Öreg Transporter nem vén Transporter

2012.03.26. 17:27

Nem vagyok orákulum, nem ismerek minden autót, a véleményem szubjektív, személyes tapasztalataim, érzelmeim alapján alakul ki. Rossznak mondott autóból is van jó, jónak tartottból is akad elhanyagolt vacak. Csak egy nepper vagyok, nem próféta, én is tévedhetek.

Kedves Nepperűző!

Egy öreg T3-mas Transporter lakóbusz vásárlását tervezem az elkövetkező néhány hónap valamelyikében. Évjárat és kilométer kitűzésem nincsen. Valójában még azt sem döntöttem el, hogy egy olcsóbb leharcolt darabot szeretnék teljesen felújítani, vagy egy jobb állapotú, de drágább járgányt rázok majd kicsit gatyába. De levelem fő oka nem ez a kérdéskör (még akkor sem ha tanácsokat ezen a téren is szívesen fogadok), hanem a motorválasztás problematikája.

Mint azt ön minden bizonnyal kiválóan tudja, létezik a típusból szívó- és turbódízel, valamint víz és léghűtéses benzines boxer. A kérdésem az lenne, hogy napjaink kényelmi és forgalmi követelményeit (értem ez alatt pl, hogy az 50 lóerős szívó a lomhasága miatt rögtön diszkvalifikálja magát) valamint a gazdaságossági (gondolom az erosebb benzinesek elég jó étvágyúak), és műszaki megbízhatósági tényezők figyelembevétele mellett ön, kedves Nepperűző, melyik motortípust találja a legszerencsésebbnek? Személy szerint a elsősorban 69lóeros TD-vel, esetleg a 77 lovas benzinessel szimpatizálok, de lehet hogy jó nagy tévedésben vagyok.

Elképzeléseim ugyan vannak, de valójában pontos információim egyáltalán nincsenek a tekintetben, hogy melyik típus mennyit fogyaszt. Mennyire megbízható a TD, a víz- vagy éppen léghűtéses boxer. Így kérem a fenti kérdésre történő helyes válasz szimpla megadása mellett, amennyiben módja mutatkozik rá, legyen olyan kedves és merüljön el kicsit a részletekben.

További kérdésem, hogy mennyire bírják a benyások az LPG-t? Illetve - ha egyáltalán releváns a kérdés, melyik típus bírja jobban, és melyik kevésbé?

Mi a véleménye a syncro-król? Mennyi baj van velük? Mennyire hajlamosak a meghibásodásra? Mennyire drága a javításuk? Mennyivel dobja meg a fogyasztást? Nem terepezni szeretnék, csak vadkempingezni, így ez nem követelmény, csak egy kívánatos extra, ami ha azt tanácsolja könnyedén elhagyható (egyébként is jóval kisebb a választék, és nyilván drágább is egy ilyen gép, de ettől még mikor álmodozom, rendre syncro-t vizionálok).

Ha bármilyen egyéb tanácsa, infója, mondanivalója van a T3-mas vásárlással, vagy úgy egyébként a típussal kapcsolatban (típushibák, gyakori betegségek, hol szokott rohadni, mire figyeljek különösen, bármi), azt rettentő szívesen fogadnám, magamtól azonban ennyi kérdést tudtam kitalálni.

Válaszát előre is hálásan köszönöm, és kérem szíves elnézést levelem túlzott hosszúsága miatt.

Maradok Tisztelettel,

Radó László

Tisztelt Uram!

A T3 eltalált konstrukció, a kor olasz és francia haszonjárműveivel szemben sok példánya még mindig nem rozsdásodott porrá. Legalább 22 éves kora (bár Dél-Afrikában 2003-ig gyártották) ellenére még mindig sok teszi munkásautóként a dolgát.

Ennél a típusnál komoly merevítést kapott a karosszérai első része, ugyanakkor már energiaelnyelő elemeket és biztonsági pedálsort is beépítettek, így komolyabb baleseteket is ép lábbal lehet megúszni.

De térjünk a motorokra:

A motorizáltság igen nagyteherautós vezetési élményt nyújt, gyakorlatilag az összes elterjedt motortípusnál elfelejtheti a dinamizmust. A gazdaságos 1.6 Td, 1.7d motorral max. sebessége 100-120 km/h, nem véletlenül találkozni sok olyan autóval, amibe 1.9-es TD motort építenek.

A benzinesek 10 liter fölött fogyasztanak, a 2.1-es inkább többet, ezért ezeket LPG átalakítással lehet gazdaságosan használni. A dízelek nem érik be 7-8 liternél kevesebbel.

Sajnos a legtöbb T3-as már erősen leharcolt állapotban van, így nehéz egy szebb állapotban levő példányt jó áron kifogni. A lemezek találkozásánál az oldalfalon, és az üzemanyagbetöltő nyílásnál szinte mindegyiken elindult már a korrózió, szakszerű módszerekkel (értsd lemezcsere) szüntethető csak teljesen meg a hiba.

Arra kért, hogy merüljek el a részletekben, sajnos ehhez szűkösek itt a keretek, de a magyar Transporter klub T3 tagozata nagyon készséges, kedves emberekből áll, vegye fel velük a kapcsolatot. http://www.t3-tuning.hu/