Etanol - csokorban
Kedves Érdeklődők!
Az utóbbi időben az üzemanyagok jelentős áremelése miatt igen megszaporodtak az etanol használatára vonatkozó kérdések. Most igyekszem ezeket egy csokorban megválaszolni.
Fontos megjegyezni, hogy az etanolos üzemeltetés fiatal sportág Magyarországon, így szinte mindenki relatíve kevés tapasztalattal rendelkezik e tárgyban. Az itt írottak a saját tapasztalataimon és kísérleteimen, illetve ismerősök próbálkozásain alapulnak, így közel sem mérhetőek a több mint száz éves benzinüzemhez. Ezért hangsúlyozom, hogy tanácsok és ötletek következnek, azzal a kiegészítéssel, hogy az etanolos üzemmel mindenki saját kockázatára és felelősségére kísérletezzen olyan autókon, amelyeket eredendően benzines üzemre építettek!
Amit feltétlenül ajánlok mindenkinek az etanol-üzem első lépéseként, az az üzemanyagszűrő cseréje a próba ELŐTT, és lehetőleg az első 5-600 etanolos kilométer UTÁN is. Ezzel a tapasztaltak szerint megakadályozható, hogy az üzemanyagrendszerben az etanol által kioldott, egyébként "benzinálló" szennyeződések dugulást okozzanak.
Autódoktor
Van egy 2000-es évjáratú Skoda Felicia 1.3LXi 40kw-os autóm.
Általában egy-egy alkalommal 40litert szoktam tankolni 95-ös benzinből.
Átalakítás nélkül mennyi E85-ös benzint szabad tankolni egy-egy alkalommal?
Az áremelések miatt már kb. 100 Ft/l a különbség a két üzemanyag ára között.
Ma reggel a Kossuth rádióban volt egy riport és ott többek között azt mondták, hogy állítólag sokan felesbe járnak. Én is tankolhatok 20L 95-öshöz 20L 85-öst? Ez tankolásonként 2oooft spórolást jelentene.
Az üzemanyag ellátó rendszerben és a motor szerkezeti elemeiben valamint a katalizátorban nem okozna az E85 károsodást?
Tisztelettel: H. Ferenc
Kedves Ferenc!
A fele-fele arányú tankolás nagyjából minden benzines autónál működik. Némi többletfogyasztás, nehézkesebb hidegindítás és magasabb fordulaton egy kevés teljesítményveszteség az, amit észlelhet, más negatívum valószínűleg nem jelentkezik.
A motor szerkezeti elemeit és a katalizátort semmilyen módon nem károsítja az etanolos üzem. Az üzemanyagrendszerre vonatkozó problémákról sokat hallottam és olvastam, de én magam még nem találkoztam az etanolra egyértelműen visszavezethető meghibásodással.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Üdvözlöm!
Van egy Skoda 120L-es autóm, és szeretném kipróbálni E85-el. Ahogy nézegettem neten és érdeklődtem, az alapelőgyújtást kell olyan 10 fokra beállítani, illetve a fúvókákat kell nagyobbakra cserélni. Gondolom, kisebb hőértékű gyertyák is kellenének, feltéve, ha nagy százalékban ezzel autóznék.
Szeretnék tanácsot kérni tehát, mi a javaslata ezzel kapcsolatban, illetve van-e tapasztalata.
Köszönettel: Zoli
Kedves Zoli!
Valóban, az idősebb, karburátoros autók esetében a két alapvető teendő az alapelőgyújtás beállítása, illetve a többlet-üzemanyag bejuttatása.
Előbbire konkrét értéket nem tudok mondani, azt javaslom, kísérletezzen, amíg nem talál egy olyan értéket, amellyel etanollal is, illetve szükség esetén benzinnel is korrektül, csörgésmentesen üzemel az autó.
Az átfúvókázás sajnos szintén kísérletezést igényel, és ez bizony nagyobb munka, hiszen a karburátor többszöri megbontásával jár. Ha benzinnel és etanollal is tervezi a közlekedést, javaslom, hogy minimálisan növelje a fúvóka méretét, mert a jelentős többlet benzines üzemben komoly többletfogyasztást fog eredményezni.
A gyújtógyertyák cseréje az eddigi tapasztalataim alapján felesleges lépés.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt "Autódoktor"!
Egy 1992-es Ford Orion 1.8i 16v ABS (77KW) gépkocsim van.
Az autómba párszor (2-4 alkalommal) 50/50%-os arányban kevertem E85-öt. Nem rángat, nincs "más" hangja - "tetszik neki " bár 10%-al többet fogyaszt ilyenkor.
Kérdésem, hosszú távon bírja-e, nem lesz-e tőle tömítési ill. más problémája a kocsimnak?
Előre is köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
A fele-fele arányú keverék az, amely általában átalakítás nélküli autóhoz nyugodtan használható. A többletfogyasztás normális jelenség, ha ennél több negatívumot nem tapasztal, és az autó még a mostani mínuszokban is relatíve könnyen és megbízhatóan indul, szép óvatosan akár növelheti is az etanol arányát.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Azzal a kérdéssel fordulnék önhöz, hogy 96'-os 1.6 16 szelepes F Astrámba tankolhatok-e bioetanol üzemanyagot? Nemrég felfedeztem egy kutat, ahol árulnak ilyet, viszont megfelelő utánajárás nélkül nem akarnám kipróbálni, nehogy kárt okozzak benne. Át kell alakítani valamit az autón a használatához?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
Zoli
Kedves Zoli!
A benzin-etanol 1:1 arányú keverésével valószínűleg gond nélkül fog üzemelni az autója. Javaslom, ejtsen meg egy üzemanyagszűrő-cserét, tankoljon felesben, és figyelje az autó reakciót, különös tekintettel a reggeli hidegindításra, a teljesítményveszteségre és a többletfogyasztásra.
Amennyiben a fentiek vállalható kompromisszumot eredményeznek, érdemes továbbgondolni a projektet, és esetleg beépíteni egy etanolüzemet segítő elektronikát, amelyről alant még szó lesz.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Doki!
Olvastam 2007-es írásod, miszerint a Fábiába nem jó az E85. Tudsz tanácsot adni, hogy új típusú Swiftbe érdemes-e használni? A neten van egy ezt reklámozó weblap (http://www.e85kft.hu/) ahol csak egy elektromos ketyerét szerelnek be.
A Swift gumi és egyéb alkatrészei bírják szerinted az alkoholos üzemanyagot?
Kedves Érdeklődő!
Néha az embernek a begyűjtött tapasztalatok alapján revideálni kell saját, korábbi álláspontját. Úgy fest, a Fabia is nagyjából kompromisszum-mentesen üzemeltethető 1:1 arányú benzin-etanol keverékkel, némi átalakítással pedig a tiszta etanollal is kiválóan üzemel.
A Swifteknél is hasonló a helyzet, jónéhány, hibátlanul működő új és régi Swifttel találkoztam, amelyeket több-kevesebb rendszerességgel etanollal tankolnak. Volt köztük eredeti konfiguráció és elektronikával "kezelt" is, a tulajdonosaik hibamentes működésről számoltak be.
Ahogyan fentebb már írtam, a tömítések, gumialkatrészek porladásáról én is többször hallottam és olvastam, de nem találkoztam még ilyen autóval.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Érdeklődni szeretnék, hogy 1999-es VW Polo Classic autómba tankolható-e bioetanol üzemanyag, és amennyiben igen, milyen feltételekkel?
Válaszát előre is köszönöm:
Ágnes
Kedves Ágnes!
Hasonlókat tudok mondani, mint Zolinak az Astrával kapcsolatban. Feltétlen szükséges az üzemanyagszűrő cseréje, és indulhat a próba a fele-fele arányú keverékkel. Ha ezzel nem jelentkezik komoly probléma, tehát a fogyasztás nem ugrik meg durván, továbbra is indul az autó hidegen, és kísérletező kedvnek sincs híján, jöhet az elektronikus segítség is.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Az érdekelne engem, hogy szabad e benzines autót, benzin - bioetanol keverékkel használni?
Konkrétan egy 2002-es 1.4 97LE Toyota Corollám van, 65000 km-rel. Tehetek bele mondjuk fele-fele arányban benzin etanol keveréket, anélkül, hogy bármi problémát okoznék a motornak?
Mi történik ilyenkor, hogy értsem a folyamatot?
Köszönettel:
Bognár Tamás
Kedves Tamás!
A fentiek alapján talán már ön is tudja, azt javaslom, hogy a leírtak mellett nyugodtan kísérletezzen a fele-fel arányú keverékkel. Fontos tudni, hogy a kúton kapható benzin is tartalmaz etanolt, illetve az E85 is tartalmaz benzint. Ebből egyértelmű, hogy a két üzemanyag egymásnak nem ellensége.
Az 1:1 arányú keverék használatakor észrevehet némi fogyasztásnövekedést, a magasabb fordulatszámokon kevés gyengülést, alacsonyabb fordulaton azonban bizonyos esetekben még nyomatékosabb is lehet a motor. Ilyen arányú etanol-használatkor jó esetben még indítási nehézség sem lép fel, tehát egyszerű hétköznapi autózásban nem érez majd jelentős különbséget - a benzinkúton fizetendő összegen kívül.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
2008-as Sport Suzukim van, és a gyár 98-as benzint ír elő a használatához! A kérdésem az lenne, hogy tankolhatok-e bele bioetanolt átalakítás nélkül?
Azt olvastam róla, hogy 110-es oktánszámú benzinnek felel meg. Ha Evoneo-t tankolok az is magas, 100-as oktánszámú, és mégsem kell átalakítani hozzá a kocsit.
Mindenképp szükséges átalakítani hozzá vagy nyugodtan lehet bele tankolni?
Válaszát előre köszönöm!!
Kedves Érdeklődő!
Az etanolos üzemnél korántsem az oktánszám okozza (vagy nem okozza) a problémát, nem ez jelenti a legfontosabb különbséget. Az előírtnál magasabb oktánszámú üzemanyag használata egyébként abszolút nem tilos, bár a legtöbb esetben teljesen felesleges.
A két üzemanyag közötti legjelentősebb eltérés, amely miatt nem váltható ki egy az egyben, változtatás nélkül a benzinüzem etanollal, az utóbbi alacsonyabb égéshője. Emiatt azonos dinamikájú motorüzemhez többletüzemanyagra van szükség, amelyet a legtöbb autó eredeti motorvezérlője nem képes biztosítani. Így, amint fent már olvashatta, vagy 1:1 arányú keverékkel kell járnia, vagy a megfelelő elektronika beépítésével "etanolképessé" kell tennie az autót ahhoz, hogy E85 pisztolyból tankolhasson.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Autódoktor!
Van egy 2004-es évjáratú Daewoo Kalos 1.4S autóm, és gondolkozom, hogy a mai benzinárak mellett használnék az autóba etanolt. A neten nézelődtem, és átalakító nélkül nem ajánlják.
Olyat is olvastam hogy tönkreteszi a szimmerringeket, ac-pumpát, stb...
Amit kinéztem az Flexfuel PT-E85 univerzális etanol átalakító. Tudna esetleg segíteni benne, hogy egyáltalán a kocsiba ezt be lehet-e szerelni, és hogy nem lesz e baja kocsinak?
Nagyon tanácstalan vagyok.
Előre is köszönöm a segítségét.
jaki77
Kedves Jaki!
Megértem a tanácstalanságát, meglehetősen sok, egymásnak ellentmondó információ közül nehéz kiszűrni az értékeset. Én jórészt az általam tapasztaltak, vagy az általam nagyrabecsült, rutinos kollégák és ismerősök véleményéből igyekszem tájékozódni. Ez alapján azt mondom, igen nagy a valószínűsége, hogy az etanolos üzem komoly problémát okozzon. Az üzemanyagszivattyú esetében elméletileg fennáll a lehetősége annak, hogy valamivel megrövidül az élettartam, ám ilyen esettel sem találkoztam még.
Az ön által említett elektronika elvileg a Kalosba is beépíthető, ennek egyetlen gátja a megfelelő injektorcsatlakozó megléte. Amennyiben ezt egyeztette, és talál az ön autójához megfelelő darabot, a beépítés megoldható - természetesen azt javaslom, hozzáértővel, szervízben végeztesse el a munkát.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Gondolkozom azon, hogy beszereltessek elektronikai rendszert, hogy a kocsim (Suzuki SX4 Sedan 1.6 VVT) alkalmassá váljon bioetanol használatára.
Két kérdésem van:
1. A bioetanol használata hogyan befolyásolja a motor élettartamát? Úgy tudom, fokozottan korrodálja.
2. A kocsi még kicsivel több, mint 1 évig garanciális. Ha beszereltetem, elvesztem-e a garanciát? Utóbbira a márkaszerviz nem tudott válaszolni.
Kedves Érdeklődő!
1. Az etanol használata az eddigi tapasztalatok alapján semmilyen módon nem befolyásolja a motor várható élettartamát. Nem korrodálja fokozottan, ez maximum elvi lehetőségként áll fent, de csupán az üzemanyagrendszer néhány alkatrészére vonatkoztatva. Ilyen jellegű problémával még nem találkoztam.
2. Ez egy fogós kérdés. Elméletileg a gyár jótállása az egész autóra és részleteire is vonatkozik, ám egyben, teljesen elveszíteni nagyon nehéz. Amennyiben egy olyan meghibásodás következik be, amely egyértelműen visszavezethető az etanol használatára, a gyártónak elvileg bizonyítania kell az összefüggést, és enek eredményeképpen tagadhatja meg a jótállást. Olyan garanciális igényt azonban, amely nem hozható összefüggésbe az etanolos üzemeltetéssel, nem tagadhat meg.
Legalábbis ez az elvi helyzet, ám ön és a gyár vagy a vezérképviselet valószínűleg nem egy súlycsoportban vannak, sem a jogi képviselőket, sem az anyagi eszközöket tekintve. Így, ha nem kíván hosszas pereskedésbe torkolló vitát a márkakereskedésekkel, inkább ne használjon E85-öt a garanciaidőn belül.
Üdvözlettel:
Autódoktor
A fenti tanács első megjelenésének időpontja 2010. február 1., 10:11, ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A tanácsok pontosságáért és hasznosságáért szerkesztőségünk mindent megtesz, de tartalmukért és a betartásuk következményeiért felelősséget nem vállal.




Kommentek
2010.02.01 14:58:30RED BULL69
2010.02.01 14:45:48Jay325i
A fent olvasható cikkben is utalnak rá, így ism,eretlenül miért is állítana valótlant?
Pl.:Kedves Ferenc!
A fele-fele arányú tankolás nagyjából minden benzines autónál működik. Némi többletfogyasztás, nehézkesebb hidegindítás és magasabb fordulaton egy kevés teljesítményveszteség az, amit észlelhet, más negatívum valószínűleg nem jelentkezik.
2010.02.01 15:00:26RED BULL69
Nekem erre az útra elég 1150Ft
2010.02.01 15:01:29Jay325i
REDBULL
én valóst állitottam, mindkét adat igaz bár előbbihez hozzátartozik hogy 08novemberi az autó tehát másfél éves sincs.
2003 116000km ez szervizkönyves családi autóm, és évi 20000km-nél sosem megyek többet csak a céges transittal. Nem tudom mi ebben a hihetetlen
2010.02.01 15:06:12dalex75
RED BULL69
Ezt max. egy kis ccm-es gázossal, v dízellel tudnád elérni. Ezek tényleg nem fogyasztanak, bár nem is mennek... ;)
2010.02.01 15:06:18Jay325i
bár megértem a kételyedet mert itthon sajnos mindenki trükközik a visszatekerősdivel, én viszont valós 116k km-es autót árultam a piaci ár felett 3-400al és nem nagyon volt érdeklődő ezért van még mindig meg.
2010.02.01 15:07:06MANszerelő
Jay325i: remélem így kapok 15% fizetésemelést is.
Nade, hogy tovább fejtegessem: megkérdezheti az olcsó üzemanyagról áhítozó polgár, hogy "nem azért van lambda visszacsatolás, és monitorszonda a zsírúj dévumatyizomba, hogy gondoskodjon a sztöchiometrikus keverékképzésről?" Igen kedves Polgár, csak az a baj, hogy ha túl szegény a keveréked, tehát oxigéntöbblet van a kipufogógázodban a lambda visszacsatolás alapján a motorvezérlő egység megnöveli a befecskendező kitöltési tényezőjét, de még sem biztosítja a megfelelő dúsítást. Ugyanis: a befecskendező rendszer a 14,4 kg levegő/ 1kg benzin keverési arányra, és ehhez tartozóan hideg-meleg (nem buzi) motorüzemre van tervezve. Tehát ha valaki átáll az E85-re, érdemes beugrani egy zöldkártyáshoz (azok úgyis ráérnek januártól) egy emissziómérésre, vagy számolja ki otthon a lambdáját az egyszerűsített Brettschneider képlet alapján: http://net.jogtar.hu/jr/gen/gp2_1_99000006$BKOH__62_a0400035gkm$A4m$A1k$Amk38$BBMP_0.png
2010.02.01 15:37:06RED BULL69
240 Nm 105 ló kevés????
2010.02.01 15:40:36Jay325i
R.B.
ezt nem tudom most tőlem kérdezted-e de nekem kevés lenne, mér 1,1-1,2tonnás autó mozgatásához is. Ez emberfüggő és használatfüggő egyaránt. Bár szerintem egy s80as volvóba mindenkinek kevés :)
2010.02.01 15:41:48Jay325i
mér=még
2010.02.01 15:44:47dalex75
Akkor tényleg kis ccm-es modern turbódízel... 1.5-ös? Mindenesetre a 4 liter közeli fogyasztás kissé hihetetlennek tűnik... :D
2010.02.01 15:45:52MANszerelő
Prokee: kell a munka! Bár a cikket olvasva az autóalkatrész nagykerek most bővítik a görgőcellás tápszivattyú készleteiket. Az idióta Saab is külön Bio f.szom autót gyártott. A hiper szuper téli ablakmosó folyadékra miért írják rá, hogy kíméli a gumialkatrészeket?
2010.02.01 15:52:04RED BULL69
AZ.:--Fogyasztás (EU-direktív
120CO2 (g/km) 5,5Városban (l/100km) 4,0Országúton (l/100km) 4,5Vegyes használat esetén (l/100km)
http://www.renault.hu/renault-valasztek/szemelyautok/uj-megane-grandtour/tervezo/index.jsp?modelKey=M3K1&stepTo=5&userPriceType=
ÉS 1230kg
2010.02.01 15:54:29RED BULL69
130-nál 6.-ban 2500-as fordulaton, aki nem hiszi járjon utána :D
2010.02.01 16:01:28dalex75
Utána is számoltál? :D
2010.02.01 17:28:33**ADAM**
REDBULL:
Csak a "km vs. kor" vitához szólnék hozzá.
1996-os 3.0 V6 Kappám van. 201eKm van benne. Annyi és nem több.
Apámnak 1995-ös Civic-je van, és vhol 150eKm környékén jár vele.
Hidd el, van ilyen. Nálam például úgy, hogy áprilistól októberig motorral járok, és az autót csak nagyon ritkán veszem elő.
És nem ingázom sehonnan, csak itt nyomom körbe-körbe Pesten.
Szóval nem mindenki kamuzik ám. Rá kell nézni a kocsira, meg arra, aki mondja. Aztán lehet dönteni, hogy kamus vagy normális-e a szivar.
Etanolról meg gőzöm sincs :)
2010.02.01 17:57:30perszepersze
Na, de mákos vagyok! Az öreg, benzines mercimnek még mechanikus az injektora és nyáron tiszta ethanollal megy. Semmi negatív tulajdonság, és ugyanúgy 10 litert fogyaszt mint benzinből!
2010.02.01 18:00:19perszepersze
Ja, az étolajhoz izopropil alkohol kell max. 2%-ban és akkor nem okoz problémát az "észterezetlen" növényi olaj használata.
2010.02.01 18:31:35-Gabi-
km vita
Család/ Fusion:2006.04.hó:21.000km
Saját/Polo:2001.08.hó:84.000km
:)
2010.02.01 18:45:46ColtCzT
km vit: Nissan Almera 2001 : 63 000 km Fiat 127 1981 : 110 000 km
2010.02.01 19:29:46viktorio007
A dizel nem jön be? Félsz az etanoltól? van lehetőség: gáz! viszont ez nagyobb beruházást jelent!
Én dizelpárti vagyok! viszont nem az új dizelmotorok a kedvenceim!
2010.02.01 19:45:51Jay325i
viktorio007:
én gáztól jobban félek mert sok rosszat hallottam róla, etanolról viszont minimálisat.
plusz a gázos autók iszonyat büdösek szerintem
2010.02.01 19:48:13lorincz84
km vita:1991-es Lancia Dedra 147.000km,de én hülye eladtam(mondjuk muszály volt sajnos)
2010.02.01 19:56:23Jay325i
na akkor ha elindult a km vita leirom a (nagy) család autóit szépen sorba:
saját:
BMW E30 V12 '83 250,000km az autóban 208 a motorjában
Audi A6 2,5tdi Q. '03 116,000km
egyéb:
Audi Allroad 3,0tdi '06 30,600km (fateré)
VW Passat 2,0tdi '08 februári 22,000km (anyukámé)
Audi A4 3,0tdi '08 novemberi 13,000km +-1k(tesó)
Ford transit szivódé '90 1,070,000km (céges)
Renault master '99 460000km (céges)
2010.02.01 19:58:52Szsrobert
Ebben a hidegben nem indult a motorom az etanollal.
2010.02.01 20:00:37Jay325i
Szsrobert:
milyen arány?
2010.02.01 20:05:00Szsrobert
Egymillió-hétszázezer kilométer még akkor is szép teljesítmény, ha 1500-2000-es fordulaton pöcörög a szívódízel.
2010.02.01 20:06:15Jay325i
egymillió-hetvenezer van benne
egyébként bontatlan motor
2010.02.01 20:06:32Szsrobert
Full E85 + keverékolaj.
2010.02.01 20:11:30FM2k
newnt55:
te egy mekkora korlátolt ember vagy
2010.02.01 20:11:48Jay325i
akkor érthető hogy nem indult :(
2010.02.01 20:13:49FM2k
Nem tudom honnan vettétek, hogy 1:1 arányban tankolva teljesítményveszteséget okoz. 10-12% többlet biztosítását szinte bármelyik széria autó injektora tudja, feltéve, hogy nem 90%-os kihasználtságon hajtják.
2010.02.01 20:15:44Jay325i
FM2k
én sem értem ezt a teljesitményveszteség-dolgot, mert én régóta használom fele-felébe és az ellenkezőjét fedeztem fel, szerintem jobban megy vele...
2010.02.01 20:24:04FM2k
MANszerelo:
"lambda visszacsatolás alapján a motorvezérlő egység megnöveli a befecskendező kitöltési tényezőjét, de még sem biztosítja a megfelelő dúsítást"
Ezt a marhaságot meg honnan szedted? Minek beszélsz a sztöchiometrikus arányról, ha fogalmad sincs az összefüggésekkel kapcsolatban? 100% E85 esetén 25-30% (abszolút) többlet nyitvatartási idő elegendő a bioetanol üzemhez. Majd ha leellenőrizted OBD-val egy full bioetanolos,utólag átalakított autó élő adatait, különös tekintettel a keverékillesztésre, akkor beszélhetünk.
2010.02.01 20:24:20sufnyi
Mi a faxom az a izopropil alkohol? És ezt a kedves vámos bácsik akik jövedéki csalással fognak vádolni, is beveszik?
2010.02.01 20:35:25FM2k
Jay325i
így van, csak sajnos sok a korlátolt, begyepesedett, új dologra nem nyitott ember :-(
pl. szuzukiba benzin való... és társai
Tipikusan azok, akik tankoltak mindeféle átalakítás nélkül és rángatott az autójuk, meg akik régi lejáraotós cikkeket olvastak.
sok a tévhit: pl. metanolt összetévesztik az etanollal, meg hogy víz van benne... pedig nincs.
Gyakorlatilag bármelyik benzines autó kiváltható 100% E85-tel, ennek feltétele a 25-30% többlet biztosítása( ami nem az égéshő, hanem a fűtőérték különbség miatt szükséges), előgyújtás többlet legalább 3-5 fok (ezt a korszerűbb kopogásszenzoros autók megoldják) és a korrekt hidegindítás beállítása. Ez utóbbi főleg télen jelentős és kiegészítő elektonika nélkül nem megy.
2010.02.01 20:39:56FM2k
sufnyi:
az E85 egy EU szabványos üzemanyag, teljesen legális dolog, európában sok helyen tankolható. A benzin is tartalmaz 4.4-4.8%-nyi bioetanolt, sőt 2 év múlva 5.75% az EU direktíva.
2010.02.01 20:42:59sufnyi
Én tudom de perszepersze kolléga az étolajhoz javasolta az izopropil alkohol cuccot, attól meg egy benzines kua gyorsan behalna gondolom. Az etanollal nincs gond mert a NAGY gyártók is keverik a benyába ergo nincs nagy veszteség. De ha a dízelesek elkezdenének mindenféle étolajat bedönteni a verdákba és nem tőlük venni na az volna a cumi. Ezért jövedéki csalás.
2010.02.01 20:43:54FM2k
wpwr:
"80% os kihasználtság felett nem érdemes hajtani az injektort, mert nem nagyon használ neki, hamar kifigyel tőle "
ennyire azért nem kényes a dolog, s gondolom te sem hajtod az autódat padlógázon órákon át. az üzemanyag meg eleve hűti az injektorokat.
2010.02.01 20:44:47targis
newnt55, MANszerelő:
Okosak lennétek, ha nem lennétek hülyék!
Ezért allunk még itt a bioüzemanyagok felhasználását illetően......
2010.02.01 20:48:38Brigi \"B. A.\" főnöke
Jó 10 évvel ezelőtt az öreg sz*romba 98-as helyett 91-est raktam, mert ki volt fogyva a kúton a többi, és valahogy haza kellett jutnom. Másnap reggel nem indult be, rá kellett nyomni 98-ast + oktánszámnövelőt.
Azóta nem csinálok ilyen f*szságot, hogy nem azt rakok bele, amit a gyár előírt.
2010.02.01 20:55:52Gyurma73
nem ide vág:
mindig mondják hogy az autópálya matricával egyre több kilómétert tehetünk meg ,de ha több felé megy az autópálya többen használhatják az adott körzetben.
2010.02.01 20:58:51FM2k
ezért jók az átalakító kitek, mert a legtöbb a hidegindítást is korrektül kezeli.
az, hogy kisebb oktánszámú benzinnel nem indult be az autó, annak semmi köze az oktánszámhoz. benzin benzin. az oktánszám kizárólag a kompressziótűrést jellemzi.
a gyár azért írja elő a 98-ast, mert úgy hatékonyabban üzemeltethető az autó. gyakorlatban elmehetsz 95-tel is, csak a kopogásérzékelő visszavesz majd az előgyújtásból, így érzésre rosszabb lesz az autó. ennyi.
2010.02.01 21:15:53Gyurma73
Sokan még mindig nem értik hogy az E85 nem az oktánszámot jelöli!!!
Az E85 ös NEM 85 ös OKTÁNSZÁMÚ!!!!!!!!!
2010.02.01 21:32:12MANszerelő
FM2K A lebarmozós stílussal nem foglalkoznék, az etikai kérdés. Mindenki amit otthonról hoz... Azt állítom, hogy a lambda szabályzás önmagában nem képes a bioetanolhoz illeszteni a keverék üzemanyagigényét. Ehez kell az általad is említett "átalakító". Persze lehetnek típusok, amik kevésbé reagálnak rosszul, de mindenképpen dúsítani kell. Mint azt a cikk írója is említette, kevés a tapasztalat. Nem hiszem, hogy azért jönnek ki a gyártók E85-re optimalizált járművekkel, mert a mérnökök hülyék, majd azt a szomszéd Tököm Palkó, aki amúgy is jól megmondja, hogy mi a fasza, megoldja se perc alatt.
2010.02.01 21:35:54MANszerelő
Az alkoholt az ólom-tetraetil helyett öntik a benzinhez az oktánszám növelés érdekében.
2010.02.01 21:47:11MANszerelő
targis ez nagyon költői volt. Valami érv esetleg?
Én is ki fogom próbálni, de én meg tudom javítani az amúgy is olcsó autómat. Viszont, ha valaki a hárommillás (még 3.5m banki hitel) autójával kísérletezik, amit egyébként napi szinten használ, eléggé megszívhatja, ha valami gebasz van.
2010.02.01 22:09:24Zsoli
Gyurma73: "Sokan még mindig nem értik hogy az E85 nem az oktánszámot jelöli!"
Így van, ellenben az ESZ95-tel.
2010.02.01 22:11:16FM2k
MANszerelő:
önmagában akkor képes, ha szélesre vették a szab.ablakot, a legtöbb szélessávú szondával szerelt autó lekezeli, max dob egy hibakódot. Ezt megelőzendő a kieg.elektronika. Szerezz be egy obd diag-ot, tankolj E85-öt, nézd a keverékillesztést ki és bekapcsolt állapotban egy kieg.elektronika segítségével, ne adj isten, dugj rá egy gázelemzőt, s utána beszélgethetünk.
Kevés a tapasztalat? Na ne mondd már... Nézz inkább körül a nagyvilágban! Fogalmad sincs mit takar egy gyári FFV, továbbra is azt mondom, informálódj más országokban is, olvasgasd a szakirodalmat (angolul is) és utána hitetlenkedjél. Ha hülyeségeket írsz, ne csodálkozz hogy lehülyéznek, barátom!
2010.02.01 23:03:38FM2k
Az össz rizikótényező az üzemanyagszűrő cseréje kb 1000km E85 használat után. Új, kevesett futott autónál még ez sem feltétlenül kritérium. Jó hidegindítási funkcióval ellátott kiegészítő elektronikára van szükség a gebaszmentes alkoholizáláshoz.
egy kis olvasgatnivaló a tengeren túlról:
http://www.ethanol.org/pdf/contentmgmt/ACE_Optimal_Ethanol_Blend_Level_Study_final_12507.pdf
röviden, a 20. ill. 21. oldalon megtalálhatóak, hogy a különféle etanol-benzin keverékből mennyit fogyasztott -a HWFET teszt során- a 4 különféle autó (mpg adat).
Tehát MANcinak igaza van, nem biztos hogy a legoptimálisabb B/L keveréket állítja elő a motorvezérő.
Béke (MANszerelőnek) és alkohol veletek!
üdv.
2010.02.02 02:29:57zeugma
Érdemes itt körülnézni:
http://etanol.blog.hu/
Mindenféle korú és típusú autó (és motor) etanolos használatáról írnak be az emberek; lehet olvasni tapasztalatokat az átalakító rendszerekről (HunFlex, BioETUN), házibarkács etanolosításról, átalakítás nélküli "alkoholizálásról". A linkek között pedig van egy csomó továnni hasznos oldal.
2010.02.02 07:51:04Szsrobert
http://www.ethanol.org/pdf/contentmgmt/ACE_Optimal_Ethanol_Blend_Level_Study_final_12507.pdf
Ez alapján tényleg érdemes az adott járművön kikísérletezni a leggazdaságosabb beállítást.
2010.02.02 07:51:40Szsrobert
+ a keverési arányt.
2010.02.02 08:16:19targis
MANszerelő:
80e etanolos kilóméter, és több száz műszeres mérés elég érv???
2010.02.02 09:35:21traxx
Az E85 nem azért olcsó, mert szar, hanem azért, mert egy EU rendeletnek köszönhetően csak a 15% benzinen van adó.
Amerikai barátaim(magyarok, csak kinnt élnek kb 20 éve), nagyon régóta ezt tankolják, és soha nem volt vele gond. Mivel én is szeretnék ezt tankolni, eléggé kifaggattam őket. a kb 10-15%-os fogyasztásnövekedésen kívül semmi rosszat nem tudtak mondani...
2010.02.02 10:41:00dalex75
Jay325i
gáz tényleg büdös, ellenben az ethanol...
Finom pálinka illat... :D
2010.02.02 10:49:44wpwr
FM2k
A 80 százalékot azért írtam mer egy csigát is tervez rá 0.4 bar ral és ahhoz sztem nem elég a gyári inj.
peace
2010.02.02 10:50:14wpwr
mer= mert bocs
2010.02.02 11:42:55Jay325i
wpwr
egész pontosan két kisméretű kompresszort de ez csak hosszútávú terv
2010.02.02 17:19:35valakiakivagy
én is próbálkoztam az etanollal egy 1.8 scirocco gti-hez, gondoltam k-jet injektor mit nekem elektronika, majd fülre... 50-50be elment egy kis töblett anyaggal emelt üzemanyagnyomáson némi gyujtás állítással, de a tiszta üzem nem jött össze... se teljesitmény se semmi, beletöltöttem 7bár-on kb 20litert akkor se akart az istenért se menni vele, de némi elmélkedés után a haverokkal arra jutottunk, hogy a vezérmütengelynél kellene megbojgatni, igy inkább befejeztem, a fele fele macerát meg kihagyom, az már nem tetemes spórolás... üdvw
2010.02.02 19:24:06Fiat
NOS FIKÁZNI TÖBBEN TUDNAK HOGY "SPORT SUZUKI?STB"
DE SENKI SEM A KÖRNYEZETTUDATOSSÁGRÓL A KŐOLAJTÓL VALÓ ELSZAKADÁSRÓL BESZÉL.
2010.02.02 19:50:06Szsrobert
A gáz is csak azért büdös, hogy szivárgás esetén észrevedd.
Alacsony fordulatú kétüteműeket E85-höz elég átfúvókázni, emelni a tűn, és dúsabb alapjáratit állítani.
Ha túl keveset kap, akkor nem megy, és sokat is fogyaszt.
2010.02.02 21:57:46Herman
"DE SENKI SEM A KÖRNYEZETTUDATOSSÁGRÓL A KŐOLAJTÓL VALÓ ELSZAKADÁSRÓL BESZÉL."
kit érdekel ez...szerinted európa és amerika mindent megold ezekkel a divatos "zöld" cuccokkal??
gondolj csak a 3. világra, és az ottani milliók helyzetére.
Már nincs visszaút a pokolba vezető úton...hiába tankolsz biobenzint. A környezetnek már annyi.
Én maradok OMV carrera 100-nál :D:D ameddig olaj van, addig van jó élet. Utána...??
2010.02.02 22:24:05Fiat
NA AZ A BAJ HOGY CSAK A SVÉDEK GONDOLJÁK NEM ÍGY!
amíg nem érezük hogy gázvan addig nem is hiszük el. egyébként kihuzhatná az országot a szarból ha a Magyarok magunk által termelt energiát használnának
(de ezt egy bizonyos csoport nem akarja)
2010.02.02 22:36:51Fiat
egy cikk a hülye Svédekről(megdöbbentő és érdekes!)
http://etanol.info.hu/hirek/igy_mentik_meg_a_vilagot_a_svedek
2010.02.03 09:52:09Jay325i
Herman:
a környezet már menthetetlen az biztos, nem sok idő maradt, de mégis, NEM MINDEGY HOGY MENNYI!!
2010.02.03 09:53:32Jay325i
riszpekt a svédeknek egyébként
2010.02.06 09:28:38csak sporolosan
Na akkor objektíven:
2007 es Uj Swift 98000km teljesen karc és hibamentes.
Tojaslabbal a fogyasztásom: OIl benzinnel: 6,5L Moll benzinnel: 6,1L. Shell: 5,5L, OMV 95: 5,0L OMV 95 Carrera: 4,7L
Egy hónapja kezdtem tankolni bioethanolt, de nem felesben hanem előszőr 30L benyához 15 liter etanolt...a fogyasztásom 6,5L lett extra tojaslabbal...ugyhogy alig vártam hogy kifogyjon!!!! Soha többet!!!! Ja és 98000 kmk után még nem kellett üzemanyag szűröt cserélnem....Ez a japan technika!!!!!
Ugyhogy felejtsétek el az alkoholt....
2010.02.06 14:18:07Fiat
Tök jó kocsid van többször követtelek 65-el lakotton kívül.
"az etanolt nem feltétlenül sporolás miat kellene használni de ha forintra váltod a tankolásod akkor mi a baj?"
2010.02.22 15:00:36lakner2
Tisztel auto.doki megszeretném kérdezni hogy etalon benzint feles tankolással használhatok e skoda roomsterhez 1.4 benzines motorhoz és hogy nem e befojásolja a motor teljesítményét?
2010.03.05 05:01:00lr
@RED BULL69: hát te álltál-e már dízel mögött, pl. dugóban?
Valamint az ugye megvan, h az üzemanyagoknak van 1 literenkénti ára? Engem legalábbis jobban érdekel a ft/100 km, mint a l/100 km adat.
2010.03.07 13:01:00Flathead32
@perszepersze
Milyen mercid van, mert én is most szeretnék egy benzines 190-es mercit venni és azért elgondolkoztam az ethanol tankoláson.Főleg miután néztem egy 2.6-ost is.:D
2010.03.10 14:24:48Ogrepeti
"Kedves, barátságos" hozzászólásokat olvastam a témában. Erről csak ennyit: ha volna egy barójósuzukim ami csak 5,5-et fogyaszt,és évente 20 ezret autókáznék, messziről leszarnám, hogy mennyibe kerül 1 liter benya! De sajna a 4 éves fordommal, ami a városban 9 litert iszogat (gyári érték = 7,8!) elautókázok- TAXI - évi átlag 70 ezret ( 3720 liter benzin ) nagyon nem mindegy, hogy mennyibe kerül az üzemanyag - arról nem beszélve, hogy az ebből befolyó összegeket ki mire költi el! Ráadásul szintén szempont lehet, hogy 100 liter bio üzemanyag -a benzinhez viszonyítva- 1/6-pod arányban szennyezi csak a környezetet. Kedves Hermannak üzenem, ha úgy sem érdekel a környezeted miér nem kapod be...- a kipufogócsövedet. Hiszen már úgyis mindegy nem?
2010.03.10 14:27:54Ogrepeti
Ja, és a svédeket másolni nem ciki! Lehet, hogy egy kicsit más ott az életszínvonal, és a gondolkodásmód az emberek fejében.
2010.03.16 10:17:01inn3rcity
Tisztelt Autódoktor!
Érdeklődni szeretnék, hogy a 2005-ös Honda Civic Sport autómba tankolható-e bioetanol üzemanyag, és amennyiben igen, milyen feltételekkel? Nem fog teljesítménycsökkenést okozni?
Válaszát előre is köszönöm:
Zoli
2010.03.19 21:10:32Zolika30
Suzuki Splash 1.2 glx 2008 as gyártású autóban própálgatom óvatosan az etanolt . fokozatosan növeltem az arányokat . Jelenleg 80% ( E85 ) etanol 20% benzin keveréknél tartok . Eddig egyetlen hibajelenség sincs . Az autó úgyanúgy viselkedik minden fordulatszám-tartományban mint eddig . Reggeli indítás is sima ügy . A motor hangja csendesebb lett . Következő lépés a tiszta E85 lesz .
2010.03.26 09:37:27ferrante75
Tisztelt Autódoktor !
Nekem egy 1995 ös BMW E36 os automatic 1,8i autóm van és mai benzinárak miatt én is elgondolkodtam az E85 használatáról Őn szerint érdemes e átalakítás nélkül használnom a járművemet és ha igen akkor mondjuk egy 40% e85 + 60% b95 kombinációja ajánlott lehet e Persze szűrő csre után Jelenleg csak 114ezer km van a kocsimban , tehát nincs széthajtva Szeretném kikérni a véleményét
Köszönettel Daniel
2010.04.03 08:51:46czapi82
Sziasztok!
Ha kiváncsiak vagytok e85 szettek összehasonlítására, akkor kattintsatok ide.
[link]
Zoli
2010.04.07 19:41:08alien86
Üdv.!Kérdésem annyi lenne,hogy skoda fábiám van 2003-as bele rakattam az E85-ös áttalakítót hibátlanul megy tiszta etanol 100%-ban teljesítmény ill nyomaték is növekedett észrevehetően ill hideg indítási problémák sincsenek csak az mért lehet,hogy sima 95 nél nem de ahogy beletankoltam az E85 öt hangos lett az AC pumpa azonali cserét igényel vagy elbirja az etanolt.?Erre szeretnék vállaszt kapni.Köszönettel.Balázs.
2010.04.09 10:19:13czapi82
Az hogy az AC hangosabb, az valamennyire normális jelenség, mert az etanolnak kissebb a kenőképessége. A nagyon a végét járó AC-t hazavághatja, de új autónál nem kell ettől félni. Az Én 98-as Saab-om a gyári AC-val megy 100% etanollal.
Ha többet akarsz tudni: nkbenzinkut.hu
2010.04.19 21:53:34Tapír
T.Autódoktor!
1999-es 1.6-os SEAT CORDOBA-m van.Kérdésem a következő:érdemes-e etanollal próbálkoznom, ha igen mi a teendőm,ehhez szeretném a segítségét kérni.Kaposvár környékén lakom.Válaszát előre is köszönöm
2010.06.17 22:24:40Gábor002
Tisztelt autódoktor
érdeklődni szeretnék lada 1200s autom van és nemrégiben tankoltam bele bioetanolt 50-50% ban azóta kicsit rángat az autó de csak alacsonyabb fordulaton ennek mi az oka?+ halottam hgy elvileg tisztítcsa a motort kevesebb lessz a fogyasztás stb és még eggy mien oktánszámó a bioetanol
válaszát előre is köszönöm
2010.06.23 12:05:06rekashow
Kérdezném Zolika 30-at,hogy megszokta-e már a Suzuki Splash a bioetanolt ? átalakitó van e benne vagy csak eredeti állapotában "szopatod" ?
2010.06.24 15:56:45rekashow
Tisztelt autódoktor !
Kérdeztem,döntöttem,vettem benzinszűrőt,csakhogy az autószerelő nem találta,hogy hol van a Honda hrv-ben.Kérem,segítsen,mert kicserélném,na de hol keressem?
2010.07.04 18:53:56micsu1989
üdv Dr.
kérdésem lenne h, cserélni kell-e ha felesbe tankolom az autót (benzinnel és e-85-el)az üzemanyagcsöveket?? vagy csak elég az üzemanyag szürő csere? köszi szépen: :D
2010.07.21 06:20:20ladae85
üdv csak 88-as1300 ladám 2honapja e85 van benne fúvoka csere 1600-as szetre gyujtás állitás.kulcsra indul nem rángat!vegyes használat 8.7 l!
2010.09.06 18:58:18miky79
Tisztelt Autodoktor.
Egy opel astra 1.4, 8 szelepes 2002 -es caraván x14nz motorkódos autóm van ,kérdésem az lenne lehet e bele tankolni bioetanolt felesbe ,vagy egész tankolást. köszönettel: Miklós.
2010.09.09 21:07:48Joci132
Üdv!
Én megvásároltam az etalon átalakítót,és tisztán használom az etanolt,de egyáltalán nem vagyok megelégedve!Állítólag az etalonban van egy adalék ami megakadályozza hogy iható alkoholt készítsenek belőle a 4 és 14% lehet az etanolba.Mivel ennek az ára 50ft/l hát a gyártó belerakja a 14%-ot.Tiszta benzinnel autóztam 5,5l etalonnal 8,2l alá nem tudtam menni.Most hogy hidegebb van 9l a fogyasztása az autómnak.(Franciaországban az etalon sokkal jobb minőségű.)Üdv,Joci
2010.09.15 10:40:20pandras11
Üdvözletem!
Az lenne a kérdésem, hogy a Corsaban levő 91/95 -ös átkapcsolót kell-e átállitani 1:1 etanol használatánál. András
2010.10.05 23:10:42Laci35
Sziasztok !
Én most kezdtem el használni az etanolt,persze nekem is kétségeim voltak felőle mert a neten össze vissza írogatnak mindenfélét erről és én is féltem hogy valami baja lesz a kocsimnak.Nos ezt a kétséget el szeretném oszlatni mert bevált és teljesen jól működik az autó tőle.Nekem Opel Astrám van 1,6-os és szűrőt se cseréltem úgy próbáltam ki az etanolt,először felesbe (95-ös 50% 85-ös 50%) most meg már 70% etanol 30% 95-ös benya és semmi baja az autómnak.Tapasztalatom az hogy nekem reggel ugyan úgy indul az autó és talán a teljesítmény egy kicsit de nagyon elenyészően gyenge azaz kicsit jobban oda kell lépni a pedálnak,de ez nagyon minimális.De gyerekek ilyen benzin ár mellett kit érdekel ha ezreket spórolók meg.És még valamit,nem fogyaszt olyan sokat az autó hogy ne etanolt tankoljak ezentúl.Én mondom próbált ki. Hajrá Doki !
2010.10.06 16:17:18Jaga
A legkorszerűbb kapható bioetanolos átalakító az E85 Power.
www.e85power.hu
Ez nem statikus előre beállított, hanem dinamikus, mindig a motor terhelési fokához mérten változtat a dúsítás mértékén. Pont annyit adagol, amennyire szükség van, nagyon sok mindent figyel, és ezek arányában folyamatosan módosít. Tökéletesen működik. Ezen felül egyedülállóan üzemanyag megtakarítási (eco) és gyorsulást segítő funkcióval is rendelkezik (sport). A második legprofibb a Bioetun 4. Ennek a dúsítását legalább fordulatszám tekintetében lehet növelni, de ezt is előre beprogramozott értékekre. Nem mindegy hogy milyen fordulatszámon, és ez mellett hányadik sebességben stb. megy a kocsi! A többit a nem bioetanolra tervezett gyári motorvezérlőre bízza!
Én ez mellé 0W motorolajat használok. Sok régi szaki óvott tőle, de nem nekik lett igazuk. A kocsim egy 12 éves Mazda 323F 1.5i 147 ezer Km-el.esebbet fogyaszt,jobban gyorsul, még könnyebben indul a legnagyobb hidegben is! Két cikk, ahol lehet kérdezni szakembertől olaj ügyben:
[link]
[link]
2010.10.06 16:25:47Jaga
A Bioetanoltól jobban gyorsul a kocsi (LPG-nél kicsit csökken az ereje). Kisebb hő keletkezik, kevésbé veszi igénybe a motort, kíméli! Semmilyen alkatrésznek nem árt, sőt, tisztán tartja az üzemanyagellátást, és jobb a motor belső hűtése is, mert folyadék, és 20-25%-kal több kell belőle mint benzinből, de még így is megéri! A legtisztább kibocsátást teszi lehetővé, jobb környezetvédelmi értékeket produkál mint az euro 5-ös vagy LPG gépkocsik, arról nem is beszélve, hogy megújuló, és élénkíti a mezőgazdaságunkat, munkahelyeket és bevételt teremtve az országnak, csökkentve az enenergiafüggőségünket! Sok terület hever parlagon, mert nem érte meg rajta termelni! Jóval olcsóbb mont az LPG beszerelése, nincs külön vizsga, tartály stb. könnyedén visszaalakítható az eredeti állapot!
2010.10.20 08:47:33Borosovics
Sziasztok!!
Van egy 95-ös ford fiestám!tavasszal kezdtem el etanolt tankolni 100%-ban észrevételem hogy körülbelül 10°C fok alatt nehezen indul és amíg a motor nem melegedik fel addig olyan mintha folytaná a motort..de utána teljesen jól müködött!!és nyáron is ott mivel melegebb volt pöccre indult!és elérkezett az ősz hideg reggelek!egy barátom azt tanácsolta h vegyünk egy potmérőt és kösszük rá a hőgombára így megbolondítjuk a computert és pöccre fog indulni a kocsi de ahogy beindult tekerjük vissza alapállásba!szóval ez csak az indítást segítené!!megtörtént a beszerelés de sajnos nem segített!!mi a véleményetek róla?esetleg magasabb ohm számú potmérő kéne bele?előre is köszi!!
üdv:Borosovics
2011.02.04 00:36:32srank
a 85%-a etanol és a 85% kb20%-a benya, halot valamit a rádjóba de kint ismeretes a magyarok fele funkcionális analfabéta ...
2011.02.04 00:38:19srank
6L-t eszik a szviftem, ha 1:1 -ben tankolnám és 10%-kal többet fogyaszt (6.6L) akkor kemény 500ft-ot spórolok a 40L-es tankolásaimnál, ez aztán a k*rva nagy biznisz :DDD
2011.04.27 14:44:40Zozzancs
Mielőtt átalakíttatnátok, nézzetek meg ezt a táblázatot. Átalakító és átalakító között is óriási lehet a különbség!
[link]
A táblázat alján láthatók az átalakítókhoz tartozó ítéletek. Ezeket olyanok írták, akiknek már van valamilyen tapasztalta az adott készülékkel.
2011.06.18 19:14:40Groszi
Sziasztok!
Nagyon vonz az E85! Szerintetek a 82-es évjáratú VW Jetta-ba is beletankolhatom?
2011.07.14 14:22:12vbk
Tisztelt Autódoktor!
Ha sima pálinkát, vagy párlatot töltenék a benzinhez 1:1 arányban kedvezőtlen lenne-e a motor számára?
Válaszát előre is köszönöm.
Béla
2011.11.29 20:58:19tonisz
azt szeretném kérdezni, hogy suzuki swiften hol helyezkedik el egészen pontosan az üzemanyag szűrő, mert nekem is fuldoklik néha a suskám.(99-es 1,3-as-kiadás)5ajtós. előre is köszönöm a választ.