Milyen akkut vegyek?

2010.01.31. 08:16 -

 

Tisztelt Autódoktor!

1989-es évjáratú Opel Corsa 1.5 D típusú autómban úgy néz ki, hogy megérett egy akkucsere. A kérdésem az volna, hogy a mostani 66 Ah-s helyett vehetek e 70 Ah-sat a könnyebb indulás érdekében, illetve lehet e ebből bármilyen gond?
Vagy elég lenne egy kisebb akksi is, mondjuk 56 Ah-s?
Én a BOSCH S3-as típust gondoltam, arról mi a véleménye?

Válaszait előre is Köszönöm!:

Kedves Érdeklődő!

A közhitben szentírásként élő kapacitás (azaz az amperóra, Ah érték) kevésbé fontos szempont. Főleg egy dízelmotor esetében, hiszen ez gyakorlatilag akkor érdekes, ha álló motor mellett használ elektromos fogyasztókat.

Sokkal fontosabb az indítóáram, amely (egyszerűen fogalmazva) azt adja meg, indítózáskor mekkora áram nyerhető ki egy adott akkumulátorból. Bonyolítja a helyzetet, hogy számszerűen ez nehezen összehasonlítható, létezik ugyanis négyféle szabvány arra vonatkozóan, hogyan is kell ezt mérni. A legtöbb esetben ez DIN vagy EN szabvány szerint van megadva, ritkábban SAE vagy IEC szabvány szerint. Jobb esetben a DIN és EN szerinti értéket is feltüntetik - utóbbi egyébként magasabb érték.

Természetesen a kapacitás és az indítóáram között van némi párhuzam, magasabb kapacitáshoz általában magasabb indítóáram is tartozik.

A Corsa 1.5D-hez egy 62-66Ah-s akkumulátor tökéletesen megfelel, ha az képes nagyjából 500A (EN) indítóáram előállítására.

Márkát nem szívesen ajánlok, ezt mindenki maga kell eldöntse. Ma már egyébként nem igazán lehet kifogni igazán rossz minőségű akkukat, az élettartamot sokkal inkább befolyásolja a használat és az autó töltőrendszerének állapota. Az ismertebb név persze ad némi lelki nyugalmat, ám érdemes tudni, hogy amennyiben mégis meghibásodik, a garanciális ügyintézése valószínűleg macerásabb lesz. Egy olcsóbb akku mellett szólhat - az ára mellett - az is, hogy ezek jótállási igényeit általában a forgalmazó üzletben is elintézheti, feltéve persze, hogy az nem egy hipermarket.

Végül javaslom, hogy ne vásárolja meg az első útjába eső, többé-kevésbé szimpatikus darabot. Mivel épp akku-szezonban vagyunk, tájékozódjon az interneten, guglizzon, és eszerint válasszon.

Üdvözlettel:

Autódoktor
 

A fenti tanács első megjelenésének időpontja 2010. január 31., 08:16, ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A tanácsok pontosságáért és hasznosságáért szerkesztőségünk mindent megtesz, de tartalmukért és a betartásuk következményeiért felelősséget nem vállal.

Kommentek

  • 2010.01.31 09:13:23CSÖRR-CSI££

    Köszönjük a választ!
    A levélíró azonban azt is kérdezte, hogy vajon lehet-e abból baj, ha a gyárilag alkalmazottnál nagyobb kapacitású akksit teszünk az autóba.
    Erre azonban nem kaptunk választ, pedig engem is érdekelt volna (vélhetően sok olvasótársammal együtt).

  • 2010.01.31 09:23:10Autódoktor

    Teljesen jogos észrevétel. Tehát:
    Nyugodtan mehet valamivel nagyobb akku az autóba, ha fizikailag belefér. A generátornak szinte teljesen mindegy, mekkora akkumulátort kell töltenie. Nagy előnye azonban nem lesz, maximum álló motornál használva tovább kitart.
    Ilyen esetben viszont azzal is kell számolni, hogy a lemerült akkut hosszabb idő lesz visszatölteni.

  • 2010.01.31 09:28:22arthur877

    Baj nem lesz belőle!
    Elvileg a generátor teljesítménye határozza meg, hogy fel tudja-e tölteni megfelelően az akkut.
    Gyakorlatilag a névleges kapacitásának 10 százalékával lehet max. tölteni üzemszerűen a telepet. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy egy 66 Ah akkut elvileg folyamatosan, károsodás nélkül 6,6 amperral lehet tölteni. A nagyobb akkut(jelen esetben 66 helyett 72 Ah) gyakorlatilag ugyanúgy fogja tölteni a generátor, mivel elvileg minimális mértékben csökken a töltőáram erőssége, de azt is tudni kell, hogy a maximális töltőáramot a generátor elég széles fordulatszám tartományban adja le, így nem lesz "alultőltött" a nagyobb akku sem!
    Konkrét példa: a Škoda 120 gyári akkuja 44 Ah és én 5 évig jártam az ülések mögé beszerelt 72 Ah akkuval, és bár magyar volt(a régi nagy nevű elemgyárból) azzal adtam el, és tökéletes állapotban volt!

  • 2010.01.31 09:31:31lorincz84

    Baj nem lehet belőle,ha magasabb kapacitásút vesz,csak semmi értelme,mert a generátornak annyival több idő kell visszatölteni,tehát egy kicsit jobban megterheli.
    Akkor van értelme nagyobbat venni,ha álló motornál sokáig használunk vmilyen fogyasztót pl.:zenét hallgatunk.(de ezt a doki is elmondta)
    Én is a villamossági szerelőm tanácsára cseréltem le a 72-est 45-re,és igaza lett bőven elég,sőt elmondta,hogy a mostani diesel autók közt van olyan amibe 55-nél nagyobb egyszerűen bele se fér,illetve a korszerű áttételezésű önindítók miatt sem kell már a nagy akksi.

  • 2010.01.31 09:54:37MP

    Azért a kisebb akksi berakása csak akkor jó ha amúgy az autó elsőre mondhatnám pöccre indul. Mert az indítózás jobban megviseli a kisebb aksit mint a nagyobbat.

  • 2010.01.31 10:13:51Wick

    lorincz84:

    a generátornak, ahogy az autodoktor is írta SZINTE teljesen mindegy, hogy mekkora kapacitású az akksi. Nem hinném, hogy egy 65-70A (régen) / 90-130A(újabban) áramot termelő generátort nagyon földhöz vágna az az egy-másfél amper illetve 10-20 perc többlet, amibe a nagyobb kapacitású akkumulátor feltöltése kerül. Ez is csak akkor igaz, ha az a bizonyos nagyobb akksi jobban le van merülve: egy sima mindennapos önindítózás kicsi és nagy akksiból is ugyanannyi nyálat von el, pótolni is ugyanannyi energia. Mellesleg: egy felkapcsolt világítás ~15A, egy komolyabb zene ~10A, egy néha-néha bekapcsoló hűtőventillátor mondjuk dugóban szintén elég combos: egy autóban könnyedén szaladgálnak 30-40 amperek, ennyit a generátornak alapjárat környékén is illene tudnia gyártani, így tessék nézni a csont lemerült 72Ah-s akku 7-10 amperes töltőáramát...

    MP: így van. Én mellesleg mindig a lehető legnagyobb Ah-st veszem, ami fizikailag belefér a helyére. És nem a kapacitás miatt. Az indítóáram miatt. Ugyan nem egy axióma, de nagyjából igaz, hogy ami nagyobb Ah-s, annak az indítóárama is nagyobb... noha létezik ~50Ah-s akksi ~900A indítóval is. :-)

  • 2010.01.31 10:38:26lorincz84

    Wick

    Így van lényegében én is ezt akartam kihozni a dologból,hogy max annyi a különbség,hogy a generátornak tovább tart visszatölteni.
    Az én 45-ös akksim 450-es indítóval rendelkezik(de nekem benzines verdám van).
    Amikor még a tuc-tuc-os korszakomat éltem sokat bömböltettem álló motornál is a zenét(mélyláda,stb.),így akkor nekem is 72-es akksi volt a gépbe,hogy bírja a gyűrődést.

  • 2010.01.31 12:26:04Easy Player

    Ha a gyári Opel akksit megnézi összehasonlítja bármely ma kapható akksiéval el fog csodálkozni az EN értékén. PL. Opel 70Ah 400A (EN)

  • 2010.01.31 12:41:46CSÖRR-CSI££

    Köszönöm, így már képben vagyok :)

  • 2010.01.31 14:26:58Gaffel-Kölsch

    1989-es évjáratú Opel Corsa 1.5 D

    az uj akksival meg az auto erteket is megduplazhatod
    LOL

  • 2010.01.31 15:05:42Hatto

    na, megjött a kispöcsű...

  • 2010.01.31 19:11:28Akso

    Azt is érdemes beszámitani, ha az autó napokat áll beindítás nélkül és riasztó stb megy. nagyobb kapacitassal tobb napot kibir, kevesbe merul le az aksi es kesobb indul a szulfatosodas.

  • 2010.01.31 19:21:33tintim

    gyere el, hozzánk. Be is szereljük :)

    xautosbolt.blog.hu

  • 2010.01.31 20:36:47Devil2

    Na jó, akkor válaszolok a levélíró kérdésére, semmi baj nem lesz ha nagyobb kapacitású akksi kerül az autóba, mint az a MINIMÁLISAN előírt. Jómagam 6 évig használtam 74Ah-s akksit egy olyan autóban ahol 55Ah volt az előírt. Két hónapos volt mikor beleraktam és azzal együtt adtam el az autót.
    Azért túlzásokban nem kell esni, már csak a felesleges költségek miatt sem. Ha az autó hosszabb távokra van használva akkor végképp semmi gond. Elméletileg viszont, rövid távokon (városi terítés, sok hidegindítás) nem feltétlenül nyerő az erősen túlméretes akksi használata, mert a sok fogyasztást illeteve az ebből származó kapacitásvesztést az autó töltőrendszere nem tudja az akksi pótolni úgy hogy mindig meglegyen az akksi névleges és optimális töltöttsége. A sokáig teljesen fel nem töltött akksiban hamarabb megindul a szulfátosodási folyamat, aminek egy kritikus ponton túl cellazárlat lesz az eredménye, azaz tönkremegy az akksi. De itt a konkrét esetben, a 66Ah helyett nyugodtan mehet bele a 70Ah-s.

  • 2010.01.31 20:49:47arthur877

    Hát ezt mondtam én is... :D

  • 2010.01.31 21:05:40vérfürdőőő

    A dízel Cliom füzetét végiglapozva, nem találtam meg milyen aksi van benne. Ha felnyitom a motorháztetőt, minden szükséges adatot látni fogok a dobozon?

  • 2010.01.31 22:00:23bizé

    ja ja

  • 2010.02.01 03:20:14KuKori

    Sokan elfelejtik, hogy a dízel kocsiknál nem csak maga az indítózás, hanem az izzítás is jelentős áramigénnyel (így terheléssel) bír az akksi felé. Kb. 20 A/izzítógyertya értékkel lehet számolni. Az egy négy hengeres motornál 80 A, ehhez jöhet még egy átlag 1 kW-os indítómotor áramfelvétele, ami olyan kb. 80 A.

  • 2010.02.01 07:27:40becseit

    Audi90Coupe 1985

    Indítómotor üresjárati feszültség / árama: 12V/kisebb, mint 60A
    Fordulatszám: kisebb, mint 80001/min
    Indítómotor feszültség / árama blokkolt fogaskeréknél: 6V/nagyobb, mint 500A
    Névleges teljesítmény: 1.1kW

  • 2010.02.01 07:30:21becseit

    Hideg indítóáram fogalma egységesen -18°C-on (0°F) mérve:

    MSZ-IEC: A megadott áramerősség hatására a forrás kapocsfeszültsége 60s-on belül nem esik cellánként 1,4[V] alá. (6 cellás akkumulátoroknál 8,4[V])

    DIN:A forrás kapocsfeszültsége a 30. másodpercben cellánként 1.5[V] felett van, és a 150. másodpercben is legalább cellánként 1[V]

    SAE: A forrás kapocsfeszültsége 30 másodperc elteltével sem csökkenhet cellánként 1.2[V] alá.

    A három érték között szoros összefüggés nincs, tehát az egyik érték a másikat nem határozza meg egyértelműen!

    De 10% pontossággal, meghatározhatóak az alábbi képletekkel.

    Közelítő indítóáram-érték átszámítások:
    Isae/Idin=1,61
    Imsz/Idin=1,15
    Isae/Imsz=1,4

    Végül, példa értékkel egy magyar gyártmányú akkumulátor hideg indítóáram értékei, különböző módszerekkel mérve:
    MSZ-IEC: 255[A]
    DIN: 220[A]
    SAE: 370[A]

    http://www.suranyihifi.hu/forum_shower.php?id=170&step=50&start=350

  • 2010.02.02 08:18:33Fikamatyi

    En mindig a legolcsobbat veszem es abbol is a gyarinal kisebb meretut. Siman birnak azok is 5-6 evet. akkor meg mirol beszelunk? Egy 20 eves autoba nem erdemes 10eFt-nal dragabb akksit venni.

  • 2010.06.04 22:55:41Jim Tonic

    Fikamatyi: azért fizikából beírhatsz magadnak egy egyest. :)

 

h i r d e t é s

Autódoktor Autódoktor

Autószereléssel, üzemeltetéssel kapcsolatban kérdezze az Autódoktort, vagy böngésszen a több száz eddigi tanács között. Kereshet is! Jó egészséget.

KeresésKeresés

IndapassIndapass

Totalcar áruház

csapágyazás, kormány
SUZUKI SWIFT 1.3 GTi/GXi Ferdehátú 1986-1989
2574 Ft
törlőlapát
SUZUKI SWIFT 1.3 Ferdehátú 1989-2001
4196 Ft
olajszűrő
SUZUKI SPLASH 1.0 Ferdehátú 2011-2013
1702 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

The world has lost a legendary car
Hindustan Motors stops the production of the iconic Ambassador more than 50 years after its launch.