Air Race - ez így tényleg komoly??!

2017.06.30. 16:47 Módosítva: 2017.06.30. 20:52

Imádom a repülést. Rendszeresen jártam repülőnapokra, és nem csak olyanokra, amit ide telepítettek a számba, hanem külföldre is. És igen: a gépek zajosak, a Red Bull Air Race gépei valósággal suttognak a legtöbb légi bulihoz képest. Más kérdés, hogy azt nem a belvárosban szokták tartani, hanem mondjuk a reptéren. Itt a belvárosban meg sírnak a nyugdíjas nénik és bácsik, de ők ugye a sok maratonfutó lábának csattogását sem bírják, a szivárványos felvonulásokat sem, meg úgy általában semmit, ami eltér a megszokottól. Nekik ez a dolguk.

A Red Bull Air Race-szel kapcsolatban nem értem, mit lehet nézni rajta minden évben? Ha egyet láttál, mindet láttad. Dugmotoros gépek, füstcsíkkal szlalomoznak és loopingolnak ügyesen. Mivel a küzdelem az óra ellen zajlik, sok versenyérzése nincs az embernek, még ha a szpíker bele is üvölti a belváros légterébe az időeredményeket. Van, aki szereti az ilyen tömegrendezvényeket, számomra az Air Race érdekesség/tömeg arányszáma nem túl jó. De a megrendezése alapvetően nem zavar.

Azért sem kárognék, hogy ha itt baj lesz, akkor az nagy baj lesz. Ezek válogatott pilóták, a világ legjobbjai, nem hibáznak akkorát. Tényleg a tű fokán is átrepülnek, és ha valami gebasz támad, akkor is jól reagálnak, lásd még az egyik Nagy Futam majdnem-balesetét. De mintha az Air Race pilótái még ennyi megingást sem mutatnának, egyszer láttam olyat, hogy az utolsó figurából pont az augusztus huszadikai tűzijáték kellékeivel megpakolt Lánchíd magasságában jött ki az egyik versenyző, de egy pillanat alatt korrigált, és kész.

Egy dolog fáj évek óta, amióta ezt a versenyt megrendezik: a pénteki főpróba. A főpróba lényegében ugyanaz, mint a verseny szombat és vasárnap, csak nem üvölt Szujó Zoli. És a szinte autók nélküli, kiürült Budapesten megcsinálják az év dugóját.

Nem tudom, erre ki ad engedélyt, de miért kell ennyire megszopatni azokat, akik a munkájukat végeznék? Ha a buli nem lenne, tíz perc alatt abszolválhatnák elejétől a végéig a rakpartot. Ehelyett elkúrják ezeknek az embereknek a napját, de rendesen – nincs erre jobb kifejezés. Van egy út, balra kőfal, jobbra Duna, nincs menekvés. Aztán felterelik egy szűk utcába az egészet, ahonnan szintén nincs menekvés. A másik irányból érkezők meg beállhatnak egy saccra 30-40 perces dugó végére a Komjádi uszoda előtt.

Nem tudom, miért hiszi azt bármelyik aktuális vezetés, hogy erre kapott felhatalmazást a választásokon.

Hát szólnék: nem. Ha bárki azt hinné, hogy ez javítja a közhangulatot, nem így érzem, pláne nem egy olyan városban, ahol nem tudod, mikor gyullad rád a metró, és mikor nem tud megállni a CAF-villamos. És most nem a személyes sérelmemről beszélek, épp robogóval voltam, nekem maximum öt perc veszteséget okozott az egész, de egyszerűen nem fogom fel, hogy erről bárki azt hiszi, hogy normális megcsinálni egy város lakóival és átmenő forgalmával. 

Az élvezhetőség kedvéért felgyorsítottuk a felvételt, és bár úgy tűnhet, nincs csodálatosabb dolog a robogósnak, mint így végigelőznie a sort, hát nem: itt bárkinek elborulhat az agya, kivágja a kormányt, és már repülök is. Úgyhogy valójában nagyon óvatosan, és messze nem nyélgázon robogtam el a sor mellett a rakparton, ahol ugye senki sem jött szembe. Azt nem tudom, hogy akiknek szembe kellett volna jönniük, hol szívhattak, de egyben biztos vagyok: nagyon.

Szóval, ha a vezéreink meghallják a nép hangját, legalább beszorítják az eseményt a hétvégébe, mert ez egyszerűen méltánytalan azokkal szemben, akiket akadályoz. Köszi, ha legalább elgondolkoznak.