Mitől ráz az alufelni?

2009.10.05. 19:39 Módosítva: 2009.10.09. 15:37

Tisztelt Gumidoktor!

Egy tapasztalatomat szeretném megosztani és egyben kérdezni is:
Többen panaszkodnak és én is így jártam, hogy az alufelni ráz, hiába van már sokadszorra kicentrírozva. Viszont téligumival és acélfelnivel semmi gond. Most, ahogy hűvösebb lett az idő, a keréknyomás visszaesett 2,0-ra és egyáltalán nem ráz a kormány, viszont ahogy feljebb emelem az értéket, elkezd rázni, egyre jobban.
Focusom van, 195/65 R15-ös mérettel, 2,1 az előírt nyomás. Ezek alapján úgy gondolom, biztos a gumikkal van a gond és nem a felnikkel, de mitől lehet ez a jelenség? Mi a véleménye?

Üdv:Gergő


Kedves Gergő!

A tapasztalata azzal lehet összefüggésben, hogy a puhább, kisebb nyomású abroncs jobban elnyeli a kerék rázkódását, rezgéseit. Ez azonban csak tüneti "kezelés".
Az alufelnik (pláne peres, alacsony oldalfalú abroncsokkal) nagyon könnyen deformálódnak a hazai – helyenként katasztrofális minőségű –  utakon. Legtöbbször ez az oka a kerekek vibrálásának.
Persze a fékektől kezdve az elfáradt szilentekig számtalan okozója lehet ennek a kellemetlen jelenségnek. Nagyon sokan pl. nem használnak tehermentesítő gyűrűt, holott a felnijük középfuratának átmérője nagyobb, mint a kerékagy átmérője. Pedig a kerékcsavarok önmagukban csak rögzítenek, nem központosítanak. Szóval a dolog sokszor összetett, nem egyszerűen megfejthető...

Üdv,
Gumidoki