Térvédelem az autó körül

2014.07.23. 10:06 - Kütyüdoktor

Tisztelt Doki!

Olyan riasztót szeretnék, ami tud olyat, hogy ha valaki az autó közelébe megy, akkor megszólal. Ezt persze ki is lehessen kapcsolni, mert nem az utcán használnám, hanem otthon. Köszönöm.

Minden riasztó kiegészíthető radar modullal, ami, ha kétkörös védheti az autó körül lévő teret is. A belső kör csak az autó belső terét védi, míg a külső túlnyúlik a karosszérián. Ha valaki megközelíti az autót, akkor csipogással figyelmeztet, de a harmadik figyelmeztetés után beindítja a riasztást. Hátránya, hogy a védett tér méretét jelentősen befolyásolja a nedvesség. Esőben ez a terület sokszorosára nőhet, így nem csak egy métert felügyel, hanem az egész utcát.

Másik problémája a megoldásnak, hogy a védett terület gömbszerű, így egy téglatest formájú jármű esetén mindig lesz olyan rész, amit nem véd rendesen, vagy jelentősen túllóg. Ha garázsban tartja az autót és ott akarja védeni, arra van tökéletes megoldás. A GT-Alarm kiegészíthető olyan passzív infra és nyitásérzékelő modullal, ami rádiófrekvencián csatlakozik a riasztóhoz. A modult fel kell szerelni a garázsban, nem kell semmit bekötni, mert hosszú élettartamú elem van benne, ami egy-két évig működik. Amint beáll a garázsba és bekapcsolja a riasztót, a modul csatlakozik ahhoz. Ha valaki kinyitja az ajtót, vagy valamilyen módon bejut és ott mozogni kezd, megszólal az autó riasztója. Mivel nem kell vezetékezni, ilyen modulokat használunk lakóautóban, hajóban, utánfutókban.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Mikrokapcsolóra gyanakszom

2014.07.21. 15:04 - Kütyüdoktor

Van egy 1999-es VW Bora-m (1.9 TDI), és nem működik benne az utasoldali sminktükör világítása, se az ajtónyitás jelző lámpa. A lámpák ki lettek cserélve, de ez nem oldotta meg a problémát. Valamiféle mikrókapcsolóra gyanakszom. A 2 hibának lehet köze egymáshoz?

Szomorú hírem van.

Az ajtónyitás kapcsoló a zárban van, el szokott romlani és nincs külön, vagyis mi nem találtuk külön a kapcsolót, csak zárral együtt. Utángyártott kapcsolót már szerzett ügyfelünk, de az is csak két hetet bírt ki, mechanikusan nem bírta. Lehet biztosíték probléma is, meg kell mérni. Az izzó állandó pozitívat kell kapjon, a kapcsoló testet kapcsol nyitott ajtónál. A sminktükör szintén kapcsolóhibára utal, ha a pozitív feszültség odajut. Mivel a tükörnél van csatlakozó, azt is ellenőrizni kell, hogy nem-e felejtette összedugni valaki, akinek arrafelé volt szerelnivalója. Mivel az ajtókapcsoló cseréje költséges és bonyolult, valamint nem hoz örök megoldást, esetlegesen más megoldáson is érdemes elgondolkodni. Reed relével és mágnessel figyelhető az ajtónyitás és nincs külső nyoma az átalakításnak.

Üdvözélettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

A tablet zavarja a rádiót

2014.07.17. 11:25 - Kütyüdoktor

Üdvözlöm!

Nemrég beszereztem egy Samsung Galaxy Tab-ot, amit GPS-ként is használnék az autómban, ami egy Ford Focus II.

A gond csak az, hogy az utólag vásárolt autóstöltő annyira zavarja a rádiót, hogy az hallgathatatlan lesz. Más autókban ugyanezzel a töltővel nem produkálja a jelenséget. Mi lehet a gond? Van esetleg megoldás? Válaszát előre is köszönöm!

Üdv!Balázs

Feltételezem, hogy a rádió a töltő nélkül zavarmentesen működik. Valószínű, hogy a többi autóban a szivargyújtó és a rádió tápfeszültsége távolabb esik egymástól, ez okozza, hogy nem jelentkezik a zavar. Egyik megoldás, hogy cseréljen töltőt, hiszen egy biztos, hogy zavart kelt és ez nem üzemszerű. A másik csak egy próbálkozás és tüneti kezelés. A szivargyújtó tápfeszültségét közvetlenül az akkumulátorról kellene behúzni. Ezzel különválasztaná a rádió tápfeszültségétől, valamint az akkumulátor, mint nagy kapacitású szűrő, talán elnyomná a zavart. Érdemes lenne ránézni, szívesen meg is teszem, ha útba ejt minket, talán több szem többet lát. Műszerészünk bele is kukkant a töltőbe, ha az szétszedhető, talán mérhető vagy látható a hiba okozója.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Leszívja a Polót a riasztó

2014.07.09. 14:05 - Kütyüdoktor

Kedves Kütyüdoktor,

A közelmúltban építettünk be az öcsém 99-es VW Polo-jába egy riasztót. A riasztó összes funciója jól mûködik (az autóban pneumatikus központi zár van), a központi zárat is lehet vezérelni vele. Az autó nyugalmi áramfelvétele ~50mA. Ha kulccsal zárom be a kocsit, akkor is annyi. Viszont ha a riasztóval zárom be, (és élesedik a riasztó) akkor az áramfelvétel felugrik ~180mA-ra és ott is marad. Így túl gyorsan lemerül az akksi. Létezik az hogy annak ellenére, hogy a riasztó minden funkciója mûködik, valami mégis rosszul van bekötve? Van valami ötlete mi okozhat ilyen "viselkedést"? A Nissan Almerámmal összehasonlítottam, és annál 30mA volt a nyugalmi áramfelvétel, de élesített riasztóval sem ment 40mA fölé.

Elõre is köszönöm a válaszát.

Üdvözlettel: Dom

Ez valóban nagyon sok. Egy ekkora áramfelvételnek lehet oka egy behúzva maradt relé, például a blokkolás. Vissza kell bontani a riasztót, kezdve a blokkoló relével, majd levenni a központi zár vezérlést. Ellenőrizni kellene, hogy a csomagtérben lekapcsolódik-e a világítás. Mérhető, hogy a riasztó mekkora áramot vesz fel bekapcsolva, így el lehet dönteni, hogy maga a riasztó igényel ekkora áramot vagy valami visszafolyó áram az autó valamelyik egységét vezérli, és az okozza a többletfogyasztást. Az ajtó, csomag- és motortér kapcsolókat egymástól diódával el kell választani, mert visszafolyó áram esetén a világítás bekapcsolhat, ha nem is teljes fénnyel, de parázslása is fogyaszt.

Szóval, áramméréssel elkülöníteni, hogy a bekapcsolt riasztó fogyaszt vagy visszaad valamit az autónak, aminek valamely egysége ettől működni kezd. Ha a riasztó a ludas, akkor egyenként le kell kötni a vezetékeit és figyelni, hogy mikor szűnik meg a fogyasztás.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem érzékeli a bezárt ajtót

2014.07.02. 14:30 - Kütyüdoktor

Egy 2003-as Opel Vectra-m van. A vezető ülés ajtaját zárt állapotban is nyitottnak érzékeli, így nem zár a központi zár sem. Érdekes hogy esős időben, megszűnik a probléma. Kontakt hiba? Hol keressem, hogy javítsam?

Köszönöm!

Az ajtónyitást egy egyszerű kapcsoló figyeli, ami az oszlopba van fúrva. A működése egyszerű egy próbalámpával ellenőrizhető. A központi zár elektronikája a jobb első lábtérben a jobb oldali borítás mögött van. Ezen mérhető, hogy valamelyik pozíciókapcsoló esetleg nem billen át, ez okozhat hibát. Ha a pozíciókapcsoló a hibás, akkor sajnos le kell venni a kárpitot és ki kell venni a motort, ami nem szedhető szét, cserélni kell, ha rossz. Az esőnek nem tudom milyen hatása van a hibára. Ha esőben történne, akkor beázás lenne, de, hogy pont akkor jó az autó, azt nem tudom mire vélni. Problémát okozhat még az ajtóátvezető, de ez Vectránál nem jellemző. Elég stabil, jó minőségű a csatlakozója és nem volt még probléma vele, természetesen feltételezve, hogy lakatosmunka nem volt még a környékén.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Okosítanám a Stilot

2014.06.27. 11:58 - Kütyüdoktor

Kedves Kütyüdoki!

Érdeklődnék, hogy létezik-e olyan lehetőség, hogy utólag szereltessek be hangerőszabályzó és levegőbefúvás erősség szabályozó gombokat a kormányra. Az autóm egy 2004-es Fiat Stilo.

A választ előre is köszönöm!

A távirányító gombokhoz kormányt kellene cserélni, de a jelenlegi kormány átvezető fólia valószínű nem tartalmazza a rádió gombjainak vezetékeit, így az átvezetőt is cserélni kellene. Ahogyan az átvezetőből, az autóból is hiányoznak a funkció vezetékei, így a kormány kábelkötegét is cserélni kell, vagy kiegészíteni.

A gyári rádió nem feltétlenül fogadja a távirányító jelét, Fiat esetében sajnos előfordulhat, hogy nem lehet feltanítani a funkciót utólag. Válaszom, nem, nem éri meg a próba sem. Utólagos rádió esetén, pl. Pioneer, Kenwood, Clarion. vásárolható kormányra szerelhető infra távirányító, ami nem gyári kinézetű, de nem is mondanám rondának. Egy utólagos rádió, ami nagyságrenddel többet tud, mint a gyári 20-30 000 Ft, a távirányító kb. 8000 Ft, ami lényegesen olcsóbb, mint az előbb említett gyári kiegészítés és biztos vagyok benne, hogy tökéletesen működik.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Beriaszt a légyre a Nissan

2014.06.25. 13:27 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoki!

Van egy 2003-as Nissan Almerám melyet 2013-ban vásároltam. Az utóbbi idõben -kb.1hónapja- valaminek a hatására beindul a gyárilag beszerelt riasztója (általában éjszaka). Az egyik alkalommal darazsat és legyet találtam az utastérben. Elképzelhetõ, hogy ez indította be a riasztót? Lehet az érzékenységen állítani? Milyen jellegû riasztó van ezekben? A riasztóról kaphatnék egy mûszaki leírást?

Várom válaszát és javaslatát! Vadász Csaba

Ha van ultrahangos belsőtér érzékelő, lehet, hogy felül kell bírálni az érzékenységének beállítását. Be kell ülni a hátsó ülésre, majd beélesíteni a riasztót. 40mp mozdulatlanság után finoman egyik karunkat mozgatni, majd a másikat is. Lassú mozgatásra nem szabad megszólalnia a riasztónak, viszont nagy lendítésre, vagy a testünk elmozdulására igen. Ha túl érzékeny, akkor mindenre megszólal, akár az esti hőmérsékletváltozásra is.

A bennragadt légy csak akkor okoz hibás riasztást a helyesen beállított rendszeren, ha pont a szenzor közepére száll, aminek kicsi az esélye, de azért előfordul. Ha rendszeres a riasztás, nem a légyre gyanakodnék. Lehet ajtónyitás érzékelő a ludas. Szintén be kell élesíteni a riasztót, majd 40mp múlva körbemenni és megrángatni az ajtókat, csomagteret, motorteret. Az elkopott, megtört ajtókapcsoló okozhat téves riasztást, ha kis rezgése is kapcsol. Főként a motortér kapcsolója szokott elgörbülni, elállítódni.

Amennyiben az elmúlt időszakban volt lakatosmunka az autón, akkor ellenőrizni kell a javítás környékét. Sokszor tapasztaljuk, hogy hegesztés közben megmelegítik a közelben lévő vezetékköteget, amiről egy idő elteltével lepereg a kikeményedett szigetelés és az autó furcsa elektromos problémákkal ajándékozza meg a tulajdonost. Persze lehet egyéb hiba is, de az alapokat otthon is ellenőrizheti, sőt időnként kell is. A kapcsolók és egyéb perifériák nem csak hibás riasztást okozhatnak, de egy elkorrodált kapcsoló védetlenné teheti az autót, ezért időnként szükséges a karbantartás. Ha az ellenőrzés nem hozott eredményt, akkor szívesen látjuk egy hibakeresésre.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Lopják az autót - ledugóznám

2014.06.20. 14:34 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

A napokban el szerették volna tulajdonítani a gépkocsimat. Az utastérbe nem jutottak be, de a zárbetét elvitték. Mivel az autón van casco, így nem tudom, hogy mi lenne a helyes, biztonságos, és költségkímélő megoldás.

1. komplett zárbetét csere, új kulcsokkal, gyári állapot helyreállítása

2.zárdugózás (Eladásnál ez hátrányt jelenthet? Kiszedhető később?)

3.a meglévő kulcsokhoz legyártott zárbetét Köszönöm!

Üdvözlettel: László

A zárdugózást választanám, de erről a biztosítóval kell egyeztetni, lehetőleg írásban, aminek nyoma marad. A biztosító saját normái szerint értelmezi a kockázatviselést és egy későbbi esetleges problémánál jól jöhet a beleegyezése. A zárbetétet nem ok nélkül vitték el.

Ha a gyári kulcs alapján készíttet egy új betétet a hiányzó helyére, akkor azt nyitni fogja az a kulcs is, amit a lopott betét alapján gyártottak. Ez semmiképpen nem jó megoldás. Van olyan autó, amiben a zárbetét ugyan annyi lamellát tartalmaz, mint a gyújtáskapcsoló, annál az autónál a tolvaj kulcsával viheti a járművet. Persze nem minden autónál, hiszen többségében a gyújtáskapcsoló betétben több a lamella, így az ajtózárról készített kulcs meg sem moccan a gyújtáskapcsolóban.

Meg ott van még a gyári immobiliser, azt is át kellene hidalni, ami nem olyan nagy kihívás, de valamit azért véd. Ha a zárak szakértőit választja mindenképpen át kell kódolni az összes zárat és ez másik kulcsot jelent. Ez is lényegesen olcsóbb, mint egy gyári garnitúra és tökéletes lesz. A zárdugó a leg költségkímélőbb megoldás, ezen kívül elsődleges jelzés mindenkinek, hogy az autó nem védetlenül áll az utcán. Kipiszkálni, kifeszegetni talán lehet, de semmi értelme, mert mögötte nincs semmi olyan, amivel nyitható lenne az autó, hiszen a szerelés során minden kívülről hozzáférhető, nyitásra alkalmas dolgot eltávolítunk. Általában visszafordítható a folyamat.

A következő tulajdonos, ha úgy dönt, akkor visszaszereltetheti a zárakat, hiszen minden alkatrészt visszaadunk a tulajdonosnak. Több, mint húsz éve csinálunk ilyet, de még senki nem kérte, hogy szereljük vissza, mert ez nem hátrány, hanem előny egy autónál. Néhány autó esetében kifejezetten esztétikus a megoldás, mint pl. egy VW, ahol a hátsó kilincs takaró műanyagját pattintjuk az első kilincsre a dugózást eltakarván, így tökéletes gyári kinézetű lesz a jármű. Ez az én véleményem, ami nem biztos, hogy megegyezik a biztosítóéval, őt is meg kell kérdezni, mert a bajban ő fizet.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Mi ez a kütyü a kocsimban?

2014.06.18. 16:12 - Kütyüdoktor

Nemrég vettem a kocsit,egy Opel Astra F-et. Tegnap vette észre valamit a műszerfal alatt a pedálok mellet. Oda van fogatva, fekete és a piros gombon tekerve lehet állítani valamit és ha jól láttam ledek is vannak rajta, de nem láttam égni, nem mertem állítani rajta mert nem tudom, hogy mi ez.

Ütésérzékelő modul. Az autóba van riasztó, és ez a kiegészítő modul riasztást vált ki, ha éles állapotban erőteljes ütés, rezgés éri a karosszériát. Kis ütésre valószínű, hogy csippan egyet a sziréna, nagy ütésre, esetleg több kis ütésre riaszt. Ha jól van beállítva hasznos darab, de könnyen elállítódik és akkor vagy nem riaszt semmire, vagy állandóan. Érdemes kipróbálni a riasztórendszert és, ha szükséges korrigálni a beállítást.

Mennyire működik a vezeték nélküli kamera?

2014.06.10. 11:42 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Vásároltam egy használt autót amelyben van egy utólagosan beszerelt tolatókamera. Ez egy vezeték nélküli adóhoz csatlakozik a csomagtartóban (EUFA kableless rückfahren van ráírva + némi német szöveg többet nem tudok róla, gondolom 2.4 GHZ-es adó, neten nem találtam róla infót). Elöl pedig egyetlen kimenet van (ha hozzá tartozik, de gondolom), az egy tápkábelnek néz ki (kis fekete dugó belül üreges, mint a régi mobiltöltők vége). Gondolom ez adná a tápot a kijelzőnek.

A kérdésem, hogy ehhez milyen kijelzőt tudok venni (nem kaptam hozzá az eladótól)? Használt kereskedésből vettem így az előző tulajt sem tudom megkérdezni róla. Sajnos semmilyen videó kimenetet / vezeték nélküli vevőt nem találtam elől, így gondolom valami olyan kellene, ami 2.4GHz-en vesz? Egyáltalán lehetséges így önmagában ilyen kijelzőt venni, vagy egyszerűbb, ha kicserélem/kicseréltetem az egészet egy új szettre?

Köszönöm szépen a válaszát!

Üdvözlettel: Péter

Nem érdemes és szerintem nem is lehet kijelzőt venni hozzá.

Viszonylag sok vezeték nélküli szettet próbáltunk ki anno, de egyik sem működött hibátlanul az autóban. Elsőre okos találmánynak tűnik, de nem is az, hiszen egy vezetéket spórol meg a beszerelőnek, cserébe vételi problémát, zavart ad a felhasználónak.

Monitor 3,5 - 7 inc méretig 15-25 000 Ft-ért kapható, ehhez a kamera 13 000 Ft, és tökéletesen működik vezetékkel, de hibamentesen. A meglévő kamerát érdemes megnézni, lehet, hogy felhasználható. Mivel a vezeték nélküli szettek kisszériás készülékek, sok esetben különválasztható a kamera az elektronikától és használható vezetékesként is.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nappali fényt a Loganre

2014.06.06. 08:31 - Kütyüdoktor

Kedves Kütyüdoktor!

Nappali menetjelző lámpát szeretnék a Loganemre. Milyet érdemes venni? Mire kell figyelni? Netes külföldi áruházakban már 5000 forint körül is vannak, itthon meg 10e-nél kezdődnek. Hova tegyem?

Gyakorlatilag csak a lökhárító alatti rácson lenne neki helye. Ködlámpa van gyári, azt nem szeretném lecserélni ledesre. Ezek már gyújtásnál is világítanak? Kikapcsolhatóak, vagy automatikusan bekapcsolnak/kikapcsolnak?

Sajnos ebben az árkategóriában nincs olyan termék, amit ajánlani tudnék. A LED technológia óriási fejlődésen ment, megy át az elmúlt években, de nem minden gyártó követte. Az olcsóbb termékek a fejlődés alapjainál lemaradtak, közel sem teljesítik az elvárt élettartamot és fényerőt. A DRL-ek között rengeteg olyan található, ami nem felel meg a kültéri használatnak, nem védett víz ellen. A termékek nem rendelkeznek az előírt bevizsgálással, megfelelőséggel, így az autó vizsgáztatásánál kifogással él majd a szakember. Osram, Hella, ebből kell választani, vagy nagyon alaposan átnézni az árban kellemesebbnek tűnő kínálatot.

A beszerelésről, azaz a hivatalos előírásokról honlapunkon a DRL menüpontban igyekeztem mindent összeszedni. A DRL lehet manuális vagy automata. Van autó, amiben gyárilag benne van az automata világításkapcsoló, de lehet utólag is szerelni, nem oly drága, megéri. Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Indításgátló beépítése házilag

2014.06.03. 09:42 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Egy ideje töröm rajta a fejem, hogy 2002-es évjáratú, Peugeot 206 típusú, 1.4 HDi motorral szerelt gépkocsomat valamiféle indításgátlóval felszereljem. Tudom, nem egy különösebben értékes jármű, számomra mégis fontos, és szánnék valamekkora összeget a védelmére - akár saját készítésű mikrokontrolleres áramkörrel, akár egy már bevált, de nem gyári (így nem széles körben ismert) védelemmel ellátva azt.

Olyasmi megoldásra gondolok, mint pl. a duett.hu-n ismertetett InCarBlue, Meta-M43 vagy a Duett Rablásgátló fantázianevű készülékek.

Mivel még soha riasztóm sem volt és semmilyen tapasztalatom nincsen az autóba utólag beépített biztonsági rendszerekkel és magával a beépítés menetével kapcsolatban, a következő kérdések merültek fel bennem: ha nem a saját fejlesztésű, hanem egy kész, kiforrott megoldás mellett döntök, akkor

- az autó villamos rendszerének mely részéhez csatlakoznak ezek a készülékek? (Mennyire könnyen felfedezhető, hozzáférhető, illetve hatástalanítható?)

- Beépítéskor milyen módon történik az autó villamos rendszerének megbontása? (Értem ezalatt: a típus kábeleihez passzoló csatlakozókkal, vagy pedig a csípőfogóval-elvág-megforraszt módszerrel?)

Gondolkodom azon is, hogy a külső zárakat ledugóztassam - mivel azokat kis utána irodalmazás és egy kínából rendelt smithlock készlet segítségével egy kis gyakorlással még magam is ki tudom nyitni. Ezzel kapcsolatban azonban aggályom a következő: ha lemerül a távirányító vagy az autó akkumulátora, akkor milyen módon tudok bejutni az autóba?

Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Gábor

Természetesen lehet saját fejlesztésbe kezdeni, de szem előtt kell tartani, hogy autóról van szó, ami télen hideg, nyáron meleg, ősszel párás, a tápfeszültsége ingadozik és tele van elektromos zavarral. Ha ez nem probléma, akkor hajrá, hiszen minden védelemben az egyediség a legjobb döntés.

A beépítésnél kerüljük a csatlakozókat, forrasztunk, szigetelünk és visszabandázsoljuk ugyan olyan kinézetre, mint az autó saját kábelkötege. Az a jó, ha a szerelés után nem igen lehet megtalálni az utólagos köteget. Az utólagos védelmi rendszerek beépítése, legalább is nálunk egyéni, egyedi. Igyekszünk minden autóban másképp elhelyezni az eszközt és más módon elvezetni a kábeleket.

A zárdugó biztonságos és elsődleges figyelemfelkeltés. A hozzáférés az autóhoz két emberre tartozik, a szerelőre és az autó tulajdonosára, erről nem írok, de van hozzáférés, ha lemerül az akkumulátor. A hozzáférés szintén egyéni megoldás, minden autóban más és más.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Mélyláda az ülés alá

2014.05.30. 10:37 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor,

szeretném kérdezni, hogy egy gyárilag is ülés alá tervezett (Pioneer) aktív ládát be lehet-e szerelni egy I. Octaviába a helyére pl. a légzsák kábelei miatt? Illetve, ha nem, akkor milyen megoldást javasol?

köszönöm, Gábor

Természetesen,

odafigyelve, hogy semmilyen gyári funkciót ne akadályozzon. A vezető ülés alatt sajnos nincs annyi hely, hogy teljesen beférjen alá, de ez nem baj. Ez az egyetlen ülés, ami alól kilóghat az aktív doboz, hiszen a vezető az egyetlen, aki nem húzza hátra a lábát menet közben, így nem lesz neki útban. Persze itt csak kis kilógásról van szó. A rögzítése nagyon nagy figyelmet igényel. Kifejezetten stabil pontokat kell képezni, nehogy egy esetleges ütközésnél elszabadulhasson. Az aktív mély tápfeszültségét érdemes akkumulátorról hozni, bár közel sem vesz fel akkora energiát, mint egy erősítő, de dinamikájához szükséges a jó áramellátás.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Zavarja a nappali fény a rádiót

2014.05.27. 11:33 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Citroen Xsara Picassomba Osram PX-4 ledes nappali menetfényt szereltettem. Azóta nem lehet rádiót hallgatni, mert csak sistereg. Gyári rádió van az autómban gyári antennával. Érdeklődnék, hogy mit lehetne vele csinálni?

Köszönöm a válaszát.

Elméletileg semmi összefüggés nincs a két szerkezet között. Lehet, hogy a szerelés során véletlenül lecsúszott a rádió csatlakozója. De sajnos volt már olyan, hogy elektronika olyan nagyfrekvenciás zajt keltett, ami a rádióadást elnyomta. Le kell húzni a beépített lámpákat egyenként és ellenőrizni, hogy elektronikájuk a hibás vagy nem.

Ha a lámpa kelti a zavart, akkor vissza kell vinni és garanciába cseréltetni. Nem szabad nekiállni szűrésnek, mert ami zavart kelt, az rossz és nem fog megjavulni, csak tüneti kezelés lehetséges. Ha a beépített DRL kikötése után sem változik a helyzet, akkor a rádiónál keresendő a hiba. Ellenőrizni kell, hogy az antenna a helyén van és megkapja a számára szükséges tápfeszültséget.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem lehet beszerelni a riasztót?

2014.05.23. 14:27 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Vásároltam egy Land Rover típusú autót, amibe az előző tulajdonos mostanában beszereltetett egy Volf típusú autóriasztót. Az autó szakszervizben történő átvizsgálásakor a diagnosztika rengeteg "hamis" hibaüzenetet jelenített meg.

Az ott dolgozók azt mondták, hogy a riasztó okozza a problémát. Bár az autó jól működik, a riasztó szintén, a helyzetet mégis aggályosnak tartom, mert az autó garanciás (félek elveszítheti) illetve az esetlegesen hibás elektronikai jelek kárt okozhatnak az autóban (a szervizben, elmondásuk szerint, motorcserés kárt is okozott riasztó).

Rosszul szerelhették be? Ez a riasztó nem megfelelő, mert nem tudja kezelni a szofisztikát elektronikát? Dobjam ki? Szereltessek be olyat, ami nem csatlakozik az autó vezérlő rendszeréhez?

Válaszát előre is köszönöm. Attila

Igen, nem megfelelő riasztó választás okozhat ilyen gondot és igazat mondanak a szerelők, volt már motorcsere hibás beszerelésből. Ha a riasztó motorblokkolása nem kompatibilis az autó rendszerével okozhat hibát, amivel teleírja az autó tárolóját. A hiba jellegéből adódik a megoldás is, ezt a szerelő is elmondhatta volna. Vissza kell menni a riasztós céghez és biztosan kijavítják, feltételezve, hogy valóban a riasztó okozza a bajt. Ha ez nem ennyire egyértelmű, akkor ki kell kötni a riasztót és úgy feldugni az autót a komputerre.

Sok autó elektromos rendszere nem viseli, ha a riasztó motorblokkolása alaphelyzetben blokkolt állapotot tart fenn. Az autó leállítás után végez ellenőrzést a rendszeren és egy rossz helyen blokkolt üzemanyagrendszerben hibát észlel, amiért jogosan fellázad és beírja a tárolóba. Regeneráló rendszerrel ellátott autó esetén előfordulhat, hogy a blokkolásban hagyott riasztó nem engedi beírni a komputerbe a regenerációs folyamat lezajlását, ezért a komputer újra és újra többlet üzemanyagot ad a rendszernek, hogy a koromtalanítás elindulhasson.

Ez a regeneráló folyamat feltételekhez van kötve, megfelelő motor és kipufogó hőmérséklet, folyamatos haladás., de a komputer ezt már nem veszi figyelembe, így hibásan árasztja el a motort plusz üzemanyaggal. A többlet mindenhova eljut, például az olajba is, amit felhígít, ezért tökéletlen lesz a kenés és tönkremehet a motor. Persze ez csak egy gondolatmenet, ennek rengeteg előjele van, amiből kiderülhet a baj még akkor, amikor nem nagy.

De az élet ezt már produkálta, kérdés, hogy a riasztó okozta a motorcserét vagy dilettáns szerelők nemtörődömsége. Ha hibakód van, annak végére kell járni, nem szabad így használni az autót, nem üzemszerű.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem csipog a radar

2014.05.21. 09:23 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Van egy utólag beszerelt Valeo Beep & Park Nr. 3 radar az autóba! Gondolt egyet és egyik napról a másikra elnémult, csipognia kellene, de nem teszi, nagyon-nagyon ritkán ha csippan, szóval nem hiszem hogy magával a hangszóróval van a gond. A csatlakozókat megpucoltam az érzékelő és az ECU között. Viszont, ha csatlakozási vagy érzékelő probléma lenne azt jelezné.

Mi tévő legyek?

Köszönettel: Péter

Vagy kiment a biztosíték, vagy hibás a hangszóró. Ha fej, vagy csatlakozás lenne, azt sípolással jelezné.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Zavaros a vétel az Octáviában

2014.05.19. 11:00 - Kütyüdoktor

Üdv!

A kérdésem az lenne, hogy adott egy Octavia I egy Blaupunkt rádióval, amin igen zavaros a vétel, plusz ha bekapcsolom a hátsó ablak fűtést akkor csak sistereg és nem lehet semmit kivenni a rádió adásból. Menet közben pedig néha jól szól, néha pedig elkezd sisteregni, másik rádióval is ezt csinálja.

Mi lehet a probléma ?

Ilyen hibát okozhat az antenna testeletlensége. Az antenna talppontjában lévő erősítő kap egy pozitív táplálást a rádiótól, míg a negatív pólus maga a felfogató csavarja. Ha nincs megfelelő test, akkor valahonnan szerez magának, például a fűtőszálon keresztül, de amikor bekapcsolja a fűtést ez az út megszűnik, így az antenna nem kap feszültséget. Ha az antenna néha érintkezik, néha nem, az okozhat menet közben vételi változásokat is. Sajnos bontani kell és mérni, de nem olyan nagy dolog.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Hogyan kössem be az erősítőt?

2014.05.16. 09:50 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoki!

A kérdésem az lenne hogy kössem be az erősítőt a kocsiba úgy, hogy 4 csatornás az erősítő, de 2 hangszórót + 1 mélynyomót szeretnék rákötni.

Az elgondolásom az,hogy a fejegység 2 első kimenetére rákötöm a 2 első hangszórót. A 2 hátsó kimenetét összekötöm és az lenne akkor a bemenő jel az erősítőnek és az erősítő 2 csatornájáról vinném rá a 2 hátsó hangszóróra a jelet, a mélynyomóra pedig a 2 másik kimenetről, mivel dupla tekercses.

Megoldhatom-e így? Vagy hogy adjak jelet az erősítőnek, hogy ne legyen külön jobb és bal?

Köszönettel: Attila

A négy csatornás erősítők úgy épülnek fel, hogy négy, három és két csatornába is köthetők. Ebben az esetben használható három- és négycsatornás bekötés is. A dupla csévés hangszórót csak akkor használjuk két csatornára kötve, ha egészen biztosak vagyunk az erősítő minőségében és szimmetriájában. Ha tekercsenként külön csatornára kötjük és a csatornák között különbség van, akkor az egyik cséve fékezheti a másikat, ami minőségromlással, teljesítményvesztéssel, melegedéssel jár, és nem utolsó sorban öregíti a hangszórót.

Én három csatornára kötném és a hangszóró tekercseit párosítanám, annak függvényében, hogy mit bír az erősítő. Lehet sorba kötni, akkor az impedancia összeadódik, vagy párhuzamosan, amikor feleződik. Ha bírja az erősítő az alacsony impedanciát, akkor gyors, dinamikus hangzást érhetünk el vele.

A hangszórók bekötésénél mindig a színpadkép alkotása a lényeg, amiben a hátsó hangszórók nem vesznek részt. A zene irányát az először megszólaló magas hang adja meg a fülnek, így az előttünk lévő hangszóróra kell a figyelmet fordítani. Erősíteni is ezeket kell, nem a hátsókat. Csak akkor használunk hátsó hangszórót, ha nem lényeg a zenei tér és nem lehet semmilyen módon előre érdemleges hangszórót szerelni.

Tehát előre kell jó minőségű hangszóró, azt a rádió első kimenetéről kell erősítővel hajtani. Lehetőség szerint, ha van, és feltételezem, van vágási lehetőség az erősítőben, azt használni kell. Hangszórótól és elhelyezéstől függően le kell vágni róla az alsó frekvenciákat, hiszen az nem az ő dolga, arra szolgál a mélysugárzó. A vágás 60-80-100Hz-es tartomány legyen. A mélyet az első hangszórókhoz kell állítani. Van olyan rádió, aminek direkt kimenete van a mélyhez, de ez nem az, ahogyan olvasom. Vezérelhető ugyan azzal a jellel az első hangszóró és a mély. Egyszerűen az RCA jel elosztható, de ebben az esetben nagyon nehéz lesz beállítani a mély és az első, széles sáv arányát. Sajnos nem tökéletesek a zenei felvételek, sokszor kell arányt állítani, mert az egyik lemezen sok a mélyösszetevő, a másikon kevés, és ez zavaró. Jó, ha zenehallgatás közben bele tudunk nyúlni a mély hangerejébe. Érdemes az első hangszóró szettet a rádió első kimenetéről hajtani, míg a mélyet a hátsó kimenetről. Ebben az esetben a rádió fader funkciójával bármikor állíthatjuk a két hangsáv arányát. A hátsó hangszórók maradjanak a rádió végfokán, az legyen a hátul ülők hangszórója, minket nem érdekel.

Az erősítőn, az előbb említett vágással le kell vágni a mélyről a közép és magas frekvenciát, tehát alul áteresztő szűrőre kell kapcsolni, 60-80Hz környékére. Amint kiválasztottuk a három csatornás bekötést, az erősítő a bal és jobb oldalból a mély számára leképzi a mono jelet. Ennek egy akadálya lehet, ha nincs az erősítőn három csatornás bekötés, illetve választási lehetőség vagy nincs benne szűrő, amivel a vágásokat eszközöljük. Ha nincs, akkor az nem érdemli meg, hogy bekössük. Minden rendes autóerősítő így működik.

Ez első olvasatra talán bonyolultnak hangzik, de az erősítő papírjaiban megtalálható az ajánlott bekötés, onnan lehet puskázni, a kapcsolók állását és a kábelek elrendezését. Szívesen segítünk, ha ellátogatsz hozzánk, az csak időbe kerül, pénzbe nem.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kevés a hangszóró az Astrában

2014.05.14. 14:49 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Új Opel Astrát vettem és a rendelésnél nem volt számomra prioritás a gyári rádió minősége. Utólag konstatáltam, hogy a leírásban szereplő CD 300 rádió négy hangszórója egytől egyig elöl van beszerelve az első ajtókba és a műszerfal tetejére. Van-e lehetőség utólag beszereltetni hátul is hangszórókat? Hogyan függ ez a garanciától? Kihez lehet/kell fordulni? Kb. mennyibe kerülne a dolog?

Köszönettel,Hunor

Nos, igen, a hangszórót darabra számolni, üzleti fogás. Természetesen utólag is beépíthetők hangszórók hátra, ez nem érinti a garanciát. Olyan céget kell keresni, aki autó HiFi-vel foglalkozik, náluk, nálunk van hozzá minden. A hangszóró, ha csak a gyári hangminőséget kell követni, 10 000 Ft-ból megvásárolható. Szükséges hangszóró kiemelő a rögzítéshez és egy kis munkadíj, ez sem több 10 000 Ft-nál.

Természetesen ez egy belépő modell ára, ettől indul és a végtelenbe tart a különféle minőségű hangszórók ára, de kiindulásnak jó. Belegondolva ebbe az összegbe, egy autó vásárlásakor még ajándéknak is beleférhetne, főleg bekerülési áron számolva, úgy nagyobb lenne a reklámértéke, mint a darabra számolt hangszórónak a katalógusban.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Tablet a kocsiba

2014.05.12. 11:53 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Szeretnék egy tabletet (7 colos méretű) beépíteni az autómba (2003-as G Astra). A dilemmám ezzel kapcsolatban a következő:

Az egyik ötletem, hogy a gyári középkonzolt (ami a rádió körül van) úgy alakítom át, hogy a tablet egy mozdulattal az anyósülés felől becsúsztatható legyen (így rögtön csatakoztatva is lenne az usb-s töltő). Ennek a megoldásnak két hátrányát látom:

1: kevésbé lenne esztétikus

2: nem tudná megfelelően eltakarni a fölé kerülő árnyékoló rész (valami olyasmire gondolok mint a 2009 körüli 5-ös BMW-kben van).

Ennek a megoldásnak az előnye persze, hogy a tabletet ki lehet venni az autóból, így talán kevésbé vonzó a tolvajok számára. A másik út az lenne, hogy úgy alakítom át a gyári műanyag elemet, hogy a tablet fixen bekerül a gyári kijelző helyére (jelenleg a gyári kijelző csak a időt, dátumot és hőmérsékletet írja ki, tehát semmi hasznos információ nem veszne el). Ezt a változatot választva nem lenne gond az árnyékoló igényes és esztétikus kivitelezése és a tablet konfigurálható lenne, hogy a sok autóban gyárilag beépített egységekhez hasonlóan működjön (gyújtással együttbekapcsol, kulcs kivételekor kikapcsol, stb.)

Magát a tabletet semmi másra nem szeretném használni, tehát ilyen szempontból nem lenne hátrány az sem ha fixen be lenne építve, leginkább a biztonsági szempont az ami miatt nem tudok dönteni. Egy beépített kütyü önök szerint mennyire teszi célponttá az autót az autótolvajok, "rádiót kilopkodó egyének" számára?

Várom megtisztelő válaszuk! András

Nem lesz kis munka, nem vagyok biztos abban, hogy megéri. Én a fix beépítést választanám, a kivehető verzió nagyon sok buktatót rejt. A dupla DIN méretű rádiók megjelenése visszaszorította a rádiólopást, mert azok nem vehetők ki egy mozdulattal, sok esetben négy darab hatos csavarral rögzülnek, rengeteg bontást igényel a kiszerelésük és roncsolással sem engedik el magukat. De az ördög nem alszik, mindennek van rizikója, ami az autóban marad.

Ennek ellenére esztétikusabb megoldást látok a fixen beépített készülékkel. Mielőtt nekilátna a nagyobb munkának, mindenképpen állítsa össze a rendszert és tesztelje. Sajnos előfordulhat, hogy a készülék a töltésen keresztül földhurkot képez és eltüntethetetlen zavar jelenik meg a hangban. Megoldandó probléma lesz a négy hangszóró vezérlése és azok arányainak beállítása. Nem minden tablet esetén lesz kényelmes helyen a hangerő, ezt is ki kell próbálni, mert vezetés közben sokszor kell majd használnia ezt a funkciót.

Elképzelhető, hogy a kényelem érdekében be kell iktatni egy hangerő/fader potenciométert a tab és az erősítő közé. Nem is beszéltünk erősítőről, pedig kell. A tab saját végfokozata kevés ahhoz, hogy az autó hangszóróit meghajtsa, ezért szükséges egy négy csatornás erősítő, amitől nem kell nagy teljesítményt várni, de 4 x 20W legalább legyen tartalékban. A ki- bekapcsolást nem tudom, hogy hogyan lehet konfigurálni, szerintem az marad manuális.

A lényeg a végeredmény. Egy beépített tab több szolgáltatást nyújthat, mint egy dupla DIN méretű rádió, ráadásul töredék árért. De, van hátránya egy rádióval szemben. A rádióban van rádió, ami a tabban nincs, csak ott, ahol van 3G lefedettség. A rádióban van hangszínszabályozó, fader, balansz, AUX bemenet, USB kezelés, esetleg Bluetooth kihangosító. Szabványos méretével könnyebb a beépítés és biztos a gyári kinézet.

A tab olcsóbb, de beépítése nehézkes. A funkcióinak többsége az autóban haszontalan. Nem írunk levelet és nem internetezünk vezetés közben. Nem nézünk filmet és nem is játszunk, illetve nem szerkesztünk Word vagy Excel fájlt. Marad a zene lejátszás és a navigáció. Rádiót csak ott hallgatunk, ahol az adatforgalom működik, ami sajnos nem mondható el az egész ország területéről.

Ha belegondol, akkor a navigáció és a tab-on tárolt zene miatt kerülne be egy nehézkesen kezelhető szerkezet az autóba. Nem akarom lebeszélni, csak érdemes jobban körbejárni a kérdést a nagy munka előtt. Tapasztalatom szerint a tab az utasoké, a vezető nem sokat tud ebből élvezni. Például a Pioneer SPH-DA110 - 144 900 Ft bruttó fogyasztói áron talán alternatívája lehet a tabnak, de érdemes a Parrot Asteroidot is megnézni. Az ár elsőre lényegesen magasabbnak tűnhet, de az autóba beépített tablet sem a 40 000 Ft-os kategória, mert az biztosan nem alkalmas mindennapos megbízható használatra.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Vonóhorog visszajelző az SX4-be

2014.05.09. 15:01 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Szeretnék egy vonóhorog visszajelzőt bekötni egy Suzuki SX4-be (2008). Megfelelő lenne a vezetőoldali küszöbnél megkeresni a hátsó lámpákhoz húzott irányjelző vezetékeket és megszakítva közbeiktatni egy kétkörös vonóhorog visszajelző "elektronikát"? Általánosságban pedig azt kérdezném, hogy ha egy autóban normál vezetékköteg van akkor az említett módszerrel bármely autóba hasonlóan lehet a visszajelzőt bekötni? Gyakorlatilag az egykörös visszajelző idejét múlt?

Várom megtisztelő válaszát, üdvözlettel: Gábor

Mindenképpen leválasztott megoldást ajánlok. Régen, amikor az autókat az örökkévalóságnak tervezték és a réz ára elérhető magasságban volt, a vezetékek alkalmasak voltak arra, hogy egy utánfutó plusz terhelését is elviseljék.

Akkor elegendő volt a vonóhorog csatlakozóját párhuzamosan kötni az autó hátsó izzóira és egy egyszerű terhelést figyelő elektronikával kiegészíteni, ami fegyelmeztetett az esetleges kontakthibára vagy kiégett izzóra. Ma nem ez a helyzet. Az autó vezetékei a gyári világítására vannak méretezve, nem viselnek el plusz terhelést. Sok gépkocsi elektronikusan figyeli a világítás megfelelőségét, egy megnövekedett terhelést, mint amit az utánfutó jelentene, hibaként értelmezi és ki is tiltja a túlterhelt kört.

Ajánlott olyan elektronikát választani, ami csak jeleket vesz a gyári áramkörről, nem terheli azt, a vonóhorog csatlakozóját külön tápellátásról látja el energiával. Mercedes, VW, Opel, Peugeot. esetében CAN-bus rendszerű modult kell választani, egyéb esetben hibát írna a computerbe. Vannak modulok, amik leválasztják a gépkocsi hátsó lámpáit, letiltják a tolatóradart. Természetesen ezek költségesebb megoldást jelentenek, mint a régi visszajelző, de nincs mit tenni, az autó megváltozott.

Vannak autótípusok, ahol a hátsó lámpa mellett előkészítés található a vonóhorog elektronikához, van, ahol a beszerelőnek kell a lámpa csatlakozóról leágazni. Egy elektronika bekötése nem nagy kihívás olyan embernek, aki kicsit is járatos a villamosság területén, a kapható modulok mind rendelkeznek bekötési rajzzal, ami könnyen értelmezhető. De, a vonóhorog beszerelését nem végezhetjük otthon, azt csak szakműhely teheti, hiszen különösen balesetveszélyes eszközről van szó. Ha a vonóhorgot szakműhely szereli, akkor a csatlakozó is, így az alapkérdés szerintem okafogyott.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Rendetlenkedik a klíma kijelzője

2014.05.07. 13:38 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Nemrég vásárlotam egy 2002-es Ford Mondeot, 2.0 benzinest, autómata klímást. A klíma-fűtés-hűtés kijelzője egy ideig rendben mutatja a beállított értékeket, majd gondol egyet és nekiáll villogni, de a szellőzés amúgy működik. Mi lehet a jelenség oka? Aggódjak?

Köszönettel: Őrlős Krisztián

Megkérdeztem a Ford szervizben dolgozó barátomat és ezt válaszolta:

A korai évjáratoknál gyakran előfordul a klímapanel meghibásodása. Gyári műszerrel jól diagnosztizálható a rendszer. Bizonyos áramköri hibáknál nem kell panelt cserélni,mert javítható!

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem adja ki a Suzuki a cd-t

2014.04.30. 14:21 - Kütyüdoktor

A Wagon R+ gyári rádió nem adja ki a bentlévő cd-t. Mit lehet vele csinálni, kb. mennyibe kerül a javítás?

El kell vinni műszerészhez javításra. Lehet, hogy elkoszolódott a kiadó görgő, ez előfordul, az apró kis szöszöktől megcsúszik, és nem tudja kitolni a lemezt. Írható CD-k esetén nem túl pontos a gyártás és néha vastagabbak, mint a szabvány, ez is okozhat gondot, de erre inkább a Ford gyári rádiók allergiásak. Volt már mechanikatörés is, de ez nem jellemző. A javítás előtt árajánlatot kell kérni és lehet dönteni a sorsáról. Ha tíz éves, akkor amúgy is ráfér egy karbantartás.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Xenont a Saab-ba, szabad?

2014.04.29. 09:27 - Kütyüdoktor

Tisztelt kütyüdoki,

2001-es évjáratú Saab 9-3 ba szeretnék xenon szettet (jó minőségűt) a gyári világítás már újkorában sem volt túl hatékony. Ugyanakkor csak abban az esetben szereltetnék be ilyen szettet ha azt legálisan használhatom is, illetve a műszakin sem okoz gondot. Az autó gyárilag rendelkezik fényszóró mosó és törlő berendezéssel valamit a fényszórómagasság is állítható. (nem tudom hogy ez számít-e.) Kérdésem az lenne hogy mi a véleménye erről a "projektről".

Hivatalosan nem lehet. Minden változtatás típusmódosításnak számít a KÖHÉM szerint, így hiába van magasságállító és mosó, akkor sem engedélyezett. Sajnos a lámpatest vetülése is más a xenon esetében, ez magyarázza a tiltást.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem nyit az Astra

2014.04.22. 10:05 - Kütyüdoktor

Tisztelt Kütyüdoktor!

Az lenne a problémám, hogy az F Astra Caravánunkban elment a központi zár egyik pillanatról a másikra. Néha lezár, néha nem, feloldani meg szinte sose akar, vagy csak 5-10 mp után. Most a biztosítékot kiszedve használjuk, így kicsit olyan érzés mintha újra Trabantban ülnék. A legnagyobb baj, hogy nem is találjuk a központi zárat (igaz nem vagyok biztos benne hogy néz ki), se mi se a szerelő. Jobb elöl kellene lennie valahol de nincs. Van valami ötlete hol lehet?

Tisztelettel: Szaki

Lehet, hogy nem gyári a központi zár, ebben az évjáratban sokszor az autószalon szerelte, mert nekik az volt az olcsóbb megoldás, ezért akárhol is lehet a központ. Az ajtóátvezető gumitól lehet elindulni a vezetéken és előbb-utóbb megkerül a központ.

Általában a két első ajtó valamelyikében elállítódik a motor és ez okozza, hogy nem érzékeli a nyitást vagy zárást a benne lévő kapcsoló. Természetesen lehet központ hibája is, de nem jellemző. Le kell választani központról az első motorokat és ellenőrizni, kiszűrni, hogy melyik a ludas. Le kell venni az ajtókárpitot és beállítani a kapcsolót. A bontásnak csak akkor álljon neki, ha van benne rutinja, mert szerelés közben lehet törni-zúzni, ami sok pénzbe kerülhet. Mivel rutint igénylő, hosszadalmas és vacak munka, én elvinném egy szervizbe.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu


h i r d e t é s

Kütyüdoktor Kütyüdoktor

Nincs jóban az elektromos vackaival?
A GPS a tenger helyett a hegyek közé vitte?
A gyerek tévézne hátul?
Jó helyen jár, kérdezzen.

KeresésKeresés

IndapassIndapass