Azonnal leolvad a biztosíték

március 27., 13:00 Módosítva: 2017-03-29 06:45:58
0

Üdvözletem.

BMW 525 E34 típusú autómhoz vettem ködfényszórót, amit magam szereltem be. Az előző tulaj szerint volt már benne korábban, meg is találtam a csatlakozót a helyén, így nem volt nehéz beszerelni. Felkapcsolás után viszont azonnal leolvad a biztosíték, ami gyári 15A. Kipróbáltam egy 29A-essel is, mert nem volt más, de az is rögtön elpukkant. Ha lekötöm a lámpákat, természetesen nincs gond a biztosítékkal. Ha csak a bal oldalit kötöm rá, nem történik semmi, nem világít. Ha csak a jobbost, azonnal elpukkan a biztosíték. Mi lehet a hiba?

Soha ne tegyen nagyobb biztosítékot a kiolvadt helyére, mert könnyen leégetheti az egész autót! A gyári 15A-es biztosíték 180W teljesítményig megfelel, fölötte üzemszerű, hogy kiolvad.

Ha a ködlámpák összteljesítménye nem éri el a 180W-ot, akkor ellenőrizze a vezetékeket és azt is, hogy valóban a ködlámpa csatlakozóját találta meg. Ha a ködlámpa izzói nagyobb teljesítményűek, akkor relét kell beiktatni és új vezetékeket behúzni, amik bírják a magasabb igénybevételt, vagy kisebb, 55W-os izzókat alkalmazni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Hiányzik az USB

március 13., 12:53 Módosítva: 2017-03-14 13:58:19
7

Kedves Doki!

A nagy kijelzős, navis fejegység van az autóban, usb nincs de nagyon hiányzik, hogy pendrive-ról hallgathassak zenét. Transzmitter és hasonlók kizárva. Van erre valami egyéb megoldás? Vagy a legjobb lenne cserélni, de akkor hogy használom a fedélzeti számítógépet? Elég sok dolgot arról lehet állítani, amit csak a fejegységről lehet sajnos. Erre esetleg van megoldás?

Köszönöm: Róbert


Kedves Róbert!

Amennyiben a fejegység CD 70 Navi vagy Siemens VDO DVD 90, akkor a Dension Gateway 300-as termékével megoldható a USB-ről való zenelejátszás. De ehhez az AUX in funkciót engedélyeztetni kell (Opel márkakereskedés).

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Indításnál csettenik a mélynyomó

március 2., 15:44 Módosítva: 2017-03-20 11:03:43
59

Kedves Doki!

A következő kérdéssel fordulok hozzád: 2003-as évjáratú Audimban indításnál "csettenik" egy elég kellemetlen hangút a gyári mélynyomó, függetlenül attól, hogy ki - vagy bekapcsolt rádióval indítok. A mélynyomó viszont tökéletesen működik, csak tartok tőle, hogy ez az eljövendő tönkremenetel egyik jele lehet. Ön mit gondol, mi lehet a hiba? Egyáltalán foglalkozzak vele?

Köszönettel: Zoli

Kedves Zoli!

A csattanás, puffanás mindig testeletlenségre utal. Ez természetesen bárhol lehet, okozhatja egy szétcsúszott csatlakozó, megszakadt kábel, de lehet sajnos az erősítőn belüli probléma is. Ha volt valamiféle javítás az autón, akkor annak környékén kell elsőre körülnézni, mi került más helyre, hol lazulhatott meg csatlakozó. Érdemes megkeresni a hiba okát, mert a csattanás előbb-utóbb a hangszóró meghibásodásához vezet mindamellett, hogy gondolom, nagyon zavaró. Ez tipikusan olyan hiba, amit a márkaszerviz nem szívesen vállal, így maradunk mi a hifi szervizek, akik megkeresik és javítják a hibát, általában eredményesen.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Mit csináljak a sötétítő fóliával?

február 24., 15:19 Módosítva: 2017-03-02 06:16:50
232

Tisztelt Kütyüdoki!

Adott egy Passat B5 Variant októberben vásárolt autó. A vasat sötétítő fóliával vettem meg (hátsó ajtók oldalsó ablakain valamint a raktér/csomagtartó oldalsó ablakai). Mivel nem találtam műbizonylatot erről, és elég sok rémhír lát manapság napvilágot a forgalmi elvételről ezzel kapcsolatban, úgy döntöttem hogy a hátsó ajtók üvegeiről lehúzom a fóliát.

Ami miatt írok az az, hogy nem igazán találok ilyen kombi autók esetében említést a raktér/csomagtér oldalsó üvegeinek sötétítéséről. Azt tudom hogy ha az összes többi ablakot sötétíteni akarom, az engedély (műbizonylat) köteles, de mi újság a csomagtér oldalsó üvegeivel? Válaszát előre is köszönöm!

Szép napot!

6/1990. KöHÉM rendelet 97. § (5)-(6) bekezdése értelmében a „B” oszloptól hátrafelé bármilyen áteresztőképességű fólia alkalmazható, aminek van műbizonylata, amin feltüntették, hogy melyik ablaküvegre került, mi a minőségi – típusjele és AF vagy régebbi szerelés esetén H engedélyszáma.

Ha ez nincs, sajnos le kell szedni, mert ilyet utólag senki nem ad az autóhoz, még, ha fel is ismeri, hogy mi van feltéve és az legális lenne. DE. Otthon semmilyen körülmények között ne álljon neki, mert a hátsó ablak szélvédőfűtése egészen bizonyosan lejön a fóliával együtt, valamint, ha közepesen jó minőségű a fólia, akkor ottmarad az üvegen a ragasztó, amit csak dörzsöléssel tud leszedni. Fóliás szakemberhez kell fordulni.

Ha úgy döntene, hogy csak a hátsó szélvédőt szabadítja meg a sötétítéstől, nem jó ötlet, mert egyrészt nem megengedett, mivel nincs műbizonylat, másrészt nem látna ki rendesen az autóból. Mivel a fény elölről is és a hátsó szélvédőn is érkezne, az oldalüveg sötétítése tükröződne, így roppant zavaróan hatna a kilátásban.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Túlbuzgó tolatóradar

február 23., 10:15 Módosítva: 2017-02-24 15:20:44
0

Kedves Doktor,

Hyundai Matrixunk tolatóradarja megmakkant a szervizben, ahová hátsó lámpacsere miatt került. Régebben pittyent egyet, ha rükvercbe tettem, majd elhallgatott. Ha valami volt mögötte, folyamatosan gyorsuló pittyegéssel jelzett. Most rükvercbe teszem, és máris gyorsan jelez, mintha alig pár centire lenne valami tereptárgy. A szervizesek értetlenül állnak előtte, föladták. Mi lehet a baj és a megoldás?

Üdv, Zsófi

Kedves Zsófi,

mivel a lámpatestnél dolgoztak, így ott keresném a hibát. Folyamatos jelzést adhat, ha vonóhorog is került az autóra és a radar nem vonóhorog kompatibilis. De, folyamatos jelzést adhat az érzékelőfej hibája, ami ebben az esetben lehet az odacsípett, lecsavarozott, vagy felsértett vezeték. Ha a radar központját lehúzták a szerelés idejére, akkor a fejek sorrendjét vizsgálnám meg. A helytelen sorrendbe bedugott fejek is okozhatnak ilyen jelenséget. Ha a szerviz nem boldogul, szívesen megnézzük.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Víz vagy pára van a fényszórómban?

február 16., 15:50 Módosítva: 2017-02-19 00:15:56
114

Tisztelt Kütyüdoki!

4 hónapos Škoda Superb mindkét első bi-xenon fényszórója párásodik. Csak a sarokban jelenik meg. Két hete mostam meleg vízzel, előtte nem volt. Szaki szervizben azt mondták, nem nagy probléma, beszívta a párás levegőt, jó időben el fog tűnni, mert ezek a lámpatestek már szellőztetővel vannak ellátva. Csak az probléma, ha víz van benne. Lehetséges ez? Esetleg erősködjek és cseréltessem?

Köszönettel, Üdv.

Ha hideg időben meleg vízzel mosva egy vékony páraréteg jelenik meg, az természetes. Ha ez a pára eléri azt a szintet, amikor már vizesnek ítéljük, szemmel látható cseppekből áll, az nem üzemszerű, mert akkor nem csak a lámpatest belsejében lévő levegő nedvessége csapódik ki, hanem a lámpában víz van. Ha tavasszal, reggelenként félig vagy telibe párás lámpatesttel találja az autót, akkor bizony csere a megoldás, a sarokban, meleg víz hatására megjelenő nem probléma.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Lehet-e rövidebb az antenna?

február 9., 16:50 Módosítva: 2017-02-16 15:34:44
0

Kedves Kütyüdoki!

Lehet-e rövidebbre cserélni az autó antenna szárat anélkül, hogy a minőség romlana?

Kedves Kérdező!

Az antenna hossza kis mértékben változtatható, de ezért cserébe romlik a vétel. Ha olyan helyen használja az autót, ahol nincs baj a vétellel, akkor ebből nem sokat tapasztal. Ha olyan helyen autózik, ahol a rádióvétel gyenge, ott számít majd a hossz. Tapasztalat szerint, ahol gyenge a vétel, ott nem az antennahossz lesz a megoldás, ahol jó, ott meg szinte mindegy.

Próbálja ki, hiszen minden attól függ, hogy az Ön által hallgatott rádióadó az adott környéken milyen lefedettséggel és térerővel fogható. Sokan szembesülnek azzal a problémával, hogy az autó antennája beleér a garázs mennyezetébe. Ilyenkor nincs mit tenni, mint rövidebbre cserélni a szárat, vagy olyan flexibilis szárat használni, ami bár beleér a plafonba, de elhajlik és nem okoz semmi bajt. Autóhifivel foglalkozó szervizek segítenek egy megfelelő szár kiválasztásában és ez nem számottevő költség.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Nem áll le fűtés

január 28., 12:45 Módosítva: 2017-02-09 06:46:57
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

Jelenleg egy 1996-os Peugeot 106 II. 1,1 benzines kisautót hajtok. Nagyon meg vagyok elégedve vele, de most adódott egy kis gondom a fűtéssel.

A probléma a következő lenne: a ventilátort bármely fokozaton használom, miután leállítom az autót és ki veszem a kulcsot, nem áll le a ventilátor csak ha 0 állásra kapcsolom. Illetve bármikor be tudom kapcsolni gyújtás nélkül is. A fejegység viszont ki kapcsolt, amint a gyújtást leveszem. Eddig a ventilátor is ki kapcsolt vagy pár másodperccel később, de mindig kikapcsolt.

A kérdésem az lenne, hogy mi okozhatja ezt a jelenséget, illetve mi lehet megoldás rá? Előre is köszönöm megtisztelő válaszát!

Üdvözlettel Tamás!

Kedves Tamás!

A fűtőrendszer tápellátásáért felelős relé beégett. A rádió valószínű, hogy nem ezen a körön van, ACC-ről, azaz a kulcsállásról működik, míg a ventilátor motorja gyújtásáramot kap. A kikapcsoláskor tapasztalt pár másodperc késés is egy kezdődő hibára utal.

A nagy áramú relé érintkezője beéghet úgy, hogy nem érintkezik és meghibásodhat úgy is, hogy az érintkezők a kapcsolás pillanatában fellépő szikrától összeégnek zárt állapotba. A kezdődő hibánál ez úgy jelentkezik, hogy összeragadnak, de a visszahúzó rugó még szét tudja választani, ezt tapasztalhatja, amikor kicsit késleltetve, de lekapcsol.

A szellőzőmotor reléjén ellenőrizni kell, hogy a relé vezérlő lábain a gyújtás levételekor megszűnik-e a feszültség. Ha igen, akkor a relét kell cserélni. Ha nem, akkor ellenőrizni kell, hogy a relét vezérlő feszültség miért nem szűnik meg. Ha mostanában volt valamiféle javítási munka az autón, akkor azon a területen kell keresgetni az okot, mint pl. rádiócsere alkalmával valami hibás bekötés, elnyírt, összeérő vezetékek, lakatosmunka után összeégett vezetékköteg.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Párásodik a VW Touran

január 25., 13:19 Módosítva: 2017-01-28 17:25:04
92

Tisztelt Kütyüdoktor!

Pár perc alatt bepárásodik a szélvédő, először a két hátsó, ezalatt elől is és az első szélvédő is, éppen csak kicsit lehet kilátni. 2006-os VW Touran, 1,6 benzin, garázsból (9-10°C-ból) indulva rögtön 3-4-esre kapcsolva a levegő befúvót, 5 perc üzemi hőmérsékletre melegedett víznél, tehát forró 26°C-os levegőt fújva sem szárítja le a párát. Ködös vagy fagyos időben szabályosan csorog a víz a szélvédőn, oldalt pedig ráfagy az ablakra. A pollenszűrő ki lett cserélve, a jelenség maradt.

Beszéltem sokakkal, több kérdés is felvetődött:

- Esetleg a belső levegő keringtető kapcsolója rossz, illetve kapcsol, de valahol a rendszerben nem nyit/zár valami kis motor vagy annak a tengelye rossz, továbbra is a belső levegőt keringteti. Lehúzott ablakkal próbáltam, de akkor sem javult a helyzet.

- Klímával lefújatni is próbáltam, de semmit nem ért. Egy ismerősöm mondta, hogy fölösleges is, mert 5°C alatt úgy sem kapcsol be a klíma.

- Speciális VW bemérő műszeres szerelőhöz irányítottak, de a szalon árak elriasztanak.

- Olyan mintha már párás levegőt fújna be. De járó motorral, ha kiszállunk akkor nem párásodik, csak ha bent ülünk az autóban.

- Nem fogy a hűtővíz sem, és különösebb szaggal sem jár a jelenség.

- Esetleg nem nyitna ki a szellőző lamella hátul? Ez nagy munka, mert a hátsó löklapot kell leszedni hozzá. Egy helyen mondták, hogy lehet annak a nyitása is motoros, és nem reagál. Máshol csak azt mondták gumi lebeny van, annak működnie kéne, mert amikor becsapjuk az ajtót ott megy ki a levegő.

Tehát a sok információ ellenére keresem továbbra is a megoldást. Lehetséges, hogy egy sajátos "VW agyszülemény" visszajelző mikorkapcsoló romlott el vagy egyszerű problémából adódott a helyzet. Tavaly előtt vettem az autót használtan, nem volt vele gond télen sem. Múlt decemberi hideg beálltával jelentkezett a probléma. Kérem, ha hallott/látott már ilyet segítsen kideríteni, mi lehet az oka.

Köszönettel: Lenovics Zoltán

A lecsapódás azt jelzi, hogy az autó belső tere telített nedvességgel. Inkább arra gyanakodnék, hogy az autó beázik. Ellenőrizze, hogy a szőnyeg alatt, vagy a csomagtérben nem talál-e vizet. Az a páramennyiség, amit egy-négy ember bevisz autóba, csak rövid ideig tartó párát okoz, amit az autó szellőző rendszere belátható időn belül eltüntet, ez is inkább esős időben jelentkezik zavaróan. Amikor már csorog az üvegen, az jelentősen magas nedvességtartalmat jelez, annak a mennyiségnek valahol ott kell lapulnia a szőnyeg alatt.

A zárt levegőkeringetés érezhető, mert az autó belső terében negyedóra alatt elfogy a levegő és savanykás, büdös lesz. Be kell nyúlni a szőnyeg alá, ami a küszöb leszedésével jár és érezhető lesz a víz. Meg kell keresni, hogy hogyan jut oda és orvosolni a hibát. Lehet egy elöregedett ajtótömítés, vagy egy nem pontosan záró ajtó. Bizonyos autómárka esetében létezett olyan probléma, hogy a pollenszűrő felvette a vizet az esőcsatornából és nedves levegőt fújt be az utastérbe, de az a szűrőcserénél látható lett volna.

A hátsó szellőző, egy lebegő gumilap, aminek a feladata, hogy kijusson a levegő az autóból, amikor megy a szellőzőventilátor vagy amikor becsukjuk az ajtót. Mivel igen egyszerű szerkezet, szerintem nem tud elromlani. Ha nem engedné ki a levegőt, akkor egy ajtócsukásnál minden bent ülőnek bedugulna a füle.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Jelölés a lámpabúrában

január 22., 10:07 Módosítva: 2017-01-25 17:50:33
0

Tisztelt kütyüdoktor!

Tulajdonosa vagyok egy Iveco Zeta 79.14 (1986 billencs) tehergépkocsinak. Műszaki vizsgán jelezték, hogy a hátsó lámpán a "nyíl" rossz irányba mutat, mert ezt a lámpát csak vízszintesen lehet beszerelni. A gépkocsi így jött ki a gyárból. A vizsgabiztos szerint a nyíl csak kifelé mutathat, míg esetemben ez felfelé mutat. Több óra kutatómunkával sem találtam erre vonatkozó előírást. vízszintesen a lámpa nem fér el. Többféle univerzális hásó lámpát árusítanak, de ezeken nincs nyíl merjem ilyenre lecserélni?

Válaszát előre is köszönöm, üdv:Tibor

Ha ez a búra gyárilag (Iveco által) szerelt, akkor az megfelelő, bár ezt Önnek kell bizonyítania. Az Iveco márkaszerviztől kell egy szakvéleményt kérni, hogy a búra gyári és a gyári előírásnak megfelelően van beépítve, ezt a vizsgabiztosnak el kell fogadnia, hiszen így homológ a jármű. A nyilacska viszont ellentmond a gyári jellegnek.

Olyan előfordulhat, hogy a jármű felépítményét nem az Iveco készítette és így sikerült felszerelni a felépítmény gyártójának, mert így fért el vagy így tetszett neki. Ebben az esetben igaza van a vizsgáztatónak, a lámpatest nem használható. Az irány jelölése valóban fontos és nem szabad cserélni, forgatni, mert a búra kiképzése határozza meg a fény vetülését, ami egy elfordított lámpatest esetében zavarhatja, elvakíthatja a közlekedés többi résztvevőjét.

Cserélheti a lámpatestet olyanra, amin nincs irányítottsága a burának, de ennek a lámpatestnek is meg kell felelnie a KÖHÉM előírásainak, amit a burán és a lámpatesten feltűntetett EK-típusjóváhagyási jelzés (E1 és egy hosszabb szám) bizonyít. A lámpatest gyári dobozában vagy a csomagolásán is feltüntetik a lámpatest megfelelőségét igazoló számot és jelzést.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Fűtésgyorsító a Fiestába

január 19., 13:46 Módosítva: 2017-01-22 10:10:53
0

Kedves Kütyüdoktor!

A következővel kapcsolatban szeretnék tanácsot kérni:

Nekem egy Ford Fiesta 1.4 TDCi autó van a birtokomban. Nagyon jó kis autó, még soha nem hagyott cserben. Főként városban, illetve hétvégén kisebb-nagyobb utakra használom. A mostani hideg érezhetően nem tetszik az autónak, ezen szeretnék segíteni. Egyik ismerősöm az állófűtést javasolta, viszont annyit nem tudok rászánni.

Ezen kívül hallottam a fűtségyorsítóról amivel állítólag jó eredményeket lehet elérni, és sok autóba gyárilag be van építve. Nekem még nincs tapasztalatom ilyesmivel viszont költséghatékony megoldásnak tűnik ha valóban működik. A kérdésem az lenne, hogy van-e tapasztalata fűtségyorsítóval és tényleg olyan jó-e mint ahogy nekem mondták, illetve az autómba fizikailag beépíthető-e? Amit találtam, elvileg univerzális, de méreteiről nincs pontos információm. Előre is köszönöm a válaszát.

Üdv: Adrián

Kedves Adrián!

Ez is segítség a motor számára, de az akkumulátor és a generátor által behatárolt teljesítmény miatt nem lehet elvárni, hogy hatalmas meleget szolgáltasson. A DEFA elektromos motormelegítők esetében, amik a hálózati 230V-ról üzemelnek, a gyártó ezt mondja - A fűtőelem méretezésénél a cél, hogy a fűtőelem lehető legoptimálisabb elhelyezésével és helyes méretezésével, az adott környezet hőmérsékletét +50 ℃-kal megnövelje, legfeljebb 3 óra üzemidő alatt. – pedig a hálózati táplálásnál van elegendő energia, de így is három óra szükséges.

Ami még meggondolandó, hogy az akkumulátorról működő fűtőelem csak járó motornál használható a magas fogyasztása miatt, így a motor ettől még hidegen indul, és csak menet közben kap segítséget a melegedésben. Természetesen ez sem elhanyagolható, biztos, hogy hamarabb melegszik a motor, de az igazi megoldás vagy az állófűtés, vagy, ha van mód csatlakoztatni az autót a hálózathoz, akkor a lényegesen olcsóbb Defa motormelegítő. Az autó szempontjából az a kíméletes, ha már melegen indul. Honlapunkon olvashat a DEFA beépíthetőségéről, árairól.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Zuhan az akkufeszültség, mi a baj?

január 8., 10:53 Módosítva: 2017-01-18 06:34:36
191

Tisztelt Kütyüdoktor

Egy 2015-ös Suzuki S-Cross 1,6 szívó tulaja vagyok. Az utóbbi pár indításkor éreztem, hogy „nyúlósabban” indul meg az önindító, és a (elektromos) kormányszervó üzeme közben is jobban halványodik a lámpa mint szokott. Ez télen normális lehet, de: Töltés: 14,3-14,5 között változik. (ez tudtommal mai sok elektronikás autókban normális érték) Mindvégig biztosan indult az autó. 2 órás pályázást követően rámérve az akksi 12,7 V körüli értéke másnapra (-5fok) lemegy 12,5 V-ra.

Megjegyzés: Garázsban (+5,+10fok) 1 hét állás után 12,2V 2 órás pályázás után leállítva a motort az akku fesz fél perc alatt esik 12,7 ről 12,6 ra, de ha leveszem az akkusarut visszamegy 12,78 V-r. Két óra után is ennyit mértem (talán nem szulfitos még) Ami érdekes, hogy a saruk két órával késöbbi visszarakását követően tartotta a 12,7 V-os értéket, már nem esett a feszültség.

A motor 2-3 perces járatása, majd leállítást követő fogyasztó működtetést követően (pár ki/be riasztás, elektromos ablak húzogatás, lámpa kapcsolás ) sem tapasztaltam a gyors feszültség csökkenést, 12,6 V-on stagnált a feszültség. -Mi lehet ennek az oka? -5 fokban egy hideg este alatt elvesztheti az akku a töltésének 50 %-át? 12,7 ről 12,5 V-ra esés?

Tudom, hogy a mai autók álló helyzetben is sokat "fogyasztanak" de ezek szerint egy hidegebb hét utcán állás után már töltenem kéne az akksit? Bevallom először akksi szulfotosodásra gondoltam, de miután lekötöttem az autót az akksiról, már az autót tartottam a fő bűnösnek. Viszon ezek után, hogy az akksit visszakötöttem, és megszünt a jelenség, nincs ötletem… A régi Swiftemben 1-2 hét állás után sem eset az akkufesz 12,6 V alá. Megtisztelő válaszát előre is

Köszönöm! Üdvözlettel. M Péter

Nem szükséges ennyire vizsgálni a rendszert, mert vannak célműszerek. A töltés jó, ahogyan Ön is mérte. A töltést emelt fordulatszámon, terhelve kell mérni, terheléshez elegendő, ha felkapcsolja a világítást és a fűtőmotort. Az akkumulátort minden szerviz be tudja vizsgálni, persze akinek van akkumulátor tesztelője. Ez a műszer pár perc alatt nagyon jó közelítéssel informál az akkumulátor állapotáról és a mérésért nem szoktak pénzt kérni.

Méresse meg, így tudja majd, hogy mit szabad elvárni az akkumulátortól és az Ön használata mellett megfelel, vagy már gondolkozni kell a cseréjén. Az autóhasználati szokás lényeges, hiszen aki mindennap használja az autót, annak nem okoz problémát egy öregebb akkumulátor, de aki csak hetente egyszer használja és nincs módja állás közben tölteni, annak jó akkumulátorra van szüksége. A télen, kicsit nehezebben induló autó teljesen normális jelenség, hiszen minden mechanikai elem feszesebb, minden kenőanyag sűrűbb, az akkumulátor pedig lomhább.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

 

Okozhat-e gondot a motormelegítő?

január 2., 14:45 Módosítva: 2017-01-21 07:04:10
12

Tisztelt Kütyüdoktor!

Elektromos motormelegítő beszerelésén gondolkozom Alfa 156 dízel üzemű autómba. Egyik "gyári" lehetőség az olajteknő aljára csavarral és pasztával rögzíthető Defa fűtőelem, amit hálózatra kötve egy óra alatt képes a dekliben lévő olajat 30-40 fokra melegíteni a kinti mínuszokban. A megoldás tetszetős, árban sem vészes (30 000 Ft körül), ugyanakkor felvet néhány kérdést. Télen a blokk és a benne lévő víz is nagyon hideg.

Mi történik, ha indításkor a már felmelegített 40 fokos olaj a blokk furataiban megindul, érintkezik a hideg öntvénnyel, és az olajfuratoktól pár mm-es távolságra van csupán a hűtőfolyadék-furatoktól. Nem áll fent a veszély, hogy a nagy hőmérséklet-különbségek hatására megreped a blokk, ahogy egymástól kis távolságra kering a meleg olaj és a hideg víz?

Üdvözlettel!

A DEFA fűtőelem tervezésénél a gyártó célja, hogy az adott környezet hőmérsékletét + 50 ℃-al megnövelje, legfeljebb 3 óra üzemidő alatt. Ezt csak a rend kedvéért írtam le, mert nem mindegy, hogy hány fok van odakint. Én bízok a Defa szakembereiben, hiszen ahol ezt kitalálták, igazán hideg a hideg.

Tőlünk északabbra a Defa, olyan általános tartozéka az autóknak, mint nálunk egy központi zár vagy egy autórádió. Elég tapasztalat gyűlt össze ahhoz, hogy ilyen ne fordulhasson elő, hiszen nem csak azt veszik számba, hogy hova helyezzék el a fűtőelemet, hanem azt is, hogy mit melegítenek és mekkora teljesítménnyel. Soha semmiféle probléma nem fordult még elő a motormelegítővel, sem személyautóban, sem munkagépben, sem telepített egységben, mint például egy generátor.

Kifejezetten ajánlom a melegítő használatát, csak pozitív visszajelzéseink vannak ezzel kapcsolatban pedig nagyon sokat szerelünk belőle személyautókba, teherautóba, munkagépbe, de sokat elvisznek az ipari felhasználások is. Szinte minden motorhoz megoldható és azonnal jelentkezik a fogyasztáscsökkenésben és a fűtés hatékonyságában, hiszen ez a két tapasztalható jel, a motor kopása csak hosszútávon érzékelhető. Egy baja van, akinek nincs lehetősége bedugni a konnektorba, annak nem lesz ilyene.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Folyamatosan dudál a kocsim

2016. december 26., 10:19 Módosítva: 2017-01-06 06:26:57
53

Seat Alhambra 1999-es 1.9 TDI kormányban lévő réz érintkező összegyűrődött és folyamatosan dudál a kocsim. Mi lehet a pontos neve ennek az alkatrésznek, csak hogy ne rossz alkatrészt vegyek.  Én ki tudom ez cserélni vagy kell hozzá szerelő?

Válaszát nagyon várom köszönöm előre is

A pontos megnevezését nem tudom, az alkatrészeknek cikkszáma van, ami az adott típusra jellemző.

A cserét és a beszerzést bízza szerelőre, mert le kell venni a kormányt és abban bizony ott lapul a légzsák, amit nem tanácsos háborgatni. Mivel nem túl nagy munka, csak odafigyelést igényel, nem hiszem, hogy komoly munkadíjvonzata lenne, de érdemes pár szerviztől érdeklődni az árról.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Új távirányító a meglevő riasztóhóz

2016. december 22., 10:09 Módosítva: 2016-12-25 14:34:33
0

Üdvözlöm!

Autómba (Daewoo Kalos 1.2 2004-es)-ben tönkre ment a riasztó távkapcsolója.A riasztó nem gyári benne. Szeretnék 2 db új távkapcsolót "felprogramoztatni" a meglévő riasztó egységhez. A kérdésem csak az lenne hogy ez lehetséges-e, vagy teljesen új riasztó szettet kell hogy vegyek.

Laci

Ha a riasztó típusa felismerhető, akkor van esély, de előtte érdemes megnézetni a meglévő, tönkrement távirányítókat, mert az esetek túlnyomó részében javíthatók. A távkapcsoló elterjedésével együtt hamar felmerült az igény a javításra is, ezért a riasztószervizek, mint mi is például felvettük szolgáltatásaink közé és rengeteg javítóanyagot halmoztunk fel. Egy riasztós cég általában javít minden gyári és utólagos távkapcsolót és pótol minden elhasználódott vagy törött alkatrészt.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

 

Menet közben mi adja az áramot?

2016. december 14., 15:57 Módosítva: 2016-12-28 15:57:33
227

Kedves Kütyüdoki!

Kollégámmal azon tanakodunk éppen, hogy menet közben mi szolgáltatja az áramot az autóban lévő elektromos eszközöknek. Álló helyzetben egyértelmű az akku. De mi van akkor, ha mondjuk egy parkolóban, járó motorral nekiállok zenét hallgatni? Komolyabb hifi van a kocsimban, aminek része egy mélyláda is.

Az ő kocsijában gyárilag van mélyláda. Szerinte áramfelvételtől függetlenül a generátor szolgáltatja, amire a rendszereknek szüksége van. Szerintem viszont a generátor nem képes ilyen gyorsan alkalmazkodni például egy komolyabb basszusnál, így szerintem ilyen esetben is az akksi szolgáltatja a kraftot, amit folyamatosan tölt a generátor. Hol az igazság? Köszi előre is.

Üdv, Laca

Kedves Laca!

Bár alapjáraton is mérhető egy autónál a töltés, de ez elhanyagolható egy közepes teljesítményű fogyasztó esetében is, egy nagy zenénél nem is említhető. A valóban értékelhető töltés csak 1000-1200-as fordulatnál jelenik meg, így a parkolóban, alapjáraton hallgatott zenét az akkumulátor szolgálja, ami egy idő után szépen lemerül és leáll a motor.

Régen, az autóhifi hőskorában a versenyzők, a lehető legolcsóbb megoldásként leesztergáltattak a generátor ékszíjtárcsájából, így a kisebb átmérő miatt alapjáraton többet forgott a generátor és így biztosított volt a töltés. Persze a többség akkor is álló motorral zenélt egy meglehetősen robosztus tápegységről, ami jelentős anyagi befektetéssel járt. A komolyabb basszus, ami időpillanatban komoly áramfelvételt jelent, még akkor is probléma, ha az autó motorja magas fordulatszámmal forog és a töltés a legjobbat hozza ki magából.

Az autó rendszer nem alkalmas hirtelen áramfelvétel kiszolgálására, erre találták ki a kondenzátort, amit közvetlenül az erősítő mellé kell szerelni a lehető legrövidebb és legvastagabb kábellel. Bár a kondenzátor kevés energiát tud tárolni, de azt nagyon nagy sebességgel szolgáltatja, így a kellő pillanatban kisegíti a lomha akkumulátort. Visszatérve az alapjárati töltéshez, nagyon sokan ismerik a jelenséget, amikor a keveset és városi, csúcsforgalomban használt autójuk rendszeresen lemerül. Ennek az az oka, hogy az alapjáraton forgó generátor megközelítőleg sem tölt annyit, mint amennyit elhasznál az autó. A forgalomban araszolva szól a rádió, megy a fűtőventilátor vagy éppen a klíma, világítanak a lámpák és ez olyan mértékű fogyasztás, ami egyre csak merít.

A válaszom, hogy a parkolóban, alapjáraton forgó motor esetén a hallgatott zene energiáját az akkumulátor szolgáltatja, függetlenül a mélyhangoktól. A hirtelen, nagy intenzitású basszust szintén az akkumulátor látja el, de lomhaságából adódóan gyengén, ami a basszusok torzulásában jelentkezik, dinamikájuk csökken, amin jelentősen javíthatunk egy kondenzátor alkalmazásával, de ettől csak a sebesség változik, energia nem képződik.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Javítható a távirányító?

2016. december 9., 16:42 Módosítva: 2016-12-16 07:05:58
10

Üdvözlöm!

Az autómban (Daewoo Kalos 1,2 2004-es) tönkrement a riasztó távkapcsolója. A riasztó nem gyári benne. Szeretnék 2 db új távkapcsolót "felprogramoztatni" a meglévő riasztó egységhez. A kérdésem csak az lenne, hogy ez lehetséges-e vagy teljesen új riasztószettet kell, hogy vegyek.

Laci

Kedves Laci!

Ha a riasztó típusa felismerhető, akkor van esély, de előtte érdemes megnézetni a meglévő, tönkrement távirányítókat, mert az esetek túlnyomó részében javíthatók. A távkapcsoló elterjedésével együtt hamar felmerült az igény a javításra is, ezért a riasztószervizek, mint mi is például, felvettük szolgáltatásaink közé és rengeteg javítóanyagot halmoztunk fel. Egy riasztós cég általában javít minden gyári és utólagos távkapcsolót és pótol minden elhasználódott vagy törött alkatrészt.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Mindig sípol a visszajelző

2016. december 3., 12:26 Módosítva: 2016-12-14 06:25:40
0

Kedves Kütyüdoktor!

Olyan problémával fordulok önhöz, hogy a bekapcsolva felejtett fényszóró lámpája világít a műszerfalon, valamint az ajtó is sípol, ha kinyitom. Akkor is, ha maga a világítás le van kapcsolva. A világítás fölkapcsolásával a műszerfali visszajelző fényesebben világít. Maga a hiba tegnap jött elő, miután az autó dinitrolos alvázvédelmet kapott.

Az alvázvédelmet végző szerviz mossa kezeit, ők ugyan lámpához nem nyúltak, meg különben is, biztos az utólag beszerelt távolsági nyitó a központi zárhoz okozza a gondot (kb. 4 éve van beszerelve a kocsiba, eddig nem volt gond vele), és ők amúgy sem foglalkoznak autóelektronikával. Ha tippelni kéne, szerintem az alvázjavítás közben vagy mosás közben okoztak valami zárlatot, sértettek meg vezetéket,ilyesmi.

Nyilván valami áthúzás van valahol, csak nem tudom, hol kellene elkezdeni a keresést, és hogy meddig lehet a probléma megoldását halogatni (napi használatban van az autó, nem tudom akármikor elvinni szerelőhöz, meg a bizodalmam is kezd meginogni a szerelőkben, inkább magam javítom, ha lehet). Félek, hogy leszívja az akkumulátort, tönkreteszi a fedélzeti computert, esetleg szétcsapja a xenon-trafót ha mondjuk zárlat van. (Mazda 3 2003)

Előre is köszönöm a segítséget: Vali

Kedves Vali!

A visszajelző működése egyszerű. Az ajtónyitás érzékelő kapcsolótól kap negatívot, amikor kinyitja az ajtót és a világítástól kap pozitívot, ha az fel van kapcsolva.

Ha az alvázvédelemnél az ajtókapcsolóhoz víz került vagy az alvázvédő anyag, ami minimális vezetőképességgel rendelkezik, akkor ez elegendő ahhoz, hogy az ajtót nyitottnak érzékelje. Az átfolyó áram lényegesen kisebb, mint a kapcsoló kontaktusa ezért világít halványan.

A hibakeresést először a kapcsolónál kezdeném. Ki kell venni, letisztítani és ellenőrizni, valószínű, hogy helyreáll a rend. Ha nem, akkor sajnos mélyebben kell vizsgálni a kábelköteget, mert valahol sérült, de ennek kicsi a valószínűsége, hiszen az alvázvédelem során nem járnak az autó belső terében.

Az alvázvédelmet végző szakembereket nem értem, mert biztosan jártak már így, nem egy egyedi eset, pontosan tudják, hogy mit kell csinálni. Ne hagyja így, mert bár idővel kiszáradna és megjavulna a rendszer, de a víz kontakthibát okozna, és az később más rendellenességben jelentkezne.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Nem működik a hátsó ablak fűtése

2016. november 29., 13:02 Módosítva: 2016-12-08 17:49:23
1

Kedves Kütyüdoktor!

Van egy 4-es Golfom, amiben hátsó ablakfűtés nem működik. Olvastam több cikket az interneten, köztük ezt is.  Megmértem a feszültséget a fűtőszál minden egyes centijén, és mindenhol jó, mégsem szedi le a párát az ablakról. Mitől lehet ez?

Az ablakfűtés nem más, mint párhuzamosan kapcsolt ellenállások, amiket ebben az esetben felgőzöltek a szélvédőre. A két csatlakozási pontja, ami kétoldalt található, 12V-ot kap egy kapcsolótól. Szigorúan a két csatlakozási ponton kell mérni a 12V-ot és, ha megvan, akkor fűtenie kell, feltéve, hogy nem szakadtak a szálak.

Az összes szál nem szokott elszakadni, sérülni kivéve, ha sötétítő fólia volt az ablakon, amit szakszerűtlenül letépett valaki. A fólia magával viszi a fémgőzölést vagy teljes egészében, vagy csak egy rétegét, de az elgyengült megsértett maradék azonnal megszakad, amint bekapcsolja a szélvédőfűtést. Ha az említett csatlakozón mérhető a 12V, akkor el kell indulni a szálakon egyenként, de a műszer mindig a csatlakozón legyen, mert például, ha egyéb testponthoz képest mér és pont a negatív pólus hiányzik, becsaphatja magát. Amikor egy-két ponton szakadt a fűtőszál az javítható, autós szaküzletek árulnak javítófestéket, vagy szélvédőjavító szakember gyorsan orvosolja. Amikor több helyen sérült a fűtőszál, mint például a fólia letépése után, azzal nem lehet mit kezdeni. Biztos vagyok benne, hogy mérési hibával áll szemben, ellenőrizze ismét.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Gyári tolatóradar kiegészítése

2016. november 25., 09:36 Módosítva: 2016-12-04 08:18:25
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

Mostanában vásároltam egy Fiat Freemont 2.0 Mjet Lounge diesel 2012-es évjáratú gépjárművet, amely gyári tolatókamerával, illetve tolatóradarral rendelkezik.

Azt szeretném megkérdezni Öntől, hogy megoldható-e a tolatóradar kiegészítése első (parkoló) érzékelőkkel (azaz parkolósegítő rendszerré való fejlesztése), oly módon, hogy az utólagosan beszerelt érzékelők (és az esetlegesen szükséges vezérlő) a gyári kijelzőpanelen jelezzék az első távolságot is? A gyári kijelzőpanelen láthatóak az első lökhárítótól való távolságot jelző (de jelen állapotában természetesen inaktív) kontúrjelek.

Válaszát várva, köszönettel, István

Sajnos nem, mert a gyári rendszer semmiféle hozzáférést, bemenetet nem ad számunkra, így nincs olyan radar, aminek ilyen kimenete lenne. Kiegészíthető radarral az autó, de az külön rendszer. Lehet kijelzője is, de gyakorlati haszna nincs, legalább is tapasztalatunk szerint elegendő a hangjelzés. Amikor parkol, igaz rápillant a tolatókamera képére, de figyelme az autó visszapillantóján van, a radar hangjelzésének sűrűsödése teljes mértékben elegendő a távolság felméréséhez.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Navit a futárnak

2016. november 18., 11:31 Módosítva: 2016-11-26 07:04:27
0

Üdvözlöm!

Szeretnék egy futárszolgálathoz sofőrnek elmenni, Cegléd és környéke, kb. 60-70 km-es körzetben lenne az útvonalam. Ez nagyjából azt jelenti,hogy kb. 80 települést érinthet a napi munkám. Természetesen ez változó, hol az egyik kb. 20-at, hol a másikat.

Olyan navigáció kellene nekem, amibe mondjuk hang alapján be tudom vinni a pl. 100-120 címet, ami kb. 20 települést érint. A kiinduló, illetve az érkezési pontom Cegléd lenne, és a navi ezt nekem magától sorba tenné, hogy a leggyorsabban, egymásból következően, ezeket a helyeket, plusz utak, plusz kilométerek nélkül be tudjam járni. Tudna nekem ajánlani erre a célra valami megfelelő készüléket?

Válaszát előre is köszönöm! Kovács Tibor

Tudomásom szerint nincs ilyen készülék, persze teljes felelősséggel csak a Garmin termékeiről tudok nyilatkozni. Általában és a Garmin esetében, hanggal csak bizonyos menüfunkciók érhetők el, a címbevitel sajnos nem. Hanggal bejuthatunk a címbevitel menübe, de ott már kézzel kell beírni a címet.

Az útvonal optimalizálás több címre működik, szinte az összes készüléken, de nem határozható meg szám szerint a bevihető címek száma. Erre a célra rendelkezésre egy operatív memória terület, ami addig, amíg nem telik be, optimalizál a készülék. Elképzelhető, hogy 50-100 címet is optimalizálhatunk, ha azok nagyon egyszerű útvonalat képeznek, de előfordulhat, hogy 3-4 címet sem tud megoldani, ha abból bonyolult útvonalat kell csinálnia. Ismeretem szerint hazánkban nem kapható ilyen igénynek megfelelő készülék.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Leállt a Corolla

2016. november 16., 10:44 Módosítva: 2016-11-18 17:57:58
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

Toyota Corolla (2008) 1.6 benzin lopásgátlója leállította a motort menet közben, mert lemerült a jeladóban lévő elem (Renata CR2477N). A kocsit trailer-el kellett hazahozni. Itthon a találtam hozzá elemet és megpróbáltam beindítani a kocsit, de nem reagál semmire csak villog az elakadásjelző.

A jeladón van egy kis gomb amit ha nyomva tartok pirosan kezd világítani, majd átvált zöldre. Ezzel szórakoztam egy ideig de nem történt semmi. Az lenne a kérdésem, hogy ezt a problémát csak autóvillamossági szakember tudja megoldani vagy én is ki tudom valahogy kapcsolni a lopásgátlót?

Előre is köszönöm.

Gyári eszközként nincs ilyen, ami villogtat és főképpen menet közben leállítaná a járművet. Valaki, valamikor utólagos védelmet építtetett az autóba, amit számomra az elem típusa is alátámaszt, mert ez nem egy általánosan használt elem.

Meg kell tudni a beépített szerkezet típusát és megkeresni a forgalmazót vagy beszerelő szervizt, hogy segítsenek. Esetleg a távkapcsoló kinézete szerint tudja azonosítani, vagy az autó papírjai között keresgetve találhat valami használati utasítást, kódkártyát, esetleg valamilyen matricát az autó ablakain. Ha semmit nem talál, kérem, küldjön egy fotót a távkapcsolóról.

Meglepő számomra a leállítás ténye, mert nincs olyan immobiliser vagy rablásgátló, ami leállítja menet közben a járművet, ha lemerül az elem a vezérlőjében. Ha van, akkor az hiba és veszélyes. Ha sikerül riasztószervizbe eljutni, bíráltassa felül szakemberrel a védelmi eszközét.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Nyomkövető használhatosága gépkocsiban

2016. november 6., 10:08 Módosítva: 2016-11-16 17:57:26
41

Tisztelt Kütyüdoktor!

Facebook- és Google-reklámokban nagyon nyomul mostanában egy apró készüléket ajánló oldal. Sajnos nagyon kevés véleményt lehet idehaza olvasni róla, ezért kérdezem Önt, hogy van-e tapasztalata a készülékkel kapcsolatban. Én gépkocsiban használnám, elsősorban lopás kockázatainak csökkentésére.

Mivel csupán bluetooth-on keresztül kommunikál a párosított mobil eszközzel, ezért meglehetősen korlátozottnak érzem a használhatóságát. Létezik ugyan valamiféle közösségi felület is az ilyen eszközökkel rendelkezők számára, de nem tudom, hogy ez mennyire működik kishazánkban.

Véleményét szívesen venném! Köszönettel: Sándor

Ez a szerkezet egy kulcskereső, nem biztonságtechnikai eszköz, aminek használati értékére az árából is következtethetünk, autóban nem használható. Mivel Bluetooth kommunikációt használ, így 10 méteren belül találja meg az adóját, azaz a kulcsot, ami nem lenne komoly autókereső megoldás.

A távelérésre, azaz helymeghatározásra a GSM pager a megoldás. A GSM pagerről SMS-ben lekérdezhető a jármű pillanatnyi helyzete, ami megjeleníthető akár az okostelefon térképalkalmazásában is. Ez egy nagyon hasznos védelmi kiegészítő, de ára közel sem ilyen kedvező, mint a fent említett kulcskeresőé. Az autó védelmére autóriasztóban gondolkodjon, vagy rablásgátlós immobiliserben, ami valós védelmet nyújt.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Tempomat utólag

2016. november 1., 20:13 Módosítva: 2016-11-01 20:13:51
0

2006-os gyártású Opel Astra Classic II-m van 1.4-es motorral, és több helyen is érdeklődtem már, de azt mondták hogy nem lehet megoldani. De viszont elég sokat használom az autót hosszú távú utakon és kényelmetlen az utazás tempomat nélkül. Esetleg tudnának ebben segíteni nekem hogy mi lehetne a megoldás erre a problémára?

Segítségüket előre is köszönöm. Gábor

A gyárit valóban nem lehet, vagyis nem érdemes utólag beépíteni, de utólagos tempomat 140 000 Ft-ért elérhető. Az utólagos, használati értéke teljes, tökéletesen működik.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Nem alszik el a belső világítás

2016. október 27., 11:19 Módosítva: 2016-11-02 17:59:02
0

Kedves Kütyüdoktor!

Van egy 2009-es évjáratú benzines H Astránk (Ecoflex) és ajtónyitásnál felkapcsolódik a belső világítás, amit sehogy se lehet lekapcsolni, kapcsolóval sem. Lehet erre valami megoldást találni? Köszönöm válaszát!

Üdv: Mariann

Nagy valószínűséggel valamelyik ajtónyitás érzékelő kapcsoló eltört. Az autó úgy látja, mintha nyitva lenne az ajtó. Ha van riasztó az autóban, akkor a motor- és csomagtér kapcsoló is lehet a hiba okozója.

Ellenőrizze a kapcsolókat, szabadszemmel is látható, ha valamelyik törött, deformált. Ha mind jó, akkor a kapcsolók vezetékét kell végig mérni. Sérülhet a vezeték, ha lakatolták az autót, lakatosmunka közben, ha nem hajtják félre a gyári köteget, előfordul, hogy a melegtől a vezetékek szigetelése sérül.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu