Érdemes-e kézifékzárat feltenni?

2014.08.21. 12:32 - Kütyüdoktor

Kedves Kütyüdoktor!

Érdekelne, hogy mi a véleménye a külső, beépítést nem igénylő kézifék/váltózárról. Egy öreg, kis értékű autó védelmére lenne használva. Megfelelő védelmet tudna egy ilyen nyújtani vagy inkább egy hagyományos kormányzárban gondolkodjak?

Köszönettel: Máté

Az alapötlet egészen jó, de sajnos az eddig látott kézifék-váltó zárak gyenge anyagból készült termékek és zárbetétük sem okoz semmiféle gondot egy hozzáértő kéznek. A kormányzárakkal szintén hasonló a helyzet, kivéve egyet, de az nagyon költséges befektetés. A legkedvezőbb árfekvésben egy rablásgátlót vagy egy igazi váltózárat tudok ajánlani, ami valóban megéri a ráfordítást és valós biztonságot ad. Ezek közel 50 000 Ft-os kategóriába tartoznak. Persze tudom, hogy lényegesen olcsóbban is kínálnak riasztót, váltózárat és egyéb védelmi eszközöket, de ne higgyen senki a kínálkozó jó fogásnak, nincsenek csodák. Ami olcsó, abból valami hiányzik, a mi esetünkben a biztonság.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Tempomatot utólag?

2014.08.18. 10:53 - Kütyüdoktor

Üdv!

Karesz vagyok, egy 2010-es 90Le-s Berlingo boldog tulajdonosa, de még boldogabb lennék, ha sikerülne az autómba tempomatot varázsoltatnom. Lassan középkorúnak számítok és lassan annak is érzem magam. Ez abból is észrevehető, hogy egyre kevésbé szeretem a járműveimben az utólagos/utángyártott/majdnemolyanjó megoldásokat. Éppen ezért keresek olyan szerelőt, akinek van tapasztalata gyári Citroen tempomatkar beépítésével és felprogramozásával kapcsolatosan. A fórumokon csak áttétes infókat találtam, nem túl pozitív tapasztalatokról, a gyári szerviz munkafelvevője pedig azt a választ adta, hogy nekik tilos utólag beépíteni. Amikor tovább kérdezgettem, hogy ennek műszaki, vagy marketing oka van, akkor néhány franciahonban történt balesettel és az azokkal kapcsolatos pereskedéssel indokolta a cég döntését. Valóban a lehetetlent kergetem és csak univerzális tempomattal oldható meg a helyzet, vagy esetleg tud olyan szakműhelyről, ahol érdemben segítenének?

Előre is köszönöm.

Sajnálom, de nem ismerek olyan szervizt, ahol a gyári tempomatot szerelnék, persze ettől még lehet, és kérem is minden olvasónkat, hogy jelezze, ha tud segíteni. A Citroen nálunk, szerelők körében hírhedt a tiltásairól és a félremagyarázott műszaki megoldásairól. Az Ön által említett perek és balesetek tipikus történetek, amiről szerelő kollegáim könyvet írhatnának. Én úgy gondolom, hogy mindent szabad, ha szakember a rendszer teljes ismeretében teszi, és ki lenne az, aki minden titok tudója, ha nem egy szakszerviz. Ha a tempomat veszélyes lenne, nem lehetne gyárilag sem rendelni. Persze, ha nem szerelem be, akkor nem kell elmélyedni a működésében és abból nem is származik semmi baj. Az utólagos tempomat is teljesen jó választás lenne. De, meg sem közelíti a gyári kinézetet. A nem látható műszaki oldal tökéletes, minden fenntartás nélkül ajánlom, de az a bizonyos kezelőszerv, az nem hasonlít a gyárira. Ezzel nincs mit tenni, egyik gyártó sem fordított komoly energiát erre, van egy általánosan kinéző kar, ami minden autóba beépíthető és nincs alternatíva. A műszaki háttere viszont komolyan átgondolt, típus specifikus szettek léteznek, tökéletesen működnek. Úgy gondolom sok tempomatot szerelünk, Waeco gyártmányt, ami azt hiszem bizonyított az autós kiegészítők piacán.

Ezek a szerkezetek nem majdnemolyanjó készülékek, hanem teljes értékűen használhatók. Nem írhatom, hogy egyeznek a gyári rendszerrel, mert van olyan autótípus, amiben a gyári jobb, de többségében megegyezik a gyári rendszerrel és sok esetben az utólagos a jobb. Ugyan úgy figyeli a jármű sebességét, korrigál. Nincs rajtuk három elmenthető sebesség, de rendesen beállítva rángatás mentesen viszi az autót. A tempomat egy érdekes extra, mert akinek még nem volt, az azt mondja, hogy teljesen fölösleges, de akinek volt, annak nagyon hiányzik. Ha nem sikerül a gyárit megoldani, bátran ajánlom az utólagos megoldást. A kinézet az egyetlen negatívuma, a műszaki megoldása, mint a gyári. A céges autónkban Waeco tempomat van, ki lehet próbálni, ha esetleg ez segít a döntésben. 

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Vacakol a tempomat

2014.08.12. 14:19 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoki!

Már jó ideje öregszik velem a W124 E300D paripám, aminek tán betudható,hogy előjött egy piciny probléma. A gyári tempomat csak néha néha kapcsol be és rövidesen el is ejti a programot. A Kárpát utcában vigasztaltak cirka 170 000 pénzel, hogy valószínű a dobozban lehet valami, de ők komplett cserélik. Sajna eddig még semmi infóm nincs a tempomatról, ezért lövésem sincs, hogy mit, hol keressek. Ebben tudna segíteni?

Tisztelettel: N. Karesz

A komplett csere biztosan megoldja a problémát, de előtte nézesse meg a fék és (ha van) kuplungpedálon lévő kapcsolót. A tempomat a beállított sebességen tartja az autót mindaddig, amíg ki nem kapcsolja, vagy rá nem lép a fék vagy kuplungpedálra. A 124-es esetében többször találkoztunk a kapcsoló kontakthibájával, aminek cseréje nem egy komoly összeg. A kapcsoló a pedál száránál található, a kuplungnál egy darab, a féknél kettő, amiből az egyik a tempomat, a másik a féklámpa kapcsolója. Természetesen egyéb hiba is okozhatja a jelenséget, de az bonyolultabb mérést, ellenőrzést követel, ahhoz szakember kell.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Központi zár a Suzukiba

2014.08.04. 14:12 - Kütyüdoktor

Vettem egy 99-es Suzuki Swiftet. Van benne kulccsal zárható és nyitható központi zár. A gondom az lenne, hogy a bal hátsó ajtó nem reagál sem nyitásra, sem zárásra. Mi lehet a gond? Honnan tudom meg, hogy a vezérlő vagy a motor ment tönkre (hol található a vezérlő egység?). Ja és meg egy érdekesség, ami rossz: a bal hátsó ajtóba egy 5 szálas motor van ami direktre van kötve, tehát 2 szálon megy előre - ha ez a motor rossz akkor milyet vegyek 5 vagy 2 szálast a helyére?

A leírás alapján utólagosnak tűnik a szerelés. A hátsó ajtóban csak követő motor van, ami két vezetéket jelent, de ha a szerelőnek öt vezetékesből volt több, hát azt használta, ez nem baj. A maradék három vezeték egy mikrokapcsoló, ez érzékeli, ha kulccsal nyitjuk-zárjuk az ajtót, ez vezérli a központot. Szóval két vezetékes motor kell hátra. A motor két vezetékére egy próbalámpát kell kötni és nyitni-zárni. A lámpának fel kell villannia mindkét esetben. Ha nem teszi, akkor valószínű eltört a vezeték az ajtó és a karosszéria között. A motor is tesztelhető, közvetlenül 12V ráadásra mozdulnia kell. A központ hibája nem valószínű, mert a másik oldal is ugyan arra a kimenetre van kötve, ezért gondolnék vezeték szakadásra.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kiverte a biztosítékot

2014.07.31. 11:50 - Kütyüdoktor

Kedves Kütyüdoktor!

A nyaralásra menet egy rossz szivargyújtó elosztó kiverte a biztosítékot és vele együtt a rádió sem működött tovább. (Igaz, a szivargyújtó foglalat is mozog), A biztosíték csere után is így jártam, itthon azonban már működött az új biztosítékkal. Így merült fel bennem, hogyan lehetne úgy bekötni a szivargyújtót, hogy gyújtáskapcsolótól függetlenül működjön (telefon töltéshez, gyerekeknek DVD lejátszóhoz.

Köszönettel: Csaba és a 3 gyerek

Bárhova, bármennyi szivargyújtó csatlakozó szerelhető. Közvetlenül az akkumulátorról érdemes behúzni a kábelt, ami megfelelő keresztmetszettel rendelkezik és közvetlenül az akkumulátornál biztosítékkal van ellátva. Sajnos, mint már írtam róla a szivargyújtó csatlakozók nem szabványosak. Mozognak, lötyögnek, kicsúsznak a csatlakozóból és, ha kicsit ferdén dugja be az ember még zárlatot is csinálnak. Igaz, hogy egyidősek az autó feltalálásával, mégsem sikerült közös nevezőre jutniuk a gyártóknak ennyi idő alatt.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem világít a ledes izzó

2014.07.28. 11:39 - Kütyüdoktor

Üdv!

Peti vagyok és olyan kérdésem lenne hogy van egy 2008-as Fiat Bravo-m, ami ugye Can-Bus-os. Vettem a helyzetjelzőbe direkt Can-Bus-os ledes izzót, ami működik is, de ha berakom a rendszámtábla világításba, akkor-ugyan világít a led, de hibás izzót ír ki az autó. Miért van az, hogy a helyzetjelzőnél nem, de hátul meg kiírja hibás izzónak? Válaszodat előre is köszönöm!

Tisztelettel: Peti.

A CAN-bus kompatibilis izzó különféle módon csapja be az autó elektronikáját. A legtöbb komputer a terhelést figyeli, ha kiég az izzó, megszűnik az adott kör terhelése, így visszajelzi a hibát. A LED kicsi áramfelvétele olyan, mintha kiégett volna az adott izzó. A helyzetjelzőben elegendő a LED-es izzók plusz terhelése, de a rendszámvilágításnál kevésnek bizonyul. Minden autó más és más terhelést figyel, azaz más értéken belül figyeli. A LED-es izzó egy általános értékkel próbálja becsapni az autót, ami az egyik autótípusnál elegendő, a másiknál, ahogyan itt is látjuk, kevés. Meg lehet próbálni más gyártó LED világítását, talán az megfelelő. Lehet próbálkozni terhelés beiktatásával, de az nem olyan egyszerű. Egy ellenállás beiktatása megoldja a problémát, de az elhelyezése újabb gondot szül. Mivel terhelés, ezért melegszik és úgy kell elrakni, hogy ez a hő akadálytalanul távozhasson, miközben nem melegít fel semmit a környezetében.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Térvédelem az autó körül

2014.07.23. 10:06 - Kütyüdoktor

Tisztelt Doki!

Olyan riasztót szeretnék, ami tud olyat, hogy ha valaki az autó közelébe megy, akkor megszólal. Ezt persze ki is lehessen kapcsolni, mert nem az utcán használnám, hanem otthon. Köszönöm.

Minden riasztó kiegészíthető radar modullal, ami, ha kétkörös védheti az autó körül lévő teret is. A belső kör csak az autó belső terét védi, míg a külső túlnyúlik a karosszérián. Ha valaki megközelíti az autót, akkor csipogással figyelmeztet, de a harmadik figyelmeztetés után beindítja a riasztást. Hátránya, hogy a védett tér méretét jelentősen befolyásolja a nedvesség. Esőben ez a terület sokszorosára nőhet, így nem csak egy métert felügyel, hanem az egész utcát.

Másik problémája a megoldásnak, hogy a védett terület gömbszerű, így egy téglatest formájú jármű esetén mindig lesz olyan rész, amit nem véd rendesen, vagy jelentősen túllóg. Ha garázsban tartja az autót és ott akarja védeni, arra van tökéletes megoldás. A GT-Alarm kiegészíthető olyan passzív infra és nyitásérzékelő modullal, ami rádiófrekvencián csatlakozik a riasztóhoz. A modult fel kell szerelni a garázsban, nem kell semmit bekötni, mert hosszú élettartamú elem van benne, ami egy-két évig működik. Amint beáll a garázsba és bekapcsolja a riasztót, a modul csatlakozik ahhoz. Ha valaki kinyitja az ajtót, vagy valamilyen módon bejut és ott mozogni kezd, megszólal az autó riasztója. Mivel nem kell vezetékezni, ilyen modulokat használunk lakóautóban, hajóban, utánfutókban.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Mikrokapcsolóra gyanakszom

2014.07.21. 15:04 - Kütyüdoktor

Van egy 1999-es VW Bora-m (1.9 TDI), és nem működik benne az utasoldali sminktükör világítása, se az ajtónyitás jelző lámpa. A lámpák ki lettek cserélve, de ez nem oldotta meg a problémát. Valamiféle mikrókapcsolóra gyanakszom. A 2 hibának lehet köze egymáshoz?

Szomorú hírem van.

Az ajtónyitás kapcsoló a zárban van, el szokott romlani és nincs külön, vagyis mi nem találtuk külön a kapcsolót, csak zárral együtt. Utángyártott kapcsolót már szerzett ügyfelünk, de az is csak két hetet bírt ki, mechanikusan nem bírta. Lehet biztosíték probléma is, meg kell mérni. Az izzó állandó pozitívat kell kapjon, a kapcsoló testet kapcsol nyitott ajtónál. A sminktükör szintén kapcsolóhibára utal, ha a pozitív feszültség odajut. Mivel a tükörnél van csatlakozó, azt is ellenőrizni kell, hogy nem-e felejtette összedugni valaki, akinek arrafelé volt szerelnivalója. Mivel az ajtókapcsoló cseréje költséges és bonyolult, valamint nem hoz örök megoldást, esetlegesen más megoldáson is érdemes elgondolkodni. Reed relével és mágnessel figyelhető az ajtónyitás és nincs külső nyoma az átalakításnak.

Üdvözélettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

A tablet zavarja a rádiót

2014.07.17. 11:25 - Kütyüdoktor

Üdvözlöm!

Nemrég beszereztem egy Samsung Galaxy Tab-ot, amit GPS-ként is használnék az autómban, ami egy Ford Focus II.

A gond csak az, hogy az utólag vásárolt autóstöltő annyira zavarja a rádiót, hogy az hallgathatatlan lesz. Más autókban ugyanezzel a töltővel nem produkálja a jelenséget. Mi lehet a gond? Van esetleg megoldás? Válaszát előre is köszönöm!

Üdv!Balázs

Feltételezem, hogy a rádió a töltő nélkül zavarmentesen működik. Valószínű, hogy a többi autóban a szivargyújtó és a rádió tápfeszültsége távolabb esik egymástól, ez okozza, hogy nem jelentkezik a zavar. Egyik megoldás, hogy cseréljen töltőt, hiszen egy biztos, hogy zavart kelt és ez nem üzemszerű. A másik csak egy próbálkozás és tüneti kezelés. A szivargyújtó tápfeszültségét közvetlenül az akkumulátorról kellene behúzni. Ezzel különválasztaná a rádió tápfeszültségétől, valamint az akkumulátor, mint nagy kapacitású szűrő, talán elnyomná a zavart. Érdemes lenne ránézni, szívesen meg is teszem, ha útba ejt minket, talán több szem többet lát. Műszerészünk bele is kukkant a töltőbe, ha az szétszedhető, talán mérhető vagy látható a hiba okozója.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Leszívja a Polót a riasztó

2014.07.09. 14:05 - Kütyüdoktor

Kedves Kütyüdoktor,

A közelmúltban építettünk be az öcsém 99-es VW Polo-jába egy riasztót. A riasztó összes funciója jól mûködik (az autóban pneumatikus központi zár van), a központi zárat is lehet vezérelni vele. Az autó nyugalmi áramfelvétele ~50mA. Ha kulccsal zárom be a kocsit, akkor is annyi. Viszont ha a riasztóval zárom be, (és élesedik a riasztó) akkor az áramfelvétel felugrik ~180mA-ra és ott is marad. Így túl gyorsan lemerül az akksi. Létezik az hogy annak ellenére, hogy a riasztó minden funkciója mûködik, valami mégis rosszul van bekötve? Van valami ötlete mi okozhat ilyen "viselkedést"? A Nissan Almerámmal összehasonlítottam, és annál 30mA volt a nyugalmi áramfelvétel, de élesített riasztóval sem ment 40mA fölé.

Elõre is köszönöm a válaszát.

Üdvözlettel: Dom

Ez valóban nagyon sok. Egy ekkora áramfelvételnek lehet oka egy behúzva maradt relé, például a blokkolás. Vissza kell bontani a riasztót, kezdve a blokkoló relével, majd levenni a központi zár vezérlést. Ellenőrizni kellene, hogy a csomagtérben lekapcsolódik-e a világítás. Mérhető, hogy a riasztó mekkora áramot vesz fel bekapcsolva, így el lehet dönteni, hogy maga a riasztó igényel ekkora áramot vagy valami visszafolyó áram az autó valamelyik egységét vezérli, és az okozza a többletfogyasztást. Az ajtó, csomag- és motortér kapcsolókat egymástól diódával el kell választani, mert visszafolyó áram esetén a világítás bekapcsolhat, ha nem is teljes fénnyel, de parázslása is fogyaszt.

Szóval, áramméréssel elkülöníteni, hogy a bekapcsolt riasztó fogyaszt vagy visszaad valamit az autónak, aminek valamely egysége ettől működni kezd. Ha a riasztó a ludas, akkor egyenként le kell kötni a vezetékeit és figyelni, hogy mikor szűnik meg a fogyasztás.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem érzékeli a bezárt ajtót

2014.07.02. 14:30 - Kütyüdoktor

Egy 2003-as Opel Vectra-m van. A vezető ülés ajtaját zárt állapotban is nyitottnak érzékeli, így nem zár a központi zár sem. Érdekes hogy esős időben, megszűnik a probléma. Kontakt hiba? Hol keressem, hogy javítsam?

Köszönöm!

Az ajtónyitást egy egyszerű kapcsoló figyeli, ami az oszlopba van fúrva. A működése egyszerű egy próbalámpával ellenőrizhető. A központi zár elektronikája a jobb első lábtérben a jobb oldali borítás mögött van. Ezen mérhető, hogy valamelyik pozíciókapcsoló esetleg nem billen át, ez okozhat hibát. Ha a pozíciókapcsoló a hibás, akkor sajnos le kell venni a kárpitot és ki kell venni a motort, ami nem szedhető szét, cserélni kell, ha rossz. Az esőnek nem tudom milyen hatása van a hibára. Ha esőben történne, akkor beázás lenne, de, hogy pont akkor jó az autó, azt nem tudom mire vélni. Problémát okozhat még az ajtóátvezető, de ez Vectránál nem jellemző. Elég stabil, jó minőségű a csatlakozója és nem volt még probléma vele, természetesen feltételezve, hogy lakatosmunka nem volt még a környékén.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Okosítanám a Stilot

2014.06.27. 11:58 - Kütyüdoktor

Kedves Kütyüdoki!

Érdeklődnék, hogy létezik-e olyan lehetőség, hogy utólag szereltessek be hangerőszabályzó és levegőbefúvás erősség szabályozó gombokat a kormányra. Az autóm egy 2004-es Fiat Stilo.

A választ előre is köszönöm!

A távirányító gombokhoz kormányt kellene cserélni, de a jelenlegi kormány átvezető fólia valószínű nem tartalmazza a rádió gombjainak vezetékeit, így az átvezetőt is cserélni kellene. Ahogyan az átvezetőből, az autóból is hiányoznak a funkció vezetékei, így a kormány kábelkötegét is cserélni kell, vagy kiegészíteni.

A gyári rádió nem feltétlenül fogadja a távirányító jelét, Fiat esetében sajnos előfordulhat, hogy nem lehet feltanítani a funkciót utólag. Válaszom, nem, nem éri meg a próba sem. Utólagos rádió esetén, pl. Pioneer, Kenwood, Clarion. vásárolható kormányra szerelhető infra távirányító, ami nem gyári kinézetű, de nem is mondanám rondának. Egy utólagos rádió, ami nagyságrenddel többet tud, mint a gyári 20-30 000 Ft, a távirányító kb. 8000 Ft, ami lényegesen olcsóbb, mint az előbb említett gyári kiegészítés és biztos vagyok benne, hogy tökéletesen működik.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Beriaszt a légyre a Nissan

2014.06.25. 13:27 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoki!

Van egy 2003-as Nissan Almerám melyet 2013-ban vásároltam. Az utóbbi idõben -kb.1hónapja- valaminek a hatására beindul a gyárilag beszerelt riasztója (általában éjszaka). Az egyik alkalommal darazsat és legyet találtam az utastérben. Elképzelhetõ, hogy ez indította be a riasztót? Lehet az érzékenységen állítani? Milyen jellegû riasztó van ezekben? A riasztóról kaphatnék egy mûszaki leírást?

Várom válaszát és javaslatát! Vadász Csaba

Ha van ultrahangos belsőtér érzékelő, lehet, hogy felül kell bírálni az érzékenységének beállítását. Be kell ülni a hátsó ülésre, majd beélesíteni a riasztót. 40mp mozdulatlanság után finoman egyik karunkat mozgatni, majd a másikat is. Lassú mozgatásra nem szabad megszólalnia a riasztónak, viszont nagy lendítésre, vagy a testünk elmozdulására igen. Ha túl érzékeny, akkor mindenre megszólal, akár az esti hőmérsékletváltozásra is.

A bennragadt légy csak akkor okoz hibás riasztást a helyesen beállított rendszeren, ha pont a szenzor közepére száll, aminek kicsi az esélye, de azért előfordul. Ha rendszeres a riasztás, nem a légyre gyanakodnék. Lehet ajtónyitás érzékelő a ludas. Szintén be kell élesíteni a riasztót, majd 40mp múlva körbemenni és megrángatni az ajtókat, csomagteret, motorteret. Az elkopott, megtört ajtókapcsoló okozhat téves riasztást, ha kis rezgése is kapcsol. Főként a motortér kapcsolója szokott elgörbülni, elállítódni.

Amennyiben az elmúlt időszakban volt lakatosmunka az autón, akkor ellenőrizni kell a javítás környékét. Sokszor tapasztaljuk, hogy hegesztés közben megmelegítik a közelben lévő vezetékköteget, amiről egy idő elteltével lepereg a kikeményedett szigetelés és az autó furcsa elektromos problémákkal ajándékozza meg a tulajdonost. Persze lehet egyéb hiba is, de az alapokat otthon is ellenőrizheti, sőt időnként kell is. A kapcsolók és egyéb perifériák nem csak hibás riasztást okozhatnak, de egy elkorrodált kapcsoló védetlenné teheti az autót, ezért időnként szükséges a karbantartás. Ha az ellenőrzés nem hozott eredményt, akkor szívesen látjuk egy hibakeresésre.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Lopják az autót - ledugóznám

2014.06.20. 14:34 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

A napokban el szerették volna tulajdonítani a gépkocsimat. Az utastérbe nem jutottak be, de a zárbetét elvitték. Mivel az autón van casco, így nem tudom, hogy mi lenne a helyes, biztonságos, és költségkímélő megoldás.

1. komplett zárbetét csere, új kulcsokkal, gyári állapot helyreállítása

2.zárdugózás (Eladásnál ez hátrányt jelenthet? Kiszedhető később?)

3.a meglévő kulcsokhoz legyártott zárbetét Köszönöm!

Üdvözlettel: László

A zárdugózást választanám, de erről a biztosítóval kell egyeztetni, lehetőleg írásban, aminek nyoma marad. A biztosító saját normái szerint értelmezi a kockázatviselést és egy későbbi esetleges problémánál jól jöhet a beleegyezése. A zárbetétet nem ok nélkül vitték el.

Ha a gyári kulcs alapján készíttet egy új betétet a hiányzó helyére, akkor azt nyitni fogja az a kulcs is, amit a lopott betét alapján gyártottak. Ez semmiképpen nem jó megoldás. Van olyan autó, amiben a zárbetét ugyan annyi lamellát tartalmaz, mint a gyújtáskapcsoló, annál az autónál a tolvaj kulcsával viheti a járművet. Persze nem minden autónál, hiszen többségében a gyújtáskapcsoló betétben több a lamella, így az ajtózárról készített kulcs meg sem moccan a gyújtáskapcsolóban.

Meg ott van még a gyári immobiliser, azt is át kellene hidalni, ami nem olyan nagy kihívás, de valamit azért véd. Ha a zárak szakértőit választja mindenképpen át kell kódolni az összes zárat és ez másik kulcsot jelent. Ez is lényegesen olcsóbb, mint egy gyári garnitúra és tökéletes lesz. A zárdugó a leg költségkímélőbb megoldás, ezen kívül elsődleges jelzés mindenkinek, hogy az autó nem védetlenül áll az utcán. Kipiszkálni, kifeszegetni talán lehet, de semmi értelme, mert mögötte nincs semmi olyan, amivel nyitható lenne az autó, hiszen a szerelés során minden kívülről hozzáférhető, nyitásra alkalmas dolgot eltávolítunk. Általában visszafordítható a folyamat.

A következő tulajdonos, ha úgy dönt, akkor visszaszereltetheti a zárakat, hiszen minden alkatrészt visszaadunk a tulajdonosnak. Több, mint húsz éve csinálunk ilyet, de még senki nem kérte, hogy szereljük vissza, mert ez nem hátrány, hanem előny egy autónál. Néhány autó esetében kifejezetten esztétikus a megoldás, mint pl. egy VW, ahol a hátsó kilincs takaró műanyagját pattintjuk az első kilincsre a dugózást eltakarván, így tökéletes gyári kinézetű lesz a jármű. Ez az én véleményem, ami nem biztos, hogy megegyezik a biztosítóéval, őt is meg kell kérdezni, mert a bajban ő fizet.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Mi ez a kütyü a kocsimban?

2014.06.18. 16:12 - Kütyüdoktor

Nemrég vettem a kocsit,egy Opel Astra F-et. Tegnap vette észre valamit a műszerfal alatt a pedálok mellet. Oda van fogatva, fekete és a piros gombon tekerve lehet állítani valamit és ha jól láttam ledek is vannak rajta, de nem láttam égni, nem mertem állítani rajta mert nem tudom, hogy mi ez.

Ütésérzékelő modul. Az autóba van riasztó, és ez a kiegészítő modul riasztást vált ki, ha éles állapotban erőteljes ütés, rezgés éri a karosszériát. Kis ütésre valószínű, hogy csippan egyet a sziréna, nagy ütésre, esetleg több kis ütésre riaszt. Ha jól van beállítva hasznos darab, de könnyen elállítódik és akkor vagy nem riaszt semmire, vagy állandóan. Érdemes kipróbálni a riasztórendszert és, ha szükséges korrigálni a beállítást.

Mennyire működik a vezeték nélküli kamera?

2014.06.10. 11:42 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Vásároltam egy használt autót amelyben van egy utólagosan beszerelt tolatókamera. Ez egy vezeték nélküli adóhoz csatlakozik a csomagtartóban (EUFA kableless rückfahren van ráírva + némi német szöveg többet nem tudok róla, gondolom 2.4 GHZ-es adó, neten nem találtam róla infót). Elöl pedig egyetlen kimenet van (ha hozzá tartozik, de gondolom), az egy tápkábelnek néz ki (kis fekete dugó belül üreges, mint a régi mobiltöltők vége). Gondolom ez adná a tápot a kijelzőnek.

A kérdésem, hogy ehhez milyen kijelzőt tudok venni (nem kaptam hozzá az eladótól)? Használt kereskedésből vettem így az előző tulajt sem tudom megkérdezni róla. Sajnos semmilyen videó kimenetet / vezeték nélküli vevőt nem találtam elől, így gondolom valami olyan kellene, ami 2.4GHz-en vesz? Egyáltalán lehetséges így önmagában ilyen kijelzőt venni, vagy egyszerűbb, ha kicserélem/kicseréltetem az egészet egy új szettre?

Köszönöm szépen a válaszát!

Üdvözlettel: Péter

Nem érdemes és szerintem nem is lehet kijelzőt venni hozzá.

Viszonylag sok vezeték nélküli szettet próbáltunk ki anno, de egyik sem működött hibátlanul az autóban. Elsőre okos találmánynak tűnik, de nem is az, hiszen egy vezetéket spórol meg a beszerelőnek, cserébe vételi problémát, zavart ad a felhasználónak.

Monitor 3,5 - 7 inc méretig 15-25 000 Ft-ért kapható, ehhez a kamera 13 000 Ft, és tökéletesen működik vezetékkel, de hibamentesen. A meglévő kamerát érdemes megnézni, lehet, hogy felhasználható. Mivel a vezeték nélküli szettek kisszériás készülékek, sok esetben különválasztható a kamera az elektronikától és használható vezetékesként is.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nappali fényt a Loganre

2014.06.06. 08:31 - Kütyüdoktor

Kedves Kütyüdoktor!

Nappali menetjelző lámpát szeretnék a Loganemre. Milyet érdemes venni? Mire kell figyelni? Netes külföldi áruházakban már 5000 forint körül is vannak, itthon meg 10e-nél kezdődnek. Hova tegyem?

Gyakorlatilag csak a lökhárító alatti rácson lenne neki helye. Ködlámpa van gyári, azt nem szeretném lecserélni ledesre. Ezek már gyújtásnál is világítanak? Kikapcsolhatóak, vagy automatikusan bekapcsolnak/kikapcsolnak?

Sajnos ebben az árkategóriában nincs olyan termék, amit ajánlani tudnék. A LED technológia óriási fejlődésen ment, megy át az elmúlt években, de nem minden gyártó követte. Az olcsóbb termékek a fejlődés alapjainál lemaradtak, közel sem teljesítik az elvárt élettartamot és fényerőt. A DRL-ek között rengeteg olyan található, ami nem felel meg a kültéri használatnak, nem védett víz ellen. A termékek nem rendelkeznek az előírt bevizsgálással, megfelelőséggel, így az autó vizsgáztatásánál kifogással él majd a szakember. Osram, Hella, ebből kell választani, vagy nagyon alaposan átnézni az árban kellemesebbnek tűnő kínálatot.

A beszerelésről, azaz a hivatalos előírásokról honlapunkon a DRL menüpontban igyekeztem mindent összeszedni. A DRL lehet manuális vagy automata. Van autó, amiben gyárilag benne van az automata világításkapcsoló, de lehet utólag is szerelni, nem oly drága, megéri. Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Indításgátló beépítése házilag

2014.06.03. 09:42 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Egy ideje töröm rajta a fejem, hogy 2002-es évjáratú, Peugeot 206 típusú, 1.4 HDi motorral szerelt gépkocsomat valamiféle indításgátlóval felszereljem. Tudom, nem egy különösebben értékes jármű, számomra mégis fontos, és szánnék valamekkora összeget a védelmére - akár saját készítésű mikrokontrolleres áramkörrel, akár egy már bevált, de nem gyári (így nem széles körben ismert) védelemmel ellátva azt.

Olyasmi megoldásra gondolok, mint pl. a duett.hu-n ismertetett InCarBlue, Meta-M43 vagy a Duett Rablásgátló fantázianevű készülékek.

Mivel még soha riasztóm sem volt és semmilyen tapasztalatom nincsen az autóba utólag beépített biztonsági rendszerekkel és magával a beépítés menetével kapcsolatban, a következő kérdések merültek fel bennem: ha nem a saját fejlesztésű, hanem egy kész, kiforrott megoldás mellett döntök, akkor

- az autó villamos rendszerének mely részéhez csatlakoznak ezek a készülékek? (Mennyire könnyen felfedezhető, hozzáférhető, illetve hatástalanítható?)

- Beépítéskor milyen módon történik az autó villamos rendszerének megbontása? (Értem ezalatt: a típus kábeleihez passzoló csatlakozókkal, vagy pedig a csípőfogóval-elvág-megforraszt módszerrel?)

Gondolkodom azon is, hogy a külső zárakat ledugóztassam - mivel azokat kis utána irodalmazás és egy kínából rendelt smithlock készlet segítségével egy kis gyakorlással még magam is ki tudom nyitni. Ezzel kapcsolatban azonban aggályom a következő: ha lemerül a távirányító vagy az autó akkumulátora, akkor milyen módon tudok bejutni az autóba?

Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Gábor

Természetesen lehet saját fejlesztésbe kezdeni, de szem előtt kell tartani, hogy autóról van szó, ami télen hideg, nyáron meleg, ősszel párás, a tápfeszültsége ingadozik és tele van elektromos zavarral. Ha ez nem probléma, akkor hajrá, hiszen minden védelemben az egyediség a legjobb döntés.

A beépítésnél kerüljük a csatlakozókat, forrasztunk, szigetelünk és visszabandázsoljuk ugyan olyan kinézetre, mint az autó saját kábelkötege. Az a jó, ha a szerelés után nem igen lehet megtalálni az utólagos köteget. Az utólagos védelmi rendszerek beépítése, legalább is nálunk egyéni, egyedi. Igyekszünk minden autóban másképp elhelyezni az eszközt és más módon elvezetni a kábeleket.

A zárdugó biztonságos és elsődleges figyelemfelkeltés. A hozzáférés az autóhoz két emberre tartozik, a szerelőre és az autó tulajdonosára, erről nem írok, de van hozzáférés, ha lemerül az akkumulátor. A hozzáférés szintén egyéni megoldás, minden autóban más és más.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Mélyláda az ülés alá

2014.05.30. 10:37 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor,

szeretném kérdezni, hogy egy gyárilag is ülés alá tervezett (Pioneer) aktív ládát be lehet-e szerelni egy I. Octaviába a helyére pl. a légzsák kábelei miatt? Illetve, ha nem, akkor milyen megoldást javasol?

köszönöm, Gábor

Természetesen,

odafigyelve, hogy semmilyen gyári funkciót ne akadályozzon. A vezető ülés alatt sajnos nincs annyi hely, hogy teljesen beférjen alá, de ez nem baj. Ez az egyetlen ülés, ami alól kilóghat az aktív doboz, hiszen a vezető az egyetlen, aki nem húzza hátra a lábát menet közben, így nem lesz neki útban. Persze itt csak kis kilógásról van szó. A rögzítése nagyon nagy figyelmet igényel. Kifejezetten stabil pontokat kell képezni, nehogy egy esetleges ütközésnél elszabadulhasson. Az aktív mély tápfeszültségét érdemes akkumulátorról hozni, bár közel sem vesz fel akkora energiát, mint egy erősítő, de dinamikájához szükséges a jó áramellátás.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Zavarja a nappali fény a rádiót

2014.05.27. 11:33 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Citroen Xsara Picassomba Osram PX-4 ledes nappali menetfényt szereltettem. Azóta nem lehet rádiót hallgatni, mert csak sistereg. Gyári rádió van az autómban gyári antennával. Érdeklődnék, hogy mit lehetne vele csinálni?

Köszönöm a válaszát.

Elméletileg semmi összefüggés nincs a két szerkezet között. Lehet, hogy a szerelés során véletlenül lecsúszott a rádió csatlakozója. De sajnos volt már olyan, hogy elektronika olyan nagyfrekvenciás zajt keltett, ami a rádióadást elnyomta. Le kell húzni a beépített lámpákat egyenként és ellenőrizni, hogy elektronikájuk a hibás vagy nem.

Ha a lámpa kelti a zavart, akkor vissza kell vinni és garanciába cseréltetni. Nem szabad nekiállni szűrésnek, mert ami zavart kelt, az rossz és nem fog megjavulni, csak tüneti kezelés lehetséges. Ha a beépített DRL kikötése után sem változik a helyzet, akkor a rádiónál keresendő a hiba. Ellenőrizni kell, hogy az antenna a helyén van és megkapja a számára szükséges tápfeszültséget.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem lehet beszerelni a riasztót?

2014.05.23. 14:27 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Vásároltam egy Land Rover típusú autót, amibe az előző tulajdonos mostanában beszereltetett egy Volf típusú autóriasztót. Az autó szakszervizben történő átvizsgálásakor a diagnosztika rengeteg "hamis" hibaüzenetet jelenített meg.

Az ott dolgozók azt mondták, hogy a riasztó okozza a problémát. Bár az autó jól működik, a riasztó szintén, a helyzetet mégis aggályosnak tartom, mert az autó garanciás (félek elveszítheti) illetve az esetlegesen hibás elektronikai jelek kárt okozhatnak az autóban (a szervizben, elmondásuk szerint, motorcserés kárt is okozott riasztó).

Rosszul szerelhették be? Ez a riasztó nem megfelelő, mert nem tudja kezelni a szofisztikát elektronikát? Dobjam ki? Szereltessek be olyat, ami nem csatlakozik az autó vezérlő rendszeréhez?

Válaszát előre is köszönöm. Attila

Igen, nem megfelelő riasztó választás okozhat ilyen gondot és igazat mondanak a szerelők, volt már motorcsere hibás beszerelésből. Ha a riasztó motorblokkolása nem kompatibilis az autó rendszerével okozhat hibát, amivel teleírja az autó tárolóját. A hiba jellegéből adódik a megoldás is, ezt a szerelő is elmondhatta volna. Vissza kell menni a riasztós céghez és biztosan kijavítják, feltételezve, hogy valóban a riasztó okozza a bajt. Ha ez nem ennyire egyértelmű, akkor ki kell kötni a riasztót és úgy feldugni az autót a komputerre.

Sok autó elektromos rendszere nem viseli, ha a riasztó motorblokkolása alaphelyzetben blokkolt állapotot tart fenn. Az autó leállítás után végez ellenőrzést a rendszeren és egy rossz helyen blokkolt üzemanyagrendszerben hibát észlel, amiért jogosan fellázad és beírja a tárolóba. Regeneráló rendszerrel ellátott autó esetén előfordulhat, hogy a blokkolásban hagyott riasztó nem engedi beírni a komputerbe a regenerációs folyamat lezajlását, ezért a komputer újra és újra többlet üzemanyagot ad a rendszernek, hogy a koromtalanítás elindulhasson.

Ez a regeneráló folyamat feltételekhez van kötve, megfelelő motor és kipufogó hőmérséklet, folyamatos haladás., de a komputer ezt már nem veszi figyelembe, így hibásan árasztja el a motort plusz üzemanyaggal. A többlet mindenhova eljut, például az olajba is, amit felhígít, ezért tökéletlen lesz a kenés és tönkremehet a motor. Persze ez csak egy gondolatmenet, ennek rengeteg előjele van, amiből kiderülhet a baj még akkor, amikor nem nagy.

De az élet ezt már produkálta, kérdés, hogy a riasztó okozta a motorcserét vagy dilettáns szerelők nemtörődömsége. Ha hibakód van, annak végére kell járni, nem szabad így használni az autót, nem üzemszerű.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem csipog a radar

2014.05.21. 09:23 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Van egy utólag beszerelt Valeo Beep & Park Nr. 3 radar az autóba! Gondolt egyet és egyik napról a másikra elnémult, csipognia kellene, de nem teszi, nagyon-nagyon ritkán ha csippan, szóval nem hiszem hogy magával a hangszóróval van a gond. A csatlakozókat megpucoltam az érzékelő és az ECU között. Viszont, ha csatlakozási vagy érzékelő probléma lenne azt jelezné.

Mi tévő legyek?

Köszönettel: Péter

Vagy kiment a biztosíték, vagy hibás a hangszóró. Ha fej, vagy csatlakozás lenne, azt sípolással jelezné.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Zavaros a vétel az Octáviában

2014.05.19. 11:00 - Kütyüdoktor

Üdv!

A kérdésem az lenne, hogy adott egy Octavia I egy Blaupunkt rádióval, amin igen zavaros a vétel, plusz ha bekapcsolom a hátsó ablak fűtést akkor csak sistereg és nem lehet semmit kivenni a rádió adásból. Menet közben pedig néha jól szól, néha pedig elkezd sisteregni, másik rádióval is ezt csinálja.

Mi lehet a probléma ?

Ilyen hibát okozhat az antenna testeletlensége. Az antenna talppontjában lévő erősítő kap egy pozitív táplálást a rádiótól, míg a negatív pólus maga a felfogató csavarja. Ha nincs megfelelő test, akkor valahonnan szerez magának, például a fűtőszálon keresztül, de amikor bekapcsolja a fűtést ez az út megszűnik, így az antenna nem kap feszültséget. Ha az antenna néha érintkezik, néha nem, az okozhat menet közben vételi változásokat is. Sajnos bontani kell és mérni, de nem olyan nagy dolog.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Hogyan kössem be az erősítőt?

2014.05.16. 09:50 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoki!

A kérdésem az lenne hogy kössem be az erősítőt a kocsiba úgy, hogy 4 csatornás az erősítő, de 2 hangszórót + 1 mélynyomót szeretnék rákötni.

Az elgondolásom az,hogy a fejegység 2 első kimenetére rákötöm a 2 első hangszórót. A 2 hátsó kimenetét összekötöm és az lenne akkor a bemenő jel az erősítőnek és az erősítő 2 csatornájáról vinném rá a 2 hátsó hangszóróra a jelet, a mélynyomóra pedig a 2 másik kimenetről, mivel dupla tekercses.

Megoldhatom-e így? Vagy hogy adjak jelet az erősítőnek, hogy ne legyen külön jobb és bal?

Köszönettel: Attila

A négy csatornás erősítők úgy épülnek fel, hogy négy, három és két csatornába is köthetők. Ebben az esetben használható három- és négycsatornás bekötés is. A dupla csévés hangszórót csak akkor használjuk két csatornára kötve, ha egészen biztosak vagyunk az erősítő minőségében és szimmetriájában. Ha tekercsenként külön csatornára kötjük és a csatornák között különbség van, akkor az egyik cséve fékezheti a másikat, ami minőségromlással, teljesítményvesztéssel, melegedéssel jár, és nem utolsó sorban öregíti a hangszórót.

Én három csatornára kötném és a hangszóró tekercseit párosítanám, annak függvényében, hogy mit bír az erősítő. Lehet sorba kötni, akkor az impedancia összeadódik, vagy párhuzamosan, amikor feleződik. Ha bírja az erősítő az alacsony impedanciát, akkor gyors, dinamikus hangzást érhetünk el vele.

A hangszórók bekötésénél mindig a színpadkép alkotása a lényeg, amiben a hátsó hangszórók nem vesznek részt. A zene irányát az először megszólaló magas hang adja meg a fülnek, így az előttünk lévő hangszóróra kell a figyelmet fordítani. Erősíteni is ezeket kell, nem a hátsókat. Csak akkor használunk hátsó hangszórót, ha nem lényeg a zenei tér és nem lehet semmilyen módon előre érdemleges hangszórót szerelni.

Tehát előre kell jó minőségű hangszóró, azt a rádió első kimenetéről kell erősítővel hajtani. Lehetőség szerint, ha van, és feltételezem, van vágási lehetőség az erősítőben, azt használni kell. Hangszórótól és elhelyezéstől függően le kell vágni róla az alsó frekvenciákat, hiszen az nem az ő dolga, arra szolgál a mélysugárzó. A vágás 60-80-100Hz-es tartomány legyen. A mélyet az első hangszórókhoz kell állítani. Van olyan rádió, aminek direkt kimenete van a mélyhez, de ez nem az, ahogyan olvasom. Vezérelhető ugyan azzal a jellel az első hangszóró és a mély. Egyszerűen az RCA jel elosztható, de ebben az esetben nagyon nehéz lesz beállítani a mély és az első, széles sáv arányát. Sajnos nem tökéletesek a zenei felvételek, sokszor kell arányt állítani, mert az egyik lemezen sok a mélyösszetevő, a másikon kevés, és ez zavaró. Jó, ha zenehallgatás közben bele tudunk nyúlni a mély hangerejébe. Érdemes az első hangszóró szettet a rádió első kimenetéről hajtani, míg a mélyet a hátsó kimenetről. Ebben az esetben a rádió fader funkciójával bármikor állíthatjuk a két hangsáv arányát. A hátsó hangszórók maradjanak a rádió végfokán, az legyen a hátul ülők hangszórója, minket nem érdekel.

Az erősítőn, az előbb említett vágással le kell vágni a mélyről a közép és magas frekvenciát, tehát alul áteresztő szűrőre kell kapcsolni, 60-80Hz környékére. Amint kiválasztottuk a három csatornás bekötést, az erősítő a bal és jobb oldalból a mély számára leképzi a mono jelet. Ennek egy akadálya lehet, ha nincs az erősítőn három csatornás bekötés, illetve választási lehetőség vagy nincs benne szűrő, amivel a vágásokat eszközöljük. Ha nincs, akkor az nem érdemli meg, hogy bekössük. Minden rendes autóerősítő így működik.

Ez első olvasatra talán bonyolultnak hangzik, de az erősítő papírjaiban megtalálható az ajánlott bekötés, onnan lehet puskázni, a kapcsolók állását és a kábelek elrendezését. Szívesen segítünk, ha ellátogatsz hozzánk, az csak időbe kerül, pénzbe nem.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kevés a hangszóró az Astrában

2014.05.14. 14:49 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Új Opel Astrát vettem és a rendelésnél nem volt számomra prioritás a gyári rádió minősége. Utólag konstatáltam, hogy a leírásban szereplő CD 300 rádió négy hangszórója egytől egyig elöl van beszerelve az első ajtókba és a műszerfal tetejére. Van-e lehetőség utólag beszereltetni hátul is hangszórókat? Hogyan függ ez a garanciától? Kihez lehet/kell fordulni? Kb. mennyibe kerülne a dolog?

Köszönettel,Hunor

Nos, igen, a hangszórót darabra számolni, üzleti fogás. Természetesen utólag is beépíthetők hangszórók hátra, ez nem érinti a garanciát. Olyan céget kell keresni, aki autó HiFi-vel foglalkozik, náluk, nálunk van hozzá minden. A hangszóró, ha csak a gyári hangminőséget kell követni, 10 000 Ft-ból megvásárolható. Szükséges hangszóró kiemelő a rögzítéshez és egy kis munkadíj, ez sem több 10 000 Ft-nál.

Természetesen ez egy belépő modell ára, ettől indul és a végtelenbe tart a különféle minőségű hangszórók ára, de kiindulásnak jó. Belegondolva ebbe az összegbe, egy autó vásárlásakor még ajándéknak is beleférhetne, főleg bekerülési áron számolva, úgy nagyobb lenne a reklámértéke, mint a darabra számolt hangszórónak a katalógusban.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu


h i r d e t é s

Kütyüdoktor Kütyüdoktor

Nincs jóban az elektromos vackaival?
A GPS a tenger helyett a hegyek közé vitte?
A gyerek tévézne hátul?
Jó helyen jár, kérdezzen.

KeresésKeresés

IndapassIndapass