Manta motorcsere, Astra műszervilágítás

2001.07.05. 00:02

Keress meg, ha már megvetted a kocsit. Gondolom a motor gyenge állapota miatt az ára is humánus. Látni kell, hogy milyen motor is van most benne és hogy mivel helyettesíthető, mert nem árt, ha a motor és a váltó össze is szerelhető egymással.

Tisztelt Doktor úr!
Az 1991-es Audi 2,5 TDI-m beteg. Sokáig egyszerűen nem volt hajlandó 3 ezer fölé pörögni. Ki lett cserélve a túllöket-jeladó és a légtömegmérő is. Most kipörög 3800-ig és így elkocog 190-et, de hát hol van ez meg a még a fehérrel jelölt 5000-es fordulattól.
Amúgy az autó OK, normálisan fogyaszt és nem eszi az olajat, de enyhen füstöl. Mivel érdemes meg próbálkozni a fordulatszám (és a teljesítmény) növeléséhez?
Válaszát köszönve, Tamás
(2001. 06. 11.)

Azt azért tudod, hogy 5. fokozatban sosem fog 5000-ig kipörögni, mert akkor már közel 250km/h-val menne. De azért érdemes lenne megmérni és megnézni ezt-azt. Üzemanyag szűrőt ki kéne cserélni, a porlasztó csúcsokat meg kéne vizsgálni és beállítani a nyitó nyomásukat, nem megfelelő szórási kép és porlasztási finomság esetén cserélni. (csak eredeti BOSCH csúcsokat szabad beletenni!)
Ellenőrizni kell a motor vezérlését, mert a vezérmű tengely és a kerék közt nincs vezetőék, csak kúp a kúpon tart, emiatt fokozat nélkül elrakható, nem megfelelő szerelés esetén üzem közben is eltolódhat az ideális helyzettől! Mindenképpen ellenőrizni kell a motor főtengelyén lévő vezérmű szíjkereket is, mert itt a kerék anyagából van kiképezve a vezetőék és ha kiverődik, (néha ki is szakad!) szintén eltolja a pontos vezérlést!
Ha mindez kész, b kell állítani az előtöltési értéket is pontosan a megfelelő értékre. Ezek után a motor annyit fog tudni, amit tudnia kell! Igaz, nem kis munka és megfelelő szakértelmet, precizitást követel, mint minden komolyabb motor, de érdemes költeni rá!
Azért érdekes lett volna tudni azt is hány km-t futott már ez a motor és hogy hogyan is kezdődött ez a hiba?


Tiszteletem kedves Autódoktor úr!
Szeretném megkérdezni mi az ön állásfoglalása az alábbi kérdésben:
Opel Omega 2.4 Caravan 1991-es évjáratú autó, soha nem használt (futó felületén gyári piros csík + szőr) GOOD YEAR EAGLE NCT 65 - 195/65 R15 91V -jelzésű gumija (pótkerék) felhasználható-e?
Szerencsétlenségemre véletlenül megvan a párja, zsír új, de tanácstalan vagyok, mert bármennyire is vadonatújak, az idő elszállt felettük, és az autó is erős + hátsó kerek hajtású.
Üdvözlettel, Csaba
(2001. 06. 11.)

Ezt így látatlanban nem tudom és nem is akarom megítélni! El kell menni vele egy gumis szakemberhez, ő meg fogja nézni és megmondja, fel lehet-e szerelni, vagy sem? Nagy valószínűséggel kedvező lesz a válasz.


Hello Doki!
Kinéztem egy 1.9-es Opel Mantát. Nagyon tetszik az autó, szeretném megvásárolni. A probléma, hogy a motorja nincs túl jó állapotban, de ez igazából nem is izgatna, mert szeretnék egy új (pontosabban felújított) motort beletenni. Én egy Kadett GSI motorra gondoltam. A motorokhoz teljesen analfabéta vagyok. Kérlek írd meg nekem, működik-e a dolog, ha igen, mire kell odafigyelni, valamint hol tudnék motort beszerezni (már egy csomó hirdetést végigbogarásztam, de semmi).
Segítségedet előre is köszönöm, Attila
(2001.06. 11.)

Keress meg, ha már megvetted a kocsit. Gondolom a motor gyenge állapota miatt az ára is humánus. Látni kell, hogy milyen motor is van most benne és hogy mivel is helyettesíthető, mert nem árt, ha a motor és a váltó össze is szerelhető egymással, illetve egy porlasztós motor helyére egy injektoros motort nem lehetetlen, de komoly munka úgy berakni, hogy az megfelelően működjön is!


Tisztelt AutóDoki!

Nagyon szépen köszönöm válaszát a túlmelegedő BMW-vel kapcsolatban.
Az említett Visco kuplung-ot kicseréltetem, addig is maximum fűtéssel közlekedek.
Zoli
(2001. 06. 11.)

Ok, de ne halogasd sokáig, mert megsülnek a tojások!


Doktor Úr!
Kérem az alábbi hiba megfejtésében ha tud segítsen:
VW Golf II, 1.6 kat. évjárata 1988. Probléma: a jobb első kerék irányából a sebességtől függően lassabb, illetve gyorsabb kopogásokat hallani (mintha egy kavics szorult volna a gumi bordák közé), függetlenül attól, hogy egyenesen fut az autó, vagy kanyarodik. Nem tudom, hogy ez mitől lehet.
Esetleg csapágyas lett a kocsi, de akkor jobb vagy bal kanyarnál el kellene halkulnia, vagy lassabb esetleg gyorsabb tempónál is változó hangot kellene hallanom (ha igaz). Vagy talán a lengéscsillapító rossz? Netán a gumi?
Segítségét előre is köszönöm: István
(2001. 06. 11.)

A gumi ha "üt", lassú tempónál nem hallható, de az a kormányt is ütemesen rángatja a kezedben. A lengéscsillapító nem tud ilyen tünetet produkálni.
A kerékcsapágy repedése már okozhatja a hangot. Esetleg a féktuskó szorulása, vagy az, hogy nem megfelelő szerelés miatt kiesett az egyik fékbetét rezgéscsillapítója. De az fékre lépéskor el is hallgat! Esetleg a féltengely csuklója kopott, vagy a gumiharang szakadása miatt elfogyott a zsír a csuklóból és a száraz csukló kattog. Rosszabb esetben már rég elszakadt a gumiharang és a zsírmentes üzem miatt ment tönkre a csukló!
Mindenképpen műhelybe kell vinni a kocsit és valamennyire meg is kell bontani a hiba megállapításához!
A leírtakon kívül más okot nemigen tudok elképzelni.


Szia Doki!
Először is hagy gratuláljak a rovatodhoz (már nekem is többször segítettél), minden nap várom, hogy az újabb szövegek megjelenjenek. Egyszer érdemes lenne könyvben kiadni a Best of Autódoktort!
Szóval lenne egy hozzászólásom, és két kérdésem:

A hozzászólás Balázs Miklós (2001. 05. 22.) Astra fűtéskapcsoló megvilágításáról szóló kérdéséhez lenne, annak idején egyszer én is hasonlót kérdeztem Tőled, hasonló választ kaptam, hogy menjünk autóvillamossági szerelőhöz, én azonban kalandvágyó voltam, és magam megoldottam a problémát.
Ha van rá mód, esetleg el tudnátok juttatni Miklósnak a rövid összefoglalómat, talán érdekli. Szóval: összesen négy lámpát lehet kicserélni, ez mind 1.2W-os kis izzó. Egy van a levegőkeringetés kapcsolóban, ezt a kapcsolót egyszerűen egy csavarhúzóval ki lehet pattintani a helyéből (kis réz rögzítő bigyóra vigyázni), ekkor a lámpa látható, ki lehet húzni fogóval (vigyázva) és cserélni. A másik lámpa a ventillátor/ablakfűtés kapcsolóban van. Ehhez a forgatógombot úgy kell leszedni, hogy kihúzni (ablakfűtés be), és egy kis csavarhúzóval vagy tüskével oldalról be lehet nyomni a tengelyében lévő pöcköt.
Utána fogóval óvatosan megfogni a kapcsoló tengelyét, a második és a harmadik kezünkkel pedig benyomni a két fülecskét, ami a kapcsolót tartja, miközben a fogóval kihúzzuk. Elég nehezen jön, mert jópár steckernek egyszerre kell lejönnie. Ekkor ki lehet szedni a világítást tartó kis műanyag foglalatot, és izzót cserélni.
A legmacerásabb a fűtés számlapok világításának a cseréje, nekem a következő vált be:
1. aksit lekötöm - babonából, mert nem szívesen matatok a légzsák körül.
2. kormányoszlop burkolatát lebontani, alul három csavar, szemből kettő, takaródugó van rajtuk (kormányt forgatni kell, hogy hozzáférjünk). Burkolat alul-felül le.
3. műszerfal borítás le, két csavar alul, két csavar a műszerek felett függőlegesen.
4. középkonzol tartócsavarok ki: kettő lent a fűtéskapcsolók alatt; négy a rádió-hőmérő-óra kijelző alatt, a gumi borítást le kell szedni, nincs rögzítve, csak oda van rakva; kettő a középső légbefúvók alatt, légbefúvókat helyükről ki lehet feszíteni, oldalról benyúlva csavarhúzóval, légbeáramlás elzárójának a rúdját kiakasztani bent; + egy csavar a kormánytól jobbra.
5. opcionális, de könnyít a munkán - rádiót kiszedni
6. összes fűtéskapcsolót le, a ventillátorét lásd fent, a másik kettőt csak meg kell húzni erősen.
7. középkonzol néhány centivel kihúzható
8. fűtéskapcsolók alatt két csavar rögzíti a középkonzolhoz a fűtésvezérlők szerelvényét, ezeket ki, ekkor ez beljebb lökhető.
9. óvatosan: a skálákat tartó műanyag lemez elég törékenynek tűnik, bár nekem nem tört.
10. csipesszel benyúlva a két izzó cserélhető
11. fordított sorrendben minden össze.
Szóval ez az Astra fűtéslámpa csere 10 egyszerű lépésben, anélkül, hogy tényleg ki kéne szedni a teljes középkonzolt.

És akkor a két különbejáratú kérdésem:

'96-os Astra 1.4 (82LE), 2500-3000 fordulat felett sivító hang (kicsit, mintha turbó, vagy sugárhajtómű), de elég gyengén. Inkább csak az utastérből hallható, befülelve a motorhoz a motor saját zaja elnyomja. Kinyomott és kinyomatlan kuplunggal is. Érzésre jobb oldalról jön. Vezérműszíj + feszítő + vízpumpa kb. egy hónapja lett cserélve, ez a zaj kb. egy hete jött elő.
A generátorcsapágy volna? 142 ezer km van a járműben.

'86-os Kadett 1.3s (75LE). Szerinted mennyibe kerül nagyságrendileg egy kis motorfelújítás? Gyűrűzés, szelepek leápolása stb. Olajat már eléggé füstöli, kompresszió 75-80 százalék, de egyenletes minden hengerben. Esetleg tudsz ajánlani megbízható helyet?
Köszönet, és bocs a hosszadalmas leírásért.
Szabolcs
(2001. 06. 12.)

Először is a generátor szíját kell levenni és kipróbálni a kocsit. Ha a hang maradt, túl feszesre lett állítva a vezérműszíj! Pedig ez kényes pont az 1, 4-es Astránál, mert a szíj szakadás esetén a dugattyúk és a szelepek biztosan össze fognak ütni! (Ellentétben a legtöbb Opel típussal!)
Ha jól saccolom ez legalább a második szíjcsere volt, le kellett volna cserélni a szíj kerekeit is, mert ilyenkor a keskeny szíj miatt már pikkelyesednek a kerekek felületei és nem biztos, hogy ki fogja bírni a mostani szíj az előírt km-teljesítményt!
A vezérmű szíjat kicsit vissza kell lazítani, de nem mindegy, hogy mennyire, ezt a szíjfeszítőn lévő jelölés és a rugózó részen lévő "mutató" összeállításával lehet kontrollálni! A fent leírtakat azonban nem árt ellenőrizni!
A Kadett ügyében inkább keress meg, mert látni is kéne azt a motort, ugyanis csak attól, hogy mennyire zajos, kopott a vezérmű tengelye, (ami sarkalatos pont egy Opel motor életében) több tízezres nagyságrend lehet az eltérés!
Az égők cseréjéhez gratulálok, illetve inkább a leíráshoz! Bár egészen kezdők szerintem ez alapján se fogjanak hozzá...


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.