Opel Calibra

2002.03.25. 09:08

Nem vagyok orákulum, nem ismerek minden autót, a véleményem szubjektív, személyes tapasztalataim, érzelmeim alapján alakul ki. Rossznak mondott autóból is van jó, jónak tartottból is akad elhanyagolt vacak. Csak egy nepper vagyok, nem próféta, én is tévedhetek.

T. Nepperűző!

Egy használt svájci Opel Calibra-t néztem ki megvételre a napokban, ami Magyarországon még nincs forgalomba állítva, első tulaj lennék.
Ez lenne az első saját autóm, és nem tudom, hogy a külföldi eredet miatt a forgalomba állítás mennyi plusz költséggel, ügyintézéssel jár, és hogy mit lehetne ebből áthárítani az eladóra (bár igazság szerint azt sem tudom pontosan mivel jár a forgalomba állítás, alapesetben :).
Az autó egyébként finanszíroztatva lenne, az eladó ajánlott erre több lehetőséget... Tehát mit várjak el az eladótól, milyen papírokat keressek rajta, és mik lehetnek a dolog buktatói?

Üdv,
Pallai Roland

Kedves Rolland!

Elöljáróban szeretnék megosztani Önnel néhány gondolatot.
A külföldről importált gépkocsik magyarországi forgalomba helyezése bonyolult és időigényes feladat. Feltétlenül azt javaslom, hogy ilyen gépkocsi megvásárlását körültekintően végezze. Használt autó lévén az ár és a költségek tekintetében nincsenek kőbe vésett szabályok, minden alku kérdése. Mivel tapasztalatlan ebben a kérdésben, célszerű az eladóval (kereskedővel) a gépkocsi forgalomba helyezett árában megegyezni, az ügyintézést rábízni és az autó átvételét valamely határidő figyelembevételével szerződésbe fektetni. Amennyiben a gépkocsit szerződés keretében lefoglalja, ajánlatos kikötni, hogy -"amennyiben a Bank a finanszírozási kérelmet bármely okból elutasítja, a vevő a szerződéstől a foglaló elvesztése nélkül elállhat"-. így sikertelen hitelügyintézés esetén nem érheti anyagi kár.
Nézzük a folyamatot. Az importált gépkocsi első útja függetlenül attól, hogy céges vagy magánimportból származik a 7. számú Vámhivatalhoz vezet, ahol a járművet nyilvántartásba veszik. (XXI ker. Petróleum u. 4. illetve X ker. Gergely u. 10.) Ezt követi egy úgynevezett motorkód vizsgálat, melynek eredménye dönti el, hogy a gépkocsi megfelel-e a magyarországi környezetvédelmi előírásoknak (zaj, emisszió), mely feltétele a vámeljárás kezdeményezésének. Utunk tehát újból a Vámhivatalhoz vezet, ahol időpontot kapunk a gépkocsi vámoltatásának napjára. Mivel a Vámhatóság kapacitása nincs arányban a vámoltatni szándékozók számával, így a várakozás hosszadalmas, több hétig elhúzódó is lehet. A vámeljárást követően a kiszabott "vámolási" költségeket be kell fizetni, és csak ez után lehet hozzákezdeni a forgalombahelyzéshez. (Ha szeretne bővebb információkat szerezni a vámoltatás menetéről a www.vam.hu internetes honlapon ezt megteheti.)

A forgalomba helyezés feltételei:
- műszaki vizsga
- eredetiségvizsgálat
- zöldkártya
- rendszám
- gépjármű felelősség biztosítás
Célszerű tehát a gépkocsi vételárát mindezek figyelembevételével kialkudni, mert ha a megegyezett ár tartalmazza a forgalombahelyezési költségeket akkor az átvételnél nem merülhet fel semmilyen más költség, mint a forgalmi engedély és a törzskönyv 8.000,- Ft-os díja illetve a 10 Ft/ccm tulajdonszerzési illeték (átiratási ill.) mely mindenképpen a vásárlót, tehát adott esetben Önt terheli, mint ahogyan a felelősség biztosítás is.
Amennyiben a kiválasztott gépkocsit finanszírozás igénybevételével kívánja megvásárolni, a jármű eredetét igazoló úgynevezett MGA-s papírra is szüksége lesz a törzskönyv gyorsított kiadása érdekében, mely feltétele a finanszírozásnak.
A megegyezés előtt javasolt a gépkocsi szakszervizben történő átvizsgálása (egyébként minden finanszírozott gépkocsinak rendelkeznie kell állapotvizsgálati lappal!) hiszen sportautóról van szó, amit korábbi tulajdonosaik gyakran tettek ki szélsőséges megterheléssel járó üzemnek, így adott évjárat és árkategóriában az állapot igen eltérő lehet. Feltétlenül célszerű megvizsgáltatni a gépkocsi karosszériáját festékvastagságmérővel, hiszen a "táltos paripák" gyakran rendelkeznek zaklatott előélettel.
A vásárláshoz sok szerencsét kivánunk!

Üdvözlettel:
Opticar