Elkapták, háromszor

2007.12.05. 00:28
0 hozzászólás
Három, közlekedéssel kapcsolatos híren is megakadt a szemem vagy a fülem az utóbbi napokban. Nem akarok semmi túl mélyenszántót gondolni mögéjük, csak így ideteszem őket sorban, mert olyan jól mutatnak egymás alatt.

Elkapták először: az egri rendőr

Ez az eset annyira abszurd, hogy bizonyára szándékosan szervezték az anarchisták, hogy meg ne szakadjon a tavaly október 23-a óta tartó sorozat, a "minden hétre egy rendőrmese". Ott ül a kocsiban a közeg, még csak - azt mondják - nem is ő vezet, aztán amikor karamboloznak, mert (szintén) piás haverja elnéz valamit, elszalad. Amennyire tudjuk, más nem sérült meg, csak ők ketten.

A francért szaladt el?! Felhívtam a heves megyei kapitányságot, a sajtós kolléga azt mondta, hogy az ügy hátterében tényleg nem álltak más szörnyűségek, csak az van, amit tudunk. Hát akkor? A tévében a rendőr túljár a bűnöző eszén, spekulál, következtet. Ehhez képest ez a mi rendőrünk nem látja át, hogy ha kiszáll a kocsiból, hívja a kollégákat, elmondja, mi történt, rendőr maradhat, ha elfut, akkor nem?

Arról a szerencsétlenről ne is beszéljünk, aki hol menedzsertabletta hatására pisálja oldalba a Teve utcai rendőrpalotát, hol autókat tör össze éjjel, de nem ő, hanem az alteregója. Orvosi eset ő is, meg a felettesei is, akik nem nyugdíjazták már rég.

Elkapták másodszor: a boglári vadász

Kis falumban, választott lakhelyemen, a kies Vértesalján nemrég felborult a status quo. A helyi rendőrőrsöt bezárták, körzeti megbízottunkat, akivel a falu népe tavaly együtt építette társadalmi munkában a játszótér kerítését, átvezényelték máshová, talán Székesfehérvárra. Hiába, az Állam zsebét nagyon megterhelte, hogy ezerfős falucskánkat külön rendőr vigyázza, de sebaj, ha azóta be is törtek már ide-oda, a lényeg, hogy most nyilván sokkal stabilabb az államháztartás.

helyileg is tettünk egy lépést a szép új világ felé, ahol mindenki szóján és algán él, nem iszik, nem dohányzik,

A közlekedési ellenőrzéseket is máshonnan ideküldött közegek végzik, olyanok, akiket nem befolyásolnak sokéves ismeretségek, barátságok, ítélőképességüket nem torzítja a napi együttélés azokkal, akikre vigyázniuk kell. Így vevődött el a vadász jogosítványa. Hogy a falu felsőbb részén fekvő pincesorról haladt-e alsóbb részen épült otthona felé, vagy a lesről haza, nem tudom, tény, hogy a főutcán megállították, igazoltatták, megfújatták vele a szondát, ami bizony elszíneződött. A jogsi pedig ugrott pár hónapra.

Eddig mindenki mindig nyugodtan autózgatott falun belül pár fröccs, pár feles után, most már ez nincs. És ez így rendjén is van. Kicsit persze nyomasztó, hogy helyileg is tettünk egy lépést a szép új világ felé, ahol mindenki szóján és algán él, nem iszik, nem dohányzik, vagy ha igen, lesújt reá pajtásai megvetése. Viszont nem rossz érzés, hogy csökkent az esély, hogy egy évtizedek óta reggeli mozdonyindítóval nyitó atyafi egyszer pont az én bicikliző gyerekemet ne vegye észre egy hosszú pislantás alatt az utcánkban.

Elkapták harmadszor: a szakállamtitkár

Legutóbbi száguldó politikusunk: Ausztriában meszelték el Sirman Ferencet, a Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium szakállamtitkárát (kéretik megtekinteni nem csak az index hírét, de annak URL-jét is). 100 helyett 171, gratulálunk.

a sebességhatárok kizárólag bírságolási lehetőséget nyújtanak a hatóság számára, nem pedig a közlekedés okos szabályozásának eszközét

Ez önmagában nem hír, még csak nem is túl érdekes, ment már gyorsan sok államférfi (és bizonyára -nő is), fideszes, eszdéeszes egyaránt. (És alighanem szoci is, de erre vonatkozó hírt furamód nem találtam.) Viszont mindez felvet egy érdekes erkölcsi problémát. És nem arra gondolok, hogy a politikus ne száguldozzon. Hanem hogy de, és mi is.

A politikusok hozzák a szabályokat, amik szerint élünk. Na de ha ők sem tartják be őket, akkor mi van? Szarok a szabályok? Ha 100 helyett 171-gyel is lehet menni valahol biztonsággal, miért nem 171-es tábla van kint? Ausztriában is, itthon is? Gyakorlatilag mindig, mindenki, mindenhol gyorshajt, mert a legtöbb sebességkorlátozás úgy van kitalálva, hogy nyolcvan feletti, hallókészülékkel és szódásüveg-szemüveggel, a harmincéves Trabant kormányát tekergető állampolgárok számára se jelentsen rizikót. Amíg pedig ez így van, a KRESZ, de különösen a sebességhatárok kizárólag bírságolási lehetőséget nyújtanak a hatóság számára, nem pedig a közlekedés okos szabályozásának eszközét. Beteg dolog.