Kötelező a pótkerék?

2010.06.19. 12:02 -

Tisztelt Autójogász!

Érdeklődni szeretnék, hogy a jelenleg érvényben lévő szabályozások milyen kötelező tartozékokat kívánnak meg, mivel a közeljövőben LPG üzeműre szeretném átalakíttatni a kocsimat és olykor, praktikussági okokból a pótkerék kikerülne a kocsiból (amennyiben lehetséges).

Konkrétan arra lennék kíváncsi, hogy a pótkerék kötelező tartozéknak számít-e és ki lehet-e váltani például defekt javító sprével/szettel.

Válaszát előre is köszönöm,

Tisztelettel: B. Jenő

Tisztelt B. Jenő!

A pótkerék nem kötelező tartozék, kiveheti vagy kiválthatja mással. Kötelező tartozék viszont az elsősegély doboz, az izzókészlet és az elakadásjelző háromszög.

Tisztelettel: Dr. Koszoru István

A fenti tanács első megjelenésének időpontja 2010. június 19., 12:02, ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A tanácsok pontosságáért és hasznosságáért szerkesztőségünk mindent megtesz, de tartalmukért és a betartásuk következményeiért felelősséget nem vállal.

Kommentek

  • 2010.06.19 16:43:39motyo87

    arthur877
    Azért énis megnézném hogy egy új Megane-n vagy fentebb említett típusokon kicseréled az út szélén az izzókat

  • 2010.06.19 18:12:21Gubo77

    Adam2101: "Értelemszerűen azért, mert a defektes autó akadályozhatja a forgalmat, balesetveszélyt teremt amég nem tud továbbhaladni."
    Akkor fogja akadályozni a forgalmat, ha ott, ahol van, nekiáll kereket cserélni... Erre azt válaszolnád élből, hogy guruljon el egy olyan helyre, ahol már nem zavar senkit. Így van, igaz! Viszont ott már nyugodtan megvárhatja a segítséget is. A kör bezárult.

    Az izzókészletre meg:
    [link]

  • 2010.06.19 19:09:52Inter Face

    Pótkerék sok kocsiban gyárilag nincs

  • 2010.06.19 19:17:33Inter Face

    ..helyette adnak esetleg egy defektsprayt amit a hajunkra lehet kenni egy komolyabb defektnél.Izzókészlet már nem kötelező mivel a tisztelt gyártók érdeke ,hogy minden csipcsup dologgal szervizbe kelljen vinni az autót.Olyan helyekre rakják az izzókat ,hogy lökhárító lebontás,vagy motortér szétbombázás nélkül hozzá sem lehet férni,természetesen speciális szerszámokkal.Erre műszaki beállítottságú is nehezen képes az útszélen,nemhogy egy háziasszony..Ott kéne kapirgálni aki ezekre az autókra így engedélyt adott.

  • 2010.06.19 19:36:28swt

    "Izzókészlet már nem kötelező mivel a tisztelt gyártók érdeke ,hogy minden csipcsup dologgal szervizbe kelljen vinni az autót."

    Lapozd fel a gepkonyvet, meg fogsz lepodni. A mai napig benne van, hogyan kell izzot cserelni.

    "Olyan helyekre rakják az izzókat ,hogy lökhárító lebontás,vagy motortér szétbombázás nélkül hozzá sem lehet férni,természetesen speciális szerszámokkal."

    Aztan milyen specialis szerszamokra volt szukseged? Meselj.

    "Erre műszaki beállítottságú is nehezen képes az útszélen,nemhogy egy háziasszony.."

    Miert, a regi autokban ki tudtak cserelni a haziasszonyok az izzokat? Na ne rohogtess.

  • 2010.06.19 19:51:50Inter Face

    Bonts le egy vw vagy renault első lökhárítojat szerszámok nélkül vagyis azokkal amit adnak hozzá(semmit)..Vagy egy régi puntoban is szépen le van írva mit hogy kell a lámpatest hátulján letekerni csak az nincs odaírva hogy nem lehet a lámpához hozzáférni .Ugyanez honda ,akkut ki, úgy kezdődik mert egy 3éves keze sem fér be,de az nincs leírva a használati utasításban.. .Egy régebbi kocsin bizony ki tudta cserélni az izzót akárki, ha akarta.Volt műszaki üzemeltetés vizsga vagy mi volt a neve..Mondjuk kevesebb is volt régebben a semmihezértő méteresműkörmös plázaribi.

  • 2010.06.19 20:21:16swt

    "Bonts le egy vw vagy renault első lökhárítojat szerszámok nélkül vagyis azokkal amit adnak hozzá(semmit).."

    Fenyszoroban az izzocserehez ugyan miert kene lebontani a szoknyat? Egyebkent mennyire specialis szerszam egy csavarkulcs szerinted?

    "Vagy egy régi puntoban is szépen le van írva mit hogy kell a lámpatest hátulján letekerni csak az nincs odaírva hogy nem lehet a lámpához hozzáférni ."

    Fiat188ban? Miert ne lehetne odaferni?
    [link]

    A tompe orru autokben, ahol melyen/szelen ul a lampatest, melyen be kell nyulni, az igaz. De pont ezert rajzoljak le, hogy mit keress.

    "Ugyanez honda ,akkut ki, úgy kezdődik mert egy 3éves keze sem fér be,de az nincs leírva a használati utasításban.."

    Melyik Honda? Pont a japok szoktak akkuratusan leirni, hol mit kell kicsavarni/lebontani.

    "Egy régebbi kocsin bizony ki tudta cserélni az izzót akárki, ha akarta."

    A haziasszonyok? Na ne.

  • 2010.06.19 20:58:25ozirisz

    swt, már a IV golf szervízkönyvében is az volt, hogy izzócserénél forduljon szakszervízhez. a sárga angyal is szenvedett vele vagy egy órát, és mint mondta, szerencsére nem az aksi felőli égő szállt el, mert az extra szopás lett volna. a hivatalos parasztvakítás szerint ezeket az izzókat nem szabad kézzel megfogni és robbanásveszélyesek, de valójában nyilván az a cél, hogy minden kis sz*rért vidd a szervízbe.

  • 2010.06.19 21:17:27jónévez

    swt, hát gyere már el, cserélj izzót a Suzuki Wagonban. Nem különleges jármű, átlagautó, átlagembernek.
    A hátsóhoz le kell szerelni a lökhárítót. Az elsőhöz ki kell venni az akkumulátort, három vezetéket lehúzkodni, megjegyezni, melyik melyik, utána férsz hozzá az égőhöz, már akkor viszonylag könnyen. Utána ugyanezt vissza, mindezt útközben, természetesen sötétben, mert világosban az autó belsejéből nem is tudtad, hogy nem jó a bal első tompított fenyszóród.

    "Miert, a regi autokban ki tudtak cserelni a haziasszonyok az izzokat? Na ne rohogtess." Igen, a régiben ki tudta cserélni. A mostaniban nekem is félórába telt.

  • 2010.06.19 21:35:46Deszkás

    Kedves swt! Miért kötöd az ebet a karóhoz, és mondod, hogy mindenben ki lehet cserélni, Dolgoztál, cseréltél már a fenti autók egyikében is izzót? Amikor a törvény megszületett, a TV-ben is mutattak jó pár autót, amiben nem tudod kicserélni az izzót, csak szerviz. De pl kíváncsi lennék, hogyan cserélnél izzót egy Audi A2-ben, de esetleg megnézném azt is, amikor te egyáltalán a motorháztetőt felnyitod. :DD (Tudod, azt sem lehet otthon, csak szervizben.) Na ennyit az okoskodásodról!

  • 2010.06.19 22:29:38Justice RAT

    Azért + 1 havi kosztpénzt adnék az asszonynak, ha ki tudná cserélni a 92-es astrában az izzót :)))

  • 2010.06.20 02:40:12swt

    "már a IV golf szervízkönyvében is az volt, hogy izzócserénél forduljon szakszervízhez. a sárga angyal is szenvedett vele vagy egy órát, és mint mondta, szerencsére nem az aksi felőli égő szállt el, mert az extra szopás lett volna."

    Ti ezzel tenyleg egy orat szerencsetlenkedtetek?
    [link]

    "a hivatalos parasztvakítás szerint ezeket az izzókat nem szabad kézzel megfogni"

    Soha nem is szabadott a halogen izzo burajat puszta kezzel megfogni, jo reggelt kivanok.

    "és robbanásveszélyesek"

    Ezt a hulyeseget garantaltan nem hallottad egyetlen gyartotol sem. Megis mi lenne szerinted robbanasveszelyes egy mezei halogen izzoban?

    "de valójában nyilván az a cél, hogy minden kis sz*rért vidd a szervízbe."

    Ha ennyire bena vagy az izzocserehez, akkor tenyleg jobban teszed ha szervizbe viszed, mert csak kart okozol.

  • 2010.06.20 02:54:52swt

    "Az elsőhöz ki kell venni az akkumulátort, három vezetéket lehúzkodni, megjegyezni, melyik melyik, utána férsz hozzá az égőhöz, már akkor viszonylag könnyen."

    Ebben szerinted mi a bonyolult?

    "De pl kíváncsi lennék, hogyan cserélnél izzót egy Audi A2-ben"

    Ott nem veletlenul van eloirva izzocserenel a szerviz felkeresese. A motorterben egy gyufat nem lehet leejteni, ezert ki kell kapni a lampatesteket, es ez nem varhato el egy atlagembertol.

  • 2010.06.20 07:17:15bobeszedulacika

    én csak annyit tenné hozzá a tisztelt(inkább nem)levélírónak:felejtse el azt hogy ő vezet!!!a jogsiját vajon hogy szerezte???de ha már meg van,adja vissza mert bizonyára valamilyen adminisztrációs hiba folytán kapta.
    minimum 17 évesen enyit illene tudnia!!!
    a jogászdoktor meg bizonyára csak egy le csuszot valaki akinek fogalma sincs naprakészen a dolgokról.

  • 2010.06.20 07:52:54Ciri

    "az Audiban már 10 éve sem volt pótkerék.(A2)még helye sincs."

    Minden Audihoz tudsz rendelni pótkereket. Több fajtát is.

  • 2010.06.20 07:54:21Ciri

    "a sárga angyal is szenvedett vele vagy egy órát, és mint mondta, szerencsére nem az aksi felőli égő szállt el, mert az extra szopás lett volna."

    Nem az autó hibája, hogy egy hülyegyerek ment ki javítani. Bármikor cserélhető perceken belül a IV-es Golfban izzó.

  • 2010.06.20 07:55:33Ciri

    "De pl kíváncsi lennék, hogyan cserélnél izzót egy Audi A2-ben"

    Ha ennyi az összes érved a mai autók cserélhetetlen izzóira, az kurva kevés lesz ahhoz, hogy meggyőzz bárkit is. :)

  • 2010.06.20 07:57:04Ciri

    "a hivatalos parasztvakítás szerint ezeket az izzókat nem szabad kézzel megfogni"

    Ez neked új baszod?

  • 2010.06.20 08:00:12Ciri

    "Bonts le egy vw vagy renault első lökhárítojat szerszámok nélkül vagyis azokkal amit adnak hozzá(semmit).."

    Mihez is kellene egy VW lökhárítóját az út szélén lebontani?
    Mesélj!

    Másrészt, ha egy 2107-es lökhárítóját lebontod egyetlen csavarhúzóval, fizetek egy fagyit.

  • 2010.06.20 08:05:47pipikirálylány

    swt:

    VOlt főnököm C5 kocsijában már 6-7 éve is aknáról cseréltek izzót. Illetve kocsit felemelve. Nyilván ezt sötétben akárki megcsinálja. :) A 2006-os Yarisomban van 3cm hely. Nem lehetetlen, de szopó.

    A kocsi gyártókat kellene kötelezni arra, h szerelhető kocsikat csináljanak.

  • 2010.06.20 08:45:41mufflinca

    Izzókészlet témához: Lehet cserélni izzót, de nem egyszerű. Focus fényszóró izzó csere nem kis manőver, Susuki hátsó helyzetjelzőt pedig az Esztergomi gyárban is kasznisérülés erős veszélyével teszik. Forgalomban nehezen kivitelezhető dolgok. Kocsi alá kell feküdni, lökhárítót levenni stb. Akku sarut levenni sem egyszerű, gyakran bevan sűllyesztve elérhetetlen helyre, ahol csak egyéb dolgok lebontása után férni hozzá. Ne várjuk már mindenkitől el, hogy autószerelő legyen! Ne legyen trehány és javítassa meg mihamarabb ez a lényeg! Bár csak ez lenne az autózás legnagyobb gondja!

  • 2010.06.20 09:41:59JoinR

    Sok kocsiban szívás a csere, de igazából elég ritkán kerül erre sor...ami miatt megállnék az csak éjszaka a tompított fényszóró, anélkül elég szívás, de a többivel (nélkül) még haza lehet menni szerintem.

    Egyébként most csinálok motoros jogsit, és ugye a KRESZ része majdnem ugyanaz az autósokéval, szal együtt van, és ott úgy tanítják, hogy KÖTELEZŐ az izzókészlet (a hivatalos tesztben (igen, friss, 2010-es) is benne van a kérdés valamilyen úton-módon, és ott is elvileg kötelező), szóval elég érdekes a helyzet.

  • 2010.06.20 09:45:25JoinR

    "A kocsi gyártókat kellene kötelezni arra, h szerelhető kocsikat csináljanak."

    Ez azért elég meredek, mégis hogy döntenék el, hogy szerelhető? :D Ennyi szerszám kell hozzá, ennyi IQ, esetleg ennyi idő?

  • 2010.06.20 09:55:08forumnick

    "VOlt főnököm C5 kocsijában már 6-7 éve is aknáról cseréltek izzót. Illetve kocsit felemelve. "

    Ez kicsit túlzás, de tényleg nagyon nehéz cserélni benn az első izzót. A bal oldalinál ha az akksi kint van, akkor már egyszerű (ha apró kezű nőgyógyász vagy).
    A jobb oldali lámpánál ott a szervószivattyú, ami miatt talán annyi helyed van, hogy az izzót kibuktasd. A kezem nem fér oda.

  • 2010.06.20 10:13:56mufflinca

    Már a fogalom is, hogy "izzókészlet" elavult. Az álltalános készlet semmihez sem való már. Ha a fényszóróhoz választok, akkor az összes többi tuti nem jó sehova. Vagy van mondjuk Jaguar Stype 2009. 40. heti izzókészlet :)? Tessék otthon javítgatni a szükséges alkatrésszel és ne az utcai porban félreállva. Ez így ésszerű.

  • 2010.06.20 14:02:21Ciri

    "én az A2 ről írtam"

    A tökömet érdekli, hogy mire gondoltál. Úgy is írj akkor.

    Ugyanis ezt írtad:
    "az Audiban már 10 éve sem volt pótkerék.(A2)még helye sincs."
    Én ebből azt szűrtem le, hogy az Audiban 10 éve nincs pótkerék, az A2-ben még helye sincs.

  • 2010.06.20 14:06:47Ciri

    Ja, a lényeget meg elfelejtettem, annyi marhaságot hordasz össze:

    Természetesen volt pótkerék az A2-höz, kemény 16e forintért. Ha nem kérted, volt benne gumijavító készlet.
    Mindegyikben.

  • 2010.06.20 20:27:50Nigger bácsi

    B Jenő.. Te olyan hülye vagy, hogy mutogatni kellene téged a tv-ben...

  • 2010.06.20 22:23:31ColT

    @Adam2101 : Igen, én is jártam hasonlóan, csak ott az álló autó egy bukkanó takarásában volt, és nem volt műszaki hibás - ő teremtett veszélyes helyzetet, és engem b*tak meg!

  • 2010.06.20 23:00:10tukacsakos

    Tisztelt swt!
    Úgy látom nagyon okos emberrel állunk szemben. A japán autók nagyrészénél a biztosítékcserét sem olyan egyszerű megoldani, hiába adnak hozzá "célszerszámot", még nekem is rendre gondot okoz. (185cm és 70kg vagyok szóval az ujjaim is hosszúak és véknyak).
    Adam2101-nek meg annyit, hogy biztos könnyebb lett volna kikerülni az álló autót, ha mellette guggol egy emberke.

  • 2010.06.21 01:03:57S3D

    A2 izzócsere M5 mellett. (Lehet mondani, hogy "nah, hogy parkolt a paraszt" de ures volt az egesz parkolo, igen hajnali 2-kor pedig a mozgas korlatozott parkoloba is beallok (Az egyikbe az ures 24 -bol) a tesco elott). Szal A2 motorhaz teto nem nyilik, de ugy le lehet szedni. Izzot cserelni nagyon mocsok munka volt, a kezed pont befer, az ujjaidat mar nem tudod hajlitani, es egy ilyen kb 12 ponton hajlitott drotot kell vagy 3 helyre beakasztani.[link]
    Potkerek nincsen benne... helye sincsen.

  • 2010.06.21 01:20:30S3D

    Ha esetleg nem lett volna vilagos, melyik oldalon allok a kerdesben, a fenti par sorommal arra probaltam utalni, hogy nem, nem lehet kicserelni az izzot. Nyugodt parkoloban (Ahova keresztbe allsz, hogy meg kevesbe ussenek el) a legszebb felhotlen deli napsutesben ket muszaki vegzettsegunek (nem autoszerelo) fel oraba telt. Ok, masodszorra valoszinu meglenne 5-10 perc alatt, de nem elvarhato, hogy ezt barki ki tudja cserelni. Foleg nem ejjel, esoben, utszelen, jonnek a verfarkasok is (akkor legalabb a telihold fenye kicsit segit), kanyarban, almosan, bölcsészen, etc...

  • 2010.06.21 05:20:18Ciri

    "Életben nem láttál még A2 -t ez kideről de magas lóról osztod az észt.nekünk volt kettő a haverom ezeket bontja.Nincs helye a pótkeréknek nem érted meg!!!!"

    Hamarabb és több félét, mint amennyit te valaha az életedben láthatsz.
    Emelt padlóval kaptad az autót ha rendelted hozzá. Pontosan olyan volt -csak kicsiben- mint például a Q7 összehajtogatott abroncsú pótkereke, amelyet a csomtérből lehetett felfújni. Senki nem rendelte de a lehetőség adott volt. Ma megnézem a kódját is az extrának.
    Szóval pucus, ha valamit negyvenhárom felkiáltójellel írsz le, attól még baromság marad.

    "a DISZKLEKSZIA kezelhető:-))"

    Neked meg a kurva anyád.

  • 2010.06.21 10:08:25Faby

    Pótkerékhez:

    Terjed az a tendencia, hogy az új autókhoz külön kérni kell a pótkereket, tizen párezres tétel, de nem hiszem, hogy ezen kellene spórolni!

    Izzócseréhez:

    Nekem az Ocatvia II megoldása szimpatikus, bár még nem volt rá szükség: néhány kallantyú oldásával előre ki lehet buktatni a komplett lámpatestet, kényelmesen hozzá lehet férni az izzóhoz.
    Igaz, nem vagyok róla meggyőződve, hogy egy ilyen játék után nem kell fényszórót állítani, de egy kicsit elállítódott fényszóró még mindig jobb, mint sötétben vakon, vagy félvakon közlekedni.

  • 2010.06.21 12:22:30GiXXXer

    Az izzócsere a dizájn oltárán feláldoztatott!

    Nekem: kormány koppra, doblemezben kisablak (nekem kötegelő is fogja), a lámpatesten egy bivalyerős fedél, amit csak fetrengve tudok kiakasztani. Aztán ott az izzó leszorítója, még előbb le kell róla húzni a csatlakozót... :) Tök egyszerű!
    Vagy!
    Lökhárító adott oldala le, a 2 centis résen villáskulccsal a csavart le, majd a 2 torxot is le, és ügyeskedve, feszegetve, de kijön a lámpatest. Ezt akkor tanultam meg, amikor beletörtem egy xenon-fejet... :P

    De könyörgöm! Az ember azért veszi az adott típust, mert tetszik neki. Nekem ez tetszett, ennek itt van a lámpája, és kész!

    Jaaa!!! Mai gyári xenonos autóknál legyen az izzókészletben 1 ballaszt is??? És Kis Pálné nyugdíjas óvodapedagógus is ki kell tudja cserélni?

  • 2010.06.21 12:45:43Sam. Joe

    Izzócsere témához:
    [link]

  • 2010.06.21 14:04:05KuKori

    Valaki bedobta már a Renault Mégane 2-t, mint aduászt? :D Az azért elég cinkes, nem? A Laguna 1 phase 2-n is vicces, főleg ha indexben cserélnél izzót, bizonyos motorvariánsoknál pedig különösen szórakoztató, mint pl. a V6-nál :) Egyszerűbb kivenni a maszkot, majd a lámpatestet magát.

    Nekem a Mondeo 3 az etalon, ha a felhasználóbarát izzócsere lehetőségét nézzük. Két fül kihúz felfelé, lámpa a kézben,, csati lehúz, oszt lehet cserélni, amit csak akarsz. Kb. 1 perc alatt kivitelezhető az égőcsere.

  • 2010.06.21 15:24:01GrandTurismo

    Látom mindenkinek vannak "szép" élményei..:))valóban eléggé nagy gond a sok "félszemű" autós.sok kometelővel 1etértek h.igenis problémás sok modern kocsiban izzót cserélni....én mondjuk raknék 1 programot a kocsi vezérlőjébe h.izzó kiégés esetén 1 adott távolságot engedne levezetni....szervizig stb.más kérdés h.az izzócserét ingyenessé tenném,élet-közlekedés biztonság miatt.....a régi kocsikat izzócsere szempontból nemkéne a modern kocsikhoz mérni,azis 1 dolog h.a gyárak bonyolítják "agyon" a kocsikat....ami azért visszaüt.....én speciel elenne vagyok az izzós világításnak.és nemcsak a kiégés és kontakthibák miatt....

  • 2010.06.21 19:14:52Ciri

    "Gondolom kis nyomoronc vagy ,mert élőben biztos nem lenne ilyen nagy a pofád:-))"

    Ajajaj, megszólalt a monitorlakó.

  • 2010.06.21 19:41:38Bandi a hegyről

    GrandTurismo: Persze, programot a "vezérlőbe"! És akkor megáll az autó az autópálya közepén éjjel, mert kiégett az egyik izzó?
    Ingyen izzócsere? Akkor legyenek ingyen a fékek és gumiabroncsok cseréi is, mert azok is veszélyesek. Te vagy még gyerek vagy, vagy tökéletesen ökör. Remélem az előbbi.

  • 2010.06.22 10:52:53otirt

    2010.06.20 09:45:25 JoinR
    Ezt azért elég könnyű eldönteni. Egy izzófoglalat akkor szerelhető (értsd az izzó könnyen cserélhető), ha a lámpabúra vagy a foglalat burkolatának megbontásához legfeljebb egy (1 db) szerszámot kell alkalmazni és más rendszereket, alkatrészeket nem kell megbontani.

  • 2010.06.23 15:31:33Lower

    Nem az a baj, hogy szerelhető-e vagy sem hanem, hogy sokan akkor sem cserélik/cseréltetik ki a rossz izzót ha tudják, hogy nem jó.
    Nem hiszem, hogy ennyire gagyik lennének a mostani izzók, mint ahány félszemű szaladgál az utakon. Elmegy az még a következő kötelező szervizig aztán majd akkor ki lesz cserélve, ha meg közben beüt a gebasz akkor meg sírnak, hogy TK-s lett a verda.
    Pótkerék:
    Ha van, ha nincs akkor sem állok meg olyan helyen kicserélni ahol esélyes, hogy baleset lesz a vége. Ha kell elmegy az felnin is egy megfelelő helyig ahol normálisan ki lehet cserélni. Igen, tönkre mehet a felni, de kit érdekel ha cserébe egy darabban érek haza. A legdrágább felni szétcseszése is jobb befektetés mint egy tolószék vagy egy koporsó.

 

h i r d e t é s

Autójogász Autójogász

Haragosa van? Kárvallott? Rendőri túlkapás áldozata? Kérdezze az Autójogászt, vagy böngéssze a több száz eddigi tanácsot. Kereshet is! Per- és tehermentességet kívánunk!

KeresésKeresés

IndapassIndapass

Totalcar áruház

tömítés, szelepfedél
SUZUKI SX4 1.5 Ferdehátú 2006-2013
5486 Ft
törlőlapát
SUZUKI SWIFT 1.3 DDiS Ferdehátú 2005-2013
5638 Ft
hosszbordás szíj
SUZUKI GRAND VITARA 2.5 V6 24V zárt terepjáró 2001-2013
2710 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Doing 180 km/h down the stairs
It's hard to believe that a car can withstand such an abusement. This is what we call a proper off-road suspension.