Brava lambda szonda, csavar a hűtőben

2001.05.08. 13:37
Másfél éves, 37 ezer km-t futott 1.6-os benzines Fiat Brava-mban szakszervizben a lambda szonda hibáját diagnosztizálták. Sajnos a diagnózishoz nem fér kétség, a korábbi válaszaidat szorgalmasan olvasva a tünetek alapján én is rájöttem a hibára (kiiktatásos figura pozitív eredményt adott). Kérdésem az, hogy meddig odázható el a csere, szenved-e az autó vmilyen maradandó károsodást, ha így közlekedem vele?
Kedves Doki!
A beteg egy 79-es évjáratú VW Golf I. 1.1.
Kb. egy hónapja az autó egyik pillanatról a másikra azt csinálta, hogy eltűnt az alapjárat. Igen kellemetlen volt, mert minden piros lámpánál, vagy gázlevételnél azonnal leállt. Reggel még jó volt, délutánra azonban a szivató visszatolása után előjött ez a hiba.
Csak a karburátorra gyanakodtam, mivel előtte kb. egy hónappal lettek bele új gyertyák, megszakító, elosztófedél, rotor, de még gyújtáskábelek is véve. Szóval gondoltam, hogy eldugult az alapjárati fúvóka. Szétszedtük, de nem találtunk semmit. Összerakás után a hiba megmaradt. Ekkor egy kicsit elállítottuk a levegő csavarját a karburátoron, amitől annyit javult a helyzet, hogy nem fulladt le, volt alapjárat, noha egy kicsit magasnak találtam.

Pár nap múlva elvittem szerelőhöz, aki beállította és közölte, hogy nagyon magas volt a kocsi CO-ja, de most rendben van. Akkor és ott rendben is volt, szépen járt, de másnap reggel azt tapasztaltam, hogy egyre magasabb az alapjárat. Visszavittem, újra beállította, de kb. fél óra után ismét nagyon magas lett az alapjárat. Most már nem vittem vissza, hanem egy ismerősöm megnézte, és egy kis állító csavart kijjebb csavart, ami a szívató távolság beállító csavarja.

Ettől javult a helyzet, alacsonyabb lett az alapjárat, ám koránt sem egyenletes. Hol magasabb, hol alacsonyabb. Van hogy le is fullad egy hirtelenebb fékezésnél, van amikor viszont kissé magasabb a kelleténél. Szóval egyáltalán nem egyenletes az alapjárat, hanem inkább olyan dadogósnak mondanám.

Ezek mellé a problémák mellé most még azt is tapasztalom, hogy folyamatos gázadásnál (autópályán például) szépen húz a kocsi, viszont ha hirtelen pedálkezeléssel mondjuk előzni akarok, akkor előbb ránt egy nagyot, mintha le akarna állni és csak utánna kezd el húzni.
Van aki arra gyanakszik, hogy a karburátor alatt van egy gumi lap és az van el öregedve és itt "falsot" szív, ezért nem egyenletes az alapjárat. Tudom, hogy a lehető legroszabb alany vagyok a távgyógyításra, mert most már minden létező csavar el van tekergetve, és én vagyok az autószerelők rémálma, még is arra kérem, ha tud segítsen, ha házilag nem is lehet megjavítani, adjon egy olyan autószerelő címet aki az ilyen problémákban otthon van, mert a próbálkozásokból már elegem van.
Segítségét előre is köszönöm, munkájához további sok sikert kívánok!
Prohászka Zoltán
(2001. 04. 13.)

Kérem keressen meg! (06 20 924 37 93)


Tisztelt Doktor Úr!
Másfél éves, 37 ezer km-t futott 1.6-os benzines Fiat Brava-mban szakszervizben a lambda szonda hibáját diagnosztizálták. Sajnos a diagnózishoz nem fér kétség, a korábbi válaszaidat szorgalmasan olvasva a tünetek alapján én is rájöttem a hibára (kiiktatásos figura pozitív eredményt adott).
Kérdésem az, hogy meddig odázható el a csere, szenved-e az autó vmilyen maradandó károsodást, ha így közlekedem vele?
Üdv, Maurelius
(2001. 04. 13)

Hááát, nem szerencsés sokáig húzni a dolgot. A katalizátort tartósan túlterheli és ez az idő előtti cseréhez vezet. Nem olyan egetverő az ára ennek a szondának, sajnos a Brava és Bravo típusoknál ez sűrűn előforduló jelenség. A szonda cseréje után a kocsi computerét szervizben ellenőriztetni kell!


Kedves Autódoktor
A kocsim Fiat Punto 55 S, évjárata 1997. A jelenségek:
1. Ha több mint 1 napig nem használom az ablakmosót, az eltelt időtől függően egyre hosszabb ideig kell járatni az ablakmosó motort, hogy felkapja a vizet a mosáshoz.
2. Hideg, illetve enyhe de nedves időben valahonnan sivító hang hallatszik, a fordulatszám arányában erősödve.
Köszönettel, Fehér Attila
(2001. 04. 13.)

Az ablakmosó szivattyú lábszelepe ment tönkre, mely hivatott a szivattyú és a spricc fejek közti csőben tartani a mosó folyadékot és meggátolni annak visszafolyását a mosó tartályba. A sivító hangot gyaníthatóan a laza, vagy erősen kopott hajtószíj (generátor) okozza. Meg kell nézni és dönteni, hogy csak feszíteni kell a szíjat, vagy érett a cserére!


Doki,
Amikor van egy kis idom, minden alkalommal olvasom hozzáértő tanácsaidat.
Április 9-én a "Kolompoló katalizátor II, eltűnő motorszám" főcím alatt található befecskendező témában (Opel Astra G 1,6 16V) Cs. Lászlónak adott tanácsod azonban veszélyes tanács. Nekem szintén ilyen autóm van. Én ezt a tanácsot nem fogadnám meg.

A nitrohígító ugyanis köztudottan egy drasztikus, több összetevőből álló hígító. Félteném tőle az üzemanyagrendszer alkatrészeit, tömítéseit. Bár 3 cm3 az 50 liter üzemanyaghoz csak csepp a tengerben, így felhígulva már nem változtat semmit.

Befecskendező témában milyen összefüggésre gondolsz az "üzemanyag minőséggel"? Nem kellene (lehetne) ebben a kérdésben az üzemanyag forgalmazókat is megkérdezni?
Kösz, hogy meghallgattál:
TCsaba
(2001. 04. 13.)

A tanácsomat nem kötelező megfogadni, de ugyanitt rám is lehet verni a tüzet, ha kárt okoz a verdában. Ennyit a nitróról. Egyébként az üzemanyag forgalmazók szerinted el fogják ismerni, hogy időnként tényleg moslék anyagot mérnek az autósok arcába?

Elismert tény, hogy a BOSCH elektromos üzemanyag pumpái Magyarországon 15-20-szor hamarabb mennek tönkre, mint nyugati szomszédainknál. Pedig azt a pumpát tényleg csak a benzin keni!


Hello Doki!
Kia Pride nevű szutyokról lenne szó, az autó 7 hónapos (2000. aug 31.) 1.3 standard kivitel.
A probléma a következő: 1-esben, 2-esben erős gyorsításkor iszonyatosan ráz az autó eleje. Semmi tünet, ha normálisan gyorsítok, de ha keményen odapakolok neki, akkor ráz. A gumik frissen kiegyensúlyozva, szerviz nem talál semmit.
Az autó egyébkénti pocsék minőségét lassan megszokom, de a fenti tünet túlmegy azon a határon, hogy beletörődjek.
Előre is köszi, Atika
(2001. 04. 13.)

Ha jól csalódom, a verda még garanciális. Meg kéne látogatni vele a garis szervizt. Szerintem valamelyik motor-, vagy váltó tartóbak van tönkremenve.


Szia doki!
Egy gyors kérdésem volna csak:
Lehet-e és ha igen, akkor érdemes-e javítani egy hűtőt amibe belefúródott egy 6-os csavar. Az autó egy 33-as Alfa, így a legolcsóbb bontott hűtő is 20 lenne minimum.
PLS Help me, Fresi
(2001. 04. 17.)

Persze vannak elképzeléseim, hogy nem a menetszél hordta azt a csavart oda. Feltétlenül olcsóbb a javítás, mint a csere, ráadásul erről a hűtőről tudod, hogy nem melegszik vele a kocsi. De hamar meg kéne ám csináltatni, mielőtt az elcsurgott víz miatt túlmelegszik a kocsi és puhára párolódik a motor!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértonknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet!

A választ postafordultával, 2-3 hét múlva AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelo, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.