Túl gyorsan kopik a Toyota

2013.03.20. 14:05

Tisztelt Olajdoki!

2010-es 3.0D4D hiluxom egy évvel ezelőtt 75e. kilométernél, a befecskendező fejek cseréjére szorult, az azon keletkezett kopások, és a befecskendezés romlása miatt! Azóta a szervíz és néhány szerelő tanácsára, az üzemanyaghoz 80 literenként 2dl. 2T olajat öntök, ezzel megpróbálva kiegészíteni a méltán rossz hírű magyar gázolaj kenőképességét! Azonban egy olajkereskedő a minap arra hívta fel a figyelmemet, hogy ez a megoldás nem fogja orvosolni a problémát, mert nem a helyes olajat használom erre a célra! Ajánlott is egy kimondottan erre a célra készített olajat, ami literenként a 3×-osába kerül, és adalékolása az 5×-öse az eddig használt 2T olajnak. Így az ezzel járó költségek a literenkénti üzemanyagra levetítve az eddigi 5 forintról, 40 forintra emelkedne, ami azért valljuk be nem kevés! Kérdésem hogy az eddig használt 2T olaj megfelel-e az általam támasztott igényeknek, miszerint a befecskendezők kenés hiányból eredő kopását megelőzendő tettem bele a 2T olajat, vagy erre a célra kimondottan csak a speciális, 10× drágább eljárás a megoldás?

Üdvözlettel: Kovács Krisztián

Kedves Krisztián!

Nehéz megmondani, hogy mi lenne a jó megoldás. Lássuk be, hogy egy 3 literes motorban a befecskendező fejeket 75ezer után lecserélni nem egy mindennapos probléma, sőt a dízelmotorok többsége több százezer kilométert is megtesz fúvóka csere nélkül, még belföldi tankolások mellett is. Véleményem szerint ebben az esetben nem az üzemanyag minőség okozza a gondot, hacsak nem valami diszkont kúton szokott tankolni. Ha mégis, akkor is valószínűleg több száz hasonló autó (talán HiLux is) kapja meg ugyanazt a gázolajat, mégsem mindennapos eset, hogy ilyen rövid idő után fúvókákat kelljen cserélni bennük. Az Ön esetében szerintem a motorban kellene keresni a probléma okát. Ideális esetben a gázolaj rendelkezik azokkal a tulajdonságokkal, amelyek megvédik a fúvókákat a károsodásoktól. A gázolajok kenőképességét viszkozitásukkal és kopási tulajdonságaikkal jellemzik. Ezek a jellemzők laboratóriumban jól mérhetők és a gázolaj minőségének meghatározásakor ezeket szigorúan ellenőrzik. A környezetvédelmi előírások szigorodása miatt a gázolajok kéntartalmát minimalizálni kellett, így kenőképességük jelentősen leromlott. Emiatt ma már csak olyan gázolajat lehet forgalmazni, amely tartalmaz kenőképesség javító adalékot. A megfelelő mennyiségű adaléknak tehát már alaphelyzetben is benne kell lennie az üzemanyagban, így ebből a célból felesleges plusz anyagokkal terhelni a rendszert. Persze ehhez megbízható kúthálózatban kell tankolni, ahol megfelelő az üzemanyag forgása és nem trükköznek a minőséggel. A 2T olajokkal az a probléma, hogy ezek alapvetően egy veszteséges kenési rendszerre lettek kifejlesztve, ahol teljesen mindegy, hogy elég-e az olaj az üzemanyaggal együtt vagy sem, végül úgyis kipöfög a környezetbe. Egy négyütemű autó motorjában viszont egészen más folyamatok játszódnak le. Mivel a 2T olaj nem ég el tökéletesen a motorban, jelentős kormot hagy maga után, amit a motorolaj egy ideig le tud tisztítani a felületekről, és nem okoz gondot, de egy idő után a kenőanyag is telítődik az extra terhelés következtében és ezután a lerakódások már megmaradnak a hornyokban, résekben, amivel kopások sorozatát indítják el. A folyamat öngerjesztő lesz, mivel a nagyobb kopás több lerakódást eredményez, amitől még több kopadék keletkezik és ez így megy tovább, amíg szét nem kopik a motor. A 10x drágább kenőanyagról túl sok infót nem tudok, de ha hasonlóan működik, mint a 2T olaj, akkor annak a használatát sem ajánlom, hiszen a folyamat valószínűleg ott is hasonlóképpen játszódik le, esetleg kicsit hosszabb idő alatt. A leírtakból kitűnik, hogy nem javasolnám egyik „kenésjavító” módszert sem. Sokkal jobb megoldásnak tartom a megbízható forrásból származó üzemanyag használatát, esetleg minden negyedik-ötödik tankolásnál olyan magasabb minőségű, drágább gázolaj betöltését, amely már jelentős tisztító adalék tartalommal is rendelkezik, így az időközben lerakódott szennyeződéseket eltávolítja a befecskendező fejekről. Ezek a magas minőségű gázolajok a nagyobb kúthálózatokban (AGIP, SHELL, MOL) különböző fantázianeveken megtalálhatóak.

Üdvözlettel Olajdoki