Drágaságom.. a BIO-snapszbarát :-)
Szöveges ítélet
Egyszer beülni, és megszeretni..
Egy életre szóló élmény, és elkötelezettség. Részint mert fantasztikus érzés ahogy repíti az ember(t), megad minden komfortot ami hosszú távú utazáskor csak elvárható - részint pedig mert igen drága a fenntartása, és ha az ember nem lelakni akarja de karbantartja, jelent?s kiadásokkal számolhat.
Sajnos a gyári alkatrészárak igencsak eltávolodtak a megfizethet? szintt?l, és a lassan korosodó járgányok mind növekv? javítási költségei elöbb utóbb mindenkiben felvetik a racionális kérdést, hogy érdemes-e???
Ez pedig egyet jelent azzal, amit a hazai Polár nem képes -kíván megérteni. Ha ugyanis a bontókban végzik idejekorán földi pályafutásukat az amúgy jó állapotban lév? autók a drága javításuk miatt, akkor hazánk fiai el?bb utóbb meggondolják mibe ölik pénzüket.
(csak elrettentésnek: a Polárnál AC panelmegvilágító izzó 2700Ft/db, szemben a majd azonos rízsszem izzóval, mely a kicsit módosított foglalt miatt nem megy bele- 150Ft/pár )
Összességében megbízható, karakteres autó. Óvatos vezetés mellett a meglep? 7L/100km alá is lehet préselni autópályán a fogyasztását.
Ha pedig a sors úgy hozná, hogy túlontúl közel a szembejövő előzés közben, az ember sosem csalatkozik a 185 lóerőben.. :-)
Dacára hogy a biztonság és ´családcentrikus´ tervezés jegyében született, mégis gondok adódhatnak a modernebb gyerekülések bekötésével. F?ként az újabb bébihordók akkorák, hogy azokat nem igen lehet szabályosan bekötni a kocsiba a rövid ?v miatt..
amit ilyenkor tenni lehet:
1) kivárni, hogy a pici megn?jön és gyerekülésbe üljön
2) más bébihordót venni
3) az autót lecserélni.
Hirtelen dühömben majd a 3-at választottam, de végül a 2 egyszerűbb volt.
Más.
teljesítményadó.. Még szerencse, hogy egy 10 éves autóról van szó, és így nem sarcolhatnak meg annyira mint egy új autónál, de azért kiszúrás a saabosokkal szemben is. Bezzeg ha csak LPT-m lenne papíron.. (pár perc alatt FPT-vé lehetne alakítani:)
2007 ősze..
most, hogy már jócskán benne járunk az őszben, készítettem egy autós utóköltségvetést 2007-re. Bár még várat pár apróság idénre, mint első tárcsa és betét csere a hozzá szükséges fékolaj cserével (amit 46e ft-ért vállalt a speedy). Tehát a kocsi öregszik, elvben mind több alkatrészt kell cserélgetni, de az évi kiadásaim a korábbiakkal ellentétben nem nőnek, de csökkennek. Talán mert egy 11 éves autóra más szemmel néz az ember, avagy presztízs érték csökkenése ily módon számszerűsíthető? idén egy gumi szettel, a di panellel is 160e ft alatt maradt az összes alkatrész+szerelési költség.
E85.. avagy a BIO-SNAPSZ..
----------------------------------
Jó antialkoholista módjára alkoholistákat megszégyenítő kézremegéssel vetettem kézbe az első bp-i gazdaságos kút alkoholos töltőpisztolyát. Igen, már a hivatalos megnyitót megelőző hétvégén is sikerült harmadikként kikuncsorogni pár litert a megváltó nedűből.
Többen de facto kijelentették hogy a dolog halott, dacára hogy sosem próbálták előtte, csak hivatkoztak ’biztos’ forrásra. Mégis, amit saját kútfőből leszűrtem a sok olvasás után, hogy olyan drasztikus korrózív hatás a 90-es évek autójánál már nem várható, szemben a régi parafát és hagyományos tömítéseket alkalmazó korai nyolcvanasokkal. Bár nem vagyok vegyész, és a tapasztalat még túl kevés az idő rövidsége miatt, de az egész kísértetiesen emlékeztet az ólommentes üzemagyagok bevezetése körüli mizériára.
És pedig az ólomdús 86-osra tervezett szoci autók szerte-hosszába szelik hazánk útjait, melyeknek a jóslat szerint évekkel ezelőtt el kellett volna hullatniuk szelepeiket :) No persze egyes alkatrészek gyorsabb kopásával számolni kell (mint pl benzinpumpa) - de az amit ma megspórolhatsz ne halaszd holnapra elvet, és a homo öko- és eco-nómikusz alapszabályt alkalmazva nem is lehet kérdéses, hogy a gyorsított amortizálódást is figyelembe véve pozitív a szaldó etanolt tankolva.
Ami észrevehető a MAGAS Etanol koncentráció (>70%) mellett (fokozottan) hűvösebb időben:
- benzinnél tovább tartó indítózás,
- első pár percben az alapjárat instabilabb,
- a számítógép check engine üzenetet küldhet a benzin üzemtől eltérő kipufogógáz összetétel miatt. (magasabb oxigén szint)
Ezen felül érezhető a teljesítmény csökkenés magas fordulatszám, és maximális turbónyomás mellett. Egyértelműen hiányzik már az-az üzemanyag többlet, amit a flexi fuel autók vezérlése ad E85 üzemmódban.
Alacsonyabb töménység mellett hatványozottan csökkennek a negatív jelenségek, és érezhetően jobban gyorsul akár feleshez közeli alkoholtartalommal. Pluszként az alkohol tisztán tartja az üzemanyag rendszert, javítja a porlasztás hatásfokát.
Ha összegezni kellene hogy a kompromisszumok ellenére, avagy mellett megéri-e alkohollal járni, bizton állítom: IGEN. Hogy miért? Azért, mert könnyű autópálya-menetnél amire az esetek 95%-ban használom, teljesen kihasználatlan a turbó, és a teljesítmény mellékes.
És ami egyáltalán nem mellékes: a TUDAT. Valóban jó tankoláskor arra gondolni, hogy az üzemanyagra költött forintjaim nem kétes olajországok oligarcháinak zsebét dagasztja, de idehaza marad, és legalább egy picit hozzájárulok környezetünk megőrzéséhez.
Ehhez jön járulékaival a benzinkút pénztáránál érzett retró érzés, a sokéves régmúlt homályába tűnő alacsony számlával. (gazdaságosnál 215ft/l, Bábolnán még ennél is olcsóbb:-)
2008.07.
... sok ezer bio km-rel a kerekek mögött..
A debütálás óta eltelt 11 hónapban majd 20.000km-t gurultam változó töménységű alkohollal. Többedszeri hosszú (több mint 1000km) utazás során mértem már 8l alatti átlagfogyasztást kényelmes cruise menetben 60% fölötti alkoholtartalom mellett is. Lehet számolni, vajon költségalapon mekkora benzinfogyasztásnak felel meg ez? Légy a levesben, legutóbb már 240ft volt egy liter e85 Fehérváron.
Hibalista
- katalizátor, vezérm? lánc, generátor, önindító, turbó szelep, központizár vezérlés, gyújtáskapcsoló, index és lámpa relé, és a rendszeresen kopó dolgok mint ékszíj, görgők, porvédő gumiharang, féktárcsa és betét, stb..
-
- Az évi kiadásokra nyugodtan számolhat az ember kb. 200-280e Ft -ot.
-
- A 4 év alatt eddig kétszer vontatni kellett a jószágot. Ebből egyszer a gyujtáskapcsoló ment tönkre, egyszer pedig az útólag beszerelt a riasztó adta meg magát alamuszi módon.
-
- Cserélnem kellett egy klímacsövet, amit a polártól klubkedvezménnyel 17e-ért vettem, és építettem be, majd az autonetnél 11e-ért friss gázzal és olajjal töltötték fel.
-
- 2006.10.
- cserélni kellett a középső dobot. (éppen 1 éve a hátsó lyukadt ki) A szervíz szerint még eredeti gyári volt rajta. Ha igaz, akkor nem is rossz teljesítmény! az új cseh utángyártott dob 16e ft.
-
- 2007. 02.
- tartalékba új fekete DI panel, angol ebayről - 46,2e ft.
- tökéletesen működik a 9k-ban is!
-
- 2007.10.
- benzinszűrő csere - 5,6e ft
-
- 2008.02.
- szilentek, pillangószilent, éjkszíj görgő, + az ált. szervíz -43e
-
- 2008.07
- a 4 lengéscsillapító lecserélése-32e ft
- bal teljes fényszóró - 20e
-
- 2008.07.
- új vonóhorog felrakás (prizma kft) -28e
Ide hordtam szervizbe
Fazekas - nagy választék új és bontott alkatrészekben, kedvező ár, és igen korrekt szervíz.
Babella - jó szaki, ismeri a 9k minden sajátságát.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Speedy gyorsszervíz - (pl fékek, klímatöltés, kerékcsere,stb) jók az áraik, és gyorsak.
Saját magam - igyekszem beleásni magam a dolgokba, és talán a szakértelmet is pótolhatja helyenként a jó gazda gondossága :)
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 1996 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 128000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 85000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | volvo 345 DL, saab 99, 900 | Következő autója? | ?? |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.4/10) |
