Nem nyit az Astra

2014.10.22. 15:57 - Kütyüdoktor

Üdvözlöm!

2003-as G Astra gyári riasztóval, központizárral. A kulcs távirányítója nem működik. Volt elemcsere a piros led világít a kulcson. Az összehangolás után sem működik. Nem tudom ha a kulcson világít a led attól még lehet hogy nem ad jelet? Esetleg a központizár vezérlő nem tud összehangolódni? Fél éve volt ecu javítás az autón lehet hogy az ecu nem vezérli ki a központizár modulnak a betanítást?

Köszönöm! István

A LED csak egy visszajelző, hogy megnyomta a gombot, nem igazi kontroll. Egy ilyen helyzetben, ahogyan írja, valóban több probléma lehet. A szervizek többségében van olyan vevő, amivel ellenőrizhető, hogy a távkapcsoló ad-e. Ha ad, akkor vagy tanítás, szinkronizálás vagy a vevő ellenőrzése következik. A tanítás menete le van írva az autó használati utasításába, nem bonyolult. Általában tanítás a probléma vagy a távkapcsoló meghibásodása. Ha hibás, még nem szabad kidobni, mert például mi is javítunk gyári távkapcsolót, egy próbát megérdemel, főként ismerve az árát.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Recseg a rádió a Passatban

2014.10.20. 12:55 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Az lenne a kérdésem hogy Volkswagen Passatban recseg a rádió és automatán sem talál egy állomást sem. Próbáltuk már másik rádióval, új antennával és új kábellal is, de a probléma nem oldódott meg. Mi lehet a megoldás a problémára?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel Tamás

A rádiót AM (közép hullám) sávra kell kapcsolni. Ha található adó, akkor jó az antenna, ha nem, akkor hibás. Ez persze az első lépés a hibakeresésben. A Passatban aktív antenna van, aminek a talppontjában van egy erősítő. Ennek az erősítőnek a tápfeszültséget a gyári rádió az antennakábel melegpontján adja.

Ha utólagos rádiót használ, akkor egy úgynevezett tápfeladó szükséges, ami kapható minden autóHifis boltban. Amennyiben nehézkes a hibakeresés, a rádiót be kell kötni asztalon és ellenőrizni, hogy ott megfelelően működik. Ha jó a rádió, akkor az antennánál meg kell mérni, hogy kap-e tápfeszültséget az előbb említet erősítő. Ha kap, akkor ellenőrizni kell, hogy kap-e rendesen testet az antenna.

Az antenna a felfogató csavaron keresztül testelődik, sok esetben ez a kapcsolat elkorrodál, kontakthibás lesz. Le kell venni az antennát, megtisztítani a kapcsolódó pontot. Ezt egyébként egyszerűen ellenőrizheti. Bekapcsolja a rádiót és óvatosan, de határozottan megmozgatja az antennát. Ha recseg, majd jó lesz a vétel, akkor itt a kontakthiba.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Klímát utólag

2014.10.15. 13:07 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Amúgy hibátlan állapotú és teljesen jól működő Hondáinkba (1991 Civic 1.6, és 1997 Accord aerodeck) szeretnék klímát utólag berakatni. A kérdéseim a következők lennének:

- keressek a típusokhoz azonos gyári bontott klímát és azokat szereltessem be? -

- a mai, nyilván modernebb klímák már nagyobb hatásfokkal és megbízhatóbban dolgoznak-e, mint a 20-30 éves gyári klímák?

- megoldható-e, hogy az utólag beszerelt nem gyári klímát a gyári klímakapcsolóval vezéreljem?

- létezik-e olyan megoldás, hogy amikor az autót nem rendeltetésszerűen (pályanapon) használom, a klímát egyszerűen "lekötöm" a rendszerről, hogy ne emésszen fel semmi plussz energiát?

- esetleg milyen utólagos klímákat ajánl és ezeknek mennyi a bekerülési költségük?

Megtisztelő válaszát előre is köszönöm,

tisztelettel: Keresztes Gyula

Egy adott autótípusba egyfajta klíma szerelhető, nincs nagy választék, van gyári és utángyártott. Természetesen a gyárit ajánlom, nem annyival drágább, ami lényeges, mert a klíma utólag igen költséges extra.

A bontott nagy lutri. Bármelyik klímacső lehet sérült, hiányozhat belőle egy tömítés, ami a szereléskor derül ki és kezdődik a bonyodalom. Nem ismert az előélete, a hűtőregiszter állapota, és pont egy japán autó esetében nagyon nehéz belevaló bontott alkatrészt találni.

Amikor nem használja a klímát, az nem terheli a motort, nem okoz plusz fogyasztást. A klímakompresszor egy mágnes tárcsával csatlakozik az ékszíjon keresztül a motorhoz, ami csak akkor hozza létre a kapcsolatot, ha annak sűrítenie kell, egyéb esetben szabadon forog. Nem lehet és nem is kell semmit kikötni, leszedni használaton kívül.

Visszatérve az árra, sajnos a klíma magas bekerülési költséggel rendelkezik, ezért van, hogy a szerelő az autócserét javasolja, mert az még mindig olcsóbb, mint bővíteni a régit.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nappali LED menetfény a Fusionba

2014.10.13. 11:30 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Van egy autóm: Ford Fusion 1.4 16 szelep 2006-os évjárat. 185 400 km-el a háta mögött nappali ledes menetfénnyel áldanám meg kedves kis autómat. A kocsin van ködlámpa gyárilag. Én mégis szeretnék az elejébe a ködlápák főlé vízszintesen egy led csíkot, elméletileg lenne neki helye. Ön szerint mi lenne a legjobb megoldás ár/kinézet szerint? Köttessem be nappali fényként a ködlámpát? Tanácstalan vagyok.

Segítségét hálásan köszönve, Tisztelettel: Ádám

A ködlámpa fölött jól mutatna a nappali menetfény, de ez nem csak egy LED csíkot jelent.

A menetfénynek pontos meghatározása van, aminek meg kell felelni, egyéb esetben csak problémát okozna a közúti ellenőrzések és vizsgáztatás során. Ugyan ebből az okból nem lehet a ködlámpát nappali menetfényként használni, hiszen egészen más a vetülése, az általa bevilágított terület.

A kereskedelemben sokféle DRL kapható, de sajnos többsége csak elnevezés, semmi paramétere nem felel meg az előírásnak, mondhatni, hogy ami LED-es, az már DRL-nek számít a polcon. A KÖHÉM pontosan fogalmaz és ezt számon is kéri a rend éber őre, a vásárlás előtt érdemes utánaolvasni. Osram gyártmányban kapható olyan lámpa, ami nappali menetfény, ködlámpa és kanyarfény együtt. Nagyon tetszetős és jó megoldás.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Bluetooth a Corsába

2014.10.03. 13:18 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoki!

Van egy 2007-es 1.4-es benzines Opel Corsa D autóm. A beépített rádió (CD30) helyett szeretnék egy olyan rádiót/kiegészítőt beleépíteni, amihez tudnék telefont csatlakoztatni bluetooth-on. Némi keresgélés után találtam egy olyan módszert, amivel a gyári elektronikát lehet kiegészíteni (egy UHP4 nevű modul kell, a kijelzőt CID/GID kijelzőre kell cserélni és még valami Tech2 mókolás is kell állítólag). A másik alternatíva, hogy egyszerűen lecserélem a gyári rádiót egy olyanra, amelyik tud bluetooth-ot kezelni (itt leginkább az az aggodalmam, hogy a kormányról nem fogom tudni vezérelni).

Ön melyiket ajánlaná? Esetleg az Opel szervizben ilyen átalakítást tudnak csinálni? Ha árban nincs nagy különbség, akkor inkább a gyári alkatrészeket/gyári rádiót preferálnám.

Üdvözlettel, Zoli

A telefon kompatibilitást figyelembe véve jobb választás egy utólagos rádió. A gyári megoldás több éves szoftvert tartalmaz, ami gondot okozhat az új telefonok kezelésében.

A kormány vezérelhetőség megmarad, minden Alpine, Clarion, Pioneer, Kenwood készülékhez kapható külön modul, ami csatolja az adott autótípushoz a rádiót. Egy Bluetooth kompatibilis rádió ára 32 000 Ft, a kormányillesztő modul kb. 20 000 Ft.

Lehet, hogy egy kicsit elüt a műszerfaltól, de nagyságrenddel szebben szól, több szolgáltatást nyújt és biztosan kompatibilis a mai telefonokkal. No, meg tölti is őket, ami nem olyan rossz.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Fejleszteném a Fluence-t

2014.10.01. 11:55 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

2012 évjáratú Renault Fluence Privilege 1,5 DCI tipusú autóm kürtje olyan halk, hogy a kerékpárosok sem hallják, pedig errefelé sok van belőlük. Lehet-e úgy másik, jobban hallható kürtöt ( kürtöket ) beszerelni, hogy ne kelljen lebontani az elejét?

A gyári navigáció nem tartalmaz kihangosítót. Lehet-e utólag beépíteni vagy módosítani?

Ugyancsak kérdezem: lehet-e utólag led nappali fényt beszerelni előre? Kell-e hozzá külön kapcsoló, vagy a világításkapcsoló tudja majd ezt külön kapcsolni?

Válaszát ezúton is megköszönöm.

Üdvözlettel: H. Csaba

A kürtöt úgy kell elhelyezni, hogy a hang a lehető legkevesebb akadállyal távozhasson. Sajnos ezt bontás nélkül nem lehet megoldani, de mi baja lenne az autónak a bontástól? A hűtőmaszk, netán egy lökhárító leszerelés nagy dolognak tűnhet, de nem az. Csavarok és patentek tartják, amik tökéletesen visszatehetők, semmiféle baj nem éri az autót. Ha két kürt kerül az autóra, akkor meg kell vizsgálni, hogy a megnövekedett terhelést bírja-e a gyári rendszer, szükség esetén plusz relét kell alkalmazni.

A gyári rendszer bővítése, ha van is rá lehetőség, költséges lenne, indokoltabb egy naprakész szoftverrel rendelkező utólagos kihangosító, Bury, Parrot esetleg Dension. Ezek frissíthető adatbázisukkal jobban követik a gyorsan változó telefonok piacát, mint bármelyik gyári megoldás. Mivel kihangosítókat gyártanak, tökéletesebb funkciókkal rendelkeznek, jobb hanggal, zajzárral, telefonkönyv kezeléssel.

A nappali menetfény utólag beszerelhető, csak ki kell választani, hogy melyik tetszik, melyik illik legjobban az autóhoz. Ebben kollegáim segítenek, ők eleget láttak ahhoz, hogy megfelelő támpontot adjanak. Van olyan, amikor az autóban már benne van az automata kapcsoló, de, ha nem lenne, akkor Valeo gyártmányú beszerelhető kb. 8000 Ft-os plusz költséggel.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nagy zene a Pandába

2014.09.29. 15:58 - Kütyüdoktor

Helló!

Fiat Panda (2005) szeretnék egy kis zenét varázsolni. Gyárilag 4 ajtóban vannak hangszórók, meg egy elég rossz fejegység. Arra gondoltam, hogy raknék bele egy jobb fejegységet, a kalaptartóba 4 db nagy ovál hangszórót (JBL GTO938), ehhez egy 4 csatornás erősítőt és akkor csak azok szólnának. Tudom fura, hogy hátulról szól a zene, de vajon mennyire lenne jó megoldás? Nem szeretnék sokat költeni komponens szettre meg mélyládára.

A zeneépítésnél a hanghűség megteremtése mellett a színpadkép megjelenése a másik nagy kihívás, amire roppant sok energiát és pénzt áldozunk. De, a szükség törvényt bont. Ha kisebb zsebből kell gazdálkodni, akkor a jó zenéhez elegendő egy jó fejegység, talán egy erősítő, és ami a legfontosabb, két nagy ovál hangszóró a kalaptartóba. Nem lesz színpadkép, nem egy színpad előtt állunk és hallgatjuk, hanem része leszünk a zenekarnak, de a hang erőteljes lesz, méllyel teli és jó. A lényeg, hogy a két hangszóró stabilan rögzítve kerüljön a kalaptartóba. Ne legyen mellette rés vagy lyuk, és ügyeljünk a polaritásra (+/-). A négy darab ovál az viszont elég sok. A két darab, vagyis egy pár elegendő, négy darabot a kalaptartó sem bírna el és a mögötte lévő levegő mennyiség is kevésnek bizonyulna. A megmaradt pénzt inkább a rádióra fordítsd, legyen egyel jobb, hiszen azt tovább viheted egy következő autóba is, az egy hosszú távú befektetés lehet. Ha van az autóban első hangszóró azt is be kell kötni, de a rájutó frekvenciát korlátozni kell, ami egy jól kiválasztott soros kondenzátorral megoldható. Ha a gyenge minőségű első hangszórókra csak közép és magas hangot engedünk, kellemesen kitárja a hangzást az autó terére. Erre kb. 300uF-os bipoláris kondenzátort használunk (http://www.duett.hu/calc/calc.html).

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Párásodik az irányjelző az Almerában

2014.09.25. 11:49 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Idén vásároltam egy N16-is, 2000 évjáratú (tehát még facelift előtti) Nissan Almera sedant és most az esős idő beálltával vettem észre, hogy az irányjelzők lámpatestei iszonyatosan párásodnak, belülről. Kérdésem, hogy ez az okozhat-e bármilyen elektromos problémát, illetve csökkentheti-e az izzók élettartamát?

Köszönettel, B.Ádám

Ahol a nedvesség és az elektromosság egyszerre jelen van, ott előbb-utóbb baj lesz. Nem természetes dolog, mindenképpen meg kellene nézni, hogy hol jut be a pára. Lehet sérült a lámpatest összeillesztése vagy az izzó rögzítésénél a szigetelés.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem alszanak ki a visszajelzők

2014.09.22. 11:40 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoki!

Van egy 90-es évjáratú Mercedes w124 250d. Az a probléma vele, hogy beindítás után nem alszanak ki a visszajelzők a műszerfalon fordulaton, csak halványodnak valamennyire, de alapjáraton erősen világítanak mint mikor gyújtásra rakom. A töltésem is csak minimális. Egyik nap leállítottam gond nélkül, másnap indítottam és nem aludtak ki a visszajelzők. Mi lehet az oka?

Köszönettel! Robi.

Azt hiszem nincs töltés. Az akkumulátor kapcsain kellene mérni feszültséget beindított motornál. Kissé emelt fordulaton legalább 13,8V-nak kell lennie, ha nem, akkor generátor problémával áll szemben.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Wagon R fejlesztése

2014.09.17. 16:14 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Birtokomban van egy 2002-es Suzuki Wagon R+ jármű. A gyári hangszórói le vannak cserélve Sony hangszórókra, de nem prémium minőségűek. Laikus vagyok a témában, de ami feltűnt az az, hogy a közép illetve a magas hangok nagyon erősek, néha már fülsértő és tényleg fájó dolog, mély pedig nem is igazán volt az autóban eddig sem. Ön mit javasol? Keressek egy hifi szaküzletet ahol plusz hangszórót építenek az autóba (ha lehetséges egyáltalán, mert nem tudom a kocsi melyik részébe lehetne) vagy a jelenlegi hangszórókat elég lenne lecserélni?

A másik kérdésem pedig egy kimeríthetetlen téma, a GPS-es riasztó rendszer. Jelenleg egy régi LaserLine szirénás indításgátlós riasztó van az autóban. GPS-es rendszereket beépíttetni nem olcsó, bár a folyamatos távfelügyelet számomra megnyugtató dolog, azonnal érkezik a telefon ha valami rendellenes történik az autóval. Önnek mi a véleménye ezzel kapcsolatban? Ha valaki akar autót lopni akkor el fogja, legyen benne bármi? Esetleg van más megoldás erre, hogy nyugodtabban alhassak (pl. egy motortérzár)?

Válaszát előre is köszönöm! R.

Az autó gyári hangszórómérete és a hangszórók elhelyezése nem ad lehetőséget mélyhang kialakulásának. Elől a gyári helyen érdemes felülbírálni a beépítés pontosságát, mert a hangszóró pereme mellett rés tátong, ami úgynevezett akusztikus rövidzárként megöli azt a kevés mélyhangot is, ami kialakulhatna. Hátul nincs tere a hangszórónak, azzal nem lehet semmit kezdeni. Két lehetőség van, ami külön-külön is sokat számít. A bal első ülés alá lehet szerelni egy aktív mélysugárzót, ami a kisméretű gyáraikat kiegészíti. Hátra a kalaptartóba lehet nagy ovál hangszórót szerelni, az igazán nagy változást hoz és költséghatékony. A zene elveszíti a terét, hiszen hátulról fog szólni, de tonálisan meggyőző eredményt hoz. Amint megjelenik a mélyhang, nem lesz zavaró a magas és a közép, helyreáll a természetes egyensúly. Ha valaki akar autót lopni, akkor el fogja - igen, de nem azt, amiben védelem van. A műholdas védelem talán túlzás, de nem ismerem, hogy milyen környezetben használja és parkolja az autót. Soha nem az autó értéke az egyetlen meghatározó a védelem kiválasztásánál. Ha belefér a fenntartási költség, ami kevesebb, mint általában gondolják az ügyfelek, akkor tökéletes lesz. Ha nincs szükség felügyeletre, mert Ön, mint tulajdonos ezt bevállalja, akkor egy GSM átjelző is magas szintű védelmet adhat. Teljes ajánlatot itt nem adok, mert ez bizalmi kérdés és személyesen kell intézni. Fáradjon el hozzánk vagy bármelyik hasonló szervizbe és segítünk megtalálni a testre szabott megoldást.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Elfektethetem a mélynyomót?

2014.09.15. 14:07 - Kütyüdoktor

Üdv!

Azt szeretném kérdezni, hogy károsodhat attól a mélynyomó, ha úgy teszem be az autóba, hogy a membránja felfele néz, tehát mintha a kalaptartóba szerelném? Azért kérdezem mert így kényelmesebben elfér a láda. A választ előre is köszönöm.

Köszönettel: Erik

Semmi baja nem lesz, erre van kitalálva, bármilyen helyzetben szerelhető. Régen sokan próbáltak kalaptartóba szerelni otthoni használatra tervezett hangszórót, csekély sikerrel. A dobozba tervezett hangszóró membránja lágy felfüggesztésű, ezért hanyatt fordítva, doboz nélkül szép lassan elengedett a csekély visszatartó erővel bíró membrán és leült az aljára. Az autós mélyhangszórók nagy teljesítményre szánt, feszes membránnal készülnek, nem érzékenyek a szerelés irányára. A doboz űrtartalma viszont nagyon lényeges, arra oda kell figyelni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nagyzene a Stiloba

2014.09.09. 11:23 - Kütyüdoktor

Üdv Doki!

Kérdésem az lenne, hogy a Fiat Stilo gyári-rádióra és a gyári hangszórókra érdemes-e rákötni egy négycsatornás erősítőt+ mélynyomót, vagy fejegység és hangszóró csere javasolt, az erősítő és a mélynyomó adott.

Köszönettel: Gábor

A gyári hangszóró nem értékelné a nagyobb teljesítményű meghajtást. Sajnos az erősítő és a mély alkalmazása feltételezi, hogy az első hangszórókat is cseréljük egy teljesítmény kategóriával nagyobbra. Ez nem olyan szörnyű befektetés, főleg, ha már megvan a mély és az erősítő.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Működik-e a CAN-busos izzó régi autóba?

2014.09.04. 13:01 - Kütyüdoktor

Kedves KütyüDoktor!

Nekem egy E36 318i 96 vagy 98-as sajnos nem tudom pontosan megmondani (ezek a külföldi papírok) de mind1. A kérdésem az volna hogy ha nem muszáj a CanBus-os led izzó de én még is azt teszem be az izzó helyére az fog némi zavart kelteni? Egyszerűbben ha valahova elég egy non Canbus led izzó de én CanBus izzót teszek oda az működni fog? A hátsó lámpámban ki volt égve 2db 5Watt-os izzó aminek visszajelzését sehol nem láttam a műszerfalon vagy a digit klíma alatti egyszerűbb fedélzetin (hőfok,óra dátum stb).

Előre is köszönöm!

Semmi problémát nem okoz. A CAN-bus kompatibilis izzók az autó computerét csapják be, mivel az figyeli az izzó működésének valamely paraméterét. Ha nem CAN-busos az autó, akkor ez lényegtelen, mindennel működni fog.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Hatékony-e a rendszámkeretbe épített parkolószenzor?

2014.09.02. 13:25 - Kütyüdoktor

Kedves Kütyüdoktor!

Azon gondolkodom, hogy autóm hátuljába (és esetleg elejébe) parkolószenzort építtetek, de nem a hagyományosat, ugyanis akkor a szenzorokat le kéne fényezni. Rábukkantam egy számomra jónak tűnő lehetőségre: a szenzorok a rendszámtábla-keretbe vannak építve, így kevésbé láthatóak (példa).

Ismered ezeket az eszközöket?

Köszönöm, üdv: Gergő

Ahogyan mi nem látjuk, a szenzor sem lát sajnos. A KIYO komoly névnek számít a szememben, de. egy hibája van a megoldásnak, csak kis szögben lát, így nem védi a teljes autó szélességet. A beépített radar négy megfelelően elhelyezett érzékelője az autó teljes hátulját figyeli, sőt egy kicsit oldalra túlnyúlik. A rendszámkeretes verzió, bár praktikusnak tűnik, de csak egy átlagos parkolásnál vesszük hasznát, ha a mögöttünk álló autóhoz párhuzamosan közeledünk. Amikor betolatunk két autó közé, az autónk hátulja ferdén közelít a mögötte állóhoz, ekkor a két fejes radar, mivel középen van, még elegendőnek ítéli a távolságot. Én nem ajánlom, mert a használata nem teljes értékű. A normál, négy fejes radar színre fújva, megfelelően beépítve esztétikus és tökéletes.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Érdemes-e kézifékzárat feltenni?

2014.08.21. 12:32 - Kütyüdoktor

Kedves Kütyüdoktor!

Érdekelne, hogy mi a véleménye a külső, beépítést nem igénylő kézifék/váltózárról. Egy öreg, kis értékű autó védelmére lenne használva. Megfelelő védelmet tudna egy ilyen nyújtani vagy inkább egy hagyományos kormányzárban gondolkodjak?

Köszönettel: Máté

Az alapötlet egészen jó, de sajnos az eddig látott kézifék-váltó zárak gyenge anyagból készült termékek és zárbetétük sem okoz semmiféle gondot egy hozzáértő kéznek. A kormányzárakkal szintén hasonló a helyzet, kivéve egyet, de az nagyon költséges befektetés. A legkedvezőbb árfekvésben egy rablásgátlót vagy egy igazi váltózárat tudok ajánlani, ami valóban megéri a ráfordítást és valós biztonságot ad. Ezek közel 50 000 Ft-os kategóriába tartoznak. Persze tudom, hogy lényegesen olcsóbban is kínálnak riasztót, váltózárat és egyéb védelmi eszközöket, de ne higgyen senki a kínálkozó jó fogásnak, nincsenek csodák. Ami olcsó, abból valami hiányzik, a mi esetünkben a biztonság.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Tempomatot utólag?

2014.08.18. 10:53 - Kütyüdoktor

Üdv!

Karesz vagyok, egy 2010-es 90Le-s Berlingo boldog tulajdonosa, de még boldogabb lennék, ha sikerülne az autómba tempomatot varázsoltatnom. Lassan középkorúnak számítok és lassan annak is érzem magam. Ez abból is észrevehető, hogy egyre kevésbé szeretem a járműveimben az utólagos/utángyártott/majdnemolyanjó megoldásokat. Éppen ezért keresek olyan szerelőt, akinek van tapasztalata gyári Citroen tempomatkar beépítésével és felprogramozásával kapcsolatosan. A fórumokon csak áttétes infókat találtam, nem túl pozitív tapasztalatokról, a gyári szerviz munkafelvevője pedig azt a választ adta, hogy nekik tilos utólag beépíteni. Amikor tovább kérdezgettem, hogy ennek műszaki, vagy marketing oka van, akkor néhány franciahonban történt balesettel és az azokkal kapcsolatos pereskedéssel indokolta a cég döntését. Valóban a lehetetlent kergetem és csak univerzális tempomattal oldható meg a helyzet, vagy esetleg tud olyan szakműhelyről, ahol érdemben segítenének?

Előre is köszönöm.

Sajnálom, de nem ismerek olyan szervizt, ahol a gyári tempomatot szerelnék, persze ettől még lehet, és kérem is minden olvasónkat, hogy jelezze, ha tud segíteni. A Citroen nálunk, szerelők körében hírhedt a tiltásairól és a félremagyarázott műszaki megoldásairól. Az Ön által említett perek és balesetek tipikus történetek, amiről szerelő kollegáim könyvet írhatnának. Én úgy gondolom, hogy mindent szabad, ha szakember a rendszer teljes ismeretében teszi, és ki lenne az, aki minden titok tudója, ha nem egy szakszerviz. Ha a tempomat veszélyes lenne, nem lehetne gyárilag sem rendelni. Persze, ha nem szerelem be, akkor nem kell elmélyedni a működésében és abból nem is származik semmi baj. Az utólagos tempomat is teljesen jó választás lenne. De, meg sem közelíti a gyári kinézetet. A nem látható műszaki oldal tökéletes, minden fenntartás nélkül ajánlom, de az a bizonyos kezelőszerv, az nem hasonlít a gyárira. Ezzel nincs mit tenni, egyik gyártó sem fordított komoly energiát erre, van egy általánosan kinéző kar, ami minden autóba beépíthető és nincs alternatíva. A műszaki háttere viszont komolyan átgondolt, típus specifikus szettek léteznek, tökéletesen működnek. Úgy gondolom sok tempomatot szerelünk, Waeco gyártmányt, ami azt hiszem bizonyított az autós kiegészítők piacán.

Ezek a szerkezetek nem majdnemolyanjó készülékek, hanem teljes értékűen használhatók. Nem írhatom, hogy egyeznek a gyári rendszerrel, mert van olyan autótípus, amiben a gyári jobb, de többségében megegyezik a gyári rendszerrel és sok esetben az utólagos a jobb. Ugyan úgy figyeli a jármű sebességét, korrigál. Nincs rajtuk három elmenthető sebesség, de rendesen beállítva rángatás mentesen viszi az autót. A tempomat egy érdekes extra, mert akinek még nem volt, az azt mondja, hogy teljesen fölösleges, de akinek volt, annak nagyon hiányzik. Ha nem sikerül a gyárit megoldani, bátran ajánlom az utólagos megoldást. A kinézet az egyetlen negatívuma, a műszaki megoldása, mint a gyári. A céges autónkban Waeco tempomat van, ki lehet próbálni, ha esetleg ez segít a döntésben. 

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Vacakol a tempomat

2014.08.12. 14:19 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoki!

Már jó ideje öregszik velem a W124 E300D paripám, aminek tán betudható,hogy előjött egy piciny probléma. A gyári tempomat csak néha néha kapcsol be és rövidesen el is ejti a programot. A Kárpát utcában vigasztaltak cirka 170 000 pénzel, hogy valószínű a dobozban lehet valami, de ők komplett cserélik. Sajna eddig még semmi infóm nincs a tempomatról, ezért lövésem sincs, hogy mit, hol keressek. Ebben tudna segíteni?

Tisztelettel: N. Karesz

A komplett csere biztosan megoldja a problémát, de előtte nézesse meg a fék és (ha van) kuplungpedálon lévő kapcsolót. A tempomat a beállított sebességen tartja az autót mindaddig, amíg ki nem kapcsolja, vagy rá nem lép a fék vagy kuplungpedálra. A 124-es esetében többször találkoztunk a kapcsoló kontakthibájával, aminek cseréje nem egy komoly összeg. A kapcsoló a pedál száránál található, a kuplungnál egy darab, a féknél kettő, amiből az egyik a tempomat, a másik a féklámpa kapcsolója. Természetesen egyéb hiba is okozhatja a jelenséget, de az bonyolultabb mérést, ellenőrzést követel, ahhoz szakember kell.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Központi zár a Suzukiba

2014.08.04. 14:12 - Kütyüdoktor

Vettem egy 99-es Suzuki Swiftet. Van benne kulccsal zárható és nyitható központi zár. A gondom az lenne, hogy a bal hátsó ajtó nem reagál sem nyitásra, sem zárásra. Mi lehet a gond? Honnan tudom meg, hogy a vezérlő vagy a motor ment tönkre (hol található a vezérlő egység?). Ja és meg egy érdekesség, ami rossz: a bal hátsó ajtóba egy 5 szálas motor van ami direktre van kötve, tehát 2 szálon megy előre - ha ez a motor rossz akkor milyet vegyek 5 vagy 2 szálast a helyére?

A leírás alapján utólagosnak tűnik a szerelés. A hátsó ajtóban csak követő motor van, ami két vezetéket jelent, de ha a szerelőnek öt vezetékesből volt több, hát azt használta, ez nem baj. A maradék három vezeték egy mikrokapcsoló, ez érzékeli, ha kulccsal nyitjuk-zárjuk az ajtót, ez vezérli a központot. Szóval két vezetékes motor kell hátra. A motor két vezetékére egy próbalámpát kell kötni és nyitni-zárni. A lámpának fel kell villannia mindkét esetben. Ha nem teszi, akkor valószínű eltört a vezeték az ajtó és a karosszéria között. A motor is tesztelhető, közvetlenül 12V ráadásra mozdulnia kell. A központ hibája nem valószínű, mert a másik oldal is ugyan arra a kimenetre van kötve, ezért gondolnék vezeték szakadásra.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kiverte a biztosítékot

2014.07.31. 11:50 - Kütyüdoktor

Kedves Kütyüdoktor!

A nyaralásra menet egy rossz szivargyújtó elosztó kiverte a biztosítékot és vele együtt a rádió sem működött tovább. (Igaz, a szivargyújtó foglalat is mozog), A biztosíték csere után is így jártam, itthon azonban már működött az új biztosítékkal. Így merült fel bennem, hogyan lehetne úgy bekötni a szivargyújtót, hogy gyújtáskapcsolótól függetlenül működjön (telefon töltéshez, gyerekeknek DVD lejátszóhoz.

Köszönettel: Csaba és a 3 gyerek

Bárhova, bármennyi szivargyújtó csatlakozó szerelhető. Közvetlenül az akkumulátorról érdemes behúzni a kábelt, ami megfelelő keresztmetszettel rendelkezik és közvetlenül az akkumulátornál biztosítékkal van ellátva. Sajnos, mint már írtam róla a szivargyújtó csatlakozók nem szabványosak. Mozognak, lötyögnek, kicsúsznak a csatlakozóból és, ha kicsit ferdén dugja be az ember még zárlatot is csinálnak. Igaz, hogy egyidősek az autó feltalálásával, mégsem sikerült közös nevezőre jutniuk a gyártóknak ennyi idő alatt.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem világít a ledes izzó

2014.07.28. 11:39 - Kütyüdoktor

Üdv!

Peti vagyok és olyan kérdésem lenne hogy van egy 2008-as Fiat Bravo-m, ami ugye Can-Bus-os. Vettem a helyzetjelzőbe direkt Can-Bus-os ledes izzót, ami működik is, de ha berakom a rendszámtábla világításba, akkor-ugyan világít a led, de hibás izzót ír ki az autó. Miért van az, hogy a helyzetjelzőnél nem, de hátul meg kiírja hibás izzónak? Válaszodat előre is köszönöm!

Tisztelettel: Peti.

A CAN-bus kompatibilis izzó különféle módon csapja be az autó elektronikáját. A legtöbb komputer a terhelést figyeli, ha kiég az izzó, megszűnik az adott kör terhelése, így visszajelzi a hibát. A LED kicsi áramfelvétele olyan, mintha kiégett volna az adott izzó. A helyzetjelzőben elegendő a LED-es izzók plusz terhelése, de a rendszámvilágításnál kevésnek bizonyul. Minden autó más és más terhelést figyel, azaz más értéken belül figyeli. A LED-es izzó egy általános értékkel próbálja becsapni az autót, ami az egyik autótípusnál elegendő, a másiknál, ahogyan itt is látjuk, kevés. Meg lehet próbálni más gyártó LED világítását, talán az megfelelő. Lehet próbálkozni terhelés beiktatásával, de az nem olyan egyszerű. Egy ellenállás beiktatása megoldja a problémát, de az elhelyezése újabb gondot szül. Mivel terhelés, ezért melegszik és úgy kell elrakni, hogy ez a hő akadálytalanul távozhasson, miközben nem melegít fel semmit a környezetében.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Térvédelem az autó körül

2014.07.23. 10:06 - Kütyüdoktor

Tisztelt Doki!

Olyan riasztót szeretnék, ami tud olyat, hogy ha valaki az autó közelébe megy, akkor megszólal. Ezt persze ki is lehessen kapcsolni, mert nem az utcán használnám, hanem otthon. Köszönöm.

Minden riasztó kiegészíthető radar modullal, ami, ha kétkörös védheti az autó körül lévő teret is. A belső kör csak az autó belső terét védi, míg a külső túlnyúlik a karosszérián. Ha valaki megközelíti az autót, akkor csipogással figyelmeztet, de a harmadik figyelmeztetés után beindítja a riasztást. Hátránya, hogy a védett tér méretét jelentősen befolyásolja a nedvesség. Esőben ez a terület sokszorosára nőhet, így nem csak egy métert felügyel, hanem az egész utcát.

Másik problémája a megoldásnak, hogy a védett terület gömbszerű, így egy téglatest formájú jármű esetén mindig lesz olyan rész, amit nem véd rendesen, vagy jelentősen túllóg. Ha garázsban tartja az autót és ott akarja védeni, arra van tökéletes megoldás. A GT-Alarm kiegészíthető olyan passzív infra és nyitásérzékelő modullal, ami rádiófrekvencián csatlakozik a riasztóhoz. A modult fel kell szerelni a garázsban, nem kell semmit bekötni, mert hosszú élettartamú elem van benne, ami egy-két évig működik. Amint beáll a garázsba és bekapcsolja a riasztót, a modul csatlakozik ahhoz. Ha valaki kinyitja az ajtót, vagy valamilyen módon bejut és ott mozogni kezd, megszólal az autó riasztója. Mivel nem kell vezetékezni, ilyen modulokat használunk lakóautóban, hajóban, utánfutókban.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Mikrokapcsolóra gyanakszom

2014.07.21. 15:04 - Kütyüdoktor

Van egy 1999-es VW Bora-m (1.9 TDI), és nem működik benne az utasoldali sminktükör világítása, se az ajtónyitás jelző lámpa. A lámpák ki lettek cserélve, de ez nem oldotta meg a problémát. Valamiféle mikrókapcsolóra gyanakszom. A 2 hibának lehet köze egymáshoz?

Szomorú hírem van.

Az ajtónyitás kapcsoló a zárban van, el szokott romlani és nincs külön, vagyis mi nem találtuk külön a kapcsolót, csak zárral együtt. Utángyártott kapcsolót már szerzett ügyfelünk, de az is csak két hetet bírt ki, mechanikusan nem bírta. Lehet biztosíték probléma is, meg kell mérni. Az izzó állandó pozitívat kell kapjon, a kapcsoló testet kapcsol nyitott ajtónál. A sminktükör szintén kapcsolóhibára utal, ha a pozitív feszültség odajut. Mivel a tükörnél van csatlakozó, azt is ellenőrizni kell, hogy nem-e felejtette összedugni valaki, akinek arrafelé volt szerelnivalója. Mivel az ajtókapcsoló cseréje költséges és bonyolult, valamint nem hoz örök megoldást, esetlegesen más megoldáson is érdemes elgondolkodni. Reed relével és mágnessel figyelhető az ajtónyitás és nincs külső nyoma az átalakításnak.

Üdvözélettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

A tablet zavarja a rádiót

2014.07.17. 11:25 - Kütyüdoktor

Üdvözlöm!

Nemrég beszereztem egy Samsung Galaxy Tab-ot, amit GPS-ként is használnék az autómban, ami egy Ford Focus II.

A gond csak az, hogy az utólag vásárolt autóstöltő annyira zavarja a rádiót, hogy az hallgathatatlan lesz. Más autókban ugyanezzel a töltővel nem produkálja a jelenséget. Mi lehet a gond? Van esetleg megoldás? Válaszát előre is köszönöm!

Üdv!Balázs

Feltételezem, hogy a rádió a töltő nélkül zavarmentesen működik. Valószínű, hogy a többi autóban a szivargyújtó és a rádió tápfeszültsége távolabb esik egymástól, ez okozza, hogy nem jelentkezik a zavar. Egyik megoldás, hogy cseréljen töltőt, hiszen egy biztos, hogy zavart kelt és ez nem üzemszerű. A másik csak egy próbálkozás és tüneti kezelés. A szivargyújtó tápfeszültségét közvetlenül az akkumulátorról kellene behúzni. Ezzel különválasztaná a rádió tápfeszültségétől, valamint az akkumulátor, mint nagy kapacitású szűrő, talán elnyomná a zavart. Érdemes lenne ránézni, szívesen meg is teszem, ha útba ejt minket, talán több szem többet lát. Műszerészünk bele is kukkant a töltőbe, ha az szétszedhető, talán mérhető vagy látható a hiba okozója.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Leszívja a Polót a riasztó

2014.07.09. 14:05 - Kütyüdoktor

Kedves Kütyüdoktor,

A közelmúltban építettünk be az öcsém 99-es VW Polo-jába egy riasztót. A riasztó összes funciója jól mûködik (az autóban pneumatikus központi zár van), a központi zárat is lehet vezérelni vele. Az autó nyugalmi áramfelvétele ~50mA. Ha kulccsal zárom be a kocsit, akkor is annyi. Viszont ha a riasztóval zárom be, (és élesedik a riasztó) akkor az áramfelvétel felugrik ~180mA-ra és ott is marad. Így túl gyorsan lemerül az akksi. Létezik az hogy annak ellenére, hogy a riasztó minden funkciója mûködik, valami mégis rosszul van bekötve? Van valami ötlete mi okozhat ilyen "viselkedést"? A Nissan Almerámmal összehasonlítottam, és annál 30mA volt a nyugalmi áramfelvétel, de élesített riasztóval sem ment 40mA fölé.

Elõre is köszönöm a válaszát.

Üdvözlettel: Dom

Ez valóban nagyon sok. Egy ekkora áramfelvételnek lehet oka egy behúzva maradt relé, például a blokkolás. Vissza kell bontani a riasztót, kezdve a blokkoló relével, majd levenni a központi zár vezérlést. Ellenőrizni kellene, hogy a csomagtérben lekapcsolódik-e a világítás. Mérhető, hogy a riasztó mekkora áramot vesz fel bekapcsolva, így el lehet dönteni, hogy maga a riasztó igényel ekkora áramot vagy valami visszafolyó áram az autó valamelyik egységét vezérli, és az okozza a többletfogyasztást. Az ajtó, csomag- és motortér kapcsolókat egymástól diódával el kell választani, mert visszafolyó áram esetén a világítás bekapcsolhat, ha nem is teljes fénnyel, de parázslása is fogyaszt.

Szóval, áramméréssel elkülöníteni, hogy a bekapcsolt riasztó fogyaszt vagy visszaad valamit az autónak, aminek valamely egysége ettől működni kezd. Ha a riasztó a ludas, akkor egyenként le kell kötni a vezetékeit és figyelni, hogy mikor szűnik meg a fogyasztás.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem érzékeli a bezárt ajtót

2014.07.02. 14:30 - Kütyüdoktor

Egy 2003-as Opel Vectra-m van. A vezető ülés ajtaját zárt állapotban is nyitottnak érzékeli, így nem zár a központi zár sem. Érdekes hogy esős időben, megszűnik a probléma. Kontakt hiba? Hol keressem, hogy javítsam?

Köszönöm!

Az ajtónyitást egy egyszerű kapcsoló figyeli, ami az oszlopba van fúrva. A működése egyszerű egy próbalámpával ellenőrizhető. A központi zár elektronikája a jobb első lábtérben a jobb oldali borítás mögött van. Ezen mérhető, hogy valamelyik pozíciókapcsoló esetleg nem billen át, ez okozhat hibát. Ha a pozíciókapcsoló a hibás, akkor sajnos le kell venni a kárpitot és ki kell venni a motort, ami nem szedhető szét, cserélni kell, ha rossz. Az esőnek nem tudom milyen hatása van a hibára. Ha esőben történne, akkor beázás lenne, de, hogy pont akkor jó az autó, azt nem tudom mire vélni. Problémát okozhat még az ajtóátvezető, de ez Vectránál nem jellemző. Elég stabil, jó minőségű a csatlakozója és nem volt még probléma vele, természetesen feltételezve, hogy lakatosmunka nem volt még a környékén.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu


h i r d e t é s

Kütyüdoktor Kütyüdoktor

Nincs jóban az elektromos vackaival?
A GPS a tenger helyett a hegyek közé vitte?
A gyerek tévézne hátul?
Jó helyen jár, kérdezzen.

KeresésKeresés

IndapassIndapass