Automata ablakemelő utólag

szeptember 2., 15:06 Módosítva: 2015-09-03 17:53:00
30

Tisztelt Kütyüdoktor!

Vannak olyan autótípusok (pl. egyes Ford-ok) amelyekben a távirányítóval fel illetve le lehet húzni az elektromos ablakokat. Kérdésem, hogy utólag be lehet-e építeni ilyen modult más típusokba is, ami az autó távirányítójával történő bezáráskor felhúzza az ablakokat, illetve bezárja a tetőablakot is. Ez mekkora "rombolással", vagy átalakítással jár az autóban, illetve mennyibe kerül, esetleg tudna-e ajánlani cégeket Zala megyében, akik ezzel foglalkoznak.

Válaszát előre is köszönöm: Tamás

Természetesen létezik ablakemelő modul, ami az autó bezárásakor felhúzza az elektromos ablakot. Az is megoldható, hogy lehúzza, bár ennek gyakorlati jelentőségét nem látom.

A modul ára autótípusonként változó, mert a gyártók többféle megoldást használnak az elektromos ablak vezérlésében. Általában 25 000 Ft-os költséget jelent a négy ablak emelése. Sajnos Zalában nem ismerek szervizt, de minden autó elektromos szakember meg tudja oldani, nem számít hatalmas szakmai kihívásnak a beépítés.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Ponyvázzak vagy ne?

augusztus 31., 12:35 Módosítva: 2015-09-04 11:20:54
122

Kedves Kütyüdoktor!

Sajnos az autómat azt utcán kell tároljam, nem tudok garázst bérelni, viszont nem szeretném fedetlenül kint hagyni. Nézegettem német oldalakon autótakarókat (Vollgarage), viszont nem tudom, hogy ezek mennyire hatékonyak. Nagyon örülnék, ha tudna ebben a témában pár hasznos tanácsot adni.

Köszönettel plu

Hazánkban is kapható univerzális és kapható típus specifikus ponyva. A használatáról megoszlanak a vélemények. A lazán rögzített ponyvát mozgatja a szél és több embertől hallottam, hogy ez nyomot hagy a fényezésen, finoman karcolja. Természetesen nem mindennapos használatra találták ki, hanem hosszabb időre leparkolt autókhoz.

Valóban véd az eső és a hó ellen és főként a városi környezetben a lerakódó kosztól óvja a járművet. A kiválasztáskor törekedni kell a megfelelő méretre, használat közben a helyes és stabil rögzítésre (nem elég, ha csak gumi van az alján, azt elfújja a szél). Érdemes rákérdezni márkaszervizben a méretpontos ponyvára, talán elfogadható árban létezik.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Nem világít se az ajtóban se a csomagtartóban a világítás

augusztus 28., 11:21 Módosítva: 2015-09-01 11:43:43
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

2003-as évjáratú VW Golf 4-esbe cseréltem az ajtók világitás égőit, és a csomagtartóban is, de sajnos még így sem "üzemel" a világításom. Mi lehet a probléma? Kötéssel lehet a baj, vagy valami biztosíték "kütyü"?

Köszönettel : Csipi

Elsőként a biztosítéktáblában ellenőrizném a biztosítékot. A tábla tetejében és az autó könyvében is jelölve van, hogy melyik biztosíték tartozik a belsővilágításhoz. Ha nincs meg, az sem baj, akkor végig kell nézni az összes biztosítékot. Az ellenőrzéshez használjon próbalámpát.

Ha jól értem, akkor a csomagtartóban és az utastérben is sötét honol, így a nyitásérzékelő kapcsolóra nem gyanakodnék. A nagyobb baj akkor lehet, ha a biztosítékok jók, és mégsem ér el az izzóig az energia. Ebben az esetben valami nagyobb baj leledzik, mert valahol megszakad a kábel.

Okozhat ilyet lakatosmunka eredménye, de ennek keresését inkább szakemberre bíznám. Ha volt karosszériajavítás és elégtek, vagy eldörzsölődtek a vezetékek, azokat mindenképen cserélni illik. A csak szigetelőszalagos felújítás nem jó, mert a sérült kábeleknek nem csak a szigetelése, a keresztmetszete is csökken, így már ugyanannyi áram szállításakor melegszik, ami ismételt meghibásodáshoz, szélsőséges esetben tűzhöz vezet.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Meg akarom tartani a menüt

augusztus 25., 10:07 Módosítva: 2015-08-28 11:57:24
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

Tudsz olyan megoldásról amivel úgy ki lehet cserélni egy Peugeot 307 RD4-es gyári fejegységét, hogy az azon keresztül elérhetõ menüfunkciók megmaradnak? Gondolok itt a Canbus diagnozisra, dátumídö beállításra stb. Ha van ilyen, mit ajánlanál?

Elöre is köszönöm!

Gábor

Bármelyik Pioneer készülék fogad olyan opcionális adaptert, ami csatolja a kormány vezérlõgombjait. A P 307 kormány adaptere átviszi a computer kezelését a kormányra, így megmarad minden eddigi funkció. Az egyetlen negatívum csak az lehet, hogy ez az adapter 30.000Ft bruttó áron létezik. Szóval bármilyen rádió választható és az kiegészíthetõ az adapterrel.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Elhagytam a távirányítót

augusztus 20., 14:17 Módosítva: 2015-08-27 10:58:59
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

A múlt héten elhagytam a Volvo S40 (2002) típusú autóm távirányítóját. Így sajnos maradt 2 kulcsom és egy távirányítóm. A kérdésem az, hogy Ön szerint mit kéne ilyenkor tennem? Egy új távirányítót vettem a benne lévõ panellal, amit aztán újra programoznak? Vagy cseréljem ki az autóriasztót és a központi zárat egy másik modellre amihez kulcssablont is kapok, amit a kulcsmásoló "megmar"? Vagy csak vezérlőt cseréljek kulcsokkal? Ön szerint mi a gazdaságosabb megoldás?

Ha az autó gyári távkapcsolója, akkor rá kell kérdezni az árára. Mindig érik meglepetések az embert, hátha ésszerű áron kapható. A távkapcsoló programozásánál ki lehet tiltani azt, amit elhagyott, így biztonságos marad a rendszer.

Ha utólagos riasztó távkapcsolójáról van szó, akkor meg kell tudni a típusát és venni hozzá egy újat, amit szintén újraprogramozva elfelejti az elhagyott darabot. Ha gyári a távkapcsoló és nagyon költséges, akkor riasztócsere a megoldás, ahhoz jár két távkapcsoló és a központi zárat tudja vezérelni. Használati értékéből és biztonságából nem veszít az autó.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Susog a kihangosító

augusztus 19., 18:07 Módosítva: 2015-08-26 17:42:43
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

Pár héttel ezelőtt ajánlotta egy olvasónak a Dension Car Dock-ot. Nekem is megtetszett a termék, némi utánolvasást követően megvásároltam, de használat közben tapasztalok némi súgást, recsegést. Próbáljak ki esetleg több hullámhoszt vagy esetleg az autóm (Astra G, gyári fejegységgel) okoz zavart valamilyen módon.

Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel:

H.Árpád

Nem szabad suhogni, de valóban ilyet okozhat, ha a Dension által használt frekvencia közelében van valamelyik adó. Meg kell próbálni másik frekvenciát keresni. A telefonon, mint egy hívást be kell ütni - ### és a kiválasztott frekvencia, de négy számjegyre bővítve, és elküldeni a hívást. Pl. 102,5 à ###1025 à hívás. Vagy 93,3 à ###0933 à hívás. Biztosan helyreáll a rend és tökéletes lesz.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Meghülyült a távirányítóm

augusztus 17., 11:35 Módosítva: 2015-08-22 07:23:50
3

Tisztelt Kütyüdoktor!

Volvo S40 97' 1.6 autóm van. Abba szeretném a segítségét kérni hogy áruházi parkolóban parkoltam és többen se tudták bezárni az autójukat velem együtt. Gondolom valaki így zavarta a jelét a távirányítómnak. Sikerült is neki rendesen mert azóta vagy működik a távirányítom, vagy nem. Mit tudok vele tenni?

Elõre is köszönöm a választ.

Tamás

A jelenséget több minden okozhatta. Lehet, hogy valóban rossz szándékú zavarás volt, de lehet, hogy valamelyik autóban lévõ hibás eszköz hatása, vagy a közelben lévõ gép okozta. Elegendõ egy beragadt távkapcsoló, ami állandóan ad, a vételi frekvencián bármi zavaró jel blokkolja a nyitást, zárást. Viszont, amint kimegy a zavart területrõl, helyre kell állnia a

rendnek. A zavarás nem teszi tönkre a távkapcsolót, ezért a hiba nem ebbõl adódik, csak egy idõben jött létre. Ha egyáltalán nem mûködne, az jelenthetné azt, hogy a távkapcsolót szinkronizálni kell, mert a zavarás alatt annyiszor nyomta meg a gombot, hogy elveszítette egymást az adó és a vevõ. Ön azt írja, hogy néha megy, néha nem. Ez inkább utal egyszerû

meghibásodásra, mint a zavarás következményére. Riasztószervizbe kell vinni, és ott ellenõrzik, javítják, mint például mi is.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Pendrive-os autórádiót szeretnék

augusztus 13., 11:09 Módosítva: 2015-08-16 13:23:54
60

Tisztelt Kütyüdoktor!

Opel Zafira CAR 400-as autórádiót szeretném lecserélni pendrive-os autórádióra. Ebbe a car400-as ba be kell írni egy kódot hogy használni lehessen. Ki lehet e cserélni vagy csak a gyári használható az autóba? Ha kicserélem teljesen mindegy milyen autórádiót veszek bele?

Cserélhetõ. Szabványos helyen van, így bármilyen egy DIN méretû rádió beszerelhetõ a helyére. Ami változik, az a kijelzés. Az új rádiónak lesz saját kijelzõje, az autó gyári kijelzõjén pedig maradnak az alapfunkciók, de a rádió nem jelenik meg. Létezik olyan adapter, ami a gyári kijelzõt is meghajtja, de nem látom értelmét. A rádió jól látható helyen van, az adapter pedig elképelhetetlenül drága.

A változás óriási lesz. Nem csak az USB szolgáltatása, hanem a hangminõség is.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Melegszik a szivargyújtó

augusztus 11., 15:53 Módosítva: 2015-08-13 18:07:59
36

Tisztelt Kütyüdoktor!

Vásároltam egy 12V-os elektromos hűtődobozt, nem is a gagyi fajtából. Használat közben a szivargyújtó csatlakozó annyira felforrósodik, hogy már attól félek, meg fog olvadni a műanyag borítása. Gyanítom, hogy a nem elégséges fém-fém érintkezést az oka. Egy autós pumpának meg már meg is olvadt a csatlakozója, a jelek szerint a biztosítékot feszítő rugó melegedett túl. Tudom, hogy a szivargyújtót nem erre találták ki, de más csatlakozó meg ugye nincs. Mi a teendő, ha ilyen cuccot szeretne használni az ember?

Köszönettel: g.

Valóban a szivargyújtó csatlakozó, ellentétben azzal, hogy az autó feltalálásával egyidős, nem a legjobban sikerült megoldás. Ennek oka, hogy nincs rá szabvány, minden gyártó csak nagyságrendben követi a hagyományt.

Azt kellene kideríteni, hogy az aljzat vagy a hűtőn lévő dugó a ludas a melegedésben. Ha a dugó, akkor könnyen cserélhető egy jobban illeszkedőre, de, ha az aljzat, azzal előfordulhat, hogy nem lehet másikat tenni a helyére, mert az autó nem engedi. Nagyságrenddel jobb megoldás a steck csatlakozó, amit méltánytalanul elfelejt a világ. Nagyon kevés autóban használják, pedig lényegesen jobban illeszkedik és emiatt nagyobb áramok átengedése sem probléma. Ezt a csatlakozást talán a Zsiguli műszerfala alól ismerhetjük.

A csomagtartóban kiépíthető bármilyen csatlakozási forma. Az akkumulátorról közvetlenül, vagy a biztosítéktábla nagyáramú pontjáról lecsatlakozva, természetesen külön biztosítékkal kialakítható egy olyan csatlakozási pont, ami minden eszközt kielégít. A kellemetlenség annyi, hogy minden eszköz csatlakozóját is át kell szerelni, de ilyen nagyobb energiát igénylő szerkezetből nincsen sok, szerencsére.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kanyarban kürtöl

augusztus 2., 20:07 Módosítva: 2015-08-10 10:29:34
2

1999-es Ford Galaxy dudáját szeretném kiiktatni, mert a kormány tekerése közben bárhol érintem meg a kormányt, a duda folyamatosan szól. Mi lehet esetleg a megoldás?

Köszönöm a választ

Nem a kürt kiiktatása a megoldás, hanem a javítás. Lehet a kürt kapcsolója szétesett, vagy a kormányátvezető fólia eltört. A hibás alkatrészt cserélni kell, főként, ha az átvezető a bűnös, viszont ezt szakemberre kell bízni. Gondolom, van légzsák a kormányban, ezt nem illik otthon megbolygatni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Minden kiesik a szivargyújtóból

július 22., 13:19 Módosítva: 2015-08-01 15:33:04
2

Tisztelt Kütyüdoki!

Opel Astra G típusú autómba vásárolt transzmitter állandóan kiesik a szivargyújtóból, mert a nagy része kilóg az aljzatból. Mivel azt gondoltam, hogy szabvány méretek vannak, vásároltam egy steck-normál szivargyújtó adaptert, de mint kiderült ez meg vékonyabb, tehát ez sem jó bele. Van valami megoldás, vagy az astra szivargyújtó annyira egyedi, hogy csak a dohányzást támogatja?

Köszönöm: Tuco

Nincs tökéletes csatlakozás. Már több kérdés volt ez ügyben és most is csak nemleges a válaszom. A szivargyújtó csatlakozó méretét nem köti szabványhoz semmi. Ez csak általában betartott méret, így örökös a probléma.

Van, hogy lötyög és kicsúszik, de van olyan is, amikor bedugja az ember, kimegy a biztosíték. Ha mindenáron szükséges a csatlakozó, akkor rengeteget kell válogatni az autósbolt polcán, amíg a megfelelőt kiválaszthatja.

Ha nem létkérdés a csatlakozó, akkor fixre be kell szerelni a transzmittert. A csatlakozási pontjait vezetékkel kell megtoldani, akár forrasztva, majd a vezetéket kell bekötni fixen. Természetesen nem mindegyik eszköz esetében egyszerű, látni kellene a lejátszót. Telefontöltőkkel ugyan ez a helyzet, sajnos.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Gondok az antennával

július 19., 09:49 Módosítva: 2015-07-19 09:49:00
2

Tisztelt Kütyüdoktor!

Olyan kérdéssel fordulok önhöz, hogy adott egy VW Passat B5 sedan. Vásároltam bele egy Pioneer MVH-170UBG rádiót. és csak a helyi csatornák szólnak benne tisztán, a többi az siteregve jön, nem sztereoba. Vettem bele egy antenna erősítőt, nem oldotta meg a problémát. Majd szerelővel, új antennával, teljesen új kábelezést húztunk be. de még mindig ugyan ez a probléma. Más fejegységgel is. Nincs több ötletünk mi lehetne a ludas.

Segítségét köszönöm!

Először a rádió antennacsatlakozójába dugjon bele egy félméteres vezetéket és próbálja ki, hogy megszólalnak-e tökéletesen az adók. Ha igen, akkor tudjuk, hogy jó a rádió. Ha nem szól semmi, akkor hibás a rádió. Következő lépés az antenna ellenőrzése. A gyári antenna a gyári rádiótól az antennakábel melegpontján keresztül kapja a tápfeszültséget a talppontjában lévő erősítő számára.

Amikor utólagos rádió kerül az autóba, szükséges egy olyan modul, ami az antenna tápfeszültségéről gondoskodik. Ez nem erősítő, csak egy csatoló, ami a kábel melegpontjára csatolja a pozitív feszültséget, de csak az antenna felé. Ha az említett antennaerősítő valóban erősítő, akkor az hiba volt, hiszen nem volt mit erősíteni. Ha tápfeladó és nem erősítő, akkor mérni kell. Hátul az antennánál széthúzva a csatlakozót mérhető a kábelen a 12V-os tápfeszültség. Ha nincs, akkor szakadt a kábel. Ha ott van, akkor az antenna hibásodott meg, azt kell cserélni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem nyit a Laguna távirányítója

július 16., 11:11 Módosítva: 2015-07-16 11:11:06
2

Tisztelt Kütyüdoktor!

Van egy 2000-es évjáratú Renault Laguna-m (1.9dci). Egy 1 gombos rádiós távirányító van hozzá ami a központi zárat működteti. Eleinte az volt a gond, hogy bizonyos esetekben nem ment az ajtónyitás. Egy kis idő elteltével újra működött. Most már ott tartok, hogy 40 gombnyomásból 41. nyomásra reagál, de utána zsinórban többször is, mintha akkor tért volna észhez.

Mi lehet a gond? Érdemes elvinnem valami távirányító szervizbe? Tudnak kezdeni vele valamit? Nem hiszem, hogy az elem gond lenne, a mikrokapcsoló is rendben van, mert minden nyomásra villog a piros led. Egyáltalán ilyen esetben mit csinálnak vele a szervizben? Kicserélnek rajta pár elektronikai komponenst?

Válaszát előre is köszönöm!

Eddigi tapaszatalok alapján, ha villog is a led lehet a távírányítóban olyan kontakthiba ami miatt rádióhullámokat nem ad, vagy ha ad azt is elhangolva és ezért nem nyitja avagy zárja az autót. Az időszakos müködés a panel megfeszüléséből adodhat, ezáltal idéglenesen megszüntetve a hibát. A hiba javítása, 3000-5000 Ft körübelül

Üdvözlettel, B.Tamás - www.duett.hu

Párásodik az index, baj?

július 14., 08:55 Módosítva: 2015-07-15 06:31:31
19

Üdv.

Kérdésem az lenne, hog ha párásodnak az oldalindexek abból lehet valamilyen gond?

A pára arra utal, hogy valahol tömítetlen a lámpatest. Ellenőrizni kell és, ha lehet tömíteni valami anyaggal, vagy cserélni. A pára oxidációt okoz, ettől előbb-utóbb nem fog működni az index. Utángyártott alkatrészek esetében előfordul ilyen jelenség, de egy kis tömítőanyag a műanyag ház csatlakozási pontjánál szokott segíteni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Külső zeneforrás a Fordba

július 7., 16:33 Módosítva: 2015-07-30 18:02:07
1

Üdvözlöm!

A 2006-os Fiestámban egy gyári 6000CD fejegység van. A kérdésem az lenne, hogy hol és ki tudná nekem megoldani, hogy egy jack dugó kivezetésével az AUX módban, mp3 lejátszóról vagy telefonról tudjak zenét hallgatni? Előre is köszönöm válaszát.

TIsztelettel: János

Ha fejegységen bal felül van AUX felirat, akkor egy kiegészítő kábellel, ami kb. 2500 Ft, csatolható külső lejátszó.

Ha nincs, én egy Dension CarDock nevű szettet ajánlanék. Ez rádiófrekvencián keresztül csatolja a hangot a rádióhoz. Nem hagyományos FM modul, nem suhog és nincs vacak hangja. Ez egy nagyon jó hangminőséget biztosító szett, és még telefon kihangosítóként is működik. Ki is lehet próbálni nálunk a vásárlás előtt. Ára 26 990 Ft. Nem kell feltétlenül vezetékkel csatlakozni hozzá, Bluetoothon keresztül is átviszi a zenét. Nagyon jó.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

DVD a Volvóba

július 3., 13:58 Módosítva: 2015-07-03 13:58:52
1

Kedves Kütyüdoktor,

véleményedet kérném, hogy a 2011-es évjáratú Volvo XC90-es autómhoz melyik típusú dvd lejátszót ajánlod, ami a tetőbe építhető.

Továbbá kérdésem, hogy a 2010-es cikked óta változott-e véleményed a fejtámlára rögzíthető kivitelről?

Üdvözlettel, Balázs

Az autós multimédiában semmi változás nem történt. Ez az üzletág vegetál, nincs fejlesztés, ugyan azok a termékek kaphatók. Alpine gyártmányból kiváló minőségű tetőmonitorok kaphatók, míg a keleti piac kiszolgálja a középkategóriát, ami jóval kedvezőbb árfekvést is jelent.

Ma is 7inc-es képátlót ajánlok személyautóba. Talán a 10inc-ig elmehet a gondolat, de ettől nagyobb semmiképpen ne legyen. A középső boxra szerelt monitor nagyon praktikus, de ehhez az autót is szemügyre kell venni, nehogy nagyon lentre kerüljön a képernyő.

Talán az egyetlen változás, hogy a cikk óta általánossá vált a táblagép használata. Szinte minden családban van és ehhez is kapható fejtámla tartó, ami nem nagy befektetés és megoldás lehet az utasok szórakoztatására.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Recseg a rádió, ha világítok

július 2., 09:19 Módosítva: 2015-07-02 09:19:45
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

Olyan problémám lenne, hogy van egy Skoda Fabiam, és amikor hallgatom a rádiót ami gyári akkor nincs semmi gond, de amint bekapcsolom a xenon lámpát egyből recseg. Mi lehet a gond. A xenon nem gyári.

Üdv.: Martin

A xenont kell cserélni. Nem érdemes semmivel próbálkozni, nem lesz jó. Vissza kell vinni a forgalmazóhoz és cseréltetni a trafót. A forgalmazó tisztában van a hibával, nem fog ellenkezni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Hogyan kössem be a nyestriasztót?

június 26., 07:54 Módosítva: 2015-06-30 16:34:56
215

Tisztelt Doki!

Vásároltam egy 12V-os nyestriasztót amit a leírás szerint úgy kellene bekötni (köttetni), hogy az egyik kábel az akku pozitív sarkára megy, a másik meg valami 15-ös dugaljba, ami a rádió dugaljzatán van elvileg. De ez mindegy is,mert nekem az a rohadt dög mindig az autóm tetjét és ablakát mászkálja össze, ezért arra gondoltam hogy rákötöm ezt a kütyüt szivargyújtóra és csak éjjelre dugom be. Biztosíték van a készüléken, Ön szerint ez megoldható?

A nyestriasztót be lehet kötni úgy, hogy csak levett gyújtásnál üzemeljen, de be lehet kötni állandó áramra is. Van, aki úgy gondolja, hogy elég, ha csak akkor működik, ha az autó parkol és van, akit nem zavar a tudat, hogy állandóan sípol, hiszen úgy sem halljuk. A szivargyújtóra is rá lehet kötni, feltéve, hogy gyújtás nélkül is van benne energia, mert sok autóban csak gyújtáson működik a szivargyújtó.

Az autó tetejével lesz baj, mert, ha a nyestriasztó az autó motorterében, vagy utasterében van, akkor annak hangja nem jut el túl messzire. Minél magasabb a frekvencia, annál rosszabb terjedés. A nyestriasztó nem vízvédett, legalább is nem láttam még olyat, így csak akkor lehetne az autó tetejére tenni, ha garázsban parkol.

Lehet próbálkozni kémiai riasztókkal. Van olyan aerosol, ami a nyest számára kellemetlen szagot tartalmaz. Ezzel szoktuk kezelni az autó motorterének azon réseit, ahol be tud mászni a nyest. A fényezést nem bántja, de nagyon kell figyelni a kifújt mennyiségre, mert ezt a szagot mi emberek is érezzük és nagyon nem kellemes.

A védettség kb. egy hónapig megmarad, de ezt befolyásolja, hogy mennyit süti a nap és mennyit mos le belőle az eső. Elméletben nem kell sokszor használni, mert a helyi nyest megtanulja, hogy ez az autó nem kellemes számára. Ez csak elmélet. Az elektromos és kémiai riasztók általában működnek, de vannak kitartó vagy süket és szaglássérült nyestek is. Tökéletes recept nincs, csak praktikák, mint az elektromos riasztó, az aerosol, vagy kutyaszőr kis csomagban és egyéb szagot árasztó szerek.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Utólagos szivargyújtó beszerelés kis füsttel

június 18., 16:18 Módosítva: 2015-06-18 16:18:20
1

Tisztelt kütyüdoktor!

A csomagtérbe szerettem volna egy szivargyújtó aljzatot, praktikus célokból. Miután nem vagyok otthon az autóvillamosság területén, a csomagtérlámpa vezetékeit használtam fel a szivargyújtó üzembe helyezéséhez. Egy elektromos biciklipumpával tesztelve kiválóan működött, azonban a fiam beledugta a rádiótransmittert ami nem működött, ugyanakkor tönkre is ment (némi égett szag kíséretében) Mi a probléma? És mi a megoldása?

Köszönettel: Zsolt

Nem vagyok biztos abban, hogy ezt otthon kell beszerelni. Mint a példa is mutatja, nagyon közel került ahhoz, hogy tüzet okozzon. A csomagtér világítása, mint minden fogyasztó az autóban biztosítva van, mégpedig akkora terelésre, ami üzemszerűen előfordulhat az adott áramkörön. Egy belsővilágítás köre közel sem vehet fel akkora áramot, mint amennyit egy szivargyújtóba dugható eszköz, ami akár hűtőláda is lehetne.

Ha plusz szivargyújtó aljzatot szerelünk, akkor mindig az akkumulátorról vesszük le az energiát, megfelelő keresztmetszetű vezetéket használunk és közvetlenül az akkumulátornál biztosítékkal lájuk el.

Úgy gondolom, az Ön esetében már a kábel keresztmetszete sem volt megfelelő, ebből adódott a szag. Ha a melegedő kábel valami gyúlékony anyaghoz közel lett volna, most nem lenne autója. Amíg nem láttam égő autót, el sem tudtam képzelni, hogy milyen gyorsan és milyen intenzitással ég. Az otthoni szereléseket nem támogatom. Ha megvan a szaktudás, akkor a szerszám, vagy a segédanyag hiányzik, így, tisztelet a kivételnek, soha nem lesz szakszerű. Egy autórádiót a helyére tenni, ha a csatlakozó is stimmel, nem nagy mutatvány, de ennél mélyebben nem célszerű kutakodni, hiszen annál olcsóbban szereli a szakember és annál drágább az autó.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Szakadozik a hang

június 17., 09:17 Módosítva: 2015-06-17 09:17:33
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

A minap vettem egy Blaupunkt Adelaide 130 autorádiót a 2003-as Citroen Xsara Break-embe a gyári kiszolgált helyett. Be is szereltem, nem kellett hozzá különösebb tudomány, csak össze kellett dugni és már működik is. Csak nem úgy ahogy kellene.

A kijelzőn az infók villognak, a hang szakadozik, lényegében szinte normálisan nem lehet használni, viszont ki és bekapcsoláskor nem villognak a feliratok, úgy néznek ki ahogy kell. A fejegységben lehet a hiba vagy valami áramellátási/érintkezési/vezeték törési probléma lehet? Egyáltalán nem értek hozzá sajnos.

Üdvözlettel: Zoltán

Érdemes lenne beszerelő műhelyhez fordulni. Első lépésként a rádiót kipróbálnám asztalon, tápegységről. Ha ott helyesen működik, akkor az autó felől közelíteném a problémát. Villogás, szaggatás nekem tápfeszültség problémának tűnik.

Bekapcsolt rádiónál megmérném, hogy a tápellátás stabil-e. Hasonló jelenséget mutathat egy zárlatos vagy sérült hangszóró, illetve vezetéke, bár a mai végfokozatok védettek és inkább némít, mint nagy áramot vesz fel. A hangszóró is mérhető a rádiócsatlakozónál egyszerűen ellenállásmérővel. Mivel a hangszóró impedanciája minimum 4Ohm, így az ellenállásmérővel 3Ohm fölötti érték jónak számít. A kábelt testhez képest is meg kell mérni, ebben az irányban nem lehet vezetés.

Egy autórádió garanciája függ a beépítés helyességétől, ezért én nem javaslom az otthoni beszerelést. A vásárláskor, főként, ha egyszerű a beszerelés, belealkudható az árba. Nem kell feszegetni a gyári rádiót, mert a szerelőnek van szerszáma, és biztosak lehetünk a garancia érvényességében. Ha nem szakember rakta be, akkor sokat kell győzködni egy hibás rádiónál a szervizt, hogy én is értek hozzá, nem nagydolog, nem én rontottam el.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Lopás elleni védelemkéne a Golfba

június 12., 14:22 Módosítva: 2015-06-16 11:53:11
1

Kedves Kütyüdoktor!

A véleményedre lennék kíváncsi, van egy VW Golf 7 (gyártás 11/2013) autóm, amiben eddig a gyári indításgátlón kívül van egy Meta System HPB6 riasztó. Szeretném bővíteni a védelmet egy Meta System M43 közelítőkártyás indításgátlóval, ezt a terméket ajánlotta a riasztó szerelője.

Olvastam több cikket is a témában, magáról a gyártóról pozitív információkat találtam, viszont mivel a riasztó az autó CAN BUS csatlakozójára van kapcsolva, a tolvaj egy hamisított kulccsal, az autó feloldásával kikapcsolja a riasztót is, valóban így működik a dolog? Ha jól gondolom, ez a Meta System M43 is a CAN BUSra kapcsolódik, véleményed szerint megbízható lenne ez a rendszer? Van vele valamilyen tapasztalatod, illetve a hasonló rendszerekkel?

Azért is érdekelne a véleményed, mert egyik ismerősöm ajánlott egy hasonló elven működő rendszert (szlovákiai termék, VAM R1 a neve), ami nemcsak 2, hanem 6 egységét blokkolja az autónak, és elektromechanikus működésű, egy kulcs méretű dobozkát kell kihúzni az autó kikapcsolása után, majd indulás előtt bedugni, anélkül nem indul az autó. Néztem pár videót a szerelésről, elég komolynak tűnt a kábelezése, a központi egység valószínűleg nem a CAN BUSra kapcsolódik. Véleményed szerint melyik lenne a jobb megoldás, egy elektromechanikus rendszer (VAM R1) vagy pedig a Meta system automatikus rendszere?

Előre is köszönöm válaszodat Üdvözlettel András

Ez a két rendszer nem hasonlítható össze. A Meta M43 egy rablásgátlós immobiliser, míg a VAM, egy védelmi rendszernek felel meg összetettségével. Árban is óriási a különbség, így semmilyen paraméter nincs, ami összevethető lenne. Mindkettő kiváló választás. Ez viszont közös.

A Meta M43 sem kapcsolódik a jármű CAN-bus hálózatához, így mint minden utólagos eszköz, a hatástalanítása rengeteg időt vesz igénybe. Kezelése rendkívül egyszerű. A VAM-ot nálunk nem forgalmazzák, így gyakorlati tapasztalatom nincs a termékkel.

Megpróbáltam felvenni a kapcsolatot a forgalmazóval, de nem sikerült, így nagy titkokat nem tudok elárulni róla. Az ára közel sem mondható kedvezőnek. Természetesen az általa nyújtott háttér indokolja, de ebben a kategóriában már található nagyobb átfogással működő védelmi rendszer is. Az autóba ajánlott védelem szintjét mindig az autóhasználat határozza meg.

Ha az Ön járműve olyan helyen áll, olyan helyen használja, hogy az fokozott védelmet igényel, akkor jó választás a VAM, vagy esetleg hasonló árfekvésű és kiemelt védelmet nyújtó vetélytársa. Ha átlagos autóhasználattal számolunk, akkor a már beépített riasztó mellé elegendő a kártyás immobiliser és rablásgátló.

Kiemelném még a CAN-busos riasztók védelmében, hogy a CAN modifikálásával csak a gyári védelem szenvedhet csorbát. Az utólagosan beépített CAN-bus rendszerű riasztók nem semlegesíthetők a CAN-bus vonalról. Feltételezve a szakszerű beépítést. A mi szervizünkben, védelmi rendszer beépítésekor az autó diagnosztikai csatlakozóját is blokkoljuk. Ez azt jelenti, hogy aktív védelemnél nem lehet kapcsolódni az autó computeréhez, így azon keresztül semmit nem lehet módosítani.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem tölt a telefon a kocsiban

június 9., 13:40 Módosítva: 2015-06-09 13:40:25
1

Kedves Kütyüdoktor,

Van egy Sony Xperia Z típusú telefonom, utazás közben használom navigációra (gps,lte,kijelző). Vettem hozzá autós töltőt, de nem tudja tölteni navigálás közben. A telefon kiírja hogy nem tölti. Szinten tartani sem tudja. kb 2 óra alatt 20%-t csökken.

Telefonos boltban azt mondták, hogy nem fogok kapni hozzá olyan töltőt ami jó lesz, vegyek inkább power bankot. A kérdésem a következő: A kocsi szivargyújtója nem bírja, a töltő amit vettem rossz, vagy tényleg többet fogyaszt a telefon mint amit tudnak a töltők és ezt el kell fogadni?

Köszönöm, Géza

Én a töltő elégtelenségére szavaznék. A telefon leírásában szerepel, hogy milyen töltőáramot igényel, és ez szerint kell szivargyújtó töltőt választani. Szívesen segítünk, van raktáron többféle, kipróbálható vásárlás előtt. A régebbi telefonok megelégedtek az 1A-es töltéssel, de hamar nőtt a falánkságuk.

Sok boltban megmaradt készletet árulnak, hiszen annak is el kell fogyni, ha meg reklamálnak, akkor a telefonra fogható, és valahol igaz a vád, a telefon kér többet.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

LED-es hátsó lámpa házilag

június 4., 10:03 Módosítva: 2015-06-04 10:03:33
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

Érdeklődnék, hogy a tulajdonomban lévő 1994-es évjáratú Suzuki Swift hátsó lámpájának világítását átalakíthatom-e saját készítésű LED-es megvilágításra. Az átalakítás elsősorban a helyzetjelző és a féklámpára irányulna. Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel: János

Hivatalosan nem lehet sem saját gyártmányú, sem utángyártott, sem LED-es:

Világító és fényjelző berendezések 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 37. §

A világító és fényjelző berendezések alkalmazására és működésére vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek (4) A világító és a fényjelző berendezésekben csak a berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel rendelkező izzólámpát szabad használni. Ennek értelmében, izzónak kell lennie és magán az izzón szerepelnie kell a paramétereinek is. Ha nincs rajta semmi, akkor az nem izzó, még, ha úgy is néz ki.

Ez szigorúnak és értelmetlennek tűnik, de gondoljuk végig, hogy amint engedne a jogszabály, mennyi kínai vagy házilag készült túlméretes hátsólámpa reflektorozna az utakon. Ismerve az autótulajdonosok egy elkülöníthető részét, biztosan kétszer akkora fényerejű féklámpát használna, mert neki az jár. Így van ez rendjén.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Univerzális antenna a Mondeora

június 1., 10:39 Módosítva: 2015-06-01 10:39:49
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

1997-es Ford Mondeomon (Mk2) eltörött az antennatalp. Szeretnék antennát, de bontóban képtelenség találni, újonnan meg 5000 Ft. Nincs valamilyen épeszű megoldás (pl. univerzális antenna vagy ilyesmi)? Köszönöm szépen a segítségét!

Antennában nincs univerzális, ami mindenre jó, persze van után gyártott, de nem annyival olcsóbb, mint amennyivel máskép néz ki. Az 5000 Ft-os gyári ár nem számít soknak, persze nem én fizetem, így lehetek tékozló. Az után gyártott Hirschmann például ugyan ennyibe kerül, de vannak kínai antennák is.

Az antenna egyik feladata a műsor vétele, ehhez nem kell más, mint adott hosszúságú pálca, mert az antenna hossza határozza meg a vételi frekvenciát. Ez eddig nem nagy mutatvány. Viszont van még egy elvárás, hogy a tetőre rögzített antenna talpa mellett ne ázzon be az autó. A gyenge minőségű antenna szigetelőgyűrűje gyenge minőségű, nem áll ellent az időnek és repedezik, kikeményedik, beázik. Ha ajánlhatok, akkor a gyári antennát ajánlom.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Gyerekülés és oldallégzsák

május 28., 10:18 Módosítva: 2015-05-28 10:18:29
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

Inkább biztonságtechnikai kérdésem van. Használt autó vételt tervezek, leginkább a biztonságot tartom szem előtt. A gyerekek még néhány évig gyermekülésben fognak ülni. A hátsó oldallégzsák és gyerekülés kapcsolatáról nem sok értékelhető információt találni a világhálón.

1. Jelent-e érdemi plusz védelmet a gyermeknek?

2. 9-36 kg-os isofixes gyereküléssel együtt biztonságos-e a működése?

3. Összességében érdemes-e a gyerekek maximális biztonságára fókuszálva hátsó oldallégzsákkal felszerelt autót keresni?

Köszönettel Csaba

Elméletben összefér az airbag és a gyermekülés, de ezt pontosan taglalja minden autó és gyermekülés használati utasítása, ennek megfelelően kell eljárni használatával.

Nagyon fontos a gyermek bekötése a gyermekülésbe. A lazán bekötött gyermek oldalra kihajolhat az üléséből és ez az egyetlen, de ugyanakkor nagy veszélyforrás, hiszen ilyenkor a számára biztonságot jelentő ülés és a légzsák közé kerül. Az ülésnek és magasításának pont az a lényege, hogy az öv és a légzsák megfelelő magasságába kerüljön.

A légzsák feltalálása és bevezetése során rengeteg gyermekbaleset történt, aminek az volt az oka, hogy amerikai, szabad embereknek nem lehetet kötelezővé tenni az öv használatát és azt sem, hogy gyerekeiket ne ültessék előre az autóban. Baleset során a gyerek fékezetlenül (öv nélkül) repült a kirobbanó légzsák felé, ami ráadásul nem jó szögben találta el, hiszen alacsonyabban ült, mint egy felnőtt. Ebből adódott a baj.

A mai gyermekülések felemelik a gyermeket, hogy az öv fékezze a tehetetlen mozgást egy baleset során, valamint megfelelő magasságba emeli, hogy az airbag helyes pozícióban tudja csillapítani a becsapódást. Emellett oldalirányban plusz védelmet nyújt számukra. Követni kell az autó és az ülés használati utasítását, megfelelően rögzíteni kell a gyermekülést és abban a gyermeket.

Többször hallottam, hogy az én gyermekemet nem lehet. De. Az élete múlhat rajta, majd megszokja. Az Isofix 18kg-ig rögzíti az ülést, míg 18kg fölött lehet az ülés Isofix rendszerű, de a rögzítés már a biztonsági öv dolga. A Recaro weblapján a FAQ menüpontban olvashat az egyik legnagyobb gyártó válaszai között erről is.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu