Hol zár, hol nem zár

április 28., 11:33 Módosítva: 2016-04-29 10:47:53
11

Kedves Kütyüdoktor!

Kia Rio 2004-es, központi záras, de nem távirányítós. Általában teljesen jól működik, de ki tudja miért, néha megmakacsolja magát. Ilyenkor kulcselfordításra feljönnek a "pöckök", de ahogy elengedem a kulcsot azonnal visszazárnak. Ilyenkor a kulcsot elfordítva tartom, kinyitom a hátsó ajtót, térdemmel ügyelek hogy nyitva maradjon és a másik kezemmel kinyitom a sofőrajtót is. Utána engedem visszafordulni a kulcsot és  lám tökéletesen működik egy ideig , aztán megint kezdi. Ha az akkumulátort lekötöm egy rövid időre, akkor akár 1 hónapig is jó. Mi lehet az oka? Vezérlő? Vagy csak kontakthiba?

Várom válaszát! Ádám

A visszazárás oka lehet, hogy valamelyik ajtóban a motor és vele az állapot érzékelő kapcsoló elállítódott. Ha nyitja, a központ megkapja a vezérlő jelet és nyitja a többi ajtót, de az említett kapcsoló nem billen át, így továbbra is zárás utasítást ad az elektronikának. Amikor elengedi a kulcsot, a központ az át nem billent állapot miatt azt hiszi, hogy zárnia kell és meg is teszi. Keressen egy szervizt, ott hamar megtalálják, hogy melyik ajtóban kell állítani a kapcsolót. Sajnos kárpitbontással jár a feladat, így otthon ne álljon neki. Maga az állítás egyszerű, de hozzáférni bonyolult.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

A telefon nem látja a rádiót

április 26., 11:51 Módosítva: 2016-04-26 11:53:10
2

Tisztelt Kütyüdoktor!

Nemrégiben vásároltam egy 2008-as évjáratú Nissan X-trailt (2.0L XE). Hiába böngésztem végig a kézikönyvét és követtem az előírt lépéseket betűről betűre, a Bluetooth-os gyári fejegységet, sehogy sem tudtam összekötni a telefonommal (2014-es Nokia L530). Hiába van bekapcsolva mindkettőn a Bluetooth, a telefon nem látja a rádiót. Létezhet, hogy koruknál fogva eltérőek a BT-szabványok és az újabb technika nem látja a régit - ebből következően le kell, hogy mondjak arról, hogy használom a gyári kihangosítót - vagy valami egyéb okát kell keresnem, ami adott esetben orvosolható?

Üdvözlettel: Verók Tamás

Sajnos ilyen gonosz a technika, a szabvány sok esetben olyannyira nyitott és csak az alapokat fekteti le, hogy a két Bluetooth még csak látni sem fogja egymást.

Márkaszervizben érdeklődjön, hogy a Nissan adott-e ki olyan szoftverfrissítést az autóhoz, ami tartalmazza a Bluetooth részt is. Ha nincs ilyen, akkor a megoldás egy utólagos Bluetooth kihangosító beépítése. A gyári modulokhoz képest az utólagos eszközök mindig jobb befektetésnek számítanak, mert gyártóik hosszú időn át és részletes támogatást adnak.

Az autógyár lassan vagy egyáltalán nem reagál a változásokra, az utángyártó cégek pedig ebből élnek, így nekik létfontosságú, hogy naprakészen tartsák termékeiket. Bluetooth esetében a Parrot és a Burry számít a legnagyobb és legprofibb gyártónak. Nem csak telefon kihangosításra alkalmasak, kiváló minőségben csatolják a telefonon tárolt zenét is a gyári hangrendszerhez. Általában az autógyártók is tőlük vásárolják a beépített modulokat, csak a frissítést nem vásárolják meg utána.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Szerelhetek fel ledes menetfényt?

április 25., 17:57 Módosítva: 2016-04-29 10:47:27
316

Kütyüdoktor profibővítés!

Kicsit felokosítottuk a Kütyüdoktor rovatot új világítástechnikai szakértőnkkel, a Lumendoki minden világítástechnikai kérdésre szívesen válaszol. Ha kérdeznél, ugyanúgy a Kütyüdokinak tedd fel a kérdést, el fog jutni hozzá, legyen szó LED-ről, xenonról vagy halogénről, műszaki előírásokról, kínai gagyitól a német csúcstermékig.

Kedves Kütyüdoktor!

Ledes nappali menetfényt lehet-e olyan autóra tenni, amelyen gyárilag nem volt? Hogyan szabályos a felszerelése? Ledcsík a lámpatestbe?

Köszönettel,

T. Márk

Kedves Márk!

Igen, lehet. Felszerelésnél a képen látható távolságokat tartsd be. A meglévő lámpádba nem szerelhetsz bele semmilyen LED szalagot, mert az nem biztosítana szabványos megvilágítási képet. Ugyanígy nem cserélheted például ki a ködlámpa-izzódat LED fényforrásra, mert az nem úgy világítana (fényáram, vetítési kép, stb), ahogy egy nappali menetfénynek kell világítania. A felszerelt legális nappali menetfény létét nem kell feltüntetni a forgalmi engedélyben és természetesen le sem kell újból vizsgáztatnod az autód a felszerelés után. Ha szabályokat betartod, nem lehet gondod igazoltatáskor, műszakin. Fontos, hogy a menetfény-szett automatikus működésű legyen, az autó világításakor kapcsoljon ki.

Termékminőség kapcsán gyakorlati javaslatunk, hogy nem az a lényeg, mit mondanak, hanem az, ki mondja. A legutolsó karácsonyfaizzóra is ráhazudják Neked a szabványos jelöléseket, ha cserébe megveszed. Nyilván Te is láttál már közúton kéken világító, kacsingató nappali menetfényes autókat, melyek gazdája megfizette helyetted a bohócadót. Azt javasoljuk, hogy csak és kifejezetten autóipari világításgyártók termékeit (GE / Tungsram, Hella, Osram, Philips) vásárold meg, olyan helyről, ahol garantáltan eredetit kapsz. Az ilyen termékek ugyan drágábbak (nagyjából egy tank benya ára alatt kapsz professzionális terméket), mint a sárkányos szutyik, cserébe viszont a lökhárító kifúrása után hat hónappal nem fognak Neked glimmlámpaként funkcionálni, hanem várhatóan autód teljes élettartamát kiváló fényminőség mellett végigkísérik.

Üdvözlettel: Lumendoki

Ui: ha szeretnéd egy kicsit az agysejtjeidet pusztítani, íme a vonatkozó jogszabályok részletei:

A már forgalomba helyezett járművekre nappali menetjelző lámpa felszerelésének lehetőségét és felszerelésének követelményeit a közúti árművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (lV. 12.) KöHÉM rendelet határozza meg.

A 6/1990. (lV. 12.) KöHÉM szerint, idézve:

,,55/A. § (1) A gépjárművet fel szabad szerelni két, menetirányban fényt kibocsátó nappali menetjelző lámpával.

(2) A nappali menetjelző lámpa csak színtelen (fehér) fényt bocsáthat ki.

55/B. § (1) A gépjárműre csak jóváhagyási jellel ellátott nappali menetjelző lámpát szabad felszerelni.

(2) A nappali menetjelző lámpákat a gépkocsin a következőképpen kell elhelyezni:

a) az átvilágított felület alsó széle az úttest szintjéhez 0,25 méternél közelebb és attól 1,50 méternél távolabb nem lehet

b) az átvilágított felület külső széle a gépkocsi legszélső pontjától 0,40 méternél távolabb, a különböző oldalon lévő lámpák átvilágított felületének belső szélei egymáshoz 0,60 méternél közelebb nem lehetnek, azonban az olyan gépkocsin, amelynek a teljes szélessége nem éri el az 1,3 métert, a belső szélek közötti legkisebb távolság 0,40 méterre csökkenthető.

(3) A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a lámpa automatikusan bekapcsolódjon, ha a motorindító kapcsoló a motor indítására kész állapotában van, de - kivéve a 42. § (5) bekezdése szerinti esetet - automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják. "

A nappali menetjelző lámpának a 87. számú ENSZ-EGB előírás (R87) szerint kell jóváhagyottnak lennie, a világítóberendezés a kategóriája ,,RL". A megfelelőséget tanúsító jelöléseknek magán a lámpán is szerepelnie kell.

Ha a nappali menetjelző lámpa egy másik kategóriájú lámpával egybeépített, akkor ügyelni kell arra is, hogy egy másik előírásnak való megfelelés ne változzon.

A 6/1990. (lV. 12.) KöHÉM rendelet 37.§ (1) szerint, idézve:

,,37, § (1) A járművön csak olyan fajta, olyan színű, oly módon elhelyezett és annyi világító-, illetőleg fényjelző berendezést szabad alkalmazni, amilyent és amennyit a rendelet előír vagy megenged."

A járműre szerelhető összes világító és fényjelző berendezés követelményeit a 6/1990. (lV. 12.) KöHÉM rendelet 37-71.§ írja elő.

A már forgalomba helyezett jármű a követelményeknek megfelelő nappali menetjelző lámpával történő felszerelése nem von maga után külön engedélyezési eljárást a 5/1990. (lV.12.) KöHÉM rendelet előírásai alapján.

A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (lV.12.) KöHÉM rendelet 2.§ (3) szerint, idézve:

,,(3) Nem minősül átalakításnak

a) olyan tartozéknak a járműre történő felszerelése, amelynek felszerelését a 6/1990. (lV. 12.) KöHÉM rendelet előírja vagy megengedi

Mivel védjem a Toyotát?

április 22., 14:38 Módosítva: 2016-04-27 10:58:43
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

Használt autó vásárlás kapcsán érdeklődnék, hogy egy 2 millió forint körüli értékű autóba (benzines Toyota RAV4) milyen lopásgátló eszközt érdemes beszereltetni, illetve érdemes hozzá használni?

Köszönettel: Cs. Kata

Nem csak a kétmilliós autó van veszélyben, a lényegesen olcsóbb kategóriát is ellopják, ha alkatrészre van szükség, így mit mondhatnék, mint riasztószerelő, igen minden autóba kell védelem.

Ha úgy használja az autót, hogy egy esetleges lopási kísérletkor hallja a sziréna hangját, akkor riasztót ajánlok. A riasztó a figyelmeztetésen kívül természetesen blokkolja is a jármű motorját. Ha olyan helyen parkol, ahonnan nem hallani, ha szirénázna az autó, akkor egy rablásgátlót vagy rablásgátlós immobilisert ajánlanék. A lehetőségek igen széles skálán mozognak és az autó védelme is eléggé bizalmi kérdés, így azt tanácsolom, hogy látogasson meg egy riasztószervizt és kérjen tanácsot. Lássa a helyet, ahol szerelik, lássa a szerelőt, hogy bízzon benne és hallgassa végig az ajánlatot.

Egy alap védelem 50 000 Ft-tól kapható beépítve, ennyit mindenkinek megér a biztonság szerintem. Válasszon olyat, aminek a kezelése önnek a legkényelmesebb és emellett a lehető maximális védelmet nyújtja. Riasztó esetében riasszon az összes ajtó, csomag- és motortér nyitására, legyen hozzá sziréna és blokkolja az autó motorját. Ha a RAV4-et vesszük alapul, akkor annak a motorterébe nehéz bejutni, így nem feltétlenül szükséges az akkumulátoros sziréna.

Az utasteret nem árt, ha egy ultrahangos modul védi. Immobiliserben olyat válasszon, aminek van rablásgátló funkciója. Ez a megoldás akkor is véd, ha az autókulcsot lopják el. Van olyan, amit nem kell külön kezelni, csak egy közelítőkártya vagy fityegő meglétét figyeli. Ha ott van a kártya megy az autó, ha eltávolodik, akkor nem megy. Az önök kényelme érdekében sok megoldás létezik, ezért kell egy személyes találkozás a riasztószerelővel, ő, vagy mi segítünk a kiválasztásban, ami nem feltétlenül anyagi döntés.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Nem nyílik a csomagtér

április 19., 13:24 Módosítva: 2016-04-22 17:12:51
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

Nemrég vásároltam egy 2000-es kiadású, benzines Land Rover Freelandert. Minden tökéletes rajta, kivéve, hogy a hátsó (csomagtér) ajtó zár nem nyit. Elindul az ablak lefele, de nem nyit a zár. Tudna valami megoldást ajánlani, hogyan tudom kinyitni? Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel, Mózes

Lehetséges,

hogy az ablakemelő bowden szorul vagy szakadt, de lehet hibás a zárban lévő mikrokapcsoló is, ami a márkaszerviz szerint csak a zárral együtt cserélhető. Bármi legyen a baja, otthonn nem tud vele mit kezdeni, mert a zárt ajtón keresztül nem fér hozzá semmihez.

Márkaszerviz, vagy márkára szakosodott szerviz és egy rutinos szerelő kell ahhoz, hogy le tudja venni a kárpitot roncsolás nélkül és hozzáférjen az ajtó belsejéhez a hibakeresés miatt.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Becsíkoz a tolatókamera

április 16., 08:01 Módosítva: 2016-04-19 13:25:37
1

Kedves Kütyüdoktor!

Utólag került beszerelésre Seat Altea 1.6 autómba kamerás tolatóradar. A kamera képet a tükörre rögzíthető másik tükör adja. Ha a gyújtást ráadom, és tolatásba teszem a sebváltót, tökéletes a kép, azonban a gyújtás ráadásakor csíkos, több esetben teljesen elmosódott, zavart.

A szerelő kondenzátort is szerelt be, de szerinte az "kicsi". Milyen típust, modellt kell beszereznem, hogy rendeltetés szerűen tudjam használni? Válaszát előre is köszönöm.

Üdv: Janka

A tükörre rögzíthető megoldás, bár nagyon praktikus és jó megoldás, de a beszerelésnél tudni kell, hogy azért csak kínai termék és ők mindig spórolnak valamin. Általánosságban a kábelek keresztmetszete igencsak alulméretezett és ez okozza az említett hibát.

A vékony, de annál hosszabb kábelen jelentős mértékű a feszültségesés, ezért álló motornál, amikor nincs töltés, az akkumulátor 12V-ja a monitornál alig éri el a 11V-os szintet. Ez kevés a monitornak, ami sötét, csíkos, szétesett képet ad. A megoldás egyszerű, ki kell váltani a gyárilag csomagolt kábelt vastagabbra. Mind a kamera, mind a monitor tápfeszültségét a lehető legközelebb, legalább 0,5 mm2 –es kábellel kell csatlakoztatni és helyes lesz a működés.

Van, hogy a szettben található 5 méteres RCA kábel is alulmarad a beszerelés igényének és azt is cserélni kell, mert a videójel gyengül vagy összeszedi a zavart, míg hátulról előrejut. Bosszantó, mert a monitor és a kamera megfelelő minőségű általában és a tartozékok rontják az élvezetet. Ez egy plusz költség, de megéri.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Nem nyitja a Golfot a kulcs

április 13., 11:25 Módosítva: 2016-04-16 08:14:09
4

Tisztelt Kütyüdoktor!

Vettem egy autót (Golf 4), két kulcsot kaptam hozzá, a pótkulccsal tökéletesen nyílik az autó, a rendes kulccsal viszont csak nagyon közelről tudom nyitni. Arra tippeltem, hogy lemerült az elem a távirányítóban, de cseréltem, és a hiba továbbra is jelen van.

Válaszát előre is köszönöm!

Úgy gondolom elhangolódott a távkapcsoló. Magától nem tesz ilyet, vagy meghibásodott benne valamelyik alkatrész, vagy valaki elemcserénél okozott benne problémát. Riasztószervizek, mint mi, rendelkeznek műszerrel, amivel visszaállítható a frekvencia, illetve javítják, ha szükséges.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

A rádió random csatornát vált

április 8., 13:34 Módosítva: 2016-04-13 11:26:38
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

2003-as Mitsubishi Carisma gyári rádiója egyetlen egy rádiócsatornát kicsit diszkriminál, ami éppen édesapám kedvence, aki a legtöbbször használja a kocsit. Kb fél percig rajta hagyja a csatornán, majd utána elvált egy másik beprogramozott csatornára. Neten próbáltam már kutakodni, többnyire angol nyelvterületű honlapokon, hátha ott több adatot találok, de pontosan ugyanilyen bajt első nekifutásra nem nagyon találtam. Mit javasol?

Megtisztelő válaszát előre is köszönöm! Tisztelettel L

Szerintem be van kapcsolva az AF (alternatív frekvencia) funkció. A Petőfi rádiót Budapesten 94,8MHz-en sugározzák, de Szegeden 104,6MHz-en fogható. Ha Szegedre utazunk, akkor lassan kilépünk a budapesti adó hatósugarából, egyre gyengébb lesz a jel, zajos lesz, suhogni kezd és meg kellene keresnünk a következő, helyi frekvenciát.

Az AF funkció ezt érzékeli és megkeresi helyettünk automatikusan. Menet közben nem vesszük észre, talán csak a rádió kijelzőjén, hogy megváltozott a kijelzett frekvencia. Előfordul, hogy kisebb adók esetében, amelyek csak helyileg sugároznak, nincs alternatíva és mivel nem találja az AF az adót, keres helyette másikat, ugyan olyan témában.

A témát, az RDS jel tartalmazza, ebben a sugárzott csomagban van benne az adó neve, a program típusa (hírek, dráma, sport, rockzene), pontos idő, még a közlekedési információ is. Szóval, ha apu híreket hallgatott és az AF gyenge térerőre hivatkozva elkezd keresni, de ezt az adót nem találja, keres helyette hírek címkéjű mási adót. Nem ismerem a gyári rádió menüjét, a funkciók-beállítások menüben keresném az AF menüpontot, de a rádió használati utasításában ez biztos megtalálható.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Gyári modul, parajelenségekkel

április 6., 13:10 Módosítva: 2016-04-08 15:30:48
0

Gyári ablakemelő modult szereltettem be a 3 hetes Vitarába. A beszerelés óta megszűnik a vezetőoldali ajtó ablakának automata mozgathatósága (és a becsípődésgátló funkció) amikor a lehúzva hagyott ablakot a modul húzza fel a központi zár bekapcsolásakor.

Az automata felhúzhatóság és a becsípődésgátló újra aktiválható, tehát nem véglegesen szűnt meg. Ugyanakkor ha felhúzott ablak mellett kapcsolom a központi zárat, akkor megmaradnak az ablakemelő automata funkciói. Beszéltem a márkaszervizzel, de egyelőre széttárják a karjukat, nem tudják mit tegyenek.

Kérdés: Rosszul lett bekötve a modul, vagy programozni kell valamit, esetleg vigyem el máshova? Adalékként még annyi, hogy állítólag a gyár változtatott valamit a bekötéseken, mert a beszerelés előtt le kellett kérjék a kötési rajzot.

Az automata ablak és a hagyományos ablakemelő modul nem illik össze. Az automata ablak helyzetét egy elektronika figyeli, ez tudja, hogy hány fordulat kell a motornak ahhoz, hogy felmenjen teljesen, vagy éppen le. Amikor az ablakemelő modul húzza fel az ablakot, az elektronika nem kap információt erről a mozgásról, majd nem ott találja az ablakot, ahol hagyta, tehát lebutul. Ilyenkor visszahúzza az ablakot, rossz helyen áll meg, újra kell kalibrálni.

Az ablak megoldása és a beszerelt emelőmodul nem kompatibilis egymással, de ezt a szerelő is tudhatná, tíz éve létezik ez a probléma. Sajnos nincs, azaz nem tudok olyan modult, ami megfelelne. Amikor az első magic touch-nak nevezett funkció megjelent, a gyártók fejlesztettek modult, ami működött is, de nem volt ilyen egyszerű. Az autógyárak rendszeresen változtattak az ablakvezérlésen, állandó versenyfutás volt a modulgyártó és az autó között, majd megunták és nincs. Az autó három ablaka minden gond nélkül felhúzható, azok csak egy motorból és kapcsolóból épülnek fel.

A bal első ablakkal nincs mit tenni. Olyan modult kellene találni, ami becsapja, vagy éppen plusz információval látja el a gyári elektronikát. Nem ismerem a Vitara megoldását, figyelheti az ablak pozícióját a motor forgási számával, de számolhatja a motor kommutátorának szikráit is, többféle megközelítés létezik. Sajnálom, de nem ismerek ilyen modult.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Mivel szedjem le a fóliát?

április 1., 13:25 Módosítva: 2016-04-07 10:31:38
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

Ősszel vásároltam egy VW Golf négyest, ami le volt fóliázva hátul, de a műszaki vizsgán a fóliát leszedték a ragasztó meg fent maradt. A hátsó ablakokról a ragasztót nitro hígítóval sikerült eltüntetni, de a hátsó szélvédőt nem mertem így tisztítani nehogy lehozza vagy károsítsa a szélvédő fűtőszálakat.

Ebben szeretném a segítségét kérni hogy lemoshatom-e nitro hígítóval a hátsó szélvédőt? Vagy esetleg tud valamilyen más módszert a ragasztó eltávolítására? Válaszát előre is köszönöm!

Köszönettel: Norbi

Ha baj van, akkor már baj van. A szélvédőfűtés szála vékony fémgőzölt sáv, amit nem bánt a hígító, nyugodtan áttörölheti. A fólia levételénél viszont történhet baj. Ahogy lehúzzák, a ragasztó viszi magával a fémgőzölt szálakat, vagy egészben, vagy csak egy rétegét.

Ha a fűtőszálat egy helyen megszakítjuk, mert pakolás közben valamivel megkarcoljuk, akkor van rá festék és ügyes kézzel áthidalható a szakadt rész. A fólia leszedésekor viszont teljes felületén sérülhet a fűtőszál, olyan sok helyen, amit már nem lehet javítani. A réteg vastagságban is sérülhet, aminek eredménye, hogy a csökkent keresztmetszet, majd használat közben szakad meg a rajta átfolyó áram hatására, így a hiba egymás után, később is jelentkezhet. Ha körültekintő volt a fóliát leszedő ember, akkor a maradék ragasztó eltávolítható oldószerrel, ha nem volt körültekintő, akkor már megtörtént a baj.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Nem zár a központi zár

március 30., 17:51 Módosítva: 2016-04-01 13:26:58
33

Tisztelt Dr!

Subaru Impreza kombi 1,5 benzines, 1498 cm, 77 kW, 2007-es évjárat. A központi zár se kulccsal, se táviránytóval nem működik. Kulcs csak a vezető ajtót nyitja-zárja. Belülről a vezető ajtó paneljáról működik minden zár. Műszerfalon a piros kulcs villog állandóan, ha nincs a kulcs a gyújtáskapcsolóban.

Köszi a jó tanácsot!

Jól értem, akkor a belső gomb minden ajtót nyit és zár, de sem kulccsal, sem távkapcsolóval nem működik. Feltételezem, hogy eddig működött, mert, ha nem, akkor nincs vezérlő az autóban és a kapcsolók direktben kapcsolják a motorokat, vagy lekötötték a vezérlést. Ha működött, csak elromlott.

A motorokat egy elektronika vezérli, feladata, hogy bemeneti jelre a motoroknak 1,4mp idejű és megfelelő polaritású 12V-os jelet adjon. Zárásnál egyik irányba, míg nyitásnál a másik irányba. Két bemente van, általában negatív vezérléssel. Ha az egyikre kap vezérlőjelet, akkor nyitást ad a motoroknak, ha másikra, akkor zárást. Az első ajtó motorjaiban, de lehet, hogy csak a bal elsőben, ez típusfüggő, van egy kapcsoló, ami az elektronikát vezérli. Ezt a kapcsolót fordítjuk át, amikor kulccsal nyitjuk, vagy zárjuk a zárat. Ugyan erre a vezérlőszálra van kötve a távirányító és a belső kapcsoló is.

Ha a motorban lévő kapcsoló meghibásodik, akkor nem tudjuk vezérelni a zárakat a nyitást és/vagy zárást. Ha az ajtóba bemenő kábel megtörne, elszakadna, mondjuk az ajtó átvezetőben, akkor is ez lenne a jelenség. A távkapcsolóról ugyan úgy működne, mert az közvetlenül az elektronikára van kötve. Ha az ajtókapcsoló elállítódna és folyamatosan zárás vagy nyitás jelet adna, akkor a központizár is folyamatosan visszazárna vagy visszanyitna. Mivel sem a távkapcsolóról, sem az ajtóról nem megy, így vagy az elektronika romlott el, vagy le lett kötve ez az opció.

Ha Önnél soha nem működött, és volt előző gazdája a járműnek, akkor lehet, hogy lekötötte, mert van, aki nem szereti, nem bízik a központizárban. Meg kell keresni a központizár elektronikáját és ellenőrizni a bemeneteket. Egy próbalámpán keresztül közvetlenül is vezérelhető. Kibontva mérhető, hogy az ajtóból eljut-e a jel, és, ha nem, akkor kereshető visszafelé, hogy hol vész el. Az elektronikát nem érdemes javítani, egy új, univerzális bekerülési ára lényegesen olcsóbb, mint a műszerész óradíja. Természetesen szívesen segítünk a javításban.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Zajos lett a rádió

március 24., 12:39 Módosítva: 2016-03-28 10:36:34
35

Kedves Doktor!

Arra lettem figyelmes a kocsiban, rosszabb a rádió-vétel mint előtte való napokban. Nem tudtam mire vélni a dolgot, de rájöttem. A különbség annyi volt, hogy rádugtam a szivargyújtóra a telefonomat tölteni. Amennyiben nincs semmi fogyasztó a szivargyújtón, a vétel tökéletes. Esetleg valami zajszűrő tekerccsel lehetne ezt orvosolni? Mit kellene tennem?

Köszönöm előre is! Tisztelettel: G

Ki kell cserélni a telefontöltőt. A töltő meghibásodott vagy eredetileg is gyenge minőségű volt. Normál esetben egy elektronika nem bocsájthat ki semmiféle zavaró jelet magából sem az éteren át, sem a tápvezetékén. Védekezni nem a felhasználói oldalról kell, tehát nem a szivargyújtó csatlakozó áramkörét kell szűrni, hanem ebben az esetben a töltő gyártójának kell megoldani, hogy ilyen ne fordulhasson elő. A telefontöltő bekerülési ára miatt a javítása indokolatlan, hiszen egy műszerész óradíja magasabb, célravezetőbb vásárolni egy újat.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Nem működik az AUX

március 21., 12:14 Módosítva: 2016-03-24 12:47:33
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

Škoda Octavia 2, 1.6 MPI (2004.12.12.) gyári autórádióhoz vásároltam egy aux kábelt (egyik vége jack dugó, másik vége 12 pin). Beszereltem, csatlakoztattam a telefont, de nem működik.

Az interneten olvasgattam utána, bekötés után (az aux mód elindításához) kétszer meg kell nyomni a CD gombot. Nekem ezt követően azt írja, hogy NO CDC. A telefonon indítom a zenét, de nem történik semmi. Beállítási problémák lehetnek?

Üdv. Tamás

Nagy valószínűséggel a csatlakozóban nincsenek a megfelelő pozícióban az érintkezők. Ezt a rádión lévő matrica segítségével le tudjuk ellenőrizni. Ha ez alapján az AUX-ban vannak az érintkezők, akkor érdemes megpróbálni a CD-bemenetekre átrakni azokat. Amennyiben továbbra sem működik, valószínűleg hiányzik egy hurok a csatlakozóból, ami a CD-tárat aktiválná.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Furcsán működik a tolatóradar

március 16., 15:36 Módosítva: 2016-03-21 12:21:46
12

Utólag lett beszerelve az autóba tolatóradar. Ha az autón felkapcsolom a lámpákat akkor nem működik, csak akkor ha leszedem a világítást. Mi lehet a baj? Az autó Volvo S40, 2000-es évjárat 1.6 benzines.

A jelenségből arra következtetek, hogy a radar negatív pontja a helyzetjelző pozitív vezetékére lett kötve. Lekapcsolt világításnál ez a pont testnek mérhető a helyzetjelző izzón keresztül. Amikor felkapcsolja a világítást, itt egy pozitív feszültség jelenik meg és így a radar a két pozitív között nem tud működni.

Lekapcsolt világításnál elegendő számára az izzón keresztül kapott tápfeszültség, hiszen nagyon kis ellenállással bír az izzó. Ellenőrizze a testpontot és keressen neki másik helyet, akár egy csavar alatt. Ha mégis kábelre köti, akkor kapcsoljon fel minden világítást (féklámpát) és így ellenőrizze.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Kicseréltem az elemet, mégse jó

március 10., 12:56 Módosítva: 2016-03-16 15:43:13
0

Kedves Kütyüdoktor!

VW Polo 6R-es (2009. 10.) autómban a fedélzeti computer kiírta: Schlüsselbatterie wechseln! (gyakorlatban is tapasztaltam, hogy merül a távirányító, már csak bezárt de nyitni nem nyitott) Kicseréltem az elemet mind a kettő távirányítómban, stimmel minden.

Kivéve, hogy az autó computere továbbra is kijelzi: "Schlüsselbaterie wechseln!" Elvittem a helyi Seat márkaszervizbe (a debreceni VW-hez nem visszük, mert nincsenek jó tapasztalatok) és nem tudtak vele mit kezdeni. Hibakódot nem ír ki az autó.

Köszönettel: Tamás

Feltételezzük, hogy jó elem került a távirányítóba, mert sajnos az is előfordul rendszeresen, hogy állásban elöregedett elemet vásárolhat a boltban. A VW szerviz szerint, az új elem bekerülésével törlődik a hibaüzenet.

Ha nem, akkor a hálózati vezérlőegység szoftverét kell frissíteni. Erre volt szervizüzenet, amit minden márkaszerviz megkapott, legfeljebb nem olvasta. Tapasztalatuk szerint az akkumulátorsaru levétele és pár perces pihentetés után is törlődik a hibaüzenet, de akkor is érdemes a frissítést elvégeztetni, mert több javítást is tartalmaz az új szoftver.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Parajelenség utánfutóval

március 9., 10:46 Módosítva: 2016-03-13 07:22:52
1

Tiszteletem doktorúr!

Ford Mondeo 2008-as kombi, 1.8 Tdci: utánfutó csatlakoztatása után letiltja a hátsó világítást, illetve a féklámpát.

Ha széthúzom ismét jó minden, futó nem zárlatos, másik kocsin rendben működik. Mi okozhatja a problémát? Válaszát előre is köszönöm!

Köszönettel: György

A problémát az okozza, hogy a vonóhorog elektromos csatlakozóját közvetlenül kötötték rá az autó hátsó lámpáira. A karosszéria vezérlőegység a nagyobb terhelés ellen így "védekezik". Számos áramkörben nincs hagyományos biztosíték, csak elektronikus áramfelvétel felügyelet.

Gyári megoldás a problémára, utánfutó vezérlőegység beszerelése. Minden autó előkészített, csak csatlakoztatni kell a megadott pontokon. Végén a központi konfigurációban (gyári műszerrel) "tudatni kell" a karosszéria vezérlőegységgel, hogy ezentúl vonóhorgos az autó. Ezzel a művelettel aktiváljuk az irány- jelző visszajelző funkciót is. De megoldható utólagos vonóhorog modullal is, ez estben nem kell átírni a konfigurációt. A visszajelzést az adott modul oldja meg. Mindkét megoldást szoktuk alkalmazni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Egy dudálás után elszáll a biztosíték

március 6., 10:37 Módosítva: 2016-03-07 17:43:48
0

Golf 1,4 16 v-ben, egy dudálás után elszáll a biztosíték. Mi lehet a gond vele? Választ előre is köszönöm.

Vagy nem megfelelő a biztosíték értéke, ami az adott áramkörben van, vagy valaki nagyobbra cserélte a kürtöt, vagy elöregedett a kürt és nagyobb áramot vesz fel, esetleg sérült a kábelének szigetelése. Semmiképen ne használjon a gyári értéknél nagyobb biztosítékot. A helyes értéket vagy a biztosítéktábla fedelén, vagy az autó gyári könyvében ellenőrizheti.

Ha nagyobb kürt került az autóra, akkor azt újra kell vezetékezni megfelelő keresztmetszetű kábellel, relézve. Ha a gyári kürt vesz fel nagy áramot, akkor azt cserélni kell. Esetleg szóba jöhet még a kürt kábelének hibája. Ha valahol eldörzsölődött és megsérült a szigetelése, akkor az is okozhat ilyet.

A kürt, amikor megszólal, rezeg, így a közelében lévő kábel is mozog és, ha szigetelésproblémája van, az ilyenkor jelentkezhet. Ha van rá mód, akkor először kösse le kürtöt és tegye próbára a rendszert. Rángassa meg a kábelköteget és, ha nincs baj, próbálja ki egy másik kürttel.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távirányítós központi zár a kulcsoshoz

március 3., 10:54 Módosítva: 2016-03-09 10:47:32
26

Kedves Kütyüdoktor!

Ez igazán egyszerű, de laikus fejjel még sem annyira egyszerű kérdés az amivel Önökhoz fordulok. Adott egy '96-os F Astra kombi. Ebben pedig egy kulccsal vezérelhető központi zár. Ehhez szeretnék távirányítós "upgrade-et".

Mivel a motorok megvannak, így tulajdonképpen csak a vevő/vezérlő elektronika kellene. A kérdésem csak annyi hogy jó úton járok-e? Kell-e valami extra, illetve van-e javasolt márka az én kívánt kényelmi upgrade-emhez? A válaszát előre is köszönöm!

Üdv! Sándor

A megbízható működés érdekében egy alapriasztót ajánlanék. Az egyszerű és olcsóbb távkapcsolók kódrendszere nem túl biztonságos, így az autó nyitása egy esetleges autófeltörési kísérlet során egyszerű lenne.

Távkapcsolóik, bár tetszetősek és már bicskakulcsos megoldást is kínálnak, nem túl strapabíró kivitellel készülnek. Ezzel szemben egy riasztó nem kerül nagyságrenddel többe és mivel biztonságtechnikai eszköz, így műszaki tartalma lényegesen komolyabb, hiszen itt már előírásoknak kell megfelelni. Természetesen így nem csak az ajtókat kell nyitni-zárni, védettséget is kap a jármű, ami meggyőződésem, hogy kell is.

Az internetes 5-8000 Ft-os kínálattal szemben egy megbízhatóan működő szett 25 000 Ft-ba kerül, míg riasztóval kiegészítve 30 000 Ft-al kell számolni. ennél olcsóbban nem lehet megúszni, csak, ha becsapjuk magunkat. A szerelésnek, bármelyik eszközt választja, ne álljon neki csak, ha gépjármű elektromosságban jártas, hiszen egy ilyen szerelés során nagyon nagyot lehet tévedni és annak mindig magas a költségvonzata.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Elektromos autókhoz milyen lopásgátlót javasol?

február 26., 16:49 Módosítva: 2016-03-03 11:01:00
51

Jó napot!

A minap vásároltam egy Opel Ampera-t. Ez ugye eleinte teljesen elektromos üzembe közlekedik. Az előző autóban volt egy bizonyos gomb, amit meg kellet nyomnom, hogy az autót el tudjam indítani, illetve ha kiszálltam, utána is megkellet nyomni mert amúgy lefullasztotta 30 másodperc múlva a kocsit. Csak hát itt ugye nincs benzin amit elzárjon a rendszer. Tehát a kérdésem, hogy elektromos autókhoz milyen lopásgátlót javasol?

Köszönöm.

Valóban az elektromos és hibrid járműveknél a blokkolás és az indításgátlás gondot jelenthet számunkra. A biztonság egyik és kézenfekvő megoldása lehet a mechanikus védelem, mint például a kormányzár.

Ebben az esetben a régi jól bevált kormányrögzítést kell érteni az elektromosan, viszonylag könnyen oldható gyári megoldás helyett. Erre a StarBlock nevű olasz cég szakosodott, ez nem olcsó, de annál hatékonyabb védelem. A hagyományos értelemben vett autóriasztó csak fél megoldás lenne, hiszen jelezne minden ajtó, csomag-, és motortér nyitásra, még a „gyújtás” rátételére is, de blokkolni nem tudná a hajtást.

Természetesen a riasztógyártók is léptek ebbe az iránybá és van elektromos és hibrid autókhoz kompatibilis védelem. A teljes blokkolás, illetve indításgátlás nem minden autótípusnál oldható meg, de a legrosszabb esetben is egy kényszerhajtást eszközölnek, amikor a jármű csak 3km/h sebességgel tud haladni. Ez már elegendő ahhoz, hogy az autót védettnek tekintsük, hiszen egy 3km/h-s sebességgel haladó szirénázó autó nem a tolvajok álma. Az a bizonyos régi és bevált gomb az elektromos autó esetében is létezhet, csak a háttere egy kicsit bonyolultabb műszaki megoldást igényel. Védeni mindent kell, ezt az autót is, de a jó hír, hogy van rá mód.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Néha elsötétül a műszerfal

február 23., 11:27 Módosítva: 2016-02-27 14:35:02
3

Kedves Doki!

Vectra C (2005-ös facelift Z18XE) műszerfala hidegen indításkor néha elsötétül, illetve nem működik, csak a MIL jelző világít. Újraindításkor bekapcsol. Kontakthiba vagy CIM modul baja lehet?

Köszönettel, László

Természetesen több oka is lehet a jelenségnek, de mivel hidegindításról van szó, és feltételezem, hogy jobb időben nem jelentkezik a probléma, én az akkumulátornál keresném a gondot.

Amikor hidegen indítjuk az autót, az akkumulátor sem áll a töltésleadás magas fokán, de a motor is jóval nagyobb terhelést jelent számára, hiszen minden illesztés szorosabb, a kenőanyagok is sűrűbbek. Az indításnál nagyobb energiára van szükség, amit szegény idősebb akkumulátor nem tud teljesíteni, ezért leesik a feszültsége.

Ha ez a feszültség 10V alá kerül, az autó elektronikái sem kapják meg a számukra szükséges tápfeszültséget és indulatnak hibásan. Elfelejtheti a kódot a rádió, vagy butaságokat művel egyes funkciója, de ugyanígy a műszerfal elektronikája is indulhat rosszul. Olyan a jelenség, mint az otthoni számítógépnél, amikor egy időpillanatra hiba csúszik a program betöltésénél. Újra kell indítani és jó lesz. Ellenőriztesse az akkumulátort. Az öregebb akkumulátor esetén nagyobb a feszültségesés és ez lehet jele annak, hogy hamarosan ujjat kell vásárolni. Minden elektromos szerviznek van tesztere, ami százalékosan megállapítja a használhatóságot.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Antennát a Citroënre

február 22., 09:24 Módosítva: 2016-02-27 08:22:37
0

Kedves Kütyüdoki!

Van egy 2013-as Citroën C5 kombi autóm, gyári rádióval melyről lelopták a rádió antennáját, gondoltam, veszek egy újat a Homasitában de megtorpantam, mivel kb 30 féle, különböző hosszban lévőt találtam. Azt tudom, hogy 5mm-es külsőmenetes kell, de melyiket és milyen hosszút vegyek, hogy jó legyen a vétel, szerencsére városban így sincs gond.

Találtam olyat is, amin jelölve volt hogy 16V és 5-6uF VW autókhoz való, optikailag ez is jó lenne, de nem tudom, hogy van-e jelentősége ennek, vagy csak megadták az adatokat. Tanácsát előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Eszterle Tamás

Az antenna szár hosszára minden gyártó odafigyel, mert a hossz a venni kívánt hullámhosszhoz igazodik. Amit Ön a polcon talál, az megfelel a célnak. A rövidebbek inkább városban, jó vételi körülmények között használhatóak, míg a hosszabbak olyan helyen hálásak, ahol vacak a lefedettség. Ha a felfogatás azonos és esztétikailag megfelelő, akkor bármelyiket választhatja. Egy dolgot nem szabad, módosítania hosszát, az maradjon gyári érték, bár jó vételi körülmények között ez sem lényeges. Én rákérdeznék a gyári antennapálca árára, mert nem szokott komoly összeget képviselni, így lehet, hogy szebb a gyári.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Hagyományos vagy ledes izzó?

február 18., 12:25 Módosítva: 2016-02-22 10:19:38
2

Tisztelt Kütyüdoktor!

Szeretném megkérdezni, hogy kiváltható-e legálisan (tiltja-e esetleg valamilyen jogszabály) a hagyományos H7 55W izzó H7 led fényforrással. Ha igen, akkor tud-e ajánlani olyan minőségi H7 led-et, ami legalább olyan (vagy jobb) fényerőt biztosít.

Köszönettel: Tamás

Sajnos nem felel meg. Ennek egyik és lényeges magyarázata, hogy a lámpatest vetülése izzóra van tervezve, amitől gyökeresen különbözik a LED által kisugárzott fény.

KÖHÉM

A világító és fényjelző berendezések alkalmazására és működésére vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek

37. § (4)130 A világító és a fényjelző berendezésekben csak a berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel rendelkező izzólámpát szabad használni.

38. § (3) A járművek jóváhagyásra kötelezett aszimmetrikus tompított fényszóróiban és távolsági fényszóróiban csak jóváhagyási jellel ellátott izzólámpát szabad alkalmazni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Lehet, hogy rosszul kötöttem be?

február 13., 09:41 Módosítva: 2016-02-18 12:32:16
1

Üdv!

A minap vettem egy 4 szenzoros tolatóradart, bekötöttem a rajz szerint. A piros vezetéket a tolatólámpára, a feketét a testre. Ha hátramenetbe teszem, és ráadom a gyújtást tökéletesen működik. Ha viszont beindítom az autót akkor vibrál a képernyő. Az autó Skoda Octavia 2 2006, 1.4 benzin.

Annyit csináltam, hogy ráadott gyújtásnál megmértem a feszültséget a tolatólámpa izzónál, ami kb. 12V. Ha viszont beindítom az autót, akkor a feszültség lecsökken 11,1 voltra. Ez természetes, vagy ezért vibrál a kijelző?

Köszönöm a válaszát: István

A Skoda ellenőrzi az izzókat, és ennek az ellenőrző jelnek az eredménye a villogás. Le kell relézni a tolatólámpa jelét és jó lesz. A relét nem zavarja ez a jel, az ellenőrzést nem befolyásolja a relé terhelése és a kapcsolt 12V megfelel majd a tolatóradarnak.

A csomagtér világítás 12V-ja megfelel a relének, ezt nem ellenőrzi az autó elektronikája. Ha esetleg az átlagosnál nagyobb teljesítményfelvétellel bír a tolatóradar, akkor érdemes inkább az akkumulátorról (biztosítva) behúzni egy megfelelő keresztmetszetű plusz kábelt.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Recseg az új rádió

február 8., 13:15 Módosítva: 2016-02-13 07:41:07
1

Tisztelt kütyüdoktor!

2006-os Chevi Lacettimben lecseréltem a gyári rádiót egy Sony CDX G3000 UV fejegységre, azóta gyengébb a rádióvétel és nagyon gyakran szaggat az adás. Valamikor csak tized másodpercekre, de nagyon zavaró.

Mit lehet ilyenkor tenni, mi lehet a megoldás? Vàlaszát előre is köszönöm.

Félix, notórius Totalcar-olvasó

Semmilyen trükk nincs a rádió beépítésben. A vételi problémákat okozhatja az antennakábel hibája, csatlakozó probléma, de lehet hibás az új rádió is.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Önálló életet élő autóriasztó

február 4., 15:00 Módosítva: 2016-02-07 07:06:10
1

Egy 2011-es Škoda Octavia (1.2 TSI) kombink van, ami az utóbbi időben kezd önálló életet élni. Éjszakánként (nappal eddig nem tapasztaltuk) magától beindul az autóriasztó, úgy hogy senki és semmi nem ér az autóhoz.

A riasztó érzékenysége sem hiszem, hogy gond lenne, mert hiába ütögetem az autót magától akkor sem indul be a riasztó. Az utóbbi napokban már elég sűrűn, 2 óránként beriaszt. A szervizben semmilyen hibaüzenetet nem tudtak kiolvasni. Gyakorlatilag már lincshangulat van a társasházban az autó miatt.

Este, hajnalban a hideg és a pára okozhat téves riasztást a hibásan beállított riasztó esetében. Ellenőrizni kell a kiegészítő modulok érzékenységét, mint például az ultrahangos belsőtér védelem. Ha nincsenek modulok, akkor a nyitásérzékelő kapcsolók jöhetnek szóba.

Nem mindig elegendő az ütögetés, célravezetőbb ellenőrizni, hogy az adott ajtó, csomag- vagy motortér nyitásakor mikor kapcsol a kapcsoló. Leginkább a motortér érzékelője a hibás. Ez az a kapcsoló, ami utólag kerül az autóba, nem gyári és elállítódhat. Ha nagyon kicsi a kapcsolási út, akkor a hajnali pára átvezetése elegendő egy érzékeny riasztó számára, hogy eseményként kezelje. Cserélni vagy állítani kell.

Amennyiben nincs mód az állításra, relével le kell választani az adott kapcsolóbemenetet a riasztó elektronikájáról. A relé nem érzékeny a párára, az a kis átvezetés nem tudja meghúzni, így stabil lesz a működés. A riasztók többsége rendelkezik riasztási memóriával. A nagyobb típusokat számítógépről ki lehet olvasni, a kisebbek a visszajelző LED villogásának számával mutatják a riasztást kiváltó bemenetet, ezen a vonalon könnyebb elindulni és keresni a bűnöst.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu