Hintázik és kopog az ültetett bajor

2015.10.28. 14:37

Tisztelt Autódoktor,

Egy 2007-es E92-es BMW tulajdonosa vagyok. A futóművével kapcsolatos probléma miatt kérdezem. Gyárilag M Sport, tehát mar ültetett. Pár hónapja vásároltam az autóhoz egy Eibach ültető rugó szettet(ezt ajánlották a H&R -el szemben), ami elől -20, hatul -5 mm-t meg faragott a magasságból. Sajnos buta voltam, és az ilyenkor ajánlottan cserélendő toronycsapágyakat nem vettem meg, így a régiek kerültek vissza.

Az autóban most van 210 000 km, és bizony a szerelőm állítása szerint mar lógtak, cserélendők lettek volna. Ám sem csapágy nem volt 1-2 napos elérhetőségen belül, az autót pedig nem tudtam nélkülözni tovább, így visszaépítette a régieket. Az autó azóta kiváló, nincs dőlés a kanyarban, és komfortosabbnak is érzem, mint a gyári M rugókkal.

Ellenben két zavaró dolog azért van.

Mikor a padkáról gurulok lefele, hatul kopog mindkét oldal, belülről elég jól hallhatóan. Menet közben ez megszűnik.

A másik, hogy mikor állóra fékezek, a kasztni előre-hátra libeg meg egy párszor, elég jól erezhetően. Ha szépen nyugisan, kimerve állok meg, akkor nem, csak akkor, ha kicsit keményebben (-mondhatni hétköznapi módon) teszem. Ez nagyon idegesít. A lengéscsillapítók rendben vannak, álló helyzetben 'ugráltatva' az autót szépen csillapít. Persze tudom, hogy 210 ezer km-nél mar érdemes a csillapítókat is kidobni, de gondolom az előbb felvázolt két jelenség nem azok hibája?! Olvastam olyanról, hogy a csapagy mellett van a tornyokban szilent, és az okozhatja a hintázást(-mert a kopogás egyértelműen a csapagy bűne), tehát nem elég csak a csapagyat cserélni.

Önnek mi a véleménye? Ákos

Kedves Ákos!


A lengéscsillapítók próbapadi vizsgálatát javasolom:


az álló helyzetben való ringatásos vizsgálat a Trabant esetében még elfogadható módszernek bizonyult a típus fénykorában. Manapság - főleg egy nagy sebességre képes, nagy tömegű autó esetén - a csillapítók pontosabb ellenőrzése szükséges. Ha 210 000 kilométer után még a gyáriak szuszognak az autó alatt, elég esélyes a csereigényük. A hátsó futóműben nincs toronycsapágy, ha az összerakás során minden a helyére került, a rugók gumi ágyazata, vagy a lengéscsillapító adhat koppanó hangot.


Némelyik sportrugó-gyártó előírja az általa gyártott - ültető rugóhoz illeszkedő - lengéscsillapító beépítését, érdemes felvenni a kapcsolatot a forgalmazóval, a termékkel kapcsolatos információk miatt. A toronyszilent a csapágyakkal együtt cserélendő, hogy meghibásodásuk miatt külön ne legyen szükség újabb megbontásra - a hintázásért ez a szilent nem okolható. A futómű-geometria ellenőrzése/beállítása javasolt az autó hasmagasságának csökkentése esetén, szintén a rugógyártó információira lehet támaszkodni ez ügyben is.


Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu