Igaziak-e az autó papírjai?

2005. december 4., 22:49 Módosítva: 2005.12.04 22:49

Tisztelt Autójogász!

Kérdésem az lenne, hogy hol lehet annak utánanézni, hogy törvényesek-e az autó papírjai. Konkrétan a forgalmi engedélyen szereplő autó adatai valósak-e, tényleg az az autó szerepel-e a nyilvántartásban, ami a forgalmiban van.

Tisztelettel:

Levélíró

Tisztelt Levélíró !

Hivatalos tájékoztatást a BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatal Közlekedési Igazgatási és Nyilvántartó Főosztályától kérhet csekély mértékű igazgatási szolgáltatási díj ellenében, a hivatal különböző elérhetőségeit a www.nyilvantarto.hu oldalon megtalálja.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Járművezetéstől eltiltás

2005. december 4., 22:45 Módosítva: 2005.12.04 22:45

Tisztelt Autójogász!

2005. 08. 15.-én jogerősen 35e Ft pénzbírsággal és 2 hónap járművezetéstől való eltiltással büntettek, jelentős sebességtúllépés miatt. A büntetés összegét befizettem, az eltiltásból még kb. 2 hét lenne hátra, és most kaptam egy felszólító levelet az Okmányirodától, hogy 3 napon belül le kell adnom a jogosítványomat. Ez sem az I. fokú, sem a Bírósági határozatban nem szerepelt. Mivel más kategóriára is érvényes a jogosítványom, továbbá csaknem letelt a büntetés, furcsa ez az eljárás. Mi történik, amennyiben nem adom le a jogosítványom? Fellebbezni 5000 Ft ellenében lehetne, az utánajárás szintén további költségekkel járna.

Tisztelettel:

Levélíró

Tisztelt Levélíró !

Ha a vezetői engedély helyszíni elvételére nem került sor, az okmányiroda határozatban kötelezi az ügyfelet a vezetői engedély leadására. A határozat meghozatalával egyidejűleg a vezetői engedély visszavonását, bevonását és a vezetési jogosultság szünetelését nyilvántartásba veszi. Ha a járművezetéstől eltiltás csak meghatározott kategóriára vagy járműfajtára terjed ki, az okmányiroda a jogosítványt kérelemre kicseréli, és ennek során az eltiltással nem érintett kategóriára, járműfajtára érvényesített okmányt ad ki.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

A gépjármű tulajdonosa meghalt

2005. november 30., 20:41 Módosítva: 2005.11.30 20:41

Tisztelt Autójogász!

Használt autót vennénk. A tulajdonos, akinek a nevén van a gépjármű meghalt, a fia értékesíti, akinek hagyatéki végzés van a kezében, miszerint a gépjármű kizárólagos örököse. Ebben az esetben a forgalmi és a hagyatéki végzés alapján átírják-e a gépjárművet gond nélkül a nevünkre, vagy előtte neki kell a nevére íratni? Köszönöm előre is válaszát.

Tisztelettel:

K. Gábor

Tisztelt K. Gábor !

Az örökösnek előbb a nevére kell íratnia a járművet, Ön így vásárolhatja csak meg, hogy az okmányirodában is rendben legyen a nyilvántartásba vétel. Az örökösnek a hagyatéki végzéssel be kell mennie az okmányirodába a nevére íratni, eztán jöhet az adásvételi szerződés megkötése.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Vasúti átjáróban 49-cel hajtottam

2005. november 30., 20:29 Módosítva: 2005.11.30 20:29

Tisztelt Autójogász!

Vasúti átjáróban 49-cel hajtottunk át, a rendőr azt mondta, hogy a helyszínen csak 46 km/óráig lehet elintézni. A kérdésem az, hogy milyen büntetésre számíthatunk. Igaz-e, hogy a jogosítványt is elvehetik 3 hónapra? Segítségét előre is köszönöm.

Tisztelettel:

Nemecsek13

Tisztelt Nemecsek13 !

A bírság 60.000 Ft-ig terjedhet, és 1 hónaptól egy évig terjedő időszakra lehet bevonni a jogosítványát, a beígért 3 hónapos bevonás nagyon is reálisnak tűnik.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Balesetet szenvedtem

2005. november 27., 22:29 Módosítva: 2005.11.27 22:29

Tisztelt Autójogász!

Azzal a kérdéssel fordulok önökhöz, hogy múlt hónapban a másik fél hibájából súlyos balesetet szenvedtem. Eltört a bokám, amit műteni kellett és platinát raktak bele. Két hónapig ki sem mozdulhatok itthonról és azt még nem tudom, hogy utána mennyi ideig fogok sántikálni. A kérdésem az, hogy a kártérítési igényemet kinél érvényesíthetem? A hibázó félen vagy a biztosítóján? Mekkora összeget lehet igényelni és, hogy tudnak-e ajánlani egy jó ügyvédet ez ügyben?

Tisztelettel:

R. András

Tisztelt R. András!

Ha a balesetet okozóval szemben büntetőeljárás indul, az eljárásban Ön mint sértett is részt fog venni. Az egészségi állapotára, egészségromlására tekintettel a büntetőeljárás során igényelheti a bíróság előtt polgári jogi igényként kártérítés megállapítását, de ezt megteheti külön polgári peres keresetben is, melyben a károkozót kell perelnie. Konkrétumok nélkül néhány százezer Ft-os kártérítést igényelhet.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Autóbontó mint új kötelezettség

2005. november 27., 22:23 Módosítva: 2005.11.27 22:23

Tisztelt Autójogász!

Érdekelne a véleménye a szeptembertől érvényben levő szabályozásról, amely szerint autót forgalomból kivonni csak hivatalos bontó által kiadott igazolással lehet. Megszűnt tehát az a lehetőség, hogy régi autót - forgalomból kivonva - saját magánterületemen tároljak, alkatrészeit felhasználjam. Véleményem szerint ez sérti a magántulajdonnal való rendelkezési jogomat, hiszen kénytelen vagyok tulajdonomat meghatározott helyen áruba bocsátani egy általam nem reálisnak ítélt árért. Amennyiben ezt nem teszem meg, olyan költségek terhelnek (súlyadó, bizt. bónuszfokozat átvihetetlensége), amelyek egy működésképtelen, vizsga nélküli autónál nem jogosak. Sérti-e ez a szabályozás a magántulajdonhoz fűződő alkotmányos jogokat?

Tisztelettel:

Levélíró

Tisztelt Levélíró!

Igen, a szabályozás sajnos olyanra sikerült, hogy a gépjármű tulajdonosok méltányos érdekeire nincs tekintettel és még a bontóknak is lehetőséget adhat a visszaélésekre. Nem csodálkoznék, ha a közeljövőben többen az Alkotmánybírósághoz fordulnának az alkotmánysértés megállapításáért.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Gépjármű törzskönyv

2005. november 27., 22:14 Módosítva: 2005.11.27 22:14

Tisztelt Autójogász!

Elöljáróban azt szeretném elmondani, hogy egy Lada Szamara típusú személygépkocsi van a családom tulajdonában, ami 1993. novemberében lett forgalomba állítva. Ez év elején valami olyat hallottam, hogy minden autónak kell rendelkezni törzskönyvvel 2006. január 1-től de olyan nekünk nincsen és nem is tudom, hogy ez a papír mire szolgál. Az lenne a kérdésem, hogy ez a törzskönyv mire szolgál és tényleg 2006. január 1-től mindenkinek kötelező? Ha igen, akkor ezt hol adják vagy kitõl kell beszerezni? Az autót nem tervezzük eladni. Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel:

P. Gábor

Tisztelt P. Gábor!

A törzskönyv igazolja a jármű tulajdonjogát, ez azonban a jármű közúti forgalomban való részvételének nem feltétele. Azokat a járműveket, amelyeket 1999. január 1-jéig helyeztek forgalomba, külön kérelemre vagy a járművel kapcsolatos közlekedési igazgatási ügyintézés alkalmával (pl. eladás során) kell törzskönyvvel és új típusú forgalmi engedéllyel ellátni, azaz az okmányirodákhoz lehet fordulni ilyen kérelemmel. Újságcikkben már én is olvastam, hogy 2006. január 1-ig lehet nélkülözni ezt az okmányt, azonban a kérdésről rendelkező jogszabály nem tartalmaz ilyen határidőt a kiváltásra.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Német jogosítvány

2005. november 27., 22:03 Módosítva: 2005.11.27 22:03

Tisztelt Autójogász!

2000-ben Németországban dolgoztam, ahol lecseréltem a jogosítványomat német jogosítványra. Későbbiekben Svájcban éltem, ahol érvényes volt a német jogosítványom. Jelenleg Magyarországon élek, de még a Belügyminisztérium sem tudott hiteles választ adni arra a kérdésemre, hogy érvényes-e a jogosítványom itthon. A közlekedési rendőrök ellenőrzéskor pedig csak a vállukat vonogatják és tovább engednek. Tudna segíteni kérdésemben?

Köszönettel:

Zsuzsanna

Tisztelt Zsuzsanna!

Az EU bármely tagállamban, így Németországban is kiállított vezetői engedély honosítás nélkül érvényes Magyarország területén is, az érvényességének lejárta esetén kell csak cserélni.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Javíthatatlan váltó

2005. november 20., 19:42 Módosítva: 2005.11.20 19:42

Tisztelt Autójogász!

Az alábbiakban kérném, segítségüket, illetve tanácsukat. Súlyos mozgáskorlátozottként élem mindennapjaimat. A mindennapokhoz elengedhetetlen számomra egy megbízható autó. Ezért 2003-ban hitelre vásároltam egy Toyota Yaris 1.0 Terra+ MMT váltós személygépkocsit. Ez év augusztusában a váltó felmondta a szolgálatot, autómentő vitte el az autómat a szervizbe. (az autóban jelenleg 48000 km van.) Az eltelt 3 hónapban heti rendszerességgel fordulok meg a szervizben, mivel a kocsit ez idáig nem sikerült tartósan megjavítani. Már az összes váltóval kapcsolatos alkatrészt kicserélték az érintett szervizben, a hibajelenség mégis visszatér, illetve most már fokozódik. Konkrétan az autó gáz adása nélkül is alapjáraton gyorsan indul, megy (nem kúszik, mint korábban). Váltáskor többször bereccsenik a váltó. Bizonytalanul vált nagyon gyorsan váltja a fokozatokat. Ezáltal nem gyorsul, lomha az autó. Az alapjárat, hol nagyon alacsony, hol magas. A szervizben az alábbi alkatrészeket cserélték, amit le is igazoltak: kinyomó csapágy, kuplungtárcsa, kuplungszerkezet, váltó vezérlőegység, kuplung aktuátor, váltó aktuátor, motor vezérlőegység. A szervizben abszolút tanácstalanok, mivel nem tudják a hiba okát, forrását. Nem tudnak az autóval mit tenni. Cserélni pedig nem akarják, az autón még majd 1 év garancia van. Kérdésem az lenne, hogy mit tudok még annak érdekében tenni, hogy az autóm újra rendeltetésszerűen működjön. Mi a jogi útja az autó garanciális cseréjének. Jön a tél, a csúszós utak az autó ebben az állapotában balesetveszélyes.

Köszönettel:

B. László

Tisztelt B. László!

Mindenképpen írásban forduljon a jármű magyarországi márkaképviseletéhez, részletezze, milyen hibák léptek fel, milyen javításokat, alkatrészcseréket végeztek el a szervizben, írja le, hogy ezek a beavatkozások nem jártak eredménnyel, milyen gyakorisággal és időtartamban nem tudja a javítások miatt használni a gépkocsit. A sorozatos javítások és az egyes alkatrészek kicserélésének eredménytelensége miatt a márkaképviselettől kérje a jármű kicserélését. Ha a márkaképviselet a gépjármű kicserélésétől elzárkózik, közölje velük a szerződéstől való elállási szándékát és kérje a vételár visszatérítését.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Elírták az évjáratot

2005. november 20., 19:33 Módosítva: 2005.11.20 19:33

Tisztelt Autójogász!

A következő problémával kapcsolatban szeretnék tanácsot kérni Öntől: a tulajdonomban lévő autó 1988-as évjáratú, ám a forgalmiban 1981 szerepel. Az autó vásárlásakor az eredetiség vizsgálaton megállapították, hogy feltehetően elírás történhetett és így az autó AC minősítést kapott. Kérdésem az lenne, hogy milyen módon lehet módosíttatni a hibás évjáratot?

Tisztelettel:

Levélíró

Tisztelt Levélíró!

Az AC minősítéssel az eredetvizsgálat azt állapította meg, hogy a jármű egyedi azonosító adatai valódiak, de a jármű és a járműhöz tartozó okmány vizsgált műszaki adatai eltérnek egymástól és külső jogtalan beavatkozás nyoma nem látható. A forgalmi engedély adatának kijavítása érdekében a lakóhelye szerinti okmányirodát kell felkeresnie, ahol vagy új forgalmit adnak ki, vagy a hivatalos feljegyzések közt rögzítik a pontos adatot.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Házi készítésű kerti traktor

2005. november 20., 19:19 Módosítva: 2005.11.20 19:19

Tisztelt Autójogász!

Egy kis méretű traktort szeretnék építeni saját céljaimra házilag. Szeretném a lakóhelyemen közúton is használni. Kérdésem: építhetek-e ilyen járművet hivatalosan, ha igen, milyen jogszabályok vonatkoznak a házilag épített lassú járművek forgalomba helyezésére? Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel:

G. Szilárd

Tisztelt G. Szilárd!

Igen, meghatározott keretek között építhet ilyen járművet és használhatja is közúton, ha a traktort forgalomba helyezteti. A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szabályozza ezt a kérdést, de inkább azt javasolnám, hogy a részletekről a lakóhelye szerinti közlekedésfelügyeletnél érdeklődjön.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Autóbusz menetlevele

2005. november 20., 10:13 Módosítva: 2005.11.20 10:13

Tisztelt Autójogász!

Érdeklődni szeretnék, hogy az autóbusz menetlevél szigorú számadású nyomtatvány-e? Ha nem, akkor a Közlekedés Felügyelet az ellenőrzéskor kérheti-e a "nyilvántartását"?

Tisztelettel:

Levélíró

Tisztelt Levélíró!

Mind a fuvarlevél, mind az autóbusz menetlevél szigorú számadású bizonylatnak minősül a 89/1988. (XII.20.) MT. Rendelet 23. § (6) pontja alapján, ezért a nyilvántartási kötelezettséget jogosan kérte számon a Közlekedésfelügyelet.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Ügyeskedések az adásvétel során

2005. november 20., 09:54 Módosítva: 2005.11.20 09:54

Tisztelt Autójogász!

Egy hete eladtuk a tulajdonunkban lévő autót, délelőtt történt az adás-vétel, melyről szerződés készült. A vásárló hazavitte az autót, én leadtam az okmányirodában a szerződést és elküldtem a biztosítónak is. Délután telefonál a vevő, hogy mégsem ő szeretné megvenni az autót, hanem egy barátja. Majd küldi az új adás-vételi szerződést, amit meg is kaptam a kérdésem az: eladhatom-e az autót egy olyan embernek, akinek az adatait nem láttam? Autót ő sem látta a jelenlétemben, és a tanúkat sem ismerem, a régi vevő, aki látta az autót jelenlétünkben és aki elvitte, az ő neve sehol sem szerepel. Aláírhatók egy ilyen szerződést?

Tisztelettel:

Levélíró

Tisztelt Levélíró!

Helyesen gondolja, hogy ilyen helyzetekbe nem szabad belemenni. Ha az első vevője a tanúk előtt aláírta az adásvételi szerződést, a vételárat kifizette, Ön pedig azonnal be is jelentette a szükséges helyeken, akkor már nincs visszaút. Az okmányiroda bejegyzi a tulajdonosváltozást, ha a szerződés megfelel a tartalmi és formai követelményeknek. Azaz a szerződést nem lehet kicserélés, másik vevő beírása céljából visszakérni, így nyugodtan elháríthatja ezt az kérést.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Mozgáskorlátozottak közlekedése

2005. november 13., 15:57 Módosítva: 2005.11.13 15:57
Tisztelt Autójogász!

Érdeklődnék, hogy tényleg igaz-e az, hogy a mozgáskorlátozottak parkolási igazolványával egy percre sem lehet megállni a "megállni tilos" tábla hatálya alatt. Ez melyik pontja a KRESZ-nek? Sajnos, most kaptam egy 10 000 forintos büntetést emiatt.

Köszönettel:

N. Péter

Tisztelt N. Péter !

A KRESZ 15. § (1) bekezdése úgy fogalmaz, hogy "Megállni tilos" tábla esetén - kizárólag a forgalmi vagy műszaki okból szükséges megállást kivételével - megállni tilos. A 40. § (8) bekezdés szerint járdán csak akkor szabad megállni, ha azt több feltétel megléte mellett jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi, a 40. § (9) bekezdés szerint pedig járdán a mozgáskorlátozott személyt szállító jármű akkor is megállhat, ha a megállást jelzőtábla vagy útburkolati jel nem engedi meg, ha járműve a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el, a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Casco lopás ellen - a biztosító elállása

2005. november 13., 15:49 Módosítva: 2005.11.13 15:49
Tisztelt Autójogász!

Nemrégen már kérdeztem egyszer: A frissen kötött biztosítások /Casco lopás ellen/ az első 15 napon belüli, a biztosító általi felmondása milyen indokkal lehetséges? Kérdésem azért érdekes, mert az autómat 4 naposan lopták el. Több tucat esetről hallottam /sajnos csak most, utólag/, amikor ilyenkor felmondják a biztosítást, és nem fizetnek. Velem is egyértelműen közölték hogy, valószínűleg ez vár rám. Érdemes lenne ezzel a témával szélesebb körben foglalkozni, mert az emberek nem is tudnak erről a 15 napos határidőről, ill. nem is értik. Én sem. Válaszukat nagyon várom, köszönöm!

Köszönettel:

Levélíró

Tisztelt Levélíró!

A Polgári Törvénykönyv (Ptk.) szabályozza ezt a kérdést: Az 537. § szerint a biztosítási szerződés a felek írásbeli megállapodásával jön létre. A szerződés akkor is létrejön, ha a biztosító az ajánlatra tizenöt napon belül nem nyilatkozik. Ilyen esetben a szerződés az ajánlatnak a biztosító vagy képviselője részére történt átadása időpontjára visszamenő hatállyal jön létre. Ez a gyakorlatban úgy működik, hogy az ügyfél írásbeli ajánlatot tesz (a biztosító ajánlati űrlapját tölti ki) és a biztosító az ajánlat tartalmával egyező kötvényt bocsát ki. Az ajánlati űrlap a szerződő fél szerződéskötésre irányuló ajánlatának minősül, amelyet átad a biztosítónak (ügynökének), ez azonban a biztosítót még semmire nem kötelezi. A biztosítónak tizenöt nap áll rendelkezésre ahhoz, hogy az ajánlatot megvizsgálja, és a kockázatokat mérlegelve ez idő alatt azt elfogadja vagy elutasítsa. Az elutasítás lehetséges esetköreit ezen a 15 napon belül semmi sem korlátozza, a biztosító szabad mérlegelésén múlik, mely nem fog egy számára nyilvánvalóan rossz üzletet megkötni. Van azonban egy bírósági döntvény (BH1996. 270.), mely általánosan kötelező érvénnyel kimondja, hogy ha a biztosító ügynöke (üzletkötője) a biztosító által kidolgozott szerződési blanketta aláírásával egyidejűleg megjelöli a kockázatviselés kezdő időpontját és az első díjrészletet is átveszi nyugta ellenében az ügyféltől, a biztosítót már nem illeti meg a szerződési ajánlat visszautasítására számára jogszabályban biztosított 15 napos határidő.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Veterán teherautó menetlevele

2005. november 13., 15:41 Módosítva: 2005.11.13 15:41
Tisztelt Autójogász!

Szeretném megtudni, hogy veterán minősítésű OT-s rendszámú teherautó esetén kell-e menetlevelet vezetni, illetve mik az ide vonatkozó jogszabályok? Egy folyamatban lévő rendőrségi feljelentés miatt szeretnék minél gyorsabban választ kapni. Segítségét megköszönöm.

Tisztelettel:

A. Zsuzsanna

Tisztelt A. Zsuzsanna!

Ebből a szempontból nincs kedvezmény a veterán járművekre vonatkozóan, minden esetben, ha a jármű részt vesz a jármű a közúti forgalomban, a menetlevelet ki kell tölteni. A kérdést a közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló 89/1988. (XII. 20.) MT rendelet 23. §-a szabályozza.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Mozgáskorlátozottak adókedvezménye 2005. január 1-től

2005. november 13., 15:28 Módosítva: 2005.11.13 15:28
Tisztelt Autójogász!

Nővérem születésétől kezdve szellemileg sérült. Kérdésem a következő: kaphatok-e súlyadó mentességet, és ha igen mit kell tennem, mivel az önkormányzat egy 2005. 01. 01. keltezésű jogszabály módosításra való hivatkozással az eddig kapott mentességet megszüntette!

Tisztelettel:

Levélíró

Tisztelt Levélíró!

A súlyadó mentesség a törvény szerint nem a szellemi sérültségre, hanem a súlyos mozgáskorlátozottságra tekintettel jár, aminek a szabályozása 2005. január 1-től kedvező irányba változott, már nem szükséges, hogy a mozgáskorlátozottat szállító személy vele egy háztartásban lakjon, elég, ha egy településen lakik vele. Azt el tudom képzelni esetleg, hogy a lakóhelyük szerinti önkormányzat hozott olyan rendeletet, ami alapján korábban átvállalta, kompenzálta valamilyen módon a súlyadó összegét, és 2005. januártól ezt a helyi kedvezményt szüntette meg. Mindenképpen érdeklődjön az önkormányzatnál a mentességről és a megszüntetés konkrét okáról, ha nővérét korábban súlyos mozgáskorlátozottá minősítették.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Bónusz átadása

2005. november 13., 15:10 Módosítva: 2005.11.13 15:10
Tisztelt Autójogász!

Üzembentartói szerződést kötöttem. Azt kérdezném, hogy a tulajdonos továbbra is fizetheti az autóra a B10-es biztosítását úgy, hogy én használom, vagy mindenképpen nekem kell új szerződést kötnöm? Nekem még nincs bónuszom. Csak így ugye jóval kevesebb lenne.

Köszönettel:

Gábor

Tisztelt Gábor!

A bonus-malus rendszer nem a gépjárműhöz, hanem a személyhez (üzembentartó vagy tulajdonos) kapcsolódik, a tulajdonos meghatározott esetben átviheti a bónuszát másik gépkocsira, azonban az üzembentartónak nem adhatja át. Év végéig a tulajdonos fizeti a kötelezőt, jövő évtől azonban Önnek kell A00 fokozatban megfizetni.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Újra a lejárt forgalmi engedélyről

2005. november 6., 20:00 Módosítva: 2005.11.06 20:00
Tisztelt Autójogász!

Lejárt forgalmi engedély témában olvastam véleményét. E témában a következő meghatározást találtam: Mikor vonja ki a rendőrség az autót a forgalomból? A rendőrhatóság a járművet a forgalomból a forgalmi engedély érvénytelenítésével, a címke eltávolításával és a kivonás tényének a nyilvántartásban történő rögzítésével vonja ki. A rendőrhatóság a jármű forgalomból történő kivonását hivatalból rendeli el, többek között akkor, ha: 1. A forgalmi engedély vagy az érvényesítő címke hamis vagy meghamisították. 2. A járművel érvénytelen forgalmi engedéllyel vettek részt a közúti forgalomban, illetve ha a közlekedési hatóság műszaki vizsgára történő berendelésre vonatkozó jogerős határozatában foglaltaknak határidőben nem tettek eleget. Ekkor a forgalomból történő kivonás a jármű műszaki alkalmasságának igazolásáig tart. Ezekben az esetekben a rendőr a forgalmi engedélyt a helyszínen elveheti, illetve a rendszámtáblát érvénytelenítheti. A rendőr a forgalmi engedély elvételéről átvételi elismervényt ad, amely (ha a jármű közúti forgalomban történő részvétele nem jár közvetlen balesetveszéllyel) a lakóhelyig vagy a telephelyig történő közlekedésre jogosít. Itt arról van szó, hogy a rendőr elveheti a forgalmit. Vajon ez így van valóban, vagy Önnek van igaza?

Üdvözlettel:

A. György

Tisztelt A. György!

Mindketten a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 35/2000. (XI. 30.) BM rendelet szabályozásából csemegéztünk: Ön a többek között a 79. § (3) bekezdését idézte (a lejárt forgalmi legfeljebb az érvényességi idő lejártát követő harminc napig - ezt követően pedig csak a vizsga napján -, jogosít a közúti forgalomban való részvételre) én pedig a 79. § (2) bekezdés alapján és a 84. § (1) bek. b) pont alapján adtam választ: A 79. § (2) bekezdés szerint közúti forgalomban a járművel az állandó forgalmi engedélyben feltüntetett műszaki érvényesség időpontjáig lehet jogszerűen részt venni. A 84. § (1) bekezdés b) pont szerint a rendőr a forgalmi engedélyt a helyszínen elveszi (tehát nem elveheti), ha a járművel érvénytelen forgalmi engedéllyel, illetve műszaki érvényesség nélkül vettek részt a közúti forgalomban, illetve, ha a közlekedési hatóság műszaki vizsgálatra történő berendelésre vonatkozó jogerős határozatában foglaltaknak határidőben nem tettek eleget. A három rendelkezés egyszerre alkalmazandó. A helyzet kulcsa a közlekedési felügyelet vizsgaértesítője. Tudjuk, hogy a műszaki vizsgát a forgalmi engedély érvényességi határidejének lejárta előtt kell kezdeményezni a közlekedési hatóságnál. Ha a kérelmet a forgalmi engedély érvényességi idejének lejárta előtt benyújtották, de a hatóság a járművet csak az érvényességi idő lejárta után tudja fogadni, a vizsgálati napról kiadott értesítő, az értesítésben közölt időpontig hosszabbítja meg a forgalmi engedély érvényességi idejét. Ha a kérelmet a forgalmi engedély érvényességi idejének lejárta után nyújtották be, a vizsgálati napról kiadott értesítő csak egy alkalomra szóló forgalmi engedélyként lehetővé teszi a jármű vizsgálati napon, a vizsgálat helyszínére való közlekedését, ezért 2000 Ft-os illetéket kell fizetni. A téma eredeti kérdezője azonban a műszaki vizsga kérelmezésére nem utalt, valószínűleg azt nem is kérte az igazoltatás előtt, ellenkező esetben igazolást kapott volna a türelmi időről.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Üzemképtelen autó kötelező biztosítása

2005. november 6., 19:54 Módosítva: 2005.11.06 19:54
Tisztelt Autójogász!

Édesapám nevére vettem egy autót idén nyáron, melyre ez idáig nem kötöttem kötelező biztosítást (az autó nem volt üzemképes, tréleren hoztam el). Most az autó már üzemképes, mostantól szeretnénk használni, nem szeretném visszamenőleg megfizetni a biztosítást, mivel az autó nem vett részt közúti forgalomban, van-e erre mód?

Tisztelettel:

egy Törzsolvasójuk

Tisztelt Törzsolvasó!

Még ha tudná is bizonyítani a biztosítónak, hogy az autó a biztosítással nem fedezett időszakban mindvégig üzemképtelen volt, akkor sincs rá mód, mivel a jogszabály konkrétan meghatározza azokat az eseteket, amikor nem kell a biztosítást megfizetni. Akkor kerülhette volna el a kötelező visszamenőleges megfizetését, ha a járművet az okmányirodában ideiglenesen kivonatta volna (ezt az üzembentartó is megteheti) a forgalomból az üzemképtelenség időtartamára. A biztosítási szerződést ilyen esetben kettőtől hat hónapig lehet szüneteltetni, a forgalomból való ideiglenes kivonást igazoló iratok bemutatását követő hónaptól kezdődően.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Ittas vezetés engedély nélküli vezetéssel kombinálva

2005. november 6., 19:48 Módosítva: 2005.11.06 19:48
Tisztelt Autójogász!

Nemrégiben egy kis mellékutcában ittasan autót vezettem, ráadásul a jogosítványom még csak folyamatban van. (forgalom felénél járok) Elkaptak a rendőrök, és Seres szondával 0.58 ezrelék volt a leheletem alkoholtartalma. Bűncselekménynek számít, bár nem okoztam balesetet, és nem szegtem meg semmilyen más szabályt. A kérdésem, hogy ez tényleg bűncselekmény-e, vagy érdemes fellebbezni az ítélet ellen? Válaszát előre is köszönöm.

Köszönettel:

Levélíró

Tisztelt Levélíró!

Először is várja meg, minek minősítik az ittasságát. Általában 0,8 ezrelék fölött minősül az ittasság bűncselekménynek, ez alatt szabálysértés. Ha Önnél 0,8 ezrelék alatti értéket mértek, de Ön a klinikai tünetek alapján enyhe vagy közepes vagy súlyos mértékben látszott ittasnak, minősíthetik bűncselekménynek is az ittas vezetést. Alapesetben azonban ez szabálysértés. Az ittas vezetés szabálysértés és az engedély nélküli vezetés szabálysértés mindegyike 100 ezer Ft-ig bírságolható, amit egy eljárásban fognak Ön ellen kiszabni.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Bemértek traffipaxon

2005. november 6., 19:44 Módosítva: 2005.11.06 19:44
Tisztelt Autójogász!

A mai napon bemértek traffipaxon 50-es táblánál 95-el. A kérdésem... Beszélgettem egy darabig a rendőrrel. Felsorolta, hogy mik várnak rám. Majd elengedett. Kérdeztem a végén, hogy ennyi? Azt mondta igen. Ezek szerint megúsztam mindent, vagy lehet még további vonzata a dolognak? Mielőbbi válaszát köszönöm.

Köszönettel:

M. Csaba

Tisztelt M. Csaba!

A sebességkorlátozás jelentős túllépését 60 ezer Ft-ig terjedő pénzbírsággal lehet sújtani, a jogosítvány is bevonható egy évre. A szabálysértési törvény alapján büntetés helyett figyelmeztetés is alkalmazható, ha a szabálysértés az elkövetés körülményeire tekintettel csekély súlyú és az eljárás alá vont személy személyi körülményeire is figyelemmel ettől az intézkedéstől kellő visszatartó hatás várható. Talán Önnek szerencséje volt és csak figyelmeztetésben részesítette a rendőr, de az is elképzelhető, hogy ettől függetlenül még megindítják Ön ellen a szabálysértési eljárást, általában egy hónapon belül kiderül a dolog.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Kössünk vagy ne kössünk CASCO-t?

2005. november 6., 19:39 Módosítva: 2005.11.06 19:39
Tisztelt Autójogász!

Az lenne a kérdésem, hogy lízing esetén minden esetben kötelező a CASCO megkötése? Most vennénk használt '98-as Honda Civicet. Vagy van olyan lehetőség is, amikor nem kell? Válaszát előre is köszönöm.

Köszönettel:

S. Marcella

Tisztelt S. Marcella!

Sok lízinggel foglalkozó bank kínál új és használt autókra lízingelési lehetőséget CASCO nélkül, egy felmérés szerint tavaly az autók 1/3-át így adták már el. Ebben az esetben a finanszírozók kötnek legtöbbször ún. hitelfedezeti casco-t, ami a gépjármű vásárlóját nem érinti, általában nem is hozzák a tudomására. Ez a biztosítás azt az összeget téríti meg a banknak, amit az adós ügyfélen nem tudtak behajtani. Ebből eredően vagy kifejezetten megtiltják az ügyfélnek az utólagos CASCO kötését lopásra és totálkárra, vagy nem, és akkor az ügyfél - ha utóbb mégis kötött biztosítást- lopás vagy totálkár esetén nem kapja meg a pénzét, érvénytelen a szerződése. A CASCO nélküli lízingnél a magasabb kockázatra hivatkozással néhány ezer Ft-tal magasabb havi törlesztő részletet kell fizetni, vagy több önerőt kérnek, vagy bizonyos biztonsági eszközök (pl. indításgátló) meglétét követelik meg a járműben. Ügyelni kell arra is, hogy ilyenkor a szerződések általában tartalmazzák azt, hogy totálkár vagy a jármű ellopása esetén a hátralévő tartozás visszafizetése egy összegben esedékes.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Ajándék üzembentartói szerződéssel

2005. október 31., 18:22 Módosítva: 2005.10.31 18:22
Tisztelt Autójogász!

Kaptam ajándékba egy autót, de jelenleg az ajándékozó nevén van! Kötnünk kell-e vele üzembentartói szerződést, mert átíratni nem akarom, mert használt autó és nem biztos, hogy sokáig használom, és hogy az én nevemre, címemre érkezzen a kötelező gépjármű biztosítás és a súlyadó. Vagy ez milyen jogi követelményekkel jár? Ki előtt kell megkötni a szerződést, vagy hol? Mennyibe kerül ennek az illetéke?Válaszát és tanácsát előre is köszönöm!

Tisztelettel:

Császár József

Tisztelt Császár József!

Üzembentartói szerződést ugyanúgy kell kötni, mint pl. az adásvételi szerződést, két tanúval alá kell íratni, majd az okmányirodában és a biztosítónál be kell mutatni, hogy az üzembentartó személyét az okmányokba és a nyilvántartásba bejegyezzék. Ennek okmányirodai díja 6000 Ft. Az üzembentartói szerződés lényege, hogy a tulajdonos személye nem változik, azaz érdemben továbbra is ő rendelkezik felette: eladhatja, kivonathatja a forgalomból és minden indokolás nélkül egyoldalúan visszavonhatja az üzembentartói jogot is, az üzembentartó pedig használja a járművet és fizeti az adót és a kötelező biztosítást.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Súlyadó fizetés elmaradása

2005. október 31., 18:09 Módosítva: 2005.10.31 18:09
Tisztelt Autójogász!

Szeretném megtudni, hogy súlyadó fizetés elmaradását visszamenőleg hány évig kérheti az adóhivatal? Valamint hét éve eladott autóról kérheti-e a súlyadót? Adásvételi szerződés persze már nincsen meg. Tisztelettel megköszönöm, ha tudnak segíteni.

Köszönettel:

Kovács József

Tisztelt Kovács József!

Az adó megállapításához való jog annak a naptári évnek az utolsó napjától számított 5 év elteltével évül el, amelyben az adóról bevallást, bejelentést kellett volna tenni, illetve bevallás, bejelentés hiányában az adót meg kellett volna fizetni. Gépjármű eladása esetén, ha a tulajdonátszállással érintett felek egyike sem tett eleget a bejelentési kötelezettségének, akkor a tulajdonátszállás bejelentése évének utolsó napjáig a gépjármű nyilvántartásban szereplő tulajdonos az adó alanya. Ha az adásvételi szerződés már nincs meg, keresse meg a vevőt, vagy nyilatkozzon az adatairól és arról, mikor adta el neki a járművet.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István