Mitől erodálódott a hengerfej?

2008.08.26. 17:32
Csak tűhegynyi a porozitás

Kedves Autódoki!

Motorok javításával foglalkozom. Ha van valamilyen probléma, nem elégszem, meg azzal hogy kijavítsam a hibát. Szeretem tudni a - Miért és Hogyan történt kérdésre a választ. Van egy jelenség, amivel már másodszor találkozom és sehogy sem értem. Sajnos az általam felelhető szakkönyvekben és az Interneten sem találok rá az egzakt válaszra. Egy hengerfejen porozitást találtam a víztér felé. A hűtőfolyadék így bekerülhetett a hengerekbe. A porozitás a kettes és a hármas hengert elválasztó részen volt. Amit nem értek. Miért olvadt meg, kopott ki, erodálódótt a hengerfej (nem tudom a helyes hibajelenséget) a lényeg az hogy eltűnt ujjnyi vastagságban a hengerfej anyaga a tűhegynyi porozitás körül. Természetesen a két henger összenyílásának minden romboló hatása megmutatkozott a motoron.

A második esetben az égéstérben a hengerfejtömítés alatt került be a hűtőfolyadék egy szerelési hibából keletkezett benyomódásnál (nyomokból ítélve) a kipufogószelep közelébe. Az érdekesség az hogy a szelepülék környékéről eltűnt a hengerfej anyaga így az égéstér és a kipufogó-csatorna közvetlen kapcsolatba került. Kérem, ha tud, adjon magyarázatot a jelenségre.

Köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Milyen csodálatos kérdés! Ön nagyon jó megfigyelő, bár gondolom mások is észrevették a jelenséget, de elsiklottak felette, nem is érdekelte őket. Amikor a relatíve hideg hűtőfolyadék bejut a porozitáson az égéstébe, ott hirtelen nagy hőmérséklettel találja szembe magát, azonnal gáz képződik (felforr), és olyan helyre jut, ahol a környezeti nyomás nagyobb, mint az ahhoz a hőmérséklethez tartozó telített gőz nyomása. Ekkor a gőzbuborék összeroskad és a falfelületnek csapódik, ahol mechanikai munkát végez, tulajdonképpen erodálja a felületet, az általában alumínium ötvözetű hengerfejet hamarosan elfogyasztja, ahogy Ön is leírta. Ez gyakran hanggal is jár, a hengerfejes motorok szoktak néha a detonációs égéshez hasonló kopogó hangot adni, aminek ez az elsődleges okozója. A jelenség egyébként testvére az áramlástanban kavitációnak nevezett jelenségnek, ahol a nagyobb sebesség miatt csökken a nyomás, "forr fel a víz" és képződik gőzbuborék.

"Minden fizika" - mondta gyerekkoromban a fizikatanárom egy nekem adott füles után. Az például az erő-ellenerő közvetlen kölcsönhatásának jó példája volt.

Üdvözlettel:

Autódoki