Az autó törve volt

tegnap, 15:16 Módosítva: 2017-10-18 15:25
0

Tisztelt Autójogász!

Én vagyok az autóm második tulajdonosa, melyet szeretnék hamarosan eladni. Mielőtt megvettem, az első tulajdonos elmondta, hogy az autó egyik fele törve volt, de casco volt az autón és márkaszervizben javították. Kb. az autó akkori értékének 25%-a volt a kár. El kell mondanom ezt az információt a következő vásárlónak? Lehet belőle problémám, ha nem informálom?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelt Kérdező!

Amennyiben Ön ennek az információnak a birtokában van, a leendő vevő tájékoztatása feltétlen szükséges, ahhoz, hogy jogszerűen járjon el eladóként az adásvétel során. A Polgári jog egyik alapelve, hogy az adott jogviszonyban a feleket tájékoztatási kötelezettség terheli minden lényeges körülmény tekintetében.

Egy korábbi sérülés a gépkocsin mindenképpen lényeges körülménynek minősül, tehát a tájékoztatás nem csak a korrektség, hanem a jogszerűség szempontjából is indokolt. Ellenkező esetben Ön szavatossággal tartozik, a sérülés vonatkozásában. Más szóval mentesül a felelősség alól és a vevő a sérülés miatt nem "reklamálhat" a jövőben.

A kérdésére a válasz, tehát igen, lehet problémája az információ elhallgatásából, hiszen a későbbi vevő akár el is állhat a szerződéstől és kártérítést, illetve a költségei megtérítését is követelheti Öntől.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.com

Autó adásvételi felmondása

október 12., 11:46 Módosítva: 2017-10-18 12:10
1

Tisztelettel érdeklődnék az ügyben, hogy mi a módja adásvételi szerződés felmondásának.

2017. július 26-án lett aláírva az autó adásvételije, de sajnos a mai napig nem tudtam átíratni az autót. Már másnap megkötöttem a kötelező biztosítást, ezután szerettem volna elintézni az eredetvizsgálatot, de alvázszám korróziója miatt nem sikerült.

Azóta is keresem a megoldást, így több szerelőnél is jártam és megállapították, hogy a kocsinak sok olyan hibája van ami jelentősen befolyásolja a kocsi igazi értékét. Szeretném felbontani a szerződést, mivel a kocsi 1996-os Fiat Punto. Hogyan lehetséges felbontani a megállapodást.


Üdvözlettel, Ferenc

Kedves Olvasó,

mindenek előtt vegye fel a kapcsolatot az eladóval és jelezze neki a hibákat. Írásban. A szavatossági igények érvényesítésében van bizonyos sorrendiség. Önnek elsősorban a hibák kijavítását kell kérni az eladótól, majd ha ez nem vezet eredményre, akkor kérhet árleszállítást, illetve akár el is állhat a szerződéstől. Ebben az esetben az eredeti állapotot kell helyreállítani, tehát pénz és autó is vissza az eredeti helyére... Végső esetben bíróságon tudja az igényét érvényesíteni.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Nem akarja visszaadni a kölcsönadott autót

október 5., 10:18 Módosítva: 2017-10-18 17:55
0

Tisztelt Autójogász!

Pár hónapja kölcsönadtam az autómat egy sajnálatos baleset kapcsán. Korábban én is kölcsönkaptam az ő autóját, amit sajnos összetörtem, bár nem én voltam a hibás a balesetben. A biztosító ki is fizette az autó gtk-s értékét. A biztosítási ügyintézés alatt vásároltam egy igen kicsi értékű autót (140 000 Ft), amit kölcsönadtam neki, amíg az ügy le nem záródik. A biztosító kisvártatva fizetett is, nagy nehezen a törött autó tulajdonosával is sikerült megegyezni, kifizettem az autója árát. Viszont most a "törött autó" ára is ki van fizetve, és az autómat is használja.

Akárhogy kérem, nem akarja visszaadni, még egy dátumot sem mond, mikor tudja visszaadni. Mindig csak az a válasz, hogy még nem vett magának másik autót. A kérdésem az, hogy milyen lehetőségeim vannak, hogy visszaszerezzem az autómat? E-mailben már felmondtam a "szóban megkötött kölcsönadási szerződést", megjelöltem 15 nappal későbbi dátumot, hogy akkorra hozza vissza a kocsit, de természetesen sem az autó nem került vissza, sem válasz nem érkezik a mailre.

Köszönettel, Csaba

Kedves Csaba,

Ön jó irányba indult el a helyzet megoldása érdekében. Valóban a jelen esetben először fel kell mondani a szerződést és aztán lehet visszakövetelni a kölcsönadott autót. Javaslom, hogy erre szólítsa is fel írásban a kölcsönvevőt, ajánlott tértivevényes levélben. Ha nem akarja ekkor sem visszaadni, akkor bírósághoz tud fordulni az üggyel, kérve, hogy a bíróság kötelezze őt a visszaadásra.

Önkéntes teljesítés hiányában pedig bírósági végrehajtás rendelhető el. Sajnos a helyzet némileg összetettebb, hiszen ha nincs írásbeli szerződésük és a kölcsönvevő a felmondást vitatja, akkor a bíróságon Önnek kell bizonyítania, hogy a kölcsönszerződés önök között létrejött, illetve, hogy milyen tartalommal jött létre. Javaslom, hogy próbáljanak peren kívül megegyezni a dologban, mert a bírósági eljárás igencsak hosszúra tud nyúlni egy ilyen ügyben.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Perelni akar a kereskedő

szeptember 28., 11:40 Módosítva: 2017-10-02 06:17
0

Tisztelt Autójogász!

2017. augusztus 3-i adásvételi szerződéssel eladtam egy Mercedes A170 osztályú autót használtautó kereskedőnek. Tegnapi nap folyamán (2017. szept. 19.) a kereskedő telefonon közölte, hogy ő a napokban eladta az autót de az új tulaj követel tőle 80 000 Ft-ot mivel életveszélyes besorolást kapott az autó, és ezt az összeget nekem kellene kifizetni.

A párom felajánlotta hogy a fele összeget kifizeti, hogy engem (28 hetes kismama vagyok) kíméljen ettől a procedúrától, de én mint volt tulajdonos nem mentem ebbe bele. Az utolsó beszélgetésünk azzal zárult, hogy (a kereskedő hívott) közölte, neki a héten mindenféleképpen pontot kell tenni az ügy végére, viszem-e a pénzt vagy nem? Itt már 40 000 Ft-ról volt szó.

Én közöltem, hogy nem, az ő válasza: tudom-e én, hogy mivel jár egy polgári peres ügy? Válaszoltam: Igen! Még egyszer rákérdezett, hogy fizetek-e, válaszom ugyanaz volt, és közölte akkor perel!

A hiba az autóban, mint kiderült bölcső, na hát mondanom sem kell, hogy ez az én szemszögemből mit jelent! (amiben ringatom majd a születendő gyermekemet!) Az is kiderült, miután felvilágosított, hogy ez egy látható hiba. Illetve az adásvételi szerződés előtt még két héttel foglalóként már náluk volt az autó, mivel két autó lett beadva.

Kérdésem: jogos a kereskedő követelőzése, és ha igen, milyen papírral igazolja le nekem, hogy én kifizettem neki akár 80 vagy 40 ezret? Valóban engem terhel ez a fizetési kötelezettség úgy, hogy fogalmam sem volt erről a hibáról? Köszönöm, hogy szakított időt a levelemre!

Várom mielőbbi válaszát! Köszönöm!

Tisztelt Kérdező!

Az, hogy jogos-e a kereskedő követelése, azt ennyi információból nem lehet eldönteni. A kereskedőnek jogában áll hibás tejesítés miatt valóban bírósághoz fordulni, és akkor a bíróság eldönti, hogy kinek van igaza.

Az eljárás során a kereskedőnek azt kell bizonyítania, hogy az a hiba, amire ő hivatkozik, már fennállt az adásvétel során, és erről ön nem tájékoztatta őt, illetve hogy számára nem volt felismerhető. Az azért árnyaltabb, hogy Önnek kellene kifizetni a tőle követelt összeget, hiszen amit tőle követelnek, azt neki kell kifizetni, és neki ugyanúgy bírósághoz kell fordulni, ha Önön szeretné ezt behajtani.

Ez egy új per, új tényállás, új bizonyítás stb.

Az ügy részleteit nem ismerve az a véleményem, hogy a kereskedőnek, ha ez egy látható hiba, akkor észre kellett volna vennie. Ha viszont észrevehető volt a hiba, akkor önt nem terheli szavatossági felelősség. Amennyiben mégis úgy dönt, hogy fizet valamennyit a kereskedőnek, akkor feltétlen átvételi elismervény ellenében tegye, és rögzítsék, hogy szavatossági igény érvényesítéséről van szó.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Külföldi autót hazai kereskedőtől

szeptember 5., 10:40 Módosítva: 2017-09-26 06:50
0

Tiszteletem!

A héten megnéztem egy autót amit meg is vennék. Bevizsgálás megtörtént és egy apró hibától eltekintve amit az eladó elmondott az autóról az igaz volt. A problémám az, hogy ő egy belga személytől vette az autót és Magyarországon még nem helyezték forgalomba (P-s rendszámmal közlekedik), az adásvételi szerződésben a belga úriembert tüntette volna fel mint eladó személyt. Ezt nem fogadtam el mert, ha bármi rejtett hibája lenne az autónak akkor nála (a belgánál) nehezen tudnám azt számon kérni.

A következő megoldást javasolta az eladó. A cég 5010-es a nevére veszi ha jól értettem és az adásvételiben ők fognak szerepelni. A kérdés a következő lenne. Ez megvalósítható-e, illetve ha igen akkor a későbbiekben a cégen számon tudom-e kérni? A választ előre is köszönöm.

Üdvözlettel: György

Kedves György!

Igen, a leírt megoldás tökéletesen megfelelő és jogszerű. Gyakori a külföldről hozott autók esetében az ún. "nyitott" adásvételi, amikor az eladó már előre aláírja a szerződést, azonban ha a az eladó a saját nevére íratja a kocsit, akkor az mindenképp előnyös helyzet az ön számára, főleg, ha az eladó egy cég.

Tisztelettel dr. Erdey Péter ügyvéd www.assisco.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Kell a kétnyelvű adásvételi szerződés?

augusztus 31., 10:37 Módosítva: 2017-09-06 06:18
0

Tisztelt Autójogász!

Van egy német rendszámos autóm (Németországban élek, magyar állampolgár vagyok), amit el szeretnék Magyarországon adni, magyar állampolgárnak. Ebben az esetben is kell a kétnyelvű adásvételi szerződés? Nem lesz gondja a következő tulajnak a rendszámoztatásnál, hogy csak magyar adásvételije van?

Válaszát előre is köszönöm! Péter

Kedves Péter!

Az én álláspontom, hogy a kétnyelvű szerződés nem szükséges, mert két magyar nyelvet beszélő magyar állampolgár esetén elegendő a magyar szerződés, hiszen nem a rendszám miatt szükséges a kétnyelvű szerződés. Ennek ellenére azt mondom, hogy ha van lehetőségük, akkor töltsenek le egy kétnyelvű mintát és azzal szerződjenek, mert a hivatali rendszer bürokratikus berögződéseit könnyű az egyensúlyi helyzetükből kimozdítani. Egy-egy olyan dolog, ami nem megszokott és az esetek egy ezrelékében fordul elő, elképzelhető, hogy értetlenséget és hosszadalmasabb ügyintézést von maga után.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Hol tartsam a forgalmit?

augusztus 6., 08:38 Módosítva: 2017-08-31 17:48
312

Tisztelt Autójogász!

A kérdésem, amivel Önhöz fordulok nem egy "first word problem", inkább bosszantó apróság - mégis, hátha kapok választ. Szlovák rendszámú autók után magyar flottakezelőhöz szerződtünk. Ekkor szembesültem az "oldschool" magyar forgalmikkal - nem bírt kártyává válni az elmúlt 10enX év során...

Az első kérdésem, hogy ha az autóban tartom, lopás esetén a biztosító megtagadhatja-e a kárrendezést a forgalmi engedély hiányában (nagy értékű autóról van szó)? Második kérdésem, hogy ha kiveszem a tokjából a forgalmit, és ketté hajtom, akkor vajon közúti ellenőrzés / okmányirodai ügyintézés során lesz-e, lehet-e belőle kellemetlenségem?

Köszönöm a választ, Gábor

Kedves Gábor!

Lopás esetén a legtöbb biztosító megköveteli a forgalmit és két kulcsot a kifizetéshez, de hallottam olyanról is, ahol erre nem volt szükség. Érdemes tehát áttanulmányozni a biztosítási feltételeket. A forgalmi kettéhajtásának szabályiról tudtommal nem rendelkezik jogszabály.

Tisztelettel dr. Erdey Péter ügyvéd www.assisco.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Beázott az új autóm

augusztus 2., 13:52 Módosítva: 2017-08-07 08:42
127

Tisztelt Autójogász!

Múlt hét péntekén vásároltam egy teljesen új VW Golf 7 személygépkocsit. Sajnos az autó csomagtartója beázik, mi több, már akkor is víz volt a pótkerék alatt amikor az autót átvettem. Persze ez csak otthon derült ki. 

Szeretnék tájékozódni, hogy ilyen esetben mi az ügymenet, illetve Ön mit tenne a helyemben? Természetesen a kereskedőnek írtam egy emailt, de Ő a hiba garanciális javítását javasolja. Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel: Imre

Kedves Imre!

A helyzet jogi megítélése viszonylag egyszerű az Ön által leírtak alapján, hiszen egy teljesen új gépkocsi esetében nem is kérdés, hogy a garanciális igényét kell érvényesítenie. A továbbiakban azt kell kideríteni, hogy mi okozza a beázást. Lehet, hogy egy apró könnyen javítható hiba, de az is előfordulhat, hogy valami komolyabb baja van/volt a kocsinak. Az előbbi esetben értelemszerűen el kell fogadni a garanciális javítást, az utóbbiban akár elállás, vagy kicserélés is lehet a dolog vége. Arról, hogy milyen esetben mit kérjen, mindenképpen konzultáljon szakemberrel, hiszen elképzelhető, hogy bíróságig is el kell vinni az ügyet és akkor nem mindegy, hogy mik az ügy alapjai.

Tisztelettel dr. Erdey Péter ügyvéd www.assisco.hu

Legálisan szárnyalnék

július 18., 15:11 Módosítva: 2017-08-02 17:53
46

Tisztelt Erdey Péter!

A következő kérdéssel fordulnék önhöz: van egy személygépjárművem amire szeretnék felszereltetni egy csomagtartóra szerelhető hátsó szárnyat, légterelőt (továbbiakban "szárny"). Ez a "szárny" nem univerzális, hanem a gépjárműt gyárilag is adták ki ilyennel plusz extraként lehetett kérni. Én használtan vettem az autót nem volt rajt, de szeretnék utólagosan felszereltetni egy ilyet. Sajnos interneten nem találni érdemi információt, a műszaki vizsgabázisok sem tudnak rá mondani semmit.

Legálisan szeretnék eljárni, nem szeretném ha a későbbiekben mind műszaki vizsgáztatáskor, mind közúti ellenőrzéskor ebből problémám lehetne. Kérem tájékoztasson a hivatalos eljárásról, kell-e átépítési engedély, a forgalmiba be kell-e jegyeztetni stb. Minden helyen mást olvasok, a Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály pedig eddig figyelmen kívül hagyta a levelemet és nem képesek válaszolni. Így ne csodálkozzanak, hogy mindenki az illegális utat válassza.

Tisztelettel: Péter

Kedves Péter!

Főszabályként, ha olyan átalakításról van szó, ahol megváltozik az autó mérete, magassága stb. az engedélyköteles átalakításnak minősül. Ennek tipikus esete a "szárny" felszerelése, mint méretváltoztató tényező. Az Ön esete annyiban speciális, hogy azt a típust szerelék gyárilag is "szárnnyal" , de az Ön kocsiján nincs ilyen. Az a kérdés, hogy ténylegesen opcionális volt a lehetőség a rendelésnél a szárnyra, vagy külön kivitel volt amit szárnnyal árultak, mert akkor annak a típusengedélyében szerepelnie kell a szárnynak. Érdemes ajánlott, tértivevényes levélben állásfoglalást kérni az NKH-tól, erre kötelesek válaszolni.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Hibás a klíma, reklamálhatok?

július 6., 11:46 Módosítva: 2017-07-24 15:42
85

Üdvözletem!

Idén januárban vásároltunk egy használt autót kereskedőtől. Az autó elején észrevehető volt, hogy törött, de megjavították, elhoztuk, a szerződésbe beleírták, hogy: Az autó eleje törött volt. Aki először átnézte az autót, csak kisebb hibákat talált rajta, meg általános karbantartáson esett át, jó állapotúnak ítélte. Ő klímákkal nem foglalkozik, így az akkor nem lett átnézve.

Most jutott rá idő, hogy elvigyem megnézetni, és kiderült, hogy a klímakompresszor nem szakszerűen volt javítva (vagy bármit is akartak vele csinálni), a kábelek ki vannak belőle szakadva, el sem indul így újra van szükség.

Kérdésem, hogy ezzel érdemes-e megkeresni a kereskedőt, ugyanis ez nyilván nem nálunk romlott el. Annyit észrevettünk a vásárláskor, hogy nem nagy benne a nyomás, annyit mondott, hogy csak tölteni kell, sokat állt náluk, egyébként működik. A szavatossági időn még pont belül vagyunk (július 13-ig). Amennyiben igen, mi ennek a pontos menete, milyen szervezetet érdemes megkeresnem, ha nem akarnak foglalkozni az üggyel?

Köszönettel, Melinda

Kedves Melinda!

A probléma alapvetően szavatossági ügy, amit egyedül is el tud indítani, azonban ha "élesre" fordul a helyzet, akkor elképzelhető, hogy ügyvédre, illetőleg szakértőre is szüksége lesz. Mindenekelőtt a vásárlást követő 6 hónapon belüli időben jelezze az eladó felé az autó hibáit.

Amennyiben az eladó kereskedő, akkor fennáll az un. hibás teljesítési vélelem, ami azt jelenti, hogy a vásárlást követő 6 hónapon belül felismert hibát már a vásárláskor fennállónak kell tekinteni és az eladót terheli az ellenkezőjének a bizonyítása, vagyis, hogy hibátlan autót adott el, vagy megfelelően tájékoztatta a vevőt a hibákról. Ez a szabály tehát Önnek kedvez a bizonyítást illetően.

Természetesen ezen időn túl is van szavatosság, de a bizonyítási teher ekkor már önre hárul, vagyis Önnek kell bizonyítani, hogy hibás volt a kocsi az adásvételkor. Javaslom, hogy keressen fel egy szervizt, tárják fel a hibát pontosan és jelentse be a szavatossági igényt az eladónak, feltétlenül postán tértivevényes levélben. Az eladói reakciótól függően döntse el, hogy igénybe vesz-e jogi segítséget.

Tisztelettel dr. Erdey Péter ügyvéd www.assisco.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Friss műszaki, életveszélyes autó

július 2., 08:59 Módosítva: 2017-07-08 11:21
226

Tisztelt Autójogász!

Nagy dilemmám van. 2 hete vettem egy kisautót friss műszaki vizsgával (külföldről behozott kocsi) amit ma elvittem átvizsgáltatni. Problémám nem volt az autóval, csak néha csilingelést hallottam hátulról.

A vizsgálat során kiderült, hogy a fékek veszélyesek, forgalomban nem használható, műszakit nem kaphatott volna. Nem kopottak, hanem szétrozsdásodtak, a mért értékek rosszak. Elmondták hogy az autónak maximum 2 éve van hátra annyira szétette azt a részt a rozsda. Erről a kereskedő engem nem tájékoztatott és friss műszakival hihetően fogalmam sem volt róla hogy közúti forgalomban nem használható a fékek állapota miatt. Hogy adhattak friss műszakit... 2 évre...

A kérdésem, hogy milyen reális lehetőségeim vannak? Érdemes bármilyen jogi lépést tennem a kereskedő irányába? Rövid távú megoldást keresek mert szükségem van egy autóra... Mégiscsak az életemet veszélyeztette a kereskedő és a vizsgaközpont is az elmúlt hetekben. (Írásbeli dokumentációm van a mért eredményekről hivatalos márkaszervizből)

Üdvözlettel: Katalin

Kedves Katalin!

A friss műszaki és a kereskedő hibás teljesítése jogi szempontból két különböző dolog. Attól, hogy friss a vizsga a kocsin, még teljesíthetett hibásan az eladó. A műszaki vizsga időpontja szintén nem érinti az Ön szavatossági jogait.

Azt javaslom tehát, hogy a mihamarabb jelezze az eladónak a kocsi hibáit és kérjen kijavítást, árleszállítást, vagy ha olyan súlyos a probléma, hogy ezekkel együtt nem is vette volna meg a kocsit, akkor elállhat a szerződéstől, az eredeti állapot visszaállítása mellett.

Javaslom, hogy vegyen igénybe jogi segítséget az ügyben, hogy a legeredményesebb megoldást sikerüljön megtalálnia. A műszaki vizsga műszaki feltételeinek való megfeleléssel kapcsolatban pedig a közlekedési hatósághoz fordulhat, panasszal, hogy vizsgálják ki, hogy hogyan vizsgázhatott le ilyen műszaki állapotban az autó.

Tisztelettel dr. Erdey Péter ügyvéd www.assisco.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Kifizettem a javítást, de még mindig a szerelőnél van

június 28., 15:23 Módosítva: 2017-07-02 17:27
0

Tisztelt Autójogász!

Március 14-én hengerfej gyanújával személygépjárművünket elvittük szerelőhöz. Szóbeli megállapodást kötöttem az alábbiak szerint: a javítási idő kb. két hét, csúszással együtt max. 3 hét, lefixáltuk, hogy részletesen beszámol a javítási folyamatról, munkanaplót vezet, és tájékoztat a konkrét hibákról.

Március 17-én több hibát diagnosztizált, megoldásként motorgenerált javasolt, mindezt személyesen beszéltük meg. Javítási díj: 220 000 Ft-ban szóban lett megállapítva. Előlegként márc. 14-én 20 000 Ft-ot kért a szerelő, ezt követően rá két hét múlva a műhelymunkákra hivatkozva 200 000 Ft-ot. Az összeget azért adtuk át, mert egy megbízható ismerős ajánlotta a szerelőt.

Letelt a max. 3 hét javítási idő, amikor a szerelő személyesen további javítási munkákra hivatkozva pénzköveteléssel állt elő. Még 100 000 Ft-ot kért a javításra, és hozzátette, hogy ez az összeg nem biztos hogy a végösszeg lesz, max. még 30 000 Ft további költség előfordulhat. Ezt az összeget annak függvényében fizetjük ki, ha az autó elkészül hiszen az előzőekben megállapított javítási költség teljes összegét már átadtuk részére.

Ekkor a szerelő "fenyegető" jelleggel az alábbiakat mondta telefonon, mely beszélgetésről hangfelvétel készült (automatikus rögzítés ): nincs papírunk semmiről, az autót, vagy félreteszi 4-5 hétre a jelenlegi rossz állapotában, vagy összeszereli a régi kopott alkatrészekkel. A kért összeget levittem neki, az eddigi összegekről átvételi elismervény készült, egy megadott javítási határidővel, ami április 14.-én lejárt. Az autó "javított" állapotba, a mai napon került volna átadásra ( ápr. 14.), de nem történt meg, egy újabb hibára hivatkozva, és azt mondta, hogy ápr. 19.-ig ne is érdeklődjünk.

Sajnos, az ajánlás miatt jóhiszeműen, és bizalommal álltunk az autószerelőhöz, de mára már nem hiszünk abban, hogy az autót képes megjavítani. Az autó a mindennapi munkához szükséges, de eltelt már 1 hónap is, kérem a javaslatát arra vonatkozóan, hogy milyen lehetőségeink vannak, hogy az autót javított állapotban minél hamarabb visszakaphassuk további egyéb költségek, illetve mindenféle rejtett hiba nélkül, garanciával. Segítségét előre is megköszönve.

Üdvözlettel: V. Zs.

Tisztelt Kérdező!

A leírtak alapján jogilag úgy értelmezhető a helyzet, hogy Ön és a szerelő között egy speciális vállalkozási szerződés (szerelési szerződés) jött létre. Ebben a kötelemben a szerelő kötelezettséget vállal arra, hogy a hibás autót megjavítja, Ön pedig ennek az ellenértékét kifizeti.

Itt fontos kérdésekben kell megállapodniuk, pl. abban, hogy egy konkrét hibát javít ki a szerelő, vagy teljes mértékben működőképes, vagy hibátlan állapotba hozza a kocsit. Ez azért fontos, mert ebből a megállapodásból lehet azt megállapítani, hogy mikor teljesített a szerződés, és mikor esedékes a díj. Azt, hogy a díjat előre odaadják nem tiltja semmi, bár főszabályként utólag, a teljesítés átvételével esedékes. Ebből a szempontból ez egy szerencsétlen helyzet, de nem reménytelen.

A szerelő nem kezdhet bele önhatalmúlag semmilyen javításba, hacsak nem ez volt a megállapodásuk. Pláne nem tarthatja magánál a kocsit, főleg, ha a munkadíja előre ki lett fizetve. Azt javaslom, mindenképp írásban kommunikáljon az szerelővel, mert annak nyoma van. A hangfelvétel sem rossz, de a felhasználhatósága kétséges... A fentiek és a megállapodásuk függvényében szólítsa fel a szerelőt, a teljesítésre, és a kocsi kiadására. Amennyiben nem teszi, akkor nyugodtan tegyen ismeretlen tettes ellen feljelentést a rendőrségen. A kifizetett pénzét, pedig attól függően, hogy az autó működőképes-e vagy sem polgári peres úton követelheti vissza.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Húzza az időt a biztosító

június 19., 15:49 Módosítva: 2017-06-29 06:12
44

Üdvözlöm!

2,5 évvel ezelőtt egy lámpával biztosított kereszteződésnél sikerült egy piroson áthajtó buszba mennem. A szokásos eljárás (feljelentés, másodfok, majd bírósági szakasz) történt a sofőr ellen, de mivel a szabálysértési eljárás 2 év után elévülés az eljáró bíróság már másodfokon ítéletet nem hozott, így pár héttel ezelőtt lezárta a rendőrség, amit továbbítottam a biztosító felé, hogy a kárt rendezzék.

A biztosító (Uniqua) természetesen ott kötött bele mindenbe ahol tudott, majd legutolsó érvelés gyanánt most közölték, hogy az ügy elévült, így nem megállapított a buszsofőr vétkessége, így nem térítenek meg semmilyen kárt! Itt hivatkoznak a ptk 6:539§ (3) bekezdésre ahol minkét fél a maga kárát viseli, de szerintem a (2)es a releváns és ide illő, ahol az köteles megtéríteni a kárt akinek a baleset bekövetkezése az ő rendellenessége miatt visszavezethető, de ezt meg sem említették! Jelzem, a sofőrt megvádolták, de bizonyítani nem tudta, hogy a szabálysértést nem követte el, így továbbra is a buszos a károkozó a határozatban. Mennyire jogszerű az ilyen hozzáállás az Uniqua részéről, mert azóta egy levélre sem válaszolnak!

Köszönöm válaszát!

Tisztelt Kérdező!

A leírtak alapján van min vitatkozni a biztosítóval. Egyrészt a polgári jogi (kártérítési) elévülés nem azonos a szabálysértési elévüléssel, másrészt a biztosító nincs kötve rendőrségi határozathoz. Álláspontom szerint jelen esetben nincs szó a Ptk. 6:539§ (3)-ról. Az igényét végső soron közvetlenül a sofőrrel szemben, vagy a biztosítóval szemben érvényesítheti

Üdvözlettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Cserbenhagyásos károkozás

június 2., 10:53 Módosítva: 2017-06-19 17:55
27

Üdv!

A segítségét szeretném kérni a következő szituációval kapcsolatban, hogy mi a további teendő. Idén március elején egy irodaház parkolójában (közforgalomtól elzárt magánterület) beletolattak a kocsimba, majd bármilyen elérhetőség vagy egyéb nélkül a sofőr elhajtott (az ütközést mindenképpen érzékelte, mivel kb. 30 cm-t lökött a kocsin...).

A kárt még aznap felfedeztem, és a gyanúmat, hogy az irodaház parkolójában történt, megerősítette a portaszolgálat is. Az eset kiváló minőségben videóra lett véve, az autó típusa, színe és rendszáma is látszik rajta. Próbáltam az illetőt megtalálni (nem benti dolgozó, hanem vendég volt), de sikertelenül, így 2-3 hét elteltével feljelentést tettem a rendőrségen, akik 1,5 hónap után a mai napon postázták a határozatot.

A határozatban "ismeretlen személlyel szemben közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése (2 rendbeli) szabálysértés miatt folyamatba helyezett eljárást a hatóság (mivel nem szabálysértés) szabálysértés hiányában megszünteti". Arra hivatkoznak, hogy mivel nem közút, nem érvényesek a KRESZ szabályai, így nem illetékesek.

Ilyenkor mit tudok annak érdekében tenni, hogy a káromat (kb 5-600 000 Ft-ra becslik) megtérítsék és a kocsit helyreállíthassam? Mit javasol, hogy kihez kellene fordulnom először? Gyanítom, hogy a határozat alapján a biztosító nem fog fizetni... Segítségét előre is köszönöm!

Üdv Ágoston

Kedves Ágoston!

Valahogyan meg kellene találni a rendszámhoz tartozó tulajdonost. Ha megvan a kamerafelvétel, akkor lejátszani neki és nyilatkoztatni arra vonatkozóan, hogy elismeri-e a kárt. A rendőrségi határozat alapján nagy valószínűséggel nem fog fizetni a biztosító, de önálló döntés alapján elképzelhető.

A biztosító ugyanis nincs kötve a rendőrségi határozathoz, még ha a károkozó nem is ismeri el a felelősségét a videó alapján a biztosító fizethet. A kár megtérítését polgári peres úton is követelheti, mind a biztosítótól, mind a tényleges károkozótól. A károkozóval szemben nehéz dolga van, mert csak attól követelhet, aki a kárt okozta, tehát a kocsit vezette. Ha senki nem vállalja, hogy vezetett és egyéb módon sem bizonyítható, akkor sajnos ez az út nem járható.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Eladtam, perelnek

május 27., 12:03 Módosítva: 2017-06-09 16:51
230

Tisztelt Autójogász!

A következő problémában kérném a segítségét: idén, e hónap első hetében adtam el a 22 éves Citroen autóm. KÉT NAPRA RÁ felkeresett a vevő telefonon, hogy haza sem ért vele, az autó még az adásvétel napján lerobbant, szerinte a vezérműszíj elszakadt. (Az előző tulaj elmondása szerint 48 ezer km volt a szíjban, én januárban vettem át az autót, ennek közlésével adtam tovább, adtam hozzá az új vezérlést is!)

A vevő telefonban közölte hogy megnézeti az autót egy szakemberrel és majd keres, több mint két hét eltelt és nem keresett, gondoltam megoldódott az ügy más okkal. Ennek ellenére kaptam egy ügyvédi levelet amiben az áll, hogy elzárkóztam mindenféle javítástól és követeli vissza az autó vételárát plusz az ügyvédi és a tréler költséget, vagy bíróság elé terjesztik az ügyet.

Mitévő legyek? Köszönettel: Áron

Kedves Áron!

Azt javaslom, hogy a levélre mindenképpen válaszoljon, és írja le az Ön álláspontját. Nyilatkozzon arra is, hogy elismeri-e a hibás teljesítést. Azt gondolom, hogy ha a kellő tájékoztatást megtette az vevő felé, akkor mentesül a szavatossági felelősség alól, persze ennek eldöntéséhez látni kellene az okiratot.

Azt, hogy a vevő bírósághoz forduljon nem tudja megakadályozni, mert "szíve joga". A perben javaslom, hogy vegye igénybe szakember segítségét, mert a legegyszerűbbnek tűnő ügyek is vehetnek nem várt fordulatokat. Egy esetleges perben a vevőjének kell majd bizonyítani, hogy a hiba már a teljesítéskor fennállt, Önnek pedig azt, hogy a kellő tájékoztatást megadta, vagy a vevő tudott, vagy tudnia kellett a hibáról.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Visszatarthatja a szerelő a kocsit?

május 19., 10:59 Módosítva: 2017-05-30 11:42
1

Tisztelt Autójogász!

A Becsapott az autószerelő. Mit tehetek? című cikkel kapcsolatban érdeklődnék, hogy ha a szerelő összerakta az autót (működik tökéletesen), akkor a tulajdonosnak kötelező-e odaadnia a járművet, ha a tulaj fizetés nélkül vinné el?

Tisztelt Kérdező!

A Ptk. szerint "A vállalkozót a vállalkozói díj és a költségek biztosítására zálogjog illeti meg a megrendelőnek azokon a vagyontárgyain, amelyek a vállalkozási szerződés következtében birtokába kerültek." Ez alapján ha a teljesítés a szerződésben foglaltak szerint történt, akkor visszatarthatja a szerelő a kocsit.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Megvettük az álmunkat, de kezd rémálom lenni

május 12., 11:04 Módosítva: 2017-05-23 17:52
581

Üdvözlöm!

Januárban vásároltunk egy 2012-es Ford Mondeo-t. 2.0 tdci, automata sok-sok extrával. Külföldről behozott autó. Már a megtekintéskor feltűnt, hogy a kormány hirtelen jobbra mozdítására koppanás hallható. Megnyugtatott a kereskedő, hogy egy 5 ezer Ft-os gömbfej és jó is lesz. Persze elhittük. Az autót átvettük, majd egy márkaszervizbe vittük váltóolajat cseréltetni ahol az állapotfelmérés után több mint 700 ezer Ft-os ajánlatot nyomtak a kezünkbe. Hátsó lengéscsillapítók, kormánymű felújítás. Ekkor még nem nagyon foglalkoztunk vele mondván túloznak. Azóta eltelt egy hónap és az egyik gátló ereszti az olajat. Automata szintezős fajta, csak gyári létezik. 140 ezer Ft/db.
Illusztráció
Illusztráció

Kérdésem, egy 4 éves autón hogyan lehetséges ez? Továbbá feltűnt a megvétel óta a hiányzó gumikéder is a bal küszöbről. Lehetséges, hogy az autó törve volt? Mit tudunk tenni? Élhetünk panasszal a kereskedés felé? Ha igen, mi lesz a ráköltött pénzünkkel?

Válaszát köszönöm! Kristóf

Kedves Kristóf!

Először is azt javaslom, hogy tárják fel a kocsi részletes műszaki állapotát és az ahhoz kapcsolódó javítási költségeket. Ezt követően lehet a szavatossági igényeket érvényesíteni az eladó felé. Ha a kocsit külföldről behozott nem mindegy, hogy ténylegesen Önnek ki adta el az autót. A magyar kereskedés az eladó?

Mert, ha igen akkor ún. fogyasztói szerződésről beszélünk, ahol a teljesítést követő 6 hónapon belül felismert hiba estén azt, már a vásárláskor fennállónak kell tekinteni. Tehát sokkal könnyebb helyzetben tudnak igényt érvényesíteni. Ha megvan a hibafeltárás, akkor haladéktalanul ajánlott, tértivevényes levélben közölni kell az eladóval és be kel jelenteni a szavatossági igényt, ami lehet a hibák kijavítása, vagy árleszállítás, vagy a javítási költség megtérítés. Mindenképpen javaslom, hogy már a szavatossági igény bejelentésekor konzultáljon szakemberrel, mert ezen sok múlik a későbbi sikeresség szempontjából.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Külföldiként Magyarországon

május 11., 10:10 Módosítva: 2017-05-12 11:09
0

Érdeklődnék, hogy külföldi állampolgárként, de már magyarországi saját tulajdonú lakhellyel (lakás) rendelkezve és jó pár éve fix magyar munkahellyel rendelkezve: Magyarországon magyar rendszámú autót lehet-e úgy vásárolni, hogy teljesen jogszerűen a nevemre kerüljön és magyar rendszámmal kerüljön a tulajdonomba?

Tisztelt Kérdező!

Természetesen lehet magyar rendszámú autót vásárolni, semmi nem tiltja, hogy tulajdont szerezzen, hiszen lakást is tudott venni, gépkocsit is fog tudni.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Vízkáros autó visszavétele

május 7., 17:45 Módosítva: 2017-05-12 11:04
32

Tisztelt Autójogász!

Azt szeretném kérdezni, hogy milyen jogaim vannak, ha vásárlás után derül ki, hogy az autó vízkáros volt? A szerződésben benne van, hogy az eladó nem vállal garanciát vagy szavatosságot. Viszont ez szerintem nem garancia kérdése. A vízkár úgy tudom totálkárnak minősített. Ha ügyvédet fogadnék milyen eséllyel nyerhetem meg? Van az eladónak is esélye megnyerni a pert? Az eladó magánszemély.

Köszönöm a segítséget. Üdvözlettel: Tibor

Kedves Tibor!

Azt, hogy mekkora eséllyel nyerne pert azt nem tudom megmondani, de az biztos, hogy van keresnivalója! Mindenképp jogi képviselővel javaslom, hogy nekifusson a dolognak. Lényeges kérdés a jogvita szempontjából, hogy pontosan mi szerepel a szerződésben a felelősségkizárásra vonatkozóan. Ez alapvetően dönti el, hogy érdemes-e pereskedni.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Becsapott az autószerelő. Mit tehetek?

április 28., 12:33 Módosítva: 2017-05-07 18:07
89

Tisztelt Autójogász!

Az alábbi eset kapcsán szeretném a tanácsát kérni. Tavaly karácsonykor lerobbant a személyautónk. December 27-én elszállítottuk egy a tőlünk 30 km-re lévő szerelőhöz, aki közölte, hogy hengerfejes az autó. A hibajelenség, hogy az 1. és 2. henger nem dolgozik és gyenge a fűtés. Vállalta az autó javítását és azt ígérte, hogy két nap múlva mehetünk érte. Azóta sem lett kész. A telefont "kinyomja", üzenetre nem válaszol.

Személyes megkeresésünkre azt mondta, hogy problémái vannak és kevés az ideje és nagyon elfoglalt mostanában, ezért nem veszi föl a telefont. Az autót állítása szerint szétszedte és összerakta majd ismét szétszedte, mert erőtlen volt a szerelés után. Jelenleg az autó motorja darabokra van szedve és szállíthatatlan állapotban van. Minden héten (egy-két hét kivételével) elmentünk hozzá, hogy ellenőrizzük a javítás állapotát, de gyakorlatilag a kertvégébe a sárba beragadva áll az autónk, lerozsdásodva.

Jeleztem neki, hogy ha nem tudja javítani az autót, akkor állítsa vissza az összeszerelt állapotot, hogy elvihessem másik szerelőhöz de kérésem hatástalan maradt. Azt ígérte, hogy két héttel ezelőtt össze lesz rakva, majd a múlt héten, aztán tegnapelőtt azaz márc.13-án reggel mehetünk érte.

Mivel biztosra mondta,ezért odarendeltem az autószállítót is. Persze a kapu zárva, szerelő sehol. 10.00-ig vártam majd eljöttem és délután 3 óra körül visszamentem, ott volt és azt mondta, hogy nagyon sok a munkája de ma azaz márc.15.-én ráér és összerakja. Hívtam, nem vette fel a telefont, majd üzent,hogy nem ér rá mert elutazik és ne képzeljem,hogy márc.15.-én dolgozni fog. Na most teljesen tanácstalan vagyok,nem tudom mit tehetek. Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelt Kérdező!

Azt javaslom, hogy írásban, esetleg jogi képviselővel eljárva hatásosabb lehet a szerelő megkeresése. Egész egyszerűen fel kell szólítani, hogy adja ki az Ön tulajdonában lévő járművet.

Ha ezt követően sem reagál, vagy nem tesz eleget a felszólításnak, akkor polgári peres úton követelheti az autó kiadását és az Önt ért károk megtérítését. Adott esetben bűncselekmény gyanúja is felmerülhet, ezzel kapcsolatban keresse meg a helyi rendőrkapitányságot. Tegyen bejelentést.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Kamerás büntetés, fizessek?

április 25., 12:59 Módosítva: 2017-05-07 11:29
8

Tisztelt Autójogász!

Egy pár héttel ezelőtt kaptam az óbudai-békásmegyeri felügyelettől "azt a bizonyos" 50 000 forintos bírságot, ami igazán sokkoló volt számomra. Ezután az újságok elkezdtek cikkezni arról, hogy ezeket a bírságokat nem kell befizetni. Ennek hírére egy kicsit megnyugodtam, de azóta semmi hírt nem hallani a fejleményekről, plusz újabb bírság is érkezett.

Az lenne a kérdésem, hogy most tényleg higgyek az újságoknak és tényleg ne fizessek? Mi van akkor, ha lejár a határidő és az összeget kamatostul kérik tőlem, vagy rosszabb bíróságon keresztül kérik a halmozott összeg befizetését? Tudok majd az újságok állítására hivatkozni? Mitévő legyek?

Üdv. István

Kedves István!

A vonatkozó jogszabály (a közterület felügyeletről szóló tv.) alapján a közterület felügyelet csak 8 napig tárolhatja a felvételt, utána meg kell semmisíteniük. Ha Ön nem fizet most, akkor egy ún. közigazgatási hatósági eljárás keretében kell megállapítani a szabályszegést és megbüntetni az elkövetőt, vagy az üzemben tartót.

Ilyen esetben azonban, mindent a hatóságnak kell bizonyítani, de mivel nincs felvétel ezt nem fogják tudni megtenni, tehát a bírságot nem lehet jogszerűen kiszabni. Azt javaslom tehát, hogy ne tegyen semmit, minden megy majd a maga útján, végül megszűnik az eljárás és nem szabnak ki bírságot.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Megvették, elromlott, perelni akarnak

április 16., 10:27 Módosítva: 2017-05-01 07:19
19

Üdvözlöm!

A következő problémám lenne: 1 hónapja adtam el a 20 éves Suzukim és felkeresett a vevő hogy 2 dugattyú is el van törve. Mikor eladtam semmi hibája nem volt! Megvolt a tesztkör, vezette a vevő (kb 350 km-re vitték az autót, jó kis próba út volt, erre 1 hónap után követelőzik) rendben találták, megvették, majd most jött a telefon, hogy fizessek, mert ha nem beperel. Sima formanyomtatványt töltöttünk ki.

Mitévő legyek? Üdv: Attila

Kedves Attila!

Egy 20 éves autó esetén - persze kérdés, hogy hány kilométer van benne - az elhasználódottság foka már olyan mértékű kockázatot hárít a vevőre, hogy nagyon nehéz helyzetből indul, ha szavatossági igényt kíván érvényesíteni. Ebben az esetben a vevőnek azt kell bizonyítania, hogy a két dugattyú az adásvétel időpontjában már törött volt. Ez viszonylag nehéz lesz álláspontom szerint, ha úgy van ahogy írta, hogy semmi hibája nem volt a kocsinak. Azt nem tudja megakadályozni, hogy a vevő pert indítson, sajnos ha így lesz, akkor védekeznie kell, de mint mondtam, a bizonyítás terhe rajta van.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Foglalót fizettem, de nincs autóm

április 5., 10:35 Módosítva: 2017-04-09 10:19
87

Tisztelt Autójogász!

Érdekelne a véleménye az ügyemben. Több mint egy hónapja kinéztem egy autót magamnak, vételára 800 ezer Ft. Eladóval egyeztettem, elutaztam és megnéztem az autót. Hirdetésben érvényes magyar okmányokkal volt hirdetve az autó. Eladó jelezte, hogy nem lett fogalomba helyezve, mert mégsem tartja meg az autót magának. Tetszett az autó, átadtam foglalónak 280E ft-ot. Sajnos tapasztalatlanságom miatt nem lett lefektetve az autó átadásának időpontja. Azóta eltelt egy hónap, az autó a mai napig nem lett forgalomba helyezve. Sajnos már késő volt utánaolvasnom a szerződés helyes kitöltéséről.

Az eladó kézzel írta a szerződést, nem akart kitölteni adás-vételi szerződést, mivel az én nevemre lesz vizsgáztatva az autó. Két hete pénteken azt mondta telefonon, ha nem lesz meg az autó hétfőre, az enyém lehet ingyen. Nem történt meg az autó papírozása. Lassan már úgy vagyok, hogy ingyen sem kellene az autó :(

Ön szerint, ha szóbeli megállapodás történt az autó átadásának határidejéről, és az átadás nem történt meg még 3 héttel később sem, elállhatok a vételi szándékomtól? A foglalót ilyen eseten is elbukom?! Olvastam, hogy a foglaló összege 5-20%-ig terjedő összeg, én ennél jóval többet adtam. Mit tanácsol nekem? 

Köszönöm szépen, kellemes hétvégét, tisztelettel FA

Tisztelt Kérdező!

A gépjármű adásvételi szerződésnek nem érvényességi eleme az írásbafoglalás, tehát azt érvényesen szóban is meg lehet kötni. (más kérdés, hogy írásba foglalás nélkül nem jegyzik be a nyilvántartásba, de ez a Ptk szerint tulajdonjogot nem érinti) Tehát azt kell vizsgálni, hogy Önök között létrejött-e adásvételi szerződés. Ha igen, akkor "jöhet" a foglaló kérdése.

Véleményem szerint a vételárhoz képest kicsit magas az összeg, ezét elképzelhető, hogy mérsékli a bíróság, de erre majd hivatkozzon az alperes. Ha a szándéknyilatkozattal ellentétesen az eladó nem kívánja eladni a kocsit, akkor természetesen jogosult elállni a jogügylettől.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Javítgatás garanciában és azon túl

március 30., 12:21 Módosítva: 2017-04-16 10:27
0

Tisztelt Autójogász!

2015 áprilisában márkakereskedésből vásároltam egy új Nissan személygépjárművet, melyen 3 év gyári garancia van, mely jelenleg is érvényes. A jármű légzsákrendszere 2015 júliusában jelzett először hibát. Ekkor az utas oldali első légzsákot cserélték. A rendszer 2016 júniusában újra hibát jelzett (ekkor a bal oldali függönylégzsák hibáját jelezte a rendszer), kibontották, visszarakták, a jelzés megszűnt. A hibajelzés most 2017 februárjában ismét jelentkezett.

A kérdésem az, hogy ilyen esetben van-e lehetőség végleges javítás kérésére, például a légzsákrendszer cseréjének kérésére, vagy marad a szerviz javítgatása, amivel együtt járhat a hiba újbóli megjelenése. Ebben az esetben mi történik, ha ez a konkrét hiba a garanciaidő lejárta után ismét jelentkezik? Ilyenkor kérhetem a hiba ingyenes javítását, vagy az már az én költségem lesz majd? Ha igen, érdemes-e esetleg garanciát hosszabbítanom (ha jól értem garanciabiztosítást kötnöm), vagy ebben az esetben az sem segít?

Válaszát, segítségét előre is megköszönve: Péter

Kedves Péter!

A Ptk. szerint a kellékszavatosság és a jótállás esetén eltérően kell a határidőket számítani. A jótállásnál az igényérvényesítési határidő jogvesztő, tehát a határidő lejárta után semmilyen feltételekkel nem érvényesíthető.

Természetesen arra lehetőség van, hogy a kereskedéssel közösen a garancia idejét meghosszabbítsák, vagy arra is, hogy ilyen jellegű biztosítást kössön. Természetesen ezek mind pénzbe kerülő megoldások, a döntés az Öné, hogy igénybe veszi-e őket.

Fontos azonban, hogy a beszerelt alkatrészért a gyártó/forgalmazó kellékszavatossággal tartozik a Ptk. alapján, tehát ha a szavatossági időn belül elromlik az alkatrész, akkor a szavatossági jogait érvényesítheti, de ez nem garancia.Annyiban hátrányosabb helyzet, hogy a kellékszavatosság esetén a bizonyítási teher főszabályként Önt terheli, míg garancia (jótállás) esetén nem.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Rosszabb az autó mint javítás előtt

március 27., 09:58 Módosítva: 2017-03-29 06:45
80

Tisztelt Autójogász!

Kérdésem a következő. Autószerelőhöz vittem a 3,5t Mercedes 412-es autóm, mivel kopogó hangot adott. Azt mondta, főtengelyes és elvállalta a javítást úgy, hogy az alkatrész beszerzést ő végzi, de a beszerzési kedvezményt (40 %) leszámolja vagyis ha 100 Ft valami, az 60 Ft és ezen az áron számolunk el.

Szétszedte, de nem volt főtengelyes, csapágysort cserélt, állítólag egy porlasztó csúcsot és szívószelepet. 380 ezer Ft-t kért az alkatrészért, 20%-ot rászámolt a megegyezés ellenére, amiről kézzel írott papírt adott, nem számlát. Ez neki adózatlan jövedelem.

Az autó nem jó, visszavittem, azt mondta ez jobb nem lesz, a teljesítménye csökkent, a végsebessége is messze elmarad, véleményem szerint a vezérlést nem jó helyre tette. Nem javítja ki a hibát.

Hova tudok fordulni? Tisztelettel várom válaszát.

János

Kedves János!

Ha Ön tudja bizonyítani, hogy a szerelő szerelte a kocsit és azt is, hogy mi volt az Önök megállapodása, és a szerelő ennek nem, vagy nem megfelelően tett eleget akkor jó eséllyel polgári peres úton kikényszerítheti, hogy a szerelő javítsa ki a hibát.

Azt gondolom, hogy mivel nem adott számlát a javításról, mindenképpen ő van rosszabb helyzetben, mert ezzel számviteli szabálytalanságot követett el, mit bírsággal szankcionál a NAV.

Ha bizonyított, hogy a kocsi nála járt és nem adott számlát könnyen bajba kerülhet, függetlenül a hibás vagy nem hibás teljesítésről. Azt javaslom, hogy írásban jelezze a problémát a szerelőnek és végső soron indítson pert ellene. A pereskedés előtt feltétlen konzultáljon jogi szakemberrel.

Tissztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Távolról sincs vége, olvasson még