Direkt sportlégszűrő

2007.09.20. 14:57

Káros a motorra nézve?

Kedves Autódoktor!

Több, mint 1 éve használok az autómban ('95 Opel Astra 1,4SE) TÜV engedélyes márkás direkt sportlégszűrőt. 5000 km-enként tisztítom és olajozom a hozzá való szettel!

Sok nagyokos szerelő azt mondja, hogy tönkreteszem vele a motort, mert sok port szív be. Én úgy tudom, hogy csak annyival rosszabb a szűrőképessége, mint a papíré, amennyit a gyártók még engednek. Nem járok vele a "határban", főleg főúton és városban használom, kb. 2-3000 km megyek havonta. Ha még be is szív némi finom port, az csak a szívó és kipufogó szelepekkel érintkezik, nem? Nem rakódik le a hengerekben, illetve a "zsír"új króm gyűrűkben sem tesz kárt, s a karterba meg pláne nem jut le (esetleg keveredik az olajjal), nem? Nincsennek tömítetlenségi problémák, a szelepszáraknál sem! Új minden, kivéve a főtengely, a vezértengely, a dugattyúk!

Az Ön szubjektív véleménye érdekelne, ha lehet ilyet kérni. Ön szerint is tényleg káros a motorra nézve (hosszú távon) egy rendszeresen tisztított, márkás direktszűrő használata? Ui.: az autóm ugyan nem lett sok-sok lóerővel gazdagabb, de azonos körülmények mellett a fogyasztás jelentősen, úgy ~0,5-1 literrel csökkent! Úgyhogy nekem csak pozitív véleményem van erről a témáról, egyenlőre.

Köszönöm:

Pákh Tamás

Kedves Tamás!

Olyan kérdést tett fel, amelyet nagyon sokan kérdeznek, és bizony van egy kis kuszaság a fejekben. A gyári szűrők 99%-a papírbetétes száraz szűrő. Ezek semmilyen gondoskodást nem igényelnek, csak cserét adott időközönként. Ha kezdenek eltömődni, akkor a légáteresztő képességük romlik, de nem szívnak be akkor sem szűretlenül koszt. A szűrési küszöbük márkától függően 5-15 mikron között van. A sportszűrők általában valamilyen szövet vagy szivacs alapúak, amelyeken a levegő áthaladva sokszor irányváltoztatásra kényszerül és a megfelelően kent szűrőbe a levegővel szálló szennyeződés beletapad. A szűrési küszöb nagyon függ a szűrő anyagától és a megfelelően felvitt, jó minőségű szűrőolajtól. Optimális esetben a szűrési küszöb akár 5 mikron alatti is lehet, egyes mérések szerint akár 2 mikron is. Viszont ha a felület elkezd telítődni, a szűrőolaj elpárolog, kiszárad vagy csak eltelítődik, akkor a szűrési küszöb (ellentétben a papírszűrővel!) nem csökken, hanem romlik, akár szűretlenül is átszívhat akár 1 mm-es részeket is. Persze a sportszűrők kisebb áramlási ellenállást képviselnek, ezért elméletileg a töltéscserét javíthatják. Viszont megfelelő működésük alapja a gyakori, poros úton közlekedve akár napi (!) tisztítás. Én az 5000 km-es tisztítást és kenést ritkának érzem, még városi környezetben is.

Ami pedig a kopást illeti, a szemcsemérettől is függ, hogy hova jut be, elsősorban a hengerfal és gyűrű kapcsolata a legveszélyesebb, itt okoz kárt a bejutó szennyeződés. Összefoglalva: a megfelelően kent és jó minőségű szűrőanyaggal szerelt sportszűrő szűrési hatásfoka elérheti a papírszűrőét, meg is haladhatja, de a szűrési hatásfok rohamosan romlik, ahogy a szűrő koszolódik, nem tömődik el, hanem szűretlenül "átszív". Versenyen ez előny, nem kell feladni a versenyt. A papírszűrő pont fordítva, viszont az eltömődik egy idő után, ezért pl. versenycélra alkalmatlan. Utcára én a papírszűrőt javasolom, biztonságosabb a motornak, sportcélra pedig a nedves szivacs vagy egyéb kent szűrőket.

Üdvözlettel:

Autódoktor