Nitróval kapcsolatos kérdések

2007.12.28. 14:35
Kompresszió, palack helye, bekötés

Kedves Autódoki!

Nekem a N2O val kapcsolatosan lenne pár kérdésem. Böngésztem az oldalakat és azon kívül, hogy biztonságos, semmilyen érdembeli választ nem találtam a kérdéseimre.

Nekem egy '95-ös 1,3 as felicia blokk van az autómban, favorit(alu) hengerfejjel, álló weber karburátorral. Az alap motoron ami egy teljes felújításon átesett, már voltak teljesítmény növelő változtatások. Az alap 55LE kicsit kevés volt a kényelmes autózáshoz. Meg lett növelve a sűrítési arány 11,2:1 re, igy a kompresszió 13bar. Cserélve lett a vezérmű tengely 241-ről 280-ra. Kicsit könnyítve lett a lendkerék, de nem annyira, hogy "elrepüljön". Jelen pillanatban, a hasonló konfiggal rendelkező autók padon mért adatai alapján az autó teljesítménye 75LE körül van. Ezt lehetne fokozni, hogy 1.4 vagy 1,5-ös belsőt alakítsak ki a teljesítmény növelésének érdekében(110-130LE), de az sokkal több üzemanyag fogyasztást is jelent. A motor hűtése ellenben a skodás tévhitekkel, tökéletes, soha nem forr és még az üzemi hömérséklet felső határát is csak nyári 40 fokban nagyon erőltetett körülmények között éri el.
Nekem nincs szükségem folyamatos erőtöbbletre csak alkalmanként. Azon kívül, hogy néha elgyorsuljon az ember és élvessze az erőtöbbletet, jó célt szolgálna egy előzésnél is. Nem olyan kevés az a 75LE de van amikor nem elég. Nem vagyok telhetetlen, elég lenne +20,30LE többlet is. Annál többet nem is hiszem, hogy kibírna a motor.

A kérésem az lenne, hogy a válsznál tekintse úgy, minha nem Skoda motor lenne, mert alaphelyzetben mindenhol csak az a válsz, hogy skoda motort nem lehet. Holott ebbe már nem igen van a blokkon kívül skoda alkatrész. Inkább VW, és egyedileg gyártott alkartészek.

A kérdéseim: Mekkora komprsszió viszony bírja el ezt a többletet? Mekkora nyomás van egy palackban? Ezt a nyomást közvetlenül szabadítják rá a motorra? Ha nem akkor mekkora a nyomás a csövekben ami a kabihoz megy? Kabi elé vagy mögé teszik? (nem mindegy, mert akkor át kell alakítanom a karbi alatti részt ha mögé építenék(nincs sok hely)) Nem fagy le a palack nirtózáskor? Hova teszik a palackot?(utastér vagy motortér(comagtartóban nincs hely(mélyláda)) >

Köszönöm:

Tibor

Kedves Tibor!

Arra, hogy milyen kompresszióviszonnyal mit bír a motor nem tudok választ adni, mert nincs vele tapasztalatom, de gyanítom, hogy ebben az országban csak tippelni tudnának erre. Relatíve sok autó fut nitróval, ha a rendszer jól van beállítva, akkor a motor elbírja a 10-15 másodperces többletterheléseket. Persze ennek alapfeltétele a jó mechanikai állapot és a pontosan beállított nitróbefecskendezés. A nitró csak abban segít, hogy az égéstérbe több oxigén jusson, ehhez még plusz benzint kell adagolni, ami biztosítja az égéshőt, így a nagyobb teljesítményt. Általában a karburátor után kötik be a benzin- és a nitrocsöveket is, a benzinnnek kell általában állandó 2-3 bar tápnyomás, ehhez kell egy elektromos tápszivattyú, mert a mechanikus nem nyom állandó nyomáson. Az aktiválást egy főkapcsoló után a gázpedál végálláskapcsolója végzi, ekkor nitro és benzin kerül a motorba a kiépített csöveken keresztül és akár + 80%-os többletteljesítmény is elérhető. Persze csak 10-20 mp-re, mert a termikus a mechanikus terhelés is erősen megnő. A palack elhelyezése nem bonyolult, mert egy sportos autóban akár a két ülés között sem csúnya, nem egy pb gázpalackról beszélünk... Lefagyással sem kell számolni, mert egyszerre csak kis térfogat távozik a palackból, a nitrót nem lehet folyamatosan használni.

A csövekben nem nagy a nyomás, csak ahhoz kell, hogy a gáz a motorba jusson, egyéb mechanikai szerepe nincs.

Üdvözlettel:

Autódoki