Nem nyit az Astra

2014.04.22. 10:05 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Az lenne a problémám, hogy az F Astra Caravánunkban elment a központi zár egyik pillanatról a másikra. Néha lezár, néha nem, feloldani meg szinte sose akar, vagy csak 5-10 mp után. Most a biztosítékot kiszedve használjuk, így kicsit olyan érzés mintha újra Trabantban ülnék. A legnagyobb baj, hogy nem is találjuk a központi zárat (igaz nem vagyok biztos benne hogy néz ki), se mi se a szerelő. Jobb elöl kellene lennie valahol de nincs. Van valami ötlete hol lehet?

Tisztelettel: Szaki

Lehet, hogy nem gyári a központi zár, ebben az évjáratban sokszor az autószalon szerelte, mert nekik az volt az olcsóbb megoldás, ezért akárhol is lehet a központ. Az ajtóátvezető gumitól lehet elindulni a vezetéken és előbb-utóbb megkerül a központ.

Általában a két első ajtó valamelyikében elállítódik a motor és ez okozza, hogy nem érzékeli a nyitást vagy zárást a benne lévő kapcsoló. Természetesen lehet központ hibája is, de nem jellemző. Le kell választani központról az első motorokat és ellenőrizni, kiszűrni, hogy melyik a ludas. Le kell venni az ajtókárpitot és beállítani a kapcsolót. A bontásnak csak akkor álljon neki, ha van benne rutinja, mert szerelés közben lehet törni-zúzni, ami sok pénzbe kerülhet. Mivel rutint igénylő, hosszadalmas és vacak munka, én elvinném egy szervizbe.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Egy hét alatt lemerült az aksi

2014.04.16. 09:23 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Az alig 4 éves VW Polo-m gyári akkumlátora átlagosan fél évente lemerült annyira, hogy az autó nem indult utána. A szakszervíz cserét javasolt mert 13%-os volt a töltöttsége. Ezért, a legutóbbi lemerülés után beruháztam egy 30 ezres Bosh akkumlátorra, amitől reméltem, hogy megszűnik ez a problémám. Mégis, pár hónap használat után, egy hét állást követően, az autó teljesen nullára merült, még a központi zár sem működik benne, gyakorlatilag az elektronika halott benne. Mivel az akkumlátor új, ezért más gond lehet. Létezik, hogy valami zárlatos, vagy mi szívhat le ennyire egy új akksit? Nincs benne riasztó csak az alapvető tartozékok, rádió, stb. Tanácstalan vagyok, kontárokhoz pedig nem szívesen vinném az autót, hanem szeretném végérvényesen megoldani a problémát.

Előre is köszönöm a választ!

Először is legyen benne riasztó vagy valami védelem, mert ellopják, bár az is megoldja a lemerülés problémát, de inkább keressük meg a hibát. A kutakodás előtt az autó akkumulátorát fel kell tölteni, hogy ne zavarjon bele semmi mérésbe. A töltést rendes akkumulátor töltővel kell végezni és ez legalább hat órát vesz igénybe. A feltöltött akkumulátorral mérjen egy nyugalmi áramfelvételt. Természetesen a hibakeresés némi elektromos ismeretet megkíván. A nyugalmi áramfelvétel nem lehet több, mint 50mA, ha nincs semmi utólagos szerkezet az autóba építve. Ha magasabb az érték, akkor irány a szakszerviz, mert otthoni módszerekkel, kapcsolási rajz nélkül nem lehet megtalálni a hibás gyári egységet. Ennek kevés a valószínűsége, mert ami működik az nem lehet zárlatos is egyben.

Ha az áramfelvétel megfelelő, akkor be kell indítani az autót, bekapcsolni a tompított világítást, esetleg mellé a fűtőventillátort, hogy terhelt legyen a rendszer és mérni ez töltést. A töltést szintén az akkumulátoron mérjük, ami legalább 13,8V legyen. Ennél alacsonyabb érték esetén a töltés elégtelensége okozza a merülést. Lehet a hiba oka a generátor, de lehet testhiba is.

A generátort szintén szakszerviz javítja, de előtte még egy mérést érdemes elvégezni. Az akkumulátor negatív saruja és a generátor külső váza között kell feszültséget mérni. Ha itt mérhető valami, akkor valahol a kettő között testelési probléma van. Az akkumulátor negatívja az autó a karosszériájához, majd a motorhoz testelődik. Az akkumulátornál általában jól lekövethető a kábel és annak lecsavarozott pontja ellenőrizhető. A motor és a karosszéria közötti testkábel nehezebben található, általában az egyik motortartó baknál bújik el. Ezeket a csatlakozási pontokat kell ellenőrizni. Természetesen alapul vettem, hogy az akkumulátor hibátlan, hiszen új, és azt is remélem, hogy a teljes lemerülés nem tette tönkre.

Előfordulhat, hogy keveset használja az autót és azt is csak városban, rövid távon. Az autónak van egy pici fogyasztása még akkor is, amikor áll. Az akkumulátor saját magát is kisüti, veszít az energiájából még, ha nem is használják, ez a kettő pedig összeadódik. Ha valaki keveset használja az autót és rövid távon, akkor szegény elektromos rendszer nem tud annyi energiát visszatölteni, mint amennyit elhasznál az autó. Állásban merül, a beindításkor az önindító egy jó nagyot kiharap belőle. Városi forgalomnál, kis fordulaton nem tölt, de a világítás, a fűtés, klíma és egyéb fogyasztók falják az energiát. Ez okozza, hogy az akkumulátor, a generátor minden igyekezete ellenére nem kap annyi töltést, mint amennyit elhasználunk. Mindig kevesebb marad, majd elfogy, és megint tölteni kell, cipekedni. Erre az autóhasználatra nincs megoldás. Ha garázsban áll és van lehetőség, akkor az autót csepptöltőre kell tenni, amikor nem használja, ez 10 000 Ft-on belüli beruházás, nagyon megéri. Ha nincs lehetőség erre, akkor marad a cipekedés és töltögetés. Sokan ilyenkor leveszik az akkumulátor sarut, de azzal nem lehet olyan nagymértékben kinyújtani a merülés idejét. Akkumulátor csere előtt viszont mindig meg kell méretni az akkumulátort, ami nem azt jelenti, hogy hány százalékos a töltöttsége. Minden elektromos szakembernek van tesztere, ami az akkumulátorról több mért paraméter alapján dönt, hogy mennyire lehet még megbízni benne. Ha csak azt mérték, hogy mennyi a töltöttségi szintje, nos, akkor semmit nem mértek, csak eladni akartak.

De gondolom ezt csak hibás megfogalmazás volt.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem működik a hátsó ablak fűtés

2014.04.11. 11:28 - Kütyüdoktor

Az lenne a gondom, hogy a kocsinkban (Citroen C3 (2003) 1.1 Spot) nem működik a hátsó szélvédő lefűtése. Hiába nyomom meg a gombot, a lámpa felvillan, hogy lefűtés működik, de közben nem történik semmi. A kocsi kitűnő állapotban van garázsban tartott, 65 000 km van benne. Ez bosszantó dolog, főleg télen. Mi lehet a gond? Fűtőszálak haltak meg, vagy kábelszakadás? Válaszát előre is köszönöm!

Rá kell mérni a kapcsoló utáni vezetékre, hogy valóban megjelenik-e a tápfeszültség. Ha nincs, lehet kapcsoló- vagy biztosítékhiba. Ha megvan, akkor a szélvédőfűtés két csatlakozási pontjánál kell mérni. Ha ott is megvan, akkor szakadt a fűtőszál. Ez nem valószínű, egyszerre nem szakad el az összes, esetleg letörhet a csatlakozó, de az látható hiba lenne. Ha a csatlakozón nem mérhető semmi, az ajtó átvezetőt kell megvizsgálni.

A nyíló hátsó ajtóknál rendszeres a vezetékszakadás. A szakadt vezetéket nem szabad összeforrasztani, mert az egy kemény kötés, nagyon hamar újra elszakadna, ki kel váltani egy darabon új kábellel, hogy a kötések nem mozgó helyre kerüljenek.

Ha mégis a fűtőszálnál lenne probléma vagy a csatlakozó tört le, szélvédőjavító tökéletesen meg tudja csinálni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Zárlatos a szivargyújtó?

2014.04.08. 14:01 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

2005-ös évjáratú Chevrolet Lacetti 1.4-es autóm van. Lassan két éve került hozzám, ez idő alatt többször próbálkoztam a szivargyújtó használatával különböző eszközökkel (Transmitter, GPS, telefontöltő).

Egy alkalommal 70-es tempónál menet közben párom bedugta a GPS töltőt a szivargyújtó aljzatba, majd hirtelen menet közben megállt az autó motorja és később újra sem lehetett indítani. Mint később kiderült az 1-es gyújtásbiztosíték ment ki a motorbiztosítékok közül. Cseréje után ismét indítható volt az autó.

Pár hónap elteltével -félve- ismét próbálkoztam a szivargyújtóval, ezúttal úgy, hogy indítás előtt, álló motornál dugtam bele GPS-emet immár új töltővel a biztonság kedvéért. Az autó elindult, majd kis idő múlva égett szagra lettem figyelmes. Kiderült, hogy a tompított fényszóróm nem ég, de helyzetjelző és távolsági fényszóróm rendben működött, igaz utóbbi nem folyamatosan csak "villogtatva" használva. Ezek után nem használtam szivargyújtómat, félve, hogy bármit dugok be az kiüt valamit. Mi lehet a probléma? Aljzat? Kábelezés?

Válaszát előre is köszönöm. Üdvözlettel Péter

A szivargyújtó szabványáról, azaz szabványtalanságáról már írtam. Minden eszköz csatlakozója egy kicsit más, egy kicsit vastagabb vagy vékonyabb, hosszabb vagy rövidebb, szóval ez a csatlakozás csak a szivar meggyújtására való. Nincs megoldás.

Azaz, ha ugyan abban az autóban használja a töltőt, akkor azt be kell építeni fixre. A kötést a műszerfal mögött kell megejteni és annyi kábellel előbújni valami illesztésen, amennyi a navigációig elér. A fix kötés nem csúszik ki, nem lesz kontakthibás, a kilógatott kábel esztétikus, nincs útban. A készüléket úgy is mindig ugyan ott tartja, elegendő neki a kilógatott kábel, ami gyáribb, vagy inkább szakszerűbb külsőt kölcsönöz.

A biztosíték kiverését az okozza, hogy a navigáció csatlakozója a szivargyújtóba dugáskor egy kicsit ferdén csúszik be és ez elegendő arra, hogy rövidre zárja a két pólusát. A zárlat következtében megszűnik az áram és olyan eszközök sem kapnak energiát, amik ugyan arra a körre vannak kötve.

Az igazsághoz tartozik, hogy erre a biztosítékra nem szoktak az autó működésével kapcsolatos áramköröket kiosztani, ez egy kényelmi kör, amin lényegtelen dolgok vannak, mint rádió, belső világítás. De, ahány ház annyi szokás, lehet, hogy az Ön autójában az immobiliser is ide került.

Ha nem szeretné fixre kötni a navigációt, akkor a szivargyújtót külön kell biztosítani, az eddigi körtől függetlenül, hogy egy esetleges zárlat ne befolyásolja a többi eszközt és az autót.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Tempomat a 124-esbe

2014.04.02. 12:07 - Kütyüdoktor

Üdvözlöm!

1992-es 300d automata Mercedesembe szeretnèk tempomatot.

Valamint a gyári Becker ràdióhoz egy olyan kütyüt amit összekötve egy jack dugóval hallgathatok az Iphonomról podcast-ot zenèt stb.

Tudnak ajànlani vmit? Köszönöm

Waeco MS50 utólagos tempomat beépíthető, ami 75 000 Ft bruttó összeget képvisel szereléssel együtt. A Waeco szolgáltatását tekintve teljes értékűen megegyezik egy gyári tempomattal, így ajánlom.

iPhone-hoz a Dension CarDock-ot ajánlom. Ez egy olyan szerkezet, ami a telefonról átküldi a zenét a gyári rádióra egy sajátos FM modulhoz hasonló módon. A gyári rádión úgy szólal meg a zene, mint egy nagyon jó minőségű rádióadó. Hab a tortán, hogy kihangosítókén is működik. Be is lehet szerelni, de lehet mobil egységként is használni és nálunk ki is tudja próbálni a vásárlás előtt, így nem kell zsákbamacskára költeni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

DRL beszerelése meglévő lámpatestbe

2014.03.27. 09:31 - Kütyüdoktor

T. Doki!

Sok olyan jármű van, ahol gyárilag valamelyik lámpatestbe szerelték a DRL-t. A kérdés az, hogy mennyire legális, ha ezt én teszem utólag, azaz beszerelek egy plusz fényforrást valahová? A névleges magasságok, távolságok stb. nyilván megvannak, pozícióra passzos lenne.

Léteznek olyan megoldások is, hogy pl. a halogén fényszóró 25% fényerővel a DRL. Ez mennyire van rendben a jogszabály betűje szerint?

Vagy pl. beáldoznám a ködlámpát, és azt kötném át DRL-nek (valami alkalmas LED-es izzóval vagy csak simán csökkentett fényerővel). Ez vajon mennyire OK jogszabályilag? Köszi előre is!

Tisztelettel: Tóth Endre

Az ötlet jónak és praktikusnak tűnik, de a lámpatest nem modifikálható. Ha valamit beleszerel, azzal változtat, a KÖHM, pedig egyértelműen fogalmaz, nem szabad.

A fényszóró fényerejének változtatásával nem érjük el ugyan azt a hatást. A tompított és a fényszóró igyekszik kikerülni a szemben jövő látóterét, de a DRL pont a szembejövő járművet célozza. Természetesen a reflektor elég intenzíven világít, de a cél nem elvakítani, hanem látszani.

A ködlámpa szintén a bevilágított tér miatt nem alkalmas, ahogy a tompított és a reflektor. A ködlámpa hivatalosan nem is használható csak ködben és lakott területen kívül, így komolyabb bonyodalomba is kerülhet egy ellenőrzés vagy vizsga során.

A DRL egy külön világítótest, amire szabályok vonatkoznak. A gyári megoldásokkal ne foglalkozzunk, az az autógyár dolga, ami utólagos, arra vannak kötelezettségek. Igyekeztem a weblapunkon a DRL menü alatt összeszedni minden ide vonatkozó szabályt. Ami annak megfelel, azt szabad, ami nem azt nem. Sajnos nem lehet kikerülni a DRL megvásárlását semmilyen megoldással és ennek az az oka, hogy a reflektor, a tompított, a ködlámpa és a DRL, más-más területet világít be a saját funkciójának megfelelően.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Lehet, hogy nem elég hosszú?

2014.03.25. 09:35 - Kütyüdoktor

T.kütyüdoktor!

Előfordulhat-e az, hogy egy márkaszervíz által beépített és beszerzett Golden Eye 8 érzékelős tolatóradarnál az első szenzorok kábele nem ér el a központi egységig? A kábel hossza a forgalmazó szerint 8 méter. Kapható-e gyári kábel hosszabbító vagy más helyet kell keresni a központi egységnek? A hátsó érzékelők rendben működnek. A kocsi típusa Honda Civic 1.4 2013-as modell.

Üdvözlettel:Attila

Természetesen előfordul, hogy a szett nem alkalmas a beépítésre, de ebben az esetben a nyolc méter elégnek tűnik. Egy tolatóradar szett, mint minden tisztességes termék, szerelési utasítással rendelkezik, ami segít a szerelőnek a bekötésben és az elhelyezésben. Ha nincs, az sem olyan nagy probléma, hiszen a beépítés nagy bontással jár, de nem bonyolult, egy szerelő azonnal átlátja és megoldja utasítások nélkül is. A központot oda kell szerelni, ahova elér a kábel, az egyetlen lényeges dolog, hogy vízvédett helyen legyen, mert a központ semmiféle párának, víznek nem áll ellen.

A fejek nem hosszabbíthatók, lehet próbálkozni, lehet, hogy sikerül is, de a kábel hossza hangolt, a toldással labilissá tehető a működés, de nyolc métert nem kell toldani.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Hideg fehér rendszámtábla világítás

2014.03.20. 12:34 - Kütyüdoktor

LED izzókról érdeklődnél Önnél! Már egy ideje, főleg a prémium márkáknál bevezették a gyári, hideg fehér színhőmérsékletű rendszámtábla világítást. Nagyon tetszik ez a megoldás az "impozáns" kinézete miatt. Számtalan helyen árulnak már minden foglalathoz LED-es izzókat, rendszerint "E" jelzés nélkül! Még a nevesebb gyártók, legdrágább termékei is "off road" jelzéssel vannak ellátva! Ugye a Kresz szerint fehér fényűnek kell lennie a rendszám megvilágításának, de az is rendeletbe van foglalva, hogy annak a fehér fénynek milyen színhőmérsékletűnek kell lennie? Pl: elláthatom 5000-6000 Kelvin hőfokú fehér LED rendszám izzóval szabályosan az autómat a standard izzószálas (kb. 2800-3000K) izzó helyett, vagy ez teljesen szabálytalan!

Ha nem lehet, az új autókon miért szabályos?

6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet

(4) A világító és a fényjelző berendezésekben csak a berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel rendelkező izzólámpát szabad használni.

Nem akarom az egész szabályt becsatolni, ha tovább olvassa, pontosan leírja az izzókra vonatkozóan, hogy milyen paramétereknek kell szerepelni rajta. Ha nem olyan az izzó, vagy nincs rajta felirat, illetve hiányos, az bizony szabálytalan. Azt, hogy egy vizsgán, vagy közúti ellenőrzés során a rendszámvilágítást mennyire kezelik szigorúan, nem tudom. Nem érzem, hogy hatalmas bűncselekmény lenne másra cserélni, hiszen megvilágítja a rendszámot és nem vakítja a közlekedés résztvevőit, nem okoz kárt, de szabály, az szabály.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Rejtélyes dobozka a sárvédőn

2014.03.17. 12:42 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoki!

Azt szeretném megtudni, hogy ha megjelölték az autónkat lopás végett, vagy is inkább a sárvédő alá felragasztottak egy kütyüt, akkor a kocsi (Suzuki Swift), csak azért van még meg, mert nem tudták ellopni? Az történt, hogy pár napja egyik este egyszer csak nem indult (munkahelyről). Komputer nem jelezte ki a hiba okát. Elvontatták és nagy nehezen arra jöttek rá, hogy valami kis kütyü lett felragasztva jel lopás végett és a benzinbefecskendezést letiltotta a riasztó, így nem indult el az autó. A Sukuzi Ász-nál (most tudtam meg, hogy az az üzlet megszűnt már) mikor vettük, +40 ezerért szereltek be riasztót, amit az ajtókilincsen lévő gomb megnyomásával hatástalanítottunk és ekkor az ajtózár is nyílt.

Most elvittük egy "riasztó szerelőhöz", aki közölte, hogy az a pici egység, amit 40 ezerért beszereltek 3ezret ér, szerintük semmit nem ér (mégsem vitték el a kocsit, mert nem adott benzint a rendszerbe), szerintük nem volt megfelelően bekötve, se a komputerbe, se ide-se oda. Ugyan tényleg csak akkor riasztott, ha az ajtót nem megfelelően nyitottuk, tehát motorháztető érintésre pl. nem, de mégis meg volt a kocsi. Most 25 ezerért kaptunk új riasztót, ami állítólag nem fogja blokkolni az üzemanyag befecskendezést, de sokkal szuperebb szerintük, mint ami eddig volt, habár az ajtónyitógombra most már csak az ajtók fognak kinyílni, egy külön kütyün kell majd vezérelni a riasztót.

Vajon mikor vertek át minket, most vagy a kocsi vásárlásánál. Ha megint ragasztanak fel ilyen jellopó micsodát, akkor most el is vihetik majd a kocsit?

Előre is köszönöm válaszukat!

Nem láttam még ilyet, de ettől természetesen létezhet. A kódlopáshoz valóban kell pár kódsorozatot rögzíteni, ami legalább a használt algoritmust megfejti, de ez nem igazán jellemző autólopáskor. A felragasztott dobozka rögzíthet, de nem kell annyi idő hozzá, hogy napokig ott legyen, rögzítsen, szerintem az az egység valami más dolog lesz, de látatlanban nem tudom megmondani, hogy mi. Ha kódlopó lenne, az csak venné a jelet, nem érzékelné semmilyen riasztó a meglétét és nem blokkolná a motort csak azért, mert odaragasztották.

Az autó védelme összetett dolog, mert a legjobb minőségű riasztó sem ér semmit, ha trehány a beszerelése. A 40 000 Ft-os ár reálisnak hangzik, de, ha még a motorteret sem érzékeli, akkor egy dilettáns szerelte - szóval minden lánc olyan erős, mint a leggyengébb láncszem. A régi riasztó nem volt rendesen beszerelve, az új meg nem blokkolja a motort, szerintem ez sincs rendesen beszerelve. Jöjjön el hozzánk és szívesen megnézem, hogy mit tud a védelem és véleményezem, ez nem kerül semmibe. Felmerülhet a kérdés, hogy milyen alapon véleményezek, valóban önjelölt szakértő vagyok, de gondolom, 30 év tapasztalata elegendő lehet ahhoz, hogy valamire azt mondjam ez jó, vagy vacak és reklamálni kell. Jöjjön minél hamarabb, mert, ha valóban veszélyben van az autó, akkor minden percnek jelentősége van.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Villog a nappali menetfény

2014.03.13. 11:22 - Kütyüdoktor

Tisztelt kütyüdoki.

Vásároltam egy Osram led drl 401-es nappali menetfényt. Renault Megane-ba (2008) szereltettem be szervizben. Szépen müködik jól világit úgy ahogy kell de ha fékezek vagy balra indexelek villog. Ha jobbra akkor jó. Már több gyujtás utáni áramra is rá lett kötve de a jelenség ugyanaz!

Elõre is köszönöm válaszát.

Ez nem egy bonyolult rendszer, de természetesen mindig az egyszerű dolgok visznek tévútra. Ha kap áramot és kap testet, akkor működnie kell, de nem teszi, így ellenőrizném, hogy a testelés megfelelő-e, az áram, ahogy írja már volt máshová kötve, de azért arra is érdemes rámérni. Ha minden rendben van, akkor össze kell cserélni a két oldalt, ez megmutatja, hogy fordul-e a hiba vagy nem. Ha a lámpatest a rossz, akkor cseréltetni kell, ha megmarad a probléma bal oldalt, akkor nincs ötletem. A fékezéskor előjövő hiba számomra testproblémát jelez, mert, ha nincs megfelelő test a lámpán elől, vagy a hátsó lámpán hátul, akkor az egy másik fogyasztón keresztül próbál energiához jutni, abból pedig zűrzavar lesz. Láthatott már ilyet, hogy az előttünk haladó jármű, amikor indexel, a mellette lévő izzók is elkezdenek villogni. Ilyenkor ott a hiba a lámpa testelésében. Ha nem jut semmire, szívesen elidőzünk a hiba felett, abból mi is tanulunk.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nagyzene a Thaliába

2014.03.10. 15:49 - Kütyüdoktor

Üdv Kütyüdoktor!

Szeretném fejleszteni az autóba a hifi terén. Jelenleg a műszerfalba gyárilag kialakított részbe vettem egy SAL AHPX-210 10 cm 2utas hangszórót, de ez nagyon gagyin szól, így gondoltam az első ajtóba szeretnék beépíteni 16 cm hangszórót.

Sokan más mondanak és más véleménnyel, sokan azt mondták hogy szettet vegyek mert sokkal jobb, mások azt mondták vegyek 2 utas koax-os hangszórót mert az a jobb és nem kell a magassugárzót és hangváltót, és már bizonytalan vagyok hogy most mejikkel járnék jobban és melyik szólna jobban.

És még azt is mondták hogy ne a fejegységgel hajtsa meg mert tort hangot fog adni és meg is égetheti a tekercset vagy leégetheti teljesen a hangszórót,ezért kellene a 2 csatornás erősítőt és arra kössem rá a hangszórót, ebben sem tudok dönteni mert így már drága lenne az egész hifi, nem akarok olyan nagy rendszert kiépíteni, de ha tényleg kell az erősítő akkor megpróválok venni az is. Ebben kérnék segítséget hogy most mit és melyiket vegyem meg nyugott szívvel hogy biztosan jót vettem.

Fejegységből ezt néztem ki JVC KD X250BT, szettben pedig ez ajánlották: Kicx STC 6.2 16,5 cm

A zeneépítésnél arra törekszünk, hogy reprodukáljuk a valós élményt, mintha egy koncerten állnánk, ülnénk a színpad előtt, ahol látatóan és hallhatóan minden hangszernek pontos helye van és az egész zenének tere, szélességgel, magassággal, mélységgel. Az elsőként megszólaló magas hang határozza meg a hang irányát, ezért lényeges a hangszóró elhelyezése és irányítottsága, ez alól a mély a kivétel, mert a 300Hz alatti hangnak nincs iránya, nem érzékeli a fül.

Olyan hangszórót még nem sikerült készíteni, ami minden frekvenciát átfog, egyforma intenzitással tisztán szólalna meg, ezért több részre bontjuk a hallásuk frekvenciasávját. A hangszóró által visszaadott hangsáv fizikai mérettel párosul, a magas membránja kicsi, míg ahogy lejjebb megyünk frekvenciában úgy nő a kívánatos membránméret, így a mély hangokhoz nagy méretű hangszóró szükséges. Az autóban sajnos nem egy tengelybe szereljük a hangszórókat, mint egy otthoni hangfalban, ezért még bonyolítja a helyzetet, hogy mindenféle fázisproblémák lépnek, léphetnek fel, ezért csak hozzáértőknek ajánlom a két útnál több megosztást. A kárpit, a hangszóró rögzítés zörgéseket, különböző saját rezgéseket produkálnak, összegezve a jó zene kiépítése összetett feladat, próbára teszi a HIFi mániás embert.

A hosszú ijesztgetés után azért mindenkit rábeszélek a zeneépítésre, mert zenét hallgatni jó, és kell.

Az általánosan jó felépítés, a recept a következő: Kell egy jó minőségű, két utas hangszóró szett előre, lehetőleg 16cm-es átmérővel. Hátra nem kell, mert az nem vesz részt a zenehallgatásban, az a hátul ülők extrája. A magas a műszerfalon vagy az "A" oszlopon legyen, ez határozza meg a színpadképet. Az iránya meghallgatással meghatározható, csak jó minőségű, tömörítetlen zene legyen, ne MP3, azt már el kell felejteni. A közép-mély a maga 16cm-ével elegendő közép és ütős közép-mély hangot szolgáltat, általában az ajtóba szereljük. A rögzítése legyen stabil, ha kell, merevítsük a környezetét, hogy a kárpit vagy egyéb karosszériaelem ne rezegjen vele, mert az nem kívánatos hanggal ajándékozna meg.

A gyári hangszóró kábel általában vékony vacak, hiszen drága a réz, ezt cseréljük, nagyon sokat számít. Ha van anyagi erő a fejlesztéshez, akkor jöhet az erősítő és a sub. Az erősítő leveszi a terhet a rádió végfokáról, ami nem tesz tönkre semmit, csak teljesítménye kicsi, ezért torzít és nem tudja dinamikával ellátni a hangszórót. Az erősítővel sem hallgatjuk sokkal hangosabban a zenét, de abban a tartományban nem torzít és rejtett tartalékai dinamikus hangzást kölcsönöznek. Lehetőleg három csatornás erősítőt válasszunk, mert arra ráköthető a mély. A mély hangszórót ládába szereljük, mert abban olyan környezetet biztosítunk neki, amibe tervezték.

A mélyláda leveszi a terhet a 16cm-es hangszóróról, ami 100-250Hz-től fölfelé működve új éltre kel, míg az ez alatti frekvenciákat a mélyláda szolgálja majd. Összegezve lehetőleg 16cm-es hangszóró szettet vásároljunk, mert tapasztalataink szerint autóba ez optimális és később lehet rá építeni. Ha van rá keret vagy később lehetőség, akkor jöjjön az erősítő, de lehetőleg mélyládával együtt, ez lesz az igazi nagy bumm.

Ne vegyünk olcsó terméket, a jó nem sokkal drágább és nem kell kidobni. Ha nagyon az anyagi részen múlik, akkor forduljunk a használt felé és minden vásárlás előtt keressünk egy hozzáértőt.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nyithatja a távirányító a másik autót is?

2014.03.06. 12:05 - Kütyüdoktor

Kedves Kütyüdoktor!

Leparkoltam a munkahelyi parkolóban Ford S-Max-ommal és amikor a zsebemben lévő távirányítón véletlenül a nyitás gombot nyomtam meg a zárás helyett, az autómtól pár méterre parkoló egyik kollégám új Focus-ának feloldott a központi zára (plusz első-hátsó helyzetjelző és kilépőfény felkapcsolt, mint az én S-Max-omon is). Amikor a lezárás gombra nyomtam a saját autóm teljesen normálisan lezárt. Ahogy sétáltam el láttam, hogy a Focus kb 20 mp után lezárt, mint amikor valaki nyomja a távirányító nyitó gombját, de nem nyitja ki az ajtót és az autó automatikusan visszazár 20-30 mp-el később?

Lehetséges az, hogy az én távirányítómmal egy másik autót véletlenül kinyitok, de visszazárásra már nem reagál? Azt kizárnám, hogy a kollégám zsebében esetleg véletlenül ugyanabba a pillanatba megnyomódott a gomb, mert az irodák jó messze vannak a parkolótól.

Nem tapasztaltam még ilyet, de nem is szeretnék. Banális hiba lenne, ha két kód összetalálkozna és nyílna tőle két autó, ennél ez sokkal bonyolultabb. Nem ismerem a Ford kódolási algoritmusát, ezért csak egy szabványos általános kódrendszerről mondok véleményt, szomorú lenne, ha ennél egyszerűbb megoldást választana egy autógyár.

Amikor megnyomunk egy távkapcsolót, az elküld egy kódot az autó felé, a kód több részből tevődik össze, ne is vizsgáljuk végig, értsen hozzá az, akinek érteni kell, a mi esetünkben emeljünk ki két összetevőt. Az egyik, hogy a vevő nem áll szóba csak azzal a távkapcsolóval, amit feltanítottak neki. Tárolja annak azonosítószámát, afféle gyári számát. A másik, amit megjegyez, az utolsó kommunikációjuk eredménye, ha ez nem stimmel, akkor szintén megtagadja az együttműködést. Annak az esélye, hogy az Ön távkapcsolójának azonosítója tárolva van és az adott gombnyomáskor kiadott kód visszafejtésekor kapott szám sorrendben a letárolt utolsó szám után következik, ez nulla. Persze a legkisebb esély is bekövetkezhet, hiszen a végtelenmajom tétel szerint, ha egy majom véletlenszerűen, végtelen ideig ütögeti az írógép billentyűit, előfordulhat, hogy leírja Shakespeare egyik művét hibátlanul. Az esélye ennek is nulla, mondanám, de előfordulhat. A bonyolult hibák megoldása mindig egyszerű, lehet, hogy mégis közelebb volt a kollega.

A visszazárás nem csoda, szinte minden távkapcsolóval rendelkező autó tudja, hogy, ha a távkapcsolóval történő nyitáshoz nem tartozik tényleges ajtónyitás, akkor visszazár.

Ha már a zárásról esett szó, érdekességként említem, hogy a Ford klasszikus hengeres kulcsának volt egy egyedi extrája. Minden Ford kulcs zárt minden Fordot. Ha egy Ford tulajdonos azt látta, hogy márkatársa nyitva felejtette az autóját, hát bezárhatta helyette - nem nyitotta, zárta. Ez volt régen, lássuk be, ma nagyon kínos helyzetbe kerülne az, akit azon kapnak, hogy egy idegen autóba tuszakolja a kulcsát, sokat kéne magyarázkodni, hogy ő csak jót akart.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Van értelme a napelemes akkutöltőnek?

2014.03.04. 16:12 - Kütyüdoktor

Kedves Kütyüdoki!

Mivel olyan mélygarázsban parkol az autóm otthon, ahol nincs lehetőségem elektromos áramot vezetni az autóhoz (akkutöltőhöz), ezért arra gondoltam, hogy beszereznék egy olyan napelemes töltőt, amit a műszerfalra tudnék tenni mikor alkalomadtán szabadban parkolok, havi néhány alkalommal.

Van ezeknek valami értelme? Tudják érdemben tölteni az akksit? Milyen árkategóriában nézelődjek, ami már nem gagyi? (Rossz minőségűt nem akarok venni, nem vagyok az autóm elektromos rendszerének ellensége.) A szivargyújtóm nem működik, mikor leveszem a gyújtást, ezért ha jól sejtem külön kell a vezetékelést megoldani a motortér felé.

Vagy inkább egy akkumulátoros töltőben gondolkodjak, amit otthon fel tudok tölteni, és azzal töltöm az autó akksiját? Költségben ez hogyan viszonyul a napelemes megoldáshoz? 2004 Honda Accord 2.2 dízel autóm van, 74Ah akksival.

Köszönettel: Balázs

Ha a lelkünket akarjuk megnyugtatni, akkor jó, de, ha a használati értékét vizsgálgatjuk, sajnos kevésnek bizonyul a napenergia. Ahhoz, hogy a cella az elérhető maximális vagy maradjunk kisigényűek, a hasznosítható energiát szolgáltassa, napsütésre van szükség és megfelelő beesési szögre, de általában nem tudunk úgy parkolni, hogy a nap mindig süsse az autót, a beesési szöget nem tudjuk változtatni, követni. Az autóban használható napelem mérete sem túl nagy, így nem lehet elvárni tőle komoly teljesítményt. Amikor a legnagyobb szükség lenne rá, télen, pont akkor henyél, hiszen kevés neki a fény, neki nap kell, mint nekünk.

Sajnálom, de a leg optimálisabban elhelyezett cella sem tudja visszatölteni az autó akkumulátorát. De, a semminél többet ér.

Lépjünk át az anyagi okfejtésen, hogy megtérül-e vagy sem, induljunk ki abból, hogy van, kaptuk, találtuk. A napfénytető mögött, kalaptartón vagy műszerfalon elhelyezett cella, időnként visszatölt az akkumulátorba legalább annyi energiát, amit annyi idő alatt, az autó fogyaszt álló helyzetben és ez jó. Ha vásárlásra adja fejét valaki, vegye figyelembe, hogy az autós felhasználáshoz szükség lesz egy töltőáramkörre, ami szabályoz és nem elég a szivargyújtóba dugni, mert, mint a kérdező is írja, az autók többségének nem működik a szivargyújtója gyújtás nélkül, így azt rendesen be kell kötni. Egy autó átlagos áramfelvételéhez és az akkumulátor önkisüléséhez elegendő egy átlagos méretű napelem, mindaddig, amíg a nap süti. Az említett hordozható töltő, energiabank, nem megoldás. Vannak hordozható, kisméretű indítók, ezek egy lemerült autó motorján képesek egyet, kettőt fordítani, de töltésre nem alkalmasak. A merült akkumulátor visszatöltése hosszú időt vesz igénybe és nagy energiát feltételez, az pedig nagy mérettel és súllyal párosul. Ha cipelni kell, akkor inkább az autó akkumulátorát cipeljük, az nem kerül külön pénzbe.

Az utcán parkoló, keveset használt autó merül, és ezen nem tudunk segíteni, csak azzal, ha időnként - nem amikor már nullára fogyott az energia, mert akkor az akkumulátort tönkretesszük - rendes akkumulátortöltővel feltöltjük. A töltés 6-8 óra, nem kevesebb. Van, aki a leállított autóról leveszi az akkumulátorsarut, amivel megspórolható az autó nyugalmi áramfelvételének energiája. Nem rossz megoldás, jelentősen kitolható a rendelkezésre álló idő, de az akkumulátornak van önkisülése, így ez sem tart örökké. A levett akkumulátor egy kis borsot tör az orrunk alá, mert a rádió elfelejti a beprogramozott adókat, kódot kér, a riasztó rendszert is ki kell iktatni, majd visszakapcsolni. Aki ezt a megoldást választja annak az autó biztonságáról is kell gondoskodnia, legalább egy váltózár legyen benne.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Rejtett kapcsoló a Zafirába

2014.02.26. 10:07 - Kütyüdoktor

T.Kütyüdoki,

Több mint 6 éve van egy B Zafirám, Permanent Mark-al jelölve és váltózárral szerelve. A nem olyan régmúlt időkben két ismerős Zafirája is eltünt, az egyik ráadásul váltózárral volt szerelve , ezért most arra gondoltam hogy rakatnék még az autóba egy rejtett kapcsolót ami a gyújtást tíltaná le. Volt ilyenem más autókban régebben, ebben is volna ötletem hogy hová raknám és ha jól látom akkor Önök is csinálnak ilyeneket.

Tudom hogy látatlanban nem szokás árakat adni, de nagyságrendileg mennyibe kerülhet?

Köszönöm Géza

14 900 Ft-tól bruttó beépítve. Általában 16 000 Ft környékén fizetnek az Ügyfelek. Az árat mindig az autó és az elhelyezés határozza meg, pontosat csak akkor tudunk mondani, ha kialakult, hogy hogyan és hova szerelünk. Van, aki egyszerűen elérhető helyre kéri, van, aki eldugatja, van olyan autó amibe két relé is kell a blokkoláshoz, van, amibe elég a kapcsoló magában. Érdemes elgondolkodni, hogy ne csak egy egyszerű indítástiltás legyen az autóban. Nem anyagi megfontolásból ajánlok egy lépcsővel magasabb védelmet, hanem meggyőződésből. A Duett rablásgátlót azért találtuk ki, mert a sima blokkolás áthidalható, ha van elegendő idő a keresésre. Ha például megfigyelem, hogy Önnek milyen parkolási szokása van, akkor felkészülhetek a lopásra. Ha a saját garázsában parkol és én tudom, hogy általában 11 és éjfél körül elcsitul a ház, akkor azt is tudom, hogy hajnal három és négy óra között, Önök a legmélyebb álomban vannak, amikor van egy órám garázdálkodni a garázsban. Esetleg, amíg Önök a felső szinten alszanak, én az alsó szintre bemehetek és elviszem az autókulcsot. Ezek tapasztalatok, megtörténtek sokszor, nem kitalált történet.

Ha az utcán parkol, szintén megfigyelhetem, hogy az utca adott szakasza mikor néptelen és minimum egy órám van keresni az autóban a blokkolást. A blokkolás sajnos műszaki adottságok miatt olyan nagyon sok helyen nem oldható meg, aki pedig Zafirára pályázik, az tudja ezeket a pontokat, ismeri a típust.

A rabládsgátló úgy működik, hogy Önnek az autó beindítása után, vagy járó motornál történt bal első ajtónyitáskor valahogy nyugtáznia kell a jogos használatot, ha ezt nem teszi, élesedik a védelem és egy percen belül leállítja az autót. Nyugtázás lehet egy nyomógomb, egy kárpitrész elmozdítása, egy mágnes, amit adott hely előtt kell elhúzni nyomtalanul.

Szóval egyedi és egyéni megoldás, amit az autó enged, és Önnek tetszik. Az előbb említett esetekben, egy esetleges lopási kísérletnél az autó beindítható, nem blokkolt állapotban van, de amikor beindult, a tolvaj nem nyugtázza a használatot, így kimozdítja a megfigyelt helyről és egy perc után olyan helyen és szituációban állítja le, ahol nagy valószínűséggel nem alkalmas a további bontásra, keresgetésre. Az utca közepén, már forgalmasabb helyen leálló autó nem célpont, az már nagyon problémásnak számít, a tapasztalat az, hogy otthagyják.

A rablásgátló véd, ha ellopom az autókulcsot, hiszen akkor is beindul, majd az azonosítás hiányában leáll. Nem csak a családi ház alsószintjéről lehet kulcsot lopni, lehet a munkahelyen az íróasztalfiókból, az uszoda öltözőkabinjából. A bal első ajtó figyelése a kiszállítás és kicsalás ellen véd. Hátulról belekoccanok az Ön autójába, majd Ön kiszáll megnézni mi történt, egy másik ember beül Ön mögött és elmegy. Vagy Ön kiszáll kinyitni a kertkaput, én meg odafutok, beülök és elmegyek. Ez jó hosszú lett, de talán elgondolkodtató. A rablásgátló beépítve bruttó 26 900 Ft-tól kapható, és általában ennyit is szoktak fizetni az Ügyfelek, ha nincs extra kívánságuk.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Fuel Shark Saver fogyasztáscsökkentő - igaz vagy kamu?

2014.02.24. 16:53 - Kütyüdoktor

A kérdésem erre a csoda kütyüre vonatkozik. Elvileg van hivatalos magyar weboldala, illetve egy amerikai tv-híradó riportot is találtam róla, de kételkedem. A kérdésem ugye az lenne, hogy ez valóban működik-e, érdemes vele foglalkozni? Azt írják, hogy bármilyen autóban stabilizálja a feszültséget, ezzel javul a fogyasztás.

Válaszát előre is köszönöm:

Máté

Venni nem fogok a teszt érdekében sem, nem gazdagítok egy csalót egy darab árával sem. Elolvastam két cikket és kételkedő mosolyom nem hervadt le arcomról, de megjelent a pír, amit vérnyomásom emelkedése okozott. Szemtelenség, a megtévesztés olyan foka, amikor nem szégyell a cikk végére véleményeket is írni. Ettől nem rezeltek az olajmágnások.

Ha létezik ilyen, akkor hiábavaló az a sok kutatás és fejlesztés, amit a károsanyag-kibocsátás miatt végeznek dollár- és eurómilliókat beleáldozva. Buták az autógyárak, miért nem vesz az Audi egy ilyet és azonnal piacvezető lenne, nem beszélve arról a rengeteg hibrid megoldással küszködő mérnökről, aki a szivargyújtóba dugott stabilizátorral azonnal 70%-al csökkentenék a fogyasztást szinte nullára. A BKK is használhatná a buszokban, így a vonaljegy 70%-al olcsóbb lenne, ezzel komolyan hozzájárulna a globális rezsicsökkentéshez. Szerintem igaz lehet, így belegondolva. Az autó elektromos rendszere stabil. Az akkumulátor természetesen terhelés függvényében ejthet a feszültségén, de ez nagy terhelést jelent, ami az elektronikákra kevés hatással van, hiszen azok stabilizált tápról működnek, így sajnos ez az érv kiesett.

A járműben keletkező elektromos zavarral nem tudom mire gondol az üzletember, ilyen nincs, hiszen, ha lenne nem működne. Az elektronikák által keltett elektromos zavar értékét, mértékét szabvány foglalja magába, ilyet minden olyan eszköz kelt, amiben áram folyik. A zavar mértéke meghatározott szinten belül kell, hogy legyen, ezt az autógyártól is szem előtt tartják, ahogy a kávéfőzőn is látható a bevizsgálást és a megfelelőséget igazoló jelzés.

A zavarnak nincs hatása a környezetre, van, aki úgy véli, hogy élettani hatása van, lehet, ezt nem tudom eldönteni, ezt nem lehet mérni, de műszaki oldalról mérhető, igazolható, szóval ez az elektromos zavarás dolog sem állja meg a helyét.

Tetszik a kereskedő azon mondata, hogy a szerkezetet egy USB-hez hasonlóan a szivargyújtóba kell dugni. De miért dugnék USB-t a szivargyújtóba? A telefontöltő jobb példa lenne. Érdekes az a megfogalmazás is, hogy jobb lóerőhöz jutok, ha ezt használom, itt a több lóerő csalogatóbb lenne, bár lehet, hogy azt sugallja, hogy jobb lóra tesz, aki ilyet használ. Azt írja, ez zöld termék. Eleve kék, de belegondolva, mivel a vásárlást követően hamar a kukában végzi, és műanyagból van, közel sem nevezném környezetbarátnak a szerkezetet.

A jármű elektromos rendszerét alaphelyzetben az akkumulátor stabilizálja. Az akkumulátor egy olyan puffer, ami hírtelen áramfelvételnél is stabil fezültséget szolgáltat. Járó motornál a generátor folyamatosan visszatölti, sőt, szükség esetén többlet energiát is szolgáltat a rendszernek. Az elektronikák stabil működésük érdekében saját stabilizátorral rendelkeznek. Az áramkörök nem 12-14 V-os tápfeszültséggel üzemelnek, hanem 9-5 V között, így egy nagyon nagy teljesítményigény esetén, amikor az akkumulátor feszültsége valóban leesne, az elektronikák stabilan teszik dolgukat. Egy jármű teljes tápellátásának stabilizálásakor a legnagyobb áramigényt kellene alapul venni - ami, mondjunk kis számot - 100 Amper. 13,8V-os töltésnél ez a 100A 1380W-nak felel meg, ami akkora hővel jár, mint egy vasaló. A képen látható eszköz ekkora hőnél még kisebb lenne és szénfekete. A szivargyújtó általában 10 A-rel van biztosítva, így nem is lenne alkalmas a csatlakozásra. Ha a fogyasztás csökken attól, hogy a gyújtógyertyák magasabb feszültséget kapnak, akkor azoknak eleve magasabb feszültséget adnának a tervezők. Végül is ez igaz, mert a gyújtáshoz magasabb feszültséget adnak, ezért találták ki a trafót. Dízel esetében érdekes a megközelítés, hiszen ott nincs szikra, minek a stabil feszültség, megy az magától.

Nem csak a Mazda, a villamos és a vasúti mozdony és a metró is visszatermeli az energiát fékezéskor, de ennek semmi köze a fogyasztáshoz közvetlenül. A fékezésnél termelt energia csak az akkumulátort tölti, a hálózatot táplálja. Ez az egyik legszemtelenebb megtévesztés, amit olvashatunk, ebben legalább kimagasló. Ajánlom figyelmébe a fogyasztóvédelemnek.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Sebességmérő nem mér

2014.02.20. 10:41 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Egy 1.4-es 2000-es évjáratú Ford Focus tulajdonosa vagyok. A problémám az, hogy a sebességmérő mutatója menet közben leesik. Mintha nem kapna jelet. Ilyenkor a napi kilométer számláló sem megy. Egy idő után az LCD kijelzőn vonalak jelennek meg. Ez a hiba legfőképp melegben fordul elő (vagy meleg motornál), pár kilóméter megtétele után. A motor ilyenkor hajlamos üresben (váltásnál is) leállni. Rángat, érezhetően gyengébb. Lehet hogy a kerék sebesség jeladója csere érett? Vagy lehet más is a hiba okozója?

Válaszát köszönöm előre is.

Tisztelettel Zoltán

Idézem a solymári Ford szerelő barátom válaszát:

Ezt a problémát a jármű sebességérzékelő (VSS szenzor) hibája okozza.

Diagnosztikai műszerrel kiolvasható a PCM, vagy IPC, hibatárolójából az alkatrészre vonatkozó DTC! PCM (motorvezérlő) IPC ( műszercsoport) DTC ( eltárolt hibakód) A VSS- szenzor a sebességváltó hátsó oldalán található. (A tányérkerékről veszi a fordulatszám jelet)

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Távirányítót a Webastohoz

2014.02.18. 16:32 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

A napokban vettünk egy Mazda Mpv-t. Az autóban webasto állófűtés van. Egy T80-as modullal. A helyzet az hogy a távirányítót elfelejtették oda adni. Lehet-e esetleg valami univerzális távirányítót betanítani a gyári helyére, mert gyári Webasto távkapcsot külön, eddigi utána járásaim alapján nem lehet venni csak modullal együtt. Válaszát előre köszönöm.

További szép napot!

Tudomásom szerint nem lehet univerzálissal helyettesíteni. Az egyik verzió, a Webasto, a másik egy GSM modul. Amennyiben a gyári árat vesszük alapul, szerintem jobb választás a GSM kapcsoló, ami lehetővé teszi, hogy telefonhívással be-, illetve kikapcsoljuk a fűtést. A hívás nem kerül pénzbe, mert elegendő a beprogramozott telefonszámról rácsörögni az autóra, ami a hívás elutasításával nyugtázza a parancsot. SMS-ben le is kérdezhető az állapot, sőt hívást kezdeményez, ha az akkumulátor merül, ez jól jöhet, hogy reggel ez szerint készüljön az autóhoz. A GSM modul kiegészíthető védelmi funkciókkal is, így az autó biztonságát is szolgálhatja. A gyári távkapcsolóban nem tudok segíteni, de ilyen megoldásban szívesen.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Villog a tolatólámpa

2014.02.14. 11:36 - Kütyüdoktor

Tiszteletem!

Van egy Opel Vectra c 1.6-os benzin 2003-as évjáratú autóm. Az a probléma, hogy berakom gyújtás alatt rükvercbe és nem világít. De várok picit vele, 1-2 percre rá kigyullad a tolató lámpa. Mi lehet a probléma? Biztosítékokat próbáltam, de nem jutottam vele sok mindenre. Esetleg kábel elöregedés lehet? Másik kérdésem, meg mitől van az, hogy hidegen rángat a motor 2000-es fordulaton és mikor felpörög már abba hagyja? (ha sok gázt adok ) és erőtlennek érzem. Nagyon szépen köszönöm előre is!

További szép napot kívánok. Üdv Máté

Lehet kontakthibás az izzó foglalata, lehet kontakthibás a tolatókapcsoló. Ki kell venni az izzót és ellenőrizni, hogy nincs-e látható oxidréteg a foglalatban, majd feszültségmérővel, vagy próbalámpával ellenőrizni, hogy megjelenik-e a feszültség. Ha nem jut el odáig, akkor a tolatókapcsolónál kell mérni, hogy az megfelelő kontaktust biztosít. Természetesen feltételezem, hogy a biztosítékok jók, ahogyan azt írta. A motorikus probléma nem asztalom, én csak elektromos izékhez értek, azon az autódoki tud segíteni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nehezen indul az Escort

2014.02.12. 10:56 - Kütyüdoktor

Hali Doki

Vettem egy 1992-es Ford Escort 1.6 ost. Hogy lehet deaktivizálni az immoját? Kulcsal nagyon nehezen indul.

Ha gyári, nem lehet. Ha lehetne, nem érne semmit. Ha utólagos, akkor riasztószerviz kiszereli, de ezt sem ajánlom, inkább meg kell javíttatni, mert olcsóbb, mint kiszerelni és kell védelem az autóba. Sajnos, kiment a divatból a karbantartás, pedig nagy szerepe lenne. Ahogy az autót is elvisszük olajcserére és ellenőriztetjük időnként a műszaki állapotát, a védelmi rendszert is évente, kétévente át kellene nézetni. Ha ezt megtennénk, mindig biztonságban érezhetnénk az autót. Senki nem teszi, így egy idő után nyűgként és az autó működésének szempontjából gyenge láncszemként tekintünk egy riasztóra vagy immobiliserre. Egy idő után szívesen megválnánk tőle, mert csak a baj van vele, gondolhatjuk eddig sem csinált semmi hasznosat, ezért nem is kell. Nos, ekkor szokott bekövetkezni a baj, hiszen Murphy nem vesztegette az időt és erről is írt egy törvényt. Az, hogy egy tíz éves autót ellopjanak, ugyan olyan eséllyel bír, mint egy egyéves autó. Alkatrész mindenhez kell, olcsó, drága, új vagy régi, de mindegyiknél sérül a lökhárító, meghibásodik a váltó., a gyári alkatrész drága, így kell a donor.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Eszi az autó az izzókat

2014.02.10. 11:51 - Kütyüdoktor

Tisztelt Doktor úr!

Seat Toledo (2008) hátsó lámpatestben lévő fék és hátsólámpaizzó (ez ebben a típusban egy izzó) rendszeresen elromlik. Jobb és bal egyaránt. Minden izzócsere után 1-2 héttel később az izzók alsó érintkezője (~félgömb) mint amit elreszeltek ék alakban, vagy simán. Gyakorlatilag elfogy az alumínium érintkező. Én még ilyennel nem találkoztam, és ötletem sincs, hogy mi lehet a korrodáció/anyagelfogyás oka. Ha van valami ötlete szívesen veszem.

Köszönettel: Mila

Látnom kéne a végeredményt, abból biztosat mondhatnék. Az izzó alján a csatlakozás általában ón, aminek alacsony az olvadáspontja. Ha a csatlakozó kontakthibás, ami lehet egyszerűen attól, hogy nem éri el rendesen, nem szorítja össze megfelelő erővel az alsó érintkező az izzó csatlakozási pontját, kis szikrák keletkeznek és elolvad az izzó alján lévő ón.

Szemrevételezve ez látszik az izzó alján - hiszen az anyag nem vész el, csak átalakul - a csúcsos, durva és feketedett felület, a lámpatest érintkezőjén pedig elszíneződés mutatja a melegedést, valamint átragadt, átolvadt ón is található. Meg kell tisztítani az érintkezőt, ha kell görbíteni rajta, hogy megfelelő nyomóerő biztosítsa a jó kontaktust. Ha az érintkező a melegedéstől elvesztette rugalmasságát, kilágyult, akkor cserélni kell.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Gyenge a jel a Borában

2014.02.07. 13:23 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Az autómban, Vw Bora Variant, gyári rádiónak (Vw Beta) egyik napról a másikra csökkent a hatótávolsága. Eddig amit városon kívül 30-kmre jelet fogott azt most 5 km után elveszíti. Kérdésem mi lehet a hiba?

Üdv, Tamás

A rádióba be kell dugni egy másik antennát, vagy egy méteres drót is megteszi, és ellenőrizni, hogy javul-e a vétel. Ha nem, akkor a rádió elromlott, ha javul, akkor az antenna környékén kell keresgetni. A rádiót el kell vinni műszerészhez és javítja, de előtte mindenképpen érdemes árajánlatot kérni, mert sok esetben olcsóbb egy új utólagos rádió, ami többet tud, mint a gyári és sokkal szebben szól.

Ha az antennára utal a hiba, akkor ellenőrizni kell az antenna talppontját, mert a felfogatásnál kialakuló kontakthiba miatt a beleépített erősítője nem kap tápfeszültséget és így nem lesz alkalmas a vételre. Bekapcsolt rádiónál finoman meg kell mozgatni az antenna alját, ha megjön a vétel, akkor ott a baj. Le kell bontani a kárpitot, kiszedni az antennát és megtisztítani a karosszériát, valamint az antenna érintkezőjét.

Természetesen lehet szakadt az antenna kábel is, ez egy egyszerű műszerrel meg lehet mérni. A kábel két végét szakadásmérővel össze kell csengetni és ellenőrizni, hogy az árnyékolás testen legyen, a melegpont viszont attól elkülönülve. Az antenna is elromolhat, ha így van, cserélni kell, nem lehet javítani, de ez nem jellemző.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Elektronikus anomália a Focusban

2014.02.05. 11:00 - Kütyüdoktor

Kedves Kütyüdoktor!

Alig néhány hete vettünk párommal egy nagyon megkímélt 1.8i Focus I-et, viszont tapasztaltam egy érdekes jelenséget.

A motor leállítása után kb 1-3 mp-el a vízhőfok mérő és az üzemanyag szintjelző mutatója a "fekvő" állapotból középállásba ugrik és úgy is marad a következő indításig. Ahogy a gyújtást ráadom a mutatók újra alaphelyzetbe kerülnek, majd a helyes értékeket mutatják menet közben.

Plusz információ, hogy az átvétel előtt akkumulátort cseréltek az autóban, mert az előző cellazárlatos volt, viszont korábban nem produkálta ezt a jelenséget (legalábbis sem én, sem a kereskedő nem vette észre). Egyébként használat közben semmi szokatlant nem vettem észre, az autó tökéletesen működik, az akksi sem merül állás közben. Csupán a fényszóró fénye vibrál néha (nem mindig) alig észrevehetően a piros lámpánál állva. Esetleg összefügghet a kettő?

Kérdésem továbbá az lenne, hogy találkozott-e már ilyennel, illetve van bármi ötlete, hogy mi okozhatja a dolgot?

Válaszát előre is köszönöm! Bálint

A jelenség ismert volt a solymári Fordnál dolgozó barátomnak. Ilyen problémát okozott a műszercsoportban az érintkezők kontakthibája, de ennek a javítása szerintem nem otthoni feladat. Ki kell venni a műszercsoportot, szétszerelni és az összes csatlakozási pontot megtisztítani, az érintkezők előfeszítését beállítani. Náluk húszból egy volt, amit nem lehetett javítani.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Beserceg a rádió

2014.01.29. 13:52 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoki!

Gyári Mazda autórádiómnál a következőre lettem figyelmes. Az, hogy néha be-beserceg némely adó, már szinte megszoktam, de most egy érdekes dologra lettem figyelmes. A garázsom előtt állva egy barátomnak mutattam egy zeneszámot, majd átkapcsoltam a rádióra (konkrétan a Juventus-ra), majd kinyitottam az ajtómat egy pillanatra, és elment a vétel! Becsuktam, megint volt vétel. (??) Az antenna jó, mert AM-en veszi a jelet... Mitől lehet ez? (Más kocsinál ilyet nem tapasztaltam még.. igaz, olyat se, hogy villamoskábelek alatt elautózva beserceg az adó... )

Üdv.: Gaben

A jelenség antennakábel hibára utal. Meg kell mérni, hogy a kábel meleg pontja és árnyékolása nem szakadt, ez egy kis bontással és egy egyszerű multiméterrel kivitelezhető. A rádió ellenőrizhető külön, csak egy darab vezetéket kell bedugni az antenna helyére és gyengébben vehető adón tesztelni. HA a rádióban van a hiba, azt műszerész javítja, otthon nem lehet vele mit kezdeni. Ha az antennakábel a hibás, cserélni kell, kivéve, ha a csatlakozónál van a hiba.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Parajelenségek az Audiban

2014.01.24. 11:04 - Kütyüdoktor

Üdvözlöm!

Három problémával fordulnék Önökhöz. Egy Audi A4 B5 1.9 (AFN)99' gépről kérdeznék. Az első problémám, hogy az üzemanyag szint jelző hol működik hol nem.Van hogy elkezd ugrálni fel-le a mutató és van hogy félig a tank és lebukik 0-ra a mutató. Hol keressem a hibát, mit érdemes átnézni?

A második hiba az abalaktörlőnél jelentkezik: az első néhány törlést nagyon lassan végzi, szinte vonszolja magát az üvegen, utána ha alapállásba teszem a kapcsolóját képes még 10-20-30 törlést csinálni magától úgy hogy nem nyúlok semmihez az eső már rég nem esik. A szakaszos és gyors üzemmód egyébként hibátlanul működik.A relét kell cserélnem vagy esetleg motort??

A harmadik hiba a légzsák visszajelző lámpa folyamatos világítása. Az autó oldallégzsákos. Mind a négy ajtó darabokra lett szedve fényezés miatt a múlt héten, összerakás óta folyamat világít ami elég idegesítő. A két első ülés totál el lett állítva ha ez valamit segít. Lehetséges hogy az ülés alatti csatlakozóval van a gond vagy ese tleg az ajtók belsejében lehet a hiba??

Válaszát előre is köszönöm!

Üdv: Sohi

Az üzemanyagszint mérőnél érdemes ellenőrizni a csatlakozást és a testelést, ez hátul a tanknál található. Ha itt kontakthiba van, az okozhatja a műszer rakoncátlankodását.

Az ablaktörlő hibája, főként, hogy saját életet él, inkább a motor hibájára utal. Ha elkoszolódott, elkopott, az okozhatja, hogy nem érzi a végállást és átlendül rajta. Általában nem lehet javítani, cserélni kell, de előtte mindenképpen érdemes rámérni, hogy biztos legyen a csere.

A légzsák, ha hibát hoz, az nem törlődik magától. Amikor szétszedték az autót, bekerült a computerbe a hiba, amit csak szervizműszerrel lehet eltűntetni, természetesen abban az esetben, ha a hiba nem áll fenn. Egy nagy felújítás után mindenképpen érdemes egy teljes átvizsgálás, a műszer pedig (elvileg), meg is mondja, hogy hol kell keresni a problémát, ha van.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Hogyan lehet kézileg leoldani a központi zár reteszelését?

2014.01.21. 14:49 - Kütyüdoktor

Opel Vectra B Caravan-om van, 1,6-os 16V, 2000-es kiadás.

A probléma konkrét leírása: Az történt, hogy bezárt állapotban "kiégett(megpörkölődött)" a központi zár vezérlés panelja és reteszelt állapotban maradtak az ajtók. A vezető oldali ajtót kulccsal tudom nyitni, a többit(beleértve a csomagtér ajtaját is) nem.

Időközben a tanksapka fedelet kézileg leoldottam, a meghibásodott panelt a rendszerből kivettem. Érdekelne, hogy van-e valami módja a kézzel történő reteszelés-feloldásnak?

Egyelőre nem vacakolnák azzal, hogy központis legyen az autó, csak annyit szeretnék, hogy normálisan lehessen ki- és beszálni, ill. ki- és bezárni az autót.

Válaszát előre köszönöm: Krisztián

A motor vezetéke elérhető a központnál vagy például a küszöbben, a jobb oldalra átmenő kötegben. A vezeték színe fekete-kék, fekete-piros, fekete-sárga. A kék a retesz, a másik kettő a motor, ezekre kell feszültséget kapcsolni egy pillanatra és kinyit. A motor 12V-al működik, de csak rövid pillanatra szabad rákapcsolni a feszültséget és mindenképpen biztosítékkal ellátott vezetéket használjon.

A művelet egy kis elektronikai felkészültséget igényel, ha ezzel nem rendelkezik ne álljon neki, inkább forduljon szakemberhez, nem érdemes nagy bajt csinálni egy 5 perces műveletből.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu


h i r d e t é s

Kütyüdoktor Kütyüdoktor

Nincs jóban az elektromos vackaival?
A GPS a tenger helyett a hegyek közé vitte?
A gyerek tévézne hátul?
Jó helyen jár, kérdezzen.

KeresésKeresés

IndapassIndapass