Kütyüdoktor Kütyüdoktor

Egy autót felgyújtani nem olyan nehéz

2015.05.22. 13:25 - Kütyüdoktor

Tisztelt kütyüdoktor!

Az volna a kérdésem: Van egy Renault Thaliám, benne egy gyári 2X8 wattos rádióval, első hangszórókkal. Szeretnék beépíteni a kalptartóba 2 hangszórót és ezt egy 2X25 wattos erősítővel szeretném meghajtani.

A bekötéssel lenne az a kérdésem, hogy ha a rádió tápkábeléről (forrasztással, szigeteléssel) hoznám le az áramot az erősítőhöz, az vajon nagy baj lenne?

Tudom nem így kellene, csak nem tudom honnan szedjek a kocsiból áramot a műszerfal megbontása nélkül. Azért gondoltam erre, mert nem egy nagy teljesítményű erősítőről van szó. Azt sem tudom, hogy ilyen erősítőhöz milyen vastag tápkábelt, illetve mekkora biztosítékot illik beszerelni.

A 25W valóban nem nagy teljesítmény, de a rádió tápvezetéke általában vékonyabb, mint aminek lennie kéne. Az akkumulátorról megfelelő keresztmetszetű vezetékkel és természetesen közvetlenül az akkumulátor sarunál elhelyezett biztosítékkal elegendő energiát vehetünk le az erősítőnek.

De. Aki nem jártas az elektromosságban és nincs rutinja az autó szét és összeszerelésében, azt lebeszélem minden szerelésről, mert komoly eséllyel indul a nagy bajra.

Egy autót felgyújtani nem olyan nehéz, hiszen elegendő a helytelen kábelválasztás, a hibás kábelelvezetés vagy helytelen biztosíték érték alkalmazása vagy elhelyezése. A műszerfal bontásánál törhetnek elemek, de véletlenül kicsúszhat csatlakozó, kieshet biztosíték. A baj nem feltétlenül munka közben keletkezik, később is eldörzsölődhet vezeték, ami egy év múlva fejti ki hatását.

Mindenki maradjon a szakmájánál és az elektromos bekötést, mert az nem játék, hagyja szakemberre, hiszen nem annyira drága dolog a munkadíj. Elbagatellizálhatjuk a dolgot, mondhatjuk, hogy ez nem agysebészet, de nagyon komoly anyagi kárt okozhat egy helytelen mozdulat.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Tápkábel az Astrába

2015.05.20. 14:04 - Kütyüdoktor

Kedves Kütyüdoktor!

G Astrámba (1.4benzin x14xe) szeretnénk erősítőt bekötni. Jól is ment minden, de elakadtunk a tűzfalnál. Nem igazán találtunk helyet a kábelnek, de elbarmolni sem akarunk semmit. Ebben kérem tanácsát, hol lehetne elvezetni a kábelt?

Köszönöm Róbert

A méret a lényeg, mármint a kábel keresztmetszete. A vékonyabbnak számító kábel átvezethető a motortér-bowden mellett.

A vastagabbat a gázpedál magasságában lévő gumidugón kell átvinni. Nagyon nagy figyelmet igényel, hogy a gumidugón passzentos lyukat ejtsünk, és a gumi ráfeszüljön a behúzott kábelre. A legkisebb lyukon is bejuthat víz, amit a kábel bárhova elvezethet. Többször találkoztunk már ilyen jelenséggel és sajnos mindig drága elektronikákhoz terelte a vizet. A nagyobbra sikerül a lyuk, mint kéne, akkor sziloplaszttal vagy hasonló anyaggal gondosan szigetelni kell. A tápkábelre közvetlenül az akkumulátor mellett biztosítékot kell tenni. A kábelt a lehető legtöbb helyen rögzíteni szükséges és nagyon figyelni, hogy sehol se tudjon mozogni, dörzsölődni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Védelem az Astrába

2015.05.18. 10:25 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Közeledvén a nyaralás, gondolok az autó felkészítésére, amibe a lopásvédelem is beletartozik. 2 éjszakát Mostarban, 2 éjszakát Kotorban fog állni az autó. A korábbi években voltam már a Balkánon, csak akkor még nem volt havi több tízezer gazdasági menekült Koszovóból.

Valószínűleg, nem az én H Astrám kelti fel elsődlegesen a rossz szándékú emberek érdeklődését. Ettől függetlenül nyugodtabban aludnék, ha lenne valamilyen kiegészítő mechanikus lopásgátlóm 3-30 ezer Forintos értékben. Tisztában vagyok vele, hogy ezek felnyitási ideje típustól függően kb 20 másodperc és 20 perc között változik. Mindegyik gyártója azt hirdeti, hogy az ő eszközével jár a legjobban! Kérem javasoljon típust, figyelembe véve a praktikusságot.

Nagyon várom válaszát. Zoltán

A felnyitási idő ennél lényegesen hosszabb, mármint egy valós védelem esetében. A 30 000 Ft sajnos pici kiegészítést igényel, de megéri. Váltózárban vagy rablásgátlóban lehet gondolkodni 45-49 000Ft értékben. A váltózár remek kiegészítője lehet a gyári immobilisernek.

A gyári rendszer nem jelent kihívást egy profinak, de a profik kevesen vannak. A váltózár nagyon babrás szerkezet, komoly mechanikus felkészültséget feltételez a hatástalanítása és nagyon hosszú áthatolási időt igényel. Aki autót akar lopni, az látja, hogy benne van, jó eséllyel keres másik áldozatot.

A rablásgátló, mint elektronikus védelem, helyes beépítéssel szinte áthatolhatatlan. Lehet húzni az autót, de beindítani csak szervizkörülmények mellett - az utcán nem. Látogasson el egy riasztószervizbe és segíteni fognak/fogunk a megfelelő kiválasztásában. Egy tisztességes szerviz nem anyagi megfontolásból ajánl, hanem a rászánt összegből a legjobbat hozza ki.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Használhatok-e ledet az irányjelzőkbe?

2015.05.15. 16:53 - Kütyüdoktor

Tisztelt Szerkesztőség!

Több cikket olvastam a Totalcar-on világítással, izzókkal kapcsolatban, nagy szakértője nem vagyok a tárgyi témának, ezért fordulnék Önhöz, Önökhöz.

Adott egy 2014-es évjáratú VW Jetta gyárilag halogén fényszórókkal szerelve. A kérdésem az lenne, hogy a nevezet gk-hoz az OSRAM által gyártott P21W típusú LED "izzója" normál üzemelési körülmények között használható-e a gyári normál izzó helyett (egyértelmű jelzés van a termék csomagoláson, hogy only off road, természetesen úgy lenne használva...).

A kérdés azért merült fel bennem (amúgy egyszerűen megvásároltam volna) mert külföldi LED modulokkal foglalkozó fórumokon írtak a hőtermelésről,hogy bizony 5,2-7.5W körüli teljesítményű ekkora méretű, hasonló foglalatú LED-eknél már csak pl irányjelzőként, tolató lámpaként használhatóak a hűtés elégtelensége miatt, továbbá a leírásában is szerepel, hogy alkalmas kiváltani a 21W izzót és "csak" 4W-os, de a fenti okok miatt elbizonytalanodtam. Illetőleg a kérdés része még,hogy a gyári 21W-os izzó kb 460 lument tud, ez pedig 400-at, én jobban szeretnék "világítani" nem pedig kevésbé, kompenzálhatja ezt a lumenkülönbséget a színhőmérséklet? Szeretném kikérni ezzel kapcsolatosan az Ön,Önök, esetleg egy szakértő véleményét amennyiben lehetőség van rá.

Nagyon köszönöm előre is. Péter

Mivel megemlített adott márkát, így hozzájuk fordultam segítségért és csatolom a válaszukat:

Műszakilag a termék alkalmas. Viszont. Minden retrofit (tehát a régi izzó helyére betekerhető) fényforrás az autó külső felületén hivatalosan tilos. Az ok egyszerű. A lámpatestek amelyekbe az izzó van arra lettek tervezve, hogy egy milliméter pontosan behatárolható, fonalszerű képződményből 360 fokban "kiömlik a fény. Ehhez lett tervezve a búra, így lesz szabványos vetítési képünk. Ha a régi izzó helyére egy felületi sugárzó LED fényforrást rakunk a gyártó által tervezett vetítési kép teljesen meg fog változni. Gondoljunk csak egy Suzuki Splash féklámpájára, mely szinte egy pókhálóra hasonlít. Ha ide LED fényforrást raknánk, annak durván 140 fokos vetítési képe teljesen megváltoztatná a fékezéskor látható képet. Az, hogy érdemes-e alkalmazni, mindig esetfüggő. Egy olyan fényforrás, amelyet szemből kell jól látni (W5W, féklámpa, index) jobban látható egy LED fényforrás. Hőtermelés: 0

A nagy gyártók (Osram, Philips, Sylvania, stb) LED fényforrásai az elmúlt két évben óriási változtak. A hőtermelés már a múlté, gyakorlatilag az üzemi hőmérséklet alig haladja meg a környezeti hőmérsékletet. Például a GU10 LED fényforrásoknál látható, hogy a szellőzés tekintetében mérnöki precizitással megtervezett fém házakat leváltották a közönséges műanyag burkolatok.

Lumen: Valóban kevesebb a fényáram. Viszont a fényáram csak egy világítástechnikai adat. Azt, hogy egy fényforrásból mit látunk, még számos más adat is befolyásolja (fénysűrűség, sugárzási szög, színhőmérséklet, stb.) Ha egy 4 Wattos index retrofit LED fényforrást hasonlítunk össze a hagyományos 21 Wattos sárga izzóval, a szemből látható fény a LED esetében több, erőteljesebb.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kormányról vezérelhető fejegységet keresek

2015.05.13. 14:04 - Kütyüdoktor

Kedves Kütyüdoktor,

hasonló kérdéssel fordulok önhöz, mint pár napja a faceliftes, Seatos olvasó.

Adott egy 2003-as, 1,4 ecotec, Opel Astra G kombi szgk. Ebben van egy gyári Blaupunkt kazettás fejegység, melynek előlapja nem levehető. a fejegységnek saját kijelzője nincsen, a különböző infók a műszerfal "tetejébe" épített külön kijelzőn jelennek meg. Plusz bónuszként található még a kesztyűtartóban egy 4 lemezes cd tár, hab a tortán pedig, hogy a kormányról vezérelhető az egész.

A 21. században felejtsük el a kazettát és cd-tartót. ez utóbbi csak a helyet foglalja a kesztyűtartóban. Létezik-e olyan fejegység, ami:

- befér a gyári helyére

- levehető az előlap

- sd kártyát, usb sticket elkezeli

- megjelennek az infók a kis kijelzőn, akár a fejegység sajátján, akár a kocsién

-vezérelhető a kormányról a gyári gombokkal

- nem kerül csilliárd űrdollárba.

Előre is köszönöm válaszát. 

Minden Alpine, Kenwood, Clarion és Pioneer fejegység fogad opcionális modult, ami a kormányon lévő kezelőgombokat csatolja a fejegységhez. Azért kezdem ezzel, mert ez a legmeglepőbb árkategóriájú termék - 20 000 Ft. Ha van egy ilyenünk, akkor bármilyen rádiót választhatunk. Igaz, a gyári kijelzőn nem jelenik meg a rádió, de megmarad a dátum, idő. A rádió saját kijelzővel rendelkezik és az elegendő, hiszen jól látható helye van.

Pioneer belépő modell, már 20 000 Ft-os fogyasztói árával fogad USB-t. Nincs benne CD mechanika, nem vezérel CD-tárat, de az USB ezt mind helyettesíti. Ettől kezdve lehet tallózni a szolgáltatások között.

Lehet benne CD mechanika, Bluetoot kihangosító és zene átjátszó, iPod fogadás, AUX bemenet, navigáció, nagy kijelző, tolatókamera., ami csak eszünkbe juthat és belefér a költségvetésbe. Bármelyik márkából választ, jól jár, kényeztetni fogják a szolgáltatások. Márkát említettem, és ne tévesszen meg senkit az olcsóbb vagy lényegesen olcsóbb termékajánlat. Az autós márkák továbbra is a fent említettek, ami ennél kedvezőbb, az mind gyanús.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Mérföldről km-re

2015.05.11. 10:39 - Kütyüdoktor

Tisztelt Doki!

Használtam vásároltam egy Renault Espace III. típusú személygépjárművet 2001-es évjáratú. Mint később kiderült számomra, a sebességet mérföld/óra egységben, a megtett távolságot mérföldben jelzi ki (lehet, a kereskedő sem tudta, mindegy).

Van arra lehetőség, hogy szoftveresen átprogramozzák? Ha igen, akkor "ugrik" az óraállás pl. 100 ezerről 160 ezerre? Ezt el tudja végezni autóvillamossági műszerész, vagy muszáj márkaszervízbe vinni? Ha márkaszervízbe viszem, akkor ennek nyoma lehet, bele kerül a kórtörténetbe? Most hirtelen ennyi jutott eszembe, várom szeretettel egyéb megjegyzéseiket, válaszukat.

Köszönettel: Tibor

Márkaszerviz át tudja állítani, de természetesen az eddig megtett távolság is mérföld helyett kilométerre vált, ami értelemszerűen 1,6-os szorzót jelent. Ez látványra zavaró lehet, de ez a valós futott távolság.

Az órát persze lehetne állítgatni oda-vissza, ügyeskedők mindig voltak és lesznek, de hivatalosan nem állítható, törvénytelen. Az, hogy mérföldről kilométerre átállítják az órát nem kerül bele a kórtörténetbe, de, ha bele is kerül nem jelent semmit, hiszen csak mértékegységet vált, ez nem befolyásol semmit az autó állapotán.

Üdvözlettel, Kütyüdoki

Mikor cseréljem a pollenszűrőt?

2015.05.06. 10:05 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Most olvastam a Totalcar-on, a házilagos klimatisztításhoz a tanácsokat. Ezzel kapcsolatosan felmerült egy kérdés bennem, ami már ilyenkor többször eszembe jutott.

A kocsimban(Renault Megane Limusine 2007-es) van pollenszürő, gázos klimatisztítót (ahogy a cikkben szerepelt bombát) szoktam használni, a kérdés az lenne, hogy mikor legyen cserélve a pollenszűrő?

1. gázosítás előtt

2. gázosítás után

3. kiszedett pollenszűrővel gázosítani, utána az újat betenni. Eddig erről a kérdésről még egy cikkben sem olvastam, Én az 1-es variációt szoktam alkalmazni.

Válaszát előre is köszönöm. Zoltán

Az biztos, hogy a régit ki kell venni, de az, hogy a tisztítás előtt vagy után kerül be a szűrő, mindegy.

Ha a tisztítás során nincs bent szűrő, akkor a levegő könnyebben áramlik a rendszerben. Feltételezzük, hogy az új szűrő steril, így nem szükséges a fertőtlenítése, de, ha mégis betesszük az elején, hát az is tisztítva lesz.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Telefonos védelem

2015.05.02. 12:03 - Kütyüdoktor

Nap mint nap arról olvashatunk, hogyan találjuk meg a telefonunkat, ha ellopták. A telefonkészüléket nagyon könnyű lekövetni, hiszen folyamatosan jeleket fogad és küld. Kérdésem, hogy miért nincs temérdek anyag arról, hogyan lehetne (esetleg házilag is) ezt a technológiát kocsivédelemre használni? Egy megunt, régi telefonkészüléket a kocsiban eldugva töltőre teszünk, és benne hagyjuk. Ha elemelnék, akkor a telefon nyomra vezethetne.

Lehet, van is, volt is ilyen ötlet. Az egyetlen hátránya, hogy pontatlan, így szerencse kell ahhoz, hogy az autó valóban ott legyen, ahol mutatja. Nem nyílt terepen jön elő a hátránya, hanem szűk utcákban, ahol az érzéketlen vevő téved a visszavert jelekből számolt pozícióban.

Vannak telefonos átjelzők (pager), amelyek megfelelő érzékenységű GPS vevőt használnak és egy-két funkcióval bővítve valóban védelmi eszközök. Jelez, ha riasztás történik, ha merül az akkumulátor és akár blokkolás parancsot is kiadhat a tulajdonos, de be is kapcsolhatja az állófűtést, ha van az autóban.

Ezek autós használatra tervezett szerkezetek, jól bírják az ott uralkodó állapotokat, mint hideg, meleg, pára, rázkódás. Árban sem veszélyes, 60 000 Ft-tól kaphatók (beépítve), ami lehet, hogy több, mint egy használt telefon, de ez védelmi eszköz, valós, testre szabott funkcióval, míg az öreg telefon csak ráerőltetett funkció lenne.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu Üdvözlettel, Kuznyák Miklós - New Duett Kft.

Multikormányhoz fejegységet

2015.04.28. 09:55 - Kütyüdoktor

Kedves Kütyüdoktor

Egy 2006-os (már faceliftes) Seat Ibizában szeretném kicserélni a gyári "Alana" rádiót egy SD kártya olvasós fejegységre. Eddig nem is lenne gond, a kínálat hatalmas, de én olyat keresek amit vezérelni tudnék a gyári multikormányról. Nem szeretnék százezreket költeni rá, ezért (ha létezik ilyen) a belépő kategóriában tudna ajánlani valamit? Segítségét előre is köszönöm!

Üdv: Csaba

Minden Alpine, Kenwood és Pioneer készülék fel van készítve kormány modul fogadására.

Ez azt jelenti, hogy opcionális modullal csatolható a gyári kezelőgombokhoz. USB-s rádió már 20 000 Ft-tól kapható, akár három év garanciával, de a modul egy kicsit meglepőbb árban van, 20 000Ft, mint a rádió. Sajnos ezért a szolgáltatásért elkérik az árat.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Lopásvédelem megbontás nélkül

2015.04.23. 11:49 - Kütyüdoktor

Kedves Kütyüdoktor,

BMW lízingelés előtt állok és szeretném mindenképpen valamiféle lopásgátlóval ellátni az autót, azonban nem szabad az autót megbontani. Érdekelne, hogy mit tud ajánlani pontosan? Gondoltam már pl. valami drágább kormányzárra, de abból sem tudom, hogy melyik lenne a legmegbízhatóbb. Se megfúrni, sem kábeleket (CAN Bus) nem szabad módosítanom. Mit tudna ajánlani?

Köszönettel: Imre

Olyan védelem nem létezik, amit úgy lehetne beépíteni, hogy nem vágunk vezetéket, nem csatlakozunk semmire és nem bontjuk meg az autót. Nálunk minden termék, ami kapható, rendelkezik bevizsgálással, ami azt jelenti, hogy autóipari felhasználása megengedett. Nem tesz tönkre semmit, nem ír rá a CAN-bus hálózatra, csak csatolódik az autó hálózatához és teszi a dolgát - véd.

Egyeztetni kell a lízing céggel, hogy pontosan mit jelentenek mondatai. Nekik is érdekük, hogy a jármű biztonságban legyen, hiszen jelentős kockázatcsökkenést jelent egy immobiliser vagy riasztó, esetleg kormányzár. A védelem kiválasztása személyes beszélgetést kíván, hiszen bizalmi kérdés. Nagyban függ az ajánlott rendszer attól, hogy hol, milyen környezetben használja a járművet, hol parkol. Van, hogy magasabb árkategóriájú autóhoz kisebb kiépítettségű védelmet ajánlunk, mert használata során nincs kitéve veszélynek.

Van, hogy kiskategóriás autóba magas védettséget ajánlunk, mert az autó keresettnek számít, vagy olyan helyen parkol, ami kiemelten veszélyezteti meglétét. Nagyon fontos, hogy egy védelmi eszköz beépítése szakmunka, nem csak drótozgatás. Tudom, hogy sokan nem így gondolják, de a riasztószerelést szakképzett emberek végzik, technológiák betartásával és gyártói segítséggel a háttérben. Sem kereskedő, sem lízingcég nem kérdőjelezheti meg szakszerűségét. A beszerelés során sokszor érintjük a jármű fontosabb elemeit, mint az egyik leg hangzatosabb CAN-bus hálózatát. Ez a szó elrettentően hangzik, de jó, ha tudjuk, nem mi beszerelők fejtjük meg a CAN hálózat titkait, hanem a riasztót, immobilisert gyártó neves cégek mérnökei, sok esetben autógyártók segítségével. A végeredmény nem egy éppen működő, tákolt valami, hanem gyári minőségű, gyártói minősítésű megbízható védelmi rendszer.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

CD tárat szeretnék a Sharanba

2015.04.21. 11:56 - Kütyüdoktor

Kedves Doki!

Vásároltam egy 2001-es Sharant és egy gyári Radio Navigation System mcd legrégebbi navigációs rádió van benne. Cd-t cd tárról olvasna, azonban ez nem volt a kocsiban. Azt szeretném kérdezni, hogy vásárolhatok-e bármilyen új cd tárat, fel fogja-e ismerni a gyári rádió, vagy csak gyári VW cd tárat tehetek hozzá?

Köszönöm szépen előre is,

Kremer Daniel

Csak VW CD-tár használható. Egyéb megoldáson kell gondolkodni, mert a CD-tár új ára indokolatlan, használtan pedig garantáltan hibás mind.

Dension Gateway termékkel, ami egy kiegészítő modul a CD-tár helyére, USB és AUX bemenetet lehet varázsolni. Mellesleg kezeli az iPhone és iPod zenelejátszást. Ha már költünk a kiegészítésre, akkor ne egy húsz éves technológiát tegyünk hozzá, hanem legyen naprakész a szolgáltatás.

A CD sok kellemes perccel ajándékozott meg minket, de ma már el kell engedni, megtette, hát mehet. Nehezen viselte az autós használatot, ugrabugrált, némely lemeznél olvasási vagy formátumbeli problémája volt és egy USB eszközhöz képest csekély mennyiségű zene fért el rajta. Mivel elég összetett szerkezet, az ára is ezt tükrözte, ami jócskán meg is emelkedett, mivel a kereslet visszaesett.

Használjunk USB eszközt, mert könnyen kezelhető és nincs benne mechanikus alkatrész, ezért nem érzékeny semmire. Mielőtt szó érné a ház elejét, az USB nem egyenlő a tömörített hangformátummal, lehet rá tömörítetlen zeneanyagot tenni és így nincs minőségromlás. A tömörítés a kezdetek trükkje volt, amikor az adathordozók kis kapacitással bírtak. Ma már az MP3 is a CD lemez mellé való, az "ilyen is volt" polcra.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Yaris ablakemelő hiba

2015.04.16. 14:07 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Egy kis segítséget szeretnék kérni Öntől. Van egy 2003-as Toyota Yaris T sport típusú autóm, és egy furcsa jelenséget tapasztaltam. Járó motornál, jobb ajtó nyitva volt. Felhúztam a jobb oldali elektromos ablakot, majd rögtön ezután leengedte a balt. És itt történt valami, mert azóta a jobb oldali ablakot az anyós ülés felőli kapcsolóval nem tudom leengedni, csak felhúzni. Nem reagál a kapcsoló nyomására. Viszont a vezető oldali panelről tökéletesen tudom kapcsolni az ablakot le-fel.

Mi lehet a hiba, és annak az oka? Hogyan lehetne orvosolni ezt a problémát? Segítségét előre is köszönöm!

Kétszer is nekifutottam, remélem érthető lesz a magyarázat.

A jobboldali ablak jobboldali kapcsolója a bal oldali kapcsolótól kap testet. A kapcsoló alaphelyzetben az emelőmotor mindkét kivezetését testen tartja, és csak akkor emeli el és ad neki áramot, amikor a kapcsolón kapcsolunk. Ha baloldalról történt emelés után nem megy a jobb oldali kapcsoló, akkor arra gondolnék, hogy a baloldalon valamitől nem állt vissza alaphelyzetbe a kapcsoló és nem adja ki a jobboldal számára a testet, ami nélkül a jobb oldal nem tud működni csak egy irányba. Le kell venni a kárpitot és mérni.

Szóval, egy kapcsolón alaphelyzetben egy darab pozitív mérhető, a többi lába mind test. Ha kapcsolunk, akkor az egyik ponton elveszi a testet és áramot ad ki a motor számára, egyik irányba az egyik kivezetésre, másik irányba a másikra. Otthon ne álljon neki, mert a kárpitbontás bonyolult, a mérésbe pedig könnyű belebonyolódni. Persze lehet a kapcsolón kívül az ajtóátvezető kontakthibája is és lehet, hogy egyidejűnek tűnik a hiba a nyitott ajtós vezérléssel, de csak véletlen egybeesés, vagy rossz volt már régen, csak most vette észre. A méregetés minden hibát felfed.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem akarnak riasztót rakni a Smartba

2015.04.14. 09:29 - Kütyüdoktor

Tisztelt Uram!

Vásároltam egy Smart 451 Mhd-t. Sajnos nem tudok belerakatni riasztót, mert senki nem vállalja a védelmet arra való hivatkozással, hogy nem lezárható a motortér. Van valami ötlete, hogyha szeretném biztonságban tudni az autómat mit tehetek? A választát előre is köszönöm szépen!

Tisztelettel: Barcza Zsolt

Semmilyen problémát nem látok abban, hogy az első rész nem zárható. Nyitásérzékelő tehető rá, így megszólal a riasztó, ha nyitják. A riasztó központját ebben az esetben sem a nyitható részbe kell szerelni, hanem az utastérbe, vagy a csomag-motortér alatti rekeszbe.

Bár más autók esetén zárható minden, de a motortérbe nagyon kevés autóban van nyitásérzékelő kapcsoló, azoknál is meg kell oldani, ez nem újdonság. Riasztón kívül szerelhető még immobiliser és/vagy rablásgátló, ami szintén tökéletes védelmet nyújt az autó számára.

Nyugodtan válassza ki az Önnek megfelelő védelmi eszközt, azt amiben bízik és keressen riasztószervizt. Lényeges, hogy riasztószerviz, mert autóvillamossági vagy autószerviz nem teljesen erre a profilra készül fel és normál riasztókat beépítenek, de speciálisabb dolgokat nem vállalnak, ahogy mi sem vállalunk generátorjavítást.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Beázott a rádió

2015.04.07. 11:02 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Van egy Mercedes-Benz W 124.032 típusú, 1993-as évjáratú autóm, melyet gyárilag Becker Grand Prix 2000-Typ 1319 rádió-magnóval szereltek. A rádió a nyitva hagyott tetőablakon keresztül beázott, azóta gyakorlatilag nem használható. Mivel szeretném megőrizni az autó eredeti állapotát, ezért nem akarok másik rádiót vásárolni.

Érdeklődöm, hogy Magyarországon tud-e ajánlani megbízható, fenti típusú rádiókat (is) javító műhelyt? Illetve olyan kereskedést/üzletet ahol ilyen típusú felújított rádió vásárolható.

Üdvözlettel: Zsolt

A beázás nem javítható hiba. A víz, elektromos árammal párosulva olyan gyorsan bontja a rádió belső szerveit, hogy azt helyreállítani nem lehet.

A Becker amúgy sem egy egyszerű szerkezet, nem spóroltak az alkatrészekkel és nagyon komoly áramköri megoldásokat tartalmaz, egyedi felépítéssel. Soha nem tartozott a javítható készülékek közé, sajnos Becekrék a modulcserét részesítették előnyben, amihez se alkatrész, se szerviz. - és az árat ki sem tudjuk találni. Csak a készülék csere jöhet szóba még így látatlanul is. Ilyet nem lehet már újonnan vásárolni, aukciós oldalak jöhetnek csak szóba.

A beázott készüléket meg lehet próbálni javítgatni, de a szakadt fóliák és a kirohadt alkatrészek kicserélése után biztosan elromlik újra, hiszen vannak teljesen szakadt és csak félig bontott fóliarészek és alkatrészlábak. Ami most még a helyén van, de keresztmetszete csökkent, a használat során megszakad. Soha nem lesz üzembiztos, így tapasztalataink alapján nem ajánlott a javítás. Sajnálom.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Állandóan tönkremegy a végfok

2015.04.02. 14:30 - Kütyüdoktor

Üdvözlöm!

A gondom az, hogy tönkrement a végfok ic a rádióban, kicserélték, de ismét kiégett. Lehetséges-e kikerülni a végfokot, van rc kimenet a rádión de a végfok nélkül nincs jel benne.

A végfok tönkremenetele inkább külső hatással van összefüggésben, nem szokott magától elfüstölni. Ha már egyszer tönkrement és megjavították, majd ismét tönkrement, meg kéne mérni a hangszórókat és ellenőrizni a bekötést.

A hangszórók impedanciája 4 Ohm és egyik kivezetésének sem szabad testen lenni. A rádió tápfeszültsége, ami azonos az autó töltőfeszültségével, maximum 14V. Ha ezek a paraméterek jók, akkor a rádiót javító műszerészt kell lecserélni, amit az is alátámaszt, hogy végfok javítás után mindig ellenőrizni kell az autót. Nem egy alternatív megoldást kell keresni RCA kimeneten keresztül, hanem hibát javítani.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem zár az Auris

2015.03.31. 11:03 - Kütyüdoktor

Érdekes jelenségre lettem figyelmes 2008-as évjáratú Toyota Aurisommal. A központi zár távirányítója bizonyos esetekben nem zárja az ajtókat. A kis piros led világít a kulcson, amikor megnyomom a gombot, de az ajtók nem záródnak. Viszont, ha kulccsal bezárom, a távirányítóval (a legtöbb esetben) ki tudom nyitni.

Az egészben a legfurcsább, hogy általában nagy áruházak parkolójában jött eddig elő ez a jelenség, mert például itthon, vagy szüleimnél a ház előtt a parkolóban (vagy bárhol máshol) még nem jelentkezett. Merül az elem? Vagy máshol lehet a hiba? Esetleg mégsem véletlen egybeesés, hogy pont egyes áruházi parkolókban nem zár a zár?

Előre is köszönöm! Gyuri

Ha a távirányító által kiadott jel keveredik a környezet rádiófrekvenciás jelével, akkor az autóban lévő vevő hibásnak ítéli a kódot és nem áll szóba a távkacsolójával. Ilyen előfordulhat egy nagy parkolóban, ahol sokan nyomkodják a távkapcsolót, de parkolhatunk is olyan jármű mellett, ami ad valami okból, valami rádiójelet. Ilyenkor arrébb kell parkolni és helyre áll a rend.

Azért egy parkolóban csak ritkán fordul elő, hogy mindenki egyszerre és folyamatosan nyomja a gombot, valamint a kibocsátott jel nem olyan nagy, csak pár tíz méter, amin belül zavart okoz. Így csak ritkán találkozunk ezzel a jelenséggel, nem általános.

Az autólopás egyik módszere, hogy nagy parkolóban rögzítik a kiszemelt autó távkapcsolójának jelét. Zavarják a jelet, ezért a tulajdonos többször is megnyomja a gombot, így több egymás után következő jelsorozatot tudnak rögzíteni, amiből könnyebben reprodukálható az autó nyitásához szükséges kódsorozat. Ilyen is előfordul, de ez sem általános. Ezt tapasztalva szintén máshová kell parkolni.

Ha rendszeresen jelentkezik a probléma az Ön autójánál, inkább vizsgáltassa meg a távkapcsolót, bár azt írja, hogy csak a nagyobb parkolókban jelentkezik, ezt nem tudom semmi meghibásodáshoz kötni. Vizsgáljuk meg a távkapcsolót, ellenőrizzük le a rendszer működését és parkoljon máshova, ha ilyet tapasztal, mert jobb félni, mint megijedni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Xenont a fényszóróba

2015.03.22. 08:25 - Kütyüdoktor

Üdvözlöm,

érdeklődnék, hogy mennyire szabályos, ha a tompított fényszóróba sima h7-es izzó van, de a jobb látási viszonyok miatt a távolsági helyére xenon-t tennék?

Azért merült fel bennem ez a kérdés, mert elég sokat vezetek sötétben, és a távolságimmal sem vagyok megelégedve, azt pedig úgy is lekapcsolom amikor jön szembe valaki. Illetve ha ez nem lenne szabályos, akkor mit ajánlana, hogy jobbá tegyem az E36-osom fényszóróit?

Esetleg egy projektoros lámpatest is szóba jöhet ha jelentős különbséget lehetne vele elérni (családon belül van projektoros, Peugeot 307, azzal álom éjszaka vezetni annyira jól lehet látni).

Üdvözlettel: Patrik

A xenon utólagos beépítése nem szabályos. Nem csak azt vakítja, aki szemben jön, azt is zavarja, aki előttünk megy. A hagyományos lámpatest vetülése normál izzóra lett kiképezve, a xenon össze-vissza foltokat vetül és általában pont arra területre, ami a szembejövő és előttünk haladó látóterébe esik.

A xenon távolsági használata lehet, hogy nem zavarna senkit, mert Ön odafigyel, de a műszaki vizsgán bizonyosan magyarázatot igényelne a megléte. Léteznek megnövelt fényerejű izzók, inkább ezek használatát javasolom.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Használat előtt felmelegítendő

2015.03.19. 11:23 - Kütyüdoktor

A problémám a következő:

az autóhoz való kulcs távirányítójával nem tudom nyitni sem zárni az autót kivéve, ha felmelegítem a távirányítót (kb.: 25-30°C) akkor veszi a jelet és nyit/zár. Fogalmam nincs mi lehet a baja.

Válaszodat előre is köszönöm: Ákos

Érdekes hiba. A távirányítóban nincs olyan alkatrész, ami üzemszerűen változtatná paraméterét hő hatására, vannak olyan alkatrészek, amik produkálhatnak ilyet, amikor a teljes halál felé haladnak. Mivel a távirányítóban nincs olyan sok belőlük, viszonylag könnyem behatárolható a cserére érett bűnös.

Tudjuk detektálni, hogy ad-e a távirányító, azt is, hogy milyen frekvencián teszi, így csak hő különbséget kell létrehozni mérés közben és hamar jelentkezik a hibás alkatrész.

Otthon nem érdemes belenézni, mert a pici alkatrészekből könnyedén kipöckölhet egyet a kíváncsi nézelődő, amivel nagyobb bajt csinál, mint az eredetileg volt, legalább is ez a tapasztalatunk.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Zajcsillapítás a Swiftben

2015.03.17. 11:27 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Egy 1996-os suzuki Swift 1.3 benzines ferdehátú 3 ajtós kocsinak hogyan tudnám csillapítani a műszerfal zaját? A válaszait előre is köszönöm!

Üdv: Pisti

A rezgéscsillapítás időigényes feladat, de igen jó eredményt lehet elérni vele. Ha csak a korból adódó zörejeket kell elnémítani, akkor finom ütögetéssel be kell határolni a zajforrást, majd pótolni a rögzítő patentot, vagy egyszerűen szivacsdarabokkal tompítani a mozgó alkatrészt vagy a patent lötyögését. A nyöszörgések, amiket két műanyagelem mozgása kelt, vagy rögzítetlenségből fakad, vagy egy kis műszerfal ápolóval (szilikonos) megoldható.

Ha az autót túl hangosnak ítéljük és ez a hang nem az elemek rögzítetlenségéből adódik, hanem a jármű konstrukciójából, akkor is van megoldás, de ehhez egy kicsit költeni is kell. Az autó nagy lemezfelületből áll, ami a rezgéseket felerősíti, mint egy hatalmas membrán, valamint a motor és a futómű zaja könnyen átjut a vékony lemezen. Léteznek zaj és rezgéscsillapító anyagok, amik nagy eredménnyel tompítják a külső zajt.

A nagy lemezfelületre egy kátránylaphoz hasonló ragacsos lapot kell ragasztani, ami lefogja a lemez tehetetlenségét, így az nem közvetíti a rezgést. A legnagyobb ilyen felület a tetőlemez és a jármű padlólemeze, de sok rezgést közvetít az ajtóborítás is. Könnyen ellenőrizhető a csillapítatlanság, ha megkopogtatjuk a tetőt vagy az ajtó oldalát, ilyenkor egy üres olajoshordó kongó hangját hallhatjuk. A gyárilag csillapított lemez csak egy tompa koppanó hangot ad. A műszerfal alatti tűzfal bár nagyon nehezen hozzáférhető, de víztaszító, zárt cellás szivacsborítással rengeteg hangot tarthatunk távol. Ugyan ilyen anyaggal lehet a szőnyeg alatt elnémítani a futómű és egyéb menetzajt. Ha a szivacsos csillapítóanyag alumíniumborítású, akkor a hőmegtartás is növelhető, az autó hamarabb melegíti a belső teret és tovább megtartja a meleget. Több cég gyárt ilyen zajcsillapító anyagokat, amik nem annyira olcsók, de az autó belső zaját töredékére csökkentik. Nem helyes megoldás polifoamot vagy egyéb, nem autóipari anyagot használni, mert nem tűzállóak és nem víztaszítóak. Egy polifoammal bélelt autó csöndes lesz, de hamar el is korrodál.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Milyen kihangosítót vegyek?

2015.03.11. 15:53 - Kütyüdoktor

Sziasztok!

Olyan kérdésem van, hogy milyen kihangosítót tudtok ajánlani (Lenovo s750) amely rendelkezik alábbi tulajdonsággal:

-autóba kellene

-szinkronba lehessen hozni az autós rádióval.

Eddig ezt néztem:

-Platronics K100

-Jabra drive

De mindent meghallgatok

Ezek nem autós kihangosítók, hanem hordozhatók. Természetesen autóban is működnek és megfelelő minőséget adnak, de nincs bennük zajszűrés, nincs lehetőség rádiónémításra, zene kicsatolására, hiszen nem erre tervezték.

Az autós megoldás többet tud, és cserébe többe is kerül, így nehéz dolgom van, mit is ajánljak. A legkedvezőbb áru autós kihangosító a BURY 9048 és ez már saját kis végfokozatán keresztül is, és AUX kimeneten is kiadja a telefonon tárolt zenét. Ha az autórádiónak van bemenete, össze kell kötni és hallgatni. Természetesen, mint autós kihangosító tökéletes. Ára kb. 30 000 Ft bruttó összeg. Ez duplája a hordozható megoldásoknak, de nem lehet összehasonlítani, mert nem ugyan azt a célt szolgálják.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kívülről nem zár be a kocsi

2015.03.10. 10:17 - Kütyüdoktor

Tisztelt kütyüdoktor!

Van egy Seat Ibizám, 2002-es évjáratú, 1,9TDI, 5 ajtós! A problémám vele az, hogy kívülről a kulccsal nem tudom lezárni az autót. Ugyanakkor, belül a kapcsolót lenyomva mindent lezár! Mi lehet a gond? Milyen javítási költséggel számoljak? Válaszát előre is köszönöm!

További szép napot kívánok: Balázs

Okozhatja az ajtóátvezető kontakthibája, de valószínűbb a zárban lévő kapcsoló, mint bűnös. Az ajtóból a karosszériába érkező kábelkötegen lehet mérni, és innen indulva keresni, hol vész el a vezérlőjel.

Nem tudok előre árat mondani, mert bármi lehet a javítás vége. Nálunk úgy működik a folyamat, hogy először behatároljuk a hibát, majd amikor már látjuk, hogy mi is lehet, akkor tájékoztatjuk az ügyfelet a várható költségekről.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Zavar a Swiftben

2015.03.03. 11:04 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Adott egy '99-es, ezres Swift, amiben van egy LG LAC2900RN tipusú autórádió AUX bemenettel. Arra gondoltam, hogy telefonról (Galaxy ACE 3) hallgatom a zenét és az AUX bemeneten keresztűl összekötöm a rádiót és a telefont egy 3,5"-ös jack csatlakozóval. A dolog működik is, azzal a szépséghibával, hogy a hangszórókból folyamatos fütyülő hang hallatszik, ami a gázpedál lenyomásával arányosan hangosodik.

Egy kis túlzással élve, olyan a hang, mintha turbó lenne az autóban. A kábel kihúzásával a hangjelenség megszűnik. Van valami ötlete, hogy mi lehet a hiba? Zavarszűrő, vagy valami más?

Kőszönöttel: Béla

Gondolom, csak akkor van zavar, ha a telefont is tölti, és töltés nélkül zavarmentes. Ha nem, akkor rossz a rádió.

Ha csak töltéskor jelenik meg a zavar, akkor földhurok alakul ki, amit úgynevezett RCA zavarszűrővel lehet megszűntetni, meg egy kis szerencsével. Igen, sajnos szerencse is kell, mert a zavarszűrés roppant babrás folyamat, nincs rá kialakult és bevált módszer.

Érdemes ellátogatni egy HIFi-vel foglalkozó szervizbe, nekik (nekünk) van mindenféle zavarszűrőnk, amiből lehet próbálkozni. Az RCA zavarszűrő nem más, mit egy tarfó, ami leválasztja a hangfrekvenciás testet és így próbálja megszűntetni a kialakult potenciálkülönbséget. Ez persze nem mindig jár eredménnyel. Otthon nem hiszem, hogy rendelkezésre állna több féle zavarszűrő, vásárolni pedig költséges lenne mindenből egyet, ezért ajánlom inkább a szervizt, nekik van és csak azt kell fizetni, ami használ is.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Utólagos xenont az Accordba

2015.03.02. 17:05 - Kütyüdoktor

Üdvözlöm!

Honda Accordba (1999 1.8) szerelnék utólagos hid xenont H4 vagy H7 Bosch típust.

A kérdésem az lenne, hogy Magyarorszagon illetve Ausztriaban (külföldön élek osztrák rendszám) ez szabálytalannak minősül-e illetve mit tehet velem a rendőr?

Válaszát előre is köszönöm!

Nem szabályos hazánkban.

Az összes kitétel teljesítése esetén nincs mibe belekötni, de ami a legfontosabb, a lámpatest csere. A lámpatest búrájának kiképzése felelős a fény vetüléséért, ami a xenon esetében teljesen más, mint egy hagyományos izzószálas megoldásnál.

Egy közúti ellenőrzés során az első, ami elég élesen jelzi a szabálytalan átalakítást, az a lámpa vakító fénye és innentől nincs mit magyarázkodni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

 

Nappali menetfényt utólag

2015.02.26. 10:21 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoki!

Egyre több autón látok utólagosan felszerelt nappali menetfényt! Az tudom, hogy a jogszabály szerint DRL 001 E4 szabvány-jelel ellátottnak kell lennie, tudom milyen magasan és szélesen lehet felszerelni, azt is, hogy mivel a forgalmiba bejegyzése nem történik meg (bejegyeztetés egy vagyon és sok tortúra), egyedi átalakítás miatt a rendőr ugraszthatja a forgalmit!

Milyen ledes lámpát ajánlana, (ami nem egy vagyon) és egy Skoda Fabia 1.4 mpi Combim (AQW motorkód 2002.06 havi) hova tudnám felrakni, hogy rögzíteni is lehessen és valahogy mutasson a gép! Tudom, hogy tompított világítással együtt nem üzemelhet!

Köszönöm a segítségét!

Tisztázzuk, hogy a beépítés nem minősül egyedi átalakításnak. A DRL beépítése teljesen szabályos, nem ugrik tőle a forgalmi, nem kell bejegyeztetni, ha az megfelel az előírásoknak.

A kereskedelemben kapható lámpák között a tapasztalat szerint igen kevés felel meg az előírásoknak és azok között is nagy az elhullás. Többségük nem bír ki fél évet és egyszerűen szétázik. Az olcsóbb darabok régi és gyenge minőségű LED-ekkel épülnek fel, amik minden ígéret ellenére hamar kiégnek. Mi Osram lámpákat használunk, nekünk ez jött be, de természetesen nem csak ez az egy márka használható, csak nekem nincs tapasztalatom a többivel.

A beszerelő műhelyek hamar kitalálják, hogy az adott autóra hová és milyen formájú lámpatestet lehet szerelni. Ha megvan a hely és a forma, akkor lehet gondolkodni, hogy milyen márkájú és milyen árfekvésű legyen a kiválasztott darab. Nálunk, ahogy szerintem minden hasonló szervizben, van raktáron DRL, így oda is próbálható.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Ülésfűtés utólag

2015.02.24. 11:05 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoki!

A feleségem egy '98-as évjáratú Audi A4-est hajt. A minap észrevettem, hogy a vezetőoldali ülés be van alulról kábelezve. Valószínű, hogy az ülésfűtés vezetékei.

A kérdésem a következő: mivel az autóban eredetileg nem volt ülésfűtés, be lehet-e utólag kötni? Arra gondoltam, hogy a vezetékezés megy tovább a műszerfalig, és elég lenne a megfelelő kapcsoló beszerzése, mondjuk egy bontóból. Ha a művelet ennél bonyolultabb, nem áldoznék rá több időt/pénzt/energiát, nem akarom egy ilyen öreg autó még jól egyben levő műszerfalát megbontani.

Válaszát elöre is köszönöm, Üdvözlettel, AB

Sajnos a kábel megléte nem nagy segítség sem Önnek sem nekünk szerelőknek.

Relé, kapcsoló, fűtőlap, ezek hiányoznak és ezek a költséges dolgok. Az ülésfűtés beszerelése viszonylag nagy munka, de nem kell megijedni tőle, tökéletesen kivitelezhető.

Az autók, főleg egy Audi bontható, összeszerelhető minden zörgés és nyikorgás nélkül. Lehet egy ülésbe, két ülésbe vagy akár az összesbe szerelni, ettől csak nő a komfortfokozat, nem csökken az autó értéke és nem éri semmi kár. Egy ülésfűtés beépítése egy munkanap, beépítve bruttó 49 900 Ft és a végeredmény gyári jelleget ölt.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kütyüdoktor Kütyüdoktor

Nincs jóban az elektromos vackaival?
A GPS a tenger helyett a hegyek közé vitte?
A gyerek tévézne hátul?
Jó helyen jár, kérdezzen.

KeresésKeresés

IndapassIndapass