Olajminőség értelmezése

2008.02.12. 14:31
Amit tudni akartál a szabványokról

Kedves Olajdoki!

Előre is elnézést kérek lehet bugyuta a kérdésem de nagyon érdekelne. Hogyan kell értelmezni mit jelentenek az olajon szereplő adatok. A SAE viszkozitási indexet 10W-40 mégcsak értem, de az Api SL/CF vagy ACEA A3/B3, jelentését nem, hogyan változik az olaj minősége ezen adatokból?

Köszönöm:

Lajos

Kedves Lajos!

Nem bugyuta a kérdésed, egy átlag autós honnan tudna ilyeneket?
A SAE nem az olaj viszkozitási indexe, hanem egy szabványrendszer, amelyből lehet következtetni, hogy adott hőmérsékleten milyen az olaj folyóssága. Van téli (pl. 10W), illetve nyári (pl. 40) oldali viszkozitás, a téli arra a negatív szélső hőmérsékleti értékre utal, amelynél még szivattyúzható a kenőanyag (10W esetén -30 °C), a nyári oldalból, pedig egy kevésbé köznapi értékre lehet következtetni, mégpedig a 150 °C hőmérsékleten mért folyósságára az olajnak.

Az API egy amerikai minősítő rendszer. Egyre inkább háttérbe szorul Európában. Az S sorozat a benzines erőforrások kenőanyagainak osztályozására, míg a C sorozat a dízelmotorokhoz ajánlott kenőanyagok besorolására szolgál. Minél előbbre tart a második betű az ábécében (pl. SG, SJ, SL, SM), annál jobb minőséget takar.

Az európai szabványsorozat, az ACEA már nem ilyen egyszerű. Az A személygépjármű benzines motorjainak kenőanyagaira, a B személygépjármű dízelmotorjainak olajaira, a C részecskeszűrővel szerelt személygépjármű-dízelmotorok kenőanyagaira, az E pedig tehergépjármű dízel motorok olajaira vonatkozik. Számunkra az első három érdekes. Az A és a B kategória 2004-től kötelezően együtt vizsgálandó, így egy adott olaj meg kell hogy feleljen mind benzines, mind dízelautóba.

Az A3/B3 elfogadás egy általános, korszerű motorolajat takar.
Az A1/B1 az előző vizsgálatok kiegészítve üzemanyag takarékosságra vonatkozó előírással, illetve alacsony SAE viszkozitási elvárás (SAE 0W/5W-20/30).
Az A3/B4 alapja az A3/B3 vizsgálat, illetve kiegészül egy VW PDTDI motorpadi vizsgálattal.
Az A5/B5 mindhárom előző elfogadást egyesíti szintén alacsony viszkozitási érték mellett.
A C1/C2/C3/C4 előírások, leegyszerűsítve, az A5/B5 teljesítmény szint mellett alacsony SAPS- (szennyezőanyagok) tartalmú olajokat takarnak, ami a részecskeszűrők élettartam-megóvásában fontos.

Üdv:

Olajdoki