Lejtőn
Szöveges ítélet
Már nagyon vártam hogy megérkezzen az új focusom és kipróbálhassam. Előzőleg ford focus trendet illetve ghiát is vezettem, úgyhogy az alábbi elemzés egy összehasonlítás az új és a régi focus között 15000 km után. Mindenekelőtt jöjjön a pár soros konklúzió, aztán akinek kedve van, olvassa el az egészet részletesen is.
A ford focus 4 ajtós ghia felszereltséggel 1.6-os 115LE motorral rosszabbul sikerült mint azonos felszereltségű, nagy nevű elődje. Ami jó, hogy formailag nagyobb és sokkal szebb, belsőre elegánsabb, a váltó tovább javult és szinte tökéletesre sikeredett. A belső kialakításban az autó lényeges kényelmi funkciókat vesztett azonban el elődjéhez képest. Az 1.6-os motor a nagyobb lóerő ellenére alacsony fordulatszámnál nem gyorsítja úgy az autót mint a régi focusban, ami ráadásul igen magas, 10 liter körüli városi fogyasztással párosul. Amiért érdemes mégis megfontolni focus vásárlását az az autó ár teljesítmény aránya – az egyik legkedvezőbb a piacon.
Belső és külső megjelenés – ami tetszik:
Méreteiben az autó minden irányban megnőtt, hozzá kell szokni, olyan igazi luxusfíling első beülésre és hónapok után is. Javasolt lehet akár tolatóradar beszerzése is elkerülendő az apró karcolásokat a karosszérián. A 4 ajtós megjelenése egyszerűen álomszép, a Mondeóhoz hasonlít, persze némileg keskenyebb és rövidebb kivitelben. Megjegyzem, véleményem szerint az 5 ajtós nem sikerült olyan jóra mint a régi, azonban a kombi változat szintén sokkal szebb lett. A bézs plüss kárpit látszatra luxusautónak mutatja a fókát, ráadásul kevésbé látszik piszkosnak mint a fekete (!!). A plüssnek jó fogása van, minden szépen van az autóban összerakva. A faberakást imitáló középkonzol is szép. A váltó megszépült és jó fogású, nekem jobban tetszik a műszerfal is kinézetre. Jó dolog a figyelmeztető hang ami az öv be nem csatolását jelzi. Bőrkormány jól kézre áll, abszolút dícsérendő. A CD-s rádió könnyen kezelhető. Nagy újdonság a tempomat. Végtelenül egyszerűen kezelhető, egy bekapcsolás után gombnyomásra elkezdi tartani a sebességet. Ha az ember gázt ad egy előzésnél majd felengedi a pedált, az auto visszaáll az előzőleg tárolt sebességre. Kézzel is lehet gyorsítani és lassítani is ami néha jól jöhet, sőt egy gombonyomásra az autó akár felgyorsítja magát az utoljára megjegyzett sebességre. A klíma automata digitális kétzónás, nagyon kényelmes használni, sokkal pontosabban és finomabban állítható mint a manuális és gyorsan lehűti az autót. Télen kicsit sokat kell nyomogatni, de megszokható. Az ajtók kellemesen, halkan nyílnak és záródnak jóérzéssel száll be és ki az ember a kocsiból. A hátsó csomagtartó kompromisszum nélküli hatalmas, jól pakolható tökéletes alkotás. Finoman nyílik és záródik, engem nem igazán zavar hogy nyitva van út közben, mivel csak a központi zár csukja. A kerekek a könnyüfémfelnivel jól mutatnak, 16-osra nőttek ami jót tesz a kényelem érzetnek.
Belső és külső megjelenés – ami nem tetszik:
Sajnos rögtön itt az első veszteség, a könyöklő ami elődjében kárpitozott volt a mostani műanyaghoz képest: bizony nyomja a soför könyökét, az átállítás az amerikai modellhez történő igazítás miatt történt gondolom. Azt azért hozzáteszem, hogy mivel szélesebb a könyöklő, az anyósülésen ülő is tud rá támaszkodni. Ezen kívül kényelmi szempont volt az is, hogy a váltó még ötösben is elérhető volt úgy, hogy az ember közben a karját a karfán pihentette. Na ez itt már a múlté, nem lehet a könyököt a karfán tartani miközben az ember a váltót markolja – á’la sportos vezetés, de erről majd később. A lábtér szintén összement, nem is csak a nagy középkonzol zavaró, hanem a kormány, mivel fékezésnél a magasan levő fékpedál miatt letérdezem a kormány tartóját, egy nagyobbacska embernek ez már lehet hogy gondot okozna. A fékpedál és a gázpedál közel vannak egymáshoz, összeakad néha ha az ember hirtelen lép a fékre. A tempomat bekapcsolásánál le kellene helyezni a lábat a gázról valahova, sajnos kevés a hely ami picit limitálja a tempomat használhatóságát is. A hátsó fejtámlák kinézetre leginkább a csillagok háborúja első részében levő új típusú birodalmi robotokhoz hasonlítanak. Megszűnt a légkondi visszajelző kontrollámpa is, napsütésben le kell hajolni – vezetés közben – hogy látszódjon, be van-e kapcsolva. Annak pedig aki az ajtóban lévő tárolókat tervezte... - ide mindenki képzeljen valamit cifrát; oda aztán végképp semmi nem fér be. Valaki írt a régi fókában levő szivargyújtó jó helyéről, szerintem is szerencsétlenebb helyre került, azért lehet vele élni.
Új dolog az esőre működő ablaktörlő. A mérnökök vagy a sivatagra vagy az esőerdőre tervezetek, mert nehéz úgy beállítani, hogy az tisztességesen töröljön. Néha egy esőcseppre is beindul máskor meg özönvízben autózunk anélkül hogy az ablaktörlőm a legkisebb jelét mutatná hogy ő nem utas a kocsin hanem van némi munkája is. Azért próbálgatni kell, volt már olyan állása ahol sikerült egész tisztességesen beállítani.
Nézzük a fedélzeti számítógépet: megszűnt a pillanatnyi fogyasztás jelzése, ezen kívül teljesen ugyanolyan adatokat mutat mint elődje. Látni menet közben ha süt a nap csak nagyon nehezen lehet az adatokat.
Visszapillantó tükröknél a két szélsővel meg vagyok elégedve, a belső térben levő visszapillantó új tulajdonsága, hogy elsötétedik ha vakító fényt lát. Nos ez istenigazából azt jelenti, hogy bezöldül ha mögöttünk van egy autó és így bizony romlik a kilátás. Amúgy pedig zavaró, hogy belül egy zöld tompa fényszórót lehet látni, a két szélsőben meg egy vakító lámpát ilyenkor, nehezebb tájékozódni. A hátsó ablakból kilátás esőben nagyon leromlott, nem tudom ez mitől lehet – a 4 ajtósban nincs hátsó ablaktörlő – én arra tippelek, hogy az ablak dőlésszöge változott és nem folyik le rajta könnyedén a víz. Sajnos az ülések is picit kényelmetlenebbek, a vezetőülés is hiába van rajta deréktámasz, de hogy miért azt nem tudom megmondani. Érdemes elektromos ülésállítást kérni a kocsiba amennyiben feleség-férj is vezet, mert a pumpálós emelő kézpróbáló alkotás. A CD-ről csak annyit, aki jót akar felejtse el (!) a gyárit a hangja tompa, se mély se magas, válasszon Sony-t.
Vezetés – ami tetszik
A váltó, ami a régi focus egyik gyöngyszeme volt, most tovább javult. Rövid úton fantasztikusan pontosan kapcsolható, öröm vele dolgozni. A fék tovább erősödött, az ABS is gyengébben rúg vissza így ösztönöz a hatékonyabb vészfékezésre is szükség esetén. Kormányzás szuper és élvezetes, a szervó mégjobban rásegít, egyértelműen fejlődött. Már alacsonyabb sebességfokozatban is fel lehet kapcsolni a kocsit, 60-nál nyugodtan elmegy ötösben, míg a régi focus itt még nagyon köhögött. A futómű a ghiában lágyra van hangolva amit Demszky nevében innen is megköszönök: fel sem tűnik a sok budapesti kátyú.
Vezetés – ami nem tetszik
A nyomaték eltűnt. A 115 lóerő nem elég az új kasztnihoz és kerekekhez, alacsony fordulatszámon az autó nem húz, 3000-es fordulat fölé kell pörgetni hogy magára találjon. Légkondi bekapcsolt állapotában pedig veszélyes az előzés sőt a sávváltás is (!), érdemes kikapcsolni. Kettesben az autó olyannyira nem húz, hogy sávváltásnál a messze hátul jövő autó gyorsan beleáll a fenekünkbe ha nem figyelünk. Mindehhez hangos motorhang társul és rendkívül magas, 10 liter közeli városi fogyasztás, kb. egy literrel több mint a régi focusnál. A menetszél 140-nél is hangos, afölött üvölt fülsiketítően, míg az előző szériánál ilyen zúgás csak jóval nagyobb sebességen volt hallható. A gázpedál késve reagál a nyomásra, nem érződik érdemi különbség a félig és a padlóig benyomott gázpedál között.
Ugyanerről az autóról ír a Totalcar teszt is ami kevésbé részletes, de hasonló konklúziókra jut, olvassátok el azt is. http://totalcar.hu/tesztek/focus4abem!1
Hibalista
- meghalt az üzemanyag mennyiség visszajelző, javitási idő: két hónap. Benyomódott légkondi a műszerfalba, valószinűleg összeszerelési hiba volt, levált a külső műanyagboritás az egyik oldalsó ablak külső felén, gyorsan javitották
Ide hordtam szervizbe
Ford Petrányi
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Ford Focus 1.6 Ghia Sedan | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.4/10) |