Az autódoktor válaszol

2001.03.01. 13:16
A doktor gőzerővel pótolja a lemaradásokat, ma már megint egy valóságos szörnyeteget küldött. Mazsolázzanak kedvükre.
Tisztelt Autódoki!

Egy 86-os 1.3-as karburátoros II Golfom van, aminek az olajcseréje most lenne esedékes.Ezzel kapcsolatban lenn egy-két kérdésem: 1. Most (télen) cseréljem ki, vagy várjam meg a tavaszt. 2. A kék benzinkút 0w40-es szintetikus olaját hány km után kell cseréni és kell-e ilyen minőségű olaj bele 3. Erre a típura is igaz, hogy "jófajta kétütemû motorolajat kell adagolni 1:150 arányban a benzinhez". Előre is köszönöm
Balázs

A te kocsidnak nem tilos, de felesleges pénzköltés a 0w-40 motorolaj. Sem a teljesitménye, sem a túlfeszitett üzemi körülmények nem indokolják az előirt minőségnél ennyivel magasabb teljesitményszintű olaj alkalmazását. Hogy mikor cseréld? Ne a tavasz és a rügyfakadás szabja meg, hanem a teljesitett km-ek száma! Az olajat mindenképpen üzemmeleg mociból engedd le, mert könnyebben lecsurog és alaposan hagyd kicsöpögni. Addig cseréld le az olajfiltert, ellenőrizd a levegőfilter és a gyújtógyertyák, valamint a benzinfilter állapotát... Ha kell inkább ezekre költs még pénzt. Ha nem, a barátnőd is meghálálja a közös programra jutó többletlehetőséget...
Ennek a motornak tökéletesen elég egy jó minőségű 15w-40-es minőségü ásványi motorola és azt inkább 10000 km-enként cseréld.
A kétütemű olajat próbáld ki és ha úgy érzed jót tesz a mocinak, használd. Ha valaki, te észre fogod venni a saját kocsidon,okoz -e pozitív változást az alkalmazása a menettulajdonságok és egyéb szempontk szerint.(zajszint, motor járása stb.)
Ha már eddig eljutottál, kukkants az elosztófedél alá is...Ha belül a szegmensei el vannak oxidálódva,vagy az alatta forgó rotor réz érintkezőcsúcsa megégve, cseréld ki azt is.Vigyázz a fedél cseréjekor el ne keverd a gyujtókábelek sorrendjét, mert szép kis gondot tudsz magadnak beszerezni, mire rátalálsz a helyes összeállitásra..!!! Sok sikert!


Tisztelt Autódoktor!

A járgány egy Honda Civic 1.6i 1989-ből, az óra szerint 190e km-el a háta mögött. Van egy kis gond vele: mostanában csak 3 hengerrel indul, és csak ha felmelegszik, akkor röffen be a negyedik. Mi lehet a gond? Szerinted összefüggésben állhat ez a használt motorolajjal (jelenleg Castrol 15w-40 van benne)?

Köszi a választ.

A motorolajnak ehhez semmi köze sincs, ez tuti!!! A 190000 km sem túl sok, ha nincs széthajtva a szekér. Vagy elöregedett gyújtógyertya, vagy zárlatos gyújtókábel, esetleg repedt elosztófedél bújhat meg a probléma mögött elsősorban. A hidegen beinditott motornál elöször meg kell keresni melyik henger nem megy.( a gyertyakábelek egyenkénti leemelésével jól elkülöníthető a tettes. ) Az igy meglelt hengerből a gyertyát ki kell venni, megnézni milyen állapotú és hogy szép kékes, pattogó szikrát ad -e? Ha az állapot kétséges, egy másik jól üzemelő henger gyertyájával kell felcserélni.Ha ekkor is ugyanaz a henger nem üzemel, nem a gyertya volt a rossz...Ha közben a gyertya a próba során nem szikrázik, vagy nem megfelelően és egy másik gyertya is ugyanigy viselkedik, meg kell próbálni egy másik gyertyakábelt feltenni. Ha ez sem hoz sikert, alaposa meg kell nézni az elosztófedelet, nem repedt -e?
Attól függően, hogy melyik henger lustálkodik, ellenőrizni kell nincsen -e a szívócsövön az esedékes hengernél lecsúszott, vagy repedt vákuumcső?
Ha még mindig védekezik a motor,meg kell mérni az adott hengerben van -e elég kompresszió a megfelelő működéshez?
Ha ez sem segit meg kell győződni, hogy az adott henger kap e üzemanyagot?
Ennek biztos jele, hogy a hengerből kivett gyertya- amig a henger nem üzemel - nedves, benzinszagú...
Ha ennyi nem oldja a problémát meg, inkább vidd el egy szervizbe a kocsit.Fentiekből is csak azt nézd meg amit biztosan meg tudsz csinálni, nehogy manó essen a levesbe és még problémát okozz agépnek!!!


Drága Doktor Úr!

Négy éves Opel Corsa City 1.2 autóm vagyon. Egy pár (azaz kettő) kérdésem lenne:
- hidegen induláskor, egyesben kis gáznál pattog az autó, aztán elmúlik. Olyan, mintha le akarna fulladni. Mi a baja szegénykémnek? Ha nics baja az jó, mert ha nagyobb gázzal indulok akkor nem olyan vészes.
- menet közben olyan érzésem ban, mintha szögletes lenne a kerék, ronda döcögősen halad az autó. Mi lehet az oka?
Köszi:
VéGé

Kedves VéGé!

Kicsit azért lehetnél bőbeszédűbb a hiba leírását, a gépkocsi futásteljesítményét és az utolsó szervizelés időpontját, km szerinti meghatározását illetően...!
Érdekelne az is, mikor voltak a gyertyák utoljára cserélve, nem javított -e mostanában valaki valamit a kocsin?
Ha mindezeket megírod és a hiba leírását is meg tudod oldani, kicsit jobban körülírva, tényleg megpróbálok segíteni...


Tisztelt Doktor Úr !

Elõre is elnézést kérek , hogy nem konkrét , éles problémáról írok. Levelem inkább preventív jellegû. Autót vennék , de nem tudom eldönteni , hogy az eszemre vagy a szívemre halgassak.
1989-1993 közötti évjáratú Jaguar XJ lenne a szívem választottja , de kíváncsi lennék szakemberek véleményére is. A kérdésem az , hogy került e már ilyen típus a kezed közé, és ha igen mi a tapasztalatod , mire érdemes odafigyelni , esetleg elõre felkészülni ?
Köszönöm!
Balázs

Elvetemült ötlet, de az autó ha nem egy leharcolt darab, maradandó élményt hagy az életedben, azt garantálom!
A Magyarországon található XJ-k közül kettőt én segítettem be kis hazánkba még a behozatalok hőskorában, 1992-93-ban. Az egyikkel szoptam is mint a boci, csak sokkal tovább...
Ha hiszed, ha nem ez a kocsi képes alulról atomjaira rohadni, miközben kivülről teljesen korróziómentesnek néz ki ( küszöbök belső oldala, hossztartók, kereszttartók és a fenéklemez ). Motorikusan általában elég jó karban vannak, de az automata váltójuk kényes, és szereti szórni a méregdrága olajat.
Vásárlás előtt mindenképpen nézesd meg az autót alaposan egy teljeskörű állapotvizsgálat keretében, mert minden alkatrész jaguár árban van.
A szervókormány szivattyúja majdnem mindegyik modellnél olajos egy kicsit, de a csöpögés már keményen a bukszába vágó dolog tud lenni!
A próbaút tartson legalább félórág, mert a nagy moci lassan melegszik át egészen és csak ekkor derül ki, hogy füstöl -e, ill. az automataváltó komoly igénybevételkor hogyan váltogat oda-vissza.
Ja és ne számíts 8-10 literes fogyasztásra... csak 30 km-enként!
A hülyeséget félretéve, teljes jóindulattal mondom: ehhez az autóhoz pénz kell, ezt vedd számitásba. A javitása és szervizelése nem nélkülöz bizonyos fokú szaktudást és komoly szerszámozottság nélkül egy gyertyacsere is kemény dió.v Ha megteheted, vágj bele de körültekintően!!!


Kedves Doki!

Van egy öreg, 1984-es Opel Senatrorm, amit nagyon szeretek. Az utóbbi két hétben elég fura tüneteket produkál: Indítózáskor szépen elindul a motor, többségében alapjáraton megy rendesen, de kb. 500m megtett út után az üzemanyagpumpa elkezd "morogni". Az autó ezzel párhuzamosan rángat, majd megáll.
A szervízben ahová járok vele, más a fél autót kicserélték (az én költségemre), de a hiba okára még nem jöttek rá... (Gyertyák, légmennyiség-mérő, AC pumpa, benzinszűrő. Kimosták a tankot, "elektromosan beállították a motort",...) Esetleg valami tipped van? Tanácsot másban is kérnék: egy címet... hová érdemes vinni egy ilyen öreg, de nagyon jó autót, ahol meg is csinálják és értenek is hozzá?

Köszönöm,

Barcza Gergely

A családi állapotod mostanában ha jól saccolom, nem irigylésre méltó... Milyen benzinpumpát tettek fel? Újat? Láttad a leszerelt tankot? Levett tanksapkával is csinálja a műsort?Ellenőrizték a nyomástartó szelep állapotát és működését? Miért fizettél a nem megjavított autóért...?
Hol laksz?
Ami alkatrészt cseréltek az emlitetteken kívül, úgy gondolom, semmi köze a problémádhoz...A kérdéseimre ird meg a választ és megpróbálok gyorsan segiteni! Addig is vigasztaljon, hogy a Senatorok igazán jó verdák, csak rendesen kell megjavítani, mint minden gépet!


Tisztel autódoktor!

Azt hiszem nekem nagyon egyszerû kérdésem van. Egy daewoo típusú autóm van melyen néhány helyen elõjött a rozsda. (Tünet: felpuposodott a festék, majd miután lekapartam azt, a fém kicsit rozsdásnak tûnt.) Mivel ezek csak néhány négyzetcentiméteres ill. kisebb sérülések, megpróbáltam otthon elvégezni a jevítást, ugyanis az autóhoz adtak javítófestéket. Miután a felületet lecsiszoltam és lerozsdamaróztam, ezüst cinkfestékkel átfestettem. Ezután kentem fel a javítófestéket, melyet 800-as fínomságú vászonnal lecsiszoltam. A probléma az, hogy a festék néhány hét után megrepedezik és utána a szép rozsdaszín is átüt.
Kérdésem, meg lehet e otthon javítani az ilyen kisebb sérüléseket, vagy mindenképpen autófényezõhöz kell fordulni? (Hozzáteszem, hogy elõzetes felmérésem alapján a javítás majdnem annyiba kerülne, mintha lefujatnám az egész autót!)

Üdvözlettel:

Horváth Endre

Hát az az igazság, hogy előbb egy karosszérialakatost kellene meglátogatni a kocsival, aki el tudja dönteni a korrózió milyen mélyen hatolt az amugy sem túl vastag koreai lemezbe... és mi a javitás módja. Házilag ezt megoldani nem túl szerencsés kisérletezés. Jó sem lesz sokáig, és szép sem...
Korunk problémája szinte minden téren a korrózió. Az olcsóbb távol-keleti autók ezirányból a legkevésbbé ellenálló autók, mellyet tetéz a minimális vékonyságú karosszéria is. A lakatos el fogja dönteni, - mint már emlitettem- milyen anyagmélységig hatolt a rozsda a lemezbe... meg fogja határozni a javitás módját,és az anyagiakat sem árt előre tisztázni. Hogy ez elég költséges dolog, nem vitás és a fényezés is jó minőségű kell,hogy legyen, mert a lemez egyik felét ez óvja a fizikális hatásoktól, melyek a korróziót okozzák. Azonban ne feledkezzen meg a lemezek másik oldaláról sem, melyet alvázvédő festékkel lehet megóvni az idő előtt jelentkező környezeti hatásoktól.
Sajnos a koreai autóipar tervezéskor 5 év élettartamra méretezi termékei minőségét... ezért tudnak a legolcsóbbak közt versenyezni a piacon és ezt hajlamosak a szűkebb anyagi lehetőségekkel rendelkező fogyasztók kompromisszumként az új gépkocsi megvásárlásakor elfogadni. Sajnos később derül csak ki, hogy ez mekkora hátrányt jelent a fenntartási költségek alakulásában a későbbiek folyamán...


Hello Doki,

Nemrégiben Kormos Péternek írtál egy Daewoo Nexia hibáról. Nekem is hasonló autóm van hasonló futásteljesítménnyel és azzal is hasonló rángatások voltak, de ez általában meleg motornál és 2000 körüli fordulatnál jelentkezett, indításkor nem. Két helyen is voltam ezzel a hibával, mindig a gyertyákat cserélték ki. Tényleg rosszak voltak, de ez csak tüneti kezelés volt, csak kb. 1000 km-re oldotta meg a problémát. Aztán meguntam a hercehurcát és elvittem egy márkaszervízbe, ahol már a telefonban mondta a szerelõ, hogy 90%-ban a gyújtáskábelre gyanakszik, ami a mûszeres méréssel be is igazolódott. Ki lett cserélve, szereléssel, méréssel együtt 17600+ÁFA volt. Nem találtam olcsónak, de azóta minden OK. Állítólag ez típushiba a Daewoo Nexiáknál és 4-5 éves korban sokuknál elõjön.

Nem lehet, hogy Kormos Péternek is ez lenne a megoldás?

Más. Nõvéremék szándékoznak vásárolni egy Daihatsu Charade-ot (5 ajtós 1 literes, 1992-es, 150000 Km-el). Van-e tapasztalatod ezzel az autóval? Típushibák? Mire érdemes odafigyelni vásárláskor? Kipróbáláskor, váltáskor a váltóból valami különös búgó hang jelentkezett, mire utalhat ez? Tivadar Goldpergel

Köszi az észrevételt, valóban ez is okozhatja a gondot.Nem csak a daewoo család gondja, hiszen néhány évente minden benzinmotoron elöregszenek a gyertyakábelek... Köszönhetöen a szélsőséges üzemi körülnényeknek. Ilyenkor csak a csere segit...

A daihatsu első önhordó szerkezete képes a gyenge minőségű magyar utakon több helyen is egyszerre megrepedni. ( első doblemezek, nyúlványok, hossztartók ) Ezek aztán kopogás, nyikorgás és más zőrgések formájában jezik is létezésüke először csak a gödrösebb utakon, később már egy hirtelen indulás vagy fékezés is fura hangokat hozhat elő a megromlott úttartás érzete mellett.
A leirt futásteljesitménynél, lévén kis űrtartalmú de mérges, pörgős motor, már az olajfogyasztás is okozhat gondokat.
Ezen kívül a korrózió nyomait is érdemes tüzetesebben keresni az átlagosnál vékonyabb karosszéria miatt.
Sok sikert kívánok a vásárláskor!


Tisztelt Mester!
Ma járt nálam egy ' 91-es 3.3-as benzines Voyager.
A hiba : a műszerfalon égve marad az ajtónyitást jelző felirat. ( az összes ajtó csukva van ) , emiatt elindulás után nem zár le a centrálzár , és menet közben is zavaró a világító visszajelző.
Eddig annyit sikerült felderíteni, ha az összes ajtókapcsolót kiiktatom, a hiba akkor is megmarad. Az A oszlopból kivett kapcsolót lehúztam a steckerről , a B oszlopból csak kiemeltem, mert az egy egyszerű kapcsoló - ezen egyébként folyamatosan 4.9 V mérhető, akkor is ha nincsenek izzók az utastérvilágítás lámpáiban. Az elektromos hálózat originál , nincs benne utólag beépített riasztó, vonóhorog visszajelző , rablásgátló , stb.

Segítségét köszönöm ! Sergio

Biztos, hogy minden ajtóérzékelő ki lett iktatva? Az amerikai ipar eme remeke képes válogatott gonoszságokkal megkeseríteni a szerelők életét... Lehet még kapcsoló a motortértető alatt, a tanksapka ajtjánál, illetve van olyan tolóajtó, ahol ki tudja miért, de 2 db került beépítésre. Ha ez mind oké, a biztosítéktáblánál keresném elsősorban a turpisságot. Amerika ott tud a legérdekesebb meglepetéseket okozni... A mért 4,9 voltos feszültség is arra utal, hogy kontakthibán kívül valamely fogyasztó belső ellenállásán át csökkentett áram, vagy testelés okozza a gondot...


Tisztelt Autódoktor!

Nagyon hasznosnak találom a rovatot és rendszeresen olvasom, sok jó ötletet és megnyugtatást kaptam. Ezért is fordulok ide bizalommal a problémámmal. Nekem hála Istennek semmi komoly gondom sincs a 94-es 1.4-es Astrammal. Most jött elõ egy kicsi, de bosszantó hiba a télen.
A hõmérõ eddig megbízhatóan működött, de most össze-vissza mutat mindent, de általaban 30-35 fok között, így télen. Most pláne nem mindegy hogy kinnt -2 vagy +2 fok van a csúszás miatt.
Mi lehet a baja, hogyan és mennyért lehet orvosolni ezt?

Köszönettel: Pálinkás Péter

Kedves Péter!
Most éjjel fél kettő van, a napi meló után pötyögöm soraimat és jól esik olvasni, hogy van akinek ez tényleg segitség.
A hőmérő ilyen jellegü hibája általában érintkezési problémából adódik, a szenzor csatlakozólát kell megtisztitani. Ha mégis a szenzor esett el a hétéves üzemidő miatt, az sem lehet horror összeg, bár ennek esélye 1:5.
3-4000 ft-os nagyságrend. Javaslom menjen el egy villamossági szerelőhöz, aki néhány perces munkával el tudja dönteni a két hibaforrásról, melyik az okozó... További jó utat...


Hello Doki !

Nekem van egy 1991 Chrysler Voyager típusú autóm , ami az egyik pillanatról a másikra megmakacsolta magát . Mármint a fékrendszer . A fék természetesen ABS-szel rendelkezik . A következő a volt a jelenség : az egyik pillanatról a másikra kigyulladt a kontroll lámpa a műszerfalon (az ABS nem gyulladt ki) . Megnéztem hátha alacsony a szint a tartályban de nem ez volt a hiba , a tartály csordultig volt és ahogy pumpáltam a féket a folyadék abban az ütemben folyt ki a tartályból . Kérdésem a következő : MI LEHET ENNEK AZ OKA ?
A tanácsodat mihamarabb várom és előre is köszi .

Peti

Lehet, hogy megharagszol rám, de ilyen jellegű fékproblémában nem adok tanácsot levelező tagozaton. MERT FÉK!
Mihamarabb add a kocsit hozzáértő kezekbe és addig ne is nagyon menj vele, mert ha gyanúm nem csal, bármikor a fékhatás a töredékére csökkenhet!
Automata váltós gép esetében ez pedig a gyengébb motorfék miatt veszélyes meglepi lehet.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.