Astra EGR szelep

2003.01.08. 15:37
Kérdésem, hogy lehetséges-e vajon a szelep funkciójának megszüntetése/kikötése a rendszerből, vagy ezzel a gonddal tényleg együtt kell élni a motorgenerálig? A szelep cseréje mintegy 60 ezer forint volt, nem hiszem, hogy egy füstölgő szocialista gyártmány árát kellene kifizetnem a semmiért.
Tisztelt Autodoktor !
Opel Astrám (1995.évi 1.6 16V) EGR szelepe meghibásodott, amit szakszerviz kicserélt.
Mintegy 3 ezer km megtétele után ismét jelzett a motor ellenörző lámpa.
Ismét szakszerviz, ahol a hibát ismét az EGR szelep meghibásodására vezették vissza.
Megállapították, hogy a motor egy kicsit kopott állapota (120 ekm) enyhe füstöléshez vezet ami eltömíti az EGR szelepet.
A hiba kiküszöbölésére nem elég a szelep tisztítása, mert hamarosan ismét jelentkezik a probléma, hanem egy motorgenerál szükséges.
Kérdésem, hogy lehetséges-e vajon a szelep funkciójának megszüntetése/kikötése a rendszerből, vagy ezzel a gonddal tényleg együtt kell élni a motorgenerálig? A szelep cseréje mintegy 60 ezer forint volt, nem hiszem, hogy egy füstölgő szocialista gyártmány árát kellene kifizetnem a semmiért.
Ha a szelep tényleg környezetvédelmi okokból került beépítésre, akkor helyette inkább adott volna az Opel gyár mindenkinek egy Trabantot ajándékba.
Várom válaszát, Laca

Nem mindegy, hogy a már megtett 120 000 km milyen karbantartás mellett, és milyen tempóval került a motorba! Ha egyszer-kétszer hidegen meg is lett hajtva, akkor (és csak akkor) nem elképzelhetetlen egy gyűrűzés és hengerfej javítás szükségessége! Ehhez jó támpont a motor olajfogyasztása, amit diszkréten elhallgatsz előlem. Ennél a motornál általában kímélős tempó mellett 1000 km-en 8-10 dl olaj fogyasztása már produkálhatja az EGR-szelep rendszeres olajsaras eredetű eltömődését. Aztán az sem mindegy, hogy milyen olajat használsz a motorba.
Ezt az egységet nem lehet kihagyni, mert kell ebbe a rendszerbe. Szerintem a következőket kellene elkövetni a kocsin:
- Egy alapos motorrevízió, szűrők, gyertyák ellenőrzése, szükség szerint cseréje
- Az EGR-szelep kiszerelése, mechanikus részének alapos tisztítása nitró higítós áztatással, utána WD-40spray-vel a mozgó részek kenése. A szelephez vezető akna és a fojtószelep, valamint körülötte a légtorok tisztítása nitrós ronggyal. Összeszerelés.
- Olajcsere. Az olajat meleg motorból engedd le, és mindenképpen az egyre több helyen kapható Opel 10W-40-es félszintetikus olajat ajánlom, mert égéstermékei a tapasztalatom szerint nem rakódnak le olyan intenzíven az EGR-rendszerben és a fojtószelep környékén, mint néhány más olajé. Az olaj betöltésekor tölts a motorba egy STP, vagy egy WYNN'S Super Charge olajadalékot is. Az STP-ből a kék műanyag flakonosat ajánlom neked. Kaphatóak ezek az adalékok a benzinkutakon és az autós boltokban egyaránt sőt még a Tesco, Auchan, illetve egyéb multi bevásárló központok autós osztályain is megtalálhatóak!
- Ha mindez megvan, indítsd be a motort, és mikor az olajnyomás lámpája kialszik, ellenőrizd a feltöltési szintet, majd újraindítva melegítsd be a motort álló helyben, hogy az adalék megfelelően elkeveredjen az olajban.
- Ezután adandó alkalommal látogass meg egy olyan szervizt, ahol van TEC-II célműszer a hibakódok ellenőrzéséhez, törléséhez. A kitörölt hibakódú computerrel autózz kb. 5-600 km-t és ha minden OK, akkor is újra hibakódot kell olvastatni, mert a computer az EGR-szelep olyan hibáját is regisztrálja kódként, amit te talán észre sem veszel. Ha nincs újabb tárolt hibakód, ezzel rendben is vagy.
Azért az ECOTEC motorban ezt az olajat sem hagynám a helyedben 10 000 km-nél hosszabb ideig menni, és évente akkor is cseréld ki, ha nem közlekedsz vele ennyit sem!
Ha a fentiek után is gondod van az említett egységgel, és az olajfogyasztás is komolyabb szintű marad, akkor (és csak akkor!) lehet esedékes a motor javítása.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.