Ritka az autóm, szóval lopják el?

tegnap, 17:31 Módosítva: 2016-06-28 17:32:55
67

Kedves Kütyüdoktor!

Most vettem egy új Infiniti Q30-at. Van benne gyári riasztó és immobiliser, de azt mondják, a gyári védelem nem mindig elegendő. Mit ajánl, van értelme plusz védelmet beszerelni? Az értékesítő szerint nincs, mert ritka az autó, és ezért nem könnyű alkatrészként eladni. A társasház kültéri parkolójában fog állni (Budapesten), amit kamerák pásztáznak, de mielőtt lett volna kamerarendszer, történtek lopások, igaz, azóta nem hallottam ilyenről.

Válaszát előre is köszönöm: Péter

Olyan értelmetlen autólopásokról hallottunk már, hogy én természetesen minden autótípusba ajánlom. Amikor védelmet választunk mindig az autóhasználatot és az ezzel járó kockázatot vesszük alapul, ez határozza meg a kívánt védelmi szintet. Ha az Ön autója védett helyen parkol nappal és este, akkor nem kell ágyúval lőni egy verébre. Felételezem, hogy a gyár is beépített valamit a járműbe, ez is lehet jó, de ezt kezeljük alapként, mert minden ugyan ilyen autóban ugyanazt, ugyanoda és ugyan azon az elven működő eszközt tervezett, ami ellen fel lehet készülni.

A gyári rendszerek többsége támadhatók az autó diagnosztikai csatlakozóján keresztül is, szóval nem a mi országunkba szánták. A gyári védelemhez annyit tudunk hozzáadni, hogy a diagnosztikai csatlakozót megszakítjuk, hogy csak Ön tudja engedélyezni egy szervizelés során a külső csatlakozási lehetőséget.

Egyes autótípusok esetében a tolvaj cseréli a gyári komputert, azt az elektronikát, ami a biztonsági részt tartalmazza, így egy már áthidalt, feloldott elektronikát téve a helyére kikerüli a védelmet. Ez ellen is létezik megoldás, egy olyan védőburkolat, ami lezárja annak a lehetőségét, hogy a biztonságot nyújtó elektronikához vagy annak csatlakozójához illetéktelen hozzáférjen. A csatlakozó blokkolással és a védőpajzzsal kiegészítve a gyári megoldás is jó lehet. Ettől függetlenül én az utólagos eszközökben hiszek. Az utólagos, nem gyári védelemről nincs információ, nem lehet felkészülni rá, nem lehet tudni, hogy ki, milyen elven, hova szerelt és hol blokkolt bármit.

Olyan sok az ismeretlen, hogy egy egyszerűbb védelmi berendezés is felülmúlja az autó gyári rendszerét. Ha az autó olyan helyen parkol, ahonnan egy esetleges lopási kísérlet során Ön hallja a sziréna hangját, akkor legyen riasztó. A riasztó helyi figyelemfelkeltő hatása mellett természetesen blokkolja a jármű motorját is. Ha egy sziréna hiába hangoskodna, a kutya sem hallaná, akkor bízza az autót egy immobiliserre, de szolgáltatásai között legyen rablásgátlás funkció. Az immobiliser több, általában három ponton blokkolja a motort. A rablásgátló, lopási kísérletkor leállítja a járművet. Ha ajánlhatok, akkor META M43 közelítőkártyás immobiliser/rablásgátló a favorit. A rendszer élesítése és hatástalanítása egy 200Ft-os méretű kódkulccsal történik. Ha a kódkulcs az autónál van, megy az autó, ha eltávolodik, leáll az autó, ha nincs ott, nem is indul. Kényelmes a használata, csak a kódkulcsot kell zsebben tartani, mindemellett magas biztonságot nyújt a járműnek még akkor is, ha a kulcsait ellopják.

Mivel egy középszintű védelmi eszköz beszerelése nem jár számottevő anyagi befektetéssel és kezelése sem kényelmetlen, nem gondolom, hogy beszerelésén gondolkozni kell, hiszen ha soha nincs rá szükség az nem baj, de, ha egyszer mégis, akkor nagyon nagy szolgálatot tesz.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Mindig visszaáll az óra

június 24., 10:34 Módosítva: 2016-06-28 17:32:56
0

Kedves Kütyüdoktor!

Tudom ez nem egy égbekiáltó probléma, de minket zavar. Van egy JVC KW-NT30-as navi/hifi és az jobb sarkában az időt kéne, hogy mutassa, de amikor elindítjuk az autót 1:00-tól elkezd számolni és minden egyes alkalommal amikor újra elindítjuk az autót újraindul, próbáltuk már beállítani az idő beállításánál, de valamiért nem sikerül. Van valami ötlet, hogy mi lehet a baj, hogy hogyan lehet beállítani? Előre is köszönöm a válaszod!

Üdv: Melina

Alapvetően a készülék a GPS jelből kapja az idő információt, így, ha nem áll be magától, akkor valószínű, hogy a navigáció sem működik megfelelően. Lehet még, hogy a fejegység állandó és ACC árama fel van cserélve, de akkor a gyújtás levétele vagy a kulcs kivétele után minden beprogramozott adót is elfelejtene.

Ellenőrizze, hogy a navigáció pontosan mutatja a jármű helyzetét. Ha nem, akkor a GPS antennát kell ellenőrizni. Ha a beprogramozott adókat felejti el, akkor a rádió vezetékei közül a piros és sárga vezetéket kell megcserélni. Ha minden egyéb funkció jó a rádión, csak az óra nem működik, akkor elromlott a rádió, de ilyen hibát még nem tapasztaltam. Ha nem sikerül, szívesen segítünk, látogasson el hozzánk.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Magától bekapcsol a rádió

június 19., 09:15 Módosítva: 2016-06-24 10:36:03
64

Kedves Kütyüdoki,

a következő problémával fordulnék hozzád. Adott egy 2001-es Fiat Punto II, amibe az előző tulaj elmondása szerint utólag lett beszerelve a gyári Blaupunkt CD-s rádió. (Lehet hogy korábban is volt benne, de amikor ő vette, egy utólagosan beszerelt valami volt, ami őt zavarta, ezért beszerzett egy gyárit és beépítette)

A rádió és a gyújtás között nincs kapcsolat, nem is volt, azaz ha megy a rádió és leveszem a gyújtást, nem kapcsol ki. Ez nem is gond csak oda kell figyelnem, ha kiszállok ne hagyjam úgy. Viszont a minap észleltem egy olyan jelenséget, hogy amikor reggel beültem a kocsiba, szólt a rádió pedig biztos, hogy kikapcsolva szálltam ki. Nem volt gond, kocsi indult. Ma reggel detto, viszont a kocsi ma már nem indult. Szóval a rádió gondol egyet valamikor, és random bekapcsol az én beavatkozásom nélkül. Találkoztál már ezzel, vagy hasonló problémával?

Válaszodat előre is köszönöm! Üdvözlettel: István

Kedves István!

Ellenőrizni kellene a készülék bekötését és helyre tenni mindent, például a gyújtás és állandó áramot. Ha minden gyári, akkor kiderül, hogy a bekötés volt hibás vagy a rádió, bár most a hibaleírás alapján egyértelmű, hogy a bekötés biztosan rossz. Ha a rádióval (is) gond van, akkor nem érdemes javítani, mert egy utólagos rádió olcsóbb és jobb, mint a gyári készülék javítása.

Igaz, az autó belső egységét megbontja a kinézete, de ezt hamar elnézzük neki, mert sokkal jobban szól és sokkal többet tud. Kenwood, Alpine, Pioneer, már 18 000 Ft-ért tud USB-t fogadni és azt hiszem a mai világban ez a megoldás. Mindenképpen nézesse meg, illetve szívesen megnézzük a problémát. Ha így marad, télen rengeteg gondja lesz a lemerült akkumulátorral, és az akkumulátor lemerítése mindig magában hordja a lehetőséget, hogy tönkre is megy idő előtt. Másrészt, ha hibásan kötötte be valaki a gyári rádiót, az olyan szakszerűtlenségről tanúskodik, amit jobb ellenőrizni, mielőtt nagyobb bajt csinál az autóban, hiszen mi lehet egyszerűbb annál, hogy színre színt kössön.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

 

Távolról sincs vége, olvasson még

Rejtélyek az Astrában

június 16., 14:18 Módosítva: 2016-06-20 11:29:32
0

Van egy 2008-as Opel Astra Classic típusú gépkocsim, és arra már rájöttem, hogy ha a zárba elfordítva hagyom a kulcsot, akkor felhúzza az ablakokat. Arra lennék kíváncsi, hogy ez működik-e lefele is, mert ha nyitásnál hagyom elforgatva a kulcsot, akkor nem húzza le.

Továbbá érdekelne az is, hogy amikor távirányítóval zárom le akkor az első zárás után zárhatok még egyet, utána többet már nem. Ez mi célt szolgál?

Tisztelettel, Gergő

Mivel nem húzza lefelé ez ilyen, de természetesen van olyan is, ami lefelé is húzza, ahogy rendelték az autót anno. A lehúzásnak nincs nagy jelentősége, mert ritka az a környezet, ahol lehúznánk az összes ablakot, hogy szellőzőn az autó. A felhúzás automatizálható, megoldható egy opcionális modullal, hogy a zár bezárásakor automatikusan felmenjenek az ablakok. Ez szerintem hasznos és kényelmes, főleg a hátsó ablak miatt, mert azt szoktuk lent felejteni, ha a gyerek vagy a barát leengedte.

A zárásnál elsőre bezár az autó, második gombnyomásra reteszel. Ha lehúzza az ablakot és bezárja az autót, ellenőrizheti, hogy nem lehet belülről kinyitni. Ez egy biztonsági funkció, ami kizárja azt a lehetőséget, hogy az ablak mellett ledugott pálcával valahogy kinyissák az autót. Amikor riasztót szerelünk az autóba, mi is ezt az állást használjuk, bár nem egy általános támadási felület, de nem tartom rossz ötletnek.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Utólagos kanyarfény a ködlámpába

június 15., 13:52 Módosítva: 2016-06-16 14:23:23
0

Tisztelt Lumendoktor!

Azt tapasztaltam, hogy több autóban elérhető az a funkció, mely során kis sebességű kanyarodásnál, a kanyarodás irányával megegyező oldali ködlámpát az elektronika a kormány elfordulási szögétől függően felkapcsolja, mint kanyarfényt. Többek között VW Polo (2012), VW Golf V (2008), Fiat Bravo (2008). Ezeknél a típusoknál ugyan az a lámpa látja el a ködlámpa és kanyarfény funkciót.

Na most tudtommal lakott területen belül, TILOS ködlámpát használni. A kérdésem az, hogy ha van egy 2008-as Golf V-ösöm és gyári ködlámpa van benne, akkor utólag ennek a funkciónak a bekapcsolása szabályos? Szólni fog érte a rend éber őre? (Utána néztem és nem találtam a különböző autóalkatrészt értékesítő cégeknél eltérő felépítésű ködlámpát, mely fénye, vetített képe más lenne mint a normál gyári lámpáé. Azaz kifejezetten ,,kanyarfényes" ködlámpát nem találtam.)

Válaszát köszönöm! András

Kedves András,

A jogszabály nem tesz kivételt a ködlámpa vonatkozólag, hogy azt lakott területen belül, vagy kívül használjuk.

5.13. Első ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás, vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását.

Azok a ködlámpák, amelyek kanyarfényként is szolgálnak, a ködlámpára vonatkozó B jelzés mellett a kanyarfényre vonatkozó K jellel is el vannak látva. Ennek hiányában a lámpa nem használható kanyarfénynek. Amennyiben a rend éber őre tud eme szabályról, úgy szólhat érte, de legkésőbb a műszaki vizsgán úgyis kibukik a dolog.

Üdvözlettel: Lumendoki – www.lumenet.hu

Basszuskombó az autóba

június 10., 10:49 Módosítva: 2016-06-15 13:53:07
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

Vagy a legnagyobb butaságot találtam ki, vagy egyenesen zseni vagyok, ez azt hiszem az Ön válaszából fog kiderülni. Basszusgitározom pár éve, és van ehhez egy 30 wattos basszuskombóm. Mostanában elég ritkán játszom ahhoz, hogy hétköznap ne legyek el a láda nélkül, az autóba viszont nagyon hiányolom a basszust. (Renault Thalia 2005. gyári kazettás rádióval)

A kérdés az, van-e lehetőség rá, van-e értelme, hogy beszereljem a ládát a kocsiba, és ha igen, mik volnának az első lépések? Ha már "tollat" ragadok, van itt még egy kérdés. Az előző autómba vettem egy USB-s alacsony kategóriás autórádiót, és szeretném beszerelni a Thaliába. De megszerettem a gyári hifi kormánykapcsolóját, ezért nem merek belevágni a cserébe. Van rá egyszerű házi megoldás, hogy a kormánykapcsoló működjön együtt a SAL Voxbox VB2200-as rádióval? A válaszokat előre is nagyon köszönöm, és ha a basszuskombós megoldás működik, osszák meg az hírt, kérem, a zenés-autós sorstársaimmal, "nem mindenkinek van zsebben pénze minden hangcuccra" jeligével, köszönöm.

Tisztelettel: Péter

A ládával a legnagyobb probléma, hogy nincs 230V az autóban, így nincs honnan megtáplálni. Alapvetően alkalmas lenne a feladatra, de a gyári rádiónak sincs hangkimenete, amit fel lehet használni. Elsőként szükség lesz egy hangszórójel – RCA szintátalakítóra, ami a gyári rádió kimenetét leosztja a szabványos jelszintre.

A ládát meg kell vizsgálni, hogy van-e lehetőség 12V-ról táplálni. Ha esetleg van, akkor még okozhat bajt a zavarszűrés, hiszen ez a szerkezet szobai körülményekre lett tervezve, az autó meg tele van zajjal és zavarral. Felkaphatja a fejét bárki, hogy létezik inverter, ami 12V-ból 230V-ot készít, de a kínai vacakot kivéve ezt az ára miatt ki kell hagyni a lehetőségek közül. Az említett fejegység sajnos nem alkalmas kormány távirányító modul fogadására. A valódi autórádiógyártó cégek, mint Pioneer, Clarion, Alpine, Kenwood… úgy tervezik készülékeiket, hogy azokhoz opcionálisan kapcsolható olyan modul, ami az adott autó kormánygombjait illeszti.

Tudom, hogy sokszor abból főzünk, ami van, de tartok tőle, hogy a zenekari erősítő és a SAL rádió összeépítése alulmarad majd a most vacaknak tartott gyári rádióhoz képest. Ha fejlesztenéd a zenét, célravezetőbb használtan vásárolni autós készülékeket és szépen lassan, lépésenként cserélgetni, beépíteni azokat. Az erősítők, mélyládák nem öregszenek normál használat esetén, így megéri utánajárni. A fejegység ma már elérhető árban van, ami természetesen nem 5-6000 Ft, de egy USB-s rádió újonnan 18 000 Ft-ba kerül három év garanciával. Én személy szerint lebeszéllek az átalakításról, nagyon sok problémát hordozhat magában és a kiegészítők megfontolandó pénzmennyiséget emésztenek fel.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Hangszórócsere a Cordobában

június 3., 10:32 Módosítva: 2016-06-13 12:07:07
0

Üdvözlöm.

2003-mas Seat Cordobában szeretnék hangszórót cserélni első ajtóban. De a keretben úgy látom mintha szegecselve lenne nem csavarozva. Ezt csak kifúrni lehetne? Vagy ez a gyári megoldás és valahol máshol van a csavar?

Köszönöm: Csaba.

Le kell fúrni.

A hangszórócseréhez szükség lesz egy kiemelőgyűrűre, hogy az új hangszóró megfelelő pozícióba kerüljön. Ilyen kiemelőt lehet kapni műanyagból, de komolyabb hangszóró esetén fából készítjük, hogy a felfüggesztés merevsége a lehető legjobb legyen.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Hogyan kössem be a ledet?

június 1., 11:30 Módosítva: 2016-06-05 07:20:08
6

Üdvözlöm.

Vettem egy álriasztó ledet és úgy szeretném bekötni, hogy a gyújtás levétele után lépjen működésbe, vagy a központi zár aktiválásakor. A lehető legegyszerűbb bekötés érdekelne.

Köszönöm

A LED pozitív kivezetését állandó áramra kell kötni, míg a negatív pontját gyújtásáramra. Amikor gyújtás van az autón, a LED minkét fele pozitív feszültségen van, így mivel nincs feszültségkülönbség nem világít. Amikor leveszi a gyújtást, a LED negatív pontja az autó valamilyen fogyasztóján keresztül testre kerül és világítani kezd. Természetesen a LED 12V-os legyen (előtét ellenállás). Elektronikai üzletben lehet vásárolni olyan LED-et, ami villog!

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Esőben csipog a tolatóradar

május 27., 11:25 Módosítva: 2016-06-01 18:04:03
43

Tisztelt Kütyüdoktor,

Peugeot 308 SW autómban utólagos tolatóradart épített be az előző tulajdonos. Napos tiszta időben szépen teszi a dolgát, akkor és úgy csipog ahogy az adott hely megkívánja.

Viszont esős időben (télen fagyos reggeleken is) össze vissza csipog, nem ritka, hogy folyamatosan sípol holott közel-távol nincs semmilyen akadály ami ezt indokolná. Mi lehet a probléma oka? Kontakt hiba? Rossz minőségű radar került volna beépítésre? Merre érdemes indulni a hiba kiderítésével?

Köszönettel: Miklós

Nagy valószínűséggel a fej fegyverzetei között megáll a víz. A radarfej két részből áll, ha közelről megnézi a közeső és a külső kerek rész között van egy szigetelőréteg, szilikongyűrű vagy csak légrés. Ha az elválasztó, szigetelő rész nedves lesz, akkor a radar ezt a nedves réteget érzékeli, így összevissza, vagy folyamatosan sípol. Sajnos a gyengébb minőségű radaroknál előfordul a jelenség. Első körben fújja be vékonyan szilikonnal a fejet, természetesen kitakarva, hogy az autó többi része ne kapjon belőle. A vékony szilikonréteg talán bejut a radarfej szigetelésének réseibe és víztaszító hatása miatt megakadályozza a nedvesség bejutását, így esőben is működik majd a szerkezet. Könnyen ellenőrizheti, csak meg kell locsolni a radarfejeket. Ha sikerül, akkor jó, ha nem, abban az esetben cserélni kell a szettet.

A csere sajnos az esetek többségében óriási probléma, mert a gyengébb minőségű radarfejek nagyméretűek, így az új fej átesik a lyukon. Ilyenkor kell egy jó esztergályos ismeretség, aki esztétikus közgyűrűt készít a fejeknek, de ilyen természetesen csak keveseknek van.

Sokszor kérdezik ügyfeleink, hogy mennyivel rosszabb a párezer forintos tolatóradar. Sokkal. Mint ez a példa is mutatja működése hagy némi kívánnivalót, de ha baj van a csere sem egyszerű. A radarfejeket be kell fúrni a lökhárítóba és a lyuk az lyuk marad. A szerelésnél le kell venni a lökhárítót, ami magas munkadíj vonzattal bír. Ha végig gondoljuk, akkor egy ilyen beavatkozáshoz csak megbízható terméket választunk, mert, azzal nincs baj, de, ha lenne, akkor van hozzá cserealkatrész. Egy egyszerű radarfej sérülésnél, mert ez előfordul, elegendő csak a sérült fejet cserélni, nem kell az egész szettet és nincs probléma a mérttel sem.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Led a Xenon helyére

május 25., 17:07 Módosítva: 2016-06-01 17:21:19
11

Tisztelt Lumendoki!

Noha tisztában vagyok a halogén izzók helyére szánt olcsó led-ek közismert gyermekbetegségeivel (száz szám találhatók ilyen videók), érdekelne, hogy létezik-e szakszerűen elvégzett teszt arra vonatkozóan, hogy nagy teljesítményű prémium led égők hogyan működnek GYÁRI PROJEKTOROS autók fényszóróiban?

A 2007-es Ford Mondeom gyári, árnyékoló relés fényszórókkal szerelt és közeleg a D1S égők cseréjének ideje (gyengék, lassan 4 évesek). Elérhető-e a "xenon" ereje és vetítési képe ilyen módon, illetve ha igen, van-e erre legális megoldás (pl. hatósági átépítési engedély)?

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Kurucz Viktor

Kedves Viktor,

LED fényforrással a technológia jelenlegi állása és a szabályozás szerint semmiképp nem váltható ki egy xenon fényforrás retrofit (meglévő helyére berakva) módon. Ha el is érhető lenne, hogy ekkora méretbe zsúfolva, fenntartható módon működjön egy LED (itt a xenon pici csövére gondolj és azon belül is leginkább a munkapontra), alapvetően megváltozna a fényforrás munkapontja. Magyarul ahonnan, amilyen irányban – csúnyán kifejezve - kijön a fény a fényforrásból.

Ez egy korábbi példával élve olyan végeredménnyel járna, mintha egy diavetítőben centikkel arrább tennéd a fényforrást: a komplett lámpa mindenhova világítana, csak oda nem, ahova kellene. Éppen ezért az uniós szabályozás sincs ilyen jellegű retrofit cserére.

Tehát bárki, bármit mond: nem szerezhető ilyen átszerelésre hatósági engedély. Azt szoktuk mondani, hogy a LED nagy varázsszó , de nem mindenhova és nem mindenáron. A falnak megyünk, amikor a százezres hűtőszekrények ajtaját belepő matricával hirdetik, hogy az adott hűtő LED világítással van szerelve.

Érdemes átgondolni, hogy hány alkalommal cseréltél már hűtőizzót és, hogy vajon a termék árában a matrica, vagy a három LED chip volt magasabb tétel. Véleményünk az, hogy a technológia jelenlegi állása szerint egy xenon fényforrás kiváltására, minőségi cseréjére a legjobb megoldás egy xenon fényforrás, hiszen a nagyobb gyártók rengeteg fejlesztéssel küzdenek a vásárlók kegyeiért. Elérhető a piacon olyan xenon fényforrás, ami legális és nagyságrendekkel több fényt biztosít (Pl: Phlips Xenon X-treme, vagy Osram Xenar Night Breaker Unlimited), de olyan is, ami kilométer korlátozás nélkül 4 év jótállást (Osram Original) nyújt a vásárlónak.

Üdvözlettel: Lumendoki – www.lumenet.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Kék = több fény?

május 20., 16:55 Módosítva: 2016-05-27 11:26:35
7

Tisztelt Lumendoki!

Azt hallottam, hogy a kékes fénnyel világító izzókkal jobban lehet látni. Igaz-e ez?

Üdv: Zoltán

Nem egyenlő.

A másik közkedvelt paraméter a színhőmérséklet. A különböző színhőmérséklet befolyásolja az ember hőérzetét és koncentrálóképességét, valamint fordított hőmérsékleti asszociációkat okoz.

A kékesebb árnyalatok igaz magasabb színhőmérsékletűek, de mégis alacsonyabb hőmérséklet érzetét keltik. Hasonlóképp a vörösebb árnyalatok melegebbnek tűnnek. Ennek oka, hogy vörössel az izzást, és tüzet hozzák összefüggésbe, míg a kékkel inkább a jeget, vagy a vizet.

A melegebb árnyalatok pihentetőbben hatnak, hangulatos és kellemes biztosítanak, míg a munkahelyeken leginkább a hidegebb fehér árnyalatokat használják, amely segítik a koncentrációt és aktivitást. A 3600-4100 Kelvin színhőmérséklet hideg fehér fényszíne miatt élénkítő hatással bír, segíti a koncentrációt, javítja a látás komfortot, jobb közérzetet biztosít, ezért leginkább munkahelyeken, irodákban, iskolákban és egészségügyi intézmények helységeiben használatos, míg a meleg 2700-3000 Kelvines színhőmérséklet leginkább otthonokban.

Amikor tehát az izzógyártók az búra minimális színezésével emelik a standard 2700 Kelvines színhőmérsékletet, akkor ugyan csökken a fényáram (melyet az izzó további feszítésével, ezáltal élettartam csökkenéssel kompenzálnak), mégis az érezhető fénymennyiség többnek tűnik és ezzel párhuzamosan kevésbé álmosodunk éjszakai vezetés közben.

Üdvözlettel: Lumendoki – www.lumenet.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Milyen kihangosítót rakjak a kocsiba?

május 18., 15:07 Módosítva: 2016-05-25 17:31:19
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

Van egy 20 éves Fordom, amiben a rádióegység egy Alpine iDA-X311. Ehhez keresek olyan kihangosítót, ami híváskor lehalkítja ezt az eszközt! Vegyek hozzá Alpine bluetooth kiegészítőt (kce-400bt), vagy ennek az áráért vmi Nokia vagy egyéb márkás kihangosítót? Ön milyen kihangosítót javasol ehhez a rádióhoz?

Köszönettel, Zsolt

Alpine modult nem ajánlok, bár nagyon szeretem az Alpine termékeket, de elképzelhető, hogy a Bluetooth kompatibilitás nem lesz megfelelő. Burry vagy Parrot, ez a két kihangosítókat gyártó cég, akik talpon maradnak az évek múlásával is, mert az új telefonok megjelenése mindig új kihívás a kihangosítók számára.

Ezek a termékek megfelelő háttértámogatással rendelkeznek, frissíthető a szoftverük, ezért nem lesz probléma, ha két év múlva telefont cserél. A fejegység természetesen a híváskor némít, mert van bemenete, ami fogadja a kihangosító jelét.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Nappali menetfényt utólag

május 18., 14:40 Módosítva: 2016-05-24 14:27:38
0

Tisztelt Kütyüdoktor/Lumendoktor!

Utólagos nappali menetfényt szeretnék az autómra, de semmi olyan utólagos lámpával nem találkoztam még, amely vállalhatóan is néz ki. Ezen túl a szokásos helyre, -a lökhárító alsó részébe, a hűtőrácsba- amiatt sem szeretném, mivel szerintem veszélyes, ha ilyen mélyen helyezkedik el. Szóval én nem értek egyet a 250 mm-es határértékkel, szerintem magasabban van az optimális helye.

Ismerve a jó kis hullámos magyar utakat, talán Ön is megérti az ezirányú aggályomat. A ködfényszóróim kör alakúak, így adná magát, hogy egy kombinált menetlámpa+ködfényszóró lámpatestet vegyek, de a kiváló fényű, ráadásul sárga izzós ködlámpáim fényét végképp nem akarom beáldozni. Nincs más ötletem, mint lekoppintani a VW azon ötletét, hogy a távolsági fényszórót használják nappali menetfényként. A kérdésem az, hogy egy ilyen átalakítás legális-e? A lámpatestekhez nem nyúlnék, csakis az elektromos bekötését módosítanám.

Egyes vélemények szerint nyugodtan sorba kapcsolható a két reflektorizzó, ennél energiatakarékosabban nem oldható meg a jelentősen csökkentett teljesítmény. A soros kapcsolás azon gyengéjét, hogy egyik izzó kiégését követően a másik sem világít, egy reed-relé segítségével remélhetőleg ki tudnám szűrni, ekkor automatán átkapcsolna helyzetjelző+tompítottra. Kíváncsi vagyok, mennyire tartja Ön ezt jó ötletnek, illetve hogy van-e valami egyéb, jó javaslata. Azt meg tudná nekem válaszolni, hogy a VW pontosan milyen megoldással éri el a csökkentett teljesítményt?

Üdv.: Zoltán

Kedves Zoltán,

Egyetértünk Veled abban, hogy az univerzális utólagos menetfények esetében nem is olyan könnyű megtalálni a harmóniát az autóval. A minimum 250 mm magasság miatt azonban nem kell aggódnod: a professzionális nappali menetfény szettek bőven védettek kőfelverődés ellen. (Saját tapasztalatunk ~10 000 menetfény szett eladása után, hogy egy esetben jelezte a vásárlónk a lámpabura sérülését: viszont azt is elmondta, hogy az autó orra is darabokban van, mert karambolozott).

A ködlámpa / menetfény kombók beépítése kiváló megoldás, bár tény, hogy jellemző 6000 Kelvines színhőmérsékletük nem hasonlítható össze az illegális, vagy annak határán mozgó sárga fényszóróizzókkal.

A távolsági fényszóró használata alapból szakmailag helytelen és illegális. A sorba kötés szintén és nem is fogja ellátni azt a funkciót, amire szükséged van. Ismereteink szerint A VW egyes típusaiban (pl: saját Škodában) az automata tompított – és nem a távolsági – fényszóró folyamatosan ~92% teljesítménnyel működik folyamatosan és, ha arra szükség van, felkapcsol 100%-ra. Fontos, hogy itt nem a százalékokon van a hangsúly: a Škoda (vagy más gyártó) ezt, vagy bármilyen hasonló megoldását engedélyeztette az adott típus forgalomba helyezése előtt, tehát annak működése megfelel a vonatkozó előírásoknak. Bármilyen hasonló – akár jónak is tűnő megoldást – csinálsz utólag, ez nem lesz elmondható, tehát illegális. Ha nagyon igényesen szeretnéd megoldani az utólagos menetfény kérdést, a menetfény/ködlámpa kombókat javasolnánk Neked.

Üdvözlettel: Lumendoki – www.lumenet.hu

Kék ledet a helyzetjelzőbe

május 16., 10:44 Módosítva: 2016-05-18 14:40:58
5

Tisztelt Lumendoktor.

Helyzetjelző lámpába tehetek-e kék színű led izzót? Láttam sok autóban más színűt is, pl.: sárga.

Köszönöm válaszát.

Kedves Érdeklődő,

A szabály sajna egyszerű: az autó külső lámpatesteiben hivatalosan semmilyen hagyományos, vagy halogén izzót nem cserélhetsz retrofit (csereszabatos, azonos foglalattal rendelkező) LED fényforrásra.

A hagyományos T10-es foglalatos helyzetjelzők között megkülönböztetünk W5W átlátszó és WY5W sárga típust. Jellemzően index funkciónál fordul elő a sárga típus, ha a búra átlátszó. Természetesen itt se cserélhetünk hivatalosan LED-re, de még csak átlátszó típusra sem.

Üdvözlettel: Lumendoki – www.lumenet.hu

Központi zár problémák a 307-en

május 15., 09:16 Módosítva: 2016-05-17 12:52:28
0

Tisztelt doktor Úr!

Van egy Peugeot 307-es 1.4-es autóm. A bal első ajtóban van csak zárbetét, központilag zárt minden ajtót beleértve a csomag tér ajtaját is. Most olyan hiba lépett fel, hogy ha bedugom és elfordítom a kulcsot, semmit nem csinál,  de még mechanikusan se zárja le az első bal ajtót.

A műszerfalon van egy gomb amivel belűről le tudtam zárni az összes ajtót, ha lenyomom a gombot lezárja a 4 ajtót, de rögtön fel is old. Ha kiveszem az indító kulcsot úgy nyomom le akkor is ugyan ez van, olyankor jelez az index is, mint régen mikor lezártam az ajtókat.

Arra lennék kíváncsi hogy ilyenkor mit kellene kicseréltetnem? Próbáltam azt is, hogy lenyomom a gombot mind a 4 ajtónál, hallani a lezárást és a feloldást is, csak a csomagtér ajtaja nem reagál. Szétszedtem a csomagtér ajtóban lévő zárat, amikor adok rá kívülről áramot, akkor a zárban lévő motor dolgozik, de ha visszarakom semmit nem csinál. Az mehetett tönkre? Ha nyomkodom a microkapcsolót, akkor kattog, tisztogattam mivel egyik ismerős azt mondta, ha piszkos nem érzékel. Ha rendelek egy olyan kulcsot amin van nyitó záró gomb, az én autómban lévő központi zárral egybe lehet-e hangolni, vagyis ki lehet-e venni a régi kulcsból a chipet? 

Előre is köszönöm. Tisztelettel: Róbert

Ahogy kiveszem soraiból, a csomagtartó motorja nem működik és ez lehet oka a jelenségnek. Ha lezárnak a motorok, de a csomagtartó nyitott állásban marad, akkor a rendszer érzékeli és úgy értelmezi, mintha ön nyitná a csomagtartó felől, így visszanyit a többi.

Ha a motort tudja vezérelni, de az autó felől nem kap jelet, akkor a motor jó, ahogy a kapcsoló is jó lehet, hiszen, ha nyomkodja, akkor vezérel, így a vezérlése lehet rossz. Csomagtartó esetében általában az átvezető kábel szokott eltörni. Ki kell bontani az átvezetőt és ellenőrizni.

Ha törött a kábel, akkor azt nem elég összeforrasztani, ki kell váltani egy darabon. Ha csak összeforrasztja, akkor nagyon hamar újra eltörik, hiszen a forrasztásnál merev lesz, ami nem bírja a hajtogatást. A karosszéria és a csomagtértető közötti szakaszra új kábelt kell befűzni és olyan helyen toldani, ahol a nyitogatáskor nem mozdul a kábel.

A munkára jól rá kell készülni, mert az átvezető kiszedése és az új kábel áthúzása nagyon kényelmetlen feladat. Nincs elég hely, nem fér hozzá az ember, szóval, nem túl könnyű. Ha sikerült helyreállítani a rendszert és minden működik, akkor lehet elgondolkodni a távkapcsolón.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Tolatókamerát utólag

május 13., 11:10 Módosítva: 2016-05-15 09:17:42
1

Jónapot kívánok!

Van egy Ford C-max-unk és most szeretnénk bele egy tolatókamerát. A Fordnál szereléssel együtt 70 ezer forint(+áfa) körül szereznék be, beépítéssel együtt. A neten találtam univerzálist, viszont itt

1, nem tudom hogy beszerelik-e (még nem válaszoltak),

2. én mindig a márkakereskedésbe hordtam(om) az autómat, mert őket ismerem, és megbízom bennük. A fenti linken lévő szett így leírva szépen hangzik, de nekem ez nem mond semmi többet. Önök szerint megérhet egy próbát? Beszereltessem ott, ahol veszem, (már ha lehet) mert ők már láttak ilyet, és bízzak abban, hogy nem barmolják szét az autót, és úgy is ők adják a garanciát, vagy vegyem meg, és vigyem el a szakszervízbe, ahol még C-Maxba nem szereltek be ilyet utólag (az én modeltípusomhoz legalább is), és ahonnan az árajánlatot kértem?

Tudnak ajánlani esetleg egy megbízható szervízt, ahol beszerelik a tolatókamerát szépen és jól, és nem húzzák le nagyon az embert, vagy vegyem meg, amit a Fordnál ajánlottak, és bízzam rájuk a garanciális kérdéseket, ha esetleg lesznek, mind a szerelés mind a kamera terén? Én nem értek ehhez, csak úgy gondolom jobb lenne, mint egy sima tolatóradar (az első-hátsó 110 körül van akciósan a Fordnál).

Szép napot! András

Azt is látni kellene, hogy mit ajánl a Ford. Mint mindenben, a tolatókamerák között is vannak jó, jobb, vagy éppen gyengébb minőségű termékek, így összehasonlítani csak az ára alapján nem lehet. Hasonló tolatókamera szettet szeretünk, jól működik. Az egyetlen negatívuma, hogy a kijelző mérete kicsi, de ekkora fér bele a visszapillantóba. Az elhelyezésnél, azaz a szerelés és vásárlás előtt érdemes kipróbálni csak levegőben összedugva, hogy az adott autóban milyen lesz a végeredmény.

Ha túl sok fény jut a tükörhöz, akkor nappal, napsütésben nem lesz látható. Van ilyen autó is, ezért egy próbát megérdemel. Mindenképpen olyan helyet ajánlok a vásárlásra, ahol be is szerelik az adott eszközt, legyen az tolatókamera, vagy bármi. Ha esetleg hiba lépne fel, így nem kell a szerelő és a bolt között rohangálni, bizonyítgatni, hogy az termék vagy a szerelő a hibás. Mi is szerelünk olyan szerkezeteket, amit az ügyfél hoz, de mindig figyelmeztetjük, hogy bármiféle hiba esetén szerelési díjat fogunk felszámolni.

Ami elromolhat, az el is romlik, így lehet a termék gyárilag is hibás, amit a forgalmazó akár el is hisz és cseréli, de a ki és beszerelés munkadíját nem fogja fizetni, a szerelő meg nem dolgozhat ingyen. Ha szakemberről beszélünk, akkor nyugodtam bízza rá a beépítést, nem kell szakszervizbe vinni az autót. Tudom, vannak elrettentő példák, de többségében olyan szerelőket ismerek, akik felelősséggel szednek szét autót és össze is tudják rakni, legyen az bármilyen típus vagy márka.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Ledet az emblémára

május 13., 10:39 Módosítva: 2016-05-19 13:44:55
13

Tisztelt Lumendoki,

Van egy 2003-as Mazda 6-osom. A kérdésem az lenne, hogy a gyári Mazda emblémák helyére rakhatok-e fel led megvilágításúakat. Előre fehéret, hátra pirosat. Az első a lámpára lenne kötve, míg a hátsó a rendszámtábla megvilágítására, így a tompított menetfénnyel együtt kapcsolnának be és ki.

Köszönöm a választ: F. Attila

Kedves Attila,

Ne tedd! Gépjárművekre csak hatósági engedéllyel ellátott világító berendezések szerelhetők fel. Egy ilyen szembetűnő díszvilágítás zavarhat és veszélyeztethet más autósokat és az első igazoltatás után szinte garantált, hogy nem fog tovább menni az autód.

Üdvözlettel: Lumendoki – www.lumenet.hu

Fóliát a lámpára

május 12., 18:06 Módosítva: 2016-05-13 15:31:59
246

Tisztelt Kütyüdoktor!

Vásároltam a lámpaburáimra sötétítő fóliát. Egyszerű vízzel és egy kis hővel már fent is van. Azt írják a leírásában, hogy 90%-os fényáteresztő képessége van, nem is annyira fekete, inkább szürke.

A kérdésem az lenne hogy engedélyezett-e ilyen feltétele, vagy valami szigorított szabályozás vonatkozik-e rá? Elsősorban a hátsó lámpákra szeretném, de nem lenen rossz előre sem. Másik kérdésem pedig ha felrakok egy ilyet az mennyire könnyen szedhető le? Nincs vele tapasztalatom.

Üdv, István!

Kedves István,

Egy szürke fóliának kizárt, h 90%-os lenne az áteresztő képessége. Egy duplarétegű épület ablaknak, amely átlátszó, annak 80%, egy gyárilag enyhén zöldes gépjármű oldalablak már majdnem eléri a minimális 70%-ot. Lámpákra tilos színezett fóliát fölrakni, mert alapvetően megváltoztatod azt a megvilágítási szintet, amivel az autót tervezték.

A hátsó lámpa lefóliázása pedig egyenesen életveszélyes magadra, vagy a mögötted közlekedőre nézve a gyengébben világító féklámpa miatt. Kérünk, ne tedd!

Üdvözlettel: Lumendoki – www.lumenet.hu
Távolról sincs vége, olvasson még

Utólagos nappali menetfényt szeretnék az autómra

május 9., 15:31 Módosítva: 2016-05-12 18:10:49
13

Tisztelt Kütyüdoktor/Lumendoktor!

Utólagos nappali menetfényt szeretnék az autómra, de semmi olyan utólagos lámpával nem találkoztam még, amely vállalhatóan is néz ki. Ezen túl a szokásos helyre, -a lökhárító alsó részébe, a hűtőrácsba - amiatt sem szeretném, mivel szerintem veszélyes, ha ilyen mélyen helyezkedik el. Szóval én nem értek egyet a 250 mm-es határértékkel, szerintem magasabban van az optimális helye.

Ismerve a jó kis hullámos magyar utakat, talán Ön is megérti az ezirányú aggályomat. A ködfényszóróim kör alakúak, így adná magát, hogy egy kombinált menetlámpa+ködfényszóró lámpatestet vegyek, de a kiváló fényű, ráadásul sárga izzós ködlámpáim fényét végképp nem akarom beáldozni. Nincs más ötletem, mint lekoppintani a VW azon ötletét, hogy a távolsági fényszórót használják nappali menetfényként.

A kérdésem az, hogy egy ilyen átalakítás legális-e? A lámpatestekhez nem nyúlnék, csakis az elektromos bekötését módosítanám. Egyes vélemények szerint nyugodtan sorba kapcsolható a két reflektorizzó, ennél energiatakarékosabban nem oldható meg a jelentősen csökkentett teljesítmény.

A soros kapcsolás azon gyengéjét, hogy egyik izzó kiégését követően a másik sem világít, egy reed-relé segítségével remélhetőleg ki tudnám szűrni, ekkor automatán átkapcsolna helyzetjelző+tompítottra. Kíváncsi vagyok, mennyire tartja Ön ezt jó ötletnek, illetve hogy van-e valami egyéb, jó javaslata. Azt meg tudná nekem válaszolni, hogy a VW pontosan milyen megoldással éri el a csökkentett teljesítményt?

Üdv.: Zoltán

Kedves Zoltán,

Egyetértünk veled abban, hogy az univerzális utólagos menetfények esetében nem is olyan könnyű megtalálni a harmóniát az autóval. A minimum 250 mm magasság miatt azonban nem kell aggódnod: a professzionális nappali menetfény szettek bőven védettek kőfelverődés ellen. (Saját tapasztalatunk ~10 000 menetfény szett eladása után, hogy egy esetben jelezte a vásárlónk a lámpabúra sérülését: viszont azt is elmondta, hogy az autó orra is darabokban van, mert karambolozott).

A ködlámpa/menetfény kombók beépítése kiváló megoldás, bár tény, hogy jellemző 6000 Kelvines színhőmérsékletük nem hasonlítható össze az illegális, vagy annak határán mozgó sárga fényszóróizzókkal. A távolsági fényszóró használata alapból szakmailag helytelen és illegális. A sorba kötés szintén és nem is fogja ellátni azt a funkciót, amire szükséged van.

Ismereteink szerint A VW egyes típusaiban (pl: saját Skodában) az automata tompított – és nem a távolsági – fényszóró folyamatosan ~92% teljesítménnyel működik folyamatosan és, ha arra szükség van, felkapcsol 100%-ra. Fontos, hogy itt nem a százalékokon van a hangsúly: a Skoda (vagy más gyártó) ezt, vagy bármilyen hasonló megoldását engedélyeztette az adott típus forgalomba helyezése előtt, tehát annak működése megfelel a vonatkozó előírásoknak. Bármilyen hasonló – akár jónak is tűnő megoldást – csinálsz utólag, ez nem lesz elmondható, tehát illegális. Ha nagyon igényesen szeretnéd megoldani az utólagos menetfény kérdést, a menetfény/ködlámpa kombókat javasolnánk Neked.

Üdvözlettel: Lumendoki – www.lumenet.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Mit tegyek a nyest ellen?

május 8., 12:21 Módosítva: 2016-05-10 15:04:47
170

Üdvözlöm,

A környékünkön rengeteg a nyest, garázsom nincs ezért az a kérdésem, hogy tapasztalataik szerint a kombinált, elektromos lapkás + ultrahangos riasztó beszerzése megéri-e az árát. Ki is néztem egy típust, Kemo 176M. Az autószerelők nem fognak utálni, ha beszereltetem? Ha kikapcsolhatóra akarom (pl. ha szervizeben van az autó), akkor elég egy 12V kapcsolót beiktatni, vagy relé is szükséges hozzá? Ha nem használom az autót egy hétig, lemerítheti az akkumulátort?

Köszönöm a segítséget, Tibi

Kedves Tibi!

Mivel természetvédelmi terület mellett vagyunk, sokan keresnek minket nyestriasztó miatt. Általában sikerül elriasztanunk, de biztos recept nincs. Mi egy kicsit állatbarátabb szerkezetet használunk, a nagyfeszültségű megoldás szerintem túlzás, ez már az autószerelőt is elriasztja. Teóriánk szerint a nyest állandóan barangol, és egyre nagyobb területre terjeszti ki territóriumát. Kíváncsi, keresgeti az élelmet és megjelöl mindent, hogy fajtársai tudtára juttassa, hogy ez a környék már az övé. Ha előtte járt ott másik nyest, és szagmintát hagyott, akkor felüljelöli. Ennek a felüljelölési folyamatnak része a rágás és kaparás.

Nem azért rág, mert az finom, nem eszik gumit és műanyagot, hanem a meglévő szagot akarja eltüntetni. Az elriasztás egyik része az emberi fül számára már nem hallható ultrahang, ami a nyest számára bántó és veszélyt jelző információ. Sajnos az a nyest, aki rendszeresen jár az autó mellett egy idő után vagy megszokja a hangot, vagy rájön, hogy ez átverés. Mi kemikáliával egészítjük ki a védelmet. Ez egy olyan spray, ami már az ember számára is érezhető bűzt tartalmaz.

Azokat a helyeket, ahol a nyest be tud mászni az autóba, illetve ahol már járt, befújjuk. A szag elfedi az előzőleg már ott járt nyest szagát, így az új látogató nem érzi, nem kell eltüntetnie. Természetesen a szaganyag olyan összetevőket is tartalmaz, ami eleve kellemetlen a nyest számára. Sajnos a szag elillan, így egy-két havonta ismételni kell a kezelést.

Ez a mi megoldásunk, ami az esetek túlnyomó részében működik, de volt már dolgunk szerintünk süket és szaglássérült nyesttel. A beszerelés, ha az szakszerű nem zavarja az autószerelőt. Az akkumulátort természetesen meríti, de nem túl nagymértékben. Amelyik autót hosszabb időre parkolják le, annak az akkumulátorának időszakos töltéséről amúgy is kell gondoskodni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Megbízhatok a gyári riasztóban?

május 3., 16:36 Módosítva: 2016-05-09 13:23:29
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

Új autó vásárlása esetén érdemes-e megrendelni a gyár által ajánlott riasztó berendezést? Toyota gépkocsiról lenne szó. Esetleg valami más, utólag beszerelt rendszer jobb lehet? Sajnos fogalmam sincs a gyári rendszerek hatékonyságáról, illetve hogy milyen riasztó lenne a legmegfelelőbb. Minden tanácsát köszönettel fogadom!

Üdvözlettel: Béla

A gyári rendszerek műszaki tartalmához nem férhet kétség, hiszen az autógyár mérnökeinek ez valószínű, hogy csak ujjgyakorlat. A védelem falán a rés a sorozatgyártásból adódik. Mivel az azonos típusú járművekben azonos helyen, azonos megoldást alkalmaznak és az esetek többségében a rendszer hozzáférhető a gyári OBD csatlakozón keresztül, így kiszámítható, támadható. Az utólag beépített védelmi megoldás esetében nem lehet előre tudni, hogy ki, mit és hova szerelt, így legyen az bármilyen védelem, a gyári megoldáshoz képest az áthatolási ideje lényegesen hosszabb, tehát az utólagos védelem biztonságosabb.

Azt, hogy milyen legyen a védelem, az Ön használati szokásai határozzák meg. Ha Ön olyan helyen használja a járművet, ahol a lopási kockázat alacsony, akkor nem kell túlgondolni és elegendő lehet egy alapriasztó. Ha kiemelten veszélyes környezetben használja, akkor átgondolást igényel. Míg a Mátra gyönyörű falujában az autó ajtaját sem zárják be, itt Budapesten, egyes helyeken, ha leejtünk valamit, az már nem koppan a földön. Ha olyan helyen parkol, ahonnan hallja a riasztó esetleges jelzését, akkor risztóban kell gondolkodni. Ha nem hallhatja a sziréna hangját, akkor immobilisert kell választani és esetleg mellé egy alapriasztót, hogy legyen helyi figyelemfelkeltés. Ha az autó kulcsát olyan helyen tartja, ahol más is hozzáférhet, mint például rendszeresen jár uszodába, vagy olyan egyéb helyre, ahol gyenge védettségű öltözőszekrényben hagyja, akkor rablásgátlót ajánlok.

Mindenképpen látogasson el egy riasztószervizbe (mint, mi), és személyesen kérje segítségét egy szakembernek, aki nem ár szerint, hanem felhasználás szerint segít majd kiválasztani a megfelelő védelmet. A gyári riasztó és immobiliser jó, de a tapasztalat szerint sajnos, nem tölti be funkcióját.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Hol zár, hol nem zár

április 28., 11:33 Módosítva: 2016-05-03 11:41:06
11

Kedves Kütyüdoktor!

Kia Rio 2004-es, központi záras, de nem távirányítós. Általában teljesen jól működik, de ki tudja miért, néha megmakacsolja magát. Ilyenkor kulcselfordításra feljönnek a "pöckök", de ahogy elengedem a kulcsot azonnal visszazárnak. Ilyenkor a kulcsot elfordítva tartom, kinyitom a hátsó ajtót, térdemmel ügyelek hogy nyitva maradjon és a másik kezemmel kinyitom a sofőrajtót is. Utána engedem visszafordulni a kulcsot és  lám tökéletesen működik egy ideig , aztán megint kezdi. Ha az akkumulátort lekötöm egy rövid időre, akkor akár 1 hónapig is jó. Mi lehet az oka? Vezérlő? Vagy csak kontakthiba?

Várom válaszát! Ádám

A visszazárás oka lehet, hogy valamelyik ajtóban a motor és vele az állapot érzékelő kapcsoló elállítódott. Ha nyitja, a központ megkapja a vezérlő jelet és nyitja a többi ajtót, de az említett kapcsoló nem billen át, így továbbra is zárás utasítást ad az elektronikának. Amikor elengedi a kulcsot, a központ az át nem billent állapot miatt azt hiszi, hogy zárnia kell és meg is teszi. Keressen egy szervizt, ott hamar megtalálják, hogy melyik ajtóban kell állítani a kapcsolót. Sajnos kárpitbontással jár a feladat, így otthon ne álljon neki. Maga az állítás egyszerű, de hozzáférni bonyolult.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

A telefon nem látja a rádiót

április 26., 11:51 Módosítva: 2016-05-03 16:37:08
2

Tisztelt Kütyüdoktor!

Nemrégiben vásároltam egy 2008-as évjáratú Nissan X-trailt (2.0L XE). Hiába böngésztem végig a kézikönyvét és követtem az előírt lépéseket betűről betűre, a Bluetooth-os gyári fejegységet, sehogy sem tudtam összekötni a telefonommal (2014-es Nokia L530). Hiába van bekapcsolva mindkettőn a Bluetooth, a telefon nem látja a rádiót. Létezhet, hogy koruknál fogva eltérőek a BT-szabványok és az újabb technika nem látja a régit - ebből következően le kell, hogy mondjak arról, hogy használom a gyári kihangosítót - vagy valami egyéb okát kell keresnem, ami adott esetben orvosolható?

Üdvözlettel: Verók Tamás

Sajnos ilyen gonosz a technika, a szabvány sok esetben olyannyira nyitott és csak az alapokat fekteti le, hogy a két Bluetooth még csak látni sem fogja egymást.

Márkaszervizben érdeklődjön, hogy a Nissan adott-e ki olyan szoftverfrissítést az autóhoz, ami tartalmazza a Bluetooth részt is. Ha nincs ilyen, akkor a megoldás egy utólagos Bluetooth kihangosító beépítése. A gyári modulokhoz képest az utólagos eszközök mindig jobb befektetésnek számítanak, mert gyártóik hosszú időn át és részletes támogatást adnak.

Az autógyár lassan vagy egyáltalán nem reagál a változásokra, az utángyártó cégek pedig ebből élnek, így nekik létfontosságú, hogy naprakészen tartsák termékeiket. Bluetooth esetében a Parrot és a Burry számít a legnagyobb és legprofibb gyártónak. Nem csak telefon kihangosításra alkalmasak, kiváló minőségben csatolják a telefonon tárolt zenét is a gyári hangrendszerhez. Általában az autógyártók is tőlük vásárolják a beépített modulokat, csak a frissítést nem vásárolják meg utána.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Szerelhetek fel ledes menetfényt?

április 25., 17:57 Módosítva: 2016-04-29 10:47:27
326

Kütyüdoktor profibővítés!

Kicsit felokosítottuk a Kütyüdoktor rovatot új világítástechnikai szakértőnkkel, a Lumendoki minden világítástechnikai kérdésre szívesen válaszol. Ha kérdeznél, ugyanúgy a Kütyüdokinak tedd fel a kérdést, el fog jutni hozzá, legyen szó LED-ről, xenonról vagy halogénről, műszaki előírásokról, kínai gagyitól a német csúcstermékig.

Kedves Kütyüdoktor!

Ledes nappali menetfényt lehet-e olyan autóra tenni, amelyen gyárilag nem volt? Hogyan szabályos a felszerelése? Ledcsík a lámpatestbe?

Köszönettel,

T. Márk

Kedves Márk!

Igen, lehet. Felszerelésnél a képen látható távolságokat tartsd be. A meglévő lámpádba nem szerelhetsz bele semmilyen LED szalagot, mert az nem biztosítana szabványos megvilágítási képet. Ugyanígy nem cserélheted például ki a ködlámpa-izzódat LED fényforrásra, mert az nem úgy világítana (fényáram, vetítési kép, stb), ahogy egy nappali menetfénynek kell világítania. A felszerelt legális nappali menetfény létét nem kell feltüntetni a forgalmi engedélyben és természetesen le sem kell újból vizsgáztatnod az autód a felszerelés után. Ha szabályokat betartod, nem lehet gondod igazoltatáskor, műszakin. Fontos, hogy a menetfény-szett automatikus működésű legyen, az autó világításakor kapcsoljon ki.

Termékminőség kapcsán gyakorlati javaslatunk, hogy nem az a lényeg, mit mondanak, hanem az, ki mondja. A legutolsó karácsonyfaizzóra is ráhazudják Neked a szabványos jelöléseket, ha cserébe megveszed. Nyilván Te is láttál már közúton kéken világító, kacsingató nappali menetfényes autókat, melyek gazdája megfizette helyetted a bohócadót. Azt javasoljuk, hogy csak és kifejezetten autóipari világításgyártók termékeit (GE / Tungsram, Hella, Osram, Philips) vásárold meg, olyan helyről, ahol garantáltan eredetit kapsz. Az ilyen termékek ugyan drágábbak (nagyjából egy tank benya ára alatt kapsz professzionális terméket), mint a sárkányos szutyik, cserébe viszont a lökhárító kifúrása után hat hónappal nem fognak Neked glimmlámpaként funkcionálni, hanem várhatóan autód teljes élettartamát kiváló fényminőség mellett végigkísérik.

Üdvözlettel: Lumendoki

Ui: ha szeretnéd egy kicsit az agysejtjeidet pusztítani, íme a vonatkozó jogszabályok részletei:

A már forgalomba helyezett járművekre nappali menetjelző lámpa felszerelésének lehetőségét és felszerelésének követelményeit a közúti árművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (lV. 12.) KöHÉM rendelet határozza meg.

A 6/1990. (lV. 12.) KöHÉM szerint, idézve:

,,55/A. § (1) A gépjárművet fel szabad szerelni két, menetirányban fényt kibocsátó nappali menetjelző lámpával.

(2) A nappali menetjelző lámpa csak színtelen (fehér) fényt bocsáthat ki.

55/B. § (1) A gépjárműre csak jóváhagyási jellel ellátott nappali menetjelző lámpát szabad felszerelni.

(2) A nappali menetjelző lámpákat a gépkocsin a következőképpen kell elhelyezni:

a) az átvilágított felület alsó széle az úttest szintjéhez 0,25 méternél közelebb és attól 1,50 méternél távolabb nem lehet

b) az átvilágított felület külső széle a gépkocsi legszélső pontjától 0,40 méternél távolabb, a különböző oldalon lévő lámpák átvilágított felületének belső szélei egymáshoz 0,60 méternél közelebb nem lehetnek, azonban az olyan gépkocsin, amelynek a teljes szélessége nem éri el az 1,3 métert, a belső szélek közötti legkisebb távolság 0,40 méterre csökkenthető.

(3) A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a lámpa automatikusan bekapcsolódjon, ha a motorindító kapcsoló a motor indítására kész állapotában van, de - kivéve a 42. § (5) bekezdése szerinti esetet - automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják. "

A nappali menetjelző lámpának a 87. számú ENSZ-EGB előírás (R87) szerint kell jóváhagyottnak lennie, a világítóberendezés a kategóriája ,,RL". A megfelelőséget tanúsító jelöléseknek magán a lámpán is szerepelnie kell.

Ha a nappali menetjelző lámpa egy másik kategóriájú lámpával egybeépített, akkor ügyelni kell arra is, hogy egy másik előírásnak való megfelelés ne változzon.

A 6/1990. (lV. 12.) KöHÉM rendelet 37.§ (1) szerint, idézve:

,,37, § (1) A járművön csak olyan fajta, olyan színű, oly módon elhelyezett és annyi világító-, illetőleg fényjelző berendezést szabad alkalmazni, amilyent és amennyit a rendelet előír vagy megenged."

A járműre szerelhető összes világító és fényjelző berendezés követelményeit a 6/1990. (lV. 12.) KöHÉM rendelet 37-71.§ írja elő.

A már forgalomba helyezett jármű a követelményeknek megfelelő nappali menetjelző lámpával történő felszerelése nem von maga után külön engedélyezési eljárást a 5/1990. (lV.12.) KöHÉM rendelet előírásai alapján.

A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (lV.12.) KöHÉM rendelet 2.§ (3) szerint, idézve:

,,(3) Nem minősül átalakításnak

a) olyan tartozéknak a járműre történő felszerelése, amelynek felszerelését a 6/1990. (lV. 12.) KöHÉM rendelet előírja vagy megengedi

Mivel védjem a Toyotát?

április 22., 14:38 Módosítva: 2016-04-27 10:58:43
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

Használt autó vásárlás kapcsán érdeklődnék, hogy egy 2 millió forint körüli értékű autóba (benzines Toyota RAV4) milyen lopásgátló eszközt érdemes beszereltetni, illetve érdemes hozzá használni?

Köszönettel: Cs. Kata

Nem csak a kétmilliós autó van veszélyben, a lényegesen olcsóbb kategóriát is ellopják, ha alkatrészre van szükség, így mit mondhatnék, mint riasztószerelő, igen minden autóba kell védelem.

Ha úgy használja az autót, hogy egy esetleges lopási kísérletkor hallja a sziréna hangját, akkor riasztót ajánlok. A riasztó a figyelmeztetésen kívül természetesen blokkolja is a jármű motorját. Ha olyan helyen parkol, ahonnan nem hallani, ha szirénázna az autó, akkor egy rablásgátlót vagy rablásgátlós immobilisert ajánlanék. A lehetőségek igen széles skálán mozognak és az autó védelme is eléggé bizalmi kérdés, így azt tanácsolom, hogy látogasson meg egy riasztószervizt és kérjen tanácsot. Lássa a helyet, ahol szerelik, lássa a szerelőt, hogy bízzon benne és hallgassa végig az ajánlatot.

Egy alap védelem 50 000 Ft-tól kapható beépítve, ennyit mindenkinek megér a biztonság szerintem. Válasszon olyat, aminek a kezelése önnek a legkényelmesebb és emellett a lehető maximális védelmet nyújtja. Riasztó esetében riasszon az összes ajtó, csomag- és motortér nyitására, legyen hozzá sziréna és blokkolja az autó motorját. Ha a RAV4-et vesszük alapul, akkor annak a motorterébe nehéz bejutni, így nem feltétlenül szükséges az akkumulátoros sziréna.

Az utasteret nem árt, ha egy ultrahangos modul védi. Immobiliserben olyat válasszon, aminek van rablásgátló funkciója. Ez a megoldás akkor is véd, ha az autókulcsot lopják el. Van olyan, amit nem kell külön kezelni, csak egy közelítőkártya vagy fityegő meglétét figyeli. Ha ott van a kártya megy az autó, ha eltávolodik, akkor nem megy. Az önök kényelme érdekében sok megoldás létezik, ezért kell egy személyes találkozás a riasztószerelővel, ő, vagy mi segítünk a kiválasztásban, ami nem feltétlenül anyagi döntés.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu