Meleg a BMW, megoldottam

2013.08.29. 10:47

A legutóbbi pályanapon régi problémákat köszöntöttem ismerősként: a benzinellöttyenést és a benzinfolyást. Valamint előjött egy új is: a melegedés, abból is mindjárt kétféle. A víz melegedésén kívül elmelegedett a fékem is.

Stump Bandi azonban összehozott Zsolttal, aki BMW Challenge autókat üzemeltet, és aki hasznos tanácsokkal látott el (köszi!). Kiderült, hogy mindegyik BMW-nek ellöttyen a benzine, nemcsak az enyémnek, mert egyszerűen ez egy ilyen konstrukció. Hétköznapi használatban ez nem jelent problémát, mert egyrészt ilyen hosszú kanyarok jellemzően nincsenek a közutakon, másrészt normál forgalomban nem kap ilyen kanyarterhelést az autó.

A tank két zsákból áll, középen megy át a kardán. A jobb oldali zsákban van az üzemanyagpumpa, ezért - amikor a jobbos kanyarokban átfolyik a benzin a baloldalra – az AC levegőt szív. A két zsák alját összekötő kis átmérőjű csövön folyik vissza az üzemanyag a jobb oldalra, de a cső kis átmérője miatt nem elég gyorsan, így benzin nélkül megy a szivattyú.  A versenyautókban vagy lefelezik a tankot vagy puffertartályt tesznek be.

A felezés az én esetemben nem opció, mert a kis tartállyal nem lehet a téli éjszakákon csúszkálni, túl hamar fogy ki, és lehet benzinkutat keresni. Maradt a puffertartály. Ezt ki kellett találni. Szerintem sikerült.

Kimentem a vastelepre és vettem egy saválló anyagból készült csövet, amit Sipos Úr ismerőse, Gyuri bácsi befenekelt, illetve hegesztett rá három csonkot. A középső csövön nyomja be az első AC a benzint a tartályba, a második AC az alsó csövön keresztül szívja ki, és nyomja a motor felé. A legfelső csövön át távozik a fölösleges benzin a tank felé. A puffertartályban így mindig van egy liter üzemanyag. A kis átmérő - valamint a nagy magasság okán - nem tud ellöttyenni a kanyarban.

Magát az üzemanyagtankot megforrasztottam a múltkori pályanap előtt. Legalábbis én ezt gondoltam róla, aztán a helyszínen kiderült, hogy nem jól. Az említett szakember megjavította a tankomat is, le is nyomáspróbázta, így most lehet, hogy nem leszek benzinszagú.

A melegedésnek két oka lehet. Az egyik, hogy az ellöttyenő benzin miatt szegény volt a keverék, a másik, hogy a nagyméretű dízel hűtő nem a gyári helyén van, hanem néhány centivel magasabban. A hűtőt most lesüllyesztem a gyári helyére, a szegény keverék problémáját pedig remélem most már tényleg sikerült megoldani. Hétvégén kiderül.

A fék hűtését úgy tervezem megoldani, hogy a köténylemezen belépő levegőt a féktárcsák közepéhez vezetem egy flexibilis csővel. A flexibilis cső-beszerzése azt gondoltam, hogy nem lesz bonyolult dolog, de elég sok telefonálásba, kérdezősködésbe került mire sikerült szerezni.

Az autó eleje egy kicsit magas még szerintem, ezért tervezek még néhány centi ültetést is. Megmérem mennyit képes a lengéscsillapító összeülni, nehogy túlvágjam a rugókat, és a lengéscsillapító koppanása jelezze a rugóút végét. Az ültetéssel nyerek talán némi kerékdőlést is, aminek nagyon tudnék örülni. A múltkori pályanapra szerettem volna betenni a megvásárolt állítható toronycsapágyakat, de a magyar királyi posta másfél hónap alatt juttatta vissza a küldeményt a címzetthez. Még szerencse, hogy fizettem sürgősségi felárat és tértivevényt is, amit a mai napig nem kaptam meg. Sajnos mivel dolgozni is kell, iszonyatos csúszásban vagyok mindennel. A poszt megjelenésekor még nem fog menni az autó, ez az egy dolog, ami biztosnak látszik. Szombatra azonban – ha az ég leszakad is – igen.

Miért érdemes kijönni akár látogatóként is a pályanapokra?

Mert értékes nyereményeket lehet nyerni (téligumi-szett a Continentaltól, autóápolási csomag a Motultól, kedvezmény a Densiontól és visszanyerhető készülék-ár a Bitframe-től).

Mert remek programokkal készülünk kicsiknek-nagyoknak egyaránt (bemutató a katasztrófavédők jóvoltából, füstalagút, ahol bárki kipróbálhatja, milyen egy égő házban dolgozni, veterán tűzoltóautó, gyermek tűzoltóruha, autóztatás szinte minden standon, gyermeksarok, bringás élménypark a Shimanónak köszönhetően, klimatizált pihenőhely a gyermekeknek-szülőknek büfével, mini KRESZ-park a tetőn és még tucatnyi más érdekesség.)

Mert olyan autókat láthat mindenki mozgás közben, melyeket talán még sosem látott, vagy nem is fog (a szombati Totalcar Oldtimer Sokadalom járművei között igazi ritkaságokkal, a Time Attack mezőnyben az ország leggyorsabb autóival).

Mert a jelenlegi hazai autóversenyzők krémje is jelen lesz (Turán Frici, Walter Csabi és persze Michelisz Norbi is.)

Mert a nevezési listák hosszúak és helyenként meglepő járműveket tartalmaznak.

És ez még csak a kezdet. Reggel héttől este hétig, szombaton és vasárnap áll a bál a ringen. Ne maradjanak otthon!

 
Bitframe BMW Capriolo Citroën
Continental Dension Ford
Hungaroring Honda Mazda Motul
MTM Nissan OKF Tanpálya
SimTechsRacing Time Attack Shimano Toyota
Peugeot