Megvadult az ablaktörlő

május 18., 12:17 Módosítva: 2017-05-19 06:11:08
0

Kedves Kütyüdoktor!

2002-es Ford Focusom van. Ha az első ablaktörlő be van kapcsolva, és hátramenetbe rakom, töröl egyet a hátsó is. Viszont újonnan sajnos minden egyes hátramenetbe kapcsolásra töröl akkor is, amikor nem kéne. Mi lehet a hiba?

Kedves Kérdező!

Típusspecifikus kérdés, így segítséget kértem a solymári Ford szerviztől. Válaszuk:

A hátsó ablaktörlő vezérlését a Gem modul test kiadásával végzi. A tolatólámpa + jele szintén bemegy a Gem-be, de ez gondolom jó mivel reagál rá a modul. Még egy kritérium van az ablaktörlő kapcsolótól esetleg rossz jel megy a Gembe. A hiba lehet ablaktörlő kapcsoló, Gem modul, de első lépésben biztosítékokat kéne megnézni hátha valamelyik elolvadt, vagy ki lett szedve és ez miatt így reagál a modul.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Modernizálnám az Astrát

május 13., 16:48 Módosítva: 2017-05-19 06:13:59
0

Szia Doki!

2009-es Opel Astra H kocsim gyári audió rendszerének tudását szeretném picit bővíteni. Jelenleg egy CD30-as fejegység van az autóban, gondolkodtam egy CD30 mp3 beszerzésén, de nem szeretnék optikai lemezekkel szórakozni. Zenét inkább Spotify-on keresztül hallgatnék mobilról (iPhone). Idáig a Dension termékeket nézegettem, jó lenne ha a telefon kihangosítása is meg lenne oldva. Esetleg valami más alternatíva?

Köszönettel: Zoli

Kedves Zoli!

Lehetne toldani a gyári fejegységet modulokkal, de inkább ajánlom a cserét. Amiről le kell mondani, az a gyári kijelzőn megjelenő rádiófunkció, de ennek nincs nagy jelentősége, hiszen az utólagos rádiónak van kijelzője, a gyárin pedig megmarad a dátum és idő.

Egy DIN méretű készülék is szerelhető a gyári rádió helyére, ami Bluetooth kompatibilis példányai már 29 900 Ft-os fogyasztói ártól kaphatók. Ez az összeg alul marad bármelyik kiegészítőmodul árán, amit a gyári rádió kiegészítésére, bővítésére tudnék ajánlani. Választhat dupla DIN méretű, pl. Pioneer FH-X730BT készüléket, ez kihangosítja a telefonbeszélgetést, a telefonon tárolt zenét és akár a Spotify-t is, ahogyan az előbb említett egy DIN méretű fejegység is teszi.

A gyári rádióhoz képest összehasonlíthatatlanul jobb a hangja és minden szolgáltatása. A kormánytávirányító használatához plusz modult szükséges vásárolni, ami teljes értékűen csatolja a készülékhez a gyári gombokat. Ha egy picit megtoldjuk a ráfordítandó összeget, akkor kiváló választás lehet a Pioneer MVH-AV290BT. 6,2 inch képátlójú készülék utolérhetetlen hangparaméterekkel. Azon kívül, hogy akár tolatókamerát is köthet hozzá, érintőképernyős, látványos és az autó hátsó hangszóróit mélysugárzóként is tudja hajtani. Ez a funkció óriási előrelépést jelent hangminőségben, mivel a kiadott mélyhang paraméterezhető, állítható a vágás frekvenciája, az intenzitás és még basszuskiemelés is alkalmazható, ha a hangszórók kibírják. Természetesen kihangosítja a beszélgetést, lejátssza a telefon hanganyagát, játszik USB eszközről, tölti a telefont és van AUX bemenete. Nem ajánlom a gyári rádió bővítését, mert gazdaságtalan és a hangminőségben semmi javulást nem hoz magával.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Nem megy a tükörfűtés

május 8., 16:07 Módosítva: 2017-05-12 12:37:27
0

Tisztelt "Doktor Úr"

Egy kérdéssel fordulok Önhöz. Van egy Opel Astra G 2003-as autóm Njoy felszereltséggel, amibe beletartozik az elektromos tükör is. A jobb oldali tükörben a fűtés nem megy. Egyik áprilisi nap reggelén, mikor kapargatni kellett az ablakokat, bekapcsoltam, hogy olvassza le a tükröt. Előző este még jó volt, mert használtam, de reggel már nem működött!

Az elektromos tükör minden irányba állítható, csak a fűtés nem megy. Az a kérdésem, hogy mi lehet a hiba és hogyan lehet orvosolni? Sajnos sokszor vagyok a munkám miatt távol napokra az otthonomtól, ezért nincs időm szervizbe elvinni. De ha nem lesz más, az lesz!

Tisztelettel és érdeklődve várom válaszát: Attila

Kedves Attila!

Az ajtókárpit felső sarkánál a kis háromszög alakú műanyagot (a tükör belső takarója) le kell pattintani és ott találhatók a tükörbe menő vezetékek. Rá kell mérni, hogy a fűtés megkapja-e a működéséhez szükséges 12V-os tápfeszültséget. Nagy valószínűséggel itt meglesz a feszültség.

Ha eljut idáig, akkor sajnos a tükörlapban van a hiba, amit ki lehet pattintani a helyéről, de kell hozzá egy kis bátorság. A tükörlap hátuljára van fémgőzölve a fűtőszál, erre két vezeték megy, ezeken is érdemes ellenőrizni a tápfeszültséget. Ellenállásmérővel mérhető, hogy a fűtőszál szakadt vagy sem. Ha megszakadt, akkor a tükörlap cseréje a megoldás. Kapható utólag felragasztható fűtőszál, de látni fogja, hogy nem lehet feltenni, marad a gyári vagy után gyártott tükörlap, ami nem annyira elborzasztó árfekvésű.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Szivargyújtó anomália

május 7., 17:49 Módosítva: 2017-05-16 06:15:44
0

Üdv,

van egy 2000-es Suzuki Swift 1.3 5 ajtós autó. Van benne egy led "szalag" ami  szivargyújtóról működtethető. Bedugom, működik szól a rádió is, majd amint kihúzom a szivargyújtóból, a rádió már nincs áram alatt, majd ez után biztosítékcsere. Esetleg valahol zárlat keletkezik?

Mellesleg még a rádiónál olyan előfordul, hogy egy bizonyos hangerő felett a rádió lekapcsol majd újraindul, ezt mind addig ameddig egy a hangszinten van vagy felette.

A szivargyújtó csatlakozója nem szabvány, csak hasonlítanak egymásra. Van, hogy a telefontöltőt vagy egyéb eszközt be sem lehet dugni úgy szorul, van, hogy nem marad a helyén a csatlakozó úgy lötyög. Az érintkezők elhelyezkedése különböző, ezért bedugáskor, vagy mint az Ön esetében kihúzáskor a csatlakozó zárlatot csinál.

Ebben az esetben vagy keres egy másik, a gyári csatlakozóba illő dugót vagy a LED szalagot beköti fixen és egy kapcsolóval kiegészítve használja. A rádió nagy valószínűséggel az elégtelen keresztmetszetű gyári tápvezeték miatt indul újra. A gyári kábel a gyári rádióhoz van méretezve, ami meglehetősen kis teljesítménnyel és ezért kis áramigénnyel rendelkezik.

Az utólag beépített rádió nagy teljesítményű, nagy áramfelvétellel rendelkezik, így annak egy új, vastagabb vezetéket kell behúzni, lehetőleg közvetlenül az akkumulátorról. Mindig, közvetlenül a csatlakozásnál biztosítékot kell szerelni a vezetékre és nem szabad megfeledkezni arról, hogy nem csak a pozitív, de a negatív oldalt is új, vastagabb kábellel kell ellátni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Járó motorral megőrül a tolatóradar

május 1., 11:21 Módosítva: 2017-05-09 06:18:39
0

Sziasztok!

Netről rendelt, utólag telepített tolatórendszer gyújtással kiválóan működik,de járó motorral csak csipog, illetve e2-e4 kódot ír. Valami megoldás? Köszönöm előre is!

Turi Bence

Kedves Bence!

A hibakódok gyártónként változnak, ez egy Valeo esetében szenzorhibát jelent, amiben nem látom az összefüggést a járó motorral. Járó és álló motornál különbséget a töltés, azaz a radar tápfeszültsége jelent, illetve egyes autóknál az ellenőrzőrendszer mérőjele. A radar tápfeszültségét a tolatólámpára kell kötni.

Ha az autó rendelkezik ellenőrzőrendszerrel, akkor relével le kell választani a radart. A relé vezérlését a tolatólámpára kell kötni, míg a kapcsolandó feszültséget érdemes az akkumulátorról lecsatlakoztatni. Ha a töltés megnövekedő értéke zavarja a radart, akkor elsőre központot cserélnék, ha nem segít, visszakérném az árát és vásárolnék egy megbízhatót.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Jelenségek az i30-cal

április 25., 11:56 Módosítva: 2017-04-28 15:56:32
0

Kedves Kütyüdoki!

Két kérdésem lenne, 2011-es Hyundai i30-cal kapcsolatban (1.4 DOHC CW, kb. 2 hónapja vettem 75 000 km-el)

1. Kb. egy hónapja az utas oldali légzsák visszajelző lámpája indításkor azt mutatja, mintha ki lenne kapcsolva, de nincs. Amikor vettem az autót, rendben működött.

2. 1-2 hetente időközönként az autó vészvillogója bekapcsol menet közben 5-10 mp-re, majd abbahagyja. A kocsi egyébként rendben működik, semmi gond nincs vele, de ezeket nem tudom hová tenni. Utólagos szerelgetésnek nyoma nincs rajta, kivéve egy leddel elátott billenőkapcsolót, ami a fényszóró magasság állító mellett van beszerelve, és nem tudom, mire való (a kereskedő sem tudta).

Köszönettel P.J.

Keressen egy márkaszervizt vagy márkára szakosodott szerelőt, aki computerre teszi az autót és ki tudja olvasni a hibát. Az autók többsége letárolja a hibajelzéseket, így akkor is kiolvasható, ha pont nem áll fenn a probléma. Természetesen lehetséges, hogy nincs is semmi baj, de mivel új az autó, amúgy is érdemes tájékozódni az állapotáról.

Az utas oldali ülés rendelkezhet súlyérzékelővel, ami, ha nem ül senki az ülésben kikapcsolja a légzsákot, ezt az autó leírása említi. Az utólag beépített kapcsolót bármelyik elektromos szerelő leköveti, hogy mit kapcsol, érdemes megkeresni, nehogy később problémát okozzon egy utólag beépített, de nem ismert funkció.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Hangszórót a kalaptartóba

április 17., 10:03 Módosítva: 2017-04-25 17:54:30
64

Kedves Kütyüdoktor!

Van egy Saab 900-asom, aminek a kalaptartójába került beépítésre egy JBL GT5-963-as ovális hangszóró. Sajnos az időjárás, nagy meleg, használat miatt már elöregedtek a membránok, alig tudnak mozogni.

Szeretném őket lecserélni, de lehetőleg olyan típusra, aminek a beépítési mérete ugyanakkora, mert nem szeretnék még nagyobb lyukat vágatni. Esetleg van ötlete, hogy hasonló hangminőséget ugyanekkora beépítési mérettel milyen típustól kapnék meg?

Köszönettel, Viktor

6x9 inch-es (15x23cm) hangszóró, ami szabványméret, bármely másik beépíthető helyette, ha nincs korlát a beépítési mélységben. Minden hangszórómárka (Alpine, Clarion, JBL, Focal, Pioneer…) forgalmazza ezt a szabványméretet, bátran válasszon helyette a minőségi kategórián belül.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Azonnal leolvad a biztosíték

március 27., 13:00 Módosítva: 2017-04-07 06:20:25
0

Üdvözletem.

BMW 525 E34 típusú autómhoz vettem ködfényszórót, amit magam szereltem be. Az előző tulaj szerint volt már benne korábban, meg is találtam a csatlakozót a helyén, így nem volt nehéz beszerelni. Felkapcsolás után viszont azonnal leolvad a biztosíték, ami gyári 15A. Kipróbáltam egy 29A-essel is, mert nem volt más, de az is rögtön elpukkant. Ha lekötöm a lámpákat, természetesen nincs gond a biztosítékkal. Ha csak a bal oldalit kötöm rá, nem történik semmi, nem világít. Ha csak a jobbost, azonnal elpukkan a biztosíték. Mi lehet a hiba?

Soha ne tegyen nagyobb biztosítékot a kiolvadt helyére, mert könnyen leégetheti az egész autót! A gyári 15A-es biztosíték 180W teljesítményig megfelel, fölötte üzemszerű, hogy kiolvad.

Ha a ködlámpák összteljesítménye nem éri el a 180W-ot, akkor ellenőrizze a vezetékeket és azt is, hogy valóban a ködlámpa csatlakozóját találta meg. Ha a ködlámpa izzói nagyobb teljesítményűek, akkor relét kell beiktatni és új vezetékeket behúzni, amik bírják a magasabb igénybevételt, vagy kisebb, 55W-os izzókat alkalmazni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Hiányzik az USB

március 13., 12:53 Módosítva: 2017-03-31 06:29:29
7

Kedves Doki!

A nagy kijelzős, navis fejegység van az autóban, usb nincs de nagyon hiányzik, hogy pendrive-ról hallgathassak zenét. Transzmitter és hasonlók kizárva. Van erre valami egyéb megoldás? Vagy a legjobb lenne cserélni, de akkor hogy használom a fedélzeti számítógépet? Elég sok dolgot arról lehet állítani, amit csak a fejegységről lehet sajnos. Erre esetleg van megoldás?

Köszönöm: Róbert


Kedves Róbert!

Amennyiben a fejegység CD 70 Navi vagy Siemens VDO DVD 90, akkor a Dension Gateway 300-as termékével megoldható a USB-ről való zenelejátszás. De ehhez az AUX in funkciót engedélyeztetni kell (Opel márkakereskedés).

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Indításnál csettenik a mélynyomó

március 2., 15:44 Módosítva: 2017-03-20 11:03:43
59

Kedves Doki!

A következő kérdéssel fordulok hozzád: 2003-as évjáratú Audimban indításnál "csettenik" egy elég kellemetlen hangút a gyári mélynyomó, függetlenül attól, hogy ki - vagy bekapcsolt rádióval indítok. A mélynyomó viszont tökéletesen működik, csak tartok tőle, hogy ez az eljövendő tönkremenetel egyik jele lehet. Ön mit gondol, mi lehet a hiba? Egyáltalán foglalkozzak vele?

Köszönettel: Zoli

Kedves Zoli!

A csattanás, puffanás mindig testeletlenségre utal. Ez természetesen bárhol lehet, okozhatja egy szétcsúszott csatlakozó, megszakadt kábel, de lehet sajnos az erősítőn belüli probléma is. Ha volt valamiféle javítás az autón, akkor annak környékén kell elsőre körülnézni, mi került más helyre, hol lazulhatott meg csatlakozó. Érdemes megkeresni a hiba okát, mert a csattanás előbb-utóbb a hangszóró meghibásodásához vezet mindamellett, hogy gondolom, nagyon zavaró. Ez tipikusan olyan hiba, amit a márkaszerviz nem szívesen vállal, így maradunk mi a hifi szervizek, akik megkeresik és javítják a hibát, általában eredményesen.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Mit csináljak a sötétítő fóliával?

február 24., 15:19 Módosítva: 2017-03-02 06:16:50
232

Tisztelt Kütyüdoki!

Adott egy Passat B5 Variant októberben vásárolt autó. A vasat sötétítő fóliával vettem meg (hátsó ajtók oldalsó ablakain valamint a raktér/csomagtartó oldalsó ablakai). Mivel nem találtam műbizonylatot erről, és elég sok rémhír lát manapság napvilágot a forgalmi elvételről ezzel kapcsolatban, úgy döntöttem hogy a hátsó ajtók üvegeiről lehúzom a fóliát.

Ami miatt írok az az, hogy nem igazán találok ilyen kombi autók esetében említést a raktér/csomagtér oldalsó üvegeinek sötétítéséről. Azt tudom hogy ha az összes többi ablakot sötétíteni akarom, az engedély (műbizonylat) köteles, de mi újság a csomagtér oldalsó üvegeivel? Válaszát előre is köszönöm!

Szép napot!

6/1990. KöHÉM rendelet 97. § (5)-(6) bekezdése értelmében a „B” oszloptól hátrafelé bármilyen áteresztőképességű fólia alkalmazható, aminek van műbizonylata, amin feltüntették, hogy melyik ablaküvegre került, mi a minőségi – típusjele és AF vagy régebbi szerelés esetén H engedélyszáma.

Ha ez nincs, sajnos le kell szedni, mert ilyet utólag senki nem ad az autóhoz, még, ha fel is ismeri, hogy mi van feltéve és az legális lenne. DE. Otthon semmilyen körülmények között ne álljon neki, mert a hátsó ablak szélvédőfűtése egészen bizonyosan lejön a fóliával együtt, valamint, ha közepesen jó minőségű a fólia, akkor ottmarad az üvegen a ragasztó, amit csak dörzsöléssel tud leszedni. Fóliás szakemberhez kell fordulni.

Ha úgy döntene, hogy csak a hátsó szélvédőt szabadítja meg a sötétítéstől, nem jó ötlet, mert egyrészt nem megengedett, mivel nincs műbizonylat, másrészt nem látna ki rendesen az autóból. Mivel a fény elölről is és a hátsó szélvédőn is érkezne, az oldalüveg sötétítése tükröződne, így roppant zavaróan hatna a kilátásban.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Túlbuzgó tolatóradar

február 23., 10:15 Módosítva: 2017-02-24 15:20:44
0

Kedves Doktor,

Hyundai Matrixunk tolatóradarja megmakkant a szervizben, ahová hátsó lámpacsere miatt került. Régebben pittyent egyet, ha rükvercbe tettem, majd elhallgatott. Ha valami volt mögötte, folyamatosan gyorsuló pittyegéssel jelzett. Most rükvercbe teszem, és máris gyorsan jelez, mintha alig pár centire lenne valami tereptárgy. A szervizesek értetlenül állnak előtte, föladták. Mi lehet a baj és a megoldás?

Üdv, Zsófi

Kedves Zsófi,

mivel a lámpatestnél dolgoztak, így ott keresném a hibát. Folyamatos jelzést adhat, ha vonóhorog is került az autóra és a radar nem vonóhorog kompatibilis. De, folyamatos jelzést adhat az érzékelőfej hibája, ami ebben az esetben lehet az odacsípett, lecsavarozott, vagy felsértett vezeték. Ha a radar központját lehúzták a szerelés idejére, akkor a fejek sorrendjét vizsgálnám meg. A helytelen sorrendbe bedugott fejek is okozhatnak ilyen jelenséget. Ha a szerviz nem boldogul, szívesen megnézzük.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Víz vagy pára van a fényszórómban?

február 16., 15:50 Módosítva: 2017-02-19 00:15:56
114

Tisztelt Kütyüdoki!

4 hónapos Škoda Superb mindkét első bi-xenon fényszórója párásodik. Csak a sarokban jelenik meg. Két hete mostam meleg vízzel, előtte nem volt. Szaki szervizben azt mondták, nem nagy probléma, beszívta a párás levegőt, jó időben el fog tűnni, mert ezek a lámpatestek már szellőztetővel vannak ellátva. Csak az probléma, ha víz van benne. Lehetséges ez? Esetleg erősködjek és cseréltessem?

Köszönettel, Üdv.

Ha hideg időben meleg vízzel mosva egy vékony páraréteg jelenik meg, az természetes. Ha ez a pára eléri azt a szintet, amikor már vizesnek ítéljük, szemmel látható cseppekből áll, az nem üzemszerű, mert akkor nem csak a lámpatest belsejében lévő levegő nedvessége csapódik ki, hanem a lámpában víz van. Ha tavasszal, reggelenként félig vagy telibe párás lámpatesttel találja az autót, akkor bizony csere a megoldás, a sarokban, meleg víz hatására megjelenő nem probléma.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Lehet-e rövidebb az antenna?

február 9., 16:50 Módosítva: 2017-02-16 15:34:44
0

Kedves Kütyüdoki!

Lehet-e rövidebbre cserélni az autó antenna szárat anélkül, hogy a minőség romlana?

Kedves Kérdező!

Az antenna hossza kis mértékben változtatható, de ezért cserébe romlik a vétel. Ha olyan helyen használja az autót, ahol nincs baj a vétellel, akkor ebből nem sokat tapasztal. Ha olyan helyen autózik, ahol a rádióvétel gyenge, ott számít majd a hossz. Tapasztalat szerint, ahol gyenge a vétel, ott nem az antennahossz lesz a megoldás, ahol jó, ott meg szinte mindegy.

Próbálja ki, hiszen minden attól függ, hogy az Ön által hallgatott rádióadó az adott környéken milyen lefedettséggel és térerővel fogható. Sokan szembesülnek azzal a problémával, hogy az autó antennája beleér a garázs mennyezetébe. Ilyenkor nincs mit tenni, mint rövidebbre cserélni a szárat, vagy olyan flexibilis szárat használni, ami bár beleér a plafonba, de elhajlik és nem okoz semmi bajt. Autóhifivel foglalkozó szervizek segítenek egy megfelelő szár kiválasztásában és ez nem számottevő költség.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Nem áll le fűtés

január 28., 12:45 Módosítva: 2017-02-09 06:46:57
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

Jelenleg egy 1996-os Peugeot 106 II. 1,1 benzines kisautót hajtok. Nagyon meg vagyok elégedve vele, de most adódott egy kis gondom a fűtéssel.

A probléma a következő lenne: a ventilátort bármely fokozaton használom, miután leállítom az autót és ki veszem a kulcsot, nem áll le a ventilátor csak ha 0 állásra kapcsolom. Illetve bármikor be tudom kapcsolni gyújtás nélkül is. A fejegység viszont ki kapcsolt, amint a gyújtást leveszem. Eddig a ventilátor is ki kapcsolt vagy pár másodperccel később, de mindig kikapcsolt.

A kérdésem az lenne, hogy mi okozhatja ezt a jelenséget, illetve mi lehet megoldás rá? Előre is köszönöm megtisztelő válaszát!

Üdvözlettel Tamás!

Kedves Tamás!

A fűtőrendszer tápellátásáért felelős relé beégett. A rádió valószínű, hogy nem ezen a körön van, ACC-ről, azaz a kulcsállásról működik, míg a ventilátor motorja gyújtásáramot kap. A kikapcsoláskor tapasztalt pár másodperc késés is egy kezdődő hibára utal.

A nagy áramú relé érintkezője beéghet úgy, hogy nem érintkezik és meghibásodhat úgy is, hogy az érintkezők a kapcsolás pillanatában fellépő szikrától összeégnek zárt állapotba. A kezdődő hibánál ez úgy jelentkezik, hogy összeragadnak, de a visszahúzó rugó még szét tudja választani, ezt tapasztalhatja, amikor kicsit késleltetve, de lekapcsol.

A szellőzőmotor reléjén ellenőrizni kell, hogy a relé vezérlő lábain a gyújtás levételekor megszűnik-e a feszültség. Ha igen, akkor a relét kell cserélni. Ha nem, akkor ellenőrizni kell, hogy a relét vezérlő feszültség miért nem szűnik meg. Ha mostanában volt valamiféle javítási munka az autón, akkor azon a területen kell keresgetni az okot, mint pl. rádiócsere alkalmával valami hibás bekötés, elnyírt, összeérő vezetékek, lakatosmunka után összeégett vezetékköteg.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Párásodik a VW Touran

január 25., 13:19 Módosítva: 2017-01-28 17:25:04
92

Tisztelt Kütyüdoktor!

Pár perc alatt bepárásodik a szélvédő, először a két hátsó, ezalatt elől is és az első szélvédő is, éppen csak kicsit lehet kilátni. 2006-os VW Touran, 1,6 benzin, garázsból (9-10°C-ból) indulva rögtön 3-4-esre kapcsolva a levegő befúvót, 5 perc üzemi hőmérsékletre melegedett víznél, tehát forró 26°C-os levegőt fújva sem szárítja le a párát. Ködös vagy fagyos időben szabályosan csorog a víz a szélvédőn, oldalt pedig ráfagy az ablakra. A pollenszűrő ki lett cserélve, a jelenség maradt.

Beszéltem sokakkal, több kérdés is felvetődött:

- Esetleg a belső levegő keringtető kapcsolója rossz, illetve kapcsol, de valahol a rendszerben nem nyit/zár valami kis motor vagy annak a tengelye rossz, továbbra is a belső levegőt keringteti. Lehúzott ablakkal próbáltam, de akkor sem javult a helyzet.

- Klímával lefújatni is próbáltam, de semmit nem ért. Egy ismerősöm mondta, hogy fölösleges is, mert 5°C alatt úgy sem kapcsol be a klíma.

- Speciális VW bemérő műszeres szerelőhöz irányítottak, de a szalon árak elriasztanak.

- Olyan mintha már párás levegőt fújna be. De járó motorral, ha kiszállunk akkor nem párásodik, csak ha bent ülünk az autóban.

- Nem fogy a hűtővíz sem, és különösebb szaggal sem jár a jelenség.

- Esetleg nem nyitna ki a szellőző lamella hátul? Ez nagy munka, mert a hátsó löklapot kell leszedni hozzá. Egy helyen mondták, hogy lehet annak a nyitása is motoros, és nem reagál. Máshol csak azt mondták gumi lebeny van, annak működnie kéne, mert amikor becsapjuk az ajtót ott megy ki a levegő.

Tehát a sok információ ellenére keresem továbbra is a megoldást. Lehetséges, hogy egy sajátos "VW agyszülemény" visszajelző mikorkapcsoló romlott el vagy egyszerű problémából adódott a helyzet. Tavaly előtt vettem az autót használtan, nem volt vele gond télen sem. Múlt decemberi hideg beálltával jelentkezett a probléma. Kérem, ha hallott/látott már ilyet segítsen kideríteni, mi lehet az oka.

Köszönettel: Lenovics Zoltán

A lecsapódás azt jelzi, hogy az autó belső tere telített nedvességgel. Inkább arra gyanakodnék, hogy az autó beázik. Ellenőrizze, hogy a szőnyeg alatt, vagy a csomagtérben nem talál-e vizet. Az a páramennyiség, amit egy-négy ember bevisz autóba, csak rövid ideig tartó párát okoz, amit az autó szellőző rendszere belátható időn belül eltüntet, ez is inkább esős időben jelentkezik zavaróan. Amikor már csorog az üvegen, az jelentősen magas nedvességtartalmat jelez, annak a mennyiségnek valahol ott kell lapulnia a szőnyeg alatt.

A zárt levegőkeringetés érezhető, mert az autó belső terében negyedóra alatt elfogy a levegő és savanykás, büdös lesz. Be kell nyúlni a szőnyeg alá, ami a küszöb leszedésével jár és érezhető lesz a víz. Meg kell keresni, hogy hogyan jut oda és orvosolni a hibát. Lehet egy elöregedett ajtótömítés, vagy egy nem pontosan záró ajtó. Bizonyos autómárka esetében létezett olyan probléma, hogy a pollenszűrő felvette a vizet az esőcsatornából és nedves levegőt fújt be az utastérbe, de az a szűrőcserénél látható lett volna.

A hátsó szellőző, egy lebegő gumilap, aminek a feladata, hogy kijusson a levegő az autóból, amikor megy a szellőzőventilátor vagy amikor becsukjuk az ajtót. Mivel igen egyszerű szerkezet, szerintem nem tud elromlani. Ha nem engedné ki a levegőt, akkor egy ajtócsukásnál minden bent ülőnek bedugulna a füle.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Jelölés a lámpabúrában

január 22., 10:07 Módosítva: 2017-01-25 17:50:33
0

Tisztelt kütyüdoktor!

Tulajdonosa vagyok egy Iveco Zeta 79.14 (1986 billencs) tehergépkocsinak. Műszaki vizsgán jelezték, hogy a hátsó lámpán a "nyíl" rossz irányba mutat, mert ezt a lámpát csak vízszintesen lehet beszerelni. A gépkocsi így jött ki a gyárból. A vizsgabiztos szerint a nyíl csak kifelé mutathat, míg esetemben ez felfelé mutat. Több óra kutatómunkával sem találtam erre vonatkozó előírást. vízszintesen a lámpa nem fér el. Többféle univerzális hásó lámpát árusítanak, de ezeken nincs nyíl merjem ilyenre lecserélni?

Válaszát előre is köszönöm, üdv:Tibor

Ha ez a búra gyárilag (Iveco által) szerelt, akkor az megfelelő, bár ezt Önnek kell bizonyítania. Az Iveco márkaszerviztől kell egy szakvéleményt kérni, hogy a búra gyári és a gyári előírásnak megfelelően van beépítve, ezt a vizsgabiztosnak el kell fogadnia, hiszen így homológ a jármű. A nyilacska viszont ellentmond a gyári jellegnek.

Olyan előfordulhat, hogy a jármű felépítményét nem az Iveco készítette és így sikerült felszerelni a felépítmény gyártójának, mert így fért el vagy így tetszett neki. Ebben az esetben igaza van a vizsgáztatónak, a lámpatest nem használható. Az irány jelölése valóban fontos és nem szabad cserélni, forgatni, mert a búra kiképzése határozza meg a fény vetülését, ami egy elfordított lámpatest esetében zavarhatja, elvakíthatja a közlekedés többi résztvevőjét.

Cserélheti a lámpatestet olyanra, amin nincs irányítottsága a burának, de ennek a lámpatestnek is meg kell felelnie a KÖHÉM előírásainak, amit a burán és a lámpatesten feltűntetett EK-típusjóváhagyási jelzés (E1 és egy hosszabb szám) bizonyít. A lámpatest gyári dobozában vagy a csomagolásán is feltüntetik a lámpatest megfelelőségét igazoló számot és jelzést.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Fűtésgyorsító a Fiestába

január 19., 13:46 Módosítva: 2017-01-22 10:10:53
0

Kedves Kütyüdoktor!

A következővel kapcsolatban szeretnék tanácsot kérni:

Nekem egy Ford Fiesta 1.4 TDCi autó van a birtokomban. Nagyon jó kis autó, még soha nem hagyott cserben. Főként városban, illetve hétvégén kisebb-nagyobb utakra használom. A mostani hideg érezhetően nem tetszik az autónak, ezen szeretnék segíteni. Egyik ismerősöm az állófűtést javasolta, viszont annyit nem tudok rászánni.

Ezen kívül hallottam a fűtségyorsítóról amivel állítólag jó eredményeket lehet elérni, és sok autóba gyárilag be van építve. Nekem még nincs tapasztalatom ilyesmivel viszont költséghatékony megoldásnak tűnik ha valóban működik. A kérdésem az lenne, hogy van-e tapasztalata fűtségyorsítóval és tényleg olyan jó-e mint ahogy nekem mondták, illetve az autómba fizikailag beépíthető-e? Amit találtam, elvileg univerzális, de méreteiről nincs pontos információm. Előre is köszönöm a válaszát.

Üdv: Adrián

Kedves Adrián!

Ez is segítség a motor számára, de az akkumulátor és a generátor által behatárolt teljesítmény miatt nem lehet elvárni, hogy hatalmas meleget szolgáltasson. A DEFA elektromos motormelegítők esetében, amik a hálózati 230V-ról üzemelnek, a gyártó ezt mondja - A fűtőelem méretezésénél a cél, hogy a fűtőelem lehető legoptimálisabb elhelyezésével és helyes méretezésével, az adott környezet hőmérsékletét +50 ℃-kal megnövelje, legfeljebb 3 óra üzemidő alatt. – pedig a hálózati táplálásnál van elegendő energia, de így is három óra szükséges.

Ami még meggondolandó, hogy az akkumulátorról működő fűtőelem csak járó motornál használható a magas fogyasztása miatt, így a motor ettől még hidegen indul, és csak menet közben kap segítséget a melegedésben. Természetesen ez sem elhanyagolható, biztos, hogy hamarabb melegszik a motor, de az igazi megoldás vagy az állófűtés, vagy, ha van mód csatlakoztatni az autót a hálózathoz, akkor a lényegesen olcsóbb Defa motormelegítő. Az autó szempontjából az a kíméletes, ha már melegen indul. Honlapunkon olvashat a DEFA beépíthetőségéről, árairól.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Zuhan az akkufeszültség, mi a baj?

január 8., 10:53 Módosítva: 2017-01-18 06:34:36
191

Tisztelt Kütyüdoktor

Egy 2015-ös Suzuki S-Cross 1,6 szívó tulaja vagyok. Az utóbbi pár indításkor éreztem, hogy „nyúlósabban” indul meg az önindító, és a (elektromos) kormányszervó üzeme közben is jobban halványodik a lámpa mint szokott. Ez télen normális lehet, de: Töltés: 14,3-14,5 között változik. (ez tudtommal mai sok elektronikás autókban normális érték) Mindvégig biztosan indult az autó. 2 órás pályázást követően rámérve az akksi 12,7 V körüli értéke másnapra (-5fok) lemegy 12,5 V-ra.

Megjegyzés: Garázsban (+5,+10fok) 1 hét állás után 12,2V 2 órás pályázás után leállítva a motort az akku fesz fél perc alatt esik 12,7 ről 12,6 ra, de ha leveszem az akkusarut visszamegy 12,78 V-r. Két óra után is ennyit mértem (talán nem szulfitos még) Ami érdekes, hogy a saruk két órával késöbbi visszarakását követően tartotta a 12,7 V-os értéket, már nem esett a feszültség.

A motor 2-3 perces járatása, majd leállítást követő fogyasztó működtetést követően (pár ki/be riasztás, elektromos ablak húzogatás, lámpa kapcsolás ) sem tapasztaltam a gyors feszültség csökkenést, 12,6 V-on stagnált a feszültség. -Mi lehet ennek az oka? -5 fokban egy hideg este alatt elvesztheti az akku a töltésének 50 %-át? 12,7 ről 12,5 V-ra esés?

Tudom, hogy a mai autók álló helyzetben is sokat "fogyasztanak" de ezek szerint egy hidegebb hét utcán állás után már töltenem kéne az akksit? Bevallom először akksi szulfotosodásra gondoltam, de miután lekötöttem az autót az akksiról, már az autót tartottam a fő bűnösnek. Viszon ezek után, hogy az akksit visszakötöttem, és megszünt a jelenség, nincs ötletem… A régi Swiftemben 1-2 hét állás után sem eset az akkufesz 12,6 V alá. Megtisztelő válaszát előre is

Köszönöm! Üdvözlettel. M Péter

Nem szükséges ennyire vizsgálni a rendszert, mert vannak célműszerek. A töltés jó, ahogyan Ön is mérte. A töltést emelt fordulatszámon, terhelve kell mérni, terheléshez elegendő, ha felkapcsolja a világítást és a fűtőmotort. Az akkumulátort minden szerviz be tudja vizsgálni, persze akinek van akkumulátor tesztelője. Ez a műszer pár perc alatt nagyon jó közelítéssel informál az akkumulátor állapotáról és a mérésért nem szoktak pénzt kérni.

Méresse meg, így tudja majd, hogy mit szabad elvárni az akkumulátortól és az Ön használata mellett megfelel, vagy már gondolkozni kell a cseréjén. Az autóhasználati szokás lényeges, hiszen aki mindennap használja az autót, annak nem okoz problémát egy öregebb akkumulátor, de aki csak hetente egyszer használja és nincs módja állás közben tölteni, annak jó akkumulátorra van szüksége. A télen, kicsit nehezebben induló autó teljesen normális jelenség, hiszen minden mechanikai elem feszesebb, minden kenőanyag sűrűbb, az akkumulátor pedig lomhább.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

 

Okozhat-e gondot a motormelegítő?

január 2., 14:45 Módosítva: 2017-01-21 07:04:10
12

Tisztelt Kütyüdoktor!

Elektromos motormelegítő beszerelésén gondolkozom Alfa 156 dízel üzemű autómba. Egyik "gyári" lehetőség az olajteknő aljára csavarral és pasztával rögzíthető Defa fűtőelem, amit hálózatra kötve egy óra alatt képes a dekliben lévő olajat 30-40 fokra melegíteni a kinti mínuszokban. A megoldás tetszetős, árban sem vészes (30 000 Ft körül), ugyanakkor felvet néhány kérdést. Télen a blokk és a benne lévő víz is nagyon hideg.

Mi történik, ha indításkor a már felmelegített 40 fokos olaj a blokk furataiban megindul, érintkezik a hideg öntvénnyel, és az olajfuratoktól pár mm-es távolságra van csupán a hűtőfolyadék-furatoktól. Nem áll fent a veszély, hogy a nagy hőmérséklet-különbségek hatására megreped a blokk, ahogy egymástól kis távolságra kering a meleg olaj és a hideg víz?

Üdvözlettel!

A DEFA fűtőelem tervezésénél a gyártó célja, hogy az adott környezet hőmérsékletét + 50 ℃-al megnövelje, legfeljebb 3 óra üzemidő alatt. Ezt csak a rend kedvéért írtam le, mert nem mindegy, hogy hány fok van odakint. Én bízok a Defa szakembereiben, hiszen ahol ezt kitalálták, igazán hideg a hideg.

Tőlünk északabbra a Defa, olyan általános tartozéka az autóknak, mint nálunk egy központi zár vagy egy autórádió. Elég tapasztalat gyűlt össze ahhoz, hogy ilyen ne fordulhasson elő, hiszen nem csak azt veszik számba, hogy hova helyezzék el a fűtőelemet, hanem azt is, hogy mit melegítenek és mekkora teljesítménnyel. Soha semmiféle probléma nem fordult még elő a motormelegítővel, sem személyautóban, sem munkagépben, sem telepített egységben, mint például egy generátor.

Kifejezetten ajánlom a melegítő használatát, csak pozitív visszajelzéseink vannak ezzel kapcsolatban pedig nagyon sokat szerelünk belőle személyautókba, teherautóba, munkagépbe, de sokat elvisznek az ipari felhasználások is. Szinte minden motorhoz megoldható és azonnal jelentkezik a fogyasztáscsökkenésben és a fűtés hatékonyságában, hiszen ez a két tapasztalható jel, a motor kopása csak hosszútávon érzékelhető. Egy baja van, akinek nincs lehetősége bedugni a konnektorba, annak nem lesz ilyene.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Folyamatosan dudál a kocsim

2016. december 26., 10:19 Módosítva: 2017-01-06 06:26:57
53

Seat Alhambra 1999-es 1.9 TDI kormányban lévő réz érintkező összegyűrődött és folyamatosan dudál a kocsim. Mi lehet a pontos neve ennek az alkatrésznek, csak hogy ne rossz alkatrészt vegyek.  Én ki tudom ez cserélni vagy kell hozzá szerelő?

Válaszát nagyon várom köszönöm előre is

A pontos megnevezését nem tudom, az alkatrészeknek cikkszáma van, ami az adott típusra jellemző.

A cserét és a beszerzést bízza szerelőre, mert le kell venni a kormányt és abban bizony ott lapul a légzsák, amit nem tanácsos háborgatni. Mivel nem túl nagy munka, csak odafigyelést igényel, nem hiszem, hogy komoly munkadíjvonzata lenne, de érdemes pár szerviztől érdeklődni az árról.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Új távirányító a meglevő riasztóhóz

2016. december 22., 10:09 Módosítva: 2016-12-25 14:34:33
0

Üdvözlöm!

Autómba (Daewoo Kalos 1.2 2004-es)-ben tönkre ment a riasztó távkapcsolója.A riasztó nem gyári benne. Szeretnék 2 db új távkapcsolót "felprogramoztatni" a meglévő riasztó egységhez. A kérdésem csak az lenne hogy ez lehetséges-e, vagy teljesen új riasztó szettet kell hogy vegyek.

Laci

Ha a riasztó típusa felismerhető, akkor van esély, de előtte érdemes megnézetni a meglévő, tönkrement távirányítókat, mert az esetek túlnyomó részében javíthatók. A távkapcsoló elterjedésével együtt hamar felmerült az igény a javításra is, ezért a riasztószervizek, mint mi is például felvettük szolgáltatásaink közé és rengeteg javítóanyagot halmoztunk fel. Egy riasztós cég általában javít minden gyári és utólagos távkapcsolót és pótol minden elhasználódott vagy törött alkatrészt.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

 

Menet közben mi adja az áramot?

2016. december 14., 15:57 Módosítva: 2016-12-28 15:57:33
227

Kedves Kütyüdoki!

Kollégámmal azon tanakodunk éppen, hogy menet közben mi szolgáltatja az áramot az autóban lévő elektromos eszközöknek. Álló helyzetben egyértelmű az akku. De mi van akkor, ha mondjuk egy parkolóban, járó motorral nekiállok zenét hallgatni? Komolyabb hifi van a kocsimban, aminek része egy mélyláda is.

Az ő kocsijában gyárilag van mélyláda. Szerinte áramfelvételtől függetlenül a generátor szolgáltatja, amire a rendszereknek szüksége van. Szerintem viszont a generátor nem képes ilyen gyorsan alkalmazkodni például egy komolyabb basszusnál, így szerintem ilyen esetben is az akksi szolgáltatja a kraftot, amit folyamatosan tölt a generátor. Hol az igazság? Köszi előre is.

Üdv, Laca

Kedves Laca!

Bár alapjáraton is mérhető egy autónál a töltés, de ez elhanyagolható egy közepes teljesítményű fogyasztó esetében is, egy nagy zenénél nem is említhető. A valóban értékelhető töltés csak 1000-1200-as fordulatnál jelenik meg, így a parkolóban, alapjáraton hallgatott zenét az akkumulátor szolgálja, ami egy idő után szépen lemerül és leáll a motor.

Régen, az autóhifi hőskorában a versenyzők, a lehető legolcsóbb megoldásként leesztergáltattak a generátor ékszíjtárcsájából, így a kisebb átmérő miatt alapjáraton többet forgott a generátor és így biztosított volt a töltés. Persze a többség akkor is álló motorral zenélt egy meglehetősen robosztus tápegységről, ami jelentős anyagi befektetéssel járt. A komolyabb basszus, ami időpillanatban komoly áramfelvételt jelent, még akkor is probléma, ha az autó motorja magas fordulatszámmal forog és a töltés a legjobbat hozza ki magából.

Az autó rendszer nem alkalmas hirtelen áramfelvétel kiszolgálására, erre találták ki a kondenzátort, amit közvetlenül az erősítő mellé kell szerelni a lehető legrövidebb és legvastagabb kábellel. Bár a kondenzátor kevés energiát tud tárolni, de azt nagyon nagy sebességgel szolgáltatja, így a kellő pillanatban kisegíti a lomha akkumulátort. Visszatérve az alapjárati töltéshez, nagyon sokan ismerik a jelenséget, amikor a keveset és városi, csúcsforgalomban használt autójuk rendszeresen lemerül. Ennek az az oka, hogy az alapjáraton forgó generátor megközelítőleg sem tölt annyit, mint amennyit elhasznál az autó. A forgalomban araszolva szól a rádió, megy a fűtőventilátor vagy éppen a klíma, világítanak a lámpák és ez olyan mértékű fogyasztás, ami egyre csak merít.

A válaszom, hogy a parkolóban, alapjáraton forgó motor esetén a hallgatott zene energiáját az akkumulátor szolgáltatja, függetlenül a mélyhangoktól. A hirtelen, nagy intenzitású basszust szintén az akkumulátor látja el, de lomhaságából adódóan gyengén, ami a basszusok torzulásában jelentkezik, dinamikájuk csökken, amin jelentősen javíthatunk egy kondenzátor alkalmazásával, de ettől csak a sebesség változik, energia nem képződik.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Javítható a távirányító?

2016. december 9., 16:42 Módosítva: 2016-12-16 07:05:58
10

Üdvözlöm!

Az autómban (Daewoo Kalos 1,2 2004-es) tönkrement a riasztó távkapcsolója. A riasztó nem gyári benne. Szeretnék 2 db új távkapcsolót "felprogramoztatni" a meglévő riasztó egységhez. A kérdésem csak az lenne, hogy ez lehetséges-e vagy teljesen új riasztószettet kell, hogy vegyek.

Laci

Kedves Laci!

Ha a riasztó típusa felismerhető, akkor van esély, de előtte érdemes megnézetni a meglévő, tönkrement távirányítókat, mert az esetek túlnyomó részében javíthatók. A távkapcsoló elterjedésével együtt hamar felmerült az igény a javításra is, ezért a riasztószervizek, mint mi is például, felvettük szolgáltatásaink közé és rengeteg javítóanyagot halmoztunk fel. Egy riasztós cég általában javít minden gyári és utólagos távkapcsolót és pótol minden elhasználódott vagy törött alkatrészt.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Mindig sípol a visszajelző

2016. december 3., 12:26 Módosítva: 2016-12-14 06:25:40
0

Kedves Kütyüdoktor!

Olyan problémával fordulok önhöz, hogy a bekapcsolva felejtett fényszóró lámpája világít a műszerfalon, valamint az ajtó is sípol, ha kinyitom. Akkor is, ha maga a világítás le van kapcsolva. A világítás fölkapcsolásával a műszerfali visszajelző fényesebben világít. Maga a hiba tegnap jött elő, miután az autó dinitrolos alvázvédelmet kapott.

Az alvázvédelmet végző szerviz mossa kezeit, ők ugyan lámpához nem nyúltak, meg különben is, biztos az utólag beszerelt távolsági nyitó a központi zárhoz okozza a gondot (kb. 4 éve van beszerelve a kocsiba, eddig nem volt gond vele), és ők amúgy sem foglalkoznak autóelektronikával. Ha tippelni kéne, szerintem az alvázjavítás közben vagy mosás közben okoztak valami zárlatot, sértettek meg vezetéket,ilyesmi.

Nyilván valami áthúzás van valahol, csak nem tudom, hol kellene elkezdeni a keresést, és hogy meddig lehet a probléma megoldását halogatni (napi használatban van az autó, nem tudom akármikor elvinni szerelőhöz, meg a bizodalmam is kezd meginogni a szerelőkben, inkább magam javítom, ha lehet). Félek, hogy leszívja az akkumulátort, tönkreteszi a fedélzeti computert, esetleg szétcsapja a xenon-trafót ha mondjuk zárlat van. (Mazda 3 2003)

Előre is köszönöm a segítséget: Vali

Kedves Vali!

A visszajelző működése egyszerű. Az ajtónyitás érzékelő kapcsolótól kap negatívot, amikor kinyitja az ajtót és a világítástól kap pozitívot, ha az fel van kapcsolva.

Ha az alvázvédelemnél az ajtókapcsolóhoz víz került vagy az alvázvédő anyag, ami minimális vezetőképességgel rendelkezik, akkor ez elegendő ahhoz, hogy az ajtót nyitottnak érzékelje. Az átfolyó áram lényegesen kisebb, mint a kapcsoló kontaktusa ezért világít halványan.

A hibakeresést először a kapcsolónál kezdeném. Ki kell venni, letisztítani és ellenőrizni, valószínű, hogy helyreáll a rend. Ha nem, akkor sajnos mélyebben kell vizsgálni a kábelköteget, mert valahol sérült, de ennek kicsi a valószínűsége, hiszen az alvázvédelem során nem járnak az autó belső terében.

Az alvázvédelmet végző szakembereket nem értem, mert biztosan jártak már így, nem egy egyedi eset, pontosan tudják, hogy mit kell csinálni. Ne hagyja így, mert bár idővel kiszáradna és megjavulna a rendszer, de a víz kontakthibát okozna, és az később más rendellenességben jelentkezne.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még