Negyedikben is megcsúszik a kuplung

2007.12.31. 16:42
Olajfolyást tapasztaltam

Kedves Autódoki!

Jelenség: Hosszas magasabb fordulatszámon (2000 felett), 4-es, 5-ös fokozatban a kuplung egyszer csak úgy megcsúszik, hogy teljesen felpörög a motor. Visszaengedve a fordulatot, újra elkapja, és megy tovább kb 500 métert és újra ezt csinálja. Olajfolyást tapasztaltam, így a szervízben arra gyanakodtunk, hogy kinyomó csapágy munkahenger ereszti az olajat, az meg a kuplungra kerül, így az megcsúszik. De miért csak nagyobb sebességnél? 1-2-ben miért nem ?

Kicserélték a kinyomócsapágy munkahengert, főtengely szimmeringet is, olaj már nem folyik, de ugyanazt csinálja. Azt mondták, hogy mivel megégett a kuplung, ezért azt is javasolt cserélni, de én ezt nem kértem anyagi okokból. Gondolom most majd arra fogják, hogy amiatt csúszik.

Beszéltem közben másokkal is, akik szerint ha csúszik a kuplung, akkor nem csak 4-es, 5-ös fokozatban teszi. Kérdezték, hogy nem rezonál-e a motor 1800-2200-es fordulat körül, mert az a kéttömegű lendkerék hibájára utal. Azóta figyelem, és ha nem engedem 1700-as forulat fölé, akkor nem csúszik meg, és ráfogható, hogy rezonál (legalábbis a műanyagok hangja alapján). De ez hogyan okozhat kuplung csúszást ? Ha úgy közlekedek, hogy kihuzatom, és hagyom üresben gurulni (mint egy lendkerekes kisautó), akkor sem jelentkezik a csúszás.

Ha lenne ötlete a fenti probléma javítására, kérem ossza meg velem, mert nem szeretném, ha a szervízben felesleges akatrészeket cserélnének az én pénztárcám terhére.

Egyébként, ha most visszaviszem a szakszervízbe, akkor újra leszámlázzák majd a váltó-le-fel szerelést, vagy ez garanciális munkának számíthat?

Köszönöm:

Irányi Bálint

Kedves Bálint!

Hogy a javítás garanciális-e, az sok dolog függvénye, pl. hogy mi volt a megrendelő lapon, volt-e egyáltalán munkamegrendelő, mi szerepel a kapott számlán stb.

Ha a megrendelőlapon kuplungcsúszás hibája volt feltüntetve és a szerviz ezt csak részben vagy egyáltalán nem oldotta meg, akkor munkagaranciára hivatkozva az ismételt váltó leszerelést nem korrekt ismét számlára írni...de ha Ön kérte a kuplungtárcsa benthagyását, akkor nehéz lesz ezt érvényesíteni.

Ami pedig a kuplung csúszását illeti alsóbb fokozatokban nehezebben észrevehető a csúszás, mert a sebességi fokozatok hamarabb leforognak, a nyomatékváltó módosítása miatt a felsőbb fokozatokban szokott előjönni a csúszás, amikor 5.-ben akarunk nyomatékmaximum közelében gyorsítani. Ha a tárcsa rendszeresen megcsúszott, akkor a felülete biztos, hogy megégett, felüvegesedett, az ilyen tárcsát nem szokták visszarakni, mert előbb-utóbb ismét csúszni kezd. Vannak erre sufnituning megoldások, vízüvegpapírral felérdesítés, féktisztítóval mosogatás, de a megnyugtató megoldás a kuplungtárcsa cseréje és a nyomólap teljes tisztítása lesz.

Sajnos azt kell mondjam, hogy nagy valószínűséggel a kuplung csúszásának mostani oka a régi tárcsa olajos ésvagy megégett felülete.

Üdvözlettel:

Autódoki