Bemutató: Kia Cee'd – 2009

Elég a szenvedésből, vegyenek ilyet

2009. szeptember 2., szerda 15:53
A Cee'det nagyon kitalálták a Kiánál. Nem állította el a lélegzetet, de kellemesen semleges, európai formavilágához nehezen kikezdhető minőség járult – én általában a Cee'det ajánlottam, ha valaki alsó-középkategória ügyben kért vásárlási tanácsot.

A hét éves garanciát el lehetett intézni annyival, hogy persze, de akkor hét év alatt mennyit keres a Kia a kötelező szervizeken, egyébként a Cee'den nem igazán lehetett fogást találni. 3,5 millió forintért többet adott, mint bárki más – lehet persze, hogy valami undort keltő betegségben szenvedő szerencsétlen alsó-közép autó papíron jobb vétel volt, de még az is valószínűtlen.

Az európai bemutatón Benny Oeyen, a Kia frankfurti központjából érkezett európai marketing- és termékfejlesztési igazgató hangsúlyozta, hogy a Cee'd a legfontosabb Kia, ezzel akarják végrehajtani az európai áttörést. Európában formatervezték, Európára szabták a műszaki tartalmat, ami persze olyan, mint az európai konyha, hiszen nem mindegy, hogy rénszarvaspörkölt, vagy olívás spagetti. A lényeg, hogy európai vásárlókon tesztelték és európai utakra, klímákra fejlesztették (trópus és sivatag kimaradt). És kizárólag Európában gyártják, itt a szomszédban, Zsolnán. És ez volt az első koreai autó, ami öt csillaggal végzett az Euro NCAP-törésteszten. 363 ezret adtak el belőle, amiből negyedmillió fut Nyugat-Európában.

Vladislav Alexiev termékmenedzsernek jutott a kemény feladat: úgy adni elő egy faceliftet, mintha bármi érdemi változás lenne az autón. Egyébként a frissítés adta lehetőségből kihozták a maximumot – nem csak a ködlámpát cserélték le sunyin valami nagyobb Kiáéra, hanem gyakorlatilag mindent, amit ilyenkor a legdrágább elemek, a karosszéria variálása nélkül lehet. Hűtőrács, lökhárító, lámpák, műszerfal kormányostul, üléskárpitok, és persze jön három új felni, meg öt – nem különösebben izgalmas – új szín. A régi palettáról viszont marad a három legnépszerűbb árnyalat.

Vladislav Alexiev ezeket becsülettel fel is sorolta, természetesen megfelelő mennyiségű rizsával, melyből a stronger road presence maradt meg bennem, ami szó szerint erősebb országúti jelenlétet jelent. Mennyire vesznek észre minket az úton; egy tízes skálán mondjuk a Lamborghini Murciélago a 10 pont, a Suzuki Wagon R+ az 1. A Kia Cee'd eddig is valahol középtájt volt, ezután is ott lesz. Ami nem baj, hiszen a Cee'det nem a road presence-e miatt szerettük, hanem szinte minden másért.

A lényeget gyorsan elmondom, mert a többi részletkérdés: ne hagyják, hogy a Kia szalonok hétpróbás értékesítői lukat beszéljenek a hasukba, és bármi mást sózzanak önökre, mint az alap Cee'd az 1,4-es motorral, klímával. Ami egyébként most százezerrel kerül többe, mint 2006-ban, de ez a 3-4% biztosan kevesebb, mint az infláció.

Szóval egy alap Cee'd gyakorlatilag mindent tud, szervokormány, négy automata villanyablak, mégpedig fel-e automata, nem ám, mint zsugori uraméknál, függönylégzsák, ilyesmi, ez 3,6 millióért több mint méltányos.

Amit lehagyható róla, az az alumínium keréktárcsa (plusz százezer forint), ami pedig megfontolandó, a 170 ezer forintos biztonsági csomag, amiben nemcsak fékasszisztens és ESP van (kiául VSM), de még az a vicces kormányszervo-játék is benne van, amin a jelenlegi 3-as BMW-nél álmélkodtunk el első ízben: vészhelyzetben az autó nem kormányoz helyettünk, de a kormányzás könnyítésével-nehezítésével jelzi, mit kéne csinálnunk. Nem piti, hogy már ez is megérkezett az alsó középkategóriába.

A Cee'dben is van ma már stop-start rendszer, amit biztos, ami biztos, itt ISG-nek hívnak (Idle Stop and Go). A dán piacon alap lesz az ISG, Oroszországban viszont az aktív népesség frászt kap, ha a mínusz 40 fokban leállogat neki a motor, úgyhogy ott csak rendelésre lesz. Na de a lényeg, hogy a schwechati reptéren, ahová persze nem repülővel jutottunk, hanem minden idők legnyomorúságosabb kisbuszával (Isuzu) és leghalvérűbb pilótájával, folyamatos közveszélyt okozva 80-nal az autópályán, hogy előzésre kényszerítsük az összes kamiont, de végül azért csodával határos módon, másfél órás késéssel megérkeztünk, és elvittünk egy 1,6-os Cee'det, kézi váltóval, 17 colos felniken.

Katona Mátyás kollégával (Az Autó) mindketten szerettük a Cee'd első generációját, és mindketten úgy emlékeztünk, hogy bizony az 1,4-es mintha tüzesebb lett volna. Sajnos mindketten csak az 1,4-est vezettük, ez az 1,6-os viszont engem egyértelműen a régi 120-as Skodára emlékeztetett: az se volt sem erős, se nyomatékos, se fickós, de valahogy tudott gyorsulni 40-ről négyesben – legalább rugalmas volt az istenadta. Ez is az, de nincs meg benne a tűz. Lehet vele országúton előzni, meg sztrádán utazni, de 130-nál 4000-et pörög. Ez nem is sok; ami sok, az a hang. Sajnos se Mátyás, sem én nem emlékszem, hangos volt-e az 1,4-es Cee'd.

Úgyhogy tettünk egy gyors kitérőt egy 1,6-os automatával, ami négyfokozatú, és kézzel nem kapcsolható, de annyira nem lehet róla mit mesélni, hogy inkább húsz perc után visszavittük, mert addigra jöttünk rá, hogy inkább az 1,4-es érdekel minket. Vagyis konkrétan a tűz: hallucináltuk-e, és csak az idő szépítette meg, vagy tényleg volt-e benne. Mert ugye a három éves távlat furcsa dolgokra képes, például mindketten el voltunk ájulva három éve az akkor új Corsától, most meg csak szégyelljük magunkat miatta.

Na, hát leadtuk az 1,6-os automatát, felvettük az 1,4-est, és tessék: pajtikáim, tüzes ez, akárki meglássa! Esküszöm, illetve Mátyással esküszünk, nem megy rosszabbul, mint az 1,6-os. Hangosnak ez is hangos nagy fordulatnál – talán nem ártott volna egy kis hangszigetelés a motorháztetőbe. Autóknál zaj szempontjából pont a sztrádatempó körül kezdi elnyomni a szélzaj a motort – hát itt esélye sincs. Ha begyűrnénk oda egy szakadt ködmönt, nem mondom, hogy Rolls Royce lenne belőle, de bízvást elcsöndesedne.

Viszont ez valahogy készségesebb, mint az 1,6-os, egyszerűen jobb vezetni, tehát továbbra is az 1,4-es Cee'det ajánlom. Tudom, hogy az a legolcsóbb, de nem lehet mindig dőzsölni, kompromisszumra kell jutni.

Ráadásul úgy megy jobban az 1,4-es, hogy ez már papíron nem 109 ló, hanem csak 90, mert a német piacra az új adósávok miatt áthangolták. Na ja, hatalmas áthangolás lehetett. Elektronika, mi?! Még az sem. Mindegy, ez a 90 fiskális lóerő a hengerűrtartalmat meghazudtolóan fickós. Mondjuk ezen csak 16 collos alufelnik vannak, Energy Saver Michelinekkel, amik már állítólag fékhatásra is képesek, ellentétben a korai energiatakarékos kísérletekkel. Viszont engem 16-os vasfelnikkel érdekelne igazán – ezen a szinten az acéllemez mindig könnyebb, mint az (olcsó) alumínium, úgyhogy az még jobban mehet és még komfortosabban futhat.

A belseje lényegesen jobb lett, mint volt. Kívül szerintem nem lett szebb – facelifteknél egyébként is ritka az olyan, de a belseje az még az elődnél is jobb. Eleve ott vannak az üléskárpitok: a nem bőr üléshuzatok általában mintha csak arra szolgálnának, hogy a bőr felé taszigálják a vásárlót. Vagy csak úgy egyszerűen szomorúak és kellemetlenek. Az új Cee'dben bezzeg még nézegetni is lehet – mintha fekete kartont satíroztak volna nagyon kihegyezett színes ceruzákkal, de jó.

Szavazzon!

Az új kormány, ami állítólag a többi Kiába is átkerül majd, hát az a Honda Civicből lopódott, de annyi baj legyen. A hifi-szellőző egység meg a Mazda 3-ból. A csőműszer nem tudom, honnan van – a kilométeróra piros körzővel összefirkált számlapja meg nem tudom, hogy tetszik-e, de a frissített Cee’d annyira meggyőző autó, hogy továbbra is ezt fogom ajánlgatni, ha kérdeznek. A párhuzamosan bemutatott új Sorentót meg nem, de azt majd holnap mesélem el.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!

A Totalcar címlapjáról ajánljuk

Amitől a szerelők a falra másznak
Amitől a szerelők a falra másznak
Nem kevesebb, mint 800 kilométer próbaút kellett, hogy előjöjjön az átkozott hiba.
Kacsa vagy Bogár?
Mindkettőt a második világháború előtt készítették, mindkettő olcsó, népautó. Mégis rettenetesen mások.
Nepper Szívódízelek közül mit vegyek?
Kamionos vagyok, dízel kell. Sok autó szóba jön, de nem tudom, mit válasszak. Ön szerint mi legyen?
Teszt Népautó lett volna a Bogár helyett
Ha egy kicsit észnél vannak, nem a Minié lesz a modern csoda-kisautó cím az ötvenes években. Hanem a Volkswagené.
Jazz dögösebben: itt az új HR-V
A Honda megint rátalált a régi típusjelre, és most is ütős autóra tette.
Azt hitted, a LaFerrari a csúcs?
Házon belül licitálják túl a Ferrari csúcsmodelljét. Jön a következő XX.
TB/ruha Levi Strauss ilyenben nyomná
Csak első blikkre olyan, mint a többi. Rejtett zsebek a farmerben, tűzálló szálak a bélésben.

h i r d e t é s

Márkaszerviz

Totalcar áruház

termosztát, hűtőfolyadék
SUZUKI LIANA 1.3 lépcsőshátú 2002-2013
5700 Ft
fékpofakészlet
SUZUKI WAGON R+ 1.3 egyterű 2003-2013
8416 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

The land of no driving tests
Bali is far away, but we'll attempt the impossible and try to give you a glimpse of this magnificent world with these photographs.