Vételi hiba a Skodában

október 18., 15:11 Módosítva: 2017-10-18 15:25
111

Üdv Doki!

Škoda Oktáviám van. Használtan vettem, volt benne egy nem gyári autórádió. Azzal is nagyon gyengén vette a rádió adásokat.  Nemrég vettem bele egy komolyabb fejegységet. Tetőantennám van, de a helyi adón kívül semmit nem fog. Vásároltam egy belső antennát,  bekötöttem ahogyan kell. 12 voltot adtam neki és le is testeltem.

Világít rajta egy kis piros led tehát valószínű, hogy működik. Ezzel is ugyanaz az eredmény, semmilyen adót nem fog. Utolsó próbálkozásomban átraktam a párom Daewoojába a fejegységet és láss csodát, ott mindent fog.

Kérdésem, hogy lehet, hogy a belső antenna rossz vagy rosszul kötöttem be? A tetőantennát hogyan tudom letesztelni?

Köszönöm előre is a választ: Joco

Kezdjük az eredeti gyári antennával. A gyári antennához szükség van egy úgynevezett tápfeladóra, mert a gyári rádió az antennakábel melegpontján keresztül küldi a tápfeszültséget az antenna talppontjában lévő illesztő erősítőnek. Ezt a kis modult szinte mindig kihagyják a rádiócserénél. Az antenna a negatív pólust a felfogató csavaron keresztül kapja a karosszériától. Ha a csavar laza, vagy korrodált, akkor nem kap megfelelő tápfezsültséget.

Kapcsolja át a rádiót középhullámú sávra (AM), és ellenőrizze, hogy ott van-e valamiféle vétel (540kHz-en ad „recsegve” a Kossuth rádió). Ha nincs semmi csak néma csönd, akkor biztosan hibás az antenna kör, mert ez a hullámsáv nagyon érzékeny az antennára. Ha van vétel, de az FM sáv mégis gyenge, akkor valami zavarja a vételt. Ez lehet egy telefontöltő, bármiféle utólag beépített elektromos kütyü, ami olyan frekvenciát küld vissza az autó elektromos rendszerére, ami a rádióvétellel keveredve gyengíti azt.

Gondolja végig, hogy mi került be az autóba utólag, ami nem gyári és ellenőrzésképpen csatlakoztassa le az autóról.

A következő ötletem lett volna, hogy próbálja ki asztalon vagy másik autóba bekötve a rádiót, de ahogyan írja ezt már megtette, tehát feltételezem, hogy a rádió jó. Érdemes még megpróbálni másik antennával, bár ez is megvolt, de az erősítős antennákkal nincs jó tapasztalatunk, én tennék még egy próbát. Vegye ki a rádiót és az antenna helyére dugjon be egy félméteres vezetéket. Ez elegendő ahhoz, hogy a rádió megfelelően vegye az adásokat. Ha a darab vezetékkel sem működik jól és a rádió valóban jó, akkor biztos, hogy valami utólag szerelt elektronika zavarja a vételt.

Üdvözlettel, Kütyüdoki –www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

A határőrnek nem tetszett a kadmiumsárga lámpa. Igaza volt?

október 15., 11:34 Módosítva: 2017-10-17 06:18
246

Kedves Kütyüdoktor!

Nagyon tetszik a retro kadmiumsárga színű fény, ezért vásároltam az autómba nagy nehézségek árán Tungsram Duolux H4-es izzókat. Ennek az izzónak az a különlegessége, hogy egy sárga búra van ráhúzva magára egy nagyjából klasszikus H4 fényforrásra. Az izzó E-számmal rendelkezik.

Direkt belemélyedtem a jogszabályokba, és mindenhol azt az álláspontot találtam, hogy az első fényszórónak színtelen/fehér VAGY kadmiumsárga fényűnek kell lennie. Ezért azt gondoltam, hogy ilyen izzó mellett teljesen jogkövető vagyok! Ezzel ellentétben fél év után mégis belekötöttek a horvát-magyar határon hazafelé a színe miatt. Igaza volt a szervnek, vagy ő tudta rosszul?

Válaszát köszönöm!

Rosszul tudta.

6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet:

  • Távolsági, tompított és ködfényszóró: színtelen (fehér) vagy szelektív-sárga (köznyelvben ismert nevén kadmiumsárga)
  • Az első helyzetjelző lámpa: színtelen (fehér), vagy kadmiumsárga
  • A hátsó helyzetjelző és féklámpa: piros
  • A hátrameneti lámpa: színtelen (fehér) Beltéri világítás: színtelen (fehér), vagy kadmiumsárga
  • Oldal irányjelző: borostyánsárga

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Tükörfűtés utólag

október 5., 10:50 Módosítva: 2017-10-12 17:50
49

Tisztelt Doki,

Azt szeretném megkérdezni, hogy egy 12V 15W fűtőlapot a hátsó ablakfűtésre lehet-e kötni piggy back fuse holder segítségével.

Ha igen, mekkora legyen a biztosíték? Ha ez nem megfelelő Ön szerint, akkor a biztosítéktábla üres helyére lehet-e kötni a piggy backet és mekkora biztosítékkal? Mazda 323F Executive, 1998-as modellről van szó.

Megtisztelő válaszát előre is köszönöm, Üdvözlettel, Verne

A csatlakozás lehetőség szerint forrasztás legyen, ez a legbiztosabb csatlakoztatási forma, de mivel 15W nem jelent hatalmas terhelést, így az ön által említett megoldás is megfelel.

A biztosíték az autóban nem a fogyasztót védi, inkább a vezetékeket, ezért 2A-es biztosíték is megfelelő, ha a vezeték keresztmetszete ezt megengedi. Ellenőrizze, hogy a szélvédőfűtés gyári áramköre elbírja-e a plusz terhelést. Ha nem, akkor relével kell tehermentesíteni. A relé vezérlését kell a szélvédőfűtésre kötni, a kapcsolandó áramot megtalálja a biztosítéktáblán.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Ledes lámpát hátra?

szeptember 28., 11:46 Módosítva: 2017-10-05 17:54
229

Kedves Kütyüdoki!

Használható-e az alábbi linken látható, LED hátsó világítás / féklámpa jogszabály szerint? 

Köszönöm

Kedves Kérdező!

Világító és fényjelző berendezések, 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet, 37. § A világító és fényjelző berendezések alkalmazására és működésére vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek

4) A világító és a fényjelző berendezésekben csak a berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel rendelkező izzólámpát szabad használni.

Ennek értelmében a LED nem felel meg az előírásnak. A féklámpa lámpateste, ahogyan az index, a tompított és a távolsági fényé úgy van kialakítva, ahogy egy izzó világít, tehát körkörös fény vetülésére tervezték.

A LED, bár nagyon nagy fejlődésen ment és megy keresztül, az izzóhoz képest irányított fényt bocsájt ki, ami teljesen más vetített fényt eredményez, így a végeredmény elég labilis lesz. Lehet, hogy megfelel, lehet, hogy rosszabb és lehet, hogy zavaró lesz a mögöttünk haladó számára, ez csak attól függ, hogy az adott LED-es fényforrást hogyan sikerült legyártani.

A hivatalos válasz, hogy nem szabad LED-es fényforrást használni az autóban, kivéve belsővilágítás, csomagtér világítás. A LED fényforrásokat, amik fényszóróba, féklámpába, helyzetjelzőbe valók, a gyártók az OFFROAD felirattal látják el, ami annyit tesz, hogy közúti forgalomban nem használhatók.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Esőben világít a tolatólámpa

szeptember 22., 15:14 Módosítva: 2017-10-02 06:21
0

Kedves Kütyüdoki!

Olyan gondom van, hogy nagy esőzés közben elkezdett világítani mindkét tolató lámpám (Audi A4 2002). Ha gyújtást adok és felkapcsolom a lámpát, akkor nem világit, viszont ha indítok és jár a motor, akkor igen. Váltókart már megrángattam rükvercbe raktam stb, de a hiba nem szűnt meg. Mi lehet a megoldás? Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel, Marcell

A hibát okozhatja a tolatólámpa kapcsoló és annak csatlakozója, ha szigetelése sérült és a víz bejuthat. Ha a tolatólámpa nem teljes fényerővel világít, akkor a lámpát kell ellenőrizni, mert, ha a lámpatest testelése megszakad, kontakthibás, akkor az izzók áramköre egymáson keresztül záródik és olyankor bármi világíthat össze vissza.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Pörög, pörög a ventilátor

szeptember 19., 13:08 Módosítva: 2017-09-22 20:00
0

Tisztelt Doktor Úr!

'96-os, mk2-es, 1,8-as, benzines Mondeom ventilátora állandóan működik. Pontosabban a beindítást követően, szakaszosan, mindentől függetlenül, még hideg motornál is, leállításig. A hűtőkör hő jeladóját kiiktatva is megy a propeller. A ventilátor reléjét kihúzva leáll. Ott akadtam el, hogy a pörgettyűt a hűtés és a manuális klíma is vezérli. Kapcsolási rajzot - ebből a kategóriából - már nem egyszerű szerezni. Merre induljak el?

Köszönöm szépen! Valovics István

Mivel autó specifikus a kérdés, segítséget kértem a solymári szerviztől, íme a válaszuk:

Ennek a típusnak nincs külön hűtőventilátor hő kapcsolója. A motorvezérlő elektronika működteti relén keresztül, a bejövő jelek alapján. A hiba a motorvezérlő és a motorhőfok jeladó áramkörében van. Ez lehet kábelszakadás, jeladó hiba, vagy akár vezérlő belső hiba is. A motor bakelit termosztát- házában két jeladó van. A felső a motorvezérlő jeladója, az alsó a műszercsoport-é. Motorvédelmi stratégiája miatt az elektronika ha nem kap értelmezhető hőfok információt, folyamatosan járatja a hűtőventilátort!

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Állás után meg sem nyekken a Cruiser – az akkuval lesz baja?

szeptember 5., 10:54 Módosítva: 2017-09-20 06:28
3

Kedves Doki!

Nem tudom hozzád tartozik e, de hátha tudsz segíteni. Van egy 2005-ös Chrysler Pt Cruiser 2.2 CRD autóm. 4 éve vettem kiváló állapotban, leinformáltan (márkakereskedésben átnézés után), tökéletes és imádom. :-) Vétel után kb 1,5 évvel főleg télen akkuproblémák adódtak, azaz pld 7-10 nap garázsban állás után meg sem nyekkent.

Gondoltam akkumulátor, mert hogy vétel után azt nem cseréltünk. 75 Ah aksi márkaszervizben kicserélve jó sok pénzért. :-) eltelt újabb 1,5 év és most már nyáron is jelentkezik, hogy 7-10 nap állás után nyekk a válasz. Amikor használom akkor hosszú 80-500km autópálya, tehát nem 5-10 perc városban 20x megállva és indítózva. Töltés után persze pöccre indul. Riasztó nincs benne csak központizár. Létezhet, hogy álló helyzetben garázsban 7-10 nap alatt valami leszipkázza a delejt vagy sűrűbben kéne használnom (vagy töltenem). Megérne egy autóvillamossági bemérettetést? Kérem szíves tanácsodat.

Köszönettel András

Egy átlagos akkumulátor 7-10 nap alatt lemerül, ha az autó keveset fut, de ebben az esetben a hosszabb távú használat miatt nem annyira indokolt. Szerencsére minden mérhető, így nem kell találgatni, hogy mi okozhatja. Minden autóvillamossággal foglalkozó szervizben van akkumulátor teszter, ami jó közelítéssel megmutatja az akkumulátor állapotát.

Ha az akku megfelelő, akkor meg kell mérni az autó nyugalmi áramfelvételét. Ez az érték 10-20mA-nél nem lehet magasabb, ha az autóban nincs semmi utólag beépített extra, de 50mA sem indokolná a merülést. Ha a nyugalmi áramfelvétel is jó értéket mutat, akkor mérjünk töltést. Járó motorál, egy kicsit megemelt fordulatszámon kell mérni közvetlenül az akkumulátor saruján. A mérés idejére be kell kapcsolni a világítást és a szellőzőventilátort magas fordulatra, hogy terhelés is legyen a rendszeren. A töltés 13,8-14V értéknek kell lennie (átlagos autó esetén). Ha ez is jó, akkor sajnos sűrűbben kell használni az autót.

Persze, ha van lehetőség és a parkoló autó mellett 230V csatlakozási lehetőség, akkor csepptöltőt kell vásárolni és használaton kívül csatlakoztatni az autót. Egy csepptöltő tízezer forintos befektetés és többsége nem csak szinten tartja az akkumulátor feszültségét, hanem „tornáztatja” az akkumulátort, ami lényegesen megnöveli az élettartamát. Ez is fontos, mert így tovább tart az akkumulátor, ezzel szemben a lemerülés a legnagyobb ellensége, egy teljes merülés azonnali végét is jelentheti.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Félmunkát végez az ablakemelő

augusztus 29., 16:07 Módosítva: 2017-09-03 00:19
17

Kedves Kütyüdoki!

Ford Mondeóm mk2 1999-es évjárat. Azt szeretném kérdezni, mi lehet a gond, hogy az elektromos ablakemelő fel emel, le pedig nem. Előre is köszönöm.

Tisztelettel,

Zoltán

Kedves Zoltán!

Kapcsolóhibára gyanakodnék, ott kezdeném a mérést. A kapcsoló kap pozitív és negatív tápfeszültséget. A motor felé menő mindkét vezetéket alaphelyzetben testen tartja. Amikor egyik vagy másik irányba kapcsolunk, elemeli a testet az adott motorszálról és helyén meg kell jelennie a pozitív feszültségnek. Ha nem jelenik meg, akkor a kapcsoló a hibás, ami valószínűleg beégett, javítani nem érdemes, cserélni kell. Mérés, ellenőrzés nélkül ne cseréljen semmit. A méréshez elegendő egy egyszerű próbalámpa, amivel ellenőrizhető a pozitív, a negatív tápfeszültség és a motorszálakra csatlakozva mutatja az elmenő tápfeszültséget is.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Kiiktatnám az immobilisert, nagy hiba volna?

augusztus 8., 10:39 Módosítva: 2017-09-01 13:46
0

Tisztelt Kütyüdoktor!


Első autóm egy 2000. évjáratú, 06 benzines 55 le-s Smart City Coupe, amit sikerült 1 kulccsal megvennem. Hosszas kutatás után megtudtam, hogy az egyetlen lehetőségem, hogy hozzájussak egy 2. kulcshoz, ha az autót egy bp-i szakszervizbe viszem, ott megrendelem a kulcsot, majd néhány nap múlva újra odamegyek az autóval együtt a "betanítás" miatt. Ez így nekem kb. 100 ezer Ft, plusz 2 szabadnap. Tud-e esetleg más megoldást?

Van még egy furaság a kulccsal kapcsolatban: indításkor az autó nem mindig kéri kioldani az immot, néha anélkül is be lehet indítani. Még nem teljesen állt össze a kép, de lehet valami összefüggés azzal, hogy leállításkor melyik sebességben hagyom a váltót.

Gondoltam már az immo kiiktatására is, így egy sima másolt kulccsal használhatnám, de ezt nem díjazta eddig senki, akinek elmondtam. Okkal?


Köszönöm a segítségét: Zs

Kedves Zs!

Rengeteg cég másol kulcsot országszerte úgy, hogy a gyári immobilisert feltanítja az utángyártott kulcsra. Ajánlani nem tudok, de az interneten hamar talál megoldást. A gyári immobilisert nem lehet kiiktatni, nem is érdemes, inkább nézesse meg szakemberrel és ha hibás, javíttassa meg. Védelmi rendszert nem szabad kiiktatni, ha gyári, ha utólag szerelt, hiszen az autót védeni kell, ilyen világban élünk.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Rádiócsere az Opelben

augusztus 7., 10:42 Módosítva: 2017-08-09 06:19
0

Üdv.

Olvastam, hogy ha kicserélem a gyári Opel Zafira B (2006) rádiót (cd30),  akkor nem tudok a komputerbe belépni. A BC gomb a rádión található, így érdeklődnék, van-e valami alternatíva a computer további kezelésére?

Köszönöm válaszát.

Sajnos elkerülhetetlen a funkcióvesztés, bár a kormánytávirányító gombjain egyes menüpontok működnek továbbra is. A legkellemetlenebb az óra beállítása.

Erre két megoldás van, az egyik, hogy amikor állítani kell, ki kell venni a rádiót és visszadugni a gyárit, de ehhez szükséges a minimális szakértelem.

A másik, hogy az új rádió beszerelése előtt a gyári kötegből le kell húzni a szükséges táp és adatcsatlakozót a középső bokszhoz, hogy egy állításnál csak elő kelljen húzni és csatlakoztatni a gyári rádiót a beállítás idejére. Egyik sem felhasználóbarát és nem kimondottan elegáns megoldás, de az autógyár ezt rótta néhány Opel, Suzuki és Renault tulajdonosra.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Tempomat utólag, új autóba

augusztus 1., 17:47 Módosítva: 2017-08-08 06:28
1

Tisztelt Kütyüdoki!

Gondolkodom új autó vásárlásán, de a mai autókkal az a problémám, hogy sok, számomra fölösleges extrát is megvásároltatnak igen drágán, a vonzó árú alapváltozatokból pedig hiányzik egy-egy szükséges extra, gyakran a tempomat.

Konkrétan a Toyota RAV4 Diesel (143 Le) alapváltozatát néztem legutóbb (talán Life-nak hívják), korábban a Mazda 3 2,0 (120 Le) alapváltozatát. Kérdésem az, hogy szerelhető-e utólag ezekbe tempomat, hol, kb. milyen áron és ez hogyan érintené a garanciát?

Üdvözlettel: László

A jármű garanciáját nem érinti, ha valaki ezt állítaná, az tájékozatlan. Természetesen lehet beléjük tempomatot szerelni utólag. Működését tekintve tökéletes, nem rángat, nem lökdös, olyan, mint a gyári megoldás. Sajnos gyári kezelőszervvel nem működik együtt, így az egyetlen különbség látható, ez a vezérlő, ami lehet kapcsoló, de lehet kar is, ezt Ön kiválaszthatja.

A tempomat nagyon jó dolog, ezt csak az tudja, akinek volt már és sajnos mi is szembesültünk már azzal a helyzettel, hogy csomagban rendelhető olyan extrákkal, amikre nincs szükségünk. A gyárit utólag beépíteni elképzelhetetlen anyagi vonzattal jár, így kerülnek hozzánk sokan. Szerencsére szinte minden autóba be tudjuk szerelni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Nyomkövetőt az autóba

július 27., 15:20 Módosítva: 2017-08-02 06:19
43

Üdv Doki!

Mostanában sokfelől hallom ismerős körökben, hogy 10 000-15 000 Ft-ért kapható GPS nyomkövetők milyen remekül működnek. Ami 15 évvel ezelőtt százezres tétel volt az autóvédelem királykategóriájában, az ma már a töredékéért elérhető. Azokra a nyomkövetőkre gondolok amikbe bele kell rakni egy SIM kártyát majd usb-n keresztül feltöltjük őket és 1-1.5 hónapig elvannak mondjuk a pótkeréköbölben. Telefonos alkalmazáson keresztül lehet a kütyüvel kommunikálni akár hívással, akár sms-el. Pontos helymeghatározást, megtett útvonalat és élő adatot is tud közölni.

Számomra ez túl szép hogy igaz legyen, de a saját szememmel látom hogy működik, a Youtube is tele van ilyen tesztekkel. Az elmélet szerint ha elkötik az autót csak meghatározom magam a helyet, odamegyek a kulccsal és hazaviszem az autómat. A töketlen rendőrséget meg ki is lehet hagyni a dologból. Mi a véleményed ezekről a kütyükről? Ha csak feleannyira jók mint amilyennek beállítják őket akkor is megérik az árukat, vagy csak a placebó ad egyfajta biztonságérzetet?

Kedves Kérdező!

Az, hogy valamit hirdetnek a neten, és van hozzá videó a nagy videómegosztón, még semmit nem jelent. Én személy szerint egy karácsonyi videón átmentem a falon. Ezeknek az eszközöknek nem az autóvédelemben van a felhasználási területük. Az általam látott kipróbált szerkezetek hellyel-közzel működtek. Helymeghatározásuk nem nevezhető pontosnak, vételképességük gyenge.

Ha házikedvencünk nyakába akasztjuk és kutyusunk elkóborol, kiváló megoldás, hogy tudjuk, merre kell kiabálni. Ha autóban használjuk, akkor becsapjuk magunkat, erre szoktuk mondani, hogy hamis biztonságérzetet ad. Létezik GSM/GPS pager, ami természetesen drágább, hiszen az alkatrészei és szoftvere mind megbízhatóbbak, pontosabbak, áramköri megoldása lényegesen több szempontot tart szem előtt.

Egy autó védelmét sajnos nem lehet megoldani párezer forintból, sem hazánkba, sem Kínában. Egy védelmi eszköz kiváló vételképességgel rendelkezik, hogy a jármű belső teréből is pontos adatot tudjon szolgáltatni bármikor, bármilyen körülmények között, télen a hideg, párás időben és nyáron az elképzelhetetlen melegben is. Egy esetleges éles helyzetben a pozíción felül jó, ha információnk van a jármű sebességéről, a GPS vétel minőségéről és nem árt, ha le is tudjuk állítani a mozgó autót.

Csak pozíció, az nem jelent semmit, hiszen ki tudja, hogy hol fog megállni, a szomszéd utcában még utolérhetjük, de mi van, ha az országhatárig meg sem áll, addig nem futhatunk utána, autóval meg nem üldözhetjük, mert pont azt lopták el. Az ember mindig elcsábul az árak miatt, de magamat ismétlem, nem a valós termék drága, hanem azon kell elgondolkodni, hogy a párezer forintos hogyan lehet annyira olcsó. Az a gyártó, aki a piac többi résztvevőjéhez képest nagyságrenddel olcsóbban tudná előállítani a készüléket, nem adná olcsóbban, hanem többet keresne rajta. Miért tenné tönkre saját üzletét és tékozolná el fillérekért tudását? Az Ön által említett eszközök másra valók.

Üdvözlettel, Kütyüdoki –www.duett.hu

Állandóan világít a tompított a Mazdán

július 24., 14:43 Módosítva: 2017-07-27 08:31
0

Tisztelt kütyüdoktor!

Pár éve vásároltam egy Mazda3-as személygépkocsit, 2009-es évjárat. A problémám pedig mindössze annyi, hogy állandóan világítanak a tompított fényszórók, és ami ezen egy áramkörön van. Így a hátsó világítás, elől a két említett tompított fényszóró, a helyzetjelzők, és a rendszámtábla megvilágítás, illetve belül van egy kvarc kijelző (óraidő) narancs színű infó csík, ez is, de ez elég intenzíven. (Gondolom azért, hogy könnyebben olvasható legyen nappal is.)

Mivel ausztriai telephelyről való, de idehaza vásárolt autó, az akkori hatályos osztrák törvények szerint ez teljesen normális. Most már csak idehaza futna az autó, hogy lehet ezt a funkciót kikapcsolni? Egyébként is, ezt a törvényt eltörölték, ill. módosították.

Van aki azt mondja, hogy nem lehet megcsinálni, mert így van felprogramozva. Van aki a világításkapcsoló cseréjét ajánlja. És van aki világításpanelt cserélt benne 60 000 forintos áron, mert úgy jó lett. A márkaszerviz nem kapcsolja ki, mert ez ilyen. De még is, van rá esélyem, hogy a lehető legkisebb átalakítással kikapcsoljam, mert zavaró. Köszönöm a válaszát!

Üdv.: Szabolcs

Bár sok autótípusban ez a funkció programozható, de a Mazda esetében azt az információt kaptam, hogy nem. Ettől még nincs nagy baj, nem kell semmit cserélgetni, csak egy autóvillamossági szakembert kell keresni, aki átköti a rendszert a hazánkban megszokott megoldásra. Egyébként, ha így működik az sem probléma, nem terheli jelentősen az akkumulátort és biztonsági szempontból jobb megoldás, ha mindig világítunk.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Az indexkar nem marad a helyén

július 19., 11:44 Módosítva: 2017-07-27 16:19
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

Egy 2004-es Fiat Stilo gépjárművem van és annyi a gond, hogy az indexkar lenyomás után nem marad ott ahol kéne, hanem visszaugrik az alap állapotba. Esetleg meg lehet csinálni házilag a problémát vagy forduljak inkább szervizhez?

Válaszát előre is köszönöm!

Első gondolatom, hogy eltört a kormánykapcsoló, amit cserélni kell, javítani nem érdemes. Van néhány autó, amiben szétszerelhető, de többségében ez a kapcsoló gyárilag is szegecselve van, nem bontható. Mire odáig jut, hogy a műanyag alkatrész elöregszik, kopik és törik, addigra az érintkezők is elkopnak. Ha megjavítaná az ember, előjönne egy új hiba. Általában kifizethető összegbe kerül az új és van belőlük utángyártott is. A csere nem otthoni feladat, a kormánylégzsák miatt érdemes szerelőre bízni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Zörög a Focus ajtaja

július 6., 14:33 Módosítva: 2017-07-19 17:51
0

Heló Doki!

Valami zörgött az autóm ajtajában (Ford Focus Mk2 kombi), leszerelték a kárpitot de nem találtak semmit, így vissza is került. Egy darab szivaccsal amit a kárpit és az ajtólemez közé betömködtem megoldottam végül a problémát és megszűnt minden zörgés. Ám a leszerelés óta zenehallgatás közben a mély hangoktól az egész kárpit berezonál ha csukva minden ajtó és fel vannak húzva az ablakok.

Próbáltam megnyomkodni itt-ott, hogy honnan jöhet a hang de semmi változás. Amint kinyitok egy ajtót vagy akár a csomagtartót megszűnik teljesen a vibráció. Gondolkodtam hangszigetelő anyag vásárlásán, de ha a leszerelés előtt nem állt fent a probléma akkor elvileg az nélkül is tudja az autóm a rezgésmentes zenehallgatást. Próbáljam meg újra szétszereltetni és átnézetni vagy csak még rosszabb lesz?

Sajnos ismét le kell venni a kárpitot és keresni. Mindig abból kell kiindulni, hogy ez gyárilag nem zörgött, így meg kell keresni az okot és szivacsot csak a legvégső esetben használni, mert az tüneti kezelés nem javítás. Zöröghetnek a megöregedett patentok, ezek ugyanúgy zörögnek, ha lefogom, megnyomom a kárpitot.

Ki kell pattintani a kárpitból a patentot és bepattintani magában, ellenőrizni, hogy feszesen áll. Ha nem, akkor csere, nem nagy költség. Sok autóban idővel a belső kilincs és a zár közötti pálca rezegni kezd, ez főleg zenehallgatáskor jön elő. Amikor hallható, gyengén meg kell húzni a kilincset, ettől abbamarad. Javítása vagy a pálcát lefogó műanyag gyűrű cseréje, vagy zsírzása, vagy épp az előbb elmarasztalt szivacsból egy kis gyűrű alkalmazása a pálca és a rögzítőgyűrű közé.

A kárpit betétei, mint oldalzseb vagy szövetbetét egyszerűen olvasztott fülekkel rögzülnek. Ha valamelyik fül letörik, ez is okozhat kellemetlen hangot. Sajnos ez egy lassú és idegölő keresés, de mivel az ajtóban nincs olyan sok minden, viszonylag hamar megtalálható. A szivaccsal kitömés nem jó, mert eltartja a kárpitot, ami az új pozícióban új problémát hoz magával és a szivacs felveszi a párát, nedvességet, ami sem a kárpitnak, sem a fémnek nem tesz jót.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Nem megy fel az ablak

július 4., 11:44 Módosítva: 2017-07-06 17:54
0

Kedves Kütyüdoktor!

Nekem egy 2008-as Skoda Fabiám van, 1.4 benzin. Baleset érte a jobb elejét, meg lett javítva, azóta viszont a jobb első elektromos ablak problémás. Az emelő motor jó, a kapcsoló is, 10 indításból kb. 2 alkalommal jó, máskor nem. Ha épp működik és lehúzom, majd leállítom a motort, a következő indításnál már nem lehet felhúzni.

A biztosítékot kivettem, vissza tettem, esetleg megfordítva - néha így elindul, máskor ez sem megoldás, csak addig indítgatóm amíg újra jó lesz. Mi lehet a gond? Válaszát előre is köszönöm!

Üdv, Zoltán

A lakatosmunka során feltételezhető, hogy levették a jobboldali ajtót. Az ajtó és a karosszéria közötti kábelátvezetés csatlakozós, így, ha nem megfelelően pattintották össze, az okozhat ilyen random hibát. A baleset során akár sérülhetett is a kábel vagy a csatlakozó, érdemes megvizsgálni.

A jobb oldali kapcsolónál kellene mérni, amikor épp rossz a rendszer. A kapcsolóhoz érkeznie kell egy pozitív 12V tápfeszültségnek, ezt a biztosítéktábláról kapja és két negatív feszültségnek. A két negatív a baloldali kapcsolótól érkezik, ha ezek bármelyike hiányzik, akkor az ajtóátvezetőben keresném a hibát, feltételezve, hogy a baloldali kapcsoló jó, hiszen ott nem jártak a karosszériajavítás során. A motor felé menő vezetékeket a kapcsoló testen tartja. Amikor valamelyik irányba meghúzza kapcsolót iránytól függően, egyik-illetve másik motorszálon meg kell jelennie a +12V-nak. Ha ez nem mérhető, akkor a kapcsoló hibás.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Kamerát a holttérbe

június 30., 16:33 Módosítva: 2017-07-06 06:24
0

Tisztelt Kütyüdoki!

Vennék egy jobb kormányos, japán belpiacos sportkocsit. Eddig lebeszéltek róla de már nem érdekel, az kell és meg is fogom venni. Második autónak, hobbiautónak nem érdekel hogy jobbos-e vagy sem. Balos sajnos nincs nagyon belőle ha van akkor többszöröse az ára, de az is nagyon ritka. Ha nagy dugó van akkor amúgy sem lehet előzni balossal sem. De azért kicsit zavar és nem szeretnék balesetet okozni vele, így arra gondoltam hogy a mai fejlett világba biztos van ilyen bár hiába keresem nem találom.

A visszapillantó tükörbe be lehetne integrálni egy pici kamerát ami figyeli az utat, a középkonzolhoz vagy akár az ablakra egy gps tartóval felrakni egy kis készüléket amiben látom azt amit a kamera. Így lenne rálátásom viszonylag jól a bal oldalra is. Mit gondol vannak erre megfelelő cuccok? Hallott, látott tapasztalt már ilyen ötletet esetleg a megvalósítását? Eleinte térfigyelő kamerába gondolkoztam abba rengeteg van, de az nem ad élő képet csak felveszi az eseményeket.

Válaszát előre is köszönöm! Üdv!

Kedves Kérdező!

Az autós tolatókamerák között van olyan, ami nem fordít képet, az megfelelne. Vízvédett, kisméretű, bírja a rázkódást és nagy látószöggel bír. A hátránya, mert az is van, hogy nem minden fényviszony mellett használható. A szemből érkező fény értékelhetetlenné teszi a képet, így az erős napsütés és az este szemből érkező autó esetében nem használható. Árban nem nagy befektetés, 18 000Ft-tól beszerezhető egy kamera.

Vásárlás előtt érdemes kipróbálni. Ha segítség, nálunk van raktáron és szívesen bekötjük, meg tudja nézni, bár az általunk használt kamerák képfordítósok, de egyéb paraméterükben tesztelhetők. A céges teherautónkon a tolatókamera állandóan megy és a visszapillantó tükörre szerelt monitoron használjuk, mivel az autó hátsó része zárt és nem lehet átlátni rajta. Segítség, de nem teljes, sajnos benne van a kompromisszum.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Nem ér el a kábel a szenzorig

június 20., 10:45 Módosítva: 2017-06-30 16:36
24

Tisztelt Kütyüdoktor!

Vásároltam az autónkba egy hőmérőt, viszont a hozzá tartozó szenzor kábele túl rövidnek bizonyul (kb 50 cm) ahhoz, hogy kivezessem az autó elejére. Az lenne a kérdésem, hogy ezt a kábelt meg lehet-e (természetesen szakszerűen, forrasztva, zsugorcsövezve) toldani? Előre is köszönöm a válaszát!

Üdvözlettel: Imre

Általában igen, minden baj nélkül lehet toldani. A legnehezebb része a szerelésnek a szenzor elhelyezése. Ha rossz helyre teszi, akkor belemérheti a motor melegét. Érdemes megnézni, hogy az adott autótípusban van-e gyárilag ilyen opció és a gyár hova helyezi a szondát. Ha nem elemről működik, hanem az autó akkumulátoráról, ne felejtsen el biztosítékot tenni közvetlenül a lecsatlakozáshoz, mert a hőmérő kábelei a tapasztalat szerint igen vékony, alulméretezett vezetékek, könnyen megsérülhetnek.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

A tolatólámpa kapcsolója fordítva működik

június 15., 14:31 Módosítva: 2017-06-21 06:13
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

Az autómban motorcsere történt és amikor visszakaptam a kocsit a tolatólámpa és a gyárilag szerelt tolatókamera egyáltalán nem működött. Első tippem az volt, hogy a tolatólámpa kapcsoló nem lett visszacsatlakoztatva. Ebben igazam is lett, de amikor visszadugtam a csatlakozót meglepődve tapasztaltam, hogy pont fordítva működik, tehát amikor rükvercben van az autó akkor van kikapcsolva, amikor kiveszem rükvercből akkor van bekapcsolva. A csatlakozót lehetetlen fordítva rádugni úgyhogy biztosan jól csatlakoztattam.

Előre is köszönöm a segítséget. Laci

Ha egy utólagos fejegységről van szó, akkor a menüben vissza kell váltani a kamera jelét negatívra. Mivel a motorcsere során nem volt akkumulátor az autóban, a rádió is elfelejtette a beállításokat. A menüje lehetőséget ad minden autótípus adottságainak kiszolgálására, ezért beállítható, hogy az autótól kapott tolatójel pozitív vagy negatív. Ha gyári a fejegység, akkor nincs ötletem, azt látni és mérni kell, amiben tudunk segíteni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Nem megy az ablakemelő az Audiban

június 5., 09:55 Módosítva: 2017-06-11 08:25
88

Tisztelt Kütyüdoktor!

Nekem egy Audi 100 94-es évjáratú 2000 benzines autóm van. Az akkumulátor túltöltött. A generátor, feszszabályzó ki lett cserélve, viszont azóta az elektromos ablakok és a fűtés nem müködik. Az ablakemelő motorok jók, a biztosítékokat is kicseréltük. Mi lehet a probléma?

Válaszát előre is köszönöm! Diána

Ha nem automata az ablak, akkor a biztosítéktábláról érkező pozitív feszültséget kapcsolja az ablakkapcsoló a motor felé. Alaphelyzetben a kapcsoló a motor mindkét pólusát testen tartja és csak a kapcsoláskor ad egyik, illetve másik pontjára 12V-ot, iránytól függően. Mérni kell szépen sorba, megbizonyosodni, hogy valóban minden biztosíték jó, a kapcsoló kap 12V-ot és azt kapcsolja is.

Ha van elektronika a kapcsolóknál, akkor műszerészre lesz szükség, aki belepillant, hogy mekkora kár érte az elektronikát és az javítható, vagy cserélendő. Én biztosítékra tippelek, ami eddig elkerülte a figyelmet.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Riasztó a kabrióba

június 2., 10:48 Módosítva: 2017-06-05 09:56
100

Üdv Doki!

Egy Audi 80 Cabrióba (2000 évjárat, dízel) szeretnék riasztót venni, csak nem tudom milyet, ill. vásárlásnál mire kell figyelni. A lényeg az lenne, ha lehúzott tetővel védené a belteret. Mit érdemes venni?

Üdv, Krisztián

Kedves Krisztián!

Bármelyik riasztórendszer kiegészíthető radar modullal, ami a belső tér védelmét szolgálja. Ez így jól hangzik, de sajnos ennyire nem megoldott a védelem. A radar egy gömbszerű teret hoz létre maga körül és az ebben a térben történő változást figyeli. A védett tér formáját és méretét befolyásolja, torzítja a radar környezete, fémek, behelyezett tárgyak, eszközök, ami akár egy kulcscsomó is lehet. Mivel a védett tér gömbszerű, így már alaphelyzetben sem tudja lefedni a jármű belső terét, hiszen az téglalap alakú és ezt még rontja az autó adottsága. A modul érzékenységének beállításakor maximum az első ülés közepéig lehet engedni a határvonalat, ennél nagyobb érzékenység hibás riasztást eredményez. Mindezt befolyásolja még a levegő nedvességtartalma, így nyirkosabb időben a radar modul nagyobb területre terjeszkedik.

Összegezve, van olyan modul, ami a nyitott teret védi, de nem szabad a teljes védelmet elvárni tőle. Az autó védelme teljes mértékig megoldható, de az utastér nem. Radarmodul alkalmazásakor a jármű belső terében csak az első ülés közepéig terjedő terület védhető. Ez természetesen elegendő ahhoz, hogy egy illetéktelen személy beül az autóba, akkor az riasztást váltson ki, de a belső tér teljes egészét nem védheti.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Két rádió egy kocsiba

május 28., 10:25 Módosítva: 2017-06-03 19:54
52

Tisztelt Kütyüdoktor!

Svédországban élek és hobbiautónak van egy Volvo 245-öm. Lassan itt is kezdenek kikopni az alkatrészboltok, így megvan a bontózás öröme is. Találtam is egy évjáratnak megfelelő gyári rádiót, beszereltem, jól mutat, és elégedett is vagyok vele. Előtte viszont egy Volvo teherautó CD-s, Bluetooth-os rádióm volt benne. Néha azért jó a luxus is ezért arra gondoltam, mi lenne, ha ez utóbbit a kesztyűtartóba telepíteném. Az itteni szereld magad boltban (Biltema - bil=autó) van doboz, amibe a normál autósádió való, azaz ezzel be tudom stabilan építeni a kesztyűtartóba. És be is fér.

A kérdésem az lenne, ha a két rádió áramköre találkozik ugyanazon hangszórókon (szintén gyári) okozhat e problémát a hangszórón és vagy a rádiókban. Nem akarom őket egyszerre bekapcsoni, de van két fiam, 8 és 4 évesek, gondolom érti mire gondolok. Ha igen, van e valamilyen leválasztó kapcsoló erre a célra?

Válaszát köszönöm, László

Nem szabad összekötni a két rádió hangkimenetét. Ilyen esetben egy többáramkörös relé szükséges. A relének minden hangszóróvezetéket meg kell szakítania, így legalább nyolc érintkezőpárra lesz szükség.

Az egyik rádió, nevezzük gyárinak, alaphelyzetben a relé nyugalmi állapotban zárt érintkezőin keresztül kapcsolódik a hangszórókra. A másik rádió, legyen ez az utólagos, motoros antenna kimenetét felhasználhatjuk a relé vezérlésére, mivel ezen a szálon megjelenik 12V, amikor a rádiót bekapcsoljuk. Amikor a relé vezérlést kap, meghúz és leválasztja a gyári rádió kimenetét a hangszórókról és azokat átváltja az utólagos rádió kimenetére. Veterán autók esetében szoktunk ilyet kötni. Sajnos nyolc áramkör sok lenne egy relének, de négy áramkörös kapható, nem drága, így abból kettő kell majd.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Megvadult az ablaktörlő

május 18., 12:17 Módosítva: 2017-05-27 12:16
0

Kedves Kütyüdoktor!

2002-es Ford Focusom van. Ha az első ablaktörlő be van kapcsolva, és hátramenetbe rakom, töröl egyet a hátsó is. Viszont újonnan sajnos minden egyes hátramenetbe kapcsolásra töröl akkor is, amikor nem kéne. Mi lehet a hiba?

Kedves Kérdező!

Típusspecifikus kérdés, így segítséget kértem a solymári Ford szerviztől. Válaszuk:

A hátsó ablaktörlő vezérlését a Gem modul test kiadásával végzi. A tolatólámpa + jele szintén bemegy a Gem-be, de ez gondolom jó mivel reagál rá a modul. Még egy kritérium van az ablaktörlő kapcsolótól esetleg rossz jel megy a Gembe. A hiba lehet ablaktörlő kapcsoló, Gem modul, de első lépésben biztosítékokat kéne megnézni hátha valamelyik elolvadt, vagy ki lett szedve és ez miatt így reagál a modul.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Modernizálnám az Astrát

május 13., 16:48 Módosítva: 2017-05-19 06:13
0

Szia Doki!

2009-es Opel Astra H kocsim gyári audió rendszerének tudását szeretném picit bővíteni. Jelenleg egy CD30-as fejegység van az autóban, gondolkodtam egy CD30 mp3 beszerzésén, de nem szeretnék optikai lemezekkel szórakozni. Zenét inkább Spotify-on keresztül hallgatnék mobilról (iPhone). Idáig a Dension termékeket nézegettem, jó lenne ha a telefon kihangosítása is meg lenne oldva. Esetleg valami más alternatíva?

Köszönettel: Zoli

Kedves Zoli!

Lehetne toldani a gyári fejegységet modulokkal, de inkább ajánlom a cserét. Amiről le kell mondani, az a gyári kijelzőn megjelenő rádiófunkció, de ennek nincs nagy jelentősége, hiszen az utólagos rádiónak van kijelzője, a gyárin pedig megmarad a dátum és idő.

Egy DIN méretű készülék is szerelhető a gyári rádió helyére, ami Bluetooth kompatibilis példányai már 29 900 Ft-os fogyasztói ártól kaphatók. Ez az összeg alul marad bármelyik kiegészítőmodul árán, amit a gyári rádió kiegészítésére, bővítésére tudnék ajánlani. Választhat dupla DIN méretű, pl. Pioneer FH-X730BT készüléket, ez kihangosítja a telefonbeszélgetést, a telefonon tárolt zenét és akár a Spotify-t is, ahogyan az előbb említett egy DIN méretű fejegység is teszi.

A gyári rádióhoz képest összehasonlíthatatlanul jobb a hangja és minden szolgáltatása. A kormánytávirányító használatához plusz modult szükséges vásárolni, ami teljes értékűen csatolja a készülékhez a gyári gombokat. Ha egy picit megtoldjuk a ráfordítandó összeget, akkor kiváló választás lehet a Pioneer MVH-AV290BT. 6,2 inch képátlójú készülék utolérhetetlen hangparaméterekkel. Azon kívül, hogy akár tolatókamerát is köthet hozzá, érintőképernyős, látványos és az autó hátsó hangszóróit mélysugárzóként is tudja hajtani. Ez a funkció óriási előrelépést jelent hangminőségben, mivel a kiadott mélyhang paraméterezhető, állítható a vágás frekvenciája, az intenzitás és még basszuskiemelés is alkalmazható, ha a hangszórók kibírják. Természetesen kihangosítja a beszélgetést, lejátssza a telefon hanganyagát, játszik USB eszközről, tölti a telefont és van AUX bemenete. Nem ajánlom a gyári rádió bővítését, mert gazdaságtalan és a hangminőségben semmi javulást nem hoz magával.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Nem megy a tükörfűtés

május 8., 16:07 Módosítva: 2017-05-12 12:37
0

Tisztelt "Doktor Úr"

Egy kérdéssel fordulok Önhöz. Van egy Opel Astra G 2003-as autóm Njoy felszereltséggel, amibe beletartozik az elektromos tükör is. A jobb oldali tükörben a fűtés nem megy. Egyik áprilisi nap reggelén, mikor kapargatni kellett az ablakokat, bekapcsoltam, hogy olvassza le a tükröt. Előző este még jó volt, mert használtam, de reggel már nem működött!

Az elektromos tükör minden irányba állítható, csak a fűtés nem megy. Az a kérdésem, hogy mi lehet a hiba és hogyan lehet orvosolni? Sajnos sokszor vagyok a munkám miatt távol napokra az otthonomtól, ezért nincs időm szervizbe elvinni. De ha nem lesz más, az lesz!

Tisztelettel és érdeklődve várom válaszát: Attila

Kedves Attila!

Az ajtókárpit felső sarkánál a kis háromszög alakú műanyagot (a tükör belső takarója) le kell pattintani és ott találhatók a tükörbe menő vezetékek. Rá kell mérni, hogy a fűtés megkapja-e a működéséhez szükséges 12V-os tápfeszültséget. Nagy valószínűséggel itt meglesz a feszültség.

Ha eljut idáig, akkor sajnos a tükörlapban van a hiba, amit ki lehet pattintani a helyéről, de kell hozzá egy kis bátorság. A tükörlap hátuljára van fémgőzölve a fűtőszál, erre két vezeték megy, ezeken is érdemes ellenőrizni a tápfeszültséget. Ellenállásmérővel mérhető, hogy a fűtőszál szakadt vagy sem. Ha megszakadt, akkor a tükörlap cseréje a megoldás. Kapható utólag felragasztható fűtőszál, de látni fogja, hogy nem lehet feltenni, marad a gyári vagy után gyártott tükörlap, ami nem annyira elborzasztó árfekvésű.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még