Astra mosogatás, Dacia turbó

2001.10.23. 22:44
Gázvisszavételkor a motor kicsit rángatni kezd, majd ha gázt adok egy kis megtorpanás után rendesen gyorsul. Tavaly hasonló problémánál cseréltem a levegőszűrőt, a gyertyákat (most. kb. 10 ezer km-t futottak) valamint az eredeti benzinszűrő át lett mosva, így a tünetek megszűntek, de nem tudom igazából, hogy melyik volt az "orvosság".
Tisztelt Doki!
Van egy 8 éves 1.4SE Astrám. A problémám a következő: alacsony állandó fordulaton (1000-1500), illetve gázvisszavételkor a motor kicsit rángatni kezd, majd ha gázt adok egy kis megtorpanás után rendesen gyorsul.
Tavaly hasonló problémánál cseréltem a levegőszűrőt, a gyertyákat (most. kb. 10 ezer km-t futottak) valamint az eredeti benzinszűrő át lett mosva, így a tünetek megszűntek, de nem tudom igazából, hogy melyik volt az "orvosság".
Elképzelhető, hogy a benzinszűrő produkál ilyen tüneteket?
Válaszát előre is köszönöm, tisztelettel:
Ambrus Pál
(2001. 08. 08.)

A kocsit javítani, szervizelni és nem mosogatni kell. Ez vonatkozik a benzin filterre is!
Ennyi futás után elképzelhető, hogy már egy komolyabb revízió dukál. A kocsinak. Ebbe bele kell, hogy tartozzon egy TEC-II mérés is és egy műszeres beállítás.
A benzin filteren kívül okozhatja ugyanezt a tünetet még gyertya hiba, gyertya kábel, szenzor és még más néhány probléma. Akár egy rosszul beállított előgyújtás is!
Mindenesetre azt javaslom, oda ne vidd a kocsit javíttatni, ahol egy 4 mikronos finomszűrőt, ami kapható is(!) kimosnak.


Szia Doki!
Egy 83-as RX7-es Mazdáról van szó. Mitől van az, hogy a kocsi a balos kanyarokat tökéletes útfogással (akár 100-al is) veszi a jobbosoknál meg sodródik már 50-nél. Gondolom a hiba az első futóműnél lehet ugyanis hátul merevházas, de amikor alánéztem nem vettem észre semmi különbséget.
Bár az is lehet, hogy van különbség, csak nem tudom, hogy mit kellene látnom. Szerinted mit nézzek meg, esetleg mit cseréljek ki?
Előre is köszi, Tibi
(2001. 08. 08.)

Te semmit! Inkább egy szakember ellenőrizze a futóműveket és felfüggesztéseket. Ha azt sem érzed, eleje, vagy hátulja sodródik, tényleg jobb, ha csak vezeted a kocsit. A biztonsági berendezéseket, felfüggesztéseket amúgy sem szerencsés házilag, rutin és megfelelő szakértelem hiányában bütykölni! Egy nem megfelelő pozícióban meghúzott szilent csavar, egy nem jól biztosított anya, egy hibásan összerakott kerékfék komoly bajokat csinálhat. Meg is sérülhet valaki!
Bocs, ha élesen fogalmaztam, de neked is jobb, ha fel tudod mérni, meddig is terjed a tudáson alapuló képességed és a szakértelmed.
Nem lesz semmi feleslegesen kicserélve és a kocsi is jó lesz.
Szóval inkább keress egy olyan szerelőt, aki érti a dolgát, és meg is tudja állapítani mi ment tönkre a kocsidon. Mindenképpen egy általános és átfogó futóműellenőrzést kell végezni, mert pl. a lengéscsillapítók is csak párban cserélhető alkatrészek.


Kedves Doktor Úr!
A 99-es Punto 55 S típusú autóm két napja volt kétéves átvizsgáláson egy márkaszervizben (Nero M5), 26.500 km-nél. Megtörténtek a szokásos cserék (olaj, olajszűrő, levegőszűrő, fékolaj, hűtőfolyadék (fagyálló és desztillált víz), s ezen felül remélem, tényleg átvizsgálták az autót, ahogy kell.
Ennek ellenére - vagy éppen ezért - alighogy elhoztam a szervizből, egy rövid út után (kb. 6-8 km) olyan hibát produkált, amilyet a nálam töltött 2000 km alatt nem: kigyulladt a hűtőfolyadék túlmelegedését jelző lámpa (sajnos nem skála mutatja ezt, hanem egyszerűen kigyullad egy LED).
Korábban nagyobb melegben, intenzívebb használat során sem fordult ez elő. Tegnap reggel visszavittem a szervizbe, nézegették kb. 20 percig, majd mondván, hogy semmit nem találtak, nincs levegő a hűtőben, elmentünk egy kb. 3 km-es próbaútra, amely során elég rendesen pörgette a motort a fickó (1 fokozatban 40 km/h, 2-ben 80 km/h) huzamosabb ideig, de nem jelentkezett a hiba, ahogy munkába menet sem, de aztán délután hazafelé igen, szintén rövid távon. Az utastérből egyéb gondot nem érzékeltem, a szellőzőből hideg levegő jött, semmi égett szag. Lámpánál többször leállítottam a motort, hogy meghallgassam, beindul-e a ventilátor, egyik esetben sem ment. Hazaérve kapunyitásig leállítottam a motort, majd beparkoltam vele, s hagytam pörögni, akkor bekapcsolt a ventilátor, leállt, majd elindult, ahogy az kell. Ugyanakkor a hideg motorhoz képest a vízszint nem emelkedett túl sokat az utántöltő csőben (kb. 3-4 cm), forrás jelét nem láttam (persze lehet, hogy így, nyomás alatt nem is látszik?).
Ma ismét hívtam a szervizt, azt mondták, jó lenne akkor bevinni, amikor éppen jelentkezik a hiba. Ezt elég nehéz lesz eltalálni!
Kérdeztem, meg tudják-e azt nézni, hogy a ventilátor jeladójával vagy biztosítékával nincs-e gond, azt mondták, ez menni fog. Nem tudom, tudsz-e tippet adni, hogy hogyan ellenőrizhetem a gond lehetséges forrását mielőtt beviszem (egyszer egy Astrára adtál cső- és hűtőtapogatós ötletet, eldöntendő, hogy termosztát vagy ventilátor a bűnös). Szerinted az esetleges költségeket rám verhetik, vagy megúszhatom, tekintve, hogy lehet, éppen ők barmoltak el valamit a szerviz során? Még egy adalék: bár a hiba csak az elmúlt két napban jelentkezett, egyik eset sem reggel volt, hanem délután, amikor többórás napon állás után indultam hazafelé.
Ez utóbbival kapcsolatos másik kérdésem: érdemes-e megnézetnem a távirányítós, központi záras riasztót, mert feltehetően a naptól megbolondul, nem tudom kinyitni az ajtót, csak többszöri próbálkozás után?
Bocs', hogy ilyen hosszú voltam, válaszaidat előre is köszönöm!
Laci
(2001. 08. 09.)

Az, hogy meleg motornál ráadott fűtéssel a fűtésből hideg levegő jön, arra enged következtetni, hogy mégis levegős a rendszer. Nem tisztem megállapítani, hogy kit terhelnek az anyagiak, de a véleményem szerint tényleg nem a te zsebedet kellene húznia.
Minden esetre hidegen indítva a motort (hideg állapotban maximumig töltött hűtőfolyadék esetén!) először a felső vízcsőnek kell melegednie és ezzel párhuzamosan a tűzfalon átvezető két fűtéscsőnek is. (Ezért a próbánál indítás előtt nyisd ki a fűtéscsapot is!)
Ha a fűtéscső nem melegszik szinkronban a felső vízcsővel, (amelyik a motorról a hűtő felső részére vezet!) az egyik fűtés csövön találsz egy kis légtelenítő csavart. Nyisd ki és engedd ki rajta a levegős vizet! Aztán mikor a termosztát kinyit, az alsó vízcső is melegedni kezd a vízhűtőn. Ezután nem sokkal már a hűtő teljes felületének át kell melegednie. Ha nem, a másik vastag vízcsövön található légtelenítőt is ki kell nyitni. (Vigyázz, a víz elég meleg!)
Ha a rendszerből kifogyott a levegő és a kiengedett folyadékot is utána töltötted, rakd fel a kiegyenlítő tartályra a kupakját. Ahogy a rendszer melegszik, a ventillátornak be kell indulnia még a forrást jelző led kigyulladása előtt. Közben a hűtő teljes felületének egyenletesen kell átmelegednie!
Ha egymás után háromszor ki és bekapcsolt a ventilátor úgy, hogy a led nem villant fel és a fűtőmotor is meleget tol be az utastérbe, akkor minden OK. Menj a kocsival és figyeld azért még egy darabig!
Ha tényleg engedtél ki levegős hűtőfolyadékot, biztosan jó is lesz. Ha nem jött levegős lé, mindenképpen szerviz lesz a vége, de így sem biztos, hogy a szakszerűtlen munka okozta a bajt!


Kedves Doki!
Van egy 12 éves 1,4 TLX-es Daciam. Szeretnék bele turbófeltöltőt rakni. Megéri a teljesítménynövekedés?
Ha igen milyet tanácsolsz?
Üdv: Szepi
(2001. 08. 09.)

Bármilyet, ami a csomagtartóban elfér. Úgy 10-20 darabot. Mikor ki fogod venni, mindjárt érezhető a teljesítmény növekedése!
Ez az egyetlen technikailag kivitelezhető megoldás. És egyszerű is!


Tisztelt Doktor Úr!
Nem hibajelenség, hanem tanács miatt fordulok Önhöz, bár lehet, hogy valamelyik újságíró kollégája is tud válaszolni a kérdésemre. Több helyen olvastam a sportlégszűrőkről, nem tudom, melyik lenne a legjobb egy 1.6-os Daewoo Lanosba? Nekem a JR-t, a Kingdragont és a Magnumot is ajánlották, de nem ismerem ezeket, a forgalmazó cégektől pedig "öntömjénezésen" kívül objektív információt nem kapok. Tud nekem valamit ajánlani, vagy megmondani, ki tudna elfogulatlanul segíteni?
Fáradozását előre is nagyon köszönöm!
Gábor
(2001. 08. 09.)

A legdrágább és kétségtelenül a legjobb is a B.O.N.T.E.X. De vannak hátrányai is, mert poros úton nem tökéletesen szűr, emiatt a motor rövidebb idő alatt megy tönkre. Rendszeresen kell tisztítani és kenőspray-vel fújogatni! Enélkül hatásfoka megint csak nem megfelelő.
Ha tudod kerülni a poros utakat és van időd a megfelelő gondozásra, úgy havonta egyszer legalább, érdemes kipróbálni, mert szép öblös szívó hangot eredményez a kocsinak.


Szia Attila!
Jómagam nem vagyok nagy autószakértő, de mindig szívesen olvasom a rovatot. (Hálás köszönet érte!) Ha mást nem, legalább azt megtanulom, hogyan kerüljem el a nagy átveréseket.
Viszont mint mindenki másnak, nekem is akadnak problémáim. Jelenleg nem is kevés. A jószág egy VW Polo, 82-es kiadás, 1035cm3. A hűtővíz betöltő nyílásnál egy hosszanti repedés fut végig a belső falon. Naivan gondoltam ezt meg lehet javítani valami módon. A szervizben egy 15 ezres ajánlatot kaptam, mely szerint egy használt hűtőről leszedik az oldalsó műanyag részeket és felhelyezik az enyémre. Aztán már csak le kell dugaszolni a nem megfelelő helyen levő hőérzékelő helyét és már készen is van. Mindez kicsit irreálisnak tűnik nekem, amikor a marka szervizben 21 ezerre mondtak egy új
hűtő árát. Lehet és érdemes-e egyáltalán javítani egy ilyen jellegű hibát vagy vegyek új hűtőt? Ha lehet javítani, akkor reális-e az ár?
Ezenkívül a jobb első kerék felől rugózáskor nyikorgó hang hallatszik. Néha mintha megszűnne, de aztán nagyon gyorsan újra előjön. Próbaút után féltengely hibát állapítottak meg egy szervizben, és 20 ezerért felújítást javasoltak. Valóban lehet ez az ok? Ennyiért? A sort egy fémes csörömpölő hang zárja, ami gyorsításkor illetve huzamosabb tartós menet után jön elő és gázadás után megszűnik. Ezt mi okozhatja?
Az utóbbi időben mar nagyon sokat költöttem az autóra, és nem vagyok meggyőződve arról, hogy mindig megalapozottan. Ezért ha tudnál javasolni egy megbízható szerelőt Újpesten vagy a III. kerületben, akit nem csak a saját munkája érdekel hanem az is, hogy az autó is rendben legyen, illetve én se fizessem rá a teljes bevételemet, azt nagyon megköszönném. Esetleg szívesen elvinnem hozzad is javításra, véleményezésre! Hol lehet elérni téged?
Koszi, Attila
(2001. 08. 09.)

A telefonszámom már többször ki lett dobolva a rovatban.
Az utángyártott hűtő ára nem sokkal, de olcsóbb, mint amennyiért a szerviz adja. Ugyanazt!
Rugózáskor általában ennél a kocsinál a lengőkar gömbfej nyikorog, mert már kopott és száraz. Nem 20 000 Ft. Mint ahogy a féltengely felújítása sem!
A csörömpölő hangot hallani kéne. Az sem lehet igazán nagy baj.
Persze az is igaz, hogy ez egy szabad ország, és szabad rabolni is fegyver nélkül. Szép kirakat, sok irodista és főnök. Ezt mind a szerelőknek kell eltartania egy szervizben. Tehát árak terén nincs kegyelem!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.