Strapabíró turbódízel?

2012.02.10. 12:02

Nem vagyok orákulum, nem ismerek minden autót, a véleményem szubjektív, személyes tapasztalataim, érzelmeim alapján alakul ki. Rossznak mondott autóból is van jó, jónak tartottból is akad elhanyagolt vacak. Csak egy nepper vagyok, nem próféta, én is tévedhetek.

Üdvözlöm!

Autóvásárlás előtt állok, és ez ügyben kérném tanácsát. 1 millió forint körül keresek olyan dízel autót, amely strapabíró. Volt szerencsém a rokonságban egy HDI-motoros autóhoz, azonban 190 ezer km-nél fémreszelék miatt cserélni kellett benne a nagynyomású szivattyút, injektorokat, és más hasonló költséges dolgot. Kb. az autó értékének a felét hagyták ott egy szervizben. Ezért érdeklődnék, hogy van-e olyan dízelmotor amely megbízható? Régebben volt egy szívódízel Saxóm, azt imádtam, és problémamentes volt, de modernebb (10-12 évnél fiatalabb) autóban nem nagyon találni szívódízelest, ezért érdeklődöm, milyen turbódízelrol mondható el, hogy "viszonylag" strapabíró?

Tisztelt Uram!

Az eset, amivel találkozott, nem egyedi, de mégsem tipikus. Minden modern rendszer (PDTDI, common-rail) működésére jellemző, hogy ha elromlik, drága a javítása Elvileg sokkal több kilométert szoktak elmenni, de a tankolt üzemanyag minőségére fokozottan érzékeny szerkezetekről van szó. A kérdésre, hogy van-e megbízható dízelmotor: persze, létezik ilyen, de a modern sokkal bonyolultabb. A régebbi rendszerek több kormot, egyéb károsanyag-kibocsájtást jelentenek, ezért tűntek el.

Azok az autók, amelyeknek a befecskendezési rendszere még adagoló-porlasztócsúcs párosra épül, már 10 évesek is elmúltak, és dízelek lévén sokat mentek velük. Ezzel el is vesztik az egyszerűségükben rejlő előnyüket: egy lefutott dízelmotor és a befecskendező rendszer felújítási költsége eléri egy közös nyomócsöves (common-rail) rendszer nagyjavításának költségét. Nincs tehát csodarecept. Ha talál jó állapotú dízelt 1 millió körül, örüljön, és csapjon le rá, vagy gondolja át, hogy nem jobb-e egy fele annyit futott, sokkal egyszerűbb benzinest venni?