Kütyüdoktor Kütyüdoktor

Nappali menetfényt utólag

2015.02.26. 10:21 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoki!

Egyre több autón látok utólagosan felszerelt nappali menetfényt! Az tudom, hogy a jogszabály szerint DRL 001 E4 szabvány-jelel ellátottnak kell lennie, tudom milyen magasan és szélesen lehet felszerelni, azt is, hogy mivel a forgalmiba bejegyzése nem történik meg (bejegyeztetés egy vagyon és sok tortúra), egyedi átalakítás miatt a rendőr ugraszthatja a forgalmit!

Milyen ledes lámpát ajánlana, (ami nem egy vagyon) és egy Skoda Fabia 1.4 mpi Combim (AQW motorkód 2002.06 havi) hova tudnám felrakni, hogy rögzíteni is lehessen és valahogy mutasson a gép! Tudom, hogy tompított világítással együtt nem üzemelhet!

Köszönöm a segítségét!

Tisztázzuk, hogy a beépítés nem minősül egyedi átalakításnak. A DRL beépítése teljesen szabályos, nem ugrik tőle a forgalmi, nem kell bejegyeztetni, ha az megfelel az előírásoknak.

A kereskedelemben kapható lámpák között a tapasztalat szerint igen kevés felel meg az előírásoknak és azok között is nagy az elhullás. Többségük nem bír ki fél évet és egyszerűen szétázik. Az olcsóbb darabok régi és gyenge minőségű LED-ekkel épülnek fel, amik minden ígéret ellenére hamar kiégnek. Mi Osram lámpákat használunk, nekünk ez jött be, de természetesen nem csak ez az egy márka használható, csak nekem nincs tapasztalatom a többivel.

A beszerelő műhelyek hamar kitalálják, hogy az adott autóra hová és milyen formájú lámpatestet lehet szerelni. Ha megvan a hely és a forma, akkor lehet gondolkodni, hogy milyen márkájú és milyen árfekvésű legyen a kiválasztott darab. Nálunk, ahogy szerintem minden hasonló szervizben, van raktáron DRL, így oda is próbálható.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Ülésfűtés utólag

2015.02.24. 11:05 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoki!

A feleségem egy '98-as évjáratú Audi A4-est hajt. A minap észrevettem, hogy a vezetőoldali ülés be van alulról kábelezve. Valószínű, hogy az ülésfűtés vezetékei.

A kérdésem a következő: mivel az autóban eredetileg nem volt ülésfűtés, be lehet-e utólag kötni? Arra gondoltam, hogy a vezetékezés megy tovább a műszerfalig, és elég lenne a megfelelő kapcsoló beszerzése, mondjuk egy bontóból. Ha a művelet ennél bonyolultabb, nem áldoznék rá több időt/pénzt/energiát, nem akarom egy ilyen öreg autó még jól egyben levő műszerfalát megbontani.

Válaszát elöre is köszönöm, Üdvözlettel, AB

Sajnos a kábel megléte nem nagy segítség sem Önnek sem nekünk szerelőknek.

Relé, kapcsoló, fűtőlap, ezek hiányoznak és ezek a költséges dolgok. Az ülésfűtés beszerelése viszonylag nagy munka, de nem kell megijedni tőle, tökéletesen kivitelezhető.

Az autók, főleg egy Audi bontható, összeszerelhető minden zörgés és nyikorgás nélkül. Lehet egy ülésbe, két ülésbe vagy akár az összesbe szerelni, ettől csak nő a komfortfokozat, nem csökken az autó értéke és nem éri semmi kár. Egy ülésfűtés beépítése egy munkanap, beépítve bruttó 49 900 Ft és a végeredmény gyári jelleget ölt.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Gyengén spriccel

2015.02.17. 16:26 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

2002-es Toyota Corollát hajtunk 2 éve. Nagyon jó autó, semmi gond vele. Tavaly november óta azt vettem észre, hogy nem elég erős a ablakmosó vízereje. A fúvókákat átmozgattam tűvel, de nem hiszem hogy az lenne a baj, mivel mind a négy fúvóka azonos erővel spriccel. Azt mondják, hogy a szivattyúval lehet gond. Cseréljem ki, vagy próbálkozzak mással?

Köszönöm a segítséget! Tamás

Igen, lehet a motor hibája is, de általában a cső eldugulása okozza a legtöbb problémát. A legkisebb szennyeződés is okozhat nagy bajt, mert a csőben lévő visszafolyás gátló valamint a spricni kis keresztmetszete nem tolerálja, ha még valami mellé kerül. Mivel mind a négy lyukon egyformán kicsi a nyomás, a dugulást az elosztó előtt kell keresni.

Le kell húzni a motorról és az elosztó pontról a csövet és kifújni. A motort is érdemes megjáratni cső nélkül, hogy a nagyobb keresztmetszet és a cső által okozott ellenállás nélkül kiköpje az esetleges koszt. Ha mindez jó, de a hiba fennáll, akkor lehet gyanakodni a motorra. Bár az ablakmosó tartály nem igazán hozzáférhető, de talán azt is érdemes kimosni, mert lehet benne lerakódás. A hiba nem jellemző, nagyon ritka, hogy előforduljon.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Led a műszerfalba

2015.02.13. 10:41 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Van egy 2003-as Mazda 323-as autóm és azon gondolkodtam hogy lecserélem a műszerfal megvilágítását led-re. Van-e ennek valamilyen akadálya, vagy észlelhető lesz a különbség vagy inkább felejtsem el? Előre is köszönöm!

Köszönettel: Szabolcs

A LED fénykibocsájtása viszonylag szűk, szemben az izzóval, ami szinte teljes körbe világít, a ledesítésnél ezt figyelembe kell venni.

Amikor az izzó helyére LED-et teszünk, minden olyan irányba el kell helyezni egyet, amerre világítani kell, így egy izzót nem helyettesít, azaz nem feltétlenül helyettesít egy darab LED. A műszercsoportban lévő izzó fényét műanyag fényterelők szórják szét, ha nem megfelelő a LED fényének iránya, akkor a műszerfal egyes részei vagy nem kapnak fényt vagy kevesebbet, esetleg többet, mint kéne.

Megoldható, de sokat kell játszani az irányokkal és a megfelelő fénymennyiséggel, hogy mindenhol egyenletes és elegendő világítás legyen.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Megmarta a klímatisztító az elektronikát

2015.02.11. 11:10 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Citroen C4-ben házilag tisztítottam a klímát. A boltban vettem egy flakont, amiből a tisztító habot nem a klíma bevezető nyílásán, hanem az utastérből belülről a szellőzőrácsokba dugtam be a csövet, és nyomtam a habot, ami 30 perc után ha jó helyről fújtam volna be, akkor a kondenzvíz kivezetőn távozik.

Két oldalt még rendben is ment, de középen a levegőbeömlő nyílás alatt a 2008-as évjáratnál még lcd kijelző van, ami az órát, a hőmérsékletet, és a fedélzeti számítógép adott adatait mutatja.

Tisztítás után 40 perccel az első alkalommal be sem kapcsolt. 2 óra múlva újra használtam az autót, és bekapcsolt, de nem mindenhol működik. Mit lehet tenni vele, hogy megjavítsam?

Tisztelettel: József

Valószínűleg semmit nem lehet tenni vele, de azért érdemes egy ügyes műszerésznek megmutatni. Ha a hab elkezd marni, akkor helyreállíthatatlan a kár.

Ha meg is próbálják a tapasztalat szerint csak átmeneti javulás érhető el, a szétmart fóliákat össze lehet kötögetni, de ami csak félig roncsolódott, az később fog elszakadni. 

Üdvözlettel, Kuznyák Miklós - New Duett Kft.

Nem világít a tolatólámpa

2015.02.09. 14:42 - Kütyüdoktor

Tisztelt kütyüdoktor!

A problémám a következő lenne:

2001/12 Ford Focus 1.8 TDDi ferdehátú autómban a tolatólámpa nem működik! Sajnos nem tudom, hogy mikortól, trehány voltam ellenőrizni! A hátsó lökhárító jobb sarkában van kiszedtem az izzót a benne lévő azonosra cseréltem de nem működik továbbra sem!

A foglalatot is megkapargattam hátha az oxidáció az évek során ellepte de ezután sem világít! Nem tudom, hogy esetleg foglalatot kell e cserélni vagy, hogy hol keressem a hibát mivel hogy az oda vezető vezetéken nem látok sérülést!

Remélem tud nekem benne segíteni, hogy megoldjam a problémát esetleg egy olyan oldalt tudna-e mondani ahonnan a foglalat beszerezhető? Előre is köszönöm a válaszát

Tisztelettel: PÉTER

A foglalat kontakthibája szemmel is látható, vagy rozsdás, vagy valamiféle réteg van rajta.

Ha rozsdás inkább a cserét javaslom, mert hiába kaparjuk a galvánréteg eltűnt róla, így újból rozsdás lesz. Ha csak valamiféle kirakódás, zsírszerű van rajta, azt kontaktsprayvel kell tisztítani, kaparni nem szabad az előbb ismertetett okból.

Mindenképen mérést javaslok a hibakeresésben. Először a lámpa csatlakozóján kell mérni, hogy eljut-e oda a feszültség. Ha igen, akkor az érintkezőknél van a baj, ha nem, akkor lehet biztosítékhiba is.

Az autó könyvében jelölve van, hogy melyik biztosíték tartozik a tolatólámpához. Ha ez is jó, akkor sajnos a tolatólámpa kapcsolója lesz a bűnös, de azt csak szerelő tudja cserélni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Ledes izzó utólag?

2015.02.06. 10:26 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Egyre több helyen árulnak H7 foglalattal cree leddel szerelt fényforrásokat egész hihetetlen fényárammal. Ha minden igaz a xenon utólagos beszerelése, gyakorlatilag tilos, hisz automata magasság és mosó is kellene hozzá. Viszont a LED-ről sehol egy szó se. Ön szerint ugyan az vonatkozik a LED-re is mint a xenonra, vagy minden megszorítás (és persze rendőri retorzió) nélkül berakható-e ez az "izzó"?

Válaszát köszönöm!

Hasonló vonatkozik a LED-re is, hiszen semmiféle változtatás nem engedett a rendszerben, csak és kizárólag ugyan olyan paraméterekkel rendelkező izzó tehető be. Amiért nem hallani a LED-ről, sajnos gyermekcipőbe jár a felhasználás.

A LED-ekkel teletűzdelt H7-nek kinéző foglalat közel sem ad annyi fényt, amennyivel látnánk és a vetülése nem alkalmas autós felhasználásra. Az izzó minden irányba, egyenletesen adja le a fényt, míg a LED, a legnagyobb igyekezet ellenére is irányított. Hiába teszünk rengeteg fénypontot egymás mellé, az akkor is rengeteg különálló sugár lesz, ami az autó foncsoráról másként vetül az üvegre, majd az útra, mint az izzószál fénye. A LED nagyon jó út a takarékosság felé, de még nincs kész, felhasználása korlátozott. Helyi megvilágításként, dekorációként már hibátlan, de az autóban még nem vette át teljes körűen a szerepet.

Egyelőre marad a belsővilágítás és a kezelőszervek megvilágítása terén, de bízom benne, hogy hamarosan kivált mindent. Persze létezik a nappali menetfényben, ködlámpában és létezik a tompított világításban is, de ezek speciális környezetet igényelnek, amit a gyártók meg is teremtettek számára. Ha az izzó helyett tesszük be, akkor az izzó fénykibocsájtásához tervezett környezetbe kerül, ami nem egyezik a LED sugarainak útjával, ezért ne tudjuk utólag megváltoztatni, kicserélni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kábelezés a Suzukiban

2015.02.02. 10:29 - Gumidoktor

Üdv!

Egy '98-as Swift GL-em van. Első autónak azt hiszem kiváló. Azt gondoltam, legalább annyi luxus legyen az autóban, hogy teszek a kalaptartóba 2db ovál hangszórót (éppen van itthon a régi autónkból), hátha valami mély hang is felzendül amikor zenét hallgatok.

Elgondolásom szerint: kalaptartó kivág, hangszórót rögzít, kábeleket beköt.....na de hol vannak a kábelek? Ez lenne a kérdésem. Van-e egyáltalán a hátsó hangszóróknak fenntartott kábel az autóban? Ha igen, azt hol keressem? Ha nincs akkor hogyan fogjak neki a kábelezésnek (hol lehet elvezetni a madzagot a lehető legkevesebb bontással)? Köszönöm a választ! Abszolút kezdő vagyok a témában :D

Vagy van, vagy nincs, ez felszereltségtől vagy talán a csillagok állásától függ, de nem is lényeges. Valahol a küszöb alatt néha ott lapul a gyári vezeték, de ez amúgy is elég vékonyka, amúgy is toldani kell, így érdemesebb behúzni egy újat, nem olyan nagy munka, megéri.

A rádiótól elindulva, a küszöb alatt, a gyári vezetékek mellett kell végigvinni a hangszóró kábelt. A küszöb műanyagja egyszerűen lepattintható, a kábelt húsz-harminc centinként rögzíteni illik a gyári köteghez.

Mi egy oldalon visszük a kábelt és a kalaptartó sarkához teszünk csatlakozót, hogy, ha kell ki lehessen venni. A Suzuki kalaptartó általában nem áll a helyén olyan stabilan, könnyen elgörbül. A zsanéros oldalon 10x10-es zártszelvénnyel merevíthető, hogy a hangszórók ne görbítsék tovább.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nehezen indul a ventilátor a Škoda 105-ben

2015.01.27. 10:02 - Kütyüdoktor

Tisztelt Doki!

Évek óta fennálló probléma, hogy menet közben néha nem indul el a ventillátor. Van benne kézi kapcsoló dugóban be szoktam kapcsolni és autópályán ha leállok nem állítom le a motort hanem járatom és hűtöm mert azonnal felmegy a víz 100 fokra és nagyon nehéz beindítani. Ezért nagyon fontos a ventillátor. Egyre gyakoribb, hogy hiába kapcsolom be nem indul. Elvittem egy nagyon jó villanyszerelőhöz és neki mindig működött, hiába rángatta a vezetékeket.Így nem mert motort cserélni.

Rájöttem, ha be van kapcsolva és nem megy benyúlva a lapátokhoz meglendítve erőtlenül elindul és lassan felpörög. Csak mozgatásra semmi. A lapát egy picit súrolja a fém palástot, de annyira nem hogy ez akadályozza a forgást. Vagy mégis? A legfurcsább az,hogy ha hazaérek és nem megy és hozzá sem nyúlok másnap ha bekapcsolom 100% hogy bekapcsol és erőteljesen felpörög. Mindenképpen motort cseréltetek de talán bár nem hiszem van erre valami magyarázat. Egyszer előfordult, hogy a bíztosítékokhoz nyúltam és elindult azóta hiába mozgatok bármit nem tudom miért ez a bizonytalan működés. A saját hőgombája is működik de úgyanígy.

Tisztelettel várom válaszát ha tud segíteni, Gábor.

Mivel idősebb autóról van szó, nem lehet kizárni a kontakthibát sem. Valahogy el kéne csípni azt a pillanatot, amikor jelentkezik a hiba és megmérni, hogy a ventilátor csatlakozóján megjelenik-e e feszültség. Az alkalmazott porcelán biztosítékok rendszeresen okoztak problémát, beégett a csatlakozási pont, kilágyult a foglalat.

Ha nem lehet előidézni a hibát, akkor be kell húzni vezetéket a ventillátortól a belső térbe és rátenni egy izzót, ezzel kontrollálható, hogy amikor nem indul el, akkor a feszültség sem jelenik meg, vagy csak a ventillátorral van gond. Nem elegáns, de annál hasznosabb módszer a ritkán jelentkező problémák keresésére. Ha nem jelenik meg a feszültség, akkor lehet hő gomba, lehet a biztosíték kontakthibája és lehet a vezeték vagy csatlakozó hiba is.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Tolatóradart, de melyiket?

2015.01.22. 11:57 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Leendő autómba keresek megbízható tolatóradart amit előre és hátra is szeretnék beszerelni. A lényeg a megbízhatóságon és a tartósságon van! Bosch, Waeco, Valeo, Cobra vajon melyik lenne a jó választás?

Köszönettel: vizimi

Az említett márkák közül a Bosch-t nem ismerem, a többi tökéletes megoldás.

Árban különböznek, de lényegi különbség nincs köztük. Mi Valeo radarokat használunk főleg, Vaecot csak akkor, ha fém a lökhárító, Cobrát, ha nincs más, mert az a legdrágább. Esetenként GT-Alarmot, ha az az igény, hogy nem lehet kerete a fejnek, vagy egyes autótípusok esetén, mint Peugeot és Ford a gyári kijelzőn szeretné látni az Ügyfél a radar képét.

Nem esett szó róla, de megjegyzem mások miatt, az olcsóbb típusok nem jelentenek hosszú távú megoldást, nem érdemes kifúrni miatta a lökhárítót. A fent említett termékek színre fújhatók, így gyári megjelenéssel bírnak.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kis hifi, kis zene

2015.01.20. 10:26 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Egy Renault Megane I kombim van, 6 hangszórós gyári Philips rádióval. Érdemes lehet az ajtókban lévő két hangszórót lecserélni valami alsó kategóriás bolti párra (max 10 000 Ft/pár). Ennél többet nem szánnék a projektre, de ha semmi értelme akkor még ennyit sem.

Sajnos a 10 000 Ft-os határ csak olyan megoldást rejt, ami szinte egyenértékű a gyári hangszóróval. Ez a kategória, amit akkor használunk, amikor tönkremegy a gyári. Egy kicsit jobb, de nem annyival, hogy a csere indokolt legyen. Hangzáskülönbséget a 25-30 000 Ft-os közép kategória eredményez, ha már árban kell behatárolnom, ide tenném gyártótól függetlenül.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Hol jutok át a tűzfalon a Mazda2-n?

2015.01.16. 11:53 - Kütyüdoktor

Kedves Kütyü Doktor!

Mazda2-hez vásároltam egy VST-7045 külső hőmérséklet mérő, voltmérő és jegesedés jelző szerkentyűt aminek a kb 1 cm-es szenzorát szeretném az első rendszámtábla közelébe tenni. Egyszerűen nem tudom hol dughatnám ki belülről mert annyira szigeteltnek látszik. Az autó 2009-es.

Köszönettel István

A kesztyűtartót kell kivenni és mögötte a szigetelést elhajtva talál egy szűz gumidugót, azon keresztül kijuthat a motortérbe. Figyelni kell, hogy az átvezetés után a gumidugó a helyén legyen és a kábel se tudjon vizet bevezetni az utastérbe. A kábel mellett szigetelni lehet bármilyen tömítő pasztával, de arra is ügyelni kell, hogy a kábel esetleges védőcsöve is szigetelt legyen. Volt már példa arra, hogy a kábeleket védő mipoláncső vezette be a vizet, és azt pont a biztosítéktáblára, ami nem szerette.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Xenont a Signumba

2015.01.14. 10:28 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Opel Signumba szeretnék xenont. Utángyártottat nem nagyon szeretnék, egyrészt a minősége miatt, de főleg a macerásabb beszerelés miatt. Inkább gyári bontottban gondolkozok. Kérdésem a következő: ha találnék egy pár jó állapotú gyárit, a komplett lámpabúra kicserélésével megoldottam a dolgot, vagy további szerelések szükségesek. (És természetesen nem marad ki a mosó és magasságállító sem)

Válaszát köszönöm, tisztelettel: R

Utángyártott megoldást nem ismerek, csak izzókat, de az nem elegendő a megfeleléshez. A gyári, bontott szett, ha a magasságállítást és a mosást is tartalmazza, akkor nem típus idegen, ezért beépíthető. A beszerelés nem egyszerű, mert nem csak mechanikus beépítésre lesz szükség, hanem komoly elektromos bekötésre is.

Az autó kábelkötege nem feltétlenül tartalmazza a szükséges vezetékezést valamint kell még biztosíték, relé, kapcsolóbekötés. A vásárlás előtt márkaszerviz szerelőjével kell konzultálni, hogy pontosan milyen összetevőket kell megvásárolni és milyen kiegészítők szükségesek. Rengeteg autó létezik, azon belül sokféle típus és megoldás, ezért sajnos a Signumot nem ismerem. Kapcsolási vázlat nélkül nem mernék semmiféle tanácsot adni és belevágni sem az átépítésbe.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Riasztó vs kártyás indításgátló

2015.01.12. 08:56 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Egy dilemma eldöntéséhez szeretnék segítséget kérni Öntől. Egy 2010-es Audi A4-esbe szeretnék védelmi rendszert beszereltetni.

A problémám a következő volna:

Ha vásárolok egy riasztót az autóba, amit a gyári kulcsról tudok vezérelni, akkor sajnos a riasztó semmit sem ér, ha frekvenciát "ellopják", s kinyitják az autót. Két külön kütyüt nyomkodni meg elég nehézkes, s akkor is be tudják a két frekvenciát fogni?

A kártyás rablás/indításgátló segíthet, hogy az autóba bejutás után az autó elvitelét blokkolni lehet vele? Vagy valami mechanikus védelem, mondjuk változár+biztonsági fóliázása az üvegeknek segíthet a legjobban? Ez a fólia nem fog bezavarni a kilátásba? Kérem segítsen a megfelelő rendszer kiválasztásában!

Köszönettel: Tamás

Valóban, biztonsági szempontból a leggyengébb megoldás, ha az autó gyári távkapcsolója vezérli a védelmi rendszert, de ebben sem mindegy, hogy melyik autótípusról van szó. Van olyan, amelyik egyszerűbb kódsorozattal kommunikál és vannak autógyártók, akik komolyan veszik az ugrókódos távkapcsolást.

A külön távkapcsolóval működő rendszer természetesen jobb, hiszen ki venné komolyabban a ki-, bekapcsolás biztonságát, mint egy riasztó gyártó cég. Létezik kódcserés, érintős megoldás, ami pont a kódlopás ellen lett kitalálva. Ebben az esetben az élesítéshez, hatástalanításhoz egy külön kis kódkapszulát kell a szélvédő adott pontjára koppintani. Az azonosítás így a szélvédőn lévő vevő és a kódkapszula között csak pár centiméter távolságban történik, ezért nincs lehetőség kódlopásra.

Ha a külön távkapcsoló nehézkesnek tűnik, akkor a váltózár biztosan az. A váltózárat magában nem ajánljuk, mellé mindig szükséges egy elektronikus védelem is, hogy teljes legyen. A fóliázás csak kiegészítő lehet, biztonsági szintje minimális. Bár a fóliázott üveg nehezen törhető és törés után egyben marad, de nem a helyén, hanem kiesik egyben. Az autó üvege nincs körbefogva, mint a lakás ablaka, így nincs ami a helyén tartsa. Ha betörik, akkor egy kis deformálás elég ahhoz, hogy kicsússzon körbe a helyéről és egyben kiessen.

A kártyás immobiliser kényelmes és biztonságos, egyetlen hátránya, hogy csendben van, így adott helyzetben akár órák állnak a rendelkezésre, hogy megkeressék és hatástalanítsák, de ez természetesen extrém és nem életszerű. Ha az autóhasználat indokolja, mert veszélyesnek ítélhető helyen parkol, akkor a kódcserés védelmi rendszert ajánlom.

Ha a kényelmes kezelés a lényeg, de biztonságos rendszert szeretne, akkor a kártyás immobiliser-rablásgátló megoldást választanám. Mindig kiemelem, hogy az autó biztonsági megoldása személyes és bizalmi dolog, ezért látogasson meg személyesen egy szervizt, nézzen körül kinek a gondjaira bízza az autót és személyesen kérjen ajánlást a szerelőtől. A kiválasztás előtt mondja el, hogy hol, milyen körülmények között használja a járművet, milyen helyen parkol, így könnyen behatárolható, hogy melyik védelmi kiépítés a legmegfelelőbb Önnek.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Riasztóhoz központi zár, hogy kössem be?

2015.01.05. 14:57 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Enforcer 100c-4 riasztó vagy az autóba beszerelve szeretnék bele tenni központi zárat is és szeretném ha a riasztóval vezéreljem azt. A riasztó tudja vezérelni de a kimenetek terhelhetősége 0,5 A.

Három kivezetés van Barna: Nyitás-> Test imp. ; Piros : állandó 12V ; Szürke: Zárás-> Test imp.

Hogyan kell rákötni a központizárat, hogy a riasztó ne kàrosodjon?

Választ előre is köszönöm!!

A központi zár működtetését elektronika végzi, aminek a vezérlése nem terheli a riasztó kimenetét, bőven elegendő a 0,5A.

Ha nincs központ, csak motorok, akkor a riasztó kimenetét relézni kell. Két relével megoldható, hogy a riasztó által kiadott impulzus zárja és nyissa az autót, de így elvesztjük a kulcsról történő működtetést, ami nem hiszem, hogy fontos. Ha relézni kell, akkor a két relé kapcsolórésze alaphelyzetben testen tartja a motor két vezetékét. A riasztó a relé tekercsére kapcsolódik, vezérléskor az adott motorszálat elbontja és a kapcsolórészén keresztül pozitív feszültséget ad neki.

Fontos ellenőrizni, hogy a riasztó 1,4 másodpercet adhat ki vezérlő impulzusként, hosszabb idő tönkre tenné a motorokat.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Önállósodott a központizár

2014.12.31. 14:34 - Kütyüdoktor

Tisztelt kütyüdoktor!

1998-as Fiat Punto I. atómban központi zár van. Nálam 3 éve van a kocsi. Télen rendszeresen lemerül az akksi, mert keveset fut és szabadban parkol.

Kérdésem, hogy az akku többszöri kivétele a feltöltése miatt tönkre vághatja a központi zár elektronikáját, ugyanis azóta önállósította magát. Ha akar lezár, ha úgy van kedve kinyit, akár menet közben is.

Az akkumulátor lemerülése, cseréje nem károsít semmit, a hiba ettől független.

A két első ajtó vezérlőmotorjában van egy kapcsoló, ami a kulccsal vezérlést hivatott betölteni. Ha valamelyik motor elmozdul a pozíciójából, akkor a kapcsoló is kimozdul a középpontból, így fals jelet ad az elektronikának, amitől össze-vissza működhet a központi zár. Utólag beépített szettnél előfordulhat az ajtóátvezetőben a kábeltörés. Ez főleg ilyen hideg időben jön elő, amikor a vezetékek kikeményednek. Az eltört, sérült kábelek összeérnek vagy pont nem érnek össze és ez is okozhat ilyen jelenséget.

Persze romolhat el elektronika, lehet kontakthibás bárhol a rendszer. Kulccsal ellenőrizni kell, hogy amikor zár vagy nyit az ember, akkor ugyan annyit kell elfordítani záráshoz, mint nyitáshoz. Ha valamelyik irányba kisebb elmozdulás szükséges, akkor rossz a motor pozíciója, le kell venni a kárpitot és beállítani. Az ellenőrzést mind a két oldalon el kell végezni. Ha jó, akkor meg kell bontani az ajtóátvezetőt és megvizsgálni a vezetékeket, szükség szerint cserélni őket. Nem elég összeforrasztani, mert az kemény kötés, hamar eltörik ismét. A helyes javítás, amikor legalább 20 cm darabot kicserélünk és a forrasztás olyan helyre kerül, ami nem mozog. Ha minden jó, akkor az elektronikánál kell mérni, bár amikor mér az ember, mindig jó a rendszer és elromlik a hiba. Ha viszont jelentkezik, akkor meglesz a bűnös.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kikapcsol a navi

2014.12.29. 11:39 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Olyan problémám lenne, hogy a CD70 navim nem kap áramot, néha bekapcsol egy pillanatra, de utána megint semmi. Ha esetleg bekapcsol, akkor nincs navim és a navi cd-t se adja ki, csak az audiot. Nemrég bekötöttem egy nyest riasztót. Talán az lehet a gond? A biztosítékot megnéztem a magnó hátulján, az jó. Válaszát előre is Köszönöm!

Üdvözlettel: Erik

Ha a biztosíték jó és áram is mérhető a csatlakozón, akkor a rádió lesz a hibás, műszerészhez kell vinni. Két helyen kell áramot kapnia a rádiónak, egy állandó és egy kapcsolt áramot. Mérni a saját testkábeléhez képest kell, így tudunk biztosat, hogy megkapja az energiát. Érdemes begurulni egy szervizbe, ott asztalon is be tudják kötni a rádiót, így egyszerűen elkülöníthető, hogy hol a hiba.

Régi mondás, hogy a hiba ott van, ahol utoljára dolgoztak, így érdemes átvizsgálni a nyestriasztó környékét.

Mi a nyestriasztót a motortérbe szereljük, közvetlenül az akkumulátorhoz (biztosítékkal), így az autó egyéb részével nem kerül kapcsolatba. Ha így lett szerelve, akkor nem hiszem, hogy köze lenne a rádióhoz.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Fel akarja gyújtani az autóját?

2014.12.23. 10:45 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Van egy 99' csapott hátú Golf IV-em. Az utóbbi évben a következő problémák merültek fel vele.

A belső műszerfal világítás biztosítéktáblájában eddig egy 7,5 A-es biztosíték volt. Ezt valamiért nekem időközönként kiverte. Majd kicseréltem 10 A-re aztán 15 A is volt benne, ideig ment is vele, de aztán beadta a kulcsot az is.

Ha emlékeim nem csalnak volt olyan momentum is hogy: a szivargyújtóba miután bedugtam a telefon töltőjét, majd mikor a töltőhöz csatlakoztattam a telefont kiverte a biztit. (Igen ám de ha jól tudom a szivargyújtó egy másik áramkörön van, tehát független a műszerfal világítás áramkörétől). Jelenleg a 15 A nem áll meg benne, csak a 20 A -es.

1. Kérdésem miért lehet ez, mi okozhat ilyen "tünetet"? Tudom nem tanácsos ennyire megnövelni az előírt biztosítékokat ezért jelenleg nincs is benne biztosíték. Érdekes hogy pl a 15A is egy bizonyos ideig ment aztán egyszer csak kiverte. (de mindezek a dolgok rövid időn belül zajlottak le).

2. Hogy tudnám azt diagnosztizálni, hogy hol lehet a hiba? Van egy MAXWEL 25201 multiméterem, ezzel hogy tudnék elindulni a hiba feltárásában. Előre is köszönöm a segítségét!

Jajj!

Nagyon jó, hogy jelenleg nincs benne biztosíték. A 7,5 A-es biztosítékkal az autó kábelét biztosítják, és ez azt jelenti, hogy a kábel keresztmetszetéből adódóan ekkora áramot visel el. Nagyobb áram esetén a melegedés túlhaladja a biztonságos szintet, extrém esetben a szigetelése megolvad és lángra kap.

A 10 A-es biztosíték már túlzás, a húsz pedig kis túlzással egyenértékű azzal, mintha benzinnel locsolnánk le az autót és felgyújtanánk.

Soha nem szabad nagyobb értékű biztosítékot behelyezni még próbára vagy ideiglenesen sem!

A régebbi autókban valóban vastagabb vezetékeket alkalmaztak, amiket lehetett terhelni, de a réz árának változása és az autók súlycsökkentése miatt a kábelek elvékonyodtak, valóban az adott áramkörre tervezik, nem lehet túlterhelni semennyivel.

Ha a szivargyújtóba bedugott eszköz kiüti a biztosítékot, akkor azt az eszközt kell felülvizsgálni. Az autó használati utasításában jelölve van, hogy a szivargyújtó csatlakozója mekkora áramerősséget szolgáltat, csak akkora energia vehető ki rajta. Egy telefontöltő közel sem vesz fel 7,5 A-t, azaz ha igen, akkor zárlatos és ki kell dobni, javítani sem érdemes. Mivel az egyes áramkörök egymásból ágaznak le, így amikor a szivargyújtó biztosítékát nagyobbra cserélte, a zárlat az előtte lévő biztosítékot ütötte ki, aminek lehet következménye, hogy egyéb, erről a pontról leágazó körökön is megszűnt a feszültség.

A zárlat keresésének első lépése, hogy eltávolítunk minden olyan eszközt, ami utólag került az autó ezen körére. Régi mondás, hogy a hiba mindig ott van, ahol utoljára szerelt valaki. Ha üres szivargyújtó esetén is jelen van a zárlat, akkor szemrevételezzük a csatlakozót, nem esett-e szét, nem esett-e bele valami idegen, oda nem illő dolog. Megbontjuk a műszerfal ezen részét és követjük a kábelt, ameddig lehet, közben figyeljük, hogy az autó előéletében nem szerelt-e valaki valamit erre a körre.

Mivel elég nagy (20 A) terhelést is kapott ez a vezeték, azt is ellenőrizni kell, hogy nem sérült-e a vezeték szigetelése. Ha ráncosnak, bugyorosnak látjuk, cserélni kell, mert túlmelegedett. Az autó könyvében jelölve van, hogy az adott biztosíték milyen részegységeket szolgál még ki. Nem feltétlenül csak a szivargyújtó kap innen tápfeszültséget, azokat is szakaszolni kell és ellenőrizni, melyik ágon tapasztalható a túlfogyasztás.

Sajnos nem lehet mérni, mert hiába mérnénk ellenállást, az áramkör bármely résztvevője fals értékkel csapna be. Elég egy izzóra gondolni, az már zárlathoz hasonlító ellenállásával akadályozna a hibakeresésben. Mi olyan biztosítékot használunk, ami hasonlít az otthoni automatára, így nem kell egy marék biztosítékot elhasználni, csak visszakapcsolni. Ha nagyon nem található a hiba, akkor meg kell szűntetni ezt a kábelt és a biztosítéktáblától húzni egy új vezetéket a szivargyújtóig.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kiszerelném a rablásgátlót

2014.12.18. 10:04 - Kütyüdoktor

Vettem egy Peugeot 106-ot fél éve és rablásgátló rendszer van benne. Ki szeretném kötni, hogy ne keljen beírni a 4 jegyű pin kódot, mert egyre nehezebb beírni a kódot. Szerintem kikopott!

Szerintem csak annyit kell tennem, hogy ráadom a gyújtást és beutöm a pint, aztán beindítom és kihúzom a csatlakozót, de nem merem ezt megtenni, nem akarom, hogy aztán ne induljon.

Válaszát köszönöm!

Ez a műveletet hagyja egy szakemberre. A rablásgátló általában három ponton blokkolja az autót, gyújtás, üzemanyag, önindító. A blokkoló vezetékek egyforma fekete színűek és, ha rendesen szerelték, vissza vannak bandázsozva a gyári kötegbe, így azonosításuk nagyon nehéz, ha lehúzunk bármit, akkor nem megszűnik a rendszer, hanem blokkolásba kerül.

A kiszereléskor azonosítani kell a blokkoló vezetékeket és összekötni a párjával, ez az a rész, amit szakembernek kell megtennie. Szerintem érdemesebb lenne kideríteni, hogy milyen típusú védelem van az autóban. Talán az autó papírjai között talál valami számlát, garanciajegyet ami a típusra utalhat.

Ha nincs semmi, akkor meg kell keresni a központi egységet és a rajta lévő felirat alapján rákeresni a neten, hogy ki forgalmazta, ki szerelte. Rá kell kérdezni, hogy van-e hozzá alkatrész és inkább megjavíttatni, mint kiszerelni. A kiszerelés annyiba kerül, mint egy beépítés, és nem is nagyon szeretik a szerelők, hiszen időrabló, rossz munka, ráadásul a végén az autó védetlen lesz. Gondolhatunk ilyenkor arra, hogy egy öregebbnek számító autóba minek a védelem, de nézzen utána minden kétkedő, hogy sajnos ugyan úgy lopják az öreg autót, mint a fiatalt. Alkatrész mindenhez kell és mindenhez drága. 

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem sípol a Bora

2014.12.16. 09:37 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

2002-évi 1.6-os Boránkon elnémult a felkapcsolva hagyott világítás figyelmeztető sípolása. Sajnos a hangszórót sem találom, így semmit nem tudok ellenőrizni.

Mi hozza működésbe a szignált, és hol található? A hangszórót is megnézném, ha lérhető helyen van. Abban bízom hogy ezért nem kell ajtózárat cserélnem, de a funkció nagyon hiányzik mert nem csak egy személy használja a kocsit, és csak idő kérdése az első lemerítés.

Köszönettel várom válaszát!

A hangszóró a műszercsoportban van, de sajnálom, a zárban lévő mikrokapcsoló szokott elromlani.

Bármelyik autóvillamosság szerelő megoldja, hogy az autó világítása a gyújtás levétele után lekapcsoljon. Ha ez egy kritikus probléma, akkor érdemes átköttetni függetlenül a kis sípoló hangtól.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Tükörfűtés utólag

2014.12.09. 11:41 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

2008-as Mondeohoz (facelift előtti), lehet-e utólagos tükörfűtést illeszteni illetve ha túl komplikált lenne akkor egyszerűbb lenne-e egy faceliftes irányjelzővel egybeépített fűthető tükröt illeszteni a kocsihoz?

Valamint egy másik kérdés: A szivargyújtó tápellátását hogy lehet leárnyékolni hogy a legkevesebb zaj jelentkezzen?

Amennyiben mechanikusan tud illeszteni egy olyan tükörlapot, ami fűthető, az elektromos bekötése nagyon egyszerű, de a bekábelezése bonyolult. A fűtés, mint egy előző válaszomban is írtam csak egy ellenállás, ami melegszik. Két kivezetése van, amire 12V-ot kacsolva elkezd fűteni. Kell egy kapcsoló, ami vezérli. Lehet a hátsó ablakfűtés gyári kapcsolója is, arról levehetjük a jelet és egy relén keresztül tehermentesítve kapcsolja együtt a három fűtőszálat.

A relé kapcsolt áramát a biztosítéktábla nagy áramú pontjáról vehetjük, természetesen külön biztosíték után. A kábelezés nehezebb dolog, mert a relétől a tükör belsejébe kell eljutni az ajtóátvezetőn keresztül, ha nincs gyári előkészítés. Ez rutint igénylő feladat, szerintem nem otthoni munka. Kapható utángyártott, utólag felragasztható fűtőlap. Ezt nem tudom minek árulják, hiszen a tükörre utólag nem lehet feltenni, mert ott van rajta a felfogatás, ami nem bontható, ilyet ne vegyen. A kapcsoló is megkerülhető, a Mercedes például állandó gyújtásáramot ad a tükörnek, mert a tükörlapra felragaszt egy hőelemet, ami egy adott hőmérsékletnél kapcsolja a fűtést. Persze ezt otthon szintén elég nehéz megvalósítani. A szerelés nem tűnik bonyolult feladatnak, a bekötés kifejezetten egyszerű, ha van rutin és vannak megfelelő szerszámok és eszközök. Én inkább ajánlom az autóvillamossági szervizt, mint az otthoni szerelést.

A szivargyújtós kérdést nem értem pontosan. Egy szivargyújtó csatlakozó és annak elektromos kábelei nem okoznak semmiféle zavart. A beledugott eszköz okozhat. Ha egy utólagos szivargyújtóba dugható eszköz, mint telefontöltő, FM transmitter. zavart okoz, akkor az vagy kínai vacak és el kell dobni, vagy elromlott és meg kell javítani, árnyékolni, zavarszűrni nem lehet és nem is kell.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem fűt rendesen a tükörfűtés

2014.12.01. 13:44 - Kütyüdoktor

Tisztelt kütyüdoktor!

Elromlott a kocsimba a jobboldali tükörfűtésem. A tükörlapot kicseréltem egy új utángyártottra, de a működése nem az igazi. Melegszik, csak nem annyira mint az eredeti baloldali. A baloldali már rég elpárolgtatja a rajta lévő nedvességet/ párát, amikor a jobboldali éppenhogy elkezd valamit csinálni. A kérdésem a következő: ha megcserélem a tükörlap két csatlakozóját(tehát fordítva kötöm be mint ahogy most van), akkor változik-e valami? Vagy szimplán ennyi az utángyártott teljesítménye?

Válaszodat előre is köszönöm! Karesz

A tükörlap másik oldalán egy fémgőzölt ellenállásréteg van, aminek nem befolyásolja az értékét, hogy melyik irányba indulnak az elektronok.

Sajnos általános az utángyártott tükörlapoknál, hogy a gyártó nem veszi figyelembe az eredeti értéket, sőt még a rögzítő fülek pontos helyét sem. Ennyi a teljesítmény és ezen otthoni eszközökkel nem is lehet módosítani.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem alszik el a műszerfal

2014.11.28. 10:45 - Kütyüdoktor

Tisztelt kütyüdoki!

Az lenne a problémám, hogy világítva marad a kilométeróra a kocsibán úgy, hogy lekapcsoltam a világítást is és bezártam az ajtót. Mégis világítva marad a km/h és soha nem alszik el! Mi lehet a probléma és hogy lehetne megjavítani?

Erre látatlanban nem lehet válaszolni.

Meg kell nézni, hogy mi vezérli a világítást, szakaszolni az áramkört és mérni, hogy honnan kerül hiba a rendszerbe. Lehet egy hibás autórádió bekötés vagy egy elromlott világítás-, illetve gyújtáskapcsoló.

Lehet lakatosmunka után összeégett vezeték, szóval bármi, amit keresni és mérni szükséges. Mindenképpen szakembert igényel a feladat, sokat kell bontani és némi eletromos alapismeret szükségeltetik, otthon nem érdemes nekiállni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Hogyan készítsem fel az aksit?

2014.11.26. 10:25 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoki!

Nagytestű robogómnál aktuálissá vált az akkumulátor cseréje. YTX9-BS típus való a motorhoz. A kérdésem ezzel kapcsolatosan az, hogy tudtommal az új akksit a hozzá tartozó savval fel kell tölteni, de ekkor csak a teljes töltöttségi szint kb 80 % -lesz meg.

Hogyan tovább? Lezárás előtt töltsem fel teljesen, vagy zárt állapotban? Ajánlott valamilyen speciális töltő használata?

Előre is köszönöm, üdv: kápé

A sav betöltése után meg kell várni, míg az felszívódik, és az akkumulátor lezárása után elektromosan fel kell tölteni.

DE! Minden ilyen akkumulátorhoz mellékel a gyártó technológiai leírást. Azt kövesse, és ne térjen el tőle.

Ha nem szeretne otthon vegyészkedni, akkor kapható hozzá kész akkumulátor, ami teljesen zárt, és "plug & play".

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem működik a szélvédőfűtés a C4-en

2014.11.24. 13:26 - Kütyüdoktor

Szia!

Anyukám C4-én a hátsó szélvédő fűtésénél letört a csúszósarus csatlakozás lába. Mi a véleményed mivel tudom vissza (ragasztani, forrasztani, enyvezni,vagy csak simán nyállal odabiggyeszteni)? A forrasztáshoz le kellene vennem az egész hátsó ajtót, hogy rendesen hozzáférjek. Félek, hogy a hőtől elpattan az üveg. Van drágán elektromosan vezető ragasztó. Ez bírni fogja a saru ráhúzását? Ha van ötleted, kérlek segíts!

Köszi, Peti

Csak az erre a célra kitalált ragasztót szabad használni, de venni dőreség lenne. Drága, ezért a nagyáruházak parkolóiban található szélvédőjavítóhoz kell fordulni.

A ragasztó olyan kiszerelésben kapható, hogy egy ragasztásból sok maradna, ára pedig annyi, hogy olcsóbb megjavíttatni, mint otthon vacakolni vele.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kütyüdoktor Kütyüdoktor

Nincs jóban az elektromos vackaival?
A GPS a tenger helyett a hegyek közé vitte?
A gyerek tévézne hátul?
Jó helyen jár, kérdezzen.

KeresésKeresés

IndapassIndapass