Szívó Calibrából fújót

2010.01.15. 16:42 Módosítva: 2010.01.15. 19:05

Tisztelt Autódoktor!

Azzal a kérdéssel fordulok magához, hogy segítsen kideríteni, mi lehet a baj az autómmal. Tavaly ősszel vettem meg a szomszédom Opel Calibráját (az erősebbik 16 szelepes motorral). Hibátlan kocsi volt, bizonyítottan csak 200 000 kilométerrel, ami egy ilyen sportautónak meg sem kottyan. Akkor az autóban volt már profi chiptuning és direktszűrő, meg Pesten  csináltattak rá Remus kipufogót.

Az idei évre meg akartam csinálni a kocsit a tavaszi talikra igazi tuningos verdává, mint a Need for Speed nevű játékba. A haverokkal, akik autószerelők is egyben és Zsigulival raliznak, neki is álltunk. Az a terv, hogy megcsináljuk turbósra az autót, mert úgy sokkal jobban megy, meg akkor meg lehet csinálni azt a bikafújást is ami a Halálos iramban volt.

Szóval vettünk bontott turbót, áthegesztettük a gyári kipufogó-leömlőt megfelelőre. Kapott turbódízelhez való olajat (mert az jobban bírja) és egy jó nagy intercoolert egy Ford Transit teherautóból.

Sikerült is beindítanunk a kocsit, de a motor nagyon fulladozva jár, és ha gázt adunk akkor lefullad, pedig mindent jól raktunk össze az autóban.
Nagyon sürgős lenne hogy segítsen, mert az autót át kellene vigyük a fényezőhöz, hogy időben készen legyen.

Várom válaszát, és előre is köszönöm a segítségét:

Gery


Kedves Gery!

Természetesen szívesen segítek, ha igazi tuningrajongók kérnek erre. Jómagam nem vagyok túlságosan tájékozott az ilyen magas szintű tuningban, de talán lehet egy-két ötletem.

Néhány észrevétel:
- 200 000 kilométer egy ilyen kaliberű sportautónak valóban elhanyagolható futásteljesítmény, ideális esetben elmehet az akár 220 000 kilométerig is. Azért bármiféle teljesítménynövelés előtt egy ilyen motor állapotát illik felmérni, és a szükséges javításokat elvégezni - de ezt, feltételezem, a ralis haverok pontosan tudják.
- A profi chiptuning és a direktszűrő Rémusszal egyébként is verhetetlen párosítás, egy turbóval ezen már alig-alig lehet fokozni.
- Ha mégis turbo kerül az autóra, javaslom, a turbódízel olaj helyett inkább benzines olajat töltsenek, amely szintén alkalmas feltöltős motorba, bár ha a haverok elvégezték a megfelelő fékpadi teszteket hasonló kaliberű motoron, és nem volt gond, akkor ezt visszavonom.
- Az intercooler használata dicséretes. Erről nem sokat ír, de javaslom, hogy ha még megoldható, az autó elejére, kívülre szereljék fel. Lényegesen jobb a légáramlás, látványosabb, stílusosabb is így. Az igazi az volna, ha a turbo és a wastegate-szelep is kívülre kerülne, ez hangosabb, szebb, bár kétségkívül nehezebb megoldani.
- A turbo által szállított többletlevegőhöz természetesen nagyobb mennyiségű üzemanyag szükséges. Ez a Calibra motorjánál nehezebb feladat lesz, mint a Ladán, hiszen utóbbi karburátoros, kis fúvóka-dörzsárazással azonnal megvadul a vas. A C20XE motornál ez bonyolultabb, de nem megoldhatatlan, Bizonyára túlestek már az üzemanyag-nyomásszabályzó rugójának megtámasztásán. Emellett még megoldás lehet a légmennyiségmérő és a motorhőmérséklet-jeladó jelének potméteres újraszabályozása, hogy az ECU folyamatosan hideg, koppig nyitott fojtószeleppel járó motort érzékeljen - bár ezt valószínűleg már a profi chiptuning beépítésekor megoldották.

Ha a fentiek figyelembevételével készült el az autó - és miért is kételkednék ebben -, akkor nincs más hátra, mint az alapos hibakeresés. Első nekifutásra egy szívóoldali tömítettségmérést javaslok, ha itt gond van, hasonló hiba jelentkezhet. Fontos az üzemanyagnyomás és a lambda folyamatos ellenőrzése, hogy kiderüljön, vajon az ideálistól mennyiben, mikor és miért tér el az üzemanyag-levegő keverési aránya.

Amennyiben a fentiek nem vezetnek megoldásra, javaslom, keressen fel egy tuningra szakosodott műhelyt, akik egy komolyabb összeg kifizetése mellett szívesen építenek önnek egy jól működő, bivalyerős (és bikafújós) motort az autóba.

Persze, csak abban az esetben ha ön VALÓBAN rendelkezik egy erre alkalmas Calibrával...

Üdvözlettel:

Autódoktor