A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Alfa Romeo » 159 (2005-2013)

159 1.9 JTS 

Az ítélet értékelése
5,0(4 db)

Alfacus Maniacus II. Szép, nagy kvázi-Alfa

Szöveges ítélet

Szóval megjött Ő, leváltani a 7 éves 156-ot. Még előtte elolvastam minden korábban megjelent hazai és külföldi ismertetőt, tesztet. Megtudhattuk, hogy most egy német úr rendet vág a cégnél és most aztán a komolyabb német márkák a 159-essel keményen meg lesznek szorongatva a piacon stb., stb. Majd meglátjuk, mindenesetre a német úr előtti időkben gyártott 156-osom nálam nagyon magasra tette a minőségi mércét az újonccal szemben (történet megírva a 156-os Népítélet részben hasonló cím I. részében).
Külső-belső nekem nagyon rendben, szubjektíve az elődnél is sokkal szebb, nem utolsó szempont, hogy végre középkocsi kategóriának néz ki már külső méreteiben is, impozáns darab

De mielőtt beülnénk a szerzeménybe, lépjünk kicsit vissza, mert a nagyon frissen új típus beszerzése körül is voltak említésre méltó apróságok.
Eleve eldöntött volt, hogy ez is benzines lesz. Az úgynevezett ’bevezető típus’-ként hirdetett 1.8-as szóba sem jött (fogalmam sincs, hogy mely galaxisról került elő ez a más országokban sehol nem hirdetett, nem létező változat – a régi 1.8-as motor a 159-es kaszniba szerelve??). A döntés nem volt nehéz, legyen 1.9 JTS, az én ’üzemmódomban’ - rövid napi Budapest, évente pár többezer kilométeres külföldi út, de zöldlámpás startvetélkedő soha - 160 LE nekem elég (megismerve a kocsit, most már azzal bővíteném a mondatot, hogy ’éppenhogy’). Abból is a Distinctive kivitel, mert az árképzésnek visszataszító vonása, hogy a 7,5 millió körüli Progression változatból kispórolják a VDC menetstabilizálót (egyáltalában árulnak az un. ’prémium’ szegmensből más márkát is ilyen ár környékén menetstabilizáló nélkül?).
A Distinctive kivitel persze gazdag, a krómküszöb látványos, az Alfatex kárpit kellemes. Tudom, hogy haladni kell a divattal, de a kocsiba gyömöszölt eső-, szmog-, sötét meg a fene tudja mi érzékelőkért, mint seregnyi potenciális hibalehetőségű kütyükért, nagyon nem lelkesedem.
Meglepő módon a kocsit ’Y’ sebességkategóriájú (300 km/ó) 17”-es Bridgestone gumival szállították, legalább nem jövök zavarba, ha egy Bugatti Veyron vontatna haza.

Még a megrendelés: a listák között (prospektus, szalon számítógépe, importőr weblapja) nem volt két azonos, hogy itt Magyarországon és akkor – 2006 április - pontosan milyen felszereltség is tartozik a Distinctive kivitelhez. Pl. hátsó szivargyújtóm nincs (nekem jó lett volna), fehér műszerfal háttérvilágításom sincs (hála istennek, mert a vörös jobban megy a kocsi imázsához) és így tovább. A kocsival szállított CD–rádió valami egyszerűsített funkciójú öszvér változat, nem azonos sem a gyári képeken láthatóval, de még a hozzá adott kezelési utasítással sem.
Szintén ide tartozik időben kicsit előre szaladva, hogy novemberben ugye jön(ne) a tél, másik felni kell, téli gumi kell. Nagy gumis cég internetes honlapja, ezen kifejezetten Alfa 159-esre felni/köpeny ajánlatokkal. Holmi megrendelve, időpont megbeszélve. Szereléskor jön a meglepetés, hogy a féknyereg akkora, hogy a kocsihoz - mint kiderült, látatlanban - ajánlott márkájú 16”-os felnit nem lehet felrakni (marad kb. szűk 1 mm rés, de ez kevés a centrírozás súlyainak).
Szóval voltak kezdeti nehézségek…

Május végén elérkezett az átvétel, kocsival haza. A kezdeti használati terv: tekintve, hogy a teljes július és aug. eleje egy 8500-9000km-es É-olasz, Dél-francia, spanyol, portugál körút, júniusra egy hazai autópályás 3000-4000 km-es ’bejáratás’ beiktatva.
Akkor nézzük az eseményeket pontokba szedve, kicsit kukacoskodó teszt jegyzőkönyv szerűen, óhatatlanul keverve némi szakmai ártalommal (lévén minden apróságra is figyelő ’gépészember’) .
1) Első naptól a 3. fokozat felváltáskor reccsen (’majd bekopik’ - emigyen a szerviz másnap). Nem óhajtott bekopni 19.000km után sem, helyette megtanultam zajtalanul váltani. Nem lehet folyamatosan áttolni a két váltási sík és pozíció között, helyette villámgyorsan középre, hagyni, hogy ő ugorjon át a 3-4 fokozatsíkba, és azonnal tovább a 3- ba. Nem biztos, hogy szinkrongyűrű ügy, valami kulissza sikvezetezési dolog lehet, mert a 4-böl 3-ba bármilyen gyors visszaváltáskor bármilyen fordulatszámnál vajsimán és némán működik.
(Az alfás Sz. mester olyan 14.000km körül vezetett két kört, aztán rövid sommázatként mondta, hogy garanciában javíttassak váltót. Hát váltót kiszedetni, szétszedetni nagyon nem szeretnék. Miért? Az ember óhatatlanul apróságokból következtet, azaz már a 156-osnál sem tudtam rájönni a nagy titok nyitjára, hogy ha a motor alatti védőlemezt leszerelik, akkor az ’n’ darab tartócsavarból miért ’n-2’ lesz visszarakva…)
2) Első otthoni reggel: ’hidegindítás’ (kb. 16 fok május végén). Motor ugrál, le akar állni, felpörög, kocsit szétrázza, mindenféle segédberendezések csattognak. Elkezdem enyhén nyomkodni a gázpedált, lassan észheztér a drága. Ez a jelenség többet nem jött elő.
3) Kb. 500km. Alapjárati fordulatszám körül nagyon diszkrét, szinte decens kis ciripelés kezdődött az utasoldali légzsák vidékéről, mai napig hol van, hol nincs
4) Kb. a 4. nap és addig 1000km autópálya. Lelkiismeretesen belenézek a motorházba, hűtőfolyadék jócskán minimum alatt. Nem néztem átvételkor, eszembe se jutott (esetleg a váltó olajat is csekkelni kellene?), szóval beletöltve kb. 5 deci lé a maximumig. Szerviz semmi folyásnyomot nem talál.
5) Újabb 1000km, hűtőlé ismét leapadt. Másodszor is házilag feltöltve, szervizbe nem viszem; valami liter/1000km hűtőfolyadék fogyasztás szerű sötét lelkületű statisztikai unikumon dolgoznék, ám láss csodát, ezután már többet nem kellett töltögetni (csak nem légtelenítés nélkül eresztették ki a gyárból, és eddigre büfizte ki a levegőt??).
6) Kb. 2 hét eltelt, és megvan az a 2.500-3.000km, hogy kicsit kóstolgassam a kocsit. Intenziv gázadásnál kb. 3200 fordulattól 3-4-5 fokozatban morgó, magas frekvenciájú rezonancia – azaz nem kerékkiegyensúlyozás! - jelentkezik az egész kocsiban (nem is annyira hallható, mint érezhető pedálokon, karosszérián és kormányon). Csak erős húzásnál, amint beáll egy fordulatra, eltűnik. Valahol a hosszú nyári út első harmadában ez a jelenség is megszűnt.
7) Június második fele, közeleg az indulás. Kocsiban kb. 3500km, a kormányzár elektronika rajtaütésszerűen elhalálozott. Ez bizony gyári utánrendelés, hogy pontosan mikor jön, nem tudni. Kölcsönös pánik. Nálunk: szabadság egyeztetés alapján kivéve, szállodák egész Dél –Európára útiterv szerint napra pontosan végigfoglalva. Szerviznél: a csere 1.9-est 5 hét múlva +9000km-el visszakapni érthetően nem igazán lelkesítő. Végül ’hepiend’, holmi megérkezett, azonnal beszerelve, azóta semmi gond ezzel, saját kocsival indulhatunk.
8) Minden szép, jó, kocsi mint az álom, autópályák, keverve magashegyi utakkal, a legmagasabb európai hágóval (Iseran 2790m) és még két 2400-assal. Viszont délen perzselő a hőség, és ekkor: Sevillában dugó, araszolás, árnyékban 42 fok, a légkondi megelégelte a munkát és elkezdett külső meleget szállítani. Átkapcs gyors hűtésre, megy, pár perc múlva ismét jön a meleg. Kb. 1 óra múlva tért magához a rendszer, félaléltan túléltük. Hasonló viccet még a következő napokban is megcsinált párszor: kocsi tűző napon áll, beszállás, gyors hűtés, aztán autópályás menettempó felvételekor ismét átkapcsolt sima ventillátorba, abszolút ignorálva, hogy hány fokot állítottunk be. Váratlanul ez a jelenség is eltűnt, az utolsó 10 napon és azóta is kifogástalan légkondiként fungál. (Találkoztam egy márkatárssal aki ugyanígy járt, neki többedik próbálkozásra megtalálták a zűr okát, én várok vele a szezonig – nem szkepticizmusból írom, de hagyok kis típus betanulási időt addig az érintetteknek. Sőt, most kattan be, hogy esetleg itt lehet valami légkondis típus/sorozat zűr, mert ezt a trükköt a csere 1.9-es is szíveskedett egyik hőgutás napon produkálni – a Délitől a Móricz körtérig egy szemernyit nem volt hajlandó hűteni).
9) 14.000 körül: itthoni városi poroszkálás, hirtelen Times Square mennyiségű fény gyullad ki a műszerfalon: ABS, VDC stb. Lendületből mellékutcába, vészfék, ABS valóban nincs. Motor kikapcs-bekapcs, semmi vészfény, ABS rendben kattog, azóta ez sem jött elő.
Ugyanekkor kezdődik kisebb úthibáknál a vezetőoldali ajtóoszlopból valami kotyogó hang. Budapesten együtt élünk, máshol, ahol van út, nem hallani.
10) Novemberi sötét reggel 6-kor, 9-kor Bécsben tárgyalás. Beülnék az este még normálisan működő kocsiba, elektromos zár a vezetőajtót nem nyitja. Kulcs elő, beülök, vezetőajtón minden sötét és nem működik semmi (ablakemelők, tükörállítás etc.), műszerfalon hőmérséklet nincs, km. jelző villog. Viszont időre menni kell. Határon égés kis magyarázkodással, hogy ablak helyett az ajtón kell kiadni a dokumentet; határőr sajnálkozó megjegyzése ’Pedig milyen szép kocsi ’. Másnap szervizben némi felesleges szerelés után (ablakemelő kapcsolók ki-vissza) a hiba orvoslása: ajtónyílásban elektromos csatlakozót széthúz-összedug, ezzel valami elkószált impulzus törölve, minden OK.
11) November végén középhosszú út, túl Genován. Minden 5*-os, az olaszoknál változó intenzitású esők, nosza, esőérzékelőzzünk. Ennek lelkivilága egyelőre megfejthetetlen. Enyhe permet, pár normál törlés után szélvédő száraz, de befejezésül még utána nyom kb. 150 törlés/perc expressz frekvenciával egy kiadós menetet, a száraz üvegen szívszaggatóan jajong a lapát. (Ezt nem kell figyelembe venni, más márkák tulajairól is tudok, akik magukba fordulva eltűnődtek az élet értelmén az esőérzékelők autonóm lelkivilága kapcsán)

Semmi újabb a mai napig.

Eddig a szigorú jegyzőkönyv Felebarátim és Márkatársak. Most befejezésül a szubjektív összbenyomások következzenek.

Ellenállhatatlan külsejű, nehéz, masszív, hosszú napi vezetésekhez tökéletes kényelmű utazóautó, minden vastagon párnázva. Bár a hátsó lábtér nem nőtt annyival, mint a külső méretek alapján gondolná az ember, de a hátsó fotelek is végtelenül kényelmesek. Nagy plusz a csomagtartó méretének növekedése.
Kanyarstabilitás, a direkt kormányzás érzése az új típusnál is megmaradt, élmény a magashegyi hágók hajtűkanyaros utjain hajtani. Ennek ellenére valahol kicsit odalett a ’sportivo’. Kipróbáltan jóval nagyobb a végsebessége, mint a korábbi 156 1.6 TS kocsimnak, de a gyorsulási prospektusadatok, a kicsit kedvezőbb kg/LE arány ellenére szubjektíve nem érzem a 159-est dinamikusabbnak, és mintha a JTS motor is lustábban pörögne fel 6500-ig mint a Twin Spark. Ekkora tömeggel a 160LE valóban az elfogadható alsó teljesítményhatár.
A kocsival szállított 225/50R17 gumiméret Budapesten nem ideális, sőt hosszbordáknál elég erős visszahajtás is tapasztalható a kormányon. A téli 215/55R16 szerelékkel teljesen másként viselkedik a kocsi, kellemes a városi használat is.
’Vakolat’ nem hullott, van két kis zajforrás (útfűggő), A megtett 19.000km-ig olajat nem kellett utántölteni (nemcsak az elektromos kijelzőn, de pálcán is ellenőrizve).

A kocsi persze lelkesen és nagyon szerethető. A kicsit szigorú ’jegyzőkönyv’ jó része is tulajdonképpen az autó összeéréséről, semmint hibákról szól. Emellett még mindig ’tanulom’ az autót, hogy leszoktassam magam a 156-osnál rögződött reflexekről (gázpedál ill. gyorsítás), mert Pesten most azonnal összejön a 15,5-16 literes fogyasztás.

Update 2007. március 9.

1) Az 1800-as ´bevezető típusról´ írtakat módosítom, máshol is van, konkrétan Hollandiában (is) hirdetik

2) Az 1.9 JTS 160 LE a 190NM nyomaték miatt kevés értelemszerűen

3) A kocsit magasra felpontoztam, írva vagyon félreérthetetlenül, hogy 5*-an szeretem, a leírtak pontosan úgy történtek meg, ahogy a szövegbern szerepelnek. Most 21.000km környékén járok, semmi nem adódott a novemberi bal első ajtós elektronikus gikszer óta (amit tkp. javítani sem kellett).

4) Fentiek ellenére voltak, akik rossz néven vették a szókimondó tételes leírást. Erre hadd mondjam a következőket: az Alfa érzelmi töltésű kocsi (is), ez rendben is van. A márka és ragyogó történelmi szerepének tisztelete viszont megköveteli, hogy bármi probléma esetén ne csapjuk fejünket mélyen a homokba, és hallgassunk róla, mert vajon mit mond majd a Focus-ban vagy Bora-ban üldögélő autós. Éppen ellenkezőleg: én is szeretném tudni, hogy más mit vett észre, akár a legapróbb dolgokat, csak ebből profitálhatunk mi is és a márka is. Ha a nem rózsakörítésű ítéleteket leszedetjük (való igaz, lehetnek kitaláltak is), a jókat meg akkor is szó nélkül hagyjuk, ha a kocsi éppen csak kigurult a szalonból és van benne 1000-2000km, akkor ennek hosszabb távon végül kedvenc autómárkánk és mi látjuk kárát.
Most ennyi - szeretném ha a jövőben (is) a lehető leghitelesebbek lennénk, attól még mi alfások ´tömöríthetjük sorainkat´ (valós/képzelt) vész idején.

Hibalista

- Döntse el az olvasó, hogy a listán mi az, ami ’elromlott’.
- Szerintem:
- Kormányzár elekronika
- Csak feltételesen a légkondi, mert július végétől szótlanul teszi a dolgát, esetleg még megnézetem
- Az elektromos izékkel egyelőre elnéző vagyok, attól függően, hogy jönnek-e még a jövőben
-

Ide hordtam szervizbe

Nagyon érdemben nyilatkozni még korai, de az eddig futó találkozások alapján:

Csiki-Bege Autopláza
Nekem nagy és kicsit személytelen ’gyár’, de munkájuk kifogástalan.

Értékelése: 9

Másik szerelő értékelése

Best Autóház.
Előzőnél közvetlenebb kapcsolat, szintén kifogástalan munka

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (9) Évjárat 2006
Kényelem (10) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (9) Vezetett km 19000
Szerviztapasztalat (9) Átlagfogyasztás 10 l
Előző autója? 156 1.6 TS Következő autója? ? (még a mézesheteknél járok)
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (8.3/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Alfa Romeo 159 2005 (2005)

További ítéletek (68 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)