Stiridvajedna, a munkagép
Szöveges ítélet
Nézegettem a Népítéleteket és erről a típusról alig-alig találtam valamit. Pont ilyen modell pedig nem is szerepelt eddig. Gondolom, Magyarországra nem hozták 2,8-as szívó dízellel. Kár. Vezettem hasonló pickupokat 2,4-es turbó dízellel, de terepen közelébe sem voltak. De haladjunk csak sorban.
A gép 2003-as évjáratú, duplakabinos, jobbkormányos (Cipruson dolgoztam vele, innen a név is, a rendszáma szlovákul). Az egy év alatt kb. 10000 km-t mentem, nagyjából az ötödét terepen. A külső már sejteti, hogy nem egy hobbiterepjáróval van dolgunk, ez egy igazi munkagép. Ennek megfelelően masszív, nagydarab és talán egy picikét agresszív is köszönhetően a szögletes és kissé süllyesztett lámpáknak. A nagyméretű kerék és a doblemez között egy jó arasznyi hely van, az ülésbe úgy kell felmászni. Ez a magasság terepen elengedhetetlen, de a kiszámíthatónak egyáltalán nem mondható török-görög mediterrán városi forgalomban is sokat segít. A lökhárítók szerencsére itt még nem a karosszéria színére fényezett műanyagból, hanem jóféle, könnyen javítható és strapabíró feketére fújt fémből vannak. A külső egyetlen komoly hibájaként az alulméretezett és nagy holtterű tükröket tudnám említeni.
A belső szintén egyszerű, érezhetően munkavégzésre és nem sétakocsikázásra tervezett. A műszerfal anyagát más esetben igénytelen műanyagnak titulálnám, ide pont megfelel. De legalább kellemes kékesszürke színű. Kárpit csak az üléseken van, ott viszont kifejezetten strapabíró. Még a sofőrök fémcsatokkal és bújtatókkal szerelt hevederövei sem tudták kikoptatni a 150 000 km alatt. Túl sok visszajelző műszer nincs: kilométeróra (napi számláló nélkül, de ez nem is hiányzott, mivel úgyis menetlevelet kellett tölteni), vízhőfok mérő és üzemanyagszint jelző. Viszont van benne a helyi időjárási viszonyok közt elengedhetetlen légkondi. A szervokormányon kívül ez az egyetlen extra, de nekem nem is hiányzott belőle más. Mondom, munkagép. Ami típushiba az a kesztyűtartó fedele. Mindegyik kocsiban le volt törve a „kilincse”. Nem nagy dolog, de kifejezetten csúnya.
Vezetni nagyon szerettem. Iszonyatos nyomaték volt benne, még terepen is csak ritkán használtam a felezőt. Leginkább csak eső után agyagon. Váltani hang alapján elég könnyen lehet. Ahogy megindul mehet a kettes, 20-25 körül hármas és 50-nél már elmegy ötösben. (Ezúton is csókoltatom azokat, akik 45-50-ig húzatták másodikban. Párszor le kellett törölgetnem a hűtő kiegyenlítő tartályát utánuk.) Az öregebb középkategóriás személyautókkal képes volt felvenni a versenyt gyorsulás szempontjából is. Vagyis képes lett volna, de én nagyon ritkán tapostam csak. Ha tehetem, akkor kényelmes tempóban és előzékenyen vezetek. Ahogy az oktatóm mondta: aki siet, az menjen gyalog.
A fékek még ABS nélkül is jól megfogták a gépet 5 személlyel és a platón lévő homokzsákokkal együtt is. Persze itt sem kell versenytempóra gondolni.
A váltókar teherautósan hosszú és a kapcsolási út sem rövid, de pontosan jár. Mellette található a terepváltó, de az összkerék kapcsolásához még ki is kell szállni, hogy az első kerékagyakon található kapcsolókat „betekerjük”. Kissé kényelmetlen megoldás.
Nagyjából ennyi. Eddig nem szerettem a nagy autókat, de ezt kifejezetten élveztem. Jó volt vele terepen és városban is. Az autópálya meg ugye nem a terepjáró teherautók otthona. A Totalcar „kollektív szerkesztőségi agyának” üzenem, hogy tanácsuknak megfelelően megvettem a Miatát és hamarosan jön a vélemény arról is.
Hibalista
- Volt egy izzócsre, egy ablaktörlőlapát csere és egy furcsa zárlat. Ha jobbra indexelte és fékeztem egyszerre, akkor a hátsó irányjelző nem működött, viszont a féklámpa villogott. Amerikás...
Ide hordtam szervizbe
Astra Service, Nicosia
Mivel a kötelező karbantartáson kívül szinte semmi nem volt nem tudok mit írni.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 110000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Ibiza | Következő autója? | MX-5 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.6/10) |