március 9., 11:23 Módosítva: 2024.03.13 06:32
64

Üdv Doki!

Két autóm van és arra gondoltam,hogy mindkettőbe ugyanazt a típusú olajat tenném, az egyszerűség kedvéért.

Az egyik autó egy 1990-es Mazda Miata, a gyári előírása 5w30 api SG, amit ugye már nem gyártanak.

A másik egy 2006-os Nissan Xtrail t30,2.2 DCI motorral.A gyár ebbe is 5w30 viszkozitást javasol. DPF-fel acea C3-at írnak elő, DPF nélkül acea B1/B2/B3/B4/B5-öt. A Nissanban tudtommal még nincs DPF, visszajelzőm van, de az elmúlt 5 évben még sose akart regenerálni, ebből gondolom, hogy nincs.

Ha jól gondolom, közös nevező lehet pl egy ENEOS Hyper 5w30, ami tudja az acea C3-at,és az api SN-t. Jól gondolom?

Köszönöm a megtisztelő választ! Péter

Kedves Péter! 

Abszolút jól gondolja. Annyiban kiegészíteném, hogy SG már nincsen, de az API kompatibilis visszafelé nagyrészt ezért a magasabb API szint kielégíti ezt is. Szóval igen, használhatja mindkét autóba a nevezett olajat.

Üdv.: Olajdoki

február 11., 12:59 Módosítva: 2024.03.13 14:17
149

Tiszteletem!

Opel Astra J Sports Tourer 1.6 benzin, 2013-as automata váltóban 108 000 km-nél szeretnék olajcserét csináltatni. A szervizben azt mondták, hogy ezek a típusok nem igényelnek olajcserét, ha nem büdös az olaj, mert tartós olajjal vannak feltöltve a gyári leírás szerint.

Tisztelettel kérdem, lehetséges ez? Ön mit tanácsol?

Kedves Kérdező!

Az élettartam feltöltésekre valóban nincsen csereintervallum meghatározva a gépkönyvben. Ugyanakkor azt gondolom, hogy a 200 000 km körül eljövő nagy szerviz idején már érdemes lehet olajat cserélni. Addig nem lehet gond. (Ha valós a kilométer számláló állása.)

Üdv.: Olajdoki

január 27., 09:57 Módosítva: 2024.01.29 11:37

Szia Doki!

Ma a Citroen C3 Picasso-m (1.4 benzin) kiskönyvében azt fedeztem fel olajcsere intervallum kapcsán, hogy két év, 20 ezer km, vagy ha az autó EGY ÉV ALATT 10 000 KM-NÉL KEVESEBBET MEGY, akkor ÉVENTE! Azt eddig is tudtam, hogy álló motornál is romlik az olaj akármicsoda miatt (savasodás? oxidáció? mindegy is), de azt még nem hallottam, hogy keveset futott járműben hamarabb kell olajat cserélni.

Pont van egy másik kocsim amit, olajcsere után kb. 3000 km-rel lekoccantottam picit és nem sokára talán már használhatom is (még nincs teljesen kész, "könnyen" találtam mestert is aki elvállalta, alkatrész beszerzéssel "se" volt probléma...) csak egy évet volt garázsban meg szerelőnél, 21 nap múlva lesz a baleset jubileuma és gondoltam, jövőre leautózom az idén elmaradt kilométereket is a 2 éves (szintén) olajcsere periódussal, de most felvetődött bennem a kérdés, hogy mivel nem sokat mozgott le kellene cserélnem benne az olajat 1 év után? És ez minden motorra igaz? Vagy nem is igaz?

Megnyugtató válaszod előre is köszönöm! V

Kedves V!

Igen, a helyzet az, hogy a motorolaj a felbontást követően azonnal elkezd “leépülni”. Az oxidáció egy jó példa, mert az könnyen érzékelhető dolog. Levegővel érintkezik amiben sok a víz és innentől adott is az oxidáció. Ha használat is van közben akkor pedig már egyéb szennyeződések is belekerülnek a motoroljba. A leállított autó tipikus esete ennek a dolognak. Igen, javasolt a C3-on évente megejteni így az olajcserét. A másik említett autón is megejteném az olajcserét, hiszen az azért egy éve áll és ha jól értem nem az olajcsere lesz rajta a legnagyobb költség.

Üdv.: Olajdoki

január 13., 16:08 Módosítva: 2024.01.15 15:29
58

Tisztelt Olajdoktor!

Van egy Yaris 2000 1.0 P1 1SZ-FE-em. A kérdés az lenne, hogy az előirt gyári mennyiség 3,2 liter 5W-30, de ha ezt a mennyiséget beleöntöm akkor full szintig van az olaj. Jó ez igy?

Tisztelettel: Zsolt

Kedves Zsolt!

Nem probléma, ebből nem lesz gond. Célszerű olajcsere alkalmával egy kicsivel kevesebbet beletenni és szükség esetén utántölteni. Talán csak nem jött le minden olaj a motorból. De mégegyszer megnyugtatom, hogy semmi probléma nem lesz.

Üdv.: Olajdoki

2023 december 31., 15:31 Módosítva: 2024.01.04 12:30
779

Kedves olajdoktor!

Egy 2015-ös évjáratú 5 hengeres dízelmotorral szerelt (D5244T111543639 motorkódú) Volvo XC60 tulajdonosa vagyok. Az autóban 10-12 ezer kilométerenként rendszeresen cseréltetem az olajat, a gyártó által ajánlott Castrol 0W30 típusú kenőanyaggal.

Az autóban jelenleg 250 000 kilométer van, azonban az utóbbi időben megemelkedett az olajfogyasztása az autónak (kb. 1000 km/0,5 liter). Ezeknél a típusoknál olvastam olajlehúzó gyűrű problémákról is vagy csak a motor kopása eredményezheti a többlet olajfogyasztást? Másik viszkozitású olajra történő váltással helyre állhat a probléma vagy perselyeztetni kell a motort mindenképpen?

Előre is köszönöm a válaszát! Üdv: Bence

Kedves Bence!

Ez egy nehéz helyzet annyiban, hogy ez az olajfogyasztás még nagyjából elfogadható szokott lenni a gyártó részéről, ugyanakkor magasnak tekinthető, ami a mindennapokban nehezen tolerálható. Mindenképpen érdemes lenne az okát kideríteni. Igen, ez lehet a kopottság. Az autó összkerekes? Az olaj pontosan milyen, amiről szó van?

Üdv.: Olajdoki

Kedves Olajdoktor!

Köszönöm a válaszát! Az autó Haldex rendszerű állandó összkerék hajtással és hat fokozatú kézi váltóval van szerelve. A jelenleg használt olajtípus Castrol Edge Titanium 0W30 A5/B5 és a kérdés az, hogy egy sűrűbb viszkozitású mondjuk 5W30-as olajra történő átállás esetén mérséklődhet-e az olajfogyasztás? Köszönöm a segítségét!

Üdv: Bence

Kedves Bence!

Ennél az autónál megengedettnek látom az 5W30-at is ugyanígy A5/B5-tel. A következő olajcserénél próbálja meg, hátha lesz javulás. Túlzott reményeket nem fűzök ehhez, de itt bármekkora változás jól jön.

Üdv.: Olajdoki

2023 december 24., 11:00 Módosítva: 2023.12.28 10:21
64

Tisztelt Olajdoktor!

Egy 2012-es évjáratú 2.0 l-es 163LE HDI motoros Peugeot 508 típusú autóm van, amely fedélzeti komputere kijelezte, hogy alacsony a FAP folyadék szintje és fel kell tölteni. Úgy gondolom, hogy a 2. generációs FAP folyadék szükséges (zöld) és érdeklődnék, hogy Ön melyiket javasolná: Maddox MAD 1044/AF kedvezőbb árú folyadék, vagy WALKER 80618 (EOLYS 176, Infineum F7995) DPF-adalék (2. generáció), részecsszűrő-adalék, 3lit. Ez dupla árú az előzőnek. Mindkettőhöz járnak a feltöltéshez szükséges csatlakozók.

Válaszát várva, azt előre is megköszönve, tisztelettel Farkas Béla

Kedves Béla!

A részecskeszűrő öntisztulási folyamatához több egyéb összetevő mellett szükséges egy kb. 600C-os hőmérséklet is. A FAP folyadék tulajdonképpen egy francia fejlesztés a járműveikben mely segítségével a regenerációhoz szükséges hőmérséklet 450C körüli hőmérsékleten is képes végbemenni.

Hogy pontosan mi az előírás ezzel kapcsolatban az elvileg kideríthető egy az autóban elhelyezett feliratról. Ez lehet egy matrica de talán a tartályon is szerepel alul. A matricán egy ún. DAM számot kell leolvasni. Majd az ennek megfelelő folyadékot választani. Figyelni kell arra is, hogy itt is vannak már egymással nem keverhetők. Ha egyértelmű, hogy melyikre van szükség akkor azon belül nyugodtan választhatja a gazdaságosabbat.

Üdv.: Olajdoki

2023 november 11., 13:03 Módosítva: 2023.11.14 14:26

Tisztelt Olajdoktor!

Olajminőséggel kapcsolatos kérdésem van. A kereskedő/márkaszerviz amolyan nesze semmi, fogd meg jól válaszokat ad.

Kérdésem: Elfogadható-e egy 18 hónapos, újonnan vásárolt Opel Insigniát illetően, hogy az olaj "?teljesítmény? minőség?" jelző műszer szerint 15 ezer km után a minőség már csak 33% értéket mutat?

Előzmény: Az autómat általánosságban naponta használom. Heti 200 km városi forgalomban a külvárosban, hétvégenként átlag 400 km vagy annál kicsivel többet országúton, amiből 100 km autópálya, a többi kétszámjegyű út. Autóhasználatomat nevezzük átlagosnak. Nekem már sokkal fontosabb, hogy odaérjek, nem pedig, hogy megérkezzek. A hétvégi utazások átlagosan négy fő terhelést jelentenek az autónak. Olajfogyás az autóban nem tapasztalható, függetlenül attól, hogy a gyártó erre figyelmeztet. A vásárlást követően úgy 12 ezer kilométernél szokásomhoz híven olajat cseréltettem a vásárláshelyi szakszervizben, függetlenül a könyv szerinti 30 000 km-es könyv szerinti ciklustól. Jelen pillanatban az autóban 25. 000 plusz pár száz km van.

A vásárláshelyi szakszervizben azt a választ kaptam, hogy figyelni kell az olajszintet és folyamatosan utántölteni. Nem tudom hová töltsek, amikor 12 000 - 14 000 km után is a nívójel közepén van a hideg motorolaj szint (ha melegen, leállás után mérem, cca. felső 2/3 nál). Mivel drága pénzen ugyanitt végeztettem a félidős olajcserét, néhány gondolat megfordult a fejemben. Függetlenül attól, hogy állítólag a könyv szerint előírt motorolaj került feltöltésre a csere során.

Várva mielőbbi válaszát/tanácsát Tisztelettel György

Kedves György!

Ha a konkrét kérdésre kell röviden válaszolnom, akkor a válaszom: igen, lehetséges. (Feltételezem, hogy itt a 0% az olajcsere periódus végét jelentené.) A 30 000-es (rugalmas) csereciklus azt jelenti, hogy maximum annyi, de az autó figyeli a különbőző paramétereket, mint az indítások száma, leállások száma, olajhőmérséklet, fordulatszám, stb. és ebből meghatározza, hogy kb. mennyi tartalék van még az olajban. (Egyik autóba sincs kenőanyag labor természetesen.)

Ha 15 000 km után még a kenőanyag “teljesítményének” a harmada még megvan az jónak tűnik. Ha ezt az eddig megtett távolságra elosztom és azt feltételezzük, hogy a használat módja és a körülmények ne változnak akkor 22 000-25 000 km környékén jelez majd olajcsere igényt az autó, ami teljesen rendben van. Természetesen ez tovább tolódhat. Nem tudom, hogy a köztes olajcserénél a szervizben “nullázák-e” az autót. Ha igen akkor ott elölről kezdődik a periódus. Azért merül fel bennem, mert egyébként egy szigorú 15 000-es periódust érzek egészségesnek ami ha időnként kitolódik 20-ra mert úgy jön ki a lépés akkor sincs baj. Tulajdonképpen Ön ezt is csinálta. Ha ilyenkor a szerviz nullázza az autót akkor ahogy írtam elölről kezd számolni az autó és látszik, hogy 15 000 környékén minden ideális és az olaj is még stabilan rendben van.

Az olajszinttel kapcsolatban jogos és természetes, hogy azt ellenőrizni kell és szükség esetén utántölteni. Itt a “szükség esetén” a kulécs. Természetesen ha nincs hová akkor nem szükséges utántölteni. Gondos gazdaként a legtöbb amit tehet, hogy ellenőrzi a szintet és jelen esetben nyugtázza, hogy minden rendben van.

Üdv.: Olajdoki

2023 november 5., 16:07 Módosítva: 2023.11.08 15:22
37

Tisztelt Olajdoktor!

Jelenleg egy VW Caddy 2009-es, 1.6 BSE motorkódú, JJT váltós, QG1 PR számú autót birtoklom, és szégyenszemre nem tudom kideriteni a bele való olaj viszkozitását. Kilométeróra-állás: 240 000 km. Eddig Novoth-nál volt szervizben, ő 5W30-at töltött bele (Castrol Edge Titanium 5W-30 LL, mely teljesiti a VW 504 00-et).

Viszont májusban VW márkaszervizbe vittem Budapesten, mert jelenleg külföldön élek, és nem tudtam őt beütemezni. Meglepetésemre 13 000 km után felgyulladt az olajcsere jelzése, mert ott nem LL olajat töltöttek bele (külön kérésem és a PR szám ellenére), sőt, utólag megnézve a számlát, 5w40-et használtak.

Ugyanakkor az utántöltésre (mely már azért szemmel látható, 2-3 dl/1000 km) ugyanúgy VW 504 00 5W30-at használtam, ahogy eddig mindig.

Szeretnék igazságot tenni, kinek van igaza, de nem találom sehol sem a megfelelő értéket. Jelenleg Svájcban élek, én nem látom szükségesnek az 5W40-et, de ez csak az én véleményem. A következő helyeken kerestem eddig:

  • online
  • VW Elsa online, ahol pénzért megvásárolható időszakos (1 óra) hozzáférés, de a maintenance manualban egyszerűen ez nincs benne
  • szervizkönyv

Reménykedem benne, hogy tud nekem segiteni ebben a kérdésben.

Válaszát köszönöm! Üdv.: Hajdu Attila

Kedves Attila!

A válasz nem bonyolult és az előírásokban keresendő. A VW előírása itt 504.00, 503.00, 502.00, 501.01 , 0W30, 0W40, 5W30, 5W40, 10W40 viszkozitási osztályok valamelyikében. Tehát az előző és a mostani választás is megfelel az előírásnak

Én az 504.00 5W30-at használnám tovább mert eddig ez volt és nem merültek fel kérdések sem. Remélem tudtam megnyugtatóan segíteni!

Üdv.: Olajdoki

Mi éri meg jobban? A prémium vagy az adalékkal kevert normál 95-ös?

2023 október 29., 12:59 Módosítva: 2023.11.01 07:39
216

Tisztelt Olajdoktor!

Azon töprengtünk, vajon ugyanazt a hatást el lehet-e érni sima 95-ös benzin + pl. STP adalékkal, mint mondjuk a 95-ös prémiummal (hogy az oktánszám kérdéskört most ne érintsük)? Csak mert vélhetően olcsóbban ki lehet hozni, és a hatás ugyanaz. Előre is köszi a választ!

Attila

Kedves Attila!

Minek az adalék? :-) Én ezen töprengek. Mit vár ettől, illetve miért érzi szükségét?

A legjobb, ha az autót a gépkönyvben előírt üzemanyaggal használja.

Üdv.: Olajdoki

2023 október 23., 12:48 Módosítva: 2023.10.26 16:35
369

Tisztelt Olajdoki!

Van egy Škoda Rapid Sedan, 2016, CJZD,NH3,81 KW-os autóm. Gondom az, hogy minden indításkor kopognak a szelepek úgy mint ha olajcsere után először indítom be. Nem csak a garázsból való induláskor hanem ha bárhol megállok hosszabb rövidebb időre és indulok akkor is kopog, majd rövid idő után természetesen megszűnik. A történet ott kezdődik, hogy amikor új autóként megvettem és az első kötelező szervizre vittem akkor nem cseréltek benne olajat, azt mondták, hogy 2 évente vagy 30 000 km a csere periódusa.(A munka felvevő a szervizben azt mondta, hogy ha hosszabb időre szeretném a kocsit megtartani akkor cseréjek olajat évente vagy 15 000 kilométerenként). Őszintén bevallom, hogy én vettem a gyári előírásnak megfelelő olajat, gyári olajszűrőt és kicseréltem, természetesen a motor szűrőt is kicseréltem mert azt sem cseréltek benne.

A következő kötelező szervizkor cserélték az olajat és a szűrőket is mégpedig 5w-30-ast a gyári előírásnak megfelelően. A harmadik kötelező szervizkor megint nem cseréltek olajat én viszont igen. A negyedik kötelező szervizkor pedig már 0w-20-as olajat tettek bele.

Csodálkozásomra elmondták, hogy gyártói utasításra minden olyan motorba amibe jó a 0W-20-as olaj abba azt kell tenniük, erről kaptak egy listát is és az én autóm szerepel benne. Én a következő évben Mobil 0w-20-as olajat tettem bele az előírásnak megfelelően és minden rendben volt semmi gond nem volt vele. Tavaly viszont Eneos 0w-20-as olajat tettem bele innentől kezdve a fent említett kopogások következtek minden indításkor. Nem értem mert az előírásnak megfelelő minőségű olaj került bele és a VW minősítése is megvan.

Az idén már gyári 0w-20-as olajat vettem bele és már kettő hónappal előbb kicseréltem az olajat és a szűröket is, attól függetlenül, hogy nem érte el a 15 000 kilométert sem. A jelenség sajnos a mai napig fennáll és nem értem, hogy miért? Ebben szeretném a segítségét kérni, hogy mi lehet ennek a jelenségnek az oka.(Bocsi, de kissé hosszúra sikeredett)

Várom megtisztelő válaszát.

Üdvözlettel: Vörös Ferenc

Kedves Ferenc!

Én előírásként a VW 502.00-át látom 0W30, 0W40, 5W30 vagy 5W40 viszkozitási osztályok valamelyikében. A 0W20 a legújabb VW előírás (508.00/509.00) esetén található meg és én nem látom lehetőségét, hogy ebbe az autóba az használható legyen. 5W30, vagy 5W40 tökéletesen megfelelő.

Azt javaslom, hogy a lehető leghamarabb végeztessen el egy olajcserét és ettől azt is remélem, hogy az említett hang is megszűnik/sokat javul. A 0W20 ráadásul ACEA C5 nagyon alacsony viszkozitás és a HTHS viszkozitása is rendkívül alacsony. Ha ez nem előírása (nem tudok róla, hogy az lenne) a motornak akkor ez okozhatja az említett jelenséget.

Üdv.: Olajdoki

2023 október 15., 11:29 Módosítva: 2023.11.08 10:46
121

Kedves Olajdoktor!

Feleségem gépjármű szakoktató. Az oktató autó egy 2004-es évjáratú Toyota Corolla 1,4 vvti benzin/LPG üzemű. Eddig az Autodata specifikációjában talált SAE5W-30, API/ACEA SJ/A1,A3 olajat vásároltam, pl. Mobil 2000 X1 5W-30. Az olajat 10 000 km-enként cserélem. Kérdésem az lenne, hogy a főleg gázos üzemeltetés mellett is megfelelő ez az olaj?

Válaszát előre is köszönöm! Gyula

Kedves Gyula!

Igen, megfelelő. A gázüzemhez nem nagyon is talál speciális olajat, mert nem is szükséges. A csereperiódust sincs hová rövidíteni, úgyhogy szerintem ez rendben lesz.

Üdv.: Olajdoki

2023 október 10., 14:27 Módosítva: 2023.11.05 06:44
159

Tisztelt Olajdoktor,

Segítségét kérem.

Vásároltam egy Alfa Romeo 159 1750 tbi-t. Vásárlás után olajcserére vittem az autót. Mikor kivettem az olajat a csomagtartóból, a szerelő azonnal felkiáltott: ez nem jó bele!

Az ominózus olaj: Selinia K-pure Energy 5w-40.

Én mondtam, hogy töltsék bele, de azóta is nyugtalan vagyok... Nem igazán értem ha egy olaj megfelel minden gépkönyvben foglalt specifikációnak, akkor az hogyan lehet rossz minőségű. Nevezetesen: Fiat 9.55535-s2, ACEA C3, 5w-40 viszkozitás

Tényleg le kéne cseréljem?

Válaszát előre is köszönöm, Üdv, András

Kedves András!

Nem kérdezte meg, hogy szerinte miért nem jó? Mire gondolt a jóember? A gépkönyvi előírásnak megfelelő olaj természetesen megfelelő.

Üdv.: Olajdoki

2023 október 1., 12:56 Módosítva: 2023.10.05 06:21
138

Tisztelt Olajdoktor!

Olyan kérdéssel fordulok Önhöz, hogy azonos viszkozitású motorolajok keverhetők egymással? Például az autómban jelenleg Liqui Moly Top Tec 4200 5W-30 motorolaj van, amely teljesíti az autóhoz kívánt Longlife-04 szabványt. Szintén 5W-30-as olajat szeretnék beletölteni amely szintén teljesíti az elvárt szabványt, viszont más olajgyártótól.

A kérdésem az lenne, hogy ezen feltételek mellett keverhető egymással a két olaj? A korábbiból maradt majdnem egy egész flakonnyi, így ha nem muszáj nem bontanék meg az újból is plusz egy flakont másfél deci kedvéért. A Liqui Moly motorolaj termékadatlapján az szerepel, hogy a motorban levő olajmennyiség legfeljebb 5%-a lehet más.

Ön mit javasol? Gond nélkül rá lehet önteni pár decit a másik olajból?

Kedves Kérdező!

Alapvetően a motorolajok keverhetők egymással. Már jó ideje így van ez. Az más kérdés, hogy a létrejövő elegy végül mi lesz. Szerencsés, ha a két olaj “egybevágó”. Itt ez ilyen, így nagy dráma nem lesz. Gond nélkül rátöltheti, ezzel semmi probléma nem lesz.

Üdv.: Olajdoki

2023 szeptember 23., 11:07 Módosítva: 2023.09.25 15:28
57

Tisztelt Olajdoktor!

Kérdésem a következő: Vásároltam egy Volvo S40 2.0 D II. 136le 2005-ös évjáratú autót. Lecseréltem benne az olajat Xado 23141 5w30-ra, specifikációi: ACEA A1/B1, A5/B5, C1 ; FORD WSS-M2C934-B. Viszont az autónak gyárilag a WSS-M2C913-B van előírva. Tettem hozzá szintén Xado revitalizáló adalékot. De egyre nyugtalanabb vagyok, hogy nem megfelelő bele ez az olaj. Szeretném a véleményét kérni evvel kapcsolatban.

Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel: József

Kedves József!

Én nem látom, hogy itt Ford előírást kellene betartani, de A5/B5-öt igen. Ez egy alacsony HTHS viszkozitású olajkategória ami azt jelenti, hogy magas hőmérsékleten és nagyon nagy nyíróerő mellett (csapágyakban pl.) kifejezetten nagyon folyékonyan viselkedik. Itt a felület megmunkálások és az illesztések is olyanok, hogy ez a kategória kell, hogy minden jól működjön.

Az ön által választott B4 kategória egy normál HTHS viszkozitású olaj. Az előbb említett körülmények között kevésbé folyékony mint az előbbi kategória.

Ez azt eredményezi, hogy az olaj olyan helyeken fog “átpréselődni” ahol neki nem kell tudnia. (Remélem ez így érthető valamennyire). Szóval. Nem annyira képes rá, de át fog préselődni. E-közben viszont jobban felmelegszik, és a nagy nyíróerő miatt “el is nyíródik”.

Azaz olyan igénybevételt kap, aminek nem kell, hogy megfeleljen. Ettől leépül ami leginkább várhatóan a nagyon lecsökkent viszkozitásában jelentkezhet ami olajfogyasztáshoz vezet. Nem ipari katasztrófa, de oda kell figyelni az olaj pótlására! (Fordítva egyébként tilos lenne felcserélni.) Ez sem jó de itt az olaj fog kikészülni. ( Nem tudom mit csinál ez az adalék, nem is szeretem ezeket a csodaszereket, mert fogalmunk sincsen hogyan avatkozik be a motorolaj egyensúlyába de az tuti, hogy a motorolaj gyártója többé nem vállal garanciát az olajért ha adalék kerül bele. A Xado márkára nem akarok kitérni most. Szóval ettől a résztől tekintsünk el.)

Szóval: Nem jó, hogy ez az olaj került bele, (A turbónál sem mindegy) de az is megtörténhet, hogy végigmegy a perióduson probléma nélkül. Olajszintre jobban figyeljen oda a szokottnál és az olajnyomásra is. (Főleg mondjuk egy hosszabb autópálya menet után). A következő olajcserénél érdemes betartani majd az előírást.

Üdv.: Olajdoki

2023 szeptember 16., 16:43 Módosítva: 2023.09.20 16:56
83

Tisztelt Olajdoki!

Autóimba eddig mindig gyári jóváhagyású olajakat töltöttem. Jelenleg egy friss szerzemény 2007-es Skoda Octavia 1.6 mpi, 8 szelepes "ős"motorba került Eneos Hyper 5w-40 olaj. Ráellenőriztem a terméklapon a tudomásom szerinti gyári 502.00 előírásra, erre már nem szerepel az olaj specifikációi közt, holott korábban még benne volt. Ez azt jelenti hogy az olaj már nem használható az autóban, vagy csak nem írják ki, nem foglalkoznak az egyre korosabb autók előírásaihaz való megfelelőséggel? Miért variálnak egy megszokott terméken belül ezzel, hisz macerás, nem életszerű, hogy minden olajcsere előtt ezt kelljen böngészni.

Köszönettel, Zoltán

Kedves Zoltán!

Nem tudom, mi volt korábban ennek az olajnak az adatlapján, de a kenőanyag gyártók ahogyan a fejlesztések vagy egyéb körülmények megkívánják, változtatják a műszaki tartalmat, és ezzel kialakulhat olyan helyzet, amikor egy gyártói megfelelőség lekerül, míg egy másik felkerül egy termék adatlapjára. Természetesen ilyenkor a kenőanyag sem ugyanaz. Rákeresve találtam, hogy az Eneos Hyper FA 5w-40 tudja az 502.00-át, így márkán belül talál megfelelő megoldás.

Üdv.: Olajdoki

Adalék olajszivárgás ellen

2023 szeptember 9., 17:20 Módosítva: 2023.10.12 17:58
117

Tisztelt Olajdoktor,

A mai nap szervizeltem az autómat (Volvo XC90 II D4204T11 2.0 Dizel) és észrevettem, hogy a bi-turbót az intercoolerrel összekötő cső olajos. Még nem hagy foltot az autó maga alatt, de már elég olajos volt a cső kívülről. A motorban 164 ezer km van, ez még a 2016-os verzió, aminél típushiba volt az olajfogyasztás (a lehúzó gyűrűk miatt), az enyém kb. 1l olajat evett meg 10 000 km alatt.

A kérdésem, hogy segít-e ha beleöntöm a LIQUI MOLY Öl-Verlust Stop (300ml) adalékot a motorolajba, illetve okozhatok-e ezzel bármilyen kárt az motorban vagy a turbóban? Illetve mi a véleménye a motorolaj előtti átmosószerekről (LIQUI MOLY Pro-Line Motorspülung)? Érdemes közvetlen csere előtt beleönteni, vagy jobb, ha az ember nem tesz ilyeneket a motorba, gondolok itt a tömítésekre... Válaszát előre is nagyon köszönöm.

Üdvözlettel: Gergely

Kedves Gergely!

A cső tömítettségét érdemes volna ellenőrizni első körben. Az olajszivárgás-gátlót nem érzem megoldásnak, és amúgy sem vagyok feltétlen támogatója az adalékoknak. Ezzel együtt megpróbálhatja természetesen, hátha.

Az öblítő adalékot olajcsere előtt érdemes a motorba önteni, járatni a motort, majd leengedni, stb. De normális esetben erre sincsen szükség, hiszen a motorolaj e nélkül is elvégezte feladatait, többek között összegyűjtötte magába a szennyeződéseket, melyeket az olaj leengedésekor el is tudunk távolítani. De természetesen ezt is megpróbálhatja, ha ezt szükségesnek érzi. A tömítéseket biztosan nem fogja bántani!

Olyan történhet, hogy egyes pontokon a régi lerakódás is “tömít” és ha az feloldódik, akkor megjelenik pici olajfolyás. Ez nem a “mindenképpen így lesz” kategória, de láttam már ilyet főleg öreg autóknál. De ez azért még nem az. Az 1 liter olajfogyasztás 10 000 km-en nem tekinthető kórosnak, ettől sem kell megijednie. Persze bosszantó bármilyen olajfogyasztás, de nem katasztrófa.

Üdv.: Olajdoki

2023 augusztus 13., 11:06 Módosítva: 2023.09.08 13:52
109

Tisztelt Olajdoktor!

Van egy Ford Fiesta 2007 1,25 benzines autóm. Tavaly novemberben lett olaj cserélve benne, azóta kb 2500 km-t ment az autó. Javarészt városban van használva, 15-20 km-es távokon. Az lenne a kérdésem, hogy milyen időközönként és/vagy megtett km után kell olajat cserélni benne? Ha novemberig nem megy 5000 km-t, akkor is cserélni kell vagy ráér majd tavasszal?

Előre is köszönöm a válaszát: Laci

Kedves Laci!

Én úgy látom, hogy a csereperiódus 20 000 km vagy 1 év. Ez azt jelenti, hogy akkor jön el az olajcsere ideje amikor bármelyik tényező hamarabb fennáll. A városi rövidtávok amúgy is többletterhelést adnak és rövidíthetik az olaj élettartamát. A helyzet tehát az, hogy igen, novemberben legkésőbb akkor is szükséges elvégezni az olajcserét, ha az autó nem futott ezidő alatt 20 000 km-t.

Üdv.: Olajdoki

2023 július 23., 16:07 Módosítva: 2023.07.27 14:38
29

Tisztelt Olajdoktor!

Most motorolajjal kapcsolatban szeretnék segítséget kérni. Skoda Octavia 2007 1U2 1,4 16v BCA motoros autómba Shell Helix Ultra Professional AV-L 0W-30 olajat használok. Idáig szürke flakonban volt, de most a legtöbb helyen barna flakonban van már, és az van ráírva, hogy "Made from natural gas". Egy olyan webáruházból rendeltem, ahol még a szürke flakon volt a képen, de ennek ellenére már barnát küldtek. Mivel a szürke flakonosból van még 2 literem, ezért ezt is szeretném felhasználni. A kérdésem az, hogy keverhetőek-e egymással?

Köszönettel:Alex

Kedves Alex!

Persze nyugodtan keverje össze. Egyrészt a mai motorolajok keverhetőek egymással. (No persze kérdés, hogy a létrejövő elegy megfelel-e az adott motornak) Itt a két olaj azonos specifikációjú így bátran felhasználhatja a régit és az újat is. Arról lehet szó, hogy a gyártó változtatott a csomagoláson. Persze a termék is korszerűsödhetett, de a lényeg, hogy keverheti őket és használhatja is.

Üdv.: Olajdoki

2023 június 25., 13:41 Módosítva: 2023.08.17 11:39

Kedves Olajdoktor!

Egy Ford plug-in tulajdonosa vagyok. Amikor egy évesen (14 ezer km) elvittem az autót márkaszervizbe olaj és szűrőcserére, néztek rám, mint egy csodalényre, mondván, hogy nem kellene még, ráért volna (2 év). Tény, hogy többnyire elektromos üzemben járok vele (90%). Kérdésem az lenne, hogy elég-e a kétévenkénti olajcsere (főleg, hogy a benzinmotort ritkábban használom), vagy jobb ragaszkodni az éves intervallumhoz (mint ahogy tettem)? Az tudom, hogy a motornak csak használ, de a környezetet nem szeretném feleslegesen szennyezni a fáradt olajjal.

Üdvozlettel, Varga Szabolcs

Kedves Szabolcs!

Azt hiszem, ebben az esetben megvárhatja a két évet. Az olaj ennyit kibír, és itt nincs különösebb igénybevétel sem. A másik megoldás, hogy a köztes “biztonsági” olajcsere biztosan nem árt, azonban többlet terhelést ad a hulladékfeldolgozó rendszernek és így a környezetnek, valamint a tárcánknak.

Üdv.: Olajdoki

2023 június 16., 15:14 Módosítva: 2023.06.20 13:18

Kedves Olajdoktor!

Egy tanulságos esetet szeretnék megosztani és kérdezni is ezzel kapcsolatosan. Egy Peugeot kereskedéstől vásároltunk egy használt Skoda Octavia-t (2019-es Octavia III Facelift, 2.0TSI motorral és DSG váltóval). A kereskedés az eladás előtt olajat cserélt az autón. A vásárláskor megkaptam az elvégzett olajcsere munkalapját is.

A munkalapot átvizsgálva kiderült, hogy a következő olajat töltötték az autóba: Quartz Ineo Xtra First 0W-20. A Skoda (VW) előírása szerint az autóba VW 508.00 normának megfelelő olaj kell (0W20). A kereskedés által betöltött olaj ugyan 0W20 viszkozitású, de az előírt VW normával nem rendelkezik - PSA B71 2010 minősítésnek felel meg.

Jelenleg ott tartok, hogy a kereskedéssel felvettem a kapcsolatot az ügyben. Az olajat mindenképpen cseréltetni fogom.

A kérdés, hogy egy ilyen "mellényúlás" okozhat-e a motorban bármiféle károsodást úgy, hogy a nem megfelelő olajjal legfeljebb néhány száz kilométert megy az autó? Továbbá, ha lecserélik az olajat, a nem megfelelő olajból azért marad még a blokkban (az Octavia III esetében a száraztöltés és az olajcsere töltési mennyiségének különbsége 9dl) - ez okozhat bármilyen problémát a későbbiekben?

Előre is köszönöm a válaszát! Üdvözlettel, József

Kedves József!

A fejem fogom az ilyen történetek hallatán. Egyszerűen az történik, hogy “szakemberek” visznek véghez ostobaságokat újra, meg újra. Nem megy a fejembe, hogy mi annyira bonyolult egy gyártói előírás értelmezésén, ha márkaszervizről van szó.

Gondoljunk bele fordítva, ha egy PSA előírás helyett valaki mást tesz az autóba, és probléma adódik, akkor nem ez az első, ami miatt elutasítják a garanciát? De. Majd egy általuk beszámított fiatal autóba beletesznek egy az előírásnak nem megfelelő motorolajat csak azért, mert ez van raktáron. Ön utánanézett, de hányan nem teszik ezt meg? Na.

Kibosszankodtam magam, de tény, hogy nagyon szeretném, ha ebben az országban mindenki úgy látná el a feladatát, ahogyan azt a másiktól elvárja. :-) Javaslom, hogy cseréltesse le velük az olajat egy az előírásnak megfelelőre, és felejtse el őket. Mivel a szóban forgó PSA előírás is az ACEA C5-re épül, ezért nem várható, hogy ez gondot okozna a cseréig.

Üdv.: Olajdoki

Kép: Shutterstock

2023 május 7., 15:12 Módosítva: 2023.05.11 06:24

Kedves Péter/Olajdoki!

Egy meglehetősen vitatott típus olajválasztásával kapcsolatban szeretnék kérdezni ami nevezetesen egy P2 Toyota Prius (2003-2009). Mindent megpróbáltam felkutatni de sajnos nem találok jó válaszokat a kérdésben. A típus megjelenésekor 5w30-at javasolt a gyártó melyhez SAE és ILSAC minősítéseket adott meg. Akkoriban még nem volt elérhető a 0w20 olaj vagy csak fejlesztették erre sajnos nem találtam egyértelmű infót. A típus 2006-ban kapott faceliftet és az én 2008-as gyártású gépemben már 0w20 az elsődlegesen ajánlott olaj. Így első kérdésem az lenne, van e esély arra, hogy addigra átdolgozták az illesztéseket és nem csak beírták az alacsonyabb viszkozitást? Illetve mikor jelentek meg valójában a 0w20-as olajok?

Csak, hogy ne legyen egyszerű a helyzet a gépkönyvben nem adtak meg ACEA minősítést így nincs semmi adat a HTHS viszkozitás igényre. Előfordulhat, hogy a 0w20-ra jellemző 2,6 feletti értek elfogadható és nem teszi tönkre a csapágyazást? Mivel ez egy viszonylag kis teljesítményű motor elég lehet neki? Előadására hivatkozva pont az ACEA besorolás nem cserélhető. Így ebben is kérném tanácsát.

Eddigi tapasztalatom:

Castrol 5w30 1.5L/10ekm ez ACEA C3 és meglepően tisztán jött le; Liqui molly 0w30 2L/10ekm ez ACEA C2 ez eléggé befeketedett;

a “csoda” 0w20 molygent pedig most próbálom ennek nincs ACEA minősítése de a HTHS>2,6 ez egyelőre friss olaj, és úgy érzem elég szépen jár vele a motor. Az én értelmezésemben a sötétebb olaj jobb ugyanolyan periódus mellett mert akkor a piszok nem marad a motorban. Ezt remélem jól gondolom.

A népi tapasztalatok elég vegyesek, szinte hitéleti kérdés. Gondolom ez ismerős önnek. Mit tudok kezdeni ezzel az olajfogyasztással, érdemes e foglalkozni vele? Szeretnék magam számára véget vetni a témának, és kérni tanácsát, hogy mit javasol olajválasztás szempontjából melegoldali viszkozitás és HTHS érték tekintetében. Illetve véleményét kérni az említett olajfogyasztással kapcsolatban.

Válaszát előre is köszönöm! Üdv, Patrik

Kedves Patrik!

Megígérem Önnek, hogy egyszer és mindenkorra pontot teszünk a dolog végére és Ön ma már nyugodtan alhat ma, ami nagyon fontos.

Nos.

Ez nem hitéleti kérdés szerencsére. Ha az lenne akkor biztosan nem tudnék segíteni. :-)

Az előírás API SL, vagy Ilsac GF-3 , 5W30, 10W30 viszkozitási osztályok valamelyikében. (ACEA tehát nincs előírva ezért ezt ugorjuk is át.) Minden mást pedig simán felejtsünk el. Egyszerűen ne foglalkozzunk vele. A 0W20 nálam szóba sem jönne, mert nem szerepel az előírások között és én nem vagyok ezen a téren ennyire bátor. (Saját autómban az van, de ott az az előírás. Azt sem váltanám ki semmi mással.)

Szóval egyszerűsítsük le a helyzetet egy 5W30 (10W30 nehézkes nálunk) API SL-re. (Ilsac sem egyszerű, bár egyre gyakoribb.) 5W30 API SL tehát a megoldás. Az API kompatibilis visszafelé így ha az abc-ben magasabb betűjelet talál az ugyanúgy jó lehet.

A motorban maradó szennyeződéssel kapcsolatosan jól gondolkodik, ugyanakkor ön 0W-s olajakat használt ami nem való az autóba. Ez kaphatott olyan terhelést amitől nem tekinthető relevánsnak az eredmény. Benzinesnél amúgy is máshogyan néz ki a dolog, hiszen koromképződésről nem beszélhetünk. Azonban a “megégett” olajnak lehet sötét szine. (Bocsánat a konyhanyelvért de így érthető.)

Szóval az első megoldása látszik jónak a Castrol (C3) 5W30-al. Volt azzal bármilyen problémája? (Az biztosan tudott API SL-t vagy annál korszerűbbet) Ha nem volt, akkor legyen az a megoldás!

Üdv.: Olajdoki

2023 február 26., 16:04 Módosítva: 2023.05.10 06:30
49

Tisztelt Olajdoktor!

Az alany egy BMW E90 320D a hírhedt N47-es motorral. Nemrégiben esett át egy teljes nagyszervizen, így a vezérlés és sok más dolog mellett a csapágyak is cserélve lettek. Az autóban 10 000 kilométerenként van cserélve az olaj, kizárólag gyári BMW vagy más (Motul, Liqui Moly) LL-04 jóváhagyású olaj kerül bele. Viszont az élet úgy hozta hogy nem mindig kell hosszabb távokra használni, a használat 60%-a városi 10-15 kilométeres távokból jön össze.

Ez okból lenne az a kérdésem, hogy a rövid távok miatt érdemesebb még szűkebbre venni az olajcsere periódusokat? Vagy a gyártói jóváhagyással rendelkező olajokkal maradhat a 10 000 kilométeres periódus úgy hogy nem sérülnek idő előtt csapágyak és a motor többi része sem?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelt Kérdező!

Ez a csereperiódus így kifejezetten biztonságos. Ennél rövidebbre biztosan nincs értelme venni a dolgot. A gyári előírás 30 ezer kilométerben vagy 2 évben határozza meg a csereciklust. Így azt hiszem, érezhető, hogy a 10 ezer miért mondható túlbiztosítottnak.

Üdv.: Olajdoki

2023 január 28., 14:15 Módosítva: 2023.03.06 14:09
63

Tisztelt Olajdoki!

Meg szeretném kérdezni, hogy van-e értelme foglalkoznom azzal az autómotorral, amiben elég komoly olajlerakódást találtam. Az autó egy Ford Fiesta, 1.3 benzines gépkocsi 2003-ból. Sajnos nagyon elhanyagolt állapotban vettem meg, igazi ridegtartásban volt. Mivel menthetőnek ítéltem meg így megvettem. Nem bántam meg a vételt, hiszen fel lehetett hozni a normál szintre az autót, csak a motortér látványától nem tudok szabadulni.

Cseréltem tömítést az olajteknőn, így le kellett vennem a deknit. Hát amit ott találtam az maga volt a borzalom. Olajiszap, olajsár, darabos lemállás …stb. Minden el lett takarítva természetesen beleértve a szűrőkosarat is, de felül a szelepfedél alatt már nem volt ennyire egyértelmű mi is legyen. Amit tudtam kikapartam, kitöröltem, de így is nagyon csúnya lerakódások maradtak.

Használtam már mindenféle motoröblítőt, olajcsere előtt, a 10 perceset is, de gyakorlatilag semmit nem használt. Természetesen 10W30-as olajat használok, csak is olyat, amin rajta van a gyári minősítés. Körülbelül 15 000 km-t mentem már vele 2 olajcserével, de nem látom a javulást.

A motor hangja szép, nem csörög, nem csattog, nem kopog sem hidegen, sem melegen, nem füstöl, nem eszi az olajat. Szóval nem szeretném, ha valami kátrányos lerakódás miatt eltömődne benne valami olajfurat, ami esetleg kárt tenne a motorban. A kérdésem az lenne, hogy van olyan kegyszer-vegyszer, ami ezeket a kátrányos lerakódásokat eltünteti, vagy marad a mechanikai tisztítás?

Üdvözlettel: Zoltán

Kedves Zoltán!

Ezen a szinten a mechanikus tisztítás marad csak. A helyzet viszont az, hogy az autó parádésan működik akkor hajlamos vagyok azt tanácsolni, hogy akkor érdemes szétkapni ha amúgy is adódik valami probléma. Tudom ez nem tökéletes műszaki megközelítés, de gyakorlati szempontból hasznos. :-)

Ha viszont van idő és lehetőség akkor természetesen az a tanácsom, hogy szétszedés és mechanikus tisztítás, esetleg a tömítések cseréjét követően folytatódjon a használat. Amit nem értek az a 10W30. Én nem látom, hogy ez szerepelne az előírások között. M2C913-A, B vagy C az előírás 5W30, 5W40 esetleg 10W40 viszkozitási osztályban. Talán az 5W40-et javaslom.

Üdv.: Olajdoki

Címlapkép: Novoth Tibor / Totalcar

2023 január 22., 15:00 Módosítva: 2023.02.21 10:15
221

Tisztelt Olajdoktor!

Egy viszonylag új, 2018-as, 36 ezer kilométert futott, turbós BMW B38-as motor élettartama növelhető azzal, ha a gyári olajhoz egyéb olajadalékot adunk? Kifejezetten a Liqui Moly CeraTec (kerámiás súrlódáscsökkentő) használatán gondolkozom.

Számos véleményt olvastam, hogy ezek feleslegesek és akár károsak is lehetnek, hiszen az olajgyártók elve telenyomják adalékokkal az olajokat, további adalék hozzáadása nem szükséges. Ugyanakkor az olajgyártók árversenyben is vannak egymással és a termékeiknek versenyképes áron kell minőséget hozniuk, ami tudjuk hogy kompromisszumokat jelent. Érdemes plusz pénzt kiadni a minőségi olaj használata mellett a CeraTec-re ha a legjobbat szeretném az autónak?

Köszönöm a válaszát! Üdv, Dávid

Kedves Dávid!

Ez egy nagyon jó kérdés, és szinte mindig elakadok vele. Nem is szeretem ezért. :-)

Vegyük végig:

A motorolajokat úgy fejlesztik, hogy megfeleljenek egy-egy motorgyártó előírásának. Az egyszerűség kedvéért vegyünk példának egy Mercedes 229.31 előírást. Olajnak legyen a Champion OEM Specific 5W30 C3 SP Extra, melynek gyártója a belga Wolf Oil. Ez itt most nem a reklám helye, csak akartam egy ismeretlen példát hozni egy komoly gyártótól. A Mercedes megadja a paramétereket, amikre szüksége van a motorolajban ahhoz, hogy az általa fejlesztett motorkonstrukció úgy működjön, ahogyan ők azt eltervezték. Az olaj fejlesztője elkezdi a munkát. Ennél ez egyébként jóval összetettebb folyamat, mert valójában az adalékrendszerek fejlesztőinél van a labda ilyenkor, de így egyszerűbb megérteni.

Ha kész a fejlesztés, és kész az olaj, akkor azt el kell küldeni a jármű gyártójának. Tehát amikor a Wolf Oil elkészült a gyártással, az olajat elküldi a Mercedesnek, ahol hosszú és bonyolult teszteknek vetik alá a terméket. Itt motorfékpadi tesztekre kell gondolni, ahol szélsőséges körülmények (fordulat, hőmérséklet, beszívott levegő páratartalma stb.) tesztelik az olajat a motorban. Ezeket a motorokat darabokra szedik és kopásvizsgálatokat végeznek az alkatrészeken. Tehát konkrétan megnézik, hogy bizonyos terhelést követően például mennyit kopott a vezérműtengely "bütyke", illetve sok egyéb paramétert is vizsgálnak. A Mercedes megállapítja, hogy a motor úgy működött, ahogyan kellett, és az olaj úgy viselkedett ahogyan ők azt kérték. Ilyenkor megadják a certifikációt amit az olaj gyártójának rendelkezésére bocsátanak, és az olajat felveszik a saját listájukra is, ami innentől a garancális szervizek alkalmával is felhasználható lesz. A lista ide kattintva érhető el.

Tehát sem a Mercedes, sem az olaj gyártója nem gondolja ezen a ponton, hogy bármi hiányzik az olajból. Én alapvetően azt pártolom, hogy a motorolaj bonyolult egyensúlyát ne borítsuk meg. Bár lehetséges egy tulajdonságot valamilyen jónak vélt irányba befolyásolni, nem tudjuk, mit okozunk az egyensúly más részében. Én ezért nem szoktam ezt erőltetni.

De! Az ember bonyolult és érzelmi lény: a komfortérzete és az elégedettsége fontos. Biztosan vannak jó anyagok, hatásos reklámszöveggel, és azt sem zárom ki, hogy ezek tényleg jók. Nem mondhatjuk azt sem, hogy az utak mentén lerobbanva állnak azok az autók, amikbe adalékokat öntöttek, azonban azt sem tudja senki megmondani egy motorral kapcsolatban, ami elment 500 ezer kilométert adalék nélkül (két Passatom is ilyen volt), hogy mi lett volna adalékkal. Ráadásul mindkét Passat úgy ment el, hogy kutya baja nem volt egyiknek sem.

Én a következőt javaslom, ha ez a gondolat mindenképpen foglalkoztatja: használjon megbízható és jó minőségű motorolajat, és a gyári előíráshoz képest iktasson be köztes olajcseréket. A motor terhelése előtt mindig várja meg, hogy a vízhőmérséklet elinduljon felfelé. Vagy egyszerűbben: hidegen ne vigye a fordulatot 2000 fölé. A motorolaj szintje mindig legyen a megfelelő értéken! Azt gondolom, hogy ez az igazi védelem. Amikor pedig egyszer majd az autó másképpen kezd viselkedni - például olajfogyasztás jelentkezik, ami nagyban eltér a korábbitól -, akkor érdemes az adalékon gondolkodni.

Remélem, tudtam segíteni, és nem a bizonytalanságot növeltem! Üdv.: Olajdoki

Címlapkép: Getty Images/Westend61

2023 január 8., 16:01 Módosítva: 2023.01.18 06:25
85

Kedves Olajdoki,

az alany egy VW Touareg 7P 4,2Tdi 2011, amelyben a hátső difiben és az osztóműben szeretnék olajat cserélni. Az első difiben és a váltóban megtörtént a csere. A leírásokban mindössze a gyári olajok cikkszámát találom "G052145S2" 1 liter a hátsó difibe, illetve "G052162A2" 1 liter az osztóműbe. A kérdésem az lenne, hogy csak a gyári használható hozzá, vagy kiváltható valamivel, ami kereskedelmi forgalomban is kapható. Ha igen, akkor mik lennének a javaslatai.

Válaszát előre is köszönöm! Üdv Lóci

Kedves Lóci!

Ez mindig nehéz kérdés. Igen, a legjobb a gyári de azért mert ezek az előírások alig találhatók meg más gyártónál. Az osztóműbe a Liqui-Moly 8100-at hozza a Liqui-Moly ajánló de az sem pontosan ez az előírás. Febi vagy Meyle vonalon szokott még feljönni a dolog, de ott sincs tökéletes egyezés. Azt javaslom, hogy a kis mennyiségre való tekintettel maradjon a gyárinál. Az elérhető és biztosan tudja ezeket az előírásokat.

Üdv.: Olajdoki