Motorcserével kapcsolatos hatósági eljárások

2009.07.29. 16:31 Módosítva: 2009.07.29. 16:31

Tisztelt Autójogász!

Én most estem át kis hazánkban egy típusazonos motorcserén (motorkód azonos), és segítenék leendő sorstársaimnak. A következőkben leírtak a közlekedési hatóság és főleg egy okmányiroda gyakorlatát tükrözik.

A motorcseréről csak akkor kell a szakszerviz igazolása, ha az autó új. Ebben az esetben ez elég is az átíráshoz, nem kell a közlekedési hatósághoz menni, kezdhetjük tehát az okmányirodával. Ellenben egy használt, akár pár éves autó esetében a szerelő kicseréli a motort, és nincs szükség a szakszerviz igazolására. Innentől három lépcső, sorrendben, tehát használt autóra vonatkoztatva:

1. Nemzeti Közlekedési Hatóság: megvizsgálják, hogy tényleg típusazonos motor van-e beépítve, és kiadják a műszaki adatlapot (ez kell az okmányirodai átíráshoz − díja: 2380 Ft).

2. Okmányiroda: kell tehát a műszaki adatlap, törzskönyv, forgalmi, kötelezőt igazolni, személyi igazolvány és a beépített motor tulajdonjogát igazolni (pl. adásvételi) − utóbbi fontos!

Az okmányirodában fizetendő: 6000 Ft/forgalmi; 6000 Ft/törzskönyv és a műszaki címke csak akkor kell, ha lejárt a műszaki. Esetemben még érvényes volt, így a 450 Ft-ot nem kellett befizetni.

3. Zöldkártya: ugyanis azon is rajta van a motorszám (ha csak motorkódos az autó, akkor ez némileg értelmét veszti, legalábbis az autós szemszögéből). A zöldkártya díja pedig autóként eltérő.

A fentiekben leírtakkal kapcsolatban még annyit megjegyeznék, hogy az okmányirodában ülő hölgyek finoman szólva sem voltak a helyzet magaslatán, ahol tudtak, belekötöttek mindenbe, így engem meggyőztek a teljes hozzá nem értésükről. Ezúttal is gratulálok nekik! Viszont a törzskönyv − ami nem az ő feladatuk − egy hét alatt megérkezett.

Remélem, ha hosszan is, de tudtam segíteni.

Tisztelettel:

Szabolcs

Tisztelt Szabolcs!

Információkban bővelkedő levelét megköszönve közzé tesszük. Annyival egészíteném ki a leírtakat, hogy ha a járműbe a gyári motor helyett egy másik, nagyobb teljesítményű motort építünk be, az nem típusazonos (a motor kódja nem egyezik az eredetivel), a motor cseréje csak a motorcserét engedélyező, a közlekedési hatóság által kiadott átalakítási engedély megléte esetén végezhető el. Típusazonosnak − és ezért engedélyezési eljárás nélkül cserélhetőnek − csak az a motor minősül, amely az eredetivel gyártmány, hengerűrtartalom és típusjelzés tekintetében maradéktalanul egyezik.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István