Motorkerékpár-olaj: ásványi vagy szintetikus?

2009.05.20. 14:04 -

Kedves Olajdoki!

Négyütemű, injektoros Honda motorkerékpárom van. Eddig a Honda GN4 10W-40 API SJ ásványi olajat használtam. Esedékes az olajcserém, ezért most váltanék a Castrol 10W-40 Actevo X-tra API SG félszintetikus olajra. Eddig úgy tudtam, hogy API S után feltüntetett betű minél hátrébb van az ABC-ben, annál jobbak az adott olaj tulajdonságai. Ásványinál ez J, félszintetikusnál G betű. Most akkor nekem melyik olaj is a megfelelőbb?

Kedves Levélíró!

Motorkerékpárok esetén nem ez számít. Nem véletlen, hogy a gyártók elsősorban a JASO MA szabványt írják elő, ugyanis az, hogy API szerint melyik kategóriába tartozik az olaj, egy motorkerékpár esetében huszadrangú kérdés. Ami számít, hogy az olaj ne legyen súrlódásmódosított - különben alkalmatlan a nedves tengelykapcsoló kenésére -, hogy megfelelő kenést biztosítson a váltónak, és bírja a magasabb fordulatszám által generált nagyobb hőterhelést. Az API SJ minőségű olajoknak általában a szulfáthamu-tartalmuk is nagyobb, ami itt azért hátrány, mert párakicsapódáskor kénsavvá alakul, ami a váltó alkatrészeit károsíthatja. Gépkocsiknál ez nem merül fel, mert ott a váltónak külön kenése van.

Végezetül rátérve az ásványi-félszintetikus-szintetikus kérdésére: négyütemű motorkerékpároknál még nagyobb előnye van a teljesen szintetikus olajoknak a többivel szemben! Ennek három oka van. Az első az, hogy a sebességváltó fogaskerekei elnyírják az ásványolajban viszkozitásiindex-javító hosszúláncú polimeradalékokat, így az olaj viszkozitását veszti. A szintetikus olajokban nincsenek ilyen adalékok, mert ott maga az alapolaj, adalékok nélkül biztosítja a magas viszkozitási indexet, tehát nincs mi elnyíródjon. A második ok, hogy a léghűtéses motorok esetében a hő elszállítása az olaj feladata, amit a szintetikus olaj jobban el tud látni, a homogén molekulaszerkezet miatt. A harmadik pedig, hogy az ásványi olaj magas viszkozitása (főleg hideg időben) a tengelykapcsoló leragadását okozhatja, a szintetikus olajoknak viszont eleve alacsonyabb a viszkozitásuk, tehát ilyen probléma kevésbe jelentkezhet. A félszintetikus olajokat külön nem részletezem, de a felsorolt tulajdonságok tekintetében az ásványinál jobb, a teljesen szintetikusnál viszont rosszabb teljesítményt mutatnak.

Üdv:

Olajdoki

A fenti tanács első megjelenésének időpontja 2009. május 20., 14:04, ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A tanácsok pontosságáért és hasznosságáért szerkesztőségünk mindent megtesz, de tartalmukért és a betartásuk következményeiért felelősséget nem vállal.

 

h i r d e t é s

Olajdoktor Olajdoktor

Miért kell évente olajat cserélni?
Mit öntsek a Ferrarimba?
Rázzam vagy keverjem?

KeresésKeresés

IndapassIndapass

Totalcar Magazine

Car of the Year 2015 - Tannistest
The 2015 Car of the Year is already waiting for us to take it for a test drive in Denmark. Too bad we haven’t got a clue which one it is yet.