Éghajlat, minőség, besorolás, viszkozitás

2008.02.28. 12:31
A kérdések, a válaszok, meg minden

Kedves Olajdoki!

Mindig szívesen olvasom a tanácsaidat, sokat lehet tanulni belőlük. Ebben a témában már több válaszod is volt, de nekem maradtak még kérdéseim.
Az én autóm leírásában a következő előírások szerepelnek a motorolajra vonatkozólag: API CF-4, ACEA 98-B1 kiegészítve azzal, hogy "soha ne használjon API CG-4 minőséget". A SAE besoroláshoz azt írják, hogy "Hideg éghajlatú helyen a 10W30 minőség a legkedvezőbb. 5W20 minőség használata nem ajánlott. Az 5W30 minőséget csak 0 C fok alatti hőmérsékleten használja. Forró és meleg éghajlati helyeken a 20W40, és a 20W50 a megfelelő". Ezeket végigolvasva, már azt sem tudom, hogy fiú vagyok, vagy lány. Az olajok tanulmányozgatása során ACEA 98-B1 minősítést nem is találtam, és nem tudom, hogy a B3, vagy B4 megfelel-e. Azt, pedig hogy most 0W30, 0W40, 5W30, 5W40, 10W30, 10W40 stb. szintek közül melyiket használhatom végképp nem tudom. Azt a válaszaidból értem, hogy a SAE besorolás a hideg-meleg viszkozitásra vonatkozik. Eddig azt hittem, hogy egy motornak pl: a 0W jobb választás, mint az 5W, vagy 10W és a 40 jobb, mint a 30, de lehet, hogy ez sem így van. (YD22DDTi NISSAN motor). Mivel sokat autózok, és tudom, hogy a jó minőségű olaj meghosszabbítja a gondtalan autózást, nem sajnálom a nagyobb költséget egy jobb minőségű, esetleg üzemanyag takarékos olajra.

Köszönöm:

Zoli

Kedves Zoli!

Az előírásokból arra következtetek, hogy dízelmotorral szerelt autó tulajdonosa vagy, amelyhez ACEA A1/B1 minőségű, üzemanyag-takarékos motorolajat ír elő a gyártó.

Az ACEA A1/B1 csak SAE 0W-30, 5W-30, 0W-20, és 5W-20 motorolajok esetén elképzelhető, hiszen ez előírás. A gyakorlatban szinte minden ACEA A1/B1 minőségű motorolaj SAE 5W-30 viszkozitású, amit kis hazánkban lehet kapni, így ez az én ajánlatom is.

Az ACEA A3/B3, illetve A3/B4 minőségnek megfelelő motorolajokat nem vizsgálják üzemanyag takarékosság szempontjából, így nem felelnek meg az ACEA A1/B1 előírásnak.

A gépkönyvben található előírások elavultak és zavarosak, egyáltalán nem európai fejjel gondolkodó műszaki ember alkotása lehet.

Fontos! A Viszkozitás nem összekeverendő a minőséggel. Két azonos, pl. SAE 10W-40 olaj között is lehet minőség tekintetében óriási különbség.

Üdv:

Olajdoki