2015.07.06. 15:17

Kedves Doki!

2004-es Skoda Octavia II-m van. Tavaly balra kissé kitekert kormánnyal kapott egy puffot az első futómű, azután semmi változás nem volt. Pár hétre rá egyenesben a kormány kicsit balra kezdett állni, elvittem futóműveshez (márkaszervíz), aki addig tekergette, míg a kormány középre került, viszont innentől kezdve az autó jobbra húz.

Azóta többen, több műszerrel, dokumentummal bizonyítva visszaállították a futóművet, lengéscsillapítók, fékek rendben vannak, gumik (Dunlop SP BluResponse) le lettek cserélve, de az autó továbbra is elhúz jobbra. Annál jobban, minél jobban dől kifelé az út. Kanyarban stabil, nem kóvályog jobban, mint előtte (195/65R15). A szembesávban egyenesen megy, mint a nyíl, de ott nem autóznék huzamosabban.

Mielőtt Angliába költözök ennek az elég idegesítő problémának a megoldásáért gondoltam, megkérdem, hátha van ötleted, mi fáradhatott el benne, mert eddig senki nem tudott érdemben hozzátenni a dologhoz és már tényleg ott tartok, hogy nyugtatóval kell, hogy vezessek.

Köszönettel: Péter

Kedves Péter!

Ha az autó a kereket és a futóművet ért ütés után kezdett el rakoncátlankodni, a hiba elsősorban azon a tájékon keresendő. Elég egy nagyon kicsi deformáció is ahhoz, hogy az első futómű geometriája olyan irányban torzuljon, hogy az elhúzást, instabilitást okozhasson. A kerékösszetartás gyári értéke és az egyenes kormány csak a jéghegy csúcsa.

Ha a többi meghatározó érték közül valamelyik (pl: tengelytáv, utánfutás, dőlés, csapterpesztés, stb.) kilóg a megadott értékmezőből (arrébb került a futómű-bölcső, deformálódott a kormánymű rögzítése, torzult a csonkállvány, sérült a felni) már megbomlott a rend.

Kérlek, keress egy olyan műhelyt ahol az első-hátsó futómű összes értékét egyszerre meg tudják jeleníteni a műszerrel, valamint érdemes időt szakítani a kerekek átgondolt áthelyezésével összekötött tesztkörökre is.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu