Motorkerékpár-olaj: ásványi vagy szintetikus?

2009.05.20. 14:04 -

Kedves Olajdoki!

Négyütemű, injektoros Honda motorkerékpárom van. Eddig a Honda GN4 10W-40 API SJ ásványi olajat használtam. Esedékes az olajcserém, ezért most váltanék a Castrol 10W-40 Actevo X-tra API SG félszintetikus olajra. Eddig úgy tudtam, hogy API S után feltüntetett betű minél hátrébb van az ABC-ben, annál jobbak az adott olaj tulajdonságai. Ásványinál ez J, félszintetikusnál G betű. Most akkor nekem melyik olaj is a megfelelőbb?

Kedves Levélíró!

Motorkerékpárok esetén nem ez számít. Nem véletlen, hogy a gyártók elsősorban a JASO MA szabványt írják elő, ugyanis az, hogy API szerint melyik kategóriába tartozik az olaj, egy motorkerékpár esetében huszadrangú kérdés. Ami számít, hogy az olaj ne legyen súrlódásmódosított - különben alkalmatlan a nedves tengelykapcsoló kenésére -, hogy megfelelő kenést biztosítson a váltónak, és bírja a magasabb fordulatszám által generált nagyobb hőterhelést. Az API SJ minőségű olajoknak általában a szulfáthamu-tartalmuk is nagyobb, ami itt azért hátrány, mert párakicsapódáskor kénsavvá alakul, ami a váltó alkatrészeit károsíthatja. Gépkocsiknál ez nem merül fel, mert ott a váltónak külön kenése van.

Végezetül rátérve az ásványi-félszintetikus-szintetikus kérdésére: négyütemű motorkerékpároknál még nagyobb előnye van a teljesen szintetikus olajoknak a többivel szemben! Ennek három oka van. Az első az, hogy a sebességváltó fogaskerekei elnyírják az ásványolajban viszkozitásiindex-javító hosszúláncú polimeradalékokat, így az olaj viszkozitását veszti. A szintetikus olajokban nincsenek ilyen adalékok, mert ott maga az alapolaj, adalékok nélkül biztosítja a magas viszkozitási indexet, tehát nincs mi elnyíródjon. A második ok, hogy a léghűtéses motorok esetében a hő elszállítása az olaj feladata, amit a szintetikus olaj jobban el tud látni, a homogén molekulaszerkezet miatt. A harmadik pedig, hogy az ásványi olaj magas viszkozitása (főleg hideg időben) a tengelykapcsoló leragadását okozhatja, a szintetikus olajoknak viszont eleve alacsonyabb a viszkozitásuk, tehát ilyen probléma kevésbe jelentkezhet. A félszintetikus olajokat külön nem részletezem, de a felsorolt tulajdonságok tekintetében az ásványinál jobb, a teljesen szintetikusnál viszont rosszabb teljesítményt mutatnak.

Üdv:

Olajdoki

A fenti tanács első megjelenésének időpontja 2009. május 20., 14:04, ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A tanácsok pontosságáért és hasznosságáért szerkesztőségünk mindent megtesz, de tartalmukért és a betartásuk következményeiért felelősséget nem vállal.

 

h i r d e t é s

Olajdoktor Olajdoktor

Miért kell évente olajat cserélni?
Mit öntsek a Ferrarimba?
Rázzam vagy keverjem?

KeresésKeresés

IndapassIndapass

Totalcar áruház

légszűrő
SUZUKI ALTO 1.1 Ferdehátú 2002-2008
2054 Ft
tömítőgyűrű, főtengely
SUZUKI VITARA 1.9 D zárt terepjáró 1995-1998
2334 Ft
fékbetét készlet, tárcsafék
SUZUKI VITARA 1.6 nyitott terepjáró 1988-1995
6918 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Škoda has worked their arse off…
It’s amazing what this car has to offer. It’s comfy up front, has enough space in the back to put luxury sedans to shame, and does the 0-100 in 6.8 seconds.