Ledes lámpa nappalra

Tisztelt Kütyüdoktor! Az lenne a kérdésem, hogy tunningboltokban kapható ledes lámpa megfelelő-e állandó nappali fény gyanánt? A ködlámpa mellé szeretném beépíteni. Használható-e ez a lámpa és csak belterületen vagy külterületen is elegendő?

A válasz - nem. A gyárban megtervezett lámpa és világítás, amit a KRESZ elfogad, azon semmiféle változtatás nem engedélyezett, illetve típusmódosításnak számít.

A fenti tanács első megjelenésének időpontja 2010. július 27., 11:20, ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A tanácsok pontosságáért és hasznosságáért szerkesztőségünk mindent megtesz, de tartalmukért és a betartásuk következményeiért felelősséget nem vállal.

Kommentek

  • 2010.07.27 11:32:27kriszlc4

    Most hogy van ez?Ha veszek márkás/Hella...../nappali fénysort akkor ezek szerint az sem engedélyezett?Továbbmegyek ugyanezt a felállást de komplett lámpaként/vagyonért/veszem és cserélem?Mert ugyebár ezek a gyártók gyári beszállitók is.

  • 2010.07.27 11:49:12atabi

    mit nemlehet ezen érteni? max 2 ködlámpa ennyi

  • 2010.07.27 11:57:21cso zsi

    "A gyárban megtervezett lámpa és világítás, amit a KRESZ elfogad, azon semmiféle változtatás nem engedélyezett, illetve típusmódosításnak számít."
    Anno, hogy vettem egy Zsigulira egy Hella ködlámpát, az autó típusa nem módosult BMW-re. (bár sokan így hitték).
    Milyen rettentő dolgot is követek el, ha nem a gyári fényszórót babrálom, hanem a ködfényszóró előkészítésbe, vagy a hűtőrács mögé kerül egy utólagos nappali menetjelző fény?
    Ott tartunk, ahol anno a pótféklámpával. Árulták, de ha felszerelted, büntették. Azóta gyakorlatilag kötelező, és nem kapni nélküle autót. Most már kapni gyári menetjelzős autókat. Az öt éves autómra mikor és milyen lesz kötelező (hasamra ütök) két év múlva?

  • 2010.07.27 12:14:02princza

    [link]

    Amennyiben a járművet négy, a karosszériába süllyeszthető távolsági fényszóróval szerelték fel, két kiegészítő távolsági fényszóró felszerelése csak nappali menetfény céljára engedélyezhető (a 3.12. pontban meghatározott módon)."

    Ez hogy is van?

  • 2010.07.27 12:17:32rosolina

    Sziasztok! A www.hella.hu-n egészen mást írtak. Nem hiszem, hogy a hella a törvényi előírások esetén hülyeséget írna. Most akkor mi az igaz?

  • 2010.07.27 12:35:32CSÖRR-CSI££

    Ehhez is kell még sok-sok év, mire kialakul valami normális és hivatalosan is elfogadott formája, mint ahogyan a pótféklámpa esetében is történt.
    Addig meg kendácsol a magyar a sufniban -régi, jó szokása szerint.

  • 2010.07.27 12:37:13Coffeyville

    @princza: "engedélyezhető"
    Tehát jogos hogy típusmódosításnak számít, de engedni fogják ha elviszed szemlére.

  • 2010.07.27 12:48:05oceanearth

    Menjen a pics@ba a sok barom, aki mókolt xenonnal/ledel/gyertyával lófa@sszal jár, a szembejövő meg vakuljon meg... A legjobb, amikor nem megy csak a helyzetjelző meg a ködlámpa. Gratulálok az ilyen barmoknak.

  • 2010.07.27 12:55:00szaporító

    Ha nappal megy és csak a ködlámpája világít, az nem olyan nagy tragédia. Sokkal jobban látszik, mintha tompítottal menne, de nem vakít, mert ugye nappal van. Persze szabálytalan, de jobb, mint az utólagos xenon meg a gagyi karácsonyfa ledsor ami kurvavicces és halál égő.
    A nappali menetjelző fény használata egyébként szabályos itthon?

  • 2010.07.27 12:56:47Csumpi Hálidéj

    Jogos a tilalom.

    Gondoljatok bele! Az az ember, aki a méterre kapható öntapadós krómcsíkkal szinte beborítja az autóját, az mit csinálna, ha szabadon rakhatna bárhová világítást?

    Megvannak erre a szabályok és nem véletlenül. Tény, hogy a szabályozás csak lassan követi az új találmányokat, de talán még jobb így, mintha hetente kétszer változna, mint az adójogszabályok.


    Egyébként meggyőződésem, hogy a mindenféle lámpákat felszerelni akaró embereknek csak töredéke teszi biztonsági célzattal, nagy részük inkább jampeckodni akar. Mint a nappal is ködlámpa-helyzetjelzős hülyegyerekek.

    Egyébként meg megfigyeléseim szerint 10 szembejövő autóból 3-nak nem ég a fényszórója lakotton kívül.
    Ha azt el lehetne érni, hogy ezek is felkapcsolják, már egy nagy ugrás lenne.

  • 2010.07.27 13:19:12Miccsfiu

    Csumpi - könnyen el lehetne érni, ha bevezetné az összes autógyár azt a megoldást, amit pl. már a Punto I-ben is láttam, hogy hiába hagyod felkapcsolva a lámpát, ha kiveszed a kulcsot, kialszik automatikusan a világítás (vagy vmi ilyesmi). Így nyugodtan mindig mindenki felkapcsolva hagyhatná a lámpáját, éjjel-nappal, faluban és autópályán, és akkor nem felejtené el felkapcsolni... :) Tud valaki ennél egyszerűbbet és olcsóbbat, valamint "bolondbiztosabbat"????

  • 2010.07.27 13:22:59ptxwux

    Az én skoda fabiámon csak akkor tudok ködfényszórót kapcsolni,ha már minimum a helyzetjelző be van.

  • 2010.07.27 13:41:49Csumpi Hálidéj

    Miccsfiu:

    Nekem Punto I-esem van. 8 éve mióta megvan, kb 7-szer használtam a világításkapcsolót. Nálam alapértelmezett, hogy ha jár a motor, ég a lámpa, ha nem jár, nem ég.
    Nem értem, miért nem mindegyiket így csinálják, pedig mennyivel egyszerűbb, mint mindenféle undorító szirszar csipogó meg sípoló, idegesítő szarokat beépíteni.

  • 2010.07.27 13:45:28citrix

    Az állandó nappali kivilágítás autónként min.150W,ennek előállítása 0.25-0.5l üzemanyag 100km-enként.Romló látásviszonyok mellett természetesen indokolt a nappali világítás,de fényes nyáridőben amikor reggel öt és este 8 között remekül lehet látni és látszani,ezt meglehetősen nagy energiapocsékolásnak tartom(autóknál,teherautóknál).Motorosoknál indokolt,kicsi a homlokfelületük és rettenetesen gyorsak.Szóval,ha még a csapból is a globális felmelegedés és a CO2 kibocsátás csökkentésének fontossága folyik,miért tüzelünk el napi nagyjából 500.000l üzemanyagot teljesen feleslegesen?Az állam igen jól jár vele,jövadó-áfa szép pénz +a gyakran kiégő izzók cseréje.Erre megoldást jelentene a szuperfényes ledek alkalmazása a normál fényszóró nappali helyettesítésére,ha már valamelyik ökör bevezette ezt az állandó nappali világítást.Én minden lakott helyre érve azonnal lekapcsolom a villanyt,nagyon gyér forgalomban csak helyzetjelzőt használok.Legalább teszek valamit a pazarlás ellen...

  • 2010.07.27 13:54:22CSÖRR-CSI££

    Na, igen! A józanul is kimondhatatlan "teszkós xenon" az minimum 5-10 mp-nyi "vakrepülés" a szembejövőnek, amit én a hatóságok helyében azonnali 40 (gumi-) botütéssel + rendszámlevétellel büntetnék! És akkor még finom voltam.
    A nappali tompítottal viszont az a gáz, hogy a legtöbb autónál ez még mindig (és még sokáig) az energiazabáló és nem túl hosszú élettartamú hagyományos izzók égetését jelenti. Tán nem véletlen, hogy a sógoréknál már újragondolták a dolgot.
    Pedig a nappali "menetfény" igenis hasznos dolog. És éppen erre a célra lenne legalkalmasabb a fehér LED. Persze, nem a balkánias mókolással ide-oda fölbiggyesztett kínai-piaci ledes fejlámpákra, bringalámpákra gondolok, hanem valami jól kivitelezett "gyári" megoldásra.

  • 2010.07.27 14:00:45toodark

    citrix: augusztus közepén, déli tizenkét órakor is jópár helyzet van, amikor az állandó kivilágítás hiánya érezhetően késlelteti a másik autó felismerését. Pl: árnyékos fasorból érkezel, felüljáró alá érsz, vagy ellenfényben - különösen, ha szürke, vagy fekete autód van. Városban pedig nagyságrendekkel meggyorsítja annak felismerését, hogy ki a közlekedő és ki parkol.

    Erre nem sajnálom az üzemanyagot, van jópár egyéb luxus fogyasztó az autóban, amit le lehet kapcsolni, ha nem kell.

  • 2010.07.27 14:02:01Karpathy

    Az a néhány ország, ahol nem vezették be a nappali világítást, meg is tudta indokolni. Bringásokat jobban elütik, esetleg kivilágítatlanokat szintúgy, gyalogost nagyon :)

    Ezzel együtt mellette vagyok a nappal is világításnak. De itt megint szétválik a törvény értelme és betűje. Mindig egyszerűbb szorosabbra venni a gyeplőt, nálunk meg aztán garantáltan meg is húzzák.

    Nekem egyébként bukólámpáim vannak, amivel fokozottan jelentkezik a túlfogyasztás, azért esne jól, ha egy hat négyzetcentis, testbe simuló lámpával előállíthatnám ugyanazt a fényt, amit a gyári féklapokkal :)

  • 2010.07.27 14:04:13rodeo

    A fekete kutyának ami átkolbászol az úton nincs nappali menetfénye , mégis észre lehet venni... Persze este már nehezebb. Ha nappal nem látok egy autót az már gond.

  • 2010.07.27 14:07:17pumajoe

    Orom latni, hogy van nehany ertelmes ember, aki tudja, hogy a vilagitas sincsen ingyen. Sokan, akik nem tudjak onmagukat kontrollalni, mar a garazsban felkapcsoljak (a hulyebbje meg inditas elott) es jarnak ejjel-nappal varosban es azon kivul, vagy eppen a dugoban allva kivilagitva, mert eszukbe sem jut, hogy ahhoz bizony BENZIN kell ! Jo dolog a LED elore-hatra, csak egyenlore meg sajnos (persze ertheto modon) az a "luxusautok" privilegiuma.

  • 2010.07.27 14:09:21gigabursch

    citrix:

    Ami számot leírtál az ~ kb igaz is lehet, de:
    Ennél halmozottab több energia megy el az ész nélküli fék-gáz kombinációkra, illetve a fölösleges klíma használatokra dugókban.
    Ezt nyilván nem is vitatod.

    A magam részéről szorgalmazom azt, hogy aki forgalomba helyezte magát (illetve a kocsiját), annak égjen a lámpája, mivel a látni és látszani elv mevalósulása és így a baleseti biztonság sokkal kevesebbe kerül, mint néhány milló l. üzemanyag évesen országosan.

    Ugyanide vág, hogy a nyáron jól látszik a kocsi, addig igaz, amíg az utat nem borítja a "jótékony" délibáb, ugynais azon a ponton rögtön elveszik az ember éleslátása és a távolságbeazonosítása, viszont ha ég a két lámpa elöl, akkor rögtön sokkal pontosabb a vele szembejövő ember ítélőképessége a távolságot illetően. A legtöbb frontális balesetnél szinte mindig fenáll az, hogy a szabályosan közlekedő, em volt szabályos, ne égett a lámpája, ergo a vele szemben előző szabálytalan esélytelen volt a helyes értékítéletre.


    többieknek:
    lehet szídni az utolagos xenon szetteket, és sok esetben igaza is van az azt szídóknak.
    De azért, aki utólag beszereli (mint én), és veszi a fáradtságot (nem is keveset), hogy jól beállítsa, az nem öli meg a szembejövők szemét.
    Ugyanis ugyanazt a szemgyilkolást végzik a csálén álló H4/H7 izzőkkal ellátott zsenik is, sőt szerintem még rosszabb. Ebből pedig - legyünk őszinték - Dunát lehetne rekeszteni.

    Amúgy magam vettem a fáradtságot és a pénzt is ahhoz, hogy ne filléres kinai szart vegyek, meg ne pénzvizsgáló lila fényt, hanem 4300 K-es (nemmondommegmiamárkájamertazugyebárreklám) H4 bixenon szettet.

    Eleddig másfél év alatt egyetlen kocsi villogott rám, az meg kamion volt, és ezúton kapja be.

  • 2010.07.27 14:09:51gigabursch

    Amúgy meg az olasz kocsik alsó hangon hósz éve gyújtás lekapcsolásánál lekapcsolnak minden elektromos fogyasztót kivéve a rádiót.
    Van is előnye meg nincs is előnye ennek a megoldásnak, de ebbe ne menjünk bele. A magam részéről jobbanak tartom ezt.

  • 2010.07.27 14:10:33pumajoe

    Ja, latni is kell, nem csak nezni ! Tudom, hogy konnyebb eszrevenni a felkapcsolt lampat, de nem szabadna megszokni, hogy csak ezt figyeljuk es erre hivatkozzunk, hiszen az okros szekeren sincsen lampa, ettol meg nem kellen elutni.

  • 2010.07.27 14:23:22gigabursch

    Érdekes a 6/1990 KöHéM rendelet.

    Értelemzzünk jogot:


    A nappali menetjelző lámpára vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek *

    55/A. § * (1) A gépkocsit fel szabad szerelni két, menetirányban fényt kibocsátó nappali menetjelző lámpával.
    (2) A nappali menetjelző lámpa csak színtelen (fehér) fényt bocsáthat ki.


    A nappali menetjelző lámpára vonatkozó további műszaki feltételek *

    55/B. § * (1) A gépkocsira csak jóváhagyási jellel ellátott nappali menetjelző lámpát szabad felszerelni.
    (2) A nappali menetjelző lámpákat a gépkocsin a következőképpen kell elhelyezni:
    a) az átvilágított felület alsó széle az úttest szintjéhez 0,25 méternél közelebb és attól 1,50 méternél távolabb nem lehet;
    b) az átvilágított felület külső széle a gépkocsi legszélső pontjától 0,40 méternél távolabb, a különböző oldalon lévő lámpák átvilágított felületének belső szélei egymáshoz 0,60 méternél közelebb nem lehetnek, azonban az olyan gépkocsin, amelynek a teljes szélessége nem éri el az 1,3 métert, a belső szélek közötti legkisebb távolság 0,40 méterre csökkenthető.
    (3) A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy csak a helyzetjelző lámpákkal együtt legyenek bekapcsolhatók, de - kivéve a 42. § (5) bekezdése szerinti esetet - automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják.



    Most akkor mit lehet és mit nem? Ez a fényforrás minőségéről (LED,HID, izzó szerintem nem beszél)

  • 2010.07.27 14:36:37Shadow55

    Gigabursch

    Szerintem teljesen egyrtemüen leírja a rendelet:
    földtől min 25 cm, max 150 cm
    gépjármű szélétől min 40 cm
    és a két menetfény nem lehet közelebb 60 cm-nél

    valamint ha felkapcsolják a tompított fényszórót automatukusan kapcsoljon ki (ne vakítson)

    Az a baj ami ér valamit az nagyon drága, a többit meg minek..

  • 2010.07.27 14:41:12GalloG

    A magyar jog is lehetővé teszi nappali menetjelző fény használatát a legutóbbi KRESZ módosítás óta... Ami lehet bármilyen erre alkalmas eszköz, ha rendelkezik "E" minősítéssel, és a felszerelésével az autón lévő fényforrások száma nem haladja meg a megengedett mértéket (nagyjából: semmiből nem lehet oldalanként kettő). A lakott területen kívüli kötelező világítás is úgy van megfogalmazva, hogy „Lakott területen kívüli úton a forgalomban résztvevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, – mezőgazdasági
    vontatót és tompított fényszóróval felszerelt lassú járművet – tompított fényszóróval – nappal és jó látási viszonyok között is ki kell
    világítani.”

    Szóval a boltban kapható, valóban E jelölésű nappali menetjelző fények felszerelhetők és az autó nappali kivilágítására használhatók jogszabály szerint is. Persze ezek nem olcsóak, pl. Hella és Bosch ad ilyeneket, 40 ezerért izzószálas, 60 ezerért LEDes fényforrással. De még az izzószálas verzió is jóval kevesebbet fogyaszt, mint a tompított fényszóró. Ja, és a helyzetjelzőnek nem kell vele együtt égnie, hátul nem kötelező nappal semminek sem világítania (csak ugye a legtöbb autón a tompítottal az is felkapcsol). A gyárilag nappali menetjelző fényes kocsikon nem is világít más alapból, csak a nappali fény.
    Kritérium viszont, hogy vagy magában, vagy a helyzetjelzővel világíthat együtt a nappali menetjelző fény, tompított és országúti fény kapcsolásával ki kell aludnia. De azt minden autóban könnyű megoldani, hogy járó motornál mindig világítson, viszont tompítottra lekapcsoljon a menetjelző fény.

    Nem szakártője vagyok a témának, csak elolvastam az ide vágó rendeleteket, mert én is tervezem a kocsira, hogy ne kelljen tompítottal járni nappal.

  • 2010.07.27 14:44:29GalloG

    Itt van a pontos szöveg, megtaláltam. Ez alapján ajánlom az eredeti válaszoló figyelmébe is a jogszabályok tanulmányozását válaszolás előtt.

    6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (aktuális állapota):

    A nappali menetjelző lámpára vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek

    55/A. § (1) A gépkocsit fel szabad szerelni két, menetirányban fényt kibocsátó nappali menetjelző lámpával.

    (2) A nappali menetjelző lámpa csak színtelen (fehér) fényt bocsáthat ki.

    A nappali menetjelző lámpára vonatkozó további műszaki feltételek

    55/B. § (1) A gépkocsira csak jóváhagyási jellel ellátott nappali menetjelző lámpát szabad felszerelni.

    (2) A nappali menetjelző lámpákat a gépkocsin a következőképpen kell elhelyezni:

    a) az átvilágított felület alsó széle az úttest szintjéhez 0,25 méternél közelebb és attól 1,50 méternél távolabb nem lehet;

    b) az átvilágított felület külső széle a gépkocsi legszélső pontjától 0,40 méternél távolabb, a különböző oldalon lévő lámpák átvilágított felületének belső szélei egymáshoz 0,60 méternél közelebb nem lehetnek, azonban az olyan gépkocsin, amelynek a teljes szélessége nem éri el az 1,3 métert, a belső szélek közötti legkisebb távolság 0,40 méterre csökkenthető.

    (3) A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy csak a helyzetjelző lámpákkal együtt legyenek bekapcsolhatók, de - kivéve a 42. § (5) bekezdése szerinti esetet - automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják.

  • 2010.07.27 14:44:44citrix

    Tény,ha egy autó ki van világítva,könnyebben észlelhető.Délibábos,élesen fény-árnyék kontrasztos helyen szintén jó.Ettől függetlenül észre kell venni ha valamiért nem világít,áll az úton magában,esetleg egy lovaskocsi baktat.Vissza a ledekhez:lényegesen kevesebb energiát falnak mint a rendkívül rossz hatásfokú(

  • 2010.07.27 14:58:32CSÖRR-CSI££

    @citrix
    Megelőztél! :)
    Amúgy meg télleg olvastam valahol (telefonnal vagyok, nem tudom belinkelni), hogy Ausztriában már visszavonták a "nappalismindigmindenüttvilágíts" -szabályt. Az indoklásban pont olyanokat említettek, mint Te is: összes jármű éves szinten annyi plusz energia, mint egy *** méretű város *** havi teljes energiaigénye. (Nem emléxem a pontos adatokra, de ütős volt)
    Viszont a balesetek száma -az előzetes várakozásokkal szemben szinte semmit sem csökkent a világítós szabály bevezetése után.
    Visszavonták. Nálunk hány éven keresztül helyezték forgalomba ezrével az új autókat (gyárilag bépített) harmadik féklámpával, mire visszavonták a "pótféklámpa-törvényt", amit anno éppen közlekddésbiztonsági problémákra hivatkozva vezettek be: "túlsok piros fény vakíccsa, megzavarja, és külömbenis...!"
    A sors fintora, hogy pár hétre rá, hogy nálunk betiltották, az USÁban kötelező lett! Azután az európai és távolkeleti gyártók is már csak ilyen kiegészítő féklámpával felszerelve exportálhattak az amerikai piacra. Nyilván célszerűbb volt ezek után az összeset így gyártani. Így lett mifelénk is "szinte kötelező" :)
    De az idétlen jogszabályt kishazánkban megváltoztatni több, mint tíz évbe telt. Mire számítsunk a nappali menetfény ügyében?!

  • 2010.07.27 15:03:46atompyka

    Szerintem Kütyüdoki ezúttal csúnyán mellényúlt.
    Ha megfelel a KöHÉM6 fent kopizott előírásainak, természetesen felszerelhető, csak szabályos legyen a helye és a bekötése is.
    Lehet kapni már 10-20e forintért is jóváhagyási jellel rendelkező LEDes nappalit, a Homasitában, a NorAutonál, de itt, a neten is.

  • 2010.07.27 15:20:40CSÖRR-CSI££

    @GalloG
    Aszta...!
    Erre nem számítottam a quados és a 125 cm3 B-s jogsival, nameg a tavaly évvégi zöldkártya-mizéria után.
    Ja, és a londoni taxi a Mozaik utcában után

  • 2010.07.27 15:21:05atompyka

    Az enyimé egy 10e forintos, netről rendelt, E-betűs darab, ennyit tud:
    [link]
    Arra bőven elég, amire kitalálták: hogy lássák, hogy jövök vagy megyek az erdő árnyékában.
    A LED-korszak előtt (2000-től) Hella nappalim volt, az sem volt rossz:
    [link]

  • 2010.07.27 15:26:16binrashid

    kókányolni tilos. a szar, utólag beleberhelt projector nélküli kínai xenonok vakítanak, az ilyen gagyi ledek pedig még giccsesek is.

    ha valakinek led kell, az vegyen új audit, lehetőleg r8-ast :-)

  • 2010.07.27 15:34:53atompyka

    binrashid:
    Nem kókányolás volt a kérdés...

  • 2010.07.27 15:35:44esef

    Csumpi Hálidéj:
    Ha ég a lámpa az már rég rosszat jelent... Inkább csak világít, nem?

  • 2010.07.27 16:08:26!MegaStorm

    Ne keverjétek össze, ha gyárilag négy fényszóró van felszerelve (pl. Nagypolski, vagy 1500-as Lada), az azért van mert úgy sokkal tökéletesebb mind a tompított, mint a távolsági fényszórók működése. Ha egy izzóban helyezik el a két izzószálat (pl. H4), akkor az egyik izzószál soha nincs tökéletes helyen a foncsorban, ahol le tudná adni a maximumot.
    Szóval tökmindegy a KRESZ szempontjából hogy neked gyárilag 2 vagy 4 fényszórós a kocsid, ha csak 2, nem toldhatod meg még kettővel...

  • 2010.07.27 16:15:52pumajoe

    Felek, hogy ez az egesz "fingreszeles", (persze tamogatom a LED-et). A helyzet az, hogy szerintem akik mar megszoktak, hogy csak a vilagitast nezik, jon-e szembe, azok nem fogjak eszrevenni a ledet sem, hiszen kozel sem er fel a tompitott fenyevel es mivel a szine nagyon hasonlit a termeszetes fenyhez, haaaaat..... szinte mintha semmi nem vilagitana. Ezert mondtam korabban, hogy az autot kell eszrevenni, nem a lampat !

  • 2010.07.27 16:19:48atompyka

    !MegaStorm:
    Hát pedig de. Tompiból ugyan csak kettő, de távfényszóróból négy lehet, ha gyárilag csak kettő van, tehetsz fel még kettőt. Akár a tetőre is. És akár el is fordulhat kanyarodáskor.

  • 2010.07.27 17:35:02Joe1

    Aki annyira sóher (van rá jobb kifejezés, csak nem szalonképes), hogy még a felkapcsolt tompított fogyasztását is sokallja, az nyugodtan járjon gyalog, de lehetőleg mezítláb, ne kopjon az a cipő.

  • 2010.07.27 17:49:14kis csibe

    A lenyeg, hogy a sok kis buzi a karacsonyfaledsorral inkabb vegyen normalis autot, es ne apuka thaliajat tunnnningolja ilyesmivel. Ha meg nincs penze ilyenre, akkor jarjon biciklivel a masik faluba diszknozni. Ennyi.

  • 2010.07.27 18:09:59TűzCsucsu

    @ pumajoe: akkor számolj egy kicsit: hány kilowatt a kocsidban a motor teljesítménye és hány watt (tehát nem kilowatt!) egy izzó teljesítménye? ha nem is használod csúcsrajáratva a motort, azért akkor sem lesz 2-3%-nál nagyobb az összes izzó teljesítményfelvétele. na ennyit benyát sztem mindenki rászánhat, h jól látszódjon, nem?

    @ pumajoe
    Orom latni, hogy van nehany ertelmes ember, aki tudja, hogy a vilagitas sincsen ingyen. Sokan, akik nem tudjak onmagukat kontrollalni, mar a garazsban felkapcsoljak (a hulyebbje meg inditas elott) es jarnak ejjel-nappal varosban es azon kivul, vagy eppen a dugoban allva kivilagitva, mert eszukbe sem jut, hogy ahhoz bizony BENZIN kell ! Jo dolog a LED elore-hatra, csak egyenlore meg sajnos (persze ertheto modon) az a "luxusautok" privilegiuma.

  • 2010.07.27 18:13:35lorincz84

    Az én megboldogult Lanciam is olyan volt,hogy,ha levettem gyújtásról akkor automatice lekapcsolta a pilácsot.Viszont ennek a nagy hátránya az volt,hogy a helyzetjelző mint olyan nem ért semmit,mert azt is csak úgy lehetett használni,hogy a kulcs bent,és a kocsi gyújtáson,de hát így ugyebár senki nem hagy ott autót még csak rövid időre sem.
    Tehát ez sem egy igazán tuti konstrukció.

  • 2010.07.27 18:16:13Tomiko

    Lehet kapni a legtöbb típushoz komplett fényszórót, ami tartalmazza a LED sort. Nem olcsó megoldás, nekem a hátsó lámpa is 40 fölötti összeg volt, de most úgy hagyhatom a parkolóban napokig is :) (első helyzetjelző is fehér LED) Ha mind ég fékkel együtt 8W-ot fogyaszt 62 helyett. Lesz első lámpatest csere is (ha találok xenont fogadni tudó lámpát), nem vagyok híve, hogy azonos típusú autókon össze vissza méretű, erejű és elhelyezésű főleg gagyi cuccok világítsanak. Ha már valaki tuningol, rendesen tegye.

  • 2010.07.27 18:18:20Valaki más

    Csak jelezni szeretném, Ausztriában is bevezették, hogy mindenhol kötelező a tompított (városban és azon kívül) aztán látták, hogy jelentősen nem változtat a baleseti statisztikákon, így hát törölték is ezt a szabályt.

  • 2010.07.27 18:19:05Valaki más

    lorincz84: az indexkapcsolóval lehet bekapcsolni ilyenkor szerintem...

  • 2010.07.27 18:34:11lorincz84

    Én próbáltam mindent,de csak úgy volt hajlandó égni,ha gyújtáson volt.Ez egy Dedra volt egyébként.
    A vészvillogón kívül semmi más nem működött ilyenkor mármint gyújtás nélkül.Illetve de,és ez egy érdekesség és azóta se találkoztam ilyennel-az elektromos ablakemelő működött de csak nyitott ajtónál.Mondjuk ezt szerettem is benne mert,ha lent felejtettem az ablakot de a kulcsot már kivettem akkor nem kellett újra visszategyem,és gyújtásra rakjam,hogy fel tudjam húzni.

  • 2010.07.27 19:18:26GiXXXer

    Miccsfiu:
    Ez már a Tipo-ban is így volt. És nem is tudtál helyzetjelzőt kapcsolni.
    Nekem automata, tehát sötétben bekapcsol a lámpám, de sajnos a városhatár táblát nem érzékeli.

    Kiegészítő lámpát (hellyel-közzel) szabad felszerelni, ha E betűs, de nem vált ki semmit, attól még ugyanúgy fel kell kapcsolni a tompítottat.

    Egyébként jó trükk: valaki írta, hogy 10-ből 3-4 autós nem kapcsol pilácsot. Én mindig figyelem őket, és ha gyanúsan kevés autó jön tompított nélkül, akkor valahol lesznek rendőrök! És tényleg!

    Ha minden második autós lámpa nélkül jön, akkor lehet ereszkedni... :P

  • 2010.07.27 19:21:16füvészkertész

    Nekem punto I-em volt sokáig. Szerintem a Dedránál is így működött volna:
    volt a gyújtáskapcsolón egy pöcök, amit ha benyomtál, és a kulcsot elforgattad, akkor felkapcsolódott a helyzetjelző és abban a helyzetben kellet kihúzni a kulcsot.
    Körülményesebbnek tűnik, de ez a legjobb megoldás amivel valaha találkoztam. A későbbi autóim mind vinnyognak, vonyítanak. Az olasz a legjobb megoldás!
    ...és minden autó úgy jó ahogy lejön a szalagról...ne piszkáljunk hozzá, Te belülről nem látod hogy mennyire vakítja az a szembejövőt.

  • 2010.07.27 19:32:38Dávidkirály

    Galog és Gigabursch hálistenek kijavították a téves választ. Nemzetközi előírás az ENSZ-EGB 87, melyet Magyarország is aláírt, tehát elismeri, és érvényes itthon. Ennek való megfelelést bizonyítja az E-jelölés az adott nappali menetfényszórón.

    Én csak annyit tennék még hozzá, hogy a Homasitában, Tescoban, stb helyen kapható dolgok általában nagyon gyenge fényerejűek, csak közelről látszódnak és nem egyeznek meg a gyári (Audi, de már Mercedes, Opel, VW is) nappali ledes lámpa minőségével. Emellett kisebbek és hamarabb is égnek ki.
    A gyári minőséget és fényerőt csak a Hella tudja hozni, ajánlom azon választékot, vagy a gyári S6-os lámpát utólag.

    Ja még valami:
    - attól még, hogy tuning, nem biztos, hogy tilos, csak mer a rendőr vagy valaki úgy tudja.
    - marhára unom, hogy a tuningról mindenkinek meg van a fixa ideája és a beskatulyázása. Vannak olcsó és silány termékek, és kendácsolt megoldások. Ám van olyan is, aki kifizeti és gyári beszállító termékét, jó szakemberrel a gyári szintet éri el.

  • 2010.07.27 19:36:00perszepersze

    Az elején belekeverte valaki a helyzetjelző-ködlámpa kombót. A senator-ban csak helyzetjelzővel működött az első ködlámpa, mert ha felkapcsoltam a tompítottat, kihunyt a ködpilács, nehogy a tompított fénye vakítsa a szembejövőt, vagy a sofőrt, ködben...

  • 2010.07.27 20:07:47pumajoe

    Kedves Tuzcsucsu !

    Tapasztalatom szerint a folyamatos vilagitas altal okozott fogyasztastobblet deciliterekben merheto. Ezt kivetitve tobb ezer, tizezer autora, kozel sem elhanyagolhato a pazarlas es felesleges kornyezetszennyezes. Alairom, hogy nem rossz dolog, mert kevesebb figyelem raforditassal eszreveheto egy auto, de szakitani kellene mar azzal a rossz berogzodessel, hogy, amennyiben nem latok szemben semmit vilagitani, akkor nem is jon semmi !

  • 2010.07.27 20:13:37atompyka

    "nem vált ki semmit, attól még ugyanúgy fel kell kapcsolni a tompítottat."
    Na, ez megint téves, nézz bele a KRESZbe!

  • 2010.07.27 20:19:41gepataki

    skandinåviåban, ahol kötelezö a 24/7 vilågitås, engedelyezve a led, de a sufnis xenon nem. ha måst nem bånt, nem irreålis karåcsonyfa a cel, lehet javitani. helyzet+köd kombo jobban låtszik, engedik. menetfeny jobban låtszik, engedik. este kell a tompi, nincs kecmec.
    az autok pedig åt vannak kötve, ha megy a motor, eg a låmpa. nem gyujtås, hanem jåro motor.
    pofonegyszeru, az en låmpakapcsolom szinte erintetlen, nem b*sztatom, mert felesleges.

    ez nagyon idegen szemlelet lenne magyarorszågon??

  • 2010.07.27 20:46:02lorincz84

    füvészkertész

    Na bakker ! Most megvilágosodtam !

    Nekem is ott volt a Dedraban az a kis pöcök párszor nyomogattam de soha nem tudtam meg,hogy végülis mi célt szolgál,egészen máig. :-)
    Pedig 2,5 évig volt meg az autó,és,ha a 46-os talpam alatt nem 12-14l evett volna még máig is meglenne.Imádtam!Azóta sem tudtam egy autóhoz sem kötődni annyira mint ahhoz.sajnos az új gazdája hamar összetörte,pedig 91-es évjárat volt,és 17 évesen adtam oda neki törésmentesen.

  • 2010.07.27 21:53:41Adam88

    Én nappal nem kapcsolok semmilyen világítást. Minek? Aki nem vesz észre fényes nappal egy 5.2m hosszú és 2m széles,autót, az ne ülljön kocsiba. Főleg hogy ritka kocsiról van szó, alapból feltűnő jelenség.
    Jah, aki bevezette, ezt a világítsunk akkoris ha nem kell hülyeséget, azzal vetetném az izzókat, mindenkinek, szerintem hamar meggondolná magát.

  • 2010.07.27 21:56:15swt

    "A gyárban megtervezett lámpa és világítás, amit a KRESZ elfogad, azon semmiféle változtatás nem engedélyezett"

    Valoban nem, tehat pl nem rakhatsz ciganyxenont a halogenes lampatestbe. Mubizonylatos kiegeszito vilagitast viszont feltehetsz. Nyilvan a kinaipiacos szarokat nem, de pl egy Hella LEDayFlex-et igen.
    [link]

  • 2010.07.27 21:56:21Petyat

    A megoldás átalakítási engedély. De az sem jó mindenre, biztonsági berendezést (fék/kormánymű), átalakítás során sem lehet csak úgy cserélgetni.

    Nem bírom az amcsi kultúrát de ott nem szarakodnak ilyesmivel. Azt építesz amit akarsz. Amúgy miért ne lehetne itton is így? Megtervezed, benyújtod a dokumentációt és ha a jogszabályoknak megfelel, és átmegy a műszaki vizsgán akkor nem értem miért nem lehet típusidegen főfékhenger a gépben!

  • 2010.07.27 22:02:42lujo405GL

    Egyébként ez annyira szar, hogy az átlag userhez/looserhez kell igazítani az elektronikát (égjen ha jár a motor, meg ilyenek). Mi az, hogy elfelejtem felkapcsolni a lámpát?! B+, kormányozni nem felejtetek el kanyar előtt? Visszajelző, meg úgy általában a műszerfal mire való? Idióta társadalom, komolyan mondom...

  • 2010.07.27 22:34:25füvészkertész

    lorincz84

    örülök h segíthettem :)
    amúgy nem hiszem h én is valaha jobban fogok kötődni autóhoz mint ahhoz...

  • 2010.07.27 22:56:10lx.p.

    Az a jó, hogy akik a KÖHÉM rendeletet bemásolják, azok vagy a rendeletet nem olvasták el rendesen (javaslom nekik, nem túl rövid olvasmány), vagy az alapkérdést. De javaslom szereljenek Homasitából nappali menetfényjelzőt, majd vigyék vizsgára az autót.

  • 2010.07.27 23:17:17lx.p.

    A lakotterület táblánál világításkapcsolós, környezetbarát autósok remélem tudják, hogy az izzók élettertamát a bekapcsolások száma határozza meg jelentősen, mint ahogy a világításkapcolóét is. A leírt üzemanyagfogyasztás-érték csúsztatás! És most biztosan megköveztek, de aki a biztonságán rágja a szrt, az remélem a kényelmi berendezésekkel is spórol. Klímát nem használ (tízszer akkora teljesítmény, mint a világítás- tízszer akkora fogyasztás-többlet?), de ha melege van az ablakot sem tekeri le(elektromos brrr), mert az ugye minden autó könyvébe bele van írva, hogy 15-30%-os fogyasztás-növekedés!!!
    De nem használ autórádiót, fűtést, sőt irányjelzőt sem, mert bár csak fele-fele arányban világít, de közben egy csomó CO2 jut a környezetbe!
    Otthon se fűt, nem világít, és kútvízben fürdik, amit kézi erővel húz fel, de óvatos, nehogy kisgalamb elhagyja a szervezetét...
    És itt fűzném hozzá, hogy a valóban utólagosan BEszerelhető nappali fény árából, és használatának arányából nem hiszem, hogy sokat spórolnék az üzemanyagon...
    Más kérdés, ha benne van az autóban gyárilag, és nem jelenik meg külön tételként a számlán.

  • 2010.07.27 23:19:34MaCS_70

    Halihó!

    lx.p.: Esetleg kifejthetnéd részletesebben. Ez így 1. nem sokat ér
    2. nem túl hiteles

    Üdv: MaCS

  • 2010.07.27 23:29:37MaCS_70

    Halihó!

    Ökölszabály, hogy egy átlagos teljesítményű benzines autónál 100W fogyasztó üzemeltetése kb. fél liter többletfogyasztást eredményez, ami nagyságrendileg meg is felel annak az esetnek, ha ég a 2×55W tompított fényszóró + helyzetjelzők használatának.

    Ezzel együtt a tompított fény nappali használata igazoltan csökkentette (főleg a frontális ütközéses) balesetek számát. Ezért lett kötelező számos országban. Ausztriában a környezetvédők sikerrel támadták a többletfogyasztás -> többletlégszennyezés elvén, ami a közlekedési szakmában nem kis felhördülést okozott.
    Az mindenesetre nagyon nagy valószívűséggel kijelenthető (figyelem, Adam88!), hogy Európa szerte ezres nagyságrendű ember él, aki közlekedési balesetben meghalt volna, ha nincs a kötelező nappali kivilágítás. (Az pedig még rosszabb, ha valaki a kötelező erő mellett nem világítja ki magát, tehát úgy, hogy a többiek számítanak arra, hogy ha nincs látható fényszóró, akkor nincs autó sem.)

    A LED-es rendszer nagyon jó megoldás kecske+káposzta eredménnyel: a láthatósága közel megegyezik a hagyományos tompított fény láthatóságával, a teljesítményfelvétele (azaz a többletfogyasztás/többletszennyezés) annak ötöde-tizede.

    Üdv: MaCS

  • 2010.07.28 00:28:54KuKori

    swt

    Na ezt a "gyári" kendácsolást se tenném közszemlére.

  • 2010.07.28 00:51:16KuKori

    Bebaszna, ha a tompított 55+55+5+5+5+5+5+5 W-ja + műszerfal világítás, ami legyen 160W (0,16 kW) összesen fél literrel növelné azt a fogyasztást. Amikor egy 150 kW teljesítményű motor fogyaszt mondjuk 15 liter benzint. Kicsit drámai lenne ez az arány, nem? 0,01 litert mondanék reálisnak, ami ugye 1 azaz egy centiliter. De ma nagyvonalú leszek, így egy stampedli benzint megelőlegezek neki. 100 kilométeren. Ezt kb. egy elkerült, felesleges kigyorsítással meg is lehet spórolni. Mekkora ár ez a láthatóságért? Szerintem méltányos.

  • 2010.07.28 02:12:24valakiakivagy

    Mifelenk csak akkor kapcsolunk lampat nappal, ha napfogyatkozas van, lehet mert latnak az emberek vagy nem is tudom. Es mivan a gyari nappali fennyel?hu de rosz tenyleg hogy latni a fekete kocsit a ledeknek hala amikor 200 felett ugrat a hatadba. Bocsi az ekezetekert,de nincs. :)

  • 2010.07.28 06:50:21pindroch

    bevallom nem értem, hogy miért fogyaszt többet egy autó, ha sok elektromos fogyasztó van bekapcsolva.

    A motor ékszíjjal meghajt egy generátort, ami ugye jelent fogyasztásnövelést mert a motor energiáját nem csak a kerekek, hanem a generátor meghajtására is használjuk. De a generátor ugyanannyit forog, ha nekem 50W van bekapcsolva, mintha 250W lenne. Nem értem, hogy ez hogy növelheti a fogyasztást.

    A klíma az más téma tudom, ott mágnes húzza be, ott tényleg dob a fogyasztáson, ha be van kapocsolva.

    Elmondaná valaki, aki jobban ért hozzá, mint én?

    köszi

  • 2010.07.28 10:04:50atompyka

    "De javaslom szereljenek Homasitából nappali menetfényjelzőt, majd vigyék vizsgára az autót."
    Ezt kifejtenéd bővebben?

  • 2010.07.28 10:05:57atompyka

    "De a generátor ugyanannyit forog, ha nekem 50W van bekapcsolva, mintha 250W lenne."
    Igen, csak nagyobb az ellenállása, ha veszel le róla terhelést, mint ha nem.

  • 2010.07.28 10:23:20pumajoe

    Nem mindegy mennyire terhelt am az a generator. Vedd egyszer a faradtsagot es hallgasd meg a motor hangjat alapjaraton ugy, hogy kozben bekapcsolod az elektromos fogyasztokat.

  • 2010.07.28 11:01:47atompyka

    főleg egy régi autónál, ahol a computer nem kompenzál

  • 2010.07.28 11:14:04pindroch

    biztos sokkal jobban tudjátok, mint én,és biztos igazatok van, de sajna akkor sem értem.

    a generátorban van ugye egy állórész, meg egy forgórész, amit megforgatunk, és dől belőle a sok amper...

    ha 250W-nál nagyobb a generátor ellenállása, mint 50W-nál, akkor 250Wnál nehezebb megforgatni a forgórészt?
    ezt nem tudom megérteni.

    de tényleg nem kötözködésnek szánom, csak nem értek hozzá, ezért kérdezem.

  • 2010.07.28 11:14:08CSÖRR-CSI££

    Ráadásul alapjáraton még nem is nagyon termel a generátor, hanem jórészt a pufferről mennek a fogyasztók (akksi), viszont Newton bácsi aszonta, hogy energia (a semmiből) nem keletkezik sem nem vész el, hanem átalakul. Jelen esetben a benzin/gázolaj elégetéséből származó energia az, amitől megy az autó és forog a generátor. És ahogyan már említették is: minél több fogyasztót kapcsolunk a generátorra, annál nagyobb erő kell a forgatásához változatlan fordulatszám mellett is. (A fesszabályzó nagyobb gerjesztőáramot ad a forgórésznek, amitől erősebb (elektro-) mágnes lesz, több áramot is termel, viszont nehezebb is forgatni -nagyon leegyszerűsítve) Mint amikor tempomattal megyünk és elkezd picit emelkedni az út, az automatika pedig tartja a tempót (a motor fordulatszámát), de mindez csak plusz benzin elégetésével létrehozott plusz energia árán lehetséges, mégha Te ebből nem is veszel észre semmit (bár, ha van pillanatnyi fogyasztásmérőd a fedélzeti kompjúúúteren, akkor azt is láthatod).

  • 2010.07.28 11:33:08pindroch

    köszönöm, így már értem!

  • 2010.07.28 12:37:05atompyka

    Mellesleg én spec. nem a fogyasztás miatt kezdtem vagy 10 éve nappalizni, hanem azért, mert sajnáltam nappal elpazarolni a drága emelt fényű H4-esek amúgy is rövidebb üzemidejét.
    (Sztem még mindig emlékeznek rám a Hellánál, annyit nyaggattam őket, hogy mikor hoznak már be nappalit, miután végre bekerült a KRESZbe is.)

  • 2010.07.28 13:12:11lx.p.

    Ha lesz időm, kijegyzetelem az egyéb idevonatkozó részleteket.
    Úgy, mint:
    - NEM gyári alkatrészek forgalomba hozatalának lehetőségei (műbizonylat, típusengedély!)
    - UTÓLAGOS világítótestek felszerelésének lehetőségei
    - Ide vonatkozó EU-s egyezmények...

    Az, hogy meg van határozva hol helyezkedhet el az autón, még kevés, csak kiragadott részlet.
    Azért javasoltam, hogy olvasd el, mert nem rövid a rendelet:)

  • 2010.07.28 13:25:59CSÖRR-CSI££

    @atompyka
    Hát, igen...
    Igazából én sem az alig mérhető fogyasztás-többlet miatt rühellem a fényes nappal, lakott területen belül is tompítottal való közlekedést, hanem sokkal inkább az amúgy sem túl hosszú életű H4-es izzók sokkal gyakoribb cseréje miatt. De még ebben sem a H4-esekért kiadott plusz lóvé a lexarabb, hanem a bosszúság, amikor éjjel az országúton kell (már megint) izzót cserélni az elcseszettül hozzáférhetetlen helyen (bal oldalt még az aksit is ki kell venni), persze lehetőleg szakadó esőben!

  • 2010.07.28 14:43:50atompyka

    Hát, én nem így tudom. A munkalámpáról és tetőrefiről kérdeztem az NKH-t, és ezt a választ kaptam:
    [link]
    és
    [link]

  • 2010.07.28 14:45:07atompyka

    Szó nincs benne arról, hogy ne szerelhetnék fel egy lámpát, ha betartom az elhelyezési és bekötési szabályokat, és természetesen jóváhagyási jellel rendelkezik a lámpa.

  • 2010.07.28 15:01:15MaCS_70

    Halihó!

    lx.p.
    Ha az adott világítótest megfelel a KÖHÉM-rendelet rendelkezéseinek és rendelkezik jóváhagyási jellel, akkor szerintem felszerelhető. Ellenkező esetben minden utólagos ködlámpának, fényszórónak műbizonylattal, típusengedéllyel kellene rendelkeznie -- ami nyilvánvalóan nem áll fenn.

    Üdv: MaCS

  • 2010.07.28 15:02:52atompyka

    A vizsga más kérdés, amilyen a kedvük/jattjuk.
    [link]
    A rendőr hasonlóképp, volt, aki tőlem hallott először a nappaliról, pedig már vagy 2 éve benne volt a KRESZben, mikor megszólta "indokolatlan ködlámpahasználat" címszóval.
    De olyan vizsgabiztos/rendőr is van, aki leszedeti-letakartatja a munkalámpát, mer asziszi, úgy kell.

  • 2010.07.28 15:04:15atompyka

    Ja, a másik ilyen kedvenc a tetőrefi.

  • 2010.07.29 09:45:42lx.p.

    Mivel az előző kommentem nem ment el, rövidítek.
    KÖHÉM 6/1990 37,38,39,40,55A,55B§
    KÖHÉM 5/1990 23,24,25,26§
    Külön kiemelném: 55/B. § (1) A gépkocsira csak jóváhagyási jellel ellátott nappali menetjelző lámpát szabad felszerelni.
    Ez nem az E betű!

    26. § (1) A közlekedési hatóság a gyártó, a felújító és a forgalmazó telephelyén ellenőrizheti, hogy az általa gyártott, felújított, forgalmazott pótalkatrész és tartozék rendelkezik-e műbizonylattal.

    (2) Ha a pótalkatrésznek, tartozéknak nincsen műbizonylata, vagy az ellenőrzés eredménye szerint az nem felel meg a műbizonylatban foglaltaknak, a közlekedési hatóság a gyártást, felújítást, forgalmazást - a megfelelő műbizonylat kiállításáig - megtiltja.
    Erre kiváncsi lennék:)

  • 2010.07.29 10:15:03lx.p.

    Írtam még, de ez se ment el, úgyhogy megsértődtem...

  • 2010.07.29 16:24:18atompyka

    "A gépkocsira csak jóváhagyási jellel ellátott nappali menetjelző lámpát szabad felszerelni.
    Ez nem az E betű!"
    Hanem? KöHÉM5 3. melléklet:
    "A jóváhagyási jel körbe írt nyomtatott, álló, nagy E betű és a betű után indexként írt...blablabla"

  • 2010.07.29 16:29:37atompyka

    Amúgy a kedvencem a KöHÉM5-ből a 25/2/c pont.

  • 2010.07.29 21:31:10lx.p.

    Bocsi megkövetem magam. Helyesen: Ez az E betű.
    Akkor már harmadszor írtam, így pont ellentétes értelmet nyert, de köszi. Ezen kívül szerepelnie kell még rajta a nappali menetjelző fényre specifikus jelölésnek ha jól emlékszem "LI", de ezt a vizsgabiztos mondta, de nem találtam sehol.
    Amúgy ajánlom figyelmedbe a 27,28§-t is.

    Szóval ha a kritériumoknak megfelelő lámpát árulnak abban a boltban, és sikerül szakszerűen beszerel(tet)ni, akkor lehet "nappalimenetjelzőfényezni"

  • 2010.07.29 22:14:32atompyka

    "Szóval ha a kritériumoknak megfelelő lámpát árulnak abban a boltban, és sikerül szakszerűen beszerel(tet)ni, akkor lehet "nappalimenetjelzőfényezni""
    Basszus, ezt pofázom az elejétől...
    :-)

  • 2010.07.29 22:17:45atompyka

    Az 5 vagy a 6 27-28. §-át? Az 5-nek nincs ilyen (http://www.complex.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99000005.KOH), a 6-é meg másról szól...

  • 2010.07.30 11:24:09MaCS_70

    Halihó!

    lx.p.!
    Köszi! Kevesen ismerik itt be, ha tévedtek.

    Üdv: MaCS

  • 2010.07.30 13:37:28swt

    "Na ezt a "gyári" kendácsolást se tenném közszemlére."

    Meselj papa, te hogyan kototted volna be? Megint a levegobe okoskodsz.

  • 2010.07.30 14:31:43KuKori

    Nem is igazán maga a bekötés, hanem a kinézet, meg a gyári rács szétfurkálása a baj. Én eleve valami normális kinézetűt emeltem volna le a gyártó polcáról. Ízléses, vékony, illeszkedőbb darabot. Mert így a végeredmény kinézetre erősen Homasitás.

  • 2010.07.30 17:41:42swt

    "Nem is igazán maga a bekötés, hanem a kinézet"

    Es ennek megis mi a tokom koze van a beepites szakszerusegehez es a megoldas legalis voltahoz? Mitol lenne kendacsolas?

    "meg a gyári rács szétfurkálása a baj."

    Nyilvan a muanyagbilincsezes joval igenyesebb lett volna a furasnal es a tartoidommal valo rogzitesnel, hogy nehogy egy fenyezetlen fos 5 euros szoknyabetetet meg kelljen furni.

  • 2010.07.30 20:46:42KuKori

    Nálam elvi kérdés, hogy nem furkálok és vagdosok össze gyári dolgokat az autón. Lehet kapni más megoldású termékeket is, ahol ez nem is szükséges.

    A beépítés szakszerűségéhez valamelyest hozzátartozik szerintem a végeredmény, a küllem is. Érdekes, hogy máskor mindig a gyári dolgokat véded, most meg nekiállsz vitatkozni egy nyilvánvalóan szar külalakkal, bár ugye jól bekötött utólagos marhaságon. Maga a vita a lényeg, tudom :)

  • 2010.07.31 22:12:49lx.p.

    Hali!

    Elmentem egy "tuningboltba" "ledeslámpát" nézni.
    Ahány lámpát megnéztem, egyiken se volt "E", de még "CHI":) jelölés sem. A csomagolásra meg az volt írva, hogy csak zártpályás rendezvényekre való. Mivel gondolom a kérdező is hasonló boltra gondolt, jelezném, hogy azok alkalmatlanok erre a célra.(Szerintem a hosszútávú működésre is.) Max szétfúrkálod miatta az autód, azután javíthatod a károkat.
    Ha egy lámpaszakboltba (pl. Hella) mész - más árkategória, mert a gyártó befektetett az Európai engedélyeztetésbe is - valószínű találsz megfelelő terméket.

  • 2010.08.01 23:19:49atompyka

    Eltüntette, amit írtam. Szóval 6500ért lehet most kapni, amit én vettem anno 11e körül.
    A homasitást megnézem a héten, év elején még ködlámpának hívták :-), és nem a nappalinak becézett szabálytalanságok közt volt, hanem külön, a kasszához közel. Ja, és nem ismerték az eladók, hogy az nappali... :-)

  • 2010.08.01 23:31:32atompyka

    Ja, és az RL (vagy DRL) betűk kell rajt legyenek.

  • 2010.08.16 08:42:24atompyka

    Na, megnéztem a Homasitát. A kedvenc LEDes nappalim már nem 25, hanem csak 10ezer Ft. Kár, hogy még mindig nagy, nem tudnám hová tenni.


h i r d e t é s

Kütyüdoktor Kütyüdoktor

Nincs jóban az elektromos vackaival?
A GPS a tenger helyett a hegyek közé vitte?
A gyerek tévézne hátul?
Jó helyen jár, kérdezzen.

KeresésKeresés

IndapassIndapass

Totalcar áruház

fékbetét készlet, tárcsafék
SUZUKI GRAND VITARA 3.2 Összkerékhajtás zárt terepjáró 2009-2013
6740 Ft
tömítés, kipufogókönyök
SUZUKI SX4 1.6 VVT Ferdehátú 2009-2013
4634 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

When premium meant quality
Back in 1983, Volkswagen was not a serious player, and Audi just a VW, but those two went to fight it out. Cars from an era when some things were designed for eternity.