Mindig sípol a visszajelző

december 3., 12:26 Módosítva: 2016-12-04 09:15:53
0

Kedves Kütyüdoktor!

Olyan problémával fordulok önhöz, hogy a bekapcsolva felejtett fényszóró lámpája világít a műszerfalon, valamint az ajtó is sípol, ha kinyitom. Akkor is, ha maga a világítás le van kapcsolva. A világítás fölkapcsolásával a műszerfali visszajelző fényesebben világít. Maga a hiba tegnap jött elő, miután az autó dinitrolos alvázvédelmet kapott.

Az alvázvédelmet végző szerviz mossa kezeit, ők ugyan lámpához nem nyúltak, meg különben is, biztos az utólag beszerelt távolsági nyitó a központi zárhoz okozza a gondot (kb. 4 éve van beszerelve a kocsiba, eddig nem volt gond vele), és ők amúgy sem foglalkoznak autóelektronikával. Ha tippelni kéne, szerintem az alvázjavítás közben vagy mosás közben okoztak valami zárlatot, sértettek meg vezetéket,ilyesmi.

Nyilván valami áthúzás van valahol, csak nem tudom, hol kellene elkezdeni a keresést, és hogy meddig lehet a probléma megoldását halogatni (napi használatban van az autó, nem tudom akármikor elvinni szerelőhöz, meg a bizodalmam is kezd meginogni a szerelőkben, inkább magam javítom, ha lehet). Félek, hogy leszívja az akkumulátort, tönkreteszi a fedélzeti computert, esetleg szétcsapja a xenon-trafót ha mondjuk zárlat van. (Mazda 3 2003)

Előre is köszönöm a segítséget: Vali

Kedves Vali!

A visszajelző működése egyszerű. Az ajtónyitás érzékelő kapcsolótól kap negatívot, amikor kinyitja az ajtót és a világítástól kap pozitívot, ha az fel van kapcsolva.

Ha az alvázvédelemnél az ajtókapcsolóhoz víz került vagy az alvázvédő anyag, ami minimális vezetőképességgel rendelkezik, akkor ez elegendő ahhoz, hogy az ajtót nyitottnak érzékelje. Az átfolyó áram lényegesen kisebb, mint a kapcsoló kontaktusa ezért világít halványan.

A hibakeresést először a kapcsolónál kezdeném. Ki kell venni, letisztítani és ellenőrizni, valószínű, hogy helyreáll a rend. Ha nem, akkor sajnos mélyebben kell vizsgálni a kábelköteget, mert valahol sérült, de ennek kicsi a valószínűsége, hiszen az alvázvédelem során nem járnak az autó belső terében.

Az alvázvédelmet végző szakembereket nem értem, mert biztosan jártak már így, nem egy egyedi eset, pontosan tudják, hogy mit kell csinálni. Ne hagyja így, mert bár idővel kiszáradna és megjavulna a rendszer, de a víz kontakthibát okozna, és az később más rendellenességben jelentkezne.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Nem működik a hátsó ablak fűtése

november 29., 13:02 Módosítva: 2016-11-30 18:04:00
1

Kedves Kütyüdoktor!

Van egy 4-es Golfom, amiben hátsó ablakfűtés nem működik. Olvastam több cikket az interneten, köztük ezt is.  Megmértem a feszültséget a fűtőszál minden egyes centijén, és mindenhol jó, mégsem szedi le a párát az ablakról. Mitől lehet ez?

Az ablakfűtés nem más, mint párhuzamosan kapcsolt ellenállások, amiket ebben az esetben felgőzöltek a szélvédőre. A két csatlakozási pontja, ami kétoldalt található, 12V-ot kap egy kapcsolótól. Szigorúan a két csatlakozási ponton kell mérni a 12V-ot és, ha megvan, akkor fűtenie kell, feltéve, hogy nem szakadtak a szálak.

Az összes szál nem szokott elszakadni, sérülni kivéve, ha sötétítő fólia volt az ablakon, amit szakszerűtlenül letépett valaki. A fólia magával viszi a fémgőzölést vagy teljes egészében, vagy csak egy rétegét, de az elgyengült megsértett maradék azonnal megszakad, amint bekapcsolja a szélvédőfűtést. Ha az említett csatlakozón mérhető a 12V, akkor el kell indulni a szálakon egyenként, de a műszer mindig a csatlakozón legyen, mert például, ha egyéb testponthoz képest mér és pont a negatív pólus hiányzik, becsaphatja magát. Amikor egy-két ponton szakadt a fűtőszál az javítható, autós szaküzletek árulnak javítófestéket, vagy szélvédőjavító szakember gyorsan orvosolja. Amikor több helyen sérült a fűtőszál, mint például a fólia letépése után, azzal nem lehet mit kezdeni. Biztos vagyok benne, hogy mérési hibával áll szemben, ellenőrizze ismét.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Gyári tolatóradar kiegészítése

november 25., 09:36 Módosítva: 2016-12-04 08:18:25
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

Mostanában vásároltam egy Fiat Freemont 2.0 Mjet Lounge diesel 2012-es évjáratú gépjárművet, amely gyári tolatókamerával, illetve tolatóradarral rendelkezik.

Azt szeretném megkérdezni Öntől, hogy megoldható-e a tolatóradar kiegészítése első (parkoló) érzékelőkkel (azaz parkolósegítő rendszerré való fejlesztése), oly módon, hogy az utólagosan beszerelt érzékelők (és az esetlegesen szükséges vezérlő) a gyári kijelzőpanelen jelezzék az első távolságot is? A gyári kijelzőpanelen láthatóak az első lökhárítótól való távolságot jelző (de jelen állapotában természetesen inaktív) kontúrjelek.

Válaszát várva, köszönettel, István

Sajnos nem, mert a gyári rendszer semmiféle hozzáférést, bemenetet nem ad számunkra, így nincs olyan radar, aminek ilyen kimenete lenne. Kiegészíthető radarral az autó, de az külön rendszer. Lehet kijelzője is, de gyakorlati haszna nincs, legalább is tapasztalatunk szerint elegendő a hangjelzés. Amikor parkol, igaz rápillant a tolatókamera képére, de figyelme az autó visszapillantóján van, a radar hangjelzésének sűrűsödése teljes mértékben elegendő a távolság felméréséhez.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Navit a futárnak

november 18., 11:31 Módosítva: 2016-11-26 07:04:27
0

Üdvözlöm!

Szeretnék egy futárszolgálathoz sofőrnek elmenni, Cegléd és környéke, kb. 60-70 km-es körzetben lenne az útvonalam. Ez nagyjából azt jelenti,hogy kb. 80 települést érinthet a napi munkám. Természetesen ez változó, hol az egyik kb. 20-at, hol a másikat.

Olyan navigáció kellene nekem, amibe mondjuk hang alapján be tudom vinni a pl. 100-120 címet, ami kb. 20 települést érint. A kiinduló, illetve az érkezési pontom Cegléd lenne, és a navi ezt nekem magától sorba tenné, hogy a leggyorsabban, egymásból következően, ezeket a helyeket, plusz utak, plusz kilométerek nélkül be tudjam járni. Tudna nekem ajánlani erre a célra valami megfelelő készüléket?

Válaszát előre is köszönöm! Kovács Tibor

Tudomásom szerint nincs ilyen készülék, persze teljes felelősséggel csak a Garmin termékeiről tudok nyilatkozni. Általában és a Garmin esetében, hanggal csak bizonyos menüfunkciók érhetők el, a címbevitel sajnos nem. Hanggal bejuthatunk a címbevitel menübe, de ott már kézzel kell beírni a címet.

Az útvonal optimalizálás több címre működik, szinte az összes készüléken, de nem határozható meg szám szerint a bevihető címek száma. Erre a célra rendelkezésre egy operatív memória terület, ami addig, amíg nem telik be, optimalizál a készülék. Elképzelhető, hogy 50-100 címet is optimalizálhatunk, ha azok nagyon egyszerű útvonalat képeznek, de előfordulhat, hogy 3-4 címet sem tud megoldani, ha abból bonyolult útvonalat kell csinálnia. Ismeretem szerint hazánkban nem kapható ilyen igénynek megfelelő készülék.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Leállt a Corolla

november 16., 10:44 Módosítva: 2016-11-18 17:57:58
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

Toyota Corolla (2008) 1.6 benzin lopásgátlója leállította a motort menet közben, mert lemerült a jeladóban lévő elem (Renata CR2477N). A kocsit trailer-el kellett hazahozni. Itthon a találtam hozzá elemet és megpróbáltam beindítani a kocsit, de nem reagál semmire csak villog az elakadásjelző.

A jeladón van egy kis gomb amit ha nyomva tartok pirosan kezd világítani, majd átvált zöldre. Ezzel szórakoztam egy ideig de nem történt semmi. Az lenne a kérdésem, hogy ezt a problémát csak autóvillamossági szakember tudja megoldani vagy én is ki tudom valahogy kapcsolni a lopásgátlót?

Előre is köszönöm.

Gyári eszközként nincs ilyen, ami villogtat és főképpen menet közben leállítaná a járművet. Valaki, valamikor utólagos védelmet építtetett az autóba, amit számomra az elem típusa is alátámaszt, mert ez nem egy általánosan használt elem.

Meg kell tudni a beépített szerkezet típusát és megkeresni a forgalmazót vagy beszerelő szervizt, hogy segítsenek. Esetleg a távkapcsoló kinézete szerint tudja azonosítani, vagy az autó papírjai között keresgetve találhat valami használati utasítást, kódkártyát, esetleg valamilyen matricát az autó ablakain. Ha semmit nem talál, kérem, küldjön egy fotót a távkapcsolóról.

Meglepő számomra a leállítás ténye, mert nincs olyan immobiliser vagy rablásgátló, ami leállítja menet közben a járművet, ha lemerül az elem a vezérlőjében. Ha van, akkor az hiba és veszélyes. Ha sikerül riasztószervizbe eljutni, bíráltassa felül szakemberrel a védelmi eszközét.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Nyomkövető használhatosága gépkocsiban

november 6., 10:08 Módosítva: 2016-11-16 17:57:26
41

Tisztelt Kütyüdoktor!

Facebook- és Google-reklámokban nagyon nyomul mostanában egy apró készüléket ajánló oldal. Sajnos nagyon kevés véleményt lehet idehaza olvasni róla, ezért kérdezem Önt, hogy van-e tapasztalata a készülékkel kapcsolatban. Én gépkocsiban használnám, elsősorban lopás kockázatainak csökkentésére.

Mivel csupán bluetooth-on keresztül kommunikál a párosított mobil eszközzel, ezért meglehetősen korlátozottnak érzem a használhatóságát. Létezik ugyan valamiféle közösségi felület is az ilyen eszközökkel rendelkezők számára, de nem tudom, hogy ez mennyire működik kishazánkban.

Véleményét szívesen venném! Köszönettel: Sándor

Ez a szerkezet egy kulcskereső, nem biztonságtechnikai eszköz, aminek használati értékére az árából is következtethetünk, autóban nem használható. Mivel Bluetooth kommunikációt használ, így 10 méteren belül találja meg az adóját, azaz a kulcsot, ami nem lenne komoly autókereső megoldás.

A távelérésre, azaz helymeghatározásra a GSM pager a megoldás. A GSM pagerről SMS-ben lekérdezhető a jármű pillanatnyi helyzete, ami megjeleníthető akár az okostelefon térképalkalmazásában is. Ez egy nagyon hasznos védelmi kiegészítő, de ára közel sem ilyen kedvező, mint a fent említett kulcskeresőé. Az autó védelmére autóriasztóban gondolkodjon, vagy rablásgátlós immobiliserben, ami valós védelmet nyújt.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Tempomat utólag

november 1., 20:13 Módosítva: 2016-11-01 20:13:51
0

2006-os gyártású Opel Astra Classic II-m van 1.4-es motorral, és több helyen is érdeklődtem már, de azt mondták hogy nem lehet megoldani. De viszont elég sokat használom az autót hosszú távú utakon és kényelmetlen az utazás tempomat nélkül. Esetleg tudnának ebben segíteni nekem hogy mi lehetne a megoldás erre a problémára?

Segítségüket előre is köszönöm. Gábor

A gyárit valóban nem lehet, vagyis nem érdemes utólag beépíteni, de utólagos tempomat 140 000 Ft-ért elérhető. Az utólagos, használati értéke teljes, tökéletesen működik.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Nem alszik el a belső világítás

október 27., 11:19 Módosítva: 2016-11-02 17:59:02
0

Kedves Kütyüdoktor!

Van egy 2009-es évjáratú benzines H Astránk (Ecoflex) és ajtónyitásnál felkapcsolódik a belső világítás, amit sehogy se lehet lekapcsolni, kapcsolóval sem. Lehet erre valami megoldást találni? Köszönöm válaszát!

Üdv: Mariann

Nagy valószínűséggel valamelyik ajtónyitás érzékelő kapcsoló eltört. Az autó úgy látja, mintha nyitva lenne az ajtó. Ha van riasztó az autóban, akkor a motor- és csomagtér kapcsoló is lehet a hiba okozója.

Ellenőrizze a kapcsolókat, szabadszemmel is látható, ha valamelyik törött, deformált. Ha mind jó, akkor a kapcsolók vezetékét kell végig mérni. Sérülhet a vezeték, ha lakatolták az autót, lakatosmunka közben, ha nem hajtják félre a gyári köteget, előfordul, hogy a melegtől a vezetékek szigetelése sérül.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Tempomatot utólag

október 20., 17:36 Módosítva: 2016-10-31 08:59:55
172

Tisztelt Kütyüdoktor!

Menyasszonyommal vásároltunk egy 2004-es (még a facelift előtti E12-es) Toyota Corolla-t. Az autó Sol felszereltségű 1.6-os, még a bovdenes gázpedállal. Mivel sokat utazunk hosszú távokon, ezért kényelmetlenné vált a tempomat hiánya.

Mindenképpen bontott, de gyári alkatrészt szeretnénk (a kormány mögötti burkolat cseréjét is beleértve). Sajnos nem találtam sehol sem információt, hogy van-e valami előkészítés az autóban, vagy ha nincs, megoldható-e a beszerelés "gányolás" nélkül.

Válaszát előre is köszönjük! Kata&Dávid

A gyári kiegészítőkről nem tudok információt. A tempomat autótípusonként különböző megoldással létezik. Az Opel esetében sokszor csak egy indexkart kell cserélni és engedélyezni a komputeren a funkciót, de vannak autótípusok, amiben semmi előkészítés nincs.

A helyzet annyira szerteágazó, hogy néha autótípuson belül még évjáratonként is van változás, amit én, mint kívülálló nem tudok követni, erre csak a márkaszerviz szakembere tud válaszolni. A bontott alkatrészektől mindenkit óva intek. Ha ebben gondolkozik, akkor is egy szakemberre kell támaszkodjon, nem szabad bontóban vásárolni, hiszen honnan tudnák, hogy mik kellenek hozzá. Ha a szerelő adja a megoldást, akkor adjon mindent, Ön csak a teljes munkát rendelje meg, de ne vigyen alkatrészt, mert mindig kimarad valami vagy nem megfelelő.

Az utólagos tempomatok védelmében csak annyit, hogy igen messze esnek a gányolás fogalmától. Személy szerint előbbre helyezem például a Waeco utólag beépített tempomatját, mint egy bontott szettet. Az ilyen szolgáltatásokat kínáló cégek, mint a tempomatszerelés és mint például mi szakemberek vagyunk, akik olyat ajánlanak, amihez értenek, így nem gányolunk, hanem szerelünk. A keresőbe beütve több tempomatos céget is talál, közöttük van az, akinek a terméke tökéletesen illik majd az autójába és illik az Ön elképzelésébe is. A bontott, ha az minden elemét tartalmazza közel sem lesz olyan olcsó, mint amire gondol. Minden elemet nem tartalmaz majd, hiszen sok autónál a tempomattal szerelt változatba a kábelköteg is más, olyan szerelő pedig nincs, aki kicserélne egy köteget három vezeték miatt, így az sem lesz gyári. Az utólagos tempomat gyártói általában beszállítói az autógyárnak, így, ha valamiben különbözik a gyáritól, az a kapcsoló, de sok esetben még az sem.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Susogás - Avagy orkán a Polóban

október 13., 11:28 Módosítva: 2016-10-20 17:54:33
0

Kedves Kütyüdoki!

Azzal a problémával fordulnék önhöz hogy a '97-es Polo Classicom (AEX klíma nélkül) olyan 90km/h körül susog. Pontosabban a levegőbeömlőkből jön olyan zaj mint mikor egy videóban fúj a szél, és a hideg zúg is bevág rajtuk pedig minden el van zárva (és a ventillátor is ki van kapcsolva). Mikor ki van minden kapcsolva, olyankor (üzemszerűen) bejuthat levegő rajtuk keresztül? Mi lehet ennek az oka? Merre szedi a levegőt?

Válaszát előre is köszönöm! Zoltán

A nyitott szellőzőn keresztül a menetszél természetesen bejut a kocsiszekrénybe, itt csak egyetlen kérdés, hogy mennyire. A nyitott rendszer egyetlen ellenállása a ventilátor lapátja, egyébként egy cső, ami még ráadásul susogó hangot is ad az átáramló levegő miatt. Ha ez a zaj kicsi, akkor normális, ha nagy, akkor hallani kell a hibakereséshez.

Minden autó szellőztető rendszerén van belső levegőkeringtető fokozat. Ebben az állásban elzárhatjuk a külső beömlőnyílást, így meg kell szűnnie a zajnak és a levegő beáramlásnak. A lezárt szellőzés nem túl jó, mert a kicsi belső térben hamar elhasználja egy ember is a levegőt, ez a funkció csak rövid időre ajánlott, például akkor, amikor egy poros úton halad vagy kellemetlen szagú autó mögé kerül.

Kapcsolja be a próba idejére a belső keringtetést. Ha megszűnik a zaj, akkor valóban kintről jön a menetszél hatására. Ha van rá módja hasonlítsa össze azonos típusú autóval, ebből megtudja, hogy az autótípus sajátossága vagy egyéb hiba. Ha csak az Ön járműve ad ilyen hangot, akkor lehet a beömlő cső szétcsúszása vagy szigetelésének hiánya. A csőre zajcsillapító lapot ragaszt a gyár vagy hálót húz, ami csökkenti a műanyagcső rezgését, így csökkentve a szélzaj felerősítését vagy továbbítását. ha valami módon a rezgéscsillapító hiányzik, az lényeges zajszintemelkedést eredményez.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Milyen kamerát tegyek az autóba?

október 10., 11:07 Módosítva: 2016-10-13 13:52:44
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

Szeretném kikérni a véleményét, hogy milyen fajta autóba beépíthető kamerát vegyünk az autóba. Az egy hete megvett autónkat este végighúzták egy kulccsal. Mivel nem vagyunk otthon ebben a témában ezért szeretném megkérdezni, hogy mely kamerák azok amelyek álló helyzetben is, tehát nem járó motornál is készít felvételt, illetve melyik az amely este, közvilágításnál is viszonylag jó minőségű felvételt készít.

Előre is köszönöm a válaszát!
Üdvözlettel: Gyula

Kedves Gyula!

Összetettebb a probléma. Az autóban elhelyezett kamera, még, ha működne is egész nap, nem feltétlenül készítene értékelhető felvételt. Az alapprobléma, hogy egy irányba néz, látószöge széles, de nem annyira, hogy körbe lássa az autót.

Az utastérben elhelyezett kamera nem biztos, hogy látná a rongáló arcát, hiszen magasabban van, mint az autó teteje, így kilóg a képből. Persze lehet célzottan elhelyezett kamera a speciálisan leparkolt autóhoz igazítva, de van más probléma is.

Ön nem készíthet felvételt az utca emberéről, hiszen személyiségi joga mindenkinek van. Jelentősen több becsületes embert figyelne meg a kamera, mint rossz szándékú elkövetőt. Magánemberként nincs joga megfigyelni a szomszédok vagy ismeretlenek mozgását, felvételt csak a felvételen szereplők beleegyezésével készíthet, a felvételek rögzítése, tárolása, megsemmisítése és felhasználása szigorúan szabályozott hazánkban.

Közel sem biztos, hogy egy eljárás során a jogszerűtlen felvételt elfogadná a hatóság. Az autó teljes megfigyeléséhez egy külső kamerára lenne szükség, ami valóban láthatja a járművet és annak közvetlen környékét, de ez is közterületet figyelne és arra nincs joga. A megfigyelést, arra szakosodott biztonsági cég végezheti csak, szigorú előírások betartásával és a felvételt sem nézheti meg senki csak az arra feljogosított hatóság, bíróság.

Gondolom, most mindenkinek a menetrögzítő kamera jut eszébe, hogy az vajon jogszerű-e. Az alapvető különbség, hogy nem egy telepített, adott helyhez tartozó megfigyelésről szól a menetrögzítő, de a felvétel felhasználása ebben az esetben is szigorú szabályozás alá esik. Sajnálom, de a rongálásra nincs ennyire kézenfekvő megoldás.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Megbízható adatokat adnak a GPS-ek?

október 5., 10:18 Módosítva: 2016-10-11 06:16:15
38

Üdv!

Egy kerékpárral rendszeresen megtett útvonal hosszának az ellenőrzése céljából azt ma GPS-szel mértem meg. Köztudott, hogy a kerékpár sebességmérője a kerék fordulatszámából, a kerület hosszával szorozva számítja ki a sebességet és a megtett távot. Ha nem pontosan adjuk meg a kerületet, nem lesz pontos a mért adat.

A GPS mérési technológiáját nem ismerem, viszont a mai mérésem erős kétséget ébresztett a megbízhatóságában. Az történt ugyanis, hogy az általam addig 6 km-esnek mért távon odafelé több mint fél km eltérés mutatkozott a kerékpár computer és a GPS között, viszont visszafelé a kerékpár újra ugyanazt a távolságot mérte, de a GPS az odafelé 6 km-nek mért helyett már 6,3 km-et mutatott, aminek az oka előttem rejtély. A kerékpár computeren ha 1 cm-t tévedek a kerület megadásában az úgy 0,5 %-os hibát okoz, a 6 km-n fél km ennek viszont a sokszorosa, ekkorát viszont én nem tévedtem, a kerületi adatot újra lemérve biztos vagyok benne, hogy az 1 cm-en belül van az esetleges eltérés.

Mivel a GPS önmagával sem egyező adatokat mutatott, szerintem túlságosan nagy a bizalom a GPS adatok felé. Mostantól én nem fogom azokat etalonként kezelni, legyen az megtett út vagy éppen sebesség. Igazam van, vagy Önnek más a véleménye?

Tisztelettel: Sándor

Kedves Sándor!

Egy átlagos GPS készülék gyári adata szerint 5-15 méter a pontossága, amit a vétel megfelelősége mindkét irányban befolyásolhat. Ha egy mező közepén állunk és semmi nem takarja az égbolt műholdjait, ez lehet 4-5 méteres pontosság is, de egy völgyben, kedvezőtlen műholdállásnál leromolhat 30-50 méterre.

A mérés pontosságát befolyásolja, ha városban, házak között próbálja, hiszen az épületekről visszaverődő fals jelek, fals értéket eredményeznek. Kerékpáron, akár Ön is kitakarhatja, azaz ronthatja a műhold jelét, ami szintén pontatlanságot okoz. Kerékpáros készülékeke rendelkeznek egy pause funkcióval, amikor Ön megáll, a mérés is leáll, majd elindulva csak késleltetve indul a mérés, miután a készülék érzékeli az elindulás tényét.

Általában, városi használat során is elérjük a 10 méteren belüli pontosságot, ami a navigációhoz több mint elég, de a távolság pontos mérésére sajnos nem. Amikor a pontos helymeghatározás a cél, a műholdak jelén kívül földi állomás jelét is számba veszik, amire egy átlag GPS készüléknek nincs szüksége. A precíz távolságmérés megmarad a kerékpárkomputer feladatköre, ha az alkalmas a pontos kalibrálásra, az átlagos GPS pedig navigációs célokra és a kerékpározás egyéb paramétereinek nem tökéletesen pontos, de a felhasználásnak tökéletesen megfelelő rögzítésére.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Recseg a rádió

október 3., 10:51 Módosítva: 2016-10-07 06:47:06
2

Üdv, egy 1995-ös Suzuki Swiftet vettem, piaci rádió, gyári hangszórók, recsegett, kicseréltem Krüger & Matz Rádióra, illetve hangszórókra, de a recsegés fent áll továbbra is, álló motornál semmi, amint bekapcsolom a fűtőventilátort, vagy beindítom az autót, rögtön tompa zene mögötti recsegés hallható.

Antenna testelést ellenőriztem, antenna kábelt kisípoltattam, gyújtókábeleket újra cseréltem. Az antennához beépítettem egy erősítőt, ez segített a dolgon, azóta csak tompa a recsegés, egyébként hallgathatatlan volt, de így is zavaró. Mi okozhatja még a problémát?

Köszönöm. Üdv, Patrik

Kedves Patrik!

Valami elromlott az autóban, aminek jele, hogy recseg a rádió. Ez lehet egy korrodált testkábel, egy sérült vezeték, kontakthiba. A zavarra nincs egyetemes megoldás, sajnos a hibát meg kell keresni, ami sokszor időfaló művelet. Nem a rádiónál kell a zavarszűrést elvégezni, hanem a hiba okát kell megszüntetni, hiszen ha még nincs baj, majd lesz, ez az előjelzése.

A recsegő, motorfordulattal összefüggő zavarnál elsőként az akkumulátor és a karosszéria közötti, majd a karosszéria és motor közötti testkábel megfelelőségét ellenőrizném, ezek az általános hibák. Bármilyen furcsa, de okozhat zavart a motorháztető zsanérjának korrodálása is. A motorháztető árnyékolásként terül a motor fölé, amit csak akkor tud ellátni, ha a zsanérjain keresztül testelődik a karosszériához.

Volt hasonló problémánk, amikor az előző tulajdonos egy fordulatszámmérőt szerelt az autóba, de az eladáskor kivette, a bent maradó kábel viszont bevezette a zavart a belső térbe, mint egy jó antenna. Nincs tanácsom, ami használható, de szívesen megnézzük és segítünk a hibakeresésben.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Indításkor csak második próbálkozásra röffen be az autó

szeptember 20., 13:19 Módosítva: 2016-10-04 06:31:28
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

2007-es évjáratú, 1,4 benzines Kia Cee'd gazdája vagyok (~140 ezer km - 1 éve, 120 ezer km-rel vásároltam). Újabban előfordul - mondjuk 10-ből 1-szer -, hogy indításkor csak második próbálkozásra röffen be az autó, habár az önindító rendesen teszi a dolgát. Elvittem szerelőhöz, ahol az immobiliser tekercs hibáját valószínűsítették, ezért telefonos beszélgetésünk alapján gyárira cserélték.

A csere közben kiderült, hogy az előző tulajdonosok egyike is belefuthatott a problémába, ugyanis valami áthidalás-átkötés volt az immobiliser környékén. Mindenesetre a gyári egységre történő csere megtörtént, viszont napokon belül újra jelentkezett a probléma.

Egyeztetve a szervizzel, végül visszaszerelték az eredeti alkatrészt - hiszen az új nem oldotta meg a problémát és saját bevallásuk szerint, ha hosszabb időre ott is hagynám az autót, akkor sem tudnák 100%-os bizonyossággal bemérni azt, így jelenleg ugyanott tartok, mint a javítás előtt. Érdeklődni szeretnék, hogy ebben az esetben mi tévő legyek? Hová vigyem az autót? Nem szeretnék egyszer csak egy parkolóban maradni, mert egy idő után egyáltalán nem indul majd az autó (gondolom, hogy erre is megvan az esély)

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel:  Pál

Ennek a hibának a behatárolása és javítása teljes mértékben a márkaszerviz feladata. Egy autó elromlott és a szerviznek minden a rendelkezésére áll ahhoz, hogy megjavítsa. Van computere, dokumentációja és van cserealkatrésze, bár kedve nincs, az látszik a hozzáállásból.

Keressen másik szervizt, akik a kötelező szerviz olajcseréjén kívül értenek az autóhoz is. Sajnálom, de van ilyen, mivel néhol nem fizetik meg a szakembert, így kis fizetésért kis hozzáértés jár, de biztos vagyok abban, hogy ebből van kevesebb és a következő szerviz megoldja.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Kattog a relé

szeptember 15., 15:05 Módosítva: 2016-09-20 17:57:06
0

Tisztelt Kütyüdoki!

Van egy Škoda Fábiám 2002 1,9 sdi. Olyan problémát produkál, hogy ha mindkét ajtót becsukom elöl, akkor az ajtó aljában lévő piros lámpa ugye normál esetben elalszik. Na most nekem nem alszik el, hanem elkezd vibrálni mindkét ajtó lámpája és kattog egy relé a műszerfal alatt valahol, elég tempósan. De ha kiveszem bármelyik ajtó lámájából az izzót akkor becsukáskor ez a kattogás megszűnik. Csak így sajna ugye nyitott állapotban izzó hiányában nem világít, de így a másik ajtó tökéletesen működik.

Az izzó mindkét ajtólámpában az előírt 12V 5W-os. Központi zár az autóban van, riasztó meg nem tudom h van-e. A bal oldali ajtónyitógomb mellett van egy kis piros led, ami villog ha lezárom az autót (csak kulccsal lehet, nincs távirányítója),de ez nem tudom h most a riasztó vagy csak így jelzi hogy le- e van zárva. Kérdésem, hogy mitől lehet ez?

Válaszát előre is köszönöm!

Sok minden okozhat ilyet, de a legvalószínűbb, hogy az ajtóátvezetőben eltört kábelek összeérnek. Sajnos az idő múlásával a kábel szigetelése elöregszik és kikeményedik, ehhez hozzájárul még az ajtónyitás okozta tekeredés és idővel eltörnek a kábelek. A csupasz végek összeérnek és bármilyen furcsa dolgot művelhetnek.

Főként a csomagteret érinti ez a dolog, mert ott nagyobb az igénybevétel, de az ajtóknál is rendszeresen előfordul. Sajnos nem elég összeforrasztania az eltört kábelt, mert a forrasztás merev, így nagyon hamar újra eltörik, ki kell váltani új vezetékkel a törött darabot. Nem számít jó munkának, mert nagyon kicsi a hely, nagyon rosszul lehet hozzáférni, otthon ne álljon neki, keressen egy autóvillamossági szakembert, aki természetesen méréssel is ellenőrzi, hogy ez a baj, vagy valami más okozza.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Hol az egyik, hol a másik ablak működik

szeptember 8., 17:54 Módosítva: 2016-09-16 09:15:22
33

Kedves Kütyüdoktor,

Elektromos ablakemelő problémával fordulok Önhöz. Az autó egy 2000-es évjáratú, Németországból behozott Toyota Yaris Verso, melyek bal első ablakemelője már a februári megvásárláskor is "kihívásokkal küzdött", hol működött, hol nem.

Az elején még egyszer-egyszer megmozdította az ablakot, de volt úgy, hogy lehúzott ablakkal kellett otthagynom az autót, mert fölfelé már sehogy sem akarta tenni a dolgát. (Mindeközben a jobb első ablaké rendeltetésszerűen tette a dolgát. A hátsó ablakok kézi emelősek.) Néhány próbálkozás után hagytam is, de eléggé hiányzott, mert elég ciki volt mindig kiszállni a drive-innél, illetve a mélygarázsok sorompóinál fizetni.

A gyanú hamar az ablakemelő kapcsolójára terelődött, de sajnos ilyen panelt itthon sem bontóban, sem újonnan nem kaptam. (A bal oldali ajtón lévővel működtethető mindkét első ablak, a központi zár, a jobb oldalin lévővel csak a saját ablaka.) Föllapozván az internetet, az AliExpressen rá is akadtam egész jó áron a szükséges(nek látszó) panelre, bár az alkatrész száma nem stimmelt, de az eladó megesküdött rá, hogy bizony ez az, ami kell nekem. A megrendelés után igen hamar meg is jött a holmi. Ajtó szétszed, kütyü beszerel, bal ablak működik, de jó! Jobb ablak? Az nem akarja. Na ne má'! Nem baj, majd a saját gombjával. De azzal sem! Régi visszaszerel: bal nem megy, jobb igen. Tehát nem az ablakemelő motorral, a mechanikával lehet a baj, hanem a folyamat vezérlésével. És itt megállt a tudományom. Mit lehetne tenni, hogy mind a bal, mind a jobb oldali ablakemelő működjön? Utóbbinál megelégedek a saját ajtón lévő gombbal is.

Köszönettel: Gábor

Kézenfekvő válasz lenne, hogy gyári kapcsolót kell beszerezni és beépíteni. A csere arra fényt derített, hogy a baloldalnak kapcsoló problémája van, amit megold a csere. Ellenőrizném az új kapcsoló bekötését.

A jobboldali ablak baloldali kapcsolója kell kapjon +12V-ot és negatívot. A kapcsoló elmenő vezetékeit (amik a jobboldalra mennek) alaphelyzetben testen tartja és amikor valamelyik irányba elbillenti a kapcsolót, akkor elemeli az egyik vezetéket és pozitív feszültséget ad ki rá. Mivel a saját ajtóról nem vezérelhető, gondolom, hogy nem tartja testen a két kábelt, így nem kap negatívot a jobboldali kapcsoló, amitől nem tud működni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Néha lemegy az ablak, néha nem

augusztus 30., 14:39 Módosítva: 2016-09-09 06:34:29
0

Adott egy 2002-es Opel Zafira A (2.0 Diesel, Y 20 DTH), melyben 4 elektromos ablak van. Először azt tapasztaltam, hogy a jobb hátsó néha működik, néha nem. Majd egyik hátsó sem működik, ekkor a 17-es számú biztosíték cseréje megoldotta a problémát, majd történt olyan is, hogy egyik ablak sem működött, ekkor a 17-es és 20-as számú biztosítékokat is cserélnem kellett.

Majd jelenleg ott tartok, hogy az első ablakok stabilan működnek, de a hátsók nem, és ahogy cserélném a 17-es számú biztosítékot, akkor az levett gyújtás mellett is azonnal elfüstöl, ahogy beteszem. Próbáltam lehúzni az összes ablakemelő kapcsolót és így biztosítékot cserélni, de így is elfüstölt egyből (gondolom nem a kapcsolók zárlatosak). Tippem szerint valamelyik kábel letestel, jól gondolom?

Üdv: Miklós

Lehet a hiba okozója az ajtóátvezetőben eltört kábel. Az ajtónyitást okozta sok tekeredéstől egy idő után eltörhetnek vezetékek és összeérve zárlatot okozhatnak. A hiba lehet a hátsó, de lehet az első ajtóátvezetőben is. Nem elég összeforrasztani a kábel, mert a forrasztás kemény és hamarosan mellette újra eltörik. A hibás vezetéket ki kell váltani egy darabon új kábellel.

Ha volt lakatosmunka az autón, akkor annak környékét is érdemes megvizsgálni. Sokszor előfordul, hogy lakatosmunka során kívülről hegesztik az autót, de a belső kábelköteget nem húzzák félre és az a hőtől károsodik, így lehet hibaforrás ez is. Ha nem talált semmilyen rendellenességet, akkor jön a szakaszolás. elsőként a hátsó ajtó átvezető csatlakozóját kell lehúzni, így függetleníti az ajtóban lévő részt. Ha a zárlat fennáll, akkor a biztosítéktáblától elindulva kell keresni a zárlatot, követve a kábelköteget. Ne használjon nagyobb biztosítékot a hibakeresés során, mert az tüzet okozhat, hiszen a kábel keresztmetszetére van méretezve a biztosíték.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Nem tudom kikapcsolni az ajtónyitási funkciót

augusztus 15., 10:57 Módosítva: 2016-08-30 14:51:09
0

Az új C-Max gépkocsin nem lehet kikapcsolni az ajtónyitással járó funkciót, amely eredményeként a helyzetjelző lámpák és a műszerfalvilágítás bekapcsolódik. Milyen módon lehet kikapcsolni ezt a funkciót?

Tanácsokat előre is köszönöm!

Mivel autóspecifikus a kérdés, megkérdeztem a Ford Solymár szakemberét.

A C-Max felhasználói testre szabását három szinten lehet elvégezni.

1. Kombinált műszerfal menüjében ügyfél által is elérhető beállítások. Műszerfal menüben ez a funkció nem kapcsolható ki, európai piacra így konfigurálták az összes modellt.

2. Szakszervizben, gyári diagnosztikai műszerrel a központi konfiguráció bizonyos paraméterei megváltoztathatók. Ezen a felhasználói szinten sem lehet kikapcsolni ezt a programot.

3. Gyári mérnökök, műszaki oktatók egyéni belépőkóddal mindent át tudnak állítani a központi konfigurációban. Ha nagyon zavarja a gk használóját ez a sajátosság, vegye fel a kapcsolatot a Ford Hungária műszaki osztályával és ha tudnak, segítenek neki.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Riasztót kötnék a Puntóba

augusztus 10., 11:16 Módosítva: 2016-08-12 16:35:22
0

Tisztelt doktor úr.

Van egy szeretett Fiat Puntóm 1.2-es, 16 szelepes, 2000-es évjárat. A riasztó bekötésével nagyon sokat szenvedtem mivel késleltetett a belső világítása de hosszas olvasgatás után talán megtaláltam a megoldást. A belső világításra kötöttem az ajtó nyitás érzékelő szálat. Viszont észrevettem, hogy a csomagtartóra nem riaszt hisz a belső világítás sem reagál mikor nyitom. Most egy szálat behúztam a csomagtér világítástól a riasztóig, így már a belső világítás is kapcsolódik a csomagtartó nyitásra ill. a riasztó is reagál a nyitásra.

Kérdésem az volna, hogy az autó fedélzeti computerét nem zavarhatja meg hogy arra az ajtóra is kapcsolja a világítást?

Válaszát előre is köszönöm.

A két bemenetet le kell választani két diódával. Az utastértől jövő szálba és a csomagtérből érkező vezetékre is teszünk egy-egy diódát, amiknek közös pontja megy a riasztóba. Ha bármelyik irányból negatív jel érkezik, az a diódáján keresztül a riasztóba jut, de mivel a dióda csak egyik irányba vezet, nem jut a másik irányba, ezért a csomagtér nyitása eljut a riasztóba, de nem kapcsolja fel a belső világítást.

A dióda irányát könnyű megjegyezni (szakemberek ne figyeljenek), a diódán lévő csík felől megy a negatív, így a csíkos fele mutat a belsővilágítás felé, illetve a csomagtér felé, a nem csíkos oldalakat kell összekötni és azok mennek közösen a riasztóba.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Hogyan kössem be a nyestriasztót

augusztus 3., 16:02 Módosítva: 2016-08-04 12:52:53
0

Kedves Kütyüdoki,

12 voltos nyestriasztót szeretnék beszerelni, viszont nem tudom, hogy melyik a 15-ös "kábel" (Klemme 15 van a leírásban).

2015-ös Swiftem van. Előre is köszönöm a segítségét.

Üdv Gábor

A 15-ös jelölés a gyújtáson megjelenő áramot jelzi. A nyestriasztó beköthető állandó áramra, hiszen semmi baja nem lesz, ha állandóan működik, de szakszerűbb, ha csak levett gyújtásnál kezd működni. A biztosítéktáblában talál olyan pontot, ahol állandó áram és gyújtásram köthető. Ha a nyestriasztó pozitív kábelét az autó állandó áramára, a negatív kábelét gyújtásáramra köti, akkor csak levett gyújtás esetén fog működni.

Ha gyújtáson van az autó, akkor a nyestriasztó pozitív és negatív kábelén is 12V lesz, így nem működik. Ha leveszi a gyújtást, akkor a nyestriasztó pozitív kábele pozitívon lesz, míg a negatív kábele valamilyen fogyasztón keresztül (pl. egy izzó) testre kerül és működni kezd. Mivel a nyestriasztó fogyasztása csekély, így ez a megoldás is működik. Relézheti is a tápellátást, amikor egy relét úgy köt be, hogy az gyújtáson meghúz és megszakítja a nyestriasztó tápellátását. Ha mindezt bonyolultnak tartja, akkor bekötheti állandó áramra az akkumulátornál (biztosítékkal), működhet állandóan, mert a mi fülünk nem hallja a motortérben sípoló hangot.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Széles autó, keskeny bejárat

augusztus 2., 11:08 Módosítva: 2016-08-08 12:57:16
0

Kedves Kütyüdoktor!

Az alábbi problémával fordulok önhöz: adott egy európai méretekhez képest széles amerikai személyautó, és egy amerikai méretekhez képest keskeny garázskapu. Az autó csak úgy fér be a garázsajtón, hogy ha mindkét külső tükre be van hajtva, és amikor a garázsajtón áthalad az ember, akkor az ajtófélfák és a felhajtott tükrök között van mindkét oldalon 2-2 cm távolság, belül a garázs azonban mar tágasabb. Mivel sem a tükrök, sem a karosszériás munka nem olcsó, meg itt az Egyesült Államokban sem, ezert minden egyes alkalommal a guta kerülget, amikor az autómmal be vagy ki kell állni a garázsból.

Ha van rá lehetőség, akkor meg szoktam kerni valakit, hogy, mint a földi irányítók a reptereken, akik a betonon integetnek a repülő pilótájának azokkal a kis világító rudakkal, hogy jó helyen van-e a gép, nekem is segítsék a beállási műveletet, hogy nehogy a tükör, vagy a kocsi oldala bánja, hogy nem tudtam kiszámolni azt a két-két centit oldalanként. Ugyanakkor ez nem mindig járható út, és a garázskapu szélessége sem növelhető!

Ezert kérdésem a következő: létezik-e olyan eszköz normális áron, ami megfelelően értelmezni tudja az autó helyzetet a garázskapu ajtófélfájához képest és erről valamilyen vizuális információt tudna megjeleníteni az embernek, mondjuk a garázs belső, a vezetővel szembeni falára erősített eszközzel (pl piros fényjelzés ha nem jó, zöld ha igen) Próbáltam keresgetni fórumokon, és sok ember panaszkodik ugyanerre a problémára, de épkézláb megoldást meg nem talált senki sem, ahogy olvastam.

Várva mielőbbi válaszát, Laz

Kaputechnikával foglalkozó cégek szerelnek olyan lézeres egységet, ami lámpával jelez, ha az ajtófélfát megközelíti az autó, ez is lehet megoldás.

Egy ismerősöm hasonló problémával szembesült és nála a tükör lett a nyerő ötlet. Két teherautó tükröt szerelt fel a mennyezetre és abból mindent lát a beállásnál. A teherautó tükör nagyméretű és domború, így teljes egészében mutatja az autót és a bejáratot.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Fedélzeti kamerát szeretnék

július 28., 10:00 Módosítva: 2016-08-02 11:14:27
29

Tisztelt Kütyüdoki,

Sokat autózom munkám miatt és a nagy számok törvénye alapján előbb-utóbb kerülhetek olyan helyzetbe ahol egy fedélzeti kamera által rögzített felvétel bizonyító erejű lehet. A magyar jog megengedi fedélzeti kamera beszerelését és használatát? Milyen kamerát javasol a szélvédő mögé, ami megfelelő képet rögzít, ára nem a csillagos egekben van (de nem is a legolcsóbbat keresem). 

Köszönettel: Miklós

Kedves Miklós!

A menetrögzítő kamera használatára hazánkban (hangsúlyozom, hazánkban) nincs külön jogi kitérő, előírás vagy speciális szabály, ezért használata nem tiltott. A menetrögzítő kamera felvételére ugyan az vonatkozik, mint minden mozgó vagy állóképre, tehát az általános jellegű jogszabályok érvényesek.

Nagyon fontos kiemelni, hogy ez csak hazánkban igaz, külföldön lehet más a törvény, mint a szomszédos Ausztriában, ahol kifejezetten tiltott a használata.

A Polgári törvénykönyv szerint egy adott személyről történő felvétel elkészítéséhez az adott személy hozzájárulása szükséges. De mivel a menetrögzítő kamera által felvett anyagot nem nézzük vissza és ha nincs baj nem használjuk semmire, nem kell aláíratni az egész várossal egy beleegyező nyilatkozatot.

Más a helyzet, ha bekövetkezik a baj és használnánk a felvételt. Ha útközben valami vicces dolog történik és azt rögzítette a kamera, ne tegyük ki a videomegosztó oldalunkra, mert az magánfelhasználás, amihez szükséges az érintett személyek beleegyezése. Az érintettség nem csak azt jelenti, hogy az adott személy arca látszik a felvételen, hanem azt, hogy azonosítható és ebbe a kategóriába tartozik például autó rendszáma is. Ha a biztosító kéri a felvételt a kárrendezés megkönnyítése miatt, nem adhatjuk ki, csak, ha az érintett személy beleegyezik, hiszen a biztosító csak biztosító nem hatóság. Amennyiben viszont a bíróság kéri a felvételt egy vitás helyzet tisztázására, számára kiadható a felvételen szereplő személyek hozzájárulása nélkül is.

Összegezve, hazánkban használható a menetrögzítő kamera, de a kamera által rögzített felvétel nem használható fel semmilyen célra csak a felvételen szereplő személy hozzájárulásával, kivéve a bírósági eljárás. Ez a szabályozás országonként eltérő, így mindig tájékozódni kell egy külföldi út előtt a helyi adottságokról. Egy rossz, azaz gyenge minőségű felvétel nem lesz bizonyító erejű, ezért nem érdemes pénzt adni az olcsóbb termékekért.

Mi régebben Smarty kamerákat ajánlottunk, amikkel volt is pozitív visszajelzés vitás esetekről, de forgalmazása visszaszorult. Szerencsére a Garmin is belépett erre a piacra és átvette a Smarty helyét, nem is akármilyen funkciókkal. A menetrögzítő tulajdonságokon kívül menetbiztonsági funkciókat is kapott, így például jelez, ha az autó túl közel kerül az előtte haladó járműhöz és még a fix telepítésű sebességmérő helyeket is előjelzi.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Nem párosodik, hiába búgattam

július 20., 10:32 Módosítva: 2016-07-28 16:48:36
24

Kedves Kütyüdoktor!

Már több mint egy éve hajtom a drága fifikémet (Fiesta MK7, még az aston orr előtti, 2012-es 1.4, trend). Amikor megvettem fontos szempont volt a kényelmi funkciók hada. Mivel sokat megyek városban, évi 45 ezer km, és sokat telefonálok, napi 5-6 óra, kékfogas példányra tettem szert.

Migráns példány, franciául tud, de angolul megértjük egymást. Voltak kezdeti nehézségek, a multi kormány gombjai nehezen és összevissza működtek. Ezt orvosoltam wd40nel és 3 óra vezetőülés jógával. Viszont. A Bt remekül ment, tiszta a hangja, fel se tűnik senkinek h nem kézben van a telefon. Időnként, pár hetente meghülyült, nem akart működni. Ekkor nem párosodott, hiába búgattam. Feltűnt, hogy ilyenkor a kis böfögő ember gombra sem reagál, pedig ha véletlenül megnyomtam mindig franciául érdeklődött a hogylétem felől. De ilyenkor teljes sztrájk, se kép se hang.

A rádió ment, szólt az fm, de nem tudtam összecsatlakozni. Pár perc/óra és parkolás után megjavult. De múlt héten teljesen feladta. Azóta kétségbe vagyok esve. Hova menjek? Márkaszerviz? A kormányon lévő gombok javítására irreális árat mondtak. Maszek szerviz? Elzavartak, hogy ők nem ampervadászok, nincs erre idejük. Jó autóelektromos kontaktom nincs. Elkezdtem bújni a netet, és hamar megtaláltam a sorstársakat.

Kiderült, ez nem egyedi hiba, elég sokan küzdenek vele. Első tipp az aksi kikötése volt, így resettel a bt adapter és működni fog. Ez nem vált be. Ezek után jött az anomália. Többen írták, hogy melyik biztosítékot kell kiszedni. Ezen felbuzdulva lekaptam a bizti fedelet, és konstatáltam, ott ahol ők mondják nekem nincs semmi. Üres. Na még egyszer. Olvastam, néztem, de egyszerűen nekem ott nincs biztosíték. De akkor hogy ment eddig?

A youtube-on van fent videó, hol találom magát az adaptert (kesztyűtartó alatt, egy nagyobb discman forma) de azt lebontani egy laikusnak hazardírozás. De majdnem sikerült. Ekkor tovább netezve megtaláltam egy leírást, hogyan kell frissíteni a softwaret. Elkezdtem regisztrálni, de nem engedi, csak az amerikai és kanadai példányokat.

Ennyi leírás után a következők a kérdéseim:

1. rakjak biztosítékot oda, ahol kéne legyen, de nincs?

2. próbáljam meg szétkapni a bt adaptert?

3. hagyjam a francba, menjek guruhoz mert csak elrontanám?

4. ha igen, akkor vajon mennyi lesz? vertek már át többször, nagyon kellemetlen érzés. már vagy 8 szerelőm volt, még a márkaszerviz is trehánykodott... Köszönöm a rám fordított idejét, elnézést a jókais terjedelemért.

Megköszönöm, ha válaszol. István

Ha az akkumulátor levétele nem segített, akkor otthon nincs mit nézni és tenni a szerkezettel, biztosítékot tenni oda, ahol nem volt semmi értelme, mert ki nem esett a helyéről az biztos. Márkaszerviz vagy márkára szakosodott szakszerviz lesz a megoldás.

Vannak olyan szervizek, a márkára szakosodott elnevezéssel, akik megvásárolták az adott autómárka javítóprogramját és főleg értenek az adott autótípushoz, hiszen ebből többet látnak. Az általános autószerviz természetesen a legnagyobb hozzáértéssel sem tud minden autóról mindent, így onnan egy ilyen speciális hibával valóban eltanácsolják az embert.

A szervizben lehet hibafelmérést, megállapítást is kérni és a probléma ismeretében lehet dönteni, hogy gyári új, vagy utángyártott, esetleg bontott alkatrészt választ, ha cserélni kell. Ha van szoftverfrissítés, azt is a márkaszervizre vagy márkára szakosodott szakszervizre bíznám. A frissítés alkalmával könnyen csinálhat nagy bajt az, aki még soha nem csinált ilyet, nem éri meg a próbálkozást. Egyik szervizzel sincs baj, ha a megrendelő előre egyezteti az árakat.

A baj mindig akkor van, amikor valaki kérdés nélkül leadja javításra az autót, majd csodálkozik, mert nem akkora összegre számított, mint amennyi a számlán áll. Hibamegállapításnak hívják és van valamennyi munkadíjvonzata, de legalább tudjuk, hogy mi a baj és dönthetünk, hogy mikor és mit szeretnénk megjavíttatni. Ha a szóban forgó Bluetooth egység javítása nagyon borsos, akkor vásárolni kell egy utólagos kihangosítót, ami egy kicsit jobb is, mint a gyári.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Utólagos DRL Golf III-ba

július 12., 15:50 Módosítva: 2016-07-20 10:33:54
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

Utólag beépíthető DRL világítást vásároltam (Golf III, ködlámpa helyére), azonban az interneten fellelhető információk/videók a szabályos (-nak mondott) bekötésről és működésről egymásnak néha ellentmondók, ráadásul gyári megoldásokból is többfélét látni az utakon. Ezzel kapcsolatban szeretnék segítséget kérni, mert az én értelmezésem a következő, de nem vagyok benne biztos, hogy ez megfelelő:

- autó indításnál automatán bekapcsol

- tompítottat felkapcsolva kikapcsol (helyzetjelzőre is van szabály?)

- indexre van szabályozás?

Az megengedett, ha az indexxel ellentétesen villog? (ha az index világít, akkor a DRL elhalványul vagy kikapcsol, ha az index nem világít, akkor a DRL teljes fénnyel ég) Elég közel van az indexhez, ezért annak a láthatóságát javítaná, ha elhalványulna.

Válaszát előre is köszönöm: Krisztián

Kedves Krisztián,

A régebbi, 1990-es KÖHÉM rendelet még megengedte a nappali menetfény és helyzetjelző együttes használatát, de a 2011-ben életbe lépett új rendelet már egyértelműen kimondja, hogy a DRL csak és kizárólag önmagában világíthat. Kivétel erre a fénykürt, a jelzés idejére bekapcsolva maradhat. Elektromos bekötésre vagy gyújtásra adásnál, vagy legkésőbb amikor beindult a motor (feszültség figyelős elektronika) föl kell kapcsolódnia.

Föl lehet szerelni a gépjárművet egy DRL-t kikapcsoló manuális gombbal, de a rendszernek olyannak kell lennie, hogy a jármű sebessége amint meghaladja a 10 km/órát, azok automatikusan visszakapcsoljanak.

Az irányjelzőre két szabály van.

1, Amennyiben a nappali menetfény és az irányjelző közelebb van egymáshoz mint 40 mm (ez lehet jelen esetben is) akkor két lehetőség van:

- kikapcsolódhat

- vagy csökkentett fényerővel világít az irányjelzés ideje alatt.

2, Amennyiben a nappali menetfény és az irányjelző egy lámpatestben van, azaz közös bura alól, egy helyről jön a fény, akkor a nappali menetjelzőnek tilos világítania az irányjelzés ideje alatt.

Üdvözlettel: Lumendoki – www.lumenet.hu

Lopásgátló az intelligens kulcshoz

július 12., 15:18 Módosítva: 2016-07-21 10:52:21
0

Kedves Kütyüdoktor!

Egy intelligens kulcsrendszeres, 2015-ös Nissan Qashqai-t szeretnék lopásbiztosabbá tenni, amit egy váltózár beépítésével kezdenék. Kérdésem az lenne, hogy érdemes-e az autó gyári lopásvédelmét és a váltózárat további eszközzel kibővíteni. Az intelligens kulcs jelének reprodukálhatóságát érzem leginkább az autó gyenge pontjának. Okot ad ez a rendszer a fokozott óvatosságra? Továbbá érdekelne, hogy váltózárak terén van olyan típus (Stiftes, Press & Lock...) amit ajánlana, vagy olyan amit érdemes kerülni? Segítségét előre is köszönöm!

Üdvözlettel, Hunor

A váltózár kiváló választás. Jelenleg két résztvevős a váltózár piac, az egyik a Diamond, a másik a Construct. A Diamond hazai termék, mindig van raktáron és, ha olyan autóval állunk szemben, amihez nincs, azt azonnal fejlesztik és legyártják, szóval rugalmasak. Sem biztonság, sem használatbeli különbség nincs közöttük, csak árban múlja felül a Construct a Diamondot, ami gondolom a hazai gyártásnak tudható be.

A kulcs, ahogyan Ön is írja, kényelmes kezelést biztosít, de valóban hagy biztonsági rést. Ahhoz, hogy továbbra is megmaradhasson a kényelmi funkció, közelítőkártyás immobiliser/rablásgátlót ajánlanék. A kulcs maradhat a zsebben továbbra is, ha az autónál van az immobiliser kódkulcsa megy az autó, ha eltávolodik, megáll, ha nincs ott, akkor nem is indul. Mindemellett érdemes az autó OBD csatlakozóját tiltani. Ezen a csatlakozón keresztül felkészült tolvaj hozzáférhet a gyári védelmi rendszerhez. Csak a gyárihoz! Sokszor kell kijavítani a félreértést, az utólag beépített védelmi eszközök nem érhetők el az autó diagnosztikai csatlakozóján keresztül, hiszen teljesen függetlenek attól.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még