Bemutató: Kia Cee'd – 2009

Elég a szenvedésből, vegyenek ilyet

2009. szeptember 2., szerda 15:53
A Cee'det nagyon kitalálták a Kiánál. Nem állította el a lélegzetet, de kellemesen semleges, európai formavilágához nehezen kikezdhető minőség járult – én általában a Cee'det ajánlottam, ha valaki alsó-középkategória ügyben kért vásárlási tanácsot.

A hét éves garanciát el lehetett intézni annyival, hogy persze, de akkor hét év alatt mennyit keres a Kia a kötelező szervizeken, egyébként a Cee'den nem igazán lehetett fogást találni. 3,5 millió forintért többet adott, mint bárki más – lehet persze, hogy valami undort keltő betegségben szenvedő szerencsétlen alsó-közép autó papíron jobb vétel volt, de még az is valószínűtlen.

Az európai bemutatón Benny Oeyen, a Kia frankfurti központjából érkezett európai marketing- és termékfejlesztési igazgató hangsúlyozta, hogy a Cee'd a legfontosabb Kia, ezzel akarják végrehajtani az európai áttörést. Európában formatervezték, Európára szabták a műszaki tartalmat, ami persze olyan, mint az európai konyha, hiszen nem mindegy, hogy rénszarvaspörkölt, vagy olívás spagetti. A lényeg, hogy európai vásárlókon tesztelték és európai utakra, klímákra fejlesztették (trópus és sivatag kimaradt). És kizárólag Európában gyártják, itt a szomszédban, Zsolnán. És ez volt az első koreai autó, ami öt csillaggal végzett az Euro NCAP-törésteszten. 363 ezret adtak el belőle, amiből negyedmillió fut Nyugat-Európában.

Vladislav Alexiev termékmenedzsernek jutott a kemény feladat: úgy adni elő egy faceliftet, mintha bármi érdemi változás lenne az autón. Egyébként a frissítés adta lehetőségből kihozták a maximumot – nem csak a ködlámpát cserélték le sunyin valami nagyobb Kiáéra, hanem gyakorlatilag mindent, amit ilyenkor a legdrágább elemek, a karosszéria variálása nélkül lehet. Hűtőrács, lökhárító, lámpák, műszerfal kormányostul, üléskárpitok, és persze jön három új felni, meg öt – nem különösebben izgalmas – új szín. A régi palettáról viszont marad a három legnépszerűbb árnyalat.

Vladislav Alexiev ezeket becsülettel fel is sorolta, természetesen megfelelő mennyiségű rizsával, melyből a stronger road presence maradt meg bennem, ami szó szerint erősebb országúti jelenlétet jelent. Mennyire vesznek észre minket az úton; egy tízes skálán mondjuk a Lamborghini Murciélago a 10 pont, a Suzuki Wagon R+ az 1. A Kia Cee'd eddig is valahol középtájt volt, ezután is ott lesz. Ami nem baj, hiszen a Cee'det nem a road presence-e miatt szerettük, hanem szinte minden másért.

A lényeget gyorsan elmondom, mert a többi részletkérdés: ne hagyják, hogy a Kia szalonok hétpróbás értékesítői lukat beszéljenek a hasukba, és bármi mást sózzanak önökre, mint az alap Cee'd az 1,4-es motorral, klímával. Ami egyébként most százezerrel kerül többe, mint 2006-ban, de ez a 3-4% biztosan kevesebb, mint az infláció.

Szóval egy alap Cee'd gyakorlatilag mindent tud, szervokormány, négy automata villanyablak, mégpedig fel-e automata, nem ám, mint zsugori uraméknál, függönylégzsák, ilyesmi, ez 3,6 millióért több mint méltányos.

Amit lehagyható róla, az az alumínium keréktárcsa (plusz százezer forint), ami pedig megfontolandó, a 170 ezer forintos biztonsági csomag, amiben nemcsak fékasszisztens és ESP van (kiául VSM), de még az a vicces kormányszervo-játék is benne van, amin a jelenlegi 3-as BMW-nél álmélkodtunk el első ízben: vészhelyzetben az autó nem kormányoz helyettünk, de a kormányzás könnyítésével-nehezítésével jelzi, mit kéne csinálnunk. Nem piti, hogy már ez is megérkezett az alsó középkategóriába.

A Cee'dben is van ma már stop-start rendszer, amit biztos, ami biztos, itt ISG-nek hívnak (Idle Stop and Go). A dán piacon alap lesz az ISG, Oroszországban viszont az aktív népesség frászt kap, ha a mínusz 40 fokban leállogat neki a motor, úgyhogy ott csak rendelésre lesz. Na de a lényeg, hogy a schwechati reptéren, ahová persze nem repülővel jutottunk, hanem minden idők legnyomorúságosabb kisbuszával (Isuzu) és leghalvérűbb pilótájával, folyamatos közveszélyt okozva 80-nal az autópályán, hogy előzésre kényszerítsük az összes kamiont, de végül azért csodával határos módon, másfél órás késéssel megérkeztünk, és elvittünk egy 1,6-os Cee'det, kézi váltóval, 17 colos felniken.

Katona Mátyás kollégával (Az Autó) mindketten szerettük a Cee'd első generációját, és mindketten úgy emlékeztünk, hogy bizony az 1,4-es mintha tüzesebb lett volna. Sajnos mindketten csak az 1,4-est vezettük, ez az 1,6-os viszont engem egyértelműen a régi 120-as Skodára emlékeztetett: az se volt sem erős, se nyomatékos, se fickós, de valahogy tudott gyorsulni 40-ről négyesben – legalább rugalmas volt az istenadta. Ez is az, de nincs meg benne a tűz. Lehet vele országúton előzni, meg sztrádán utazni, de 130-nál 4000-et pörög. Ez nem is sok; ami sok, az a hang. Sajnos se Mátyás, sem én nem emlékszem, hangos volt-e az 1,4-es Cee'd.

Úgyhogy tettünk egy gyors kitérőt egy 1,6-os automatával, ami négyfokozatú, és kézzel nem kapcsolható, de annyira nem lehet róla mit mesélni, hogy inkább húsz perc után visszavittük, mert addigra jöttünk rá, hogy inkább az 1,4-es érdekel minket. Vagyis konkrétan a tűz: hallucináltuk-e, és csak az idő szépítette meg, vagy tényleg volt-e benne. Mert ugye a három éves távlat furcsa dolgokra képes, például mindketten el voltunk ájulva három éve az akkor új Corsától, most meg csak szégyelljük magunkat miatta.

Na, hát leadtuk az 1,6-os automatát, felvettük az 1,4-est, és tessék: pajtikáim, tüzes ez, akárki meglássa! Esküszöm, illetve Mátyással esküszünk, nem megy rosszabbul, mint az 1,6-os. Hangosnak ez is hangos nagy fordulatnál – talán nem ártott volna egy kis hangszigetelés a motorháztetőbe. Autóknál zaj szempontjából pont a sztrádatempó körül kezdi elnyomni a szélzaj a motort – hát itt esélye sincs. Ha begyűrnénk oda egy szakadt ködmönt, nem mondom, hogy Rolls Royce lenne belőle, de bízvást elcsöndesedne.

Viszont ez valahogy készségesebb, mint az 1,6-os, egyszerűen jobb vezetni, tehát továbbra is az 1,4-es Cee'det ajánlom. Tudom, hogy az a legolcsóbb, de nem lehet mindig dőzsölni, kompromisszumra kell jutni.

Ráadásul úgy megy jobban az 1,4-es, hogy ez már papíron nem 109 ló, hanem csak 90, mert a német piacra az új adósávok miatt áthangolták. Na ja, hatalmas áthangolás lehetett. Elektronika, mi?! Még az sem. Mindegy, ez a 90 fiskális lóerő a hengerűrtartalmat meghazudtolóan fickós. Mondjuk ezen csak 16 collos alufelnik vannak, Energy Saver Michelinekkel, amik már állítólag fékhatásra is képesek, ellentétben a korai energiatakarékos kísérletekkel. Viszont engem 16-os vasfelnikkel érdekelne igazán – ezen a szinten az acéllemez mindig könnyebb, mint az (olcsó) alumínium, úgyhogy az még jobban mehet és még komfortosabban futhat.

A belseje lényegesen jobb lett, mint volt. Kívül szerintem nem lett szebb – facelifteknél egyébként is ritka az olyan, de a belseje az még az elődnél is jobb. Eleve ott vannak az üléskárpitok: a nem bőr üléshuzatok általában mintha csak arra szolgálnának, hogy a bőr felé taszigálják a vásárlót. Vagy csak úgy egyszerűen szomorúak és kellemetlenek. Az új Cee'dben bezzeg még nézegetni is lehet – mintha fekete kartont satíroztak volna nagyon kihegyezett színes ceruzákkal, de jó.

Szavazzon!

Az új kormány, ami állítólag a többi Kiába is átkerül majd, hát az a Honda Civicből lopódott, de annyi baj legyen. A hifi-szellőző egység meg a Mazda 3-ból. A csőműszer nem tudom, honnan van – a kilométeróra piros körzővel összefirkált számlapja meg nem tudom, hogy tetszik-e, de a frissített Cee’d annyira meggyőző autó, hogy továbbra is ezt fogom ajánlgatni, ha kérdeznek. A párhuzamosan bemutatott új Sorentót meg nem, de azt majd holnap mesélem el.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!


h i r d e t é s

Totalcar áruház

kapcsoló, tolatólámpa
SUZUKI BALENO 1.8 GTX Ferdehátú 1996-2002
6134 Ft
tömítőgyűrű, főtengely
SUZUKI WAGON R+ 1.3 4WD egyterű 2003-2013
1434 Ft
tömítőgyűrű, differenciálmű| tömítőgyűrű, osztómű
SUZUKI SWIFT 1.0 Ferdehátú 1983-1989
1356 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Does not really disappoint
This engine currently holds the world record for power-to-displacement ratio, offering 360 PS out of 2.0 litres.