2019. január 9., 11:31 Módosítva: 2019.01.13 10:01

Kedves Gumidoktor!

Szeretnék egy univerzális abroncsot pickupomra. Nyáron esőben a sima nyári gumival nem lehet lemenni egy kissé ázott földútra, mert nem jön ki a keréknyomból sem, ellenben szeretném megoldani a téli közlekedést is egy gumival. Zömében 20-50 km-es távokat megyek közúton, illetve helyben, összesen évi kb. 15 000 km-t.

Olvastam több leírást a BF Goodrich all terrain gumijáról, de egyik helyen 4 évszakosnak tüntetik fel, másutt nyárinak, mely jól dobja magáról a sarat és havat.

A kérdésem, hogy megfelelő választás lehet-e téli közlekedésre ez a gumi.

Üdv, Sándor

Kedves Sándor,

Sajnos nem fog ilyen jolly joker abroncsot találni a terepjárógumik között. A félterepes mintázatok - amilyen az All Terrain is - könnyed terepezést megengednek, kiépített úton is elboldogulnak, de télen, hóban képességük határaihoz érnek.

Az sem sokat jelent itt, hogy oldalfalukon megtalálható az M+S (mud and snow) felirat, mert az tradicionálisan az összes terepjárógumin rajta van.

Ha már mellette a hópihe szimbólum is ott van a három hegycsúccsal, az viszont már igazi téli használhatóságot jelent. Az ilyen abroncsok azonban kiépített útra valók, terepen nem muzsikálnak jól. Döntenie kell tehát, melyik tulajdonság fontosabb önnek, vagy itt is cserélgetnie kell szezononként az aktuális gumiszetteket. Ez sajnos a helyzet.

Üdv, Gumidoki

Téli gumi és a műgyanta

2019. január 4., 14:02 Módosítva: 2019.01.07 17:37
1

Tisztelt Gumidoktor!

Az alábbi esettel kapcsolatban szeretném véleményét kérni. Adott egy 2014-es VW Touran autó és 4 db Hankook i-Cept 4 éves, nem kopott (profil mélység 3-4 mm, 205/55 R16) téli gumi.

Az eset: Tegnap voltam egy bemelegítő vezetéstechnikai tréningen a Groupama pályán, ahol vészfékezést gyakoroltunk. Az első száraz pályás jól sikerült, hamar megállt az autó, az ABS-ek dolgoztak rendesen. Aztán következett a műgyanta pálya, ami a letaposott havat szimulálta. Itt jött a meglepetés.

Tövig nyomott fékpedálnál, ami szépen felkeményedett, az ABS-ek dolgoztak, de az autó gyakorlatilag alig lassult az 50 M-es pálya végén az érdes rész állított meg. Az instruktor is megnézte a gumit, ő se m értette. Aztán mentem még egyet, ugyanez történt, de itt már tudtam figyelni, hogy tényleg annyira nyomjam a féket amennyire tudom, de szinte ugyanez lett a végeredmény. A többi autó meg tudott állni, tehát nem a pályában volt a hiba ezt leszűrtem.

Ami eszembe jutott, hogy jó, hogy ez nem közúton történt, hanem zárt pályán, de igazából olyan extrém körülmények között, ami nagyon ritkán fordul elő (persze ha csak egyszer fordul elő közúton az is sok) és eddig nem tapasztaltam normál használat mellett, hogy ennyire rossz lenne a gumi (ha nem megyek el talán sosem derül ki).

Igazából nem is azt kérdezném (az én felelősségem ezt eldönteni azt gondolom), hogy kicseréljem-e a négy gumit, hanem, hogy ez miért történhetett, milyen paramétere változhatott meg a guminak, ami ezt okozta. Tudtommal semmilyen extra behatás nem érte a gumit.

Válaszát várva üdvözlettel, Unger Zoltán

Kedves Zoltán,

Tanulságos az eset! Két adalékkal tudok szolgálni a tapasztaltakkal kapcsolatban.

Egyrészt a 3-4 mm-es, valaha télinek gyártott abroncs már nem alkalmas télre, konkrétan nem tekinthető téliguminak.

Ezt 2014-ben a 6/1990. KöHÉM rendelet 2. § (17abc) módosításában meg is fogalmazták:

E rendelet alkalmazásában téli gumiabroncs az olyan gumiabroncs, amelynek

a) a gyártása során az anyagkeveréket, a futófelület mintázatát, a szerkezetét a téli időjárási körülményekhez és útviszonyokhoz választották meg annak érdekében, hogy alacsony hőmérséklet melletti rendeltetésszerű használata során fokozott kapaszkodóképességgel rendelkezzen,

b) a gyártója téli abroncsként jelölte meg az oldalfalán a következő jelölések valamelyikével: „M+S”, „M&S”, „M.S”, „MS”, „Winter”, „Winter Use” felirat, „Hópihe” ábra, „Háromágú hegycsúcs” ábra, és c) a mintázat magassága (bordázat mélysége) meghaladja a 4 mm-t.

Azaz ezek alapján (is) mindenképpen csereérett a meglévő szettje.

Másrészt sajnos a Hankook - főleg egy generációval ezelőtti - téli mintázataival kapcsolatban elég sűrűn tapasztalható az a tény, hogy a futófelület keveréke egy-két szezon után jelentős mértékben felkeményedik és ez érezhetően csökkenti az abroncs tapadását, nyilván főleg téli körülmények között, alacsonyabb hőmérsékleteken és csúszós útfelületen.

Üdv, Gumidoki

Alufelni Ford Focus Mk1 -re

2018. december 10., 10:33 Módosítva: 2018.12.10 10:33

Üdvözlöm Gumidoktor!

Alufelnit szeretnék venni a Ford Focus Mk1-esemre. Találtam is egyet. Gyári Ford alufelni, ami 6 colos de az ET száma 32-es. Érdeklődnék, hogy passzolni fog-e az autómra vagy ne vegyem meg? Válaszát előre is köszönöm

Kedves Levélíró,

Mivel a Focus Mark1 6,0" széles felnijei általában 52,5-ös ET-értékkel bírnak, így egy ugyanilyen széles felni 32-es ET-vel nagyon ki fog lógni a kerékjáratból, még ha rá is szerelhető, így azt tanácsolom, ne vegye meg a kinézett felniket. Más Ford típusra valók azok.

Üdv, Gumidoki

Négyévszakost a Clióra

2018. december 1., 10:30 Módosítva: 2018.12.08 22:43

Tisztelt Gumidoktor!

Édesapám tulajdonában van egy 2009-es évjáratú 5 ajtós Renault Clio III Dynamic 1.2 TCe (74kW) gépkocsi. Évente max. 3000 km-t megy vele és ebből nagyon keveset megy télen.

Jelenleg téli és nyári kerékgarnitúra van az autóhoz, ami jövőre 10 éves lesz. Egyik szett sem kopott, viszont a kora indokolja a cserét.

Úgy döntöttünk, hogy négyévszakos prémium gumit teszünk rá és a következő 5-6 évben ez tökéletesen ki fogja szolgálni szüleimet is és az autót is és ha kell, akkor télen is biztonságosan lehet vele közlekedni. A gyári kereke, amivel a szalonból elhozták 195/50 R16-os. Sem a Goodyear-nak, sem a Continental-nak nincsen ilyen méretű négyévszakos abroncsa, viszont ezek azok a gumik amik a különböző teszteken jól szerepeltek, ezért ezek közül szeretnénk választani.

A kezdő méret ezeknél a márkáknál a 195/55 R16, viszont ez a méret majdnem 2 cm-rel nagyobb átmérőben mint az eredeti kerékméret.

Kérdésem az, hogy ennek ellenére felszerelhetjük-e ezt az autóra, az eredeti 16-os felnire? Azt tudom, hogy ennek a típusú Clio-nak a sport verzióit 215/45 R17-es kerekekkel szerelték, ami még az általam említett 195/55 R16-os guminál is nagyobb átmérőjű kerék. Én ebből gondolom, hogy az általunk kinézett gumiméret is elférne a kerékjáratokban. Tudom, hogy az óra csalni fog valamennyit, ez azonban azt gondolom nem óriási probléma.

Engem inkább az érdekelne, hogy feltehető-e a 195/55 R16-os gumi úgy, hogy nem befolyásolja az autó biztonságát és nem teszi tönkre esetleg a futómű egyes alkatrészeit idő előtt.

Válaszát várva, köszönettel és tisztelettel: Tamás

Kedves Tamás,

A motivációval teljesen egyetértek, ilyen autón a felvázolt felhasználás mellett valóban van létjogosultsága egy négyévszakos mintázatnak. És ha már négyévszakos, akkor az legyen a legjobbak közül való, ez sem kérdés. Azonban itt (is) ragaszkodnék a gyári mérethez. Ha nem azt tesz fel, beleérhet a sárvédőívbe, továbbá megváltoztatja a futómű - gyárilag "kitalált" - geometriáját, ami nem szerencsés.

A műszaki vizsgán sem díjazzák a nem gyári kerékméretet. 195/50 R16-ban kapható a Kleber Quadraxer2, amely - szerintem - remek választás lehet, én is feltenném hasonló helyzetben saját autóra, vagy a szintén gyári 185/55 R16-ban elérhető a hasonlóan ajánlott Pirelli Cinturato Allseason Plus, vagy a Vredestein Quatrac5 is. Ezek közül azért már lehet választani, nem?

Üdv, Gumidoki

2018. november 25., 09:30 Módosítva: 2018.12.21 16:20
263

Üdvözlöm!

Hallottam, hogy pl. Németországban 2-3 kerékcsere után csavart is cserélnek újra. Itthon erről nem hallottam még. Ön szerint mi az életszerű?

üdv: Z.Á.

Kedves Z.Á.

Én azt gondolom - és a gyakorlat is ezt mutatja - , hogy ha szakszerűen, megfelelő szerszámmal és nyomatékkal van meghúzva a kerékcsavar, akkor azt teljesen felesleges másfél szezononként lecserélni, ez egyáltalán nem életszerű.

Más persze, ha elnyíródik a menet, vagy látható sérülés, repedés látható a csavaron, akkor ezt természetesen ki kell cserélni, de akkor sem az egész garnitúrát, csak az érintett darabot. Ezt tudom elmondani a témában.

Üdv, Gumidoki

Maradjunk a gyári kerékméretnél az E39-en?

2018. november 19., 09:32 Módosítva: 2018.11.23 11:55

Tisztelt Gumi Doktor!

Szeretném a segítségét kérni. Téli gumi vásárlás előtt állunk. Feleségem egy 2004. évi E39-es 525d-vel közlekedik. A gyári kerékméret 205/65 R15. Mostanság egyre ritkábban szerelnek ilyen mérettel gépjárműveket, ezért egyre ritkább és drágább ez a méret.

Kérdésem a következő: a 195/65 R15-ös sokkal gyakoribb méretet, használhatjuk-e vagy inkább tartsuk magunkat az eredeti gyári mérethez. Köszönöm válaszát.

Tisztelettel, Károly

Kedves Károly,

Ha biztosra akar menni és teljesen ki akarja zárni a kockázatát annak, hogy bármiféle instabilitási probléma lépjen fel, illetve műszaki vizsgaképes gumikat szeretne, akkor mindenképpen a gyári méretet javaslom!

Továbbá a 195/65 R15-nek a a terhelhetősége is kisebb a gyáriénál, ami szintén nem - lenne - szerencsés. Nyilvánvaló, hogy a 195/65 kommerszebb méret, ezért olcsóbb is, hiszen nagy a gyártók között a vevők kegyeiért folytatott harc. De ezt gondolom, hogy nem pár ezer forinton kell múljon a biztonság. Ráadásul zavarba ejtően nagy a választék a 205/65-ben is, van tehát alternatíva bőven.

Üdv, Gumidoki

Gumit a lószállítóra

2018. november 11., 21:14 Módosítva: 2018.11.20 06:30

Tisztelt Gumidoktor,

Van egy lószállító, aminek 2000 kg az összsúlya,ami ki is van használva. Jelenleg 175/65 R15 személyautógumi van rajta 84-es súlyindex-szel. 1 éve lett véve (jó állapot) a gumi és nyári. Nem tetszik az, hogy épp megfelelő a gumi teherbírása, illetve mivel télen is használva van a nyári mintázat sem. A lemezfelni 5" széles.

Két megoldásra gondolok, amiben kérem az Ön javaslatát, véleményét.

Az egyik, hogy veszünk 185/60 R15C-s gumit, amiben télit tudok venni, itt az zavar, hogy az 5" széles felnire már nem ajánlott annyira a 185-ös méret, és hogy nem tudok 4évszakost venni.

A másik, hogy maradunk a személyautó guminál és a méretnél viszont nagyobb terhelhetőséggel 88 (XL) és itt tudok négyévszakost venni. Valamiért a második opció szimpatikusabb nekem. Másik kérdésem, hogy mennyire problémás, hogy a lemezfelni belső köre nagyobb, mint a futó agy mérete, így "csak" a csavarok tartják. Sok futón látom ezt a megoldást, valszeg, mert már nem a gyári felni van rajtuk. Még ha nem is megyünk sokat a futóval és betartjuk a sebességhatárokat szerezzek be tehermentesítő gyűrűt? Válaszát, véleményét előre is köszönöm.

Üdv. Péter

Kedves Péter,

A méretdilemmájával kapcsolatban leírta a lehetőségeket, amik szóba jöhetnek itt. Én egyetértek önnel abban, hogy a 185/60-hoz sajnos már keskeny ez a felni, de legalábbis határeset, amely inkább kerülendő.

Marad tehát egyedüli biztonságos és ésszerű alternatívaként a 88-as terhelési indexű 175/65-ös. Pláne, ha a kívánalmak között felmerül a négyévszakos mintázat is, ami így szintén megoldható. Ez a jó irány a méret tekintetében.

A felni már nehezebb kérdés. Az semmiképpen nem egészséges, hogy a felni középfurata nagyobb a kerékagyénál és így nem központosul. Lemezfelnibe viszont sajnos nem alkalmazható tehermentesítő gyűrű, mivel nincs "húsa", vastagsága az anyagnak, amire fel tudna feküdni. Itt tehát a status quo-val "együtt kell élnie", vagy teljes újratervezés és felnicsere a megoldás. Akkor viszont lehet, hogy érdemes lenne lemenni 14"-ra 175/70 R14C-s gumikkal.

Üdv, Gumidoki

Kedves Gumidoki,

Köszönöm a válaszát. Még annyiban kérném a véleményét, hogy hibát követek-e akkor, ha pótkeréknek 5,5” széles lemezfelnit veszek. A futón 5”-colosak a felnik. Mind a kettő azonos ET számú, illetve a pótkerékre is a többivel azonon 175/65 R15-ös gumi menne fel. 5” colos felnit csak külföldről tudnék beszerezni kb. 2x-es áron. Kiszerkesztve azonos ET szám mellett a gumi tengelye szerintem nem változik.

Tekintettel arra, hogy pótkerék és az oldalankénti 6-6 mm elfér nem látok nagy gondot vele. Köszönöm válaszát előre is.

Üdv. Péter

Kedves Péter,

Nem látok olyan okot, amely szerint a konkrét esetben problémát jelentene az 5,5" széles felnire szerelt pótkerék. Pláne, ha funkcióját betöltve szükséghelyzetben, átmenetileg lesz csak fent a futón. Ha lesz...(o:

Üdv, Gumidoki

2018. október 30., 11:01 Módosítva: 2018.11.11 21:14
427

Szia!

Az alábbiakban kérném a tanácsodat: Eddig téli és nyárigumi felosztásban használtuk az abroncsokat az autónkon, most azonban váltani tervezünk és a téli gumi helyett 4 évszakost vásárolnánk. Így nyáron maradna a nyári, és télire felkerülnének a 4 évszakosak. Az elmúlt hetekben elég sok tesztet olvastam a 4 évszakosokról, de mindegyik úgy tesztelte, mintha egész évben lenne használva.

Az ADAC teszt is olaszországi meleg környezetben nézte a száraz útviszonyokat, ez számomra azonban irreleváns. Belefutottam olyan infóba is, hogy a 4 évszakosok közül van olyan ami nyári gumiként lett „téliesítve” és van olyan ami téli gumiként lett „nyáriasítva”.

A tanácsodat szeretném abban kérni, hogy van-e olyan teszt, forrás, vagy infó a birtokodban, ami segítséget nyújthat nekünk abban, hogy melyik lehet a jó 4 évszakos gumi téli viszonyokra (téli száraz, nedves, havas és jeges út) melyek azok az abroncsok, amelyek úgy 4 évszakosak, hogy alapból téliek, csak használhatóak lennének nyáron is. Értelemszerűen olyat nem szeretnénk venni télre, ami inkább nyári, csak bírja a telet is. Segítségedet előre is köszönöm!

Üdv, Zoli

Kedves Zoli,

Nem igazán értem a koncepciód... Ha már úgyis szezononként cserélgeted a gumikat, akkor miért váltanál négyévszakosra télen...? Ha meg négyévszakost tennél fel inkább, akkor minek a nyári?

Azt érzem a soraidból, hogy nincs igazán bizodalmad a négyévszakos abroncsok irányában, azért vagy bizonytalan. Ha teljes biztonságban szeretnél egész évben autózni, akkor engedd el a 4season gumikat és télen télit, nyáron nyárit használj! A négyévszakos abroncsok mindig megkövetelnek némi kompromisszumot a használótól. Eleve nagyobb teljesítményű és méretű autóra nem ez a legjobb megoldás.

Inkább annak lehet elgondolkoztató alternatíva, akik kis-közepes kategóriás autót használnak, keveset mennek éves szinten és azt is túlnyomó részt városban, vagy agglomerációban. És persze nem laknak hegyen, meg nem járnak síelni, vagy legalábbis nem a konkrét autóval.

Az is igaz, hogy egyes négyévszakos mintázatok a nyáriakhoz, mások inkább a téliekhez állnak közelebb. Mivel a téli útviszonyok jelentik a "szűkebb keresztmetszetet", így utóbbiak jobban beválnak egész éves használatra a tapasztalatok szerint. Én továbbra is a GoodYear Vector 4seasons-t tartom ez etalonnak a témában, de természetesen vannak más remek négyévszakos termékek is a Nap alatt. Javaslom, gondold át még egyszer a szituációt mindezek fényében!

Üdv, Gumidoki

2018. október 27., 10:53 Módosítva: 2018.11.11 10:15
239

Tisztelt Gumidoktor!

Adott egy Škoda Felícia, aminek a gyári gumimérete 165/70 R13. Az lenne a kérdésem, hogy nagy kárt okoznék-e azzal, ha 165/65 R13-as gumikat tennék fel az autóra ? Vagy nem árt semmit? Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel: B.Á.

Kedves B.Á.

Semmiképpen nem javaslom ezt a méretcserét. Ugyanis nem véletlenül szerelte a Škoda ezt a típusát 165/70 R13-as abroncsokkal. Az egész jármű, a futómű geometriája, a fékek, a hajtáslánc, azaz minden erre a méretre van "szabva". Ha ön ezt megváltoztatja, vagyis belenyúl a rendszerbe, az nem marad következmény nélkül.

A kelleténél kisebb átmérőjű kerék instabilitást, rossz egyenesfutást okozhat,ráadásul a terhelhetősége is kisebb, mint a gyári méreté. Szóval ez nem járható út, bízom benne, hogy a leírtak alapján ön is belátja.

Üdv, Gumidoki

Téii felni a Priusra

2018. október 14., 10:41 Módosítva: 2018.10.30 17:39
3

Tisztelt Gumidoktor!

Adott egy Prius 3, gyárilag 17"-os felnin, rajta nyári gumival, 215/45 R17 méretben. Télire szeretnék egy 15"-os gyári, télen is használható könnyűfém felnit, hiszen ennyire peres gumival nem szeretnék közlekedni télen.

Érdekelne a véleménye, hogy a MOMO REVENGE (Anthracite) felni 37 000 forintért mennyire lehet épkézláb választás. Sajnos a gyári 15"-os felni a Toyota márkakereskedésektől több, mint négyszer ennyibe kerülne darabonként. Nem igazán találtam más felnit aminek megegyezne minden tulajdonsága a gyárilag előírtakkal szemben.

Válaszát nagyon köszönöm! Gyuri

Kedves Gyuri,

A Momo Revenge nem kifejezetten télre ajánlott felni. Bár a matt fénye miatt kétségtelen jobb választás a hideg évszakra, mint egy polírozott felületű darab.

A Momo kínálatában nincs igazán téli ajánlású felni, viszont a másodmárkája a Reds kínál ilyet K2 néven. Keressen rá, jóval olcsóbb az ön által írt árnál!

Persze van élet a Momo-n túl is; más felnigyártóknak is van speciálisan télre fejlesztett mintázatuk.

És hát - tudom, hogy nem a legszebb, de - ott van még megoldásként a lemezfelni, ebből a hármas Priusra 5*100*54 6J*15" ET45 méret kell. Vagy még lehet járható út a használtpiacon szétnézni gyári Prius felniszett után, hátha talál szép állapotút jutányos áron. Bármelyik is lesz a befutó, arra 195/65 R15 méretű gumi kell majd.

Üdv, Gumdoki

2018. szeptember 28., 14:22 Módosítva: 2018.10.15 17:39

Kedves Gumidoki!

Egy idei (2018) VW Touran-ra (150 LE) szeretnék téli gumit vásárolni. A nyári gumi 205/60 R16-os 96V terhelési és sebességindex-szel. Először a Continental WinterContact TS860-at néztem ki, de csak 92T index-szel kapható. Emellett azt tapasztaltam, hogy ezt az abroncsot inkább kisebb autókhoz ajánlják.

Az ADAC tesztjeit végignézve úgy láttam, hogy kisebb és nagyobb kocsikon gyakran egy-egy gyártó más-más gumijait tesztelik. Kérdésem, hogy ez mennyire számít a gyakorlatban, és hogy egy középkategóriás kompakt egyterű esetében milyen típusú abroncsból (kis autó, SUV, nagy teljesítményű) érdemes választani. A másik preferált abroncs egy Dunlop Winter Sport5 92H vagy 96H XL lenne, ezt viszont nagy teljesítményű autókhoz, vagy SUV-okhoz ajánlják.

Üdvözlettel: Miklós

Kedves Miklós,

Valóban az egyes gyártók a mintázataikat elsősorban a méretválaszték alakításával pozicionálják az egyes autószegmensekhez. Abból azonban baj nem származhat, ha a nagyobb méretű, erősebb autóra javasolt abroncsot teszi fel minden szempontból kisebb autóra, már ha a méretjelzés egyébként minden paraméterében passzol hozzá. Fordítva már nem annyira szerencsés a dolog.

Egyébként pedig nagyon dicséretes, hogy figyelmet fordít a terhelési indexre, mert sokan ezt az abroncs paramétert hajlamosak figyelmen kívül hagyni. Pedig egy járművel lassabban lehet közlekedni (ezért is mehet rá kisebb sebességindexű téliabroncs), de a tömegén nem tudunk változtatni. Ha pedig a gyártója XL-es gumit tesz rá, annak oka van és természetesen azt kell figyelembe venni abroncscserénél is.

Summa summarum ha tetszik önnek az említett Dunlop, nyugodtan maradjon amellett, nem lesz gondja vele!

Üdv, Gumidoki

Két százalékban tér el a gumiméret – még belefér?

2018. szeptember 21., 14:10 Módosítva: 2018.09.28 14:23

Kedves Gumidoki!

Adott egy 6Jx16 ET46-os gyári Mercedes felni, melyre nyári méretben a 195/55 87V R16 gumi az ajánlott méret. A legközelebbi gumivásárlásra nézegetem a 205/55 R16-os gumiméretet, mely árban számottevő különbséget mutat a gyári mérethez képest. Milyen jelentősége lehet a méretváltásnak? Kalkulátorral megnéztem a méretet és igazából 2% körüli eltérés van. Kérem erősítsen meg ebben!

Köszönöm,

Üdvözlettel, Balázs

Kedves Balázs,

A 2%-os eltérés pont a duplája a megengedett tűrésnek. Azaz itt nincs lehetőség erre méretváltásra sajna. Hiába olcsóbb és nagyobb kínálatú a 205/55 R16-os dimenzió, erre az A-osztályra a 195/55 R16 való, én is ennek a vásárlására biztatom!

Üdv, Gumidoki

2018. szeptember 20., 10:14 Módosítva: 2018.10.02 17:36

Tisztelt Gumidoktor,

Szeretnék a KIA terepjáromra egy félterep gumit. A tárgyban említett két gumit néztem ki. Mintára mindkettő azonos és méretre is, azonban árban az INSA pont a fele a BFG-nek. Sajnos semmi tesztet illetve írást nem találtam az INSA gyárról, illetve gyártásról esetleg használatáról. Egy helyen olvastam hogy futózott gumi. Nem tudom ez helytálló-e.

Esetleg tudna nekem felvilágosítást adni hogy ez a gumi milyen adottságokkal bír és ami talán a legfontosabb hogy milyen minőségű. Vagy itt is igaz az a mondás hogy "olcsó húsnak híg a leve"? 245/75 R16 méretben gondolkodom. 60% közúton 40% terepen használnám. Válaszát előre is köszönöm!

Köszönettel: Dominik

Kedves Dominik,

Az Insa Turbo egy spanyol vállalkozás brandje és újrafutózott abroncsokat gyárt. Ami ugye nem összehasonlítható egy hagyományos gyártású - ráadásul a prémium Michelin-csoportba tartozó BF Goodrich - abronccsal. Nyilván bekerülési árban sem.

Ha nagyrészt kiépített úton akarja használni félterepes abroncsát, akkor nem javaslom az Insa-t, az alapvetően terepre való inkább. Viszont a Goodrich "alatt" is van élet. Nézte pl. a Cooper Discoverer A/T3 Sport, vagy a Hankook RF10 DynaPro ATM, vagy akár a Toyo Open Country AT+ mintázatokat? Ha nem akar annyit költeni, ezek közül is bármelyik megfelelhet az ön által leírt felhasználásra.

Üdv, Gumidoki

2018. szeptember 12., 09:39 Módosítva: 2018.09.14 06:38
138

Tisztelt Gumidoktor!

2000-es VW Golf 4 Variantra szeretnék új 195/65R15 gumit vásárolni. Évente kb 6-7000 km-t teszek meg többségében városban és annak környékén, ezért gondolkozom a 4 évszakos gumi vásárlásán.

Amiket a tesztek alapján kinéztem:

  • Michelin Crossclimate
  • Goodyear Vector 4 season
  • Continental AllSeasonContact

Kérem írja meg, hogy valóban jó választás lehet-e a 4 évszakos gumi, mert néha azért hóban is szoktam autózni. Ezek közül melyik a legjobb választás, vagy ha egyik sem akkor milyet ajánl, szükséges-e erősített kivitel. Valamint az is kérdéses még, hogy az acél, vagy az alufelnire érdemesebb felrakni?

Üdvözlettel: Müllern Gyula

Kedves Gyula,

A leírása alapján igen, ön egyértelműen a négyévszakos abroncsot használók célcsoportjába tartozik. Ráadásul a felsorolt mintázatok a legjobbak közül valók. Én a GoodYear vonatkozó termékét tartom a csúcsnak és a felsoroltakon kívül még a Vredestein Quatrac5-tel és a Pirelli Cinturato AllSeason Plus-szal bővíteném a sort.

Ezek közül egyikben sem fog csalódni, válasszon ízlése és az árak szerint. Bármelyik felnire feltehető az egész éves abroncs természetesen, a praktikusabb döntés a lemezfelni, az esztétikusabb a könnyűfém. Utóbbi a téli hidegben felkeményedik, rideggé válik, így könnyebben sérülhet a szerkezete, illetve fényezése. A lemezfelni strapabíróbb.

Üdv, Gumidoki

Kell-e rotálni az abroncsot?

2018. szeptember 3., 12:54 Módosítva: 2018.09.10 06:37
1

Tisztelt Gumidoktor!

Kell-e a gumi abroncsokat (típusok: Bridgestone Dueller H/T, terepjárón az idő 80-90%-ban csak hátsókerék meghajtással használva ) rotálni?

A kocsim kézikönyve szerint 10 ezer km-ként kell oldalcserével is (illetve az egyiket a pótkerékre cserélve). A gumiszerviz ahol megkérdezem, az azt mondta, hogy radiál abroncsoknál nem szabad forgásirányt felcserélni, ezért nem javasolják. Megfelelő tanácsot kaptam, vagy inkább kövessem a kézikönyv javaslatát?

Előre is köszönöm, GG

Kedves GG,

Én azt javaslom, hogy mindenképp! Amit ezzel kapcsolatban tudni érdemes az az, hogy a modern radiál abroncsoknál már nem lehet probléma a forgásirány megváltoztatása akár több ezer kilométeres futás után sem.

Másrészt a pótkereket kihagynám a játékból, az csak legyen ott biztonsági tartaléknak, amire kitalálták. Amúgy a legegyszerűbb, legszokványosabb csere nem az oldalcsere (nyilván azzal sincs baj), hanem a tengelyek közötti csere, azaz elsők hátra, hátsók előre. Így még a forgásirány sem változik. A 10 000 km már megfelelő intervallum, de le lehet vinni akár 8000-re is.

Üdv, Gumidoki

Sokat használom, hamar kopik

2018. augusztus 8., 14:26 Módosítva: 2018.09.21 06:43

Tisztelt Gumidoki!

Ismét eltelt majd’ egy év, és időszerűvé vált egy új garnitúra gumi megvétele. 2014- es, faceliftes Audi A6 2.0TDI Ultra Avantom automata váltós, ultrasága miatt egész csínján bánik a gázolajjal.

Mit ajánlana olyan évi 20-25k mérföld és a dny-angliai időjárásviszonyok tekintetében ahol gyakorlatilag semmi értelme a téli vagy a négyévszakos gumiknak? Az autó a széria 17- es alufelniken fut, azt hiszem 225/55-17 a gyári méret ami kényelem szempontjából egy elég jó választásnak bizonyult tapasztalataim szerint.

Előre is köszönöm segítségét!

András

Kedves András!

Akkor ide nyári mintázat kell, abból is valami olyan, amelyik jól viselkedik vizes útfelületen, mert abban nincs hiány arrafelé, ha jól sejtem. (o: A méretet jól írta, 225/55 R17 a helyes választás erre az autóra.

Nekem két konkrét javaslatom van a fentiekre, nevezetesen az EU-s címke alapján A-A besorolású Pirelli P7 Cinturato Blue és GoodYear EfficientGrip Performance. Előbbi a komfortra, utóbbi kicsit a sportosságra helyezi a hangsúlyt, de mindkettő magas, prémium szintet képvisel. (o;

Üdv, Gumidoki

2018. augusztus 6., 15:47 Módosítva: 2018.08.26 11:03

Kedves Gumidoktor!

Egy 2012-es, 5 ajtós Chevrolet Aveóhoz (T300, 1.4 benzin, 74kW) szeretnék a gyárihoz hasonló paraméterű alufelnit vásárolni. Internet alapján a gyári felni adatai: 6Jx15, 4x100, ET39. Viszont a középfurat nem egyértelmű; van ahol 56,5 mm, máshol 56.6 mm.

Ön szerint melyik a helyes középfurat-méret az autóhoz?

Egyáltalán a valóságban is létezik a különbség (0,1 mm), vagy csak mérési, kerekítési "hiba"? Ha valós a különbség, akkor ha kerékagy átmérője 56,5 mm, az 56.6 mm-es felnit rá szabad rakni? Gondolom 0,1 mm-es központosító gyűrű nem létezik.

Köszönettel, Lajos

Kedves Lajos!

A legtöbb helyen az 56,5 mm-t tüntetik fel a kérdéses Aveo-felni középfuratának, de valóban találni olyan adatbázist, amelyben az 56,6 mm szerepel. Igazából nincs jelentősége, mert hibahatár alatti ez a 0,1 mm-es különbség, azaz ahogy ön is írta nincs ilyen vékony tehermentesítő "hártya". (o:

Inkább a többi felniadatra fordítson figyelmet, hogy minél passzentosabb legyen majd az autóra az új papucs!

Üdv,Gumidoki

2018. július 31., 10:38 Módosítva: 2018.08.06 15:48

Tisztelt Doki!

Egy 2017-es Nissan Leaf-re milyen téli gumit javasol, aminek a lehető legjobb a gördülési ellenállása? Kerestem az Interneten gumikat, de szinte "csak" C kategóriás gumikat találtam. Van olyan gumi ami Class A-s gördülési ellenállású? Gondolkodom: Conti TS860, Alpin 5.

Köszönettel, Gábor

Kedves Gábor,

Téliben nincs olyan abroncs, amelynek az EU-s abroncscímkén 'A' besorolása lenne gördülési ellenállás tekintetében - még. Egy C-s azonban tökéletesen megfelelő lehet elektromos autóra is. Ami még itt fontos szempont lehet, az a gördülési zaj, hiszen egy ilyen csendben suhanó villanyautón nagyon zavaró lehet egy zajosan futó abroncs. Ebből a szempontból 66dB-es "tudásával" kiemelkedik a mezőnyből a Pirelli Winter Cinturato-ja, amely a gördülési ellenállás témájában is a legjobbak között szerepel.

Üdv, Gumidoki

2018. július 26., 16:19 Módosítva: 2018.08.01 06:40

Üdvözlet!

Érdeklődnék, hogy 2010-es évj. Renault Thaliának mekkora a gyári gumimérete? Jelenleg 195/50 R15 -ös szett van rajta

Köszönettel: Dani

Kedves Dani,

A '10-es Thaliát 15"-ban többnyire 185/55 R15-tel szerelték (6,0*15" felnin), de bizonyos kivitelek 195/50 R15-tel is érkeztek (6,5*15" felnin). Sőt, a katalógusok még a 165/65 R15-öt is említik gyári méretként (5,5*15" felnin) ehhez a típushoz, de én ilyet "élőben" még nem láttam. Persze volt 14"-os kivitel is 175/65 R14 méretű gumikkal szerelve, sőt, ebből volt a többség érzésem szerint.

Üdv, Gumidoki

2018. július 21., 08:23 Módosítva: 2018.08.01 06:41
24

Szép napot!

Érdeklődnék, hogy milyen kocsi típusokon használtak 4x110-es lyukosztású felnit? Eddig egyedül a Daihatsut sikerült találnom.

Köszönöm segítségét!

Kedves Levélíró,

Én sem tudok más márkát felsorolni. Csak a Daihatsu Coure és Move típusai futottak ilyen osztókörű - és 56 mm-es középfuratú - felniken az én információim szerint is.

Üdv, Gumidoki

2018. július 14., 08:05 Módosítva: 2018.07.16 06:17
57

Kedves Gumidoktor!

Adott egy 2009-es Dodge Journey. A címben jelzett gumival, alufelnivel vásároltam, érzésem szerint nem ez volt a gyári set-up. Ránézésre kicsit esetlen az autó ilyen "pici" kerekekkel. Ezt a pénztárcámba is tekintve még csak-csak elviselem, főleg hogy a nagyon egészségesnek és kevesett futottnak tűnnek a gumik. Viszont a széles (Mud&Snow) profil elképesztően hangos, és nem tudom, hogy van-e igazán értelme, mivel városon és autópályán kívül máshol nem használnám, értsd: földutat, sarat, murvát, hegyet-völgyet nagyon ritkán látna.

Akárhogy is nézem pl. azon a bizonyos "wheel-size oldalon" a modellhez (Fiat Freemonttal azonos) ajánlott kerék és gumiméretek között ezt nem, ennél csak keskenyebb gumikat látok. Picit tartok tőle, hogy műszaki vizsgán ekkora eltérés mennyire lehet bukási ok, már ha egyáltalán.

Szóval, középtávú terveim között szerepel vékonyabb profilú gumi vásárlása, 17-es, esetleg 18-as felnikkel együtt. A hivatalos Freemont/Journey méretek nekem eléggé ritkának tűnnek a piacon fellelhető ajánlatok között, ezért nem feltétlen csak a gyárilag szerelt méretekben gondolkodnék. Ha pl. nem gyári felni méreteket nézek, 18-as méretekben 8J alatti felniket, 17-es méretben 7J alattiakat is alig látni. De lehet, hogy ez csak az én érzésem. Milyen gumi és felni méret az, ami a leggyakoribb ilyen mérettartományban (5x127-es lyukakkal, 71,6-os középpel), és emiatt remélhetőleg a legköltséghatékonyabb megoldás lehet, biztonságos tapadással, kevesebb zajjal, majdnem 2 tonnás autóhoz illő terhelhetőséggel, és természetesen teljesen "street-legal" módon?

Biztonságon és kényelmen nem spórolnék, inkább csak a feleslegesen drága megoldásokat kerülném el, tudva természetesen, hogy ekkora kerekekre nem létezik nagyon olcsó egyszersmint nagyon jó megoldás. Ha az egész ügylet végén esetleg az autó is jobban nézne ki tőle, az meg maga lenne a tökély. Vagy hagyjam a fenébe az egészet, és a meglévő 16-os felnikre szerezzek keskenyebb gumit, és ne nagyon nézegessem az autót távolról, örülve a megspórolt forintoknak? :)

Üdvözlettel, Miklós

Kedves Miklós,

Én nem tudok ön helyett dönteni, hogy mi fér bele a büdzsébe, vagy mi nem...? De szívesen leírom azokat a technikai információkat, amely alapján dönteni tud majd. Ami biztos, hogy ennek a típusnak a gyári alap abroncsmérete a 225/70 R16. Ennek átmérője 3,4 cm-rel nagyobb, mint a 235/60 R16-é. Ezt a ballonos méretet természetesen lehet feljebb váltani, 17"-ban a 225/65 R17, 18"-ban a 235/55 R18 a helyes váltóméret.

Felniben és gumiban is van választék ezekben a méretekben, minél nagyobbat választ, nyilván annál zsebbenyúlósabb a történet. A felniméreteket ismeri, hiszen leírta, nincs más hátra, mint feltúrni a felnikalkulátorokat a neten, mi, hol, mennyi?

Üdv, Gumidoki

2018. július 10., 14:08 Módosítva: 2018.07.21 18:50

Tisztelt Gumidoktor!

Seat Alhambra (2014, 2.0tdi 140 ló) gépjárműhöz keresek 18-as nyári gumit. A kocsin a gyári Continental gumi van, 225/45/R18 95 W Extra Load Radial felirattal. Nem tálaltam ebben a méretben, ilyen jellegű autóhoz tesztet és az ár alapján a Conti PremiumContact 6 (95Y) lett a választás, de ott a 95Y után nincs az XL felirat a webshop oldalán. Ha jól értem, a Conti weboldala szerint a 95Y Extra Loadra készül, de jobb lenne egy szakértői megerősítés.

Előre is köszönöm! Gergő

Kedves Gergő,

Megerősítem a dolgot, ugyanis a 225/45 R18 abroncsméret standard terhelési indexe a 91 (615 kg), míg a növelt terhelhetőséget ebben a dimenzióban 95-ös load index-szel (690 kg) jelölik. A Conti leírt terméke az utóbbi kategória, még akkor is, ha nem szerepel a webshop leírásában az XL rövidítés. Az oldalfalán viszont ott lesz.

Üdv, Gumidoki

2018. július 5., 11:06 Módosítva: 2018.07.21 08:36

Tisztelt Doki!

Egy 2017-es elektromos Nissan Leaf-re milyen téli gumit javasol, aminek a lehető legjobb a gördülési ellenállása? Kerestem az interneten gumikat, de szinte "csak" C kategóriás gumikat találtam. Van olyan gumi ami Class A-s gördülési ellenállású? Gondolkodom: Conti TS860, Alpin 5.

Köszönettel Gábor

Kedves Gábor,

Téliben nincs olyan abroncs, amelynek az EU-s abroncscímkén 'A' besorolása lenne gördülési ellenállás tekintetében - még.

Egy C-s azonban tökéletesen megfelelő lehet elektromos autóra is. Ami még itt fontos szempont lehet, az a gördülési zaj, hiszen egy ilyen csendben suhanó villanyautón nagyon zavaró lehet egy zajosan futó abroncs.

Ebből a szempontból 66dB-es "tudásával" kiemelkedik a mezőnyből a Pirelli Winter Cinturato-ja, amely a gördülési ellenállás témájában is a legjobbak között szerepel.

Üdv, Gumidoki

2018. június 25., 17:10 Módosítva: 2018.07.01 10:11

Kedves Gumidoktor!

Az lenne a kérdésem, hogy egy 2003-as Suzuki Lianára rakhatok-e VW gyári alufelnit? 3-as Golfon volt rajta.

A gumik mérete: 185/65 R14 nyári, a felni: 4x100 6Jx14H2 ET45. Elvileg ezek az adatok rendben, most 5,5J acél felni van a Lianán, a 6 sem gond ha jól tudom. Inkább a csavarok miatt aggódom. Ha más csavarral is, de megoldható lesz a biztos rögzítés?

Köszönettel, Tamás

Kedves Tamás,

Elviekben OK, de a gyakorlatban még sincsenek teljesen rendben ezek az adatok. Egy fontos paramétert kihagyott ugyanis, a középfuratot. Ez a Liana esetében 54 mm, míg a Golf 3-nál 57. Ha ezt a felnit így felszereli a Lianára, nagyobb sebességnél tuti rázni, vibrálni fog a kerék. Hiszen a csvarok csak rögzítenek, de nem központosítanak. Tehermentesítő gyűrű kell tehát, amely áthidalja ezt a 3 mm-es átmérőkülönbséget. Minden egyéb méret alapján egyébként működhet a dolog. A csavarokból azonban valóban újabbak kellenek, a Liana lemezfelnicsavarjai nem lesznek jók az alufelnihez.

Üdv, Gumidoki

2018. június 23., 08:35 Módosítva: 2018.07.10 17:35

Tisztelt Gumidoktor!

Nemrég vettem egy új Suzuki Balenót, amihez nem jár pótkerék csak defektjavító szett. Az autót taxinak fogom használni, ezért mindenképp szükségem lenne valamilyen pótkerékre. A használt hirdetések között sok mankókerék is van, de nincs tapasztalatom, milyen méretet keressek. Az autómon 5j 4x100 felni van, 175/65 15-ös gumival.

Válaszát köszönöm : István

Kedves István,

Osztókörben, középfuratban nyilván olyat kell keressen, ami megfelelő a Baleno-ra, azaz 4*100*54-est. Az autó kerekének átmérője 24", avagy 609 mm, tehát ilyen átmérőjű, vagy ettől 1% eltérésű mankókerék lehet jó önnek. Pl. egy T125/70 R17 megfelelő lehet. Nem egyszerű a feladat.

Vagy vesz egy Balenora való lemezfelnit és felgumizza a gyári mérettel. Esetleg ha esz téli szettje, abból nyáron tesz a csomagtartóba egy darabot, télen pedig a nyáriból. Nagyjából ezek a lehetőségek vannak.

Üdv, Gumidoki