Visszadurran a gázos Cápám

2012.03.09. 12:06 Módosítva: 2012-03-09 12:06:22

Kedves Autódoktor!

1983-as E23-as 735-i Cápám van, aminek a motorját az előző tulaj az L-Jetronicról Motronic vezérlésűre cserélte. Emellett a nagy fogyasztás csökkentése érdekében LPG-sre is alakította. Sajnos nem az injektoros rendszert szereltette be, hanem a régebbi, karburátoros rendszerekhez valót. Emiatt azonban vissza tud durranni, ami a légtömegmérőnek nem tesz jót, hiába van visszadurránás-gátló. Már kétszer kellett cserélnem légtömegmérőt. Egyszer megrepedt a háza is (kb. két-három kiló fém van benne). Kérdésem, hogy miért durran vissza a gáz-levegő keverék a légtömegmérő és a befecskendezés közötti vastag csőben, és lehet-e ellene tenni valamit? Továbbá, az alapjárati motor is sérülhetett-e a visszadurranások miatt? Megoldás lenne az egyébként jó állapotú Cápában kicserélni a gázrendszert injektorosra? Azt hallottam, hogy ez szinte mindennek a cseréjét jelenti, és árban a hathengeres gépeknél a 250-300 ezres árat jelent.

Köszi előre is minden megoldási javasatot, mert használni szeretném a nagyvasat!

Ricsi

Kedves Ricsi!

A visszadurranás szinte biztosan azt jelzi, hogy a motor bizonyos üzemállapot(ok)ban kevés gázt kap.

Egyszerű megoldásként többet kell neki adni - a szívó LPG-rendszereken ez általában egy egyszerű keresztmetszeti szabályzással van megoldva. A gázreduktortól a szívócsőhöz vezető csövön valószínűleg talál majd egy nagy csavart, azt kell kitekerni egy kicsit.

A visszadurranástól sajnos BÁRMI sérülhet, ami a szívócsőhöz csatlakozik, ha a durranás nyitott fojtószeleppel történik, akkor a fojtószelepházban is lehet gond - ezért jó volna mihamarabb megoldást találni.

A visszadurranás-gátló egyébként nevével ellentétben nem gátolja meg a visszadurranást, csupán annak káros hatásait igyekszik csökkenteni azzal, hogy a hirtelen fellépő nyomásnövekedés egy részét elengedi.

A gázinjektoros rendszer beszerelése sokat javít a helyzeten, általában takarékosabb is a pontosabb szabályzás miatt. Ehhez azonban hibátlanul működő benzines rendszer szükséges, amíg tömítetlenség van (és ez a gyakori visszadurranás miatt előfordulhat), vagy az alapjárati rendszer nem működik precízen, nem érdemes átépíteni.

Üdvözlettel:
Autódoktor