Forma 1-es után mennyi a regadó?

2014.02.11. 08:04

Nem vagyok orákulum, nem ismerek minden autót, a véleményem szubjektív, személyes tapasztalataim, érzelmeim alapján alakul ki. Rossznak mondott autóból is van jó, jónak tartottból is akad elhanyagolt vacak. Csak egy nepper vagyok, nem próféta, én is tévedhetek.

 

Kedves Nepperűző!

Utazási irodát üzemeltetünk barátnőmmel, több bérelhető speciális járművet (Trabant limuzin, kispolszki kabrió, Bogár-motoros kisvonat, lábbal hajtós kabrió panorámabusz) is mozgatunk Budapesten és a Balaton körül.-Az üzlet elég jól pörög, ezért szerencsére bővíteni is tudjuk szolgáltatásainkat. Az eddigi járműveinket mind itthon építették és helyezték forgalomba, a mostani kiszemeltünket viszont külfödlről hoznánk, és ilyen tapasztalatunk még nincs.

Ő a kiszemelt:
http://www.ricardo.ch/kaufen/sammeln-und-seltenes/raritaeten/schweiz/original-formel-1-rennwagen-sauber-c18/v/an727109322/

Eleve nehezen kalkulálunk a költségekkel, hiszen a netes regadó-kalkulátorok szerint meg kell adni az első forgalomba helyezés időpontját, erről az autóról pedig csak azt tudjuk, hogy 1999-es. Mindenesetre abban az évben a Google szerint márciusban volt az első nagydíj, ezt írtuk be.

Tippelni sem tudunk azonban a környezetvédelmi besorolásra. A Totalcar egyik cikke azt írja, hogy 1996 után legalább EURO-II-nek kell elfogadni az EU-ban forgalomba helyezett autókat.
Ezzel számolva viszont relatíve magas, 800.000 körüli regadó jön ki.

Lehet vajon arről igazolást szerezni, hogy ezt a típust gyártották EURO-III-mal is? Az kétszázezres könnyítést jelentene, plusz szmogriadó alatt is behajthatnánk vele a belvárosba is.

Érdemes volna Németországban forgalomba helyezni, és onnan áthozni? Azt is olvastuk, hogy ott könnyebb az ilyen speciális járműveket forgalomba helyezni.

Többen azt javasolták, hogy ne is helyezzük forgalomba, hazai importőr nélkül úgyis nehéz lesz, esetleg egyedi típusbizonyítványt kell kiállíttatni - gondolom, az is többszázezer forint - néhány fős vállalkozás lévén nem szeretnénk ennyit feleslegesen elkölteni. Állítólag P-rendszámmal ez megoldható, ha a tevékenységi körünkbe felvesszük az autójavítást is.

Ön mit javasol?

Előre is köszönöm:
Marianna

Kedves Marianna!

Elsősorban remek döntés, ön jól választott, ez a típus - pláne motor és elektronika nélkül - meglehetősen megbízható jármű. A hajtáslánc teljes hiánya ne riassza el, hiszen láncot és pedálokat így kedvükre helyezhetnek fel. Javasolt eljárás a facsavar illetve a gyorskötegelővel rögzítés, a szénszálas karosszériában remekül tart mindkettő! Mindazonáltal óva inteném az elhamarkodott lépésektől. Elsősorban kérjen alvázszámot, majd azt a legközelebbi Fiat márkakereskedőnél (az eredeti motor a Ferrari V10-ese volt) ellenőriztesse le. Egy ilyen gépjármű előélete bizonytalan és kockázatos is lehet! Kérje le a szerviztörténetet és az előző tulajdonosok számát! Ha mindent rendben lévőnek talált, akkor nyugodtan alkudhat, hiszen a motor-elektronika és a váltó hiánya meglehetősen jó alkualap!

Mivel a gépjármű motort nem tartalmaz, környezetvédelmi besorolással nem kell törődni, leginkább nagyértékű kerti díszként kell bekonténerezni, majd elvámolni. Idehaza pedig - ha mégis meg szeretné adni a későbbiekben a Forma-1-es autó élményét a nagyközönségnek - célszerű egy remek Andoria vagy MIB8-as, lendkerekes motorral ellátni, majd lassújárműként forgalomba helyezni. Egy F1-es attól még az marad, sőt, így a sofőrök biztonságának érdekében is mindent megtett és mégsem nyújtott kisebb élményt, mint az idehaza gombamód elszaporodó ún. élményautózást kínáló cégek, kiknél 70 km/órás tempóval gurulhat négy kilométert 10-20 ezer forintért.

Amikor pedig már kellően megtérült a befektetés, akkor még mindig ott lesz ön előtt a lehetőség, hogy egyedi típusbizonyítványt kérjen, majd hivatalos úton beépítsenek egy bontott TwinAir-motort (tudja, az örök élet meg egy nap-motor) és még sok-sok évig boldogan használják eme egyedi gépjárművet. (Aztán OT és a többi.)

Sofőrkesztyűre fel!

Vályi István
Totalcar

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.