2010.10.09. 08:25

Tisztelt Pucevadoktor!

Lehet furcsa a kérdésem, de nem tudok vele mit kezdeni. A cégem autós parkolójában rendszeresen locsolják a pázsitot, azonban a viz sokszor a parkolóban álló kocsikat is éri. Az egyik nyári napon vettem észre apró fehér foltosodást az autó elején és első sárvédőjén, amik a fürdőszobában tapasztalható nyomokra hasonlitanak. Azonban ott amig használok vizkőoldót, a kocsim esetében nincs ötletem mivel távolithatnám el. Már voltam vele kézi mosóban, kézzel is átmostam magam, vékonyan próbáltam a folyékony polirpasztával is, de nagyon nehezen illetve nem jött le a vizkő. A körmöm beleakad de lekaparható. Tudna nekem ajánlani valamilyen anyagot, amivel a vizkövet eltávolithatom a fényezés károsodása nélkül? Gondolom fizikai behatások nem tesznek jót, gép mosóba se szivesen vinném.

Előre is köszönöm javaslatát.

Viktor

Kedves Viktor!

A kérdése egyáltalán nem furcsa. Az autóján ún. vízfoltok (vízkő) képződtek, amely az egyik legrosszabb dolog, ami a fényezéssel történhet. Mivel ez egy igen lényeges probléma, válaszomban kicsit írok arról, hogy mik is ezek és hogyan képződnek?

A vízfoltok azok a kicsi szabálytalan alakú körök, amelyek akkor láthatók, mikor az autóról a vízcseppek elpárolognak, de a bennük oldott ásványi anyagok az autó felületén maradnak. A víz keménységétől függően a foltok lehetnek alig láthatók, de alkothatnak olyan markáns mintákat, amelyek úgy néznek ki, mintha direkt az autóra festették volna őket. (Jegyzem meg, hogy Magyarországon elég kemény a víz, sok benne az oldott ásványi anyag, így nálunk a vízkövesedés/vízfoltosodás is nagyobb probléma.)

Az ilyen vízfoltok eltávolítása nagyon nehéz vagy épp lehetetlen feladat megfelelő eszközök nélkül. Mint említettem a probléma súlyossága a foltokat okozó víz keménységétől függ. Enyhébb esetekben elég az autót lemosni, rosszabb esetben csak polírozó (csiszoló) anyagot tartalmazó autóápoló szerek segíthetnek.

Mit tesz a vízkő a fényezéssel?

A vízkő az autó fényezéséhez tud tapadni. A lakkozáson maradt ásványi anyagok és a fényezés között kötési folyamat indul meg, ha a vízcseppeket hagyjuk az autón megszáradni. A nap melegének hatására ez a folyamat felgyorsul. Néhány nap + perzselő napsütés és a vízfoltok elkezdik megmarni a fényezést látható és akár maradandó nyomot hagyva.

Mit tehetünk ellenük?

Habár néha nehezen megoldható, a legjobb módja annak, hogy megakadályozzuk a foltok képződését, ha az autót szárazon tartjuk, megelőzve ezzel a foltok kialakulását. Ha az autó elázott, álljunk vele száraz helyre és mossuk le. Tudom, erre nincs mindig idő. Ilyenkor jön jól egy spray-s wax (nem forgalmaznak túl sokan itthon ilyen szert; nálunk kapható, de nagyobb autósboltokban is érdemes körülnézni) és egy mikroszálas kendő, melyekkel pár perc alatt áttörölhetjük az autót. Mindig jobb 5 percet a vízcseppek letörlésével tölteni, mint utána órákat azzal, hogy a festékbe belemaródott nyomokat polírozással próbáljuk eltüntetni. Sok esetben az otthoni polírozgatás sem hoz eredményt. Ilyenkor nem marad más, mint a profi autókozmetika. Ez viszont többtízezer forintos kiadást jelent, hiszen lehet, hogy az egész autót át kell polírozni.

Tehát mégegyszer. A legjobb megoldás a megelőzés. Szánjunk időt autónk áttörlésére eső vagy autómosás után. Ha máskor nem, legalább nyáron!

Az Ön által használt polírpaszta valószínűleg egy autótulajdonosoknak és nem professzionális felhasználásra szánt anyag volt. Márkákat nem tudok ajánlani (nem is igen tehetem), de nem is lenne értelme, mivel a profi autókozmetikai szerek általában csak szakboltokban kaphatók és csak professzionális felhasználásra ajánlottak.

Tudni kell még, hogy a kézi polírozás soha nem olyan hatékony, mint a géppel történő (ezt viszont csak profi autókozmetikában végeztesse!). A körömmel való kapargatás pedig valóban nem tesz jót a fényezésnek. Ezért ezt soha ne is tegyük. A gépi autómosókat pedig semmilyen esetben sem ajánlom annak, aki igazán igényes az autójára. Idővel lehet, hogy lekoptatja a vízfoltokat, de a fényezéssel együtt...

EZWash