A vezérműszíj öregedéséről

2011.06.21. 12:22

2004. decemberben vásároltam új SEAT Leon 1.4 benzines ( még a régi) autómat. Könyv szerint nincs időkorlátozás a vezérműszíjra, ha jól emlékszem 120.000 km-nél esedékes. Sokan mondják mégis, hogy érdemes 5-6 év után a cserét végrehajtani -még akkor is, ha nem futott annyit-, mert a gumi elöregszik. Most 76.000 km-t mutat az óra és most lesz esedékes a szerviz. Igazuk van vagy sem, kíváncsian várom válaszát, mert idő előtt azért nem szeretném lecserélni, felesleges költségekkel terhelni magamat.

Köszönettel:
Lajos

Kedves Lajos!

Sok-sok éven keresztül sulykolták a gyártók, hogy a vezérműszíj állapota nem ellenőrizhető megbízhatóan, a megadott intervallum letelte után cserélni kell. Egyébként én is úgy gondolom, hogy szimpla szemrevételezéssel ez nem dönthető el megbízhatóan.

Ehhez képest a VW-konszern pár éve sok motorjára nem ad meg csereperiódust, csak ellenőrzést ír elő. Először 90.000 km után, aztán 30.000-enként.

Ha a következők bármelyike fennáll:
- olaj, vagy más szennyeződés került a szíjra
- repedések láthatóak a szíj fogárkaiban
- a fogak profilja sérült, deformált
- a szíj hátoldaldalán repedések, karcolások láthatóak
- a szíj széle sérült, deformált

...akkor cserélni kell, ellenkező esetben pedig újabb 30.000 km-t enged a gyár.

Mint említettem, kissé szkeptikus vagyok ezzel a módszerrel kapcsolatban. Ez azonban talán csak a beidegződések miatt van. Egyelőre nem hallottam tömeges szíjszakadásról ezeknél a motoroknál, tehát elképzelhető, hogy ez a javítási technológia életképes.

Üdvözlettel:
Autódoktor