Takarékosabb a motorfék mint az üresjárat?
Kedves Dottore!
Több helyen olvasom mostanában, úgy takarékoskodjunk, hogy motorfékkel lassítunk. Ez nem teljesen világos számomra, mert ha üresben gurulok 750-800 a fordulatszám, ue.motorfékkel 1800 körüli. Régebbi, nem kompjuteres szívó motor esetén ugye az üza. mennyiségét a gázpedál (rudazat áttétel stb után a pillangószelep) állása és a motor szívása általi vákum határozza meg. Szóval nem értem. Tessék felvilágosítani. Köszönöm: Leitomi
Kedves Leitomi!
A nyolcvanas években már széleskörűen használták az ún. tolóüzemi vezérlést a karburátoros autókon. Ennek lényege, hogy a gázpedál zárt állásában, 1200-1500 f/p feletti fordulaton a karburátor alapjárati üzemanyagcsatornáját egy mágnes- vagy vákumszelep elzárja, így a motorfék-üzem alatt sem az üzemi, sem a gyorsító, sem pedig az alapjárati rendszeren nem jut üzemanyag a motorba.
Amikor a lassulás során a fordulat leesik a fenti érték alá, a tolóüzemi rendszer kikapcsol, hogy a motor ne fulladjon le.
Így, ha önnek karburátoros autója van tolóüzemi vezérléssel, vagy injektoros, takarékosabban tud közlekedni a motorfék használatával.
Üdvözlettel:
Autódoktor
A fenti tanács első megjelenésének időpontja 2012. január 6., 17:05, ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A tanácsok pontosságáért és hasznosságáért szerkesztőségünk mindent megtesz, de tartalmukért és a betartásuk következményeiért felelősséget nem vállal.




Kommentek
2012.01.06 23:16:24Kutyám Jerry Lee
Én padlógáz-satufék közlekedem Dácsijámmal (Logán, mint az ikszmenben a farkas, róla nevezták el a színészt) a minden lámpáná én vok az első, múltkor is levillogtam két FAsztrát, eddig csak egyszer kellett motort cserélni 100 000 km-nél, de ráírták garancijába szóva ingyé vót, jól bírja, nem hiába Rönault=minőség, a kereskedő is megmonta ez az okosak választása és csak 2 miska volt klíma nélkül de fuleksztrás, van benne magnó. olajat is csak 30000ként kell cseréni ahogy a betéteket is, olajt nem eszik egy grammot se, A fogyasztás nem mén 11 fölé, így se, a motorfék meg egy faxság aki kitalálta azt elütném a zebrán, aztá rátolatnék, minek lassítgatni?... Ja múltkor kanyarba felborultunk 80-nál heten ütünk benne látyátok ezt is bírja (ketten a csomagtartóban voltak), senkinek sem lett komoly baja, csak az anyósnak lett combnyaktörése, de ő már öreg, neki mind1, az a szerencse, hogy az autó járóképes maratt, csak kicsit behorpadt a teteje de így sportosabb, nekem joban teccik... Felrakatam a téligummákat, kettőt vettem hasznátat de jó álapotba vanlí a neve, átlósan rakattaam fől, így igazán lehet spóróni, csak eszt tanátsolom másoknak. csak Kicsit ráz százná az mitő van? megkköszönnéám a választ üdv!
2012.01.06 23:18:44Kutyám Jerry Lee
victor vacendak neked is dácsiád van biztosan, amúgy totál együtteértek veled tesa... dácsia the beszzt
2012.01.06 23:48:06glutamin
Az új mercikben már gyárilag megjelenik a vitorlázó funkció. Szóval ha olyan rossz dolog lenne, akkor nem nagyon alkalmaznák. Egyébként én is úgy gondolom, hogy spórolósabb a gurulás üresben. Autópályán 140-re felgyorsítva majd kigurulva lehet menni akár kilómétereket is üresben a külső sávban mire visszalassul az autó 110 körülire.
2012.01.07 00:06:12Jozeph Pelikahn
Hogy így felmentek az árak, kipróbáltam pár spórolós technikát kíváncsiságból és működnek.
Benzines, 3000 köbcentis motor, gyári országúti adat 9.5/100km.
Féket nem érintve, a korlátozásokat pontosan betartva (tehát 90/50/40 településtől függően) ez lement 7,5 literre.
Az út nagy részében teherautó mögött maradva, még biztonságos távolságban: 6,5 liter/100km. Így elég nehéz vezetni, unalmas folyton egy fémládát nézni, mégis nagyon figyelni kell, hogy mi történik elől és hátul. Hosszú távon nem csinálnám és gyanítom a teherautók sofőrjeit is idegesíti (pedig mindketten spórolunk).
2012.01.07 00:22:48glutamin
Jozeph Pelikahn
Ha beállsz a kamion mögé és szélárnyékban autózol, akkor a kamion nemhogy nem spórol, hanem többet fogyaszt, még ha ez alig mérhető is. Amit te megnyer azt ő elveszíti.
2012.01.07 00:58:27krisztian555
Sziasztok!
SZERINTEM sokan rossz irányból közelítik meg a témát:
Az én kérdésem az lenne, ha már mindenki a környezetvédelemről beszél, akkor ezt én miért nem látom?
Miért van, hogy egy körúton nem tudok 3 egymást követő lámpán áthaladni úgy, hogy nincsenek sokan az úton?
Tehát:
A lámpák miért nincsenek összehangolva?
Mert baromira mindegy, hogy hogyan lassulunk, ha lassulnunk kell, de miért kell egy 3 sávos úton megszakítani egy hullámot?
2012.01.07 01:08:07Liverpool87
Na melyik a jobb az alapjárat szerintem?!
2012.01.07 01:11:02igazi hős
glutamin,
kicsit kifejthetnéd, hogy miért fogyaszt többet a teherautó, ha mögötte megyek. Igen meglepne, ha olyan örvényeket tudnék csinálni a szélárnyékban, ami a kamion akármilyen kis mértékben is visszahúzza.
Ilyen alapon -az arányok miatt- sokkal inkább meg kéne éreznem, ha valaki beáll mögém bringával, amikor én is bringázok. De valahogy csak hátul éreztem a stéherezés előnyét, elöl még sosem éreztem a hátrányát.
2012.01.07 05:46:29apoa
krisztian555: Hozzáértő Vitézy D. és csapata át akarja állítani a körúti zöldhullámot a villamosokra. Igy az autók minden lámpánál meg kell, hogy álljanak!
2012.01.07 08:31:49mmjr
"hogy motorfékkel lassítunk." Tehát az a cél, hogy lassítson (nem lejtőn gurulni szeretne, hanem lassítani), akkor motorfékkel kevesebbet fogyaszt, mintha üresbe teszi és fékez.
2012.01.07 09:22:37dekás dezső
amikor hangra olyan 4500 alá esik a fordulat fékezés közben már tolom is egy kiadós gázfröccsel a következő alsó fokozatot - nehogy blokkoljanak a hátsó kerekek, és minél rövidebb féktávot vehessek - aztán agresszívan adagolt kigyorsítás, ahol csak lehet.
így megáll 22-25 literből a fogyasztás 100km-en, de az a 100km kurva gyorsan megvan:P
szóval hasznos a motorfék.
2012.01.07 09:42:43ColT
Meg utána kell nézni az autónak. Nekem EEC4 vezérlésű Escort V van, és az asszem 1500-as fordulat fölött nem adagol benzint motorfékben, alatta viszont igen.
Fordulatszámmérő meg nincs, hogy a jó édeset a fapados németjének :D
2012.01.07 09:43:10junkie
1. ha lasíttani kell, akkor jobb a fék helyett a motorfék
2. ha gurulni kell, lassítás nélkül, akkor jobb az üresjárat, mint a megtartott gáz
Ilyen egyszerű a képlet.
2012.01.07 09:44:38junkie
*lassítani
2012.01.07 09:45:57junkie
glutamin:
Nincs igazad. Azzal, hogy beállsz a teherautó mögé mindkét jármű fogyasztása csökken, ugyanis ha a teherautó mögötti levegőbuborékba beállsz kocsival, akkor a "járműszerelvény" együttes légellenállása csökken, ami azt eredményezi, hogy az út megtételéhez szükséges összmunka (= autó + teherautó fogyasztása) kevesebb lesz, mint ha külön-külön mennének.
Vadlúd alakzat effektus, ha a csoport együtt repül, együtt kevesebb energiát használnak el, mintha egyenként repünének.
2012.01.07 09:49:34Jozeph Pelikahn
glutamin,
Igaz nem tudom mi történik teherautó-autó viszonylatban, de általában az elől haladó is nyer, lásd: Drafting.
([link](aerodynamics) )
Nascar versenyekben például esélye sincs az egyedül haladó autóknak a párosban menőkkel szemben, de igaz ez a kerékpárosokra is.
2012.01.07 09:58:35Donor
Nem tudom ti hogy a francba közlekedtek, de én alapvetően 3 fázist használok.
-Gyorsítás, értelem szerűen ez se nem motorfék, se nem üresjárat.
-Egyenletes haladás. Ehhez bizony energia kell, tehát se üresjáratban nem működik, se motorfékkel nem fog összejönni.
-Lassítás. Na itt van lehetőség üresben fékezni, vagy motorfékkel lassítani. Én a motorféket preferálom, a vezetési ritmusomat is úgy alakítom, hogy általában elég a motorfék is, így a lassítás alatt nem fogyaszt a kocsim, és motorfék mellet ha szükséges intenzívebb lassulás, akkor ráeresztem a rendes féket is.
Üresben csak akkor éri meg lassítani, ha nagyon előre látható hogy ott meg kell állni és nem fogsz elindulni, és bőven van helyed kigurulni, azaz nincs forgalom, mert tuti letolnak mint a mazslát ha ezt egy erősebb forgalomban adod elő.
Kuplung kopás??? az mi? Daciátok van? Utoljára ott cseréltem kuplungot(évente). Se a 120-as Skodám!!! se az Opel Astrán nem kellet kuplungot cserélni. Skodában 100, Astrában 220ezer km van.
2012.01.07 10:08:41Donor
glutamin:
Nem egészen. A veszteségeket okozó örvényeket mindenképpen létrehozza, te már a létrehozott örvényeket lovagolod meg.
Ezeket a veszteségeket akkor tudná csak megspórolni a kamionos ha áramvonalasabb lenne a kamion, és kevesebb örvényt keltene, akkor viszont te sem tudnád kihasználni ezeket az örvényeket.
Ezen az elven működnek a hajók is. A hajó hossza nem befolyásolja közvetlenül a közegellenállást csak a szemből látható felülete és az alaktényező (középiskola négyjegyű függvénytábla), ami mellesleg minél hosszabb, annál jobb lesz, tehát azon sem lepődnék meg ha a kamionosnak ettől kevesebb lenne a fogyasztása, hiszen javítod az alaktényezőt.
2012.01.07 10:19:12belagezabela
2 ütemű trabanttal nem volt szabad motorfékezni.
A wartburgban meg volt szabadon futó muhaha.
2012.01.07 10:26:09droland
"Nem tartozik szorosan a témához, de mindig jól szórakozom amikor a számítógép álló helyzetben közli, hogy a fogyasztás pl. 4 liter / 100km. 0 sebességnél elég sok benzin elmenne, amíg lepörögne a 100km..." - Álló helyzetben kiírt értéket - ha ír az autó - akkor a 100km-t váltsd át órába. Tehát 4 liter óránként.
2012.01.07 10:29:48Donor
Ott is csak azért mert megszűnik a motor kenése ha nem kap üzemanyagot. Másrészt meg egy 2ütemű motornak lényegében elhanyagolható a motorféke. Ettől függetlenül Jawan és MZ-n is rendszeresen motorfékeztem, de véletlenül sem üzemanyag takarékosság, vagy környezetbarát magatartás miatt hanem azért mert így stabilabb a fékezés a versenypályán a kanyar előtti féktávon, és mert ledöntött motornál már veszélyes lenne visszaváltani :D
2012.01.07 10:31:31Donor
Sőt Jawan 2000méteres Osztrák hegyről is lejöttem motorfék és dobfék váltogatásával. Tartósan egyik sem bírta volna ezt a féküzemet, de felváltva használva a dobfék vissza tudott hűlni, a motor pedig kapott elegendő kenést.
2012.01.07 10:35:30Donor
"Álló helyzetben kiírt értéket - ha ír az autó - akkor a 100km-t váltsd át órába. Tehát 4 liter óránként." Amíg lassan gurul az autó üresben addig l/km-et ír és egyre alacsonyabb sebességen ez valóban fel mehet elég magasra is. Amikor megáll az én kocsimon legalább is átvált liter/órába ami alapjáraton 2-5deci attól függően hogy jár a klíma, vagy nem. A világítás 1 decit jelent óránként, szóval már értem hogy sokan miért nem kapcsolnak lámpát sötétben sem.
2012.01.07 10:35:34AzHofi
A sok motorfékezés nekem már elkoptatta a motorfékbetétem több, mint 83,1%-át.
2012.01.07 10:40:44dukeekud
Na ez a kerdes is csak a primitiv belsoegesu motoroknal merul fel. Egy elektromos autonal szo sincs arrol, hogy fekezes, vagy allo helyzetben fogyasztana.
2012.01.07 10:45:12AzHofi
dukeekud: télen sem minusz 20-ban? Mert az úgy elég veszélyes fogvacogtatva ülni a befagyott szélvédő mögött, főleg sötétben lekapcsolt lámpákkal.
2012.01.07 10:52:51belagezabela
simsonnal is jó volt 3-ból 2-be motorfékezni, csak úgy hőrgött a zerge, meg pattogott a hátulja, Eddie Lawsonnak éreztem magam akkortájt.
2012.01.07 10:59:46Donor
dukeekud: Én szeretnék venni egy elektromos autót, amivel autópályán stabil 130al, le tudok ugrani anyósomékhoz (240km)
Van rá 3 millám, mit tudsz ajánlani?
Ja és télen sem akarok fázni benne ;-)
2012.01.07 11:02:34Donor
belagezabela: Ahogy mondod :) sokan nem hiszik el, de nem kell a csillós gépcsoda ahhoz, hogy fülig érjen a vigyor a bukósisak alatt.
2012.01.07 11:20:09hpapagaj
Motorfekezes kozben ha fekezek, akkor meg a fogyasztas felugrik 1-2-3 Literre, miert?
@2012.01.06 18:32:50the crow
Nalam kb 10km/h alatt atkapcsol /100km-rol, l/órára
2012.01.07 11:20:51ben1988
Én kéziváltós autóval üresben szoktam kigurulni városban a lámpáig ha úgy adódik. Motorféket csak hosszabb lejtőn, vontatáskor, kanyargós úton használok.
Az automata váltók nagy többsége többek közt ezért is szabadonfutós, 80 alatt nincs motorfék D-ben. Ki lehet vele gurulni, a lendület megmarad hogy ne kelljen kisebb sebességről indulni mintha motorfékkel visszalassítanánk aztán felgyorsítanánk.
Elindulós-megállós forgalomban is jobb így menni szerintem, gáz elenged, autó gurul, gázra lépsz egyből van hajtás. Kéziváltóval ugyanígy szoktam menni, 1-N-1 gurulgatva csak akkor ugye a kuplungot nyúzod.
Régen zsigulival úgy meg lehetett szokni a váltót hogy araszoláskor ahogy el-el ment a hajtási erő a kardánról az egyenetlen járás és a holtjátékok miatt ki lehetett pöccinteni kuplung nélkül üresbe :)
2012.01.07 12:06:02glutamin
Rendben, meggyőztetek :)
Azt azért mindenféle mérés nélkül mindenki érzi, hogy a szélárnyékban menő sokat nyer a bulin. Az elöl utazó meg max nagyon kicsit nyer vagy esetleg nem nyer semmit, akkor is a csereberélések miatt ketten együtt már biztosan nyernek (lásd biciklis példa).
2012.01.07 12:15:18tomnemtom
hánemtom, amíg az motorolajcserelobby keze benttartja a lábát a motorblokkomban, tanácsmentes maradok motorfékbetétügyileg, bár nekem még nem tart 83.1%-nál a kopás.
2012.01.07 12:48:51dukeekud
Donor:
"Én szeretnék venni egy elektromos autót, amivel autópályán stabil 130al, le tudok ugrani anyósomékhoz (240km)
Van rá 3 millám, mit tudsz ajánlani?"
Hat 3 millioert nehez . 8-10 milliobol megoldhato a dolog. Amugy az a velemenyem, akinek nincs penze NORMALIS autora, az jarjon gyalog, kerekparral, vagy tomegkozlekedjen. De semmikeppen se jarjon valamilyen szazeves kornyezet szennyezo ronccsal, mint manapasag sajnos az emberek 98 %-a.
2012.01.07 12:50:07CoIie
A trabant nagyszerű találmány volt, mert az első 3 fokozatban volt motorfék, a 4-ben nem. Tehát mindig minden ott volt ahol kellett! Nekem 4l-t fogyasztott hosszabb úton, ahol gyak. nem motorfékeztem, de még nem is szabadonfutóztam, csak nyomtam egyenletesen a gázt.
2012.01.07 13:48:05Tibi88
Gomulka Béla:
100nál 3200at forog a motor? Fasza autó lehet...
Magyar Ember:
Jól próbálod hülyíteni az embereket, de hatalmas gyökérség amit mondasz :D
Leállítod a motort, akkor nem elmegy a szervórásegítésed a kormányon meg a féken. Tehát ülsz egy gyorsuló, nehezen irányítható és nehezen fékezhető vasban...
2012.01.07 13:58:29theli
Egy átlagos dízelautó alapjáraton egy liternél kevesebbet eszik óránként.
2012.01.07 14:18:58vmaast
Kicsit off, de érdekes:
Nemrég láttam egy filmet pár (igazából kvasok) hihetetlenül ostoba amerikai (ki gondolta volna...) tagról, akiknek az volt a fixa ideájuk, hogy szénné spórolják magukat a vezetési stílusukkal, és még a Földet is megmentik a takarékosságukkal ;-)
Először büszkén mutatta a fickó, hogy reggel betolja az autót, beugrik, elgurul két háztömböt, és csak akkor indít, tehát meg van mentve a világ ;-). Soha (!) nem engedi le az ablakokat, nem használja a klímát, nyáron egy jeges vízzel feltöltött mellény vesz magára, úgy vezet az idióta. Gondolom azt nem számolta ki, mennyi árammal fagyasztotta le a mellényét... Emellett ahogy itt is írjátok, gyorsít...üres...gurul...gyorsít... Nem kicsit balesetveszélyes. És ha még nem lenne elég, van egy online közösségük, ahol esténként veregetik egymás vállát, hogy milyen fasza gyerekek :DD
2012.01.07 14:23:27Brownfinger
Atyaúristen. Van ember, aki üresben használja az autót???
1.: lassításnál én végiggangolok, csak visszafelé. Egyesbe persze nem erőltetem. Így kisebb a fékkopás, meg élvezetesebb is.
2.: lámpánál kérem, ne tartsák ÜRESBEN a kocsit, hiszen jár a motor, hátulról érkezhet egy barom csikorogva, plusz ha levált a zöld, el is kell azonnal indulni. A kedvencem amikor piros után 10 autóból 5 keresi az egyest zöldnél. Érdemes megnézni, hogy széthúzzák a sort. Ők persze leszarják, mert ez Mo., de 10 autó helyett emiatt van amikor csak 3-4 tud átmenni. Tehát, pirosnál egyesben van az autó. Aki lusta tartani a kuplungot, ne vegyen részt a közlekedésben!
3.: ha áll au autó, sebességben kell hagyni. Lejtőn rükvercben. SOHA NINCS ÜRESBEN AZ AUTÓ! Max. a szervizben.
KÉREM, próbáljunk már meg úgy közlekedni, hogy ne tartsunk fel másokat!
Amikor zöldre vált a lámpa, nyugodtan lehet tartani kisebb követési távolságot, mivel 10-20-30-cal megy az autó. Ha gond van, 1-2 méter alatt megáll. De nem szokott gond lenni, mivel zöld. A kisebb köv. távolsággal több autó átfér a zöldön. A rendes követési távolságot pedig vegyük fel a lámpa elhagyása után.
Üresben gurulni?? Ne már...
2012.01.07 14:44:11vmaast
Brownfinger! Minden szavad aranyat ér ;-)
Amúgy régesrég, egy volt ralli-s barátom mondott még egy okosat. Zűrben is jobb a motorfék (már ha kigyakoroltuk), ugyanis a fék húzhat félre, a motorfék bajosan.
2012.01.07 14:46:40Tibi88
Brownfinger:
Ahhoz csak gratulálni tudok, hogy végig kinyomott kuplunggal állsz a pirosnál. Ami rohadtul nem tesz jót, de ez már egy mellékes kérdés. Te fogsz szívni vele.
Mivel nem azt írtad, hogy piros-sárgánál rakod 1esbe, hanem hogy végig egyesben van, ebből arra következtetek, hogy nem vagy képes felfogni ennek a kombinációnak a jelentését. Ez a jelzés arra szolgál hogy mindjárt indulhatsz, ezért rakd be sebességbe.
Ha meg jön egy barom csikorogva hátulról, majd behajtok a kereszteződésbe amikor keresztforgalom van... Örülök hogy ilyen barmok vezetnek, mint te.
30 másodpercig kinyomott kuplunggal állsz mert hülye vagy :D
És bocsánat, de másképp nem lehet fogalmazni. Akinek ennyi esze van, és meg van győződve róla hogy ez a helyes, az tényleg hülye
2012.01.07 14:48:12tulsavasodas
Brownfinger: Nem tudom te hol tanultál vezetni, de engem mindig úgy tanítottak, hogy pirosban üresbe kell rakni. Sztem meg is buktatnak vizsgán ha egyesben hagyod. Egyébként meg nem hiszem, hogy jó a kuplungnak ha állandóan kinyomva tartod minden lámpánál. Arra van a piros-sárga együttes fény, hogy legyen időd egyesbe rakni.
2012.01.07 14:58:20konyhakész pumi
Ha vezetés közben alszom, kiszárad a torkom miért van ez?
2012.01.07 15:07:20Brownfinger
@ Tibi88, tulsavasodas
1.: semmi bajom nem volt soha kuplunggal, pedig mindig 1-esben tartom pirosnál. Nem is lehet baja.
2.: ha első vagy a sorban, van időd egyesbe tenni. Ha nem, sok esetben a lámpát sem látod. Tehát a hozzátok hasonló mit csinál? Észreveszi, h az előtte álló elindult, kuplung ki, egyes be, elindul. És utána szép sorban, mint a birkák a többi u.e. A végeredmény? A lámpánál elméletileg átmehető autók fele átmegy, a többi vár még egy zöldet. Csuhéjj!
3: "Ha meg jön egy barom csikorogva hátulról, majd behajtok a kereszteződésbe amikor keresztforgalom van... Örülök hogy ilyen barmok vezetnek, mint te."
Elemezgesd pár percig, mikor nincs 1-2-3 métered előrébb menni. Mondok ötleteket. Kanyarodó sáv. Előtted üres zebra. Stb.-stb.
De nem vitatkozom, nem véletlenül tart itt ez az ország. Meg kell várni amíg a társadalom egy része kipusztul. Mondjuk én nem várom meg, de ez már egy másik történet.
2012.01.07 15:59:06Gomulka Béla
Tibi 88: csak becslés, illetve annál talán tobb. Nincs benne fordulatszámméro, de egy ismerosom ugyanolyan kocsijában van, és o azt mondta, hogy száznál valahol 3000 felett forog a motor.
Egyébként tényleg fasza autó: negyedmillió kilométert ment eddig, ot-és-felet fogyaszt, és - nincs és. Ez számít.
(Egyébként a mérnokinek korántsem nevezheto okfejtésem 2400/min fordulat és az alapjáratihoz mérten harmadannyi befecskendezett benzin esetére is illesztheto.)
2012.01.07 16:06:56vmaast
Gomulka Béla, szerencsére nem mindenkinek csak EZ számít ;-)
2012.01.07 16:17:36belagezabela
és mi a helyzet tempomat bekapcsolva, egy nagy lejtőn lefelé menet esetén?
2012.01.07 16:17:41Tibi88
Brownfinger:
Ha második vagyok a sorban akkor látom még a lámpát. Ha harmadik akkor nézem hogy az első mikor indul el és addig sebességbe teszem. Ugyan ez vonatkozik több autónál is. Nem az előttem állót figyelem.
Lehet evvel újat mondtam, és nem próbáltál még ennyire logikusan gondolkozni sohasem :D
A kinyomócsapágy állandó terhelést kap amíg te nyomva tartod a pedált.
"...benyomott kuplunggal állunk, a szinkronizált váltóknál a fogaskerekek egy csoportja forog a tengelyével együtt. Ebben az esetben ez egy pluszterhelés, amit forgat a motor, enyhe túlfogyasztást eredményez. Nem ajánlott a benyomott kuplung használata, mert a kuplungszerkezetet kinyomó csapágy folyamatosan terhelve van és nem kis erőhatásnak van kitéve. Ilyenkor kopik is, ha csak egy percig tartjuk lenyomva a kuplungpedált, az megfelel 20-60 kuplungolásnak (sima sebességváltásoknál), ha 1-3 másodpercig tart egy kuplungolás. Egy-két esetben még nem probléma, de ha valaki megszokja és rendszeresen így várakozik a lámpáknál, a kuplungszerkezet élettartamát lényegesen megrövidíti... "
2012.01.07 16:23:23belagezabela
@tulsavasodas:
én is ígytanultam, és tényleg nem használ a kuplungnak a folyamatos kinyomva tartás.
@Brownfinger:
de nem is mész egy kuplungtárcsával 150-160ezer km-t.
Elég lenne ha piros sárga kombinációnál 1-be raknád és előtted mindenki így tenne nem a járdán a nőket néznék a balfaszik, meg festené petyhüdt bőrét a sok pikírt picsa.
Usa-ban meg azért indul szinte mindenki egyszerre, mert megtanulnak közlekedni és az automata váltónak ennyivel jobb az előnye.
2012.01.07 16:26:32hpapagaj
@brownfinger
[link]
2012.01.07 16:33:48mqqq
Egyértelmű, hogy motorfékkel lassítunk (kivéve a vészfékezést vagy a lustaságot). Mint többen írták a modern autók 1200-1400-as fordulat felett kikapcsolják az üzemanyag-befecskendezést (mivel a motort ilyenkor a hajtott kerékről való áttétel pörgeti, ez látszik a fordulatszám-mérőn is), tehát a fogyasztás 0 lesz. Bónusz, hogy a fékbetét is kevésbé kopik.
Az viszont tévhit, hogy vészfékezéskor rásegít a motorfék, nemhogy nem, de még hosszabb is lesz tőle a fékút. Ilyenkor tessék azonnal kinyomni a kuplungot, kivéve ha profik vagyunk és a baleset elkerüléséhez egyéb manőver is kell, amihez nem árt a nyomaték.
2012.01.07 16:48:26berlingo
Ez egy baromság. A motor az autó hajtására való, a fék meg a megállítására. Motorféket csak síkos úton kell használni.
2012.01.07 16:49:10belagezabela
berlingo okos e vagy?
2012.01.07 16:49:50csíra
Én igazából egy szót sem értettem a levélből, és a válaszból sem.
Ha nem injektoros az autóm, akkor mégsem jó ötlet a motorfék? (nekem az a meglátásom, hogy de, bár ezt nem tudom alátámasztani pontos műszeres mérésekkel)
2012.01.07 17:16:14Kúpcsiga
A tények:
Nekem egy olyan öreg 91-es Calibrám van amit AZ itt kommentelők milliomos hada a bontóban látna legszívesebben..(
Motorféken a computer szerint kb 1500-as fordulat felett a fogyasztás 0 alapjáraton 1,4 liter/nem tudom mi.
Mert ahogy írták sokan nem ad üzemanyagot a motornak.
Tehát motorféken nem fogyaszt benzint!
Ilyen egyszerű!
2012.01.07 18:13:26BTO11
nagy az isten állatkertje.D:))
piosnál kinyomott kuplung???kinyomo tönkre,bovden nyulik.stb
mqqq
és a rásegités az függ a fordulatszámtol is pl renault express 1.6D sk tapasztalat
2012.01.07 18:30:44junkie
A tempomat kényelmes, ámde annál pazarlóbb szerkentyű, mivel az út emelkedését / lejtését állandó terheléskorrigálás mellett követi, magyarul folyamatosan gázt ad, elvesz, ad, még ad, kicsit elvesz, stb. hogy kijöjjön a stabil sebesség. Ha akkora emelkedőhöz ér, amit már nem tud tartani, akkor visszapakol egy sebességet, vagy pittyeg, hogy rakd vissza egy fokozattal (kézi váltó esetén), de meg fogja próbálni abszolválni az emelkedőt, ha kell parkettagázzal. Ez minden, csak nem takarékos.
Lejtő esetén szintén a gázpedállal korrigál, van akkora lejtő és sebesség, hogy a beállított sebesség motorfékkel sem tartható, ilyenkor hiába van beállítva, gyorsulni fog az autó, de ahogy emelkedőn parkettáig adja, lejtőn nulláig visszaveszi a gázt, ha ez kell a sebesség tartásához.
A tempomat kihalt autópályára való, ahol nem kell folyamatosan korrigálni. Egyéb helyzetekben drasztikusan megdobja a fogyasztást a gázpedál folyamatos buzerálása miatt.
2012.01.07 18:32:43Gyurma73
nitt bp-n a legtöbben 1-esben tartják a váltót a pirosnál,mert általában eulég jól elindul a sor.az enyémben 170ezer km van a kuplungcsere órta de még jó,csak városban megyek.hosszabb pirosnál kiveszem üresbe hogy ne kelljen nyomni és leeőeg nem a proossárgánál kezdem el keresgélni az egyest hanem kicsit elöbb,figyelem a keresztutcák gyalogoslámpáiút.
na. bassz mobilról összevisza mennek a betük:-)
2012.01.07 18:34:25Gyurma73
sajnos sok kuplungnál a kinyomócsapágya gyenge pont, sokzor az megy tönkre előszőr.
2012.01.07 18:34:38junkie
Ha huzamosabb ideig nyomva tartod a kuplungot, akkor azzal legjobban a lábadat terheled, aki képes percekig megfeszített lábbal ülni, hogy utána 3 tized másodpercet spóroljon indulásnál, annak már ne is haragudjon de nincs ki mind a négy kereke...
Ezen felül még valóban a kinyomócsapágyat, és a kuplungszerkezet lamelláit tartja folyamatos terhelés alatt, ami akár tetszik akár nem, idő előtti elhasználódáshoz vezet. Lehet, hogy ezt csinálod mióta megvan az autó és már van benne x száz ezer, de azt tudd, hogy ha nem csinálnád, sokkal később kellene kuplungalkatrészeket cserélni.
2012.01.07 18:47:10junkie
Az meg már tényleg csak mellékes, hogy amig a keresztutcából még a sárga után 4-5 másodperccel a teli piroson is mennek át, addig én nem személy szerint nem sietnék annyira a pirossárgás elindulással, mert még ha zöldre indulsz és előfordulhat hogy telibecsapnak oldalról a "még átférek" barmok. Saját tapasztalatom alapján mondom ezt, velem egyszer előfordult, hogy pirossárga egyes, zöld indul, és 5 méter gurulás után satufék, mert egy mégátférek barbár megérkezett balról 80-nal...
2012.01.07 18:51:47Gyurma73
most kb 400 ezer van benne ez a második kuplung,elég jól bírja.
2012.01.07 19:16:05BTO11
2012.01.07 18:51:47Gyurma73
az függ a kuplung szet márkaminőségétől is és a lábadtól is.
2001 vettem az r19-t kuplung tányér és kinyőmő csapágy cserével inditottam.
lányom akkor vizsgázott le B katra.
1x elindult 3.-bol kicsit büdi lett a dolog,de kibirt még simán 6 évet pedig csak 50ezret fuható tárcsa került bele -mondták a szakik-
az előző cégesbe opel combo 150e nél ment el a tárcsa-tányér pedig mi cimezünk vele megyeszékhelyen .500m-1-2-3 km cimre érés leáll, ujraindul a lassan bp forgalomhoz hasonlitó városban.
2012.01.07 19:33:21CoIie
Honnan jön az ötlet, hogy a motorfék terheli a kuplungot? Mert, hogy a folyamatos visszaváltogatás, az bizony kegyetlenül terheli!
Továbbá égbekiáltó baromság az autógyártók részéről, hogy pl. egy kerékcsapágy elmegy akár több százezer kilométert folyamatos üzemben, míg a kuplungcsapágy a századrészénél szétkopik! Igaz a kuplungtárcsa is elég hamar! Cserébe egyes cartársak nem tarthatják folyamatosan a lábukat a pedálon a piros lámpánál! Pedig az olyan jóóó! ;)
2012.01.07 19:35:23zeddez
Azért az sem mindegy hol használjátok az autót meg hogyan. Nyilván 200k km inkább autópályás használatban sem nyomsz annyiszor kupplungot, mint "csak" 30k km, de városban (Bp). Fék dettó. Recingesen használva bármelyik autónak le lehet nullázni a fékeit 6-10k km alatt, de ha kimész pl Hring nyilt napra és nem csak tingli-tanglizni meg ott körbe-körbe firikázni városnéző tempóban, ott elég ehhez 50km (igen, ötven) is, és nullán van a féked.
2012.01.07 19:48:18leitomi
Biztos mindenkinek igaza van, de ez a kérdés és a ráadott válasz már egy éve megtörtént, megjelent, persze örülök hogy ismét előveszitek csak furcsa az időpont az első válaszról. Hogy is van ez az időpont?
2012.01.07 19:53:38CoIie
LOL
2012.01.07 20:00:04Sieg
A tanács érvelésében van az az apró hiba, hogy míg motorFÉKnél a motor fékez, addig üresfutásban nem. Ez pedig könnyen lehet, hogy többet számít, mint hogy minimális üzemanyag-felhasználással fenn kell tartani az alapjáratot. Kivéve, ha amúgy is fékezni kellene egy kereszteződés előtt.
2012.01.07 20:03:27We make the world a better place
"Takarékosabb a motorfék mint az üresjárat?"
1. Üzemanyagköltség
2. Erőátvitel amortizáció
3 Fék amortizáció
1. Ha nem kap a motor üzemanyagot, ebből a szempontból tekintve előnyösebb a motorfék.
2. Erőátvitelnél hímes tojás üzemmód meghosszabítja az élettartamot.
3. Ha a lehető legkevesebbet használjuk az üzemi féket, kevésbé kopik(tatás vezetési stílus).
Én gurítok üresben, és észlelhető fogyasztáscsökkenés. 3-4-500 métereket símán el lehet gurulni.
Lejtőn lefelé a megsemmisítendő mozgási energiát nem motorfékkel kellene elpazarolni, hanem eltárolni a későbbi felhasználásra(akku, kondi, sűrített levegő).
2012.01.07 20:27:05vmaast
Kúpcsiga!
A Calibra király cucc.
Vigyázz rá ;-)
2012.01.07 20:50:08tamagaba
Jó, ezt kb. kétszáz hozzászólásból nem tudtuk megoldani, akkor ez nem olyan egyszerű.
Drága a benzin. Ha már ennyin múlik, menjünk gyalog.
2012.01.07 21:52:46fda
Jó hogy ez így 2012-ben előjött. 30 éve kb. minden kocsi így működik, az autósiskolában is tanítják...
2012.01.07 22:56:38Tommmyka
ha motorfékezek akkor az autó sokkal jobban lassul mint ha üresben gurulok tehát mozgási energiát vesztek, aminek visszapotlására később gázt kell adnom ami üzemanyagveszteséggel jár. Ezt miért nem veszik figyelembe?
2012.01.07 23:10:38ubu1
Nos, szerintem elég egyértelmű, hogy ha motorfékkel 0 a fogyasztás, akkor lassításra az jobb, mint az alapjárat+fék. Szerintem egyébként inkább biztonsági szempontból tanítják a motorfék használatát: így szinte garantáltan nem fullad le a motor amíg az autó megy, tehát kisebb az esély, hogy pont rosszkor megy el a hidraulika. A biztonsági szempont nem teljesen alaptalan: vezettem olyan régi Skodát, ahol elég erősen rálépve a fékpedálra le lehetett fullasztani az alapjáraton működő motort. Parkolóban álló autóval is kipróbáltam.
Engem inkább az a bizonyos határeset érdekelne szigorúan fogyasztás szempontjából. Halad az autó egy hosszú lejtőn, ahol adott sebességél a légellenállás épp ellensúlyozza a lejtő gyorsító hatását. Az alapjárat fogyaszt többet, vagy ha annyi gázt kell adni, hogy ellensúlyozzuk a motorféket?
2012.01.07 23:12:09Astra44kW
meg az sem mindegy, hogy swiftről van szó vagy csuklós buszról
főleg, ha fékezni is kell és ugyanakkor az úton sem akarok keresztbe fordulni...
2012.01.07 23:36:20Dseries
Gratulálok mindenkinek...."vitorlázzatok" üresben a forgalomban az kell, meg motorféken fékezzetek nehogy kopni merjen a fék. De remélem a váltót szétbasszátok amikor már 100ezredik alkalommal huzod vissza a 2-t 50nél meg az 1-et 30nál és még egy rohadt gázfröccsöt sem adsz mert az benzinbe kerül. Ez kell nekünk? Szégyellek titeket.
2012.01.08 02:05:12Dövan
Írta már valaki, hogy majd jön egy GTR (2.8 sec)?
2012.01.08 02:40:05gokart87
brownfinger
Mikor vezetni tanultam , ugyan ilyen f*sz módon tanított az oktató vezetni. 1 Év alatt cserélni kellett a kuplungot a kocsimban ! Akkor jöttem rá h milyen hülye voltam... Rád is ez vár.
2012.01.08 06:32:18neszkár
A legtakarékosabb módszer, nem nézni semmilyen adatot ės fix összegèrt kell tankolni.
2012.01.08 11:26:18prérikutya
We make the world a better place:
"Én gurítok üresben, és észlelhető fogyasztáscsökkenés. 3-4-500 métereket símán el lehet gurulni."
Ez akkor jó, ha pl. az M3-ason Miskolc felé Gödöllő előtt (a lejtőn) kiteszed üresbe. Szépen elcsorogsz a lejtőn lefelé, és addig gurulsz amíg újra gyorsítanod kell.
Viszont ugyanezt a módszert már nem érdemes eljátszani az Istenhegyi úton lefelé, mivel ott bármikor kellhet a fék, a gyorsulás jóval lassabb lesz, mint üresben. Tehát, ha üresben tartani akarod ugyanazt a tempót, többször kell belefékezni, így jobban kopik a betét, meg a tárcsa.
Egyébként van arról valakinek tudomása, hogy a vezérlésnek árt e a motorfék használata hosszú távon?
2012.01.08 12:18:11Toyotásember
Elég nagy tévhitbanél aki azt hiszi hogy a 80-as évek után gyártott autókkal jobban jár ha gurul.
Már ezer meg egy éve az autók 99,99999 százalékan van úgynevezett tólóüzemi töltéslekapcsolás.
Vagyis ha felengeded a gázt, és bőg a motor akkor sem fogyaszt egy cseppet sem az autó, ellenben ha alapjáraton gurulsz, akkor természetesen az alapjárati mennyiséget megeszi a motor.
Ez vonatkozik nem csak az új injektorosokra, a karburátorosok jó részére, és a régi dízelekre is.
Ha dízeled van az minden esetben tudja, ha karburátorosod, akkor onnan tudod meg hogy megy-e vezeték a karburátor oldalára egy mágnesszelepre, vagy tele van-e általad ismeretlen funkciójú gumicsövekkel (vákuumcsövek). ha tele van, akkor tudja.
De ezt az egész balhét a jogsikor tanítják a műszaki tanfolyamon is,meg kicsit jobb oktató az a gyakorlat közben is elmondja.
2012.01.08 12:24:39Toyotásember
A vezérésnek árt-e a motorfék?
Alap eset, normál motorfék üzem, a motor felpörög mondjuk 4000-ig.
A főtengely ugyanolyan irányba forog, ugyanúgy a főtengely hajtja a vezérlést mint bármikor máskor, mi baj lehetne.
A baj akkor szokott lenni ha valaki állat visszavált hogy jobb legyen a motrofék, és a motor nagyon kis idő alatt felbőg mondjuk 6000 7000 fordulatraakkor elképzelhető hogy a vezérműtengely nem tudja felvenni a főtengely fordulatot.
De ehhez is általában széthullott, nem karbantartott autó kell.
Még egyszer mondom nem kizárt hogy átugorjon a vezérlés, de szinte nulla az esélye egy jól karbantatrtott autó esetén, amit érzéssel normálisan vezet valaki.
2012.01.08 14:03:06BUBISBUBLEK
álmomban nem gondóóótam vóna hogy ilyen mélyen lehet vesézni a motorféket :D
2012.01.08 15:22:51ladigidy
A sok hozzászólás után elkezdtem aggódni. Remélem a zöme viccnek szánta írását, és nem így használja az autóját. Ha pedig ennyi műszaki analfabéta van kint az utakon, akkor máris elkezdtem az aggódást. Biztos, hogy mindenki elvégezte a "B"-s tanfolyamot? Azért egyet leírok mégis nyomaték kedvéért: az első szempont a biztonság, utána jön csak a többi, takarékosság üzemanyagban, alkatrészben, környezetvédelem, vezetési élmény, bármi egyéb. Ha ezt tudjátok, akkor akinek van egy kis érzéke is, az tudni fogja, hogy mi a helyes válasz. Ha nem, akkor meg falrahányt borsó az oktatás- sajnos.
2012.01.08 16:56:34énjobbantudom:)
Egyáltalán szerelnek a mostani autókba motorféket? :) :)
Csak azért kérdem, mert sok hülyét látni, akik még emelkedőn is a féket nyomják...
2012.01.08 17:16:57hatdugattyús féknyereg
faxkalap kuplungkinyomósokapiroslámpánál!
a kinyomás teljes ideje alatt tolod előre a kuplunggal a főtengelyt, szarrá koptatod a támcsapágyat.
de ez a kicsi eszedig nem jut el:-D
2012.01.08 17:23:30hatdugattyús féknyereg
"Engem inkább az a bizonyos határeset érdekelne szigorúan fogyasztás szempontjából. Halad az autó egy hosszú lejtőn, ahol adott sebességél a légellenállás épp ellensúlyozza a lejtő gyorsító hatását. Az alapjárat fogyaszt többet, vagy ha annyi gázt kell adni, hogy ellensúlyozzuk a motorféket?"
erre egyszerű a válasz
mindkét esetben nulla a kimenő terhelés
sebességben eszik többet, hisz akkor üzemi fordulaton tartod a motort
2012.01.08 20:10:38srank
éééééés hidegindításkor is takarékosabb a motorfék vagy inkább guruljon a kocsi üresben addig is melegszik a motor ???
2012.01.10 12:09:03Doubledecker
Brownfinger:
Nézd te gyökér vagy a vezetéshez.
Tényleg kurvára nem kell knyomott kuplunggal állni.
Én egy dolgot tanultam meg Bp-n és kurvára bejön. Én csak a kezem tartom a válton a pirosnál.
Ahogy vált a lámpa rögötn megvan az egyes, a kézmozdulattal párhuzamosan megy a láb is, többynire még nincs is zöld, már mozdul az autóm.
Ennyi.
Ha pedig sokadik vagyok a sorban, akkor is látom, hogy mikor mozdul az előtem lévő, vagy mikor alszik ki a féklámpája.
De mondok jobbat, tök rászoktam, hogy a keresztirányú, vagy gyalogos forgalom lámpáját figyeljem, ezzel is lehet értékes félmásodperceket nyerni.
Szoval, nem egyesben kell lenni, hanem megtanulni vezetni.......
2012.01.10 21:22:09Knorbi
Szerencsére van gyógyszer erre az egyesbentartósdira:-) a visszaszámolós lámpa. :-)
2012.01.12 12:16:38Solct
@Donor Igen, a tompított használata egy 90-es tempónál számolva akár 5%-ot is doghat a fogyasztáson.
Ezért tértem én is át a LED-es nappali menetjelzőre :)
Konstans 1-1,5dl-es a mért különbség/100km havi 4500km-re. És az izzók is tovább bírják.
2012.01.12 12:19:54Solct
@Tibi88 Nekem a Zweitakter 90-nél forog 3200-at és stabil 90-nél eljárok 5,2-5,5-ből, igaz reszelt motorral :)
2012.01.12 20:23:05Bubu82
Bazz! Nekem meg nics motorfékem nyócvan alatt akkor most nem is tudok spórolni? Csak gurul majdnem mint üresben!
2012.01.13 22:15:45...::: Flúgos Kamionos :::...
Brownfinger:
"lámpánál kérem, ne tartsák ÜRESBEN a kocsit, hiszen jár a motor, hátulról érkezhet egy barom csikorogva..."
Ez a lámpánál kifejezetten hatásos, főleg, ha állnak előtted is....istenem...
"A kedvencem amikor piros után 10 autóból 5 keresi az egyest zöldnél."
Valóban, egészen 1 másodpercet veszít vele az emberiség, hogy az első sárgánál teszi az egyest...
De nyugodtan állj a kuplungon percekig, csak hogy jó az úgy. Údv, a szerelőd.
"Amikor zöldre vált a lámpa, nyugodtan lehet tartani kisebb követési távolságot, mivel 10-20-30-cal megy az autó. Ha gond van, 1-2 méter alatt megáll. De nem szokott gond lenni, mivel zöld."
1-2 méter alatt még a lábadat se tudod áttenni a gázról a fékre. Sőt, jobbat mondok, még reagálni se tudsz annyi idő alatt. Még ha 10-20-30-cal mész, akkor se. De legalább tudjuk, hogy ki szokta reggelente a csúcsforgalomban összetolni a sort a lámpánál.
2012.01.15 22:54:23muhi
@Brownfinger: van neked fogalmad arról, mit művel a kuplunggal, ha állandóan kinyomva tartod? Olvass gyakrabban itt a Totalcaron Autódoktort, az archív bejegyzések között találsz több bejegyzést is ebben a formában.
1. El lehet indulni lámpánál azonnal úgy is, hogy a várakozási idő legnagyobb részében üresben van az autó. Csak figyelni kell, de ez általában a vezetéskor alapkövetelmény.
2. Mögéd gyakran érkeznek csikorgó barmok? És ha igen, akkor el is tudsz indulni rögtön, nem áll előtted senki, és nincs pirosod sem?
3. Az üresben gurulás hosszú, enyhe lejtőkre való. Én pl. - és velem együtt sok más autós is - a napi 50 megtett kilométerből 8-at gurulok. A gurulás úgy néz ki, hogy ahol kilencvennel lehet menni, ott én is megyek annyival, csak nem nyomom sem a gázt, sem a féket. Szerintem elfogadnád te azt a pénzt, amit az én évi 25000 kilométerem alatt így spórolok meg.
Nem tudod, mire jó az üresben gurulás? Ne már...
2012.01.16 11:57:18Vortex
"Solct
@Donor Igen, a tompított használata egy 90-es tempónál számolva akár 5%-ot is doghat a fogyasztáson.
Ezért tértem én is át a LED-es nappali menetjelzőre :)
Konstans 1-1,5dl-es a mért különbség/100km havi 4500km-re. És az izzók is tovább bírják."
Az ilyen fillérb*szók miatt volt pár éve egy elég komoly balesetem, mert nem lehetett rendesen látni a szembejövő autóst. Csak helyzetjelzőt használt, lakott területen kívül....
2012.01.16 17:48:03don't
A valasz:IGEN
2012.01.16 20:36:43George17
Látom itt sokan nincsenek tisztában a motorfék mibenlétével és használatával olvassátok el:
[link]
2012.01.19 09:24:23TSlash
Brownfinger:
"KÉREM, próbáljunk már meg úgy közlekedni, hogy ne tartsunk fel másokat!
Amikor zöldre vált a lámpa, nyugodtan lehet tartani kisebb követési távolságot, mivel 10-20-30-cal megy az autó. Ha gond van, 1-2 méter alatt megáll. De nem szokott gond lenni, mivel zöld. A kisebb köv. távolsággal több autó átfér a zöldön. A rendes követési távolságot pedig vegyük fel a lámpa elhagyása után."
Ezek szerint te is az ilyen másokat előszeretettel ledudáló, a mással szembeni toleranciának jelét sem mutató nagyvárosi tahó vagy... gratulálok...
Ja, és pont az ilyenek miatt, mint te tart itt és ilyen élhetetlen ez az ország, főleg budapest...
2012.01.19 10:36:50TSlash
Azért remélem, hogy nem túl sokan közlekedtek így, ahogy leírjátok...
A motorfék nem használata és az üresben gurulás mindenekelött nem biztonságos:
1. Ha véletlen leáll a motor, minden szervó elmegy... remélem nem leszek a közeletekben ilyenkor...
2. Ha -ne adja az ég- (vész)helyzet áll elő, a reakcióidő sokszorosára nönekszik ha vissza akarod állítani a motorfékes állapotot. Ha pedig anélkül fékezel, az sokkal rosszabb hatásfokú lesz, mint motorfékkel.
3. Az autó sokkal instabilabb, ha nincs összeköttetés a motor és a kerekek között és a fordulatszámuk egymástól függetlenül változik. Ezt kanyarba bemenetkor fékezéskor nagyon jól lehet érezni.
Én mivel nem vagyok szakember senkit sem akaork meggyőzni az igazamról, de mivel ezeket már több szakcikkben is olvastam, szerintem nem mondok ökörségeket.
Mindenesetre ha valaki ezt nem így látja és ezekkel nem ért egyet, mindannyiunk biztonsága érdekében keressen fel egy vezetéstechnikai tréninget (nem szégyen profiktól tanulni...). Én voltam ilyenen és higyjétek el, nagyon hasznos. Nem lesz tőle senki sem rally-versenyző, de a defenzív vezetésre és bizonyos alapvető vezetéstechnikai dolgokra igenis megtanít. A hozzászólásokból itélve nagyon sok emberre ráférne...