magának új autót, rendkívül aktív és kreatív újautó-lobbival áldotta meg a sors. Most a nyolcévesnél idősebb autók importját szeretnék betiltani. A szerencsés tényt, hogy kevés hatással vannak a valós játékszabályokra, bőségesen kompenzálja az állam az autósok sorsának változatos megkeserítésében.

Fantasztikus ötlettel találkoztam a lobbisajtóban: autóalkatrészeket csak hivatalos szakszervizeknek lehessen eladni. Aztán a nyolcévesnél idősebb importautókat tiltanák ki. Sziporkázik az ötletgyár, hogyan lehetne az egymilliós használt autót is éppen csak valahogy összegazdálkodó, de már ezzel is átlagon felül tehetős állampolgárokat valahogy autószalonokba terelni, de a valóságtól fényévekre rugaszkodott újautó-kereskedelem érdekképviselete szerencsére csak a vágyait fogalmazza meg. A törvényhozás agya más rugóra jár.

Ők szarkasztikus gyakorlatiassággal matekozzák ki, hogyan lehetne minimális szavazóvesztéssel minél több lóvét akasztani az autósról. A gépjárműadó szociális alapú, hasonlóan az EU által megrendszabályozott regadóhoz, amely szintén az öreg, olcsó autóknak kedvez. Az ingyenes elkerülőutak fizetősre változtatásával tavaly úgy terítettek szét pár milliárdot az autósok között, hogy nagyon senkinek se fájjon, mégis tutira bejöjjön a zsé. Várhatóan a dugódíj is hasonló, autósok százezrein behajtott aprópénz lesz, ami a nemes célok és elvek szembe köpése miatt fáj ugyan, de az átlagautós egy megyeimatrica-szintű ötezresre már csak legyint, hiszen hozzászokott, hogy úgyis százezreket gombolnak le róla a semmiért.

Ám az autós hétköznapja nem ilyen lapos, hogy a különböző címeken behajtott évi sarc befizetésével megváltsa az egészséges életre való alapjog csorbításának bűnét. A szuper és kevésbé szuper traffipaxoknak, illetve a sáskahadként vonuló közterület-felügyelőknek köszönhetően simán még egyszer annyit be lehet dobni a közösbe, zacskóba csomagolt harminc-, ötven-, százezres csekkekkel, de már az is, ha az ember új játékosként szeretne beszállni a hazárdjátékba, vagyis venne egy autót, csak komoly beülővel lehetséges. Regadó, vagyonszerzési, eredetvizsga, műszaki, és akkor nem beszéltünk a jogosítvány megszerzéséről.

Ha az újautó-kereskedő lobbizhat, miért ne hallassuk mi, átlagautósok is a hangunkat? Én például fanfárokkal üdvözölném, ha megszüntetnék az átírásnál egy olcsóbb autó árával vetekedő úgynevezett vagyonszerzési illetéket. Meg a regadót. Az eredetvizsgára sincs garancia, minek tejeljek érte? Tovább megyek, a műszaki vizsgát is eltörölném a jelenlegi formájában, a fix tarifás közigbírságokat szintén. Miért ne lehetne az unortodox Magyarország az autós szabad szerelem otthona, a motorizáció Woodstock-nemzete? Legyünk bátran demagógok, szavazzuk meg, mit kéne elsőként eltörölni!

1. Regisztrációs adó

A jó öreg vám nagy túlélő, átkeresztelve máig köztünk van, EU ide vagy oda. Lehetne ugyan ösztönző jelleggel használni, ha például tisztább autókat szeretnénk az országunkban, de jelenlegi formájában egy nagy katyvasz az egész: előfordulhat, hogy egy modern robogóra többet kell fizetni, mint egy öreg autóra.

2. Vagyonszerzési illeték

Ha eladok egy tízmilliós autót és veszek helyette egy százezreset, akkor is vagyonszerzési illetéket kell fizetni, amely szélsőséges esetekben vetekedhet a vételárral. Klassz, mi? A regadóhoz hasonlóan furcsa logika mentén terel: az öreg, gyenge autókat kedvezményezi.

3. Eredetiségvizsga

Bevezetésekor sokat javított a lopási statisztikákon, mára viszont nagyjából értelmét vesztette. Nem csak azért, mert tévedés esetén – bár ritkán fordul elő – a súlyos tízezreket kiköhögő állampolgár szívja meg, hanem mert például a kintről hozott autóra nem kell megcsinálni. Amíg létezett a házhoz hívható mobil verzió, az ember még csak-csak lenyelte a tizenöt-húszezres sápot, de most már el kell zarándokolni az állomásra is, hogy fizethessen az ember.

kep4

4. Baleseti adó

Cinikus húzás volt a kötelező biztosításra kivetett adó, amely összegében nem fájdalmas, elvében viszont igen. Hiszen minek fizetjük jövedelmünk után az egészségügyi hozzájárulást, ha nem azért, ha balesetet szenvedünk, ellássanak?

5. Fix közigazgatási bírság

Ha az őstermelő Józsi bácsi, miközben piacra viszi a krumplit, benéz egy jobbra kanyarodást, ugyanúgy ötven rugót fizet, mint a BMW X6-os tulajdonosa, aki éppen kézben tartott telefonnal tartja kézben a védelmi pénz behajtását. Illetve nem, mert a BMW-s úgyis német pirossal(azaz német próbarendszémmal) jár, vagyis őrá nem vonatkoznak a szabályok. Akárhogy is, méltányosság nálunk nem létezik, a fix tarifa a hivatal álláspontja szerint megszünteti a korrupciót. Marhaság, legyen napidíjban, keresethez arányosítva meghatározva a bünti, mint Németországban, de minimum legyen mérlegelési joga a rendőrnek, hiszen tudjuk, szabálysértés és szabálysértés között bőven van különbség.

6. Gépjárműadó

Az ember azt hinné, ha van tisztességes jövedelme, a jövedelemadóval megteszi a kötelességét a közterhek igazságos elosztása érdekében. De nem, akinek újabb, erősebb autóra, netán motorkerékpárra is telik, azután még több adót fizethet. Pokolba a gépjárműadóval, legyen a benzinbe építve. (Most az egyszer hunyjunk szemet afölött, hogy ez ütközik a jövedéki adónál lejjebb elmondottakkal.)

7. Autópályadíj

EU-s pénzekből, központilag irányított síbolással gazdagodnak meg az autópályaépítési biznisz kivételezett résztvevői, az autópályadíj meg számolatlanul megy a közösbe, hogy azt is elsíbolják. Amíg nincs szigorú szabályozás arról, hogy az autópályadíjat csak a közúthálózat fenntartására, fejlesztésére lehessen költeni, mint Ausztriában, csak egy álságos adó, mint az összes többi.

8. Parkolási díj

A törvény szerint a parkolási díjnak kizárólag forgalomszabályozási célt szabad szolgálnia, erre pedig szemmel láthatólag alkalmatlan. Van is egy ember, aki erre (is) hivatkozva sosem fizet, ráadásul a pereket is megnyeri, vagyis nekünk van igazunk, a parkolási díj ebben a formában nem jogos.

9. Jövedéki adó

A benzin most nem drága, ezért nem hőbörgünk, de még ennek is harmada lehetne jövedéki adó nélkül. Az meg még úgyabbul megy a levesbe, mint az autópályadíj. Amit az autósoktól vesznek el, adják is vissza az autósoknak! A jövedéki adóból autópályát építhetnénk a Balaton fölé is.

10. Műszaki vizsga

Mi fáj a legjobban?

  • 2587
    Vagyonszerzési illeték
  • 1201
    Jövedéki adó
  • 1009
    Regisztrációs adó
  • 656
    Gépjárműadó
  • 554
    Fix közigazgatási bírság
  • 491
    Parkolási díj
  • 426
    Eredetiségvizsga
  • 395
    Baleseti adó
  • 286
    Műszaki vizsga
  • 263
    Autópályadíj

A kavicsot a szélvédőn, a műbizonylatot a vonóhoroghoz meg a prizmát a motorkerékpáron, aztat nézegetik, de a chippelt TDI csont nélkül átmegy, hivatalosan. Mi értelme a vegzálásnak? Ha világít, fékez, dudál, mehessen utcára az autó, mint Angliában, de ha a tulajdonos hanyagságából baj lesz, legyen elrettentő a büntetés, mint az USA-ban. Bízzunk egy kicsit abban, hogy senki se akarja megölni magát egy roncsautóban.

Vegyük legalább annyira komolyan a követeléseket, mint a lobbiszervezetek javaslatait, abból baj nem lehet. De minden viccben van egy kis igazság, úgyhogy szavazzunk együtt, lássuk, mi fáj a legjobban.