Gyújtógyertya tuning

2007.09.26. 14:43
2 hozzászólás

A motorban talán nincs egyszerűbb szerkezet a gyújtógyertyánál. Ezért is akarják annyian tuningolni.

Amit a természetben a villámlás, a konyhában pedig a piezo gázgyújtó idéz elő, azt az autóban a gyújtógyertya. Az autó nagyfeszültségű gyújtórendszere által előállított feszültség a gyertya függőleges szimmetriatengelyében elhelyezkedő középelektródára kerül. A testelektróda a motortesttel fémes, elektromos kapcsolatban van. A két elektróda közötti légrésen átugró szikra a testelektródán keresztül vezetődik (testelődik) le a motor hengerfején. Fontos, hogy a gyertyán belül a két elektródát egymástól elektromosan szigetelő anyag választja el. Emiatt a nagyfeszültség kénytelen szikraként átugrani a két elektróda közötti légrésen.
 

Már az első benzinmotorkban is valahogy így működött a szikraképzés, és drasztikus változás nem is következett be a hetvenes évekig, amikor először az olajválság, majd a hamarosan megjelenő és folyamatosan szigorodó környezetvédelmi normák miatt egyre több figyelmet szenteltek a hatékony motorüzemnek. A gyújtógyertyák fejlesztése új lendületet kapott. Ma már a gyújtógyertyák gyártói minden autótípushoz többféle, különbözően árazott modellt kínálnak, a hagyományos daraboktól az egzotikus gyújtógyertya-költeményekig.

Az utcai gyertyákhoz egyre kifinomultabb anyagokat használnak. Ezüst- vagy platinaelektródás gyertyákkal már nem lehet hencegni az autós klubtalálkozókon, ilyeneket minden manufaktúra kínál. Nemrég kezdődött viszont a ritka földfémek idénye, elég a Bosch-féle ittriumra vagy az NGK- és Denso-féle irídiumra gondolni. Ezek a hátborzongatóan high tech hangzású anyagok elsősorban kiváló vezetőtulajdonságaik és hosszú élettartamuk miatt válnak be. Minél jobb vezető anyagokat használnak, annál kisebb a teljesítményveszteség - annál erősebb a szikra. Hosszú élettartamuk pedig jó hővezetésüknek köszönhető: még a mai modern motorokban szokásos nagy terhelés hatására sem hajlamosak beégni.

Felmerülhet, hogy a többpólusú gyertyák netán egyszerre több szikrát is leadhatnak. Ez elvileg nem teljesen kizárt, a valóságban mégis ritka jelenség. A szikra kialakulását a fizika vezérli, annak szabályaiból pedig az következik, hogy a szikra olyan, mint a lusta cserkészcsapat: mindig a legrövidebb utat keresi. Legrövidebből pedig csak egy van. Esetleg két, pontosan egyformán rövid.

Rövidebb az élettartama a tuning-gyertyáknak (tisztelet a kivételnek), cserében érezhető teljesítménynövekedést ígérnek. Magyarországon a cseh Brisk-é talán a legátfogóbb tuning-program. Háromféle konstrukciójú tuninggyertyát is kínálnak, de ezek nem csereszabatosak: egy adott motorba a három típus közül mindig csak az egyik bírja a gyár ajánlását. Sőt, egyes motorokhoz a gyár nem is ajánl tuning-gyertyát - leggyakrabban az égéstér geometriája, illetve a gyújtó elektronika teljesítőképessége nem felel meg a tuninggyerták szeszélyeinek.

De a gyári ismertető más előnyöket is felsorol: a lapos elektródának nincs térbeli kiterjedése, tehát nem "árnyékolja" a szikrateret. Így a hengerben kialakuló örvények szabályosabb mozgásúak lesznek, a szikra pedig épp azon a ponton képződhet, ahol az égéstérben optimális a benzin-levegő keverék aránya.

Csináld magad! Gyújtógyertyacsere könnyedén.

Előbb hagyja kihűlni a motort!

1. A gyújtókábeleknek csak a gyújtógyertya felőli pipáját vegye le. Vigyázzon, ne cserélje föl a gyújtási sorrendet!

2. Lazítsa meg a gyertyát és tisztítsa meg a gyertya környékét.

3. Az új gyújtógyertyát húzza meg finoman kézzel. A tömítőalátétes (lapos felfekvési felületű) gyújtógyertyát ettől a pozíciótól fordítsa tovább még 90 fokkal.

4. A kúpos felfekvési felületétű gyertyákat még 15 fokkal kell tovább fordítani (kulcs segítségével).Ezután tegye a helyére a gyertyapipákat.

A műveletet ismételje meg a többi gyertya esetében is.

Mitől jó a jó gyertya? Elsősorban attól, hogy az általa szolgáltatott szikra mindenkor elég erős ahhoz, hogy a hengerben lévő benzin-levegő keveréket begyújtsa. A szikra pontos időzíthetősége is fontos: a jó gyertyák reakcióideje gyors. Az sem árt, ha mindezekre a tulajdonságokra kilométerek tízezrein át számíthatunk.

A divatos, többelektródás típusok elsősorban az élettartam meghosszabbítását szolgálják, és csak másodsorban a nagyobb motorteljesítményt. A hengerben végbemenő fizikai folyamatok dinamikája meglehetősen bonyolult, igazán pontos leírásukba már beleőszült néhány mérnökgeneráció. Az biztos, hogy a percenként akár több ezerszer is szélsőségesen változó nyomás és hőmérsékleti értékek olyan szeszélyes örvényjelenségeket eredményeznek, hogy már az is nyereség, hogy a több testelektróda közül legalább az egyiken közel optimálisak lehetnek a szikraképződés feltételei, így nő a szikrabiztonság. Ez esetleg kismértékben megérezhető a teljesítményen, de talán még fontosabb, hogy mivel elvileg minden egyes égés tökéletesen megy végbe, nem juthat a katalizátorba elégetlen üzemanyag, ami középtávon a katalizátor halálát okozhatná.

Az viszont kétségtelen, hogy mivel a szikraképzésben váltakozva több testelektróda is részt vesz, azok egyenként kevésbé "kopnak." A gyertyák halála ugyanis az, ha a beégett, elfogyott testelektródák és a középelektróda közötti távolság túl nagyra nő, és a szikra esetleg már nem jön létre. Ilyenkor a motor ki-kihagy (esetleg nehezen indul), és a rutinos autós már veszi is elő a gyertyakulcsot. A többelektródás típusok később érnek meg a cserére, magasabb áruk már így megtérülhet.

A ma gyártott utcai gyertyák csereperiódusa már sosem rövidebb, mint az adott autó szervízintervalluma, de a csúcsminőségű gyertyák akár 90-120 ezer kilométeren keresztül is megbízhatóan működnek.

A Brisk speciális gyújtógyertyái közül a Premium LGS nevűt kaptuk tesztelésre. Az ezüst középelektróda és az egész gyertya mintaszerű felépítése csak az alap: az igazi trükk a gyűrű alakú testelektróda. Legnagyobb előnye, hogy ellentétben a három- vagy négypólusú gyertyák számban korlátozott szikraképződési helyével, itt elvileg végtelen ponton jöhet létre a szikra.

A gyűrű alakú elektróda egy másik tulajdonsága miatt is képes az optimális ponton begyújtani a keveréket: a nagy elektródafelület javított hőelvezetést is jelent, így lehetővé vált, hogy a gyújtógyertya a szokásosnál valamivel mélyebben lógjon az égéstér magasabb hőmérsékletű részeibe, vagyis éppen oda, ahol a szikra a leghatékonyabban tudja berobbantani az üzemenyag-keveréket. Aki már próbálta az autótuningot, tudja, hogy nincs nyereség áldozat nélkül. Az eleve a magasabb árkategóriába pozícionált Premium gyertyát (vagy nyolc alaptípust lehetne venni egy darab árából: 1750 ft/db) még drágábbá teszi a korlátozott élettartam. A 20-30 ezer kilométeres csereperiódus oka, hogy amíg az utcai gyertyák kivétel nélkül süllyesztett középelektródás kivitelűek és szélárnyékban szikrázgatnak, addig a Premium LGS középelektródája nagyon is szabadon van, szabad prédája az égéstérben dühöngő kénköves pokolnak.

Ha a soft tuning másik két, népszerű termékét (sportdob, sportlégszűrő) vesszük, azok nem okoznak kárt nem rendeltetésszerű használat esetén sem: ha csak a gyerekért járunk a kocsival az oviba, legfeljebb nem használjuk ki ezek potenciálját. A tuning gyertya viszont nem szereti a dugóban araszolást, és főleg a sok rövidutas, hidegindításos üzemmódot: nem lesz elégséges az öntisztulása, és nemhogy nem javít a teljesítményen, kifejezetten gyújtásproblémákat idézhet elő. Szóval az döntsön csak a tuning gyertya mellett, aki becsszóra' rendesen ki fogja huzatni a fokozatokat.

A másik ok, ami miatt egyesek csalódnak a sport gyertyákban nem műszaki, inkább jogi probléma. A nagy gyertyagyártók ugyanis elképedve figyelték meg a garanciában visszaküldött hibás darabokon, hogy a nevüket viselő termékek sohasem látták a gyáraikat. A gyújtógyertyákat ugyanis hamisítják. Ráadásul nem is a primitív Adibas-Parasonic-Reabok vonalról van szó: a hamisított gyertyák első ránézésre a megtévesztésig pontosan hozzák az eredeti design-t.

Az egyik nagy cég magyarországi képviselője be is vizsgáltatott ilyen gyertyákat, és bár a minőség messze nem érte el a gyárit, a hamisítvány nem volt katasztrofális. Így az azt megvásárló sajnos nem azt a következtetést vonja le, hogy "nahát, biztos hamisított terméket vettem," hanem azt, hogy az adott márka gyertyái egyszerűen nem elég jók. A próbára kapott Brisk Premium LGS gyertyákat két Skoda Octaviában teszteltem. Az egyik az 1.6-os alaptípus volt, 75 lóerővel, a másikban a győri 20 szelepes, 1.8-as motor dolgozott (125 LE). Az autókon más tuning nem volt.

A tuning szektorban különösen nagy lehet a csalódás, hiszen a felhasználó érezhető teljesítménynövekedést várna, nem pedig egy megbízhatatlan gyertya szerencsétlenkedése miatti teljesítménycsökkenést. Megnyugtatásul annyit, hogy a Brisk importőre szerint nem a relatíve kis számban eladható tuning gyertyák a hamisítók fő célpontjai, hanem a nagy sorozatokban teríthető, egyszerű típusok (Lada, Suzuki, Golf tulajdonosok, figyelem).

Szeánsz

A gyertyacsere után egyik autó sem táltosodott meg, de a változás azért több volt, mint egyszerű belemagyarázás. Amit észre lehetett venni: az 1.6-os simább alapjárata, kicsivel nagyobb dinamikája. Mivel a bázisérték eleve kicsi volt, a néhány százalékos esetleges teljesítménynövekedést nehéz volt a forgalomban érezni. Ha el kellene mutogatnom a változás nagyságát, a hüvelyk- és a mutatóujjam igen-igen közel lenne egymáshoz.

Az erősebb motor azzal lepte meg az autógyárak irányában eleve szkeptikus tesztelőt, hogy már az autóban lévő eredeti gyújtógyertya is meglehetősen speciális kivitelnek tűnt. A kiszerelt gyertya három testelektródájával és az Audi-karikák melletti NGK felirattal komoly darab benyomását keltette. A Brisk Premium azért egy kicsit űberelte: a motor jobban vette a magas fordulatokat, különösen a leszabályozási tartomány közelében lett virgoncabb. Csoda mindazonáltal itt sem történt: a kb három tized másodperccel jobb gyorsulást nehéz fenékkel is megérezni. Gyorsulási versenyen azért egy negyed-lökhárítónyi előny összejöhet.

Tudomásul kell venni, hogy a motor és a gyújtásrendszer konstrukciójától is függ az elérhető eredmény, így minden autó esetén más és más lehet a nyereség mértéke. Ezt figyelembe véve senkit nem beszélnénk le egy saját autós tesztről. Az megjósolható, hogy komolyabban kihegyezett autóknál (pl vezérműtengely-csere, kiiktatott leszabályozás) szinte muszáj ilyet használni, hiszen a magasabb fordulatszám, a felgyorsult ciklusok a gyújtórendszer szintrehozását is megkövetelik. A soft tuning elemeivel (légszűrő, dob, chip) már optimalizált autóknál is jó eredményre számíthatunk. Fontos szempont ilyenkor is a rendeltetésszerű használat, tehát a pörgős, dinamikus autózás.

Utcai autókba ellenben felesleges pénzkidobás a tuning gyertya. Lehet, hogy annyi pénzből többre megyünk egy sportos sebváltógombbal: tíz mentális lóerő többet ér egy igazinál.

A cikkhez felhasználtuk az Autó2 magazin 1999/12 számában közölt "Villámlátogatás" című cikket. Köszönet: Földes Gábor és Bende Tibor (Forstrade Kft), Buruzs István a.k.a Fogash, Petrás Zsolt (Skoda "Mentes és társa" Kft.)

Csoportos Hajóutak

Ahány kikötő, annyi felfedezés, tengeri hajóutak sok látnivalóval és pihenéssel.

Tavaszi hosszú hétvégék

Töltse az ünnepeket külföldön, Párizs, London, Róma városnézés, olasz hajóút, síelés Ausztriában.