Galant kipufogó, Yugo alkatrész

2001.10.19. 09:59
Ne becsüld le azt a kipufogót! Ha Hanzi hajtotta, mint állat, ez az első jel, amin észreveszed. Különben tényleg kimondottan jó kocsik, talán a hátsó kerékcsapágyak állapotára illik komolyabb figyelmet fordítani, mert 120-150 ezer km körül döglenek meg. És mivel a kerékaggyal vannak egybe építve, áruk ing-gatya!
Tisztelt Doktor Úr!
Yugo Koral 55 típusú autóm van, 1990-es évjáratú, elég sok javítani való lenne rajta, most éppen nem indul, pedig az akkumulátor új. (Ha betoljuk talán indul).
Alkatrész beszerzési gondokkal küszködöm. Van-e ötlete, hol keressek alkatrészeket?
Köszönettel: Tóthné Varga Alice
(2001. 09. 19.)

Problémás eset. Azért nem szeretnék túl sok jó ötletet adni, mert kezdetnek nem ártana logikusan végiggondolni, mit is kérsz tőlem, és ebben mi az, amit te tudsz segíteni?
A legfontosabb az, hogy hol is laksz? Hegyeshalom? Záhony? Szeged? Mert ez fontos info ahhoz, hogy számodra is használható legyen a segítség.
Ugye, nem mindegy, milyen távolságra van az üzlet, ahol kapható is alkatrész? Várom a címedet.


Üdv Doki!
90-es szívódízel Renault 19 tulajdonosa vagyok.
Problémám: több órás parkolás után, ha hátramenetbe indulok, akkor a kormányzott kerekek nagyokat roppannak, mintha ki akarnának fordulni a kaszni alól. Mi lehet a probléma oka? Szervizben nézték az autót, azt mondták, kicsit lötyögnek a féknyergek, de ez nem lehet komoly gond.
Kérdésem továbbá, hogy ezen autó kormányszervóját lehet-e javítani, mert folyatja az olajat, vagy csak cserével orvosolható a probléma?
Üdvözlettel: Zsolt
(2001. 09. 19.)

A roppanást okozhatja sok minden. Erőátvitel, (féltengelyek, gömbfej, váltó tartóbak, motor tartóbak és akár a lötyögő féknyereg is, de ez a legvalószínűtlenebb.) Ugyanis ez az utolsó probléma inkább ellenkező irányba való indulás utáni fékezéskor jelentkezik egy szép határozott koppanás képében!
Nem ártana aknán megvizsgálni ezt a kocsit, mert ott biztosan egyszerűen és gyorsan beazonosítható a "tettes"!
A szervót az esetek döntő többségében lehet javítani. Jó lenne tudni, a szivattyú, vagy a kormánymű ereszti-e az olajat?


Szia Doki!
Olyan kérdésem van, amelyre (szerintem) sokan várják a választ: mikor kell kicserélni (ha van egyáltalán) a nagytestű alumíniumházas benzinszűrőt, ami az injektoros II-es Polómon a tank oldalán a benzinpumpa mellett volt?
Most egy 1998-as 1.6-os Bravom van. Az óra 82500 km-t mutat. Szerinted kell nekem valamilyen üzemanyagszűrőt cserélnem, vagy cseréltetnem?
Másik kérdés. Van egy Transporterem (olvastam az idevágó szakmai maszturbációt) automata váltóval megáldva. A barátomnak pedig van egy szintén automata Asconája. Mindkét váltó régi mechanikus, fékszalagos, háromsebességes típus. A következő problémát produkálják: álló helyzetből való induláskor (D-ben) kettesből indul, majd vissza egy és utána rendesen vált. Ezt tetézi azzal, hogy ha sokáig tolat az ember és utána D-t kapcsol sokkal tovább húzatja az egyest. Gondolom a problémák közössége a műszaki megoldás és felépítés azonosságából következik. Segítségképpen a Transporter automatája szinte megegyezik a régi Golf, Audi váltókkal. Utánanéztem, vezérlésben, végáttételen és a bolygóművek áttételén módosítottak csak.
És persze olajhűtőt kapott. (Tehát csak a ház azonos. bocs)
Kérlek segíts, mert mindenhol mindenféle mesékkel etetnek.
Üdvözlettel, Pere László
(2001. 09. 19.)

Hát. Ha találtál olyan forrást, ahol egy keresztmotoros Golf és egy hosszmotoros Audi váltóháza megegyezik egy forgásirányt is megfordító Transporter váltóházával, na az tényleg egy szakmai maszturbáció lehet.
Végül is az elv, minek alapján vezérelnek, és az ahogy a váltó működik, éppen egyforma. A váltó, melyekről beszélsz, (illetve írsz) még abban hasonlítanak, hogy rengeteget mentek már, és a mechanikus kopásból eredő olajveszteségük igen számottevő. Az okok ebben és a mechanikus kopásban keresendők. Általában az ilyen korú és ilyen típusú kocsiknál már anyagi megfontolásból nem igen szoktak váltó felújítást végeztetni, addig hajtják őket, míg el nem véreznek végképp, utána pedig bontott, és még üzemképes darabbal pótolják.
Ahhoz hogy a fentieket részletesen és érthetően kifejtsem, indokoljam, szükség lenne arra, hogy értsd a váltó teljes működését. Nem egyszerű baleset a gyakorlatban, ami papíron aránylag egyszerűnek tűnik.
A hely és az idő szűke miatt erről a témáról ennyit, OK? Tehát jobban jársz, ha a gondjait tudomásul véve normálisan elközlekedsz vele még néhány évig, és arra figyelsz, hogy legyen benne elég olaj, illetve hogy az és a szűrő időben legyen cserélve.


Kedves Attila!
Van egy 1996-os Ford Escortom (1.6 16v, Zetec-E). Óra szerint 46 ezer, a valóságban inkább 146 ezer kilométerrel. Még Németországban motorcserét hajtottak végre rajta. Nem tudom miért, talán balesetes volt, talán a vezérműszíja szakadt. Eredeti motorszáma TY84660, az új L1ESM09937. A márkaszerviz szerint ez gyárilag felújított motor (fekete szelepfedéllel).
Voltak problémák az autóval, megpróbálom röviden leírni őket.
Probléma: szellőzés + klíma egyik állásban sem működik.
Megoldás: csatlakozó csere (elolvadt.)
Probléma: felforrt a hűtővíz, ugyanekkor a fordulat fennakadt 3000rpm-en.
Leállítás után a motor csak igen hosszas köszörülés után indult be (mindezt a felforrt vízzel).
Megoldás: komplett ventillátor és csatlakozó csere, a csatlakozó itt is megolvadt.
Probléma: szellőzés + klíma egyik állásban sem működik (ismét) + a fordulat néha megint fennakad 3000 körül (vagy kinyomott kuplungnál nagyon-nagyon lassan megy vissza az alapra). Melegen újraindított motornál a ford. szám 600 és 1500 közt ingadozik fél percig (erősebb gázfröccsre beáll az alapra).
Továbbá a légszűrőtől jövő vastag csövön lévő érzékelőről leszakadt egy kéteres kábel. (A szerelő szerint az érzékelő a motorba kerülő levegő hőmérsékletét figyeli).
Megoldás: biztosítéktábla csere (állítólag típushiba, 5 éves korára minden újabb Escort átesik ezen) + leszakadt csatlakozó visszakötése + kartergázcső csere.
Most hibátlan a szellőzés is, a klíma is, a hűtés is (hőségben dugóban tesztelve), és a fordulatszám is normálisan visszaáll.
Azt szeretném kérdezni, hogy a fenti betegségek és gyógymódok alapján számíthatok arra, hogy valóban elhárították a hibát, vagy csak véletlen hogy most nincs hibajelenség? Főleg az érdekelne, hogy a ford. szám. ingadozást (fennakadást) valóban okozhatta a leszakadt hőmérséklet érzékelő és a hibás kartergázcső?
Válaszodat előre is köszönöm. Elnézést a hosszú levélért, de mindenképpen precíz leírást akartam neked adni.
Üdvözlettel, Péter
(2001. 09. 20.)

A javításkor végzett hibamegállapítás szakszerű, és a javítás is korrektnek tűnik, már csak azért is mert a kocsi mindig rendbe jött. A más és más előforduló hibák miatt nem a szerelőt kell hibáztatni.
Azért érdemes lenne egy villamossági szerelővel végig tisztíttatni a motortéri csatlakozókat és ellenőriztetni a kábeleket és testeléseket! A kartergázcső szakadása egymagában is okozhatja a motor egyenetlen járását. A szenzor pedig azért lett oda kitalálva, mert szükség van rá! Gyanítom, hogy a németországi motorcsere kicsit zaklatott körülmények közt zajlott le, és ennek következménye a sok trehányságból eredő hiba.
Egyébként az említett moci bivalyerős, és legalább annyira makrancos is! Tehát a vezetés során komoly figyelmet kell fordítani a műszerekre, első sorban az olajnyomás és a víz hőmérő műszerre. Ha melegszik a motor, időben kell észrevenni és leállítani! Ez is a vezető hatásköre!
Minél "hegyesebb" egy motor, annál inkább figyelni kell rá, mert kisebb gondok is komolyabb károkhoz vezethetnek!


Helló Doki!
Van egy '89 Honda Civic 1.4/16V (EC932; D14A1) autóm 184 ezer km-rel. A problémám a következő: a kormány olyan kb. 60 km/h sebességnél/től elkezd rázni, illetve akkor is ha a kuplungot kinyomom és fékeznék (mielőtt a fékpedálra rálépnék illetve akkor is ha fékezek).
Néhány "szösszenet" az autómról: Valószínű, hogy törött volt (biztos) mielőtt megvettem, mert a baloldali csonkállványa meg volt sérülve, ezt egy helyi nagyon kiváló karosszériás kihúzatta egy spéci technológiával.
Ezenkívül kicseréltettem elől két kerékcsapágyat (sajtolva rakták be az újat), a csonkállványokban a gömbcsuklókat, az alsó lengőkarokban a szilent perselyeket (2x2db), a felső lengőkarokat, a lengéscsillapítókat, a két rugót, a féktárcsákat és betéteket, a négy felnit (ez nem új volt, de padon nézve 100 százalékos) a gumik Nokian (felirat szerint Nokia) is "újak" kb. 25000 km-t futottak mióta megvettem (a kocsi is).
Nagyon szeretem az autóm - talán, mert az első - és nem szeretném eladni, mert meg vagyok elégedve vele (ezt a problémát kivéve) és mert elég sok pénzt fektettem már bele.
Egyelőre az ötletekből kifogytam, és ezért szeretném ha segítenél. A segítséged előre is köszi!
Árpi
(2001. 09. 20.)

Érdemes lenne megnézni, milyen állapotban vannak a lengőkarok hosszkitámasztói, illetve azoknak a szilentjei. A Honda ettől tudja leginkább "rázni az orrát" (Említettek közül is leginkább a kitámasztók menetirány szerinti első szilentjei!)
Valamint a motor és a váltó tartóbakjai is okozhatják!

Subject: Carisma 1.6
Nem tudom, mennyit futottak a gyertyák, milyen állapotúak a gyújtókábelek, stb. De azért komoly a valószínűsége, hogy csak valami ilyen jellegű hiba áll fent!
Ha mégsem, úgyis neki fognak esni a kocsidnak a teszter computerrel és azt kérheted, hogy a hiba megállapítása után egyeztessék veled a hiba okát és a várható javítási összeget! Csak ezt az alapvető dolgot sajnos külön kérni kell a legtöbb márkaszervizben!

Köszi Doki!
Bejött, tényleg semmi nagyobb baj nem volt, csak egy gyertyacsere kellett neki.
Köszönöm szépen, József
(2001. 09. 21.)

Oké, ha bejött, öröm nekem is. Köszi a visszajelzést!


Hello Autódoki,
Bocs az ékezetek hiányáért, Németországból írok.
Most tervezek itt venni egy 95-os vagy 96-os Mitsubishi Galantot (2000-es motorral).
Van-e ennek a típusnak különleges hibája, amire a vételnél figyelnem kellene, vagy ami miatt esetleg nem ajánlanád?
Eddig egy 90-es Galantom volt, aminek egyetlen hibája a kipufogórendszer szétrohadása volt. Gondolom, erre egy 5-6 eves kocsinál nem kell számítani. Esetleg valami más bejátszhat?
Válaszodat előre is koszi.
Üdv, Antal Kristóf
(2001. 09. 21.)

Ne becsüld le azt a kipufogót! Ha Hanzi hajtotta, mint állat, ez az első jel, amin észreveszed. Különben tényleg kimondottan jó kocsik, talán a hátsó kerékcsapágyak állapotára illik komolyabb figyelmet fordítani, mert 120-150 ezer km körül döglenek meg. És mivel a kerékaggyal vannak egybe építve, áruk ing-gatya! A másik gyenge pontjuk a vízpumpa, mely ilyenkorra szintén kezd "elesni", félreértehetetlen szivárgási nyommal jelzi a közeli gondot!
Még szerencse, hogy az ottani TÜV-mérnökök értik a dolgukat, és az ottani vizsgán ezeket komolyan is veszik!
Ha a kocsi már volt törve, a gumik rendellenes kopása árulkodó nyom lehet. Ugyanis ez a futómű nem csak komoly úttartást biztosít, de kényes is a precíz beállításra!


Tisztelt Szerkesztőség, Doktor Úr!
A segítségüket szeretném kérni problémám megoldásában. Olyan szakembert keresek, aki elektromos üzemanyag-szivattyúk javításával, felújításával foglalkozik. Ha Önök tudnak ilyenről kérem írják meg!
Válaszukat előre is köszönöm!
B. Zoltán
(2001. 09. 21.)

Biztos van ilyen. Sajnos tapasztalataim alapján ezek nem hosszú életűek, és általában csak "fusiban" csinálgatják.
Néhány éve már nem kísértem velük a sorsot, mert néha nekem került miattuk pénzbe, hogy javíthattam a kocsikat. Nem olyan égbe kiáltó az újak ára sem, sőt még egy jó állapotú bontott pumpát is többre becsülök üzembiztonság szempontjából.
Keress meg, és inkább segítek megoldani a gondodat, mint megismerd, mekkora bosszúságot is okozhat egy ilyen gányolt darab!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.