Környezetvédelmi osztály, EURO-besorolás

2006.02.23. 18:37 -

Tisztelt Váradi Mihály!

lenne még egy két dolog amiben segítségére szorulnék. A legfrissebb regisztációs adó táblázatban 8 as környezetvédelmi osztály a legmagasabb, ennek a számozásnak milyen kapcsolata van a régi 2 es illetve 3 as osztályba való besoroláshoz.

Második kérdásem, hogy mi az a legutolsó gyártási év amit be lehet hozni, ugyanis nem tudom, hogy 2000 nél vagy 1996 nál újabbakat lehet csak behozni.

Harmadik kérdésem a 2007-es regisztrációs adó eltörlésével lenne kapcsolatos. A magamfajta vásárlók ebből mit fognak észlelni, ha egyáltalán lehet majd észlelni. Az adó valamilyen más formában lesz esetleg jelen?

Köszönöm:

Nagy Gábor

Tisztelt Nagy Gábor!

1. A járműveket Magyarországon jelenleg 13 kategóriába sorolják a járműveket környezetvédelmi besorolás alapján.

Ezek az alábbiak:

6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről

II. A gépjárművek környezetvédelmi osztályba sorolása

A gépjármű kipufogógázának szennyezőanyag-tartalmát meghatározó konstrukciós jellemzők és a rendelet függelékeinek mellékleteiben meghatározott szennyezőanyag-kibocsátási követelmények teljesítése alapján a gépjárművek környezetvédelmi osztályba sorolása a következő táblázat alapján történik.

A környezet-védelmi osztály jelzés (kód)
A környezetvédelmi osztályt meghatározó jellemző
0

katalizátor nélküli; Otto-motoros; a jóváhagyási előírások szerint nem minősített Dízel-motoros; ENSZ-EGB 83.00 - 83.01/A vagy 49.00 - 49.01/A előírás szerinti jóváhagyási jellel ellátott Dízel-motoros;  

1

katalizátoros, nem szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros;  

2

katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros;  

3

az ENSZ-EGB 83.01/C vagy 49.02/A előírás (EURO-I.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott, Dízel-motoros;  

4

az ENSZ-EGB 83.02/C, 83.03/C, 83.03/D, 83.04/C, 83.04/D, illetőleg a 49.02/B és 51.02 előírások (EURO-II.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott Dízel-motoros;  

5

tiszta gázüzemű- vagy elektromos meghajtású, illetőleg; hibrid (elektromos és Otto-, vagy Dízel-motoros) hajtású;  

6

katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, az ENSZ-EGB 83.05 előírás B jóváhagyás A. szintje szerint jóváhagyott, OBD-rendszerrel ellátott Otto-motoros (EURO-III.);  

7

az ENSZ-EGB 83.05 előírás C és D jóváhagyás (A), illetőleg a 49.03 előírás I. jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel ellátott Dízel-motoros (EURO-III.)  

8

az ENSZ-EGB 83.05 előírás C és D jóváhagyás (A), vagy 49.03 előírás I. jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (EURO-III.);  

9

katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, az ENSZ-EGB 83.05 előírás B jóváhagyás B. szintje szerint jóváhagyott, OBD-rendszerrel ellátott Otto-motoros (EURO-IV.);  

10

az ENSZ-EGB 83.05 előírás C jóváhagyás (B) és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (EURO-IV.);  

11

az ENSZ-EGB 49.03 előírás II jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (EURO-IV.);  

12

az ENSZ-EGB 49.03 előírás III jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (EURO-V.);  

13

az ENSZ-EGB 49.03 előírás IV jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (EEV)  

- 5-nél rosszab besorolás alá tartoznak az EURO II-es, vagy annál rosszabb motorral felszerelt járművek;

- 5-ös besorolás alá tartoznak a hibrid és az elektromos járművek;

- 6-8-as besorolásba tartoznak az EURO III-as motorral felszerelt járművek;

- 8-nál jobb besorolás alá tartoznak az EURO IV-es vagy jobb motorral felszerelt járművek.

2. Jelenleg EU-s tagországból az EU-s típusbizonyítvánnyal rendelkező típusokat lehet behozni. Ezek a legalább EURO II-es motorral felszerelt modellek.
EURO II-es motorral általában 1996 vége felé kezdték el a személygépkocsikat felszerelni. Ettől azoban lefelé és felfelé is lehet eltérés. Amennyiben '96-'97-es autót kíván behozni, úgy a behozatal előtt nem árt a Közlekedési Felügyeletnél érdeklődni annak forgalomba helyezhetősége iránt!

3. A regisztrációs adó eltrörlésének időpontjával kapcsolatban nem tudok Önnek segíteni. Hosszabb távon az adó az ún. súlyadóba építik majd be. Ennek a menete azonban még nem tisztázott.

Tisztelettel:

Váradi Mihály
igazságügyi vámszakértő

A fenti tanács első megjelenésének időpontja 2006. február 23., 18:37, ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A tanácsok pontosságáért és hasznosságáért szerkesztőségünk mindent megtesz, de tartalmukért és a betartásuk következményeiért felelősséget nem vállal.

Kommentek